REKLAMA

Dlaczego warto jechać do Wilna, aby zobaczyć wystawę ''Trudny wiek''?

Andymateria
Data emisji:
2021-03-21 15:00
Audycja:
Czas trwania:
14:06 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Andymateria bardzo się cieszy panią do, że jest już pani na polskiej ziemi Anda Rottenberg ja też się pani Aniu, mówi to do Anny Wacławik-Orpik o pracach w Wilnie, chociaż przyjemna była dość męczące jednak wyrobienie każdej wystawy jest pracą fizyczną to jest dla mnie jednak pewna nowina, ponieważ nigdy nie robiłam żadnej wystawy tylko zawsze przychodziłem 2 gotowe czy na wernisaż albo jeszcze później oraz czasami na finis aż, ale to powiedzmy, że żadnej pracy Rozwiń » fizycznej tam nie było widać Anda Rottenberg historyczka krytyczka sztuki wróciła faktycznie z Wilna, gdzie co mówię naszym słuchaczom, bo może o tym wiedzą i słuchaczką, gdzie miała miejsce druga odsłona pierwsza zagraniczna wystawy, która w Polsce nosiła tytuł perspektywa wieku dojrzewania, a w Wilnie trudny wiek o tym tytule za chwilę porozmawiamy, dlaczego się zmienił perspektywa wieku dojrzewania państwo pamiętają zapewne w muzeum śląskim fantastyczna to była wystawa Wajda Wróblewski Szapocznikow artyści, którzy mieli takiego pecha, że się w złym czasie urodzili, ale sztuka zyskała czy to nie za wysoką wodę tego nigdy nie będziemy wiedzieć myślę, że Wróblewski zapłacił tym, że bardzo młodo zmarł, ale tego nigdy nie będziemy wiedzieć o być może być może tak no to jest los jak to się stało, że perspektywa wieku dojrzewania stała się trudnym wiekiem to w Wilnie no dobrze Andrzej Wróblewski 1 trop reszta tropów to był pierwszy powód dlatego, że ma litewscy koledzy przyjechali do Polski, żeby się zapoznać z możliwością zrobienia wystawę Andrzeja Wróblewskiego, który jak wiemy urodził się w Wilnie tam dorastał Aneta Wiśniewska zabrała ich na moją wystawę do Katowic w tej delegacji była również moja koleżanka wybitna kuratorka krytyczka sztuki nauczycielka akademicka Remin stary rynek IT, która zna Polski język, kiedy ta grupa obejrzała moją katowicką wystawę doszła do wniosku, że może lepiej zamiast samego Wróblewskiego po prostu przenieść ten Litwy całość czy Litwini rozpoznają Andrzeja Wróblewskiego jako swojego artystę to jest dość skomplikowany problem, dlatego że oczywiście oni bardzo dobrze wiedzą, że Andrzej Wróblewski nie był Litwinem zrobili badania i odkryli, że do Wilna przeprowadził się dziadek Andrzeja Wróblewskiego z ówczesnym młodym człowiekiem, jakim był ojciec Andrzeja Andrzej się tam urodził, ale należeli do polskiej części społeczeństwa Wilna czy jednak powiedzieć otwarcie Wilno zostało zajęte przez Polskę i był uważany za polskie miasta 3 policyjne nie bardzo chcieli się zgodzić dzisiaj panuje taka ambiwalencja wśród społeczeństwa litewskiego czy możemy Andrzeja Wróblewskiego w ogóle uznać za kogoś te związane z Wilnem to jest dyskurs publiczny, ale dyskurs wśród zawodowców jest taki, że jednak pierwsze 18 lat spędził w Wilnie to jest jego miasto i w związku z tym trudno się nie przyznać do niego nie wspominając już jednym z pani odkryć, a mianowicie o tym, które to Get to chodziło w jednym z obrazów tak to są bardzo ważne rzeczy, dlatego że rozstrzelania, które Wróblewski namalował w 1949 roku w dużym stopniu odnoszą się do jego wileńskich wspomnień i oczywiście tak bardzo się cieszyłam pokazano to getto system malowane na odwrócił szofera i w pionie, więc ono nie wisiało w pionie tylko się w poziomie należał przekręcać głowę i oglądać ten obraz na ekspozycji, ale tam są nam wiele dowodów wskazujących na to, że artysta miał myśli getto wileńskie co noc co jednak sprawiło przyjemność tam były też inne akcenty nie chcę mówić, ale też był obraz mówiący o takiej słonecznej w perspektywie wspomnień czasów dzieciństwa któż jednak dobre się między nowo kupiony samochód jest malowane ze zdjęcia, na którym stoi ojciec na tle samochodu, który właśnie kupił i Wróblewski namalował bardzo kolorowy obraz, który jest taką mam taką projekcją szczęścia przedwojennego także też ten obraz też pokazałam, ale nie pokazał bardzo wielu innych, dlaczego nie udało się przekonać właścicieli którymi z celową Muza Polski, ponieważ to nie jest wystawa to właściwie mogli dać obraz albo nie dać turysta wie pani ja nie chcę już mówić, jakie są muzea ja nie mam 5 kluczowych obrazów, które mogły uzupełnić ekspozycję w taki sposób, że ona, że filmy Wajdy, który tam też były znajdowały punkt odniesienia w obrazach, ale przede wszystkim chciałam w Wilnie Ano tego Wróblewskiego pokazać możliwie szerokim zakresie natomiast wypędza Kantor Tadeusz kiedyś ukuł takie powiedzenie władza szatniarza no, więc miałem do czynienia z władzą szatniarza, dlaczego nie tysiące usprawiedliwień klimatycznych np. panie z polskiej perspektywy Wilno jest postrzegane jako zapyziałą prowincję, a to muzeum pani Anna ma najlepszy ze wszystkich polskich muzeów warunki klimatyczne damy utrzymywana wilgotność temperatura przewiew światło wszystko jest takie, jakie powinno być, żeby obraz się tam dobrze czuł najlepsze w porównaniu, bo to jest pani najlepsze ze wszystkich polskich muzeach dane przez parlament, ale przepraszam tak oczywiście jest jest nowym budynkiem, który spełnia wszystkie muzealne warunki w Polsce pani wie nie ma nowych budynków muzealnych w dalszym ciągu w związku z tym poza 1, czyli poza Monciakiem nawiasem mówiąc z przyjemnością i żalem wielkim żalem, że nie mogę tam być z panią i z tą wystawą, która wygląda zupełnie inaczej niż to co pamiętałam z muzeum Śląskiego o tym też mam nadzieję kilka słów powiemy, że nie mogłem tam być, ponieważ po pierwsze, ekspozycja piękna, ale też właśnie bardzo bardzo profesjonalna instytucja nawet tych relacji w mediach społecznościowych z tego serwisu zdjęciowego z tego co można tam zobaczyć no blisko, a przede wszystkim otwarty od jutra muzeum jest otwarte dla publiczności jest wykupiony 9000 biletów już 90005000 biletów jest wykupiony najbliższe tygodnie potem limit miejsc w związku z tym, że zaczęli bardzo spieszyć już wczoraj wykupili pierwsze tygodnie trwania tej wystawy pani do pani wystawy pochodzą jak na koncert nie przymierzając rolnik stosów wie pani myślę, że ma litewscy koledzy docenili fakt, że jest taka wystawa, bo było o tym bardzo duże we wszystkich mediach, a informacja informacja, a włącznie z takim pasażem po wystawie poszła w głównym wydaniu Dziennika telewizyjnego nie chwalę się tylko chcę powiedzieć jak inaczej tamtejsza telewizja podchodzi do wystaw w ich muzeach no i tym samym jak inaczej podchodzi do sztuki o tym będziemy jeszcze rozmawiać panie, bo ten zrobiłem kilka nowych odkryć w ostatniej chwili, dlatego że no jednak te dni spędzałam, nosząc na nie, nosząc fizycznie, ale jakby, układając wystawę w PŚ 2 obrazów nie dostałam już po budowanie architektury, kiedy już niemożna, bo nic zrobić w ostatniej chwili nagle się dowiedziałem no jednak pani nie dostanie byłym ściany były do tego przygotowany, bo miejsce na nie zależało właśnie przerobić całą ekspozycję, żeby te dziury po nieistniejących obrazach poza etykę, acz to jest niesamowite prawdopodobnie pani jest jedyną osobą, która wie co tam powinno być, gdzie jak chciała pani, żeby to wyglądało, czego ja jako widz, chociaż tak jak mówię zdalny widz zupełnie nie widzę, bo to wspaniale to wyglądało to co jest dużo powietrza na tej wystawie w przeciwieństwie do tej muzeum śląskim, które były prezydent miał dostęp do dyspozycji znacznie większą przestrzeń metrażu owo również architektury Libeskinda jest dosyć trudna, bo jeżeli, bo tam nie można narysować wystawy byle jak trzeba ją podporządkować linią ścian, które dotyczy architekt właśnie w tym momencie właśnie padło nazwisko, które jeszcze wcześniej nie padło, kto był architekt, kto zbudował muzeum z budową Daniel Libeskind czy mówiłyśmy o tym, że też muzeum prywatne, a nie to też coś nam umknęło jak dotąd Otóż przedsiębiorca prywatny pan Wiktor but kóz uznał, że nie zabierze pieniędzy do grobu w związku z tym kupił ogromną kolekcję litewskiej sztuki głównie malarstwa i kupił kino, które stało na rogu pt. Litwa kino Litwa czy po-li czuwa to o litewską zburzył je, bo jeszcze nie był zabytek na szczęście na tym miejscu postawił budynek znaczy poprosił Libeskinda, żeby zaprojektował muzeum budowa trwa bardzo krótko wszystko się bardzo szybko zrealizowało muzeum działa od jesieni 2018 roku ma co pół roku wystawę inną tam się co pół roku zmienia kolekcja, która była pokazana na dzień dobry pierwszy po otwarciu leży w magazynach natomiast każdy każdą kolejną wystawę finansuje ten sam przedsiębiorca, który tę muzę zbudował naturalnie ani dostaje jakieś dotacje od miasta może troszkę ministerstwa drobne dotacje, ale właśnie te wstęp moja wystawa, że tak wyrażę też została sfinansowana ogromnymi środkami prywatnymi no mają też ogromne bardzo dużo prywatnych sponsorów i mają członków Towarzystwa, którzy opodatkowują na rzecz działania tego muzeum, czyli na rzecz kultury, która będzie służyć wszystkim zainteresowanym tzw. społeczeństwu, ale też tam są takie sympatyczne ruchy społeczne które, bo to jest taka skarbonka i z prośbą, że może kupić bilet komuś kogo na ten bilet nie stać słucham pani się rozmarzył mam krótko mówiąc, jeżeli poruszamy taki drażliwy temat jak patriotyzm to chcę powiedzieć, że Litwini rozumieją to słowo w sposób właściwy nie będzie już nic dodawać do tej do tej płyn nie dodawajmy Anda Rottenberg historyczka krytyczka sztuki gratuluję pani do bardzo się cieszę, że nas pani tak wspaniale reprezentuje za granicą jeśli też, że przede wszystkim cieszę się z tego że, że była szansa nie tylko Poznania, że Litwini dzięki tej wystawy poznają Andrzeja Wróblewskiego, którego pojedyncze obrazy czasem widywano na grupowych wystawa m.in. na 1, którą ja zrobiłem tam 1996 roku to była zbiorowa wystawa, ale też poznają Aliny Szapocznikow i przypomną filmy Andrzeja Wajdy, a przegląd filmów Andrzeja Wajdy robi sąsiedni kina, więc może pójść zobaczyć film, który potem, którego fragmenty potem się przypomina wystawy jak się nazywa kina sąsiedni sąsiadujące z nie pamiętam, bo pani mówię jak mało mało czasu na zwiedzanie miasta, bo siedziałam po, choć 10 godzin na miejscu Alina Szapocznikow Andrzej Wajda Andrzej Wróblewski i Anda Rottenberg i jako ich ambasadorka w Wilnie niestety proszę państwa w Wilnie to jest kawałeczek czekamy nasz nasze instytucje ocknął i otworzą na kulturę Andymateria Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANDYMATERIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA