REKLAMA

Piotr Domalewski: Te wszystkie rzeczy zgłaszane przez studentów były zawsze sygnalizowane

Kultura Osobista
Data emisji:
2021-03-24 11:40
Audycja:
Czas trwania:
14:37 min.
Udostępnij:

Gościem audycji jest reżyser i scenarzysta, Piotr Domalewski. Laureat Paszportu "Polityki" w kategorii film. Rozwiń »

Piotr Domalewski: " To bardzo jasne stawianie zarzutów. Ja skończyłem 3 takie szkoły. Mam też dwie siostry po szkołach artystycznych, przyjaciół aktorów, ten temat bardzo rezonował w naszych rozmowach. Ja byłem wychowywany w blokowisku, przemoc była tam codziennością. Na uczelni my tego nie widzieliśmy, nie tak to postrzegaliśmy wtedy.
Jest to rodzaj systemu, który nie wiem, czy przystaje do dzisiejszych czasów? Ja sobie obiecałem, może to mój sposób na radzenie sobie z traumą, że nie poświęcę Leszkowi Wosiewiczowi już ani sekundy mojego życia, tak wiele mnie kosztowało uczestnictwo w tych zajęciach. Tutaj nie uchroniło mnie przed tym ani to, jak niektórzy uważają, że taka przemoc spotyka tylko kobiety, ani to, że byłem młodym człowiekiem, bo ja już miałem wtedy 28 lat. Mimo wszystko potrafiło mnie to kompletnie zniszczyć." Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista za konsekwencję w egzorcyzmy owa polskich kompleksów odwagę mierzenia się z problemem po rozdzielonych rodzin wsłuchiwania się głos Polaków na emigracji tak brzmi uzasadnienie paszportu polityki dla tegorocznego laureata w kategorii film reżysera scenarzysty i aktora przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska dzień dobry moimi państwa gościem jest Piotr Domalewski Witaj Piotrze dzień dobry państwu witam wielkie gratulacje to po pierwsze i od razu powiedz jak to Rozwiń » jest paszport polityki trochę jak planowany paszport covidowy jak niektórzy mówią szczepionkowy daje poczucie artystycznej stabilizacji czy jest bardziej prowokacją takim wyzwaniem, żeby przekraczać kolejne granice gminy może ładna, bo już to znaczy myślę, że ZUS z EBI i to i to po trochu poznać, żeby to bardzo takie fajne wyróżnienie takim sensie, że to nie jest coś można aplikować to nie jest to nie jest festiwal, który się zgłasza innym nie konkurs, który startuje po prostu, jakby zostały przyznane to za naszą wolą chęcią nic nie ma na to wpływu oprócz tego po prostu czy czy to co się robi, jakby trafia do pierwszych czy nie więc, jakby z nas z tego względu im dobrze wyróżnieni też oczywiście daje jakieś takie oszustwo rękojmię tak, że się już z tym jakimś artystycznym świecie jest, że może, że może nie jest tak źle to jest zasób form to jest mój pozytywny tak nie jest tak źle no tak, ale obie strony i myślę, że tak, że to też mu, że to polskie normy skłania do mieszkania jakich nowych wyzwań uciekania od tej strefy tak pojętej komfortu artystycznego, bo chyba właśnie zabija sztukę komfortu tak mówi ważne wyróżnienie fajne wyróżnienie, ale wyróżnienie, które przyszło do ciebie bardzo trudnym czasie dla nas wszystkich trudnym o tym czasie wielokrotnie stąd Piotra w kulturze osobistej już rozmawiałam na jakim etapie dzisiaj Piotr Domalewski czy czujesz też ciężar również pandemii czujesz, że już z zupełnie inne kino ludzie będą odbierać nagrody w kolejnych miesiącach, że jako filmowca będziecie musieli już inaczej spojrzeć na rzeczywistość, bo ta rzeczywistość bardzo zmienił uczestnikom pytanie to znaczy widzieć, że ma mieć takie jak jadących by i im myślenie od zawsze uważał rzeczywistość się zmieniła tylko nasi zmieniła nie o 3 miesiące tylko 30 i szlag mnie do przodu tylko wstęp jeśli ma być cały to znaczy myślę trasę, żeby mógł je społecznie szkodziła poziom antagonizowanie społeczeństwa poziom relacji władza społeczeństwo poziom takich zwykłych relacji, które pandemia naprawdę podkręca, bo co ona de facto robi pobudza nieufność ostrożność wobec drugiego człowieka zniecierpliwienie wobec drugiego człowieka by pozbawiać czułości, ponieważ jest to okres, w którym bardzo musimy Ewy zwraca uwagę na siebie to znaczy pilnować siebie tak i ich w tym i w tym wszystkim tak naprawdę nic z tym wszystkim co się w ogóle dzieje w kraju jak by popsuć co jeszcze w tym pandemicznym sosem mam wrażenie, że my się wycofamy poprzedniej epoki dziś epoki, ale Jolie i jakość mówi izolacjonizmu pewnego zamknięcia jakiejś takiej oblężonej twierdzy nie wiem tak takie mam wrażenie i myślę, że kino będzie bardzo reagować, bo z reguły tak się dzieje mu urzędzie normują reguł jeszcze szybciej, więc myślę, że na pewno będzie reagował oto co tu i teraz możecie koniecznie zapytać, bo cały świat kultury w Polsce żyli sprawą oskarżeń o mobbing przemoc molestowanie i upokarzanie, jakie pod adresem wykładowców łódzkiej filmówki skierowała aktorka Anna Paliga przeczytałeś ten list otwarty, jaka była twoja dieta na nic wszyscy całe mnóstwo mnóstwo wpisów, gdy moja pierwsza reakcja była taka, że bardzo ważna osoba bardzo moja była rewelacyjna pierwsza pierwszym akcie, ponieważ mi często są Indianie 9 nazwiska i dobrze nie jest mówienie o pewnej grupie czy coś skuteczną by o bardzo takie jest stawianie pewnych zarzutów i pomyślałem, że bardzo odważną osobą jest jest ta pani Anna to było pierwsze wrażenie, a duże potem przyszło innych wrażeń, choć jest, ponieważ ziemi jak skończy 3 takie szkoły im mówi rzecznik zastanawiać, jakby na ile jak pojazd już tego co, czego doświadczyłem jest podobny do da do autorki tego listu otwartego nachylenia, jeżeli nie to dlaczego jeżeli tak to też, dlaczego ludzie będą duże mocne zwyżki kursu po takich szkołach, więc większość przyjaciół i 3 ze środowiska aktorskiego, więc nie ukrywam, że ten temat bardzo bardzo zrezygnowały naszych rozmowach bardzo no właśnie, bo jesteś absolwentem wydziału aktorskiego krakowskiej PWST i Akademii teatralnej w Białymstoku skończyły się również w reżyserii na wydziale Radia telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach zaczniemy od Krakowa, jakie stosunki relacje panowały w krakowskiej szkole, kiedy tam studiowałeś przemoc czy to słowo w ogóle się pojawiało w waszym studentów dyskursie mile nie, ale też to też muszę zaznaczyć na wstępie, że ja jak jest wniosek stary, ale ja pochodzę trochę innej epoki dla mnie cóż przemoc było czymś innym albo może inaczej byłem po prostu wychowamy odbywają się na przełomie lat osiemdziesiątych dziewięćdziesiątych środowisku, które byłyby w miejscu, które przyjechało ze wsi do miasta, więc było 1 wielkim blokowiskiem pamiętaj proszę, że na kanwie, jakby tych świadczeń też mocno powstałych w całych IKO gangsta hip-hop Polski lat dziewięćdziesiątych, więc to to jest jak przemoc wpłatę na porządku dziennym drogę innym kryterium ona podlegała to znaczy pamiętaj, że też Unia się wychowałem wczasach, kiedy nie było nagród za udział były tylko nagrodę za wygraną, a kogoś za czwartym miejscu zrobić przepisany albo największy największym przegranym, jakby jakoś nikogo nie gra w nich było jasne i to ja mam taką perspektywę taką percepcję tego wszystkiego Grecja i rozmawialiśmy o przemocy też de facto mniej nie by w ten sposób nie rozumieliśmy tylko tyle mogę powiedzieć i to kompletnie nie odcinam się uczy też działo czy nie po prostu mnie widzieliśmy tego sama mówi nie tak postrzegaliśmy myślały, więc w oparciu o rozmowy rozmowy z moimi przyjaciółmi między ziemią mroków tutaj mam nadzieję, że po meczu karcił obrazu to mój największy przyjaciel też osoba znana też właśnie dokładnie o tym rozmawiać mówi my mieliśmy tych kryteriów mówi Jan z brzmieniem tak to postrzegali przemoc podlegała innym kryterium czy raczej brakowało, bo to jest ciekawe czy myślałeś czasami patrząc na swoich profesorów, że to właśnie mistrzowie, których metod pracy się nie podważa jednak dziś czasami rodził się właśnie ten błąd przeciwko niektórym chociażby metodom wieś to my jako traktowałem myśmy to w ogóle to teraz już posługuję liczbę przykładów, które ma też mają swój moich przyjaciół wzroku to traktować jak trochę taki architekt to znaczy u 1 profesora zostaje to taki sposób u drugiego to taki sposób trzeciego to taki sposób ich jako student wybiera sobie, jakby co macie wiedziała co ciebie uruchamia i co jakby możecie wyposażyć w jakiś narzędzia do pracy artystycznej w zawodzie aktora, więc jako raczej tak postrzegałem zawsze szczerze mówiąc, więc nie jestem referencyjny do końca też pamiętajmy, że mówimy trochę innym pokoleniu pokoleniu, które jest po prostu już by przyzwyczajone są też wyczulony na zwracanie uwagi na swoje potrzebna to co co ja się dzieje źle, a itd. więc jest oczywiście dobre, więc jest trochę inne kryteria się czuje test prawdy, czyli w tym momencie jak jego centrum dyskursie jak był nagrany z innej z innej epoki no dobrze to to powiem tak Hubert Phoebe, który jest tego innego pokolenia jak mówisz, który rok temu skończył aktorstwo w krakowskiej jest napisał w długim poście w poście na Facebooku pozwól, że zacytuję z perspektywy czasu widzę, że cały ten strach, kiedy jesteś studentem aktorstwa w Krakowie brał się z 1 głównej przyczyny udało im się nam wmówić, że ta szkoła jest ich, że to oni ją tworzą, że nie możemy walczyć o swoje pomysły i prawa i że to oni są tam najważniejsze myślę, że bardzo długo tu jest w tym prawdy sam podjąłem jakiś próby wykładania, ale absolutnie jest niestety epokę edukacyjnym antysystemowców oznaczają uznaje w ogóle oceny wydaje się to kompletny absurd będzie można oceniać w KC aktora na emocjach w kategoriach od dwójki piątki ten i tak naprawdę to się wszystkiego zaczyna bierzemy auto księdza minach ten system jest dosyć mocno przestarzały ja jak w momencie, kiedy tak naprawdę oznacza dużo takiej liczbie dzisiaj możemy przemocy represji, bo jak wysoki głos większość profesorów, która nie uczyła uważała, że aktor musi dziś piękny głos jej poziom to kosztowało też mocni stresu, ale też, czyli no tak uważali ją potem po prostu poszedł pokazali, że mylili istnieje, bo przez teatr już takimi rzeczami nie zajmuje jak to czy ktoś ma piękny głos, a więc, ale chodzi o kontrolę chodzi o to dobieranie na podstawie warunków tzw. tak, ale to chyba cały czas jednak, że należy zgodzić się bardzo się zgadza z jest Śląsk z tym z tym panem, od którego tutaj wspomniała aż poniżyć się jeszcze jest taki jest taki rodzaj systemu, który punktuje się mną postawi nie wiem czy on przystaje do dzisiejszych czasów nie wiem szczerze i być może już nie właśnie Piotrze jak wspominasz studia w Katowicach bo kiedy wypłynęła sprawa łódzkiej filmówki to na Facebooku też pojawiło się informacje dotyczące przemocowych zachowań jednego z tamtejszych wykładowców Leszka Wosiewicz tak, ale innym ja sobie obiecałem ma zostać inny sposób radzenia sobie samemu, że nie politycy już temu panu, żeby ani sekundy mojego życia po prostu tak tak wiele mi kosztowało, jakby uczestnictwo w tym w tych zajęciach tutaj nie uchroniło mnie przed tym ani to jak niektórzy uważają, że taka przemoc dotyka tylko kobiety ani to, że spotyka młodych ludzi, bo ja już dwudziesto ośmioletnim facetem i mimo wszystko potrafił mnie kompletnie kompletnie zniszczyć tak naprawdę, a i jeśli ma być oczywiście nie jestem nie znaczy na tym też nie uzurpował sobie prawa do tego, żeby rozstrzygać jak system edukacji powinien wyglądać to ja opowiem, jakie są moje spostrzeżenia bardzo szybko, dlaczego tak się dzieje Otóż szkoła styczne przyznają tytuł magistra, żeby przyznać tytuł magistra potrzeba mieć w radzie pedagogicznej określoną ilość osób z habilitacją i wszystkich rzeczy, o których mówi się, które zgłaszają studenci były zawsze sygnalizowane zawsze, ale potrzeba żadnego kworum, żeby móc utrzymać możliwość przyznawania tytułu magistra lub osoby, które są takowym zaimplementowane abi toczą są nieusuwalne absolutnie nieusuwalny, więc tak naprawdę to jest tego przyczyna jeśli mam być szczery nieusuwalne no wydaje się, że jednak może się to zmienić, bo rzeczywiście to co, ale to trwa no te osoby, o których mówisz to zajęło nam lata żeby, żeby rzeczy po wyrazie, a też dlaczego, dlaczego się udało, dlatego że młode kadry udało się zmobilizować do tego, żeby zrobić habilitację i to kworum niezbędne do przyznania tej magistra, który dalej było zachowane jest proste naprawdę bardzo ci Piotrze dziękuję za rozmowę musimy niestety kończyć zaczęło się od gratulacji kończy się na nas smutna konstatacja, ale pomysł możesz mi pogratulować jeszcze nie byłem chory na covid jak spółka obrazu w niemalowane, bo jestem przesądny Polakiem, więc bez mamy jakby to, a firma chce idą atmosferę trzyma się w takim razie zdrowo bardzo bardzo dziękuję Piotr Domalewski reżyser scenarzysta aktor laureat paszportu polityki w kategorii firm był gościem kultury osobistej dziękuję bardzo, dziękuję pozdrawiam do usłyszenia czas informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA