REKLAMA

Krzysztof Piesiewicz o pracy z Krzysztofem Kieślowskim i przemocy w szkołach artystycznych

Kultura Osobista
Data emisji:
2021-03-26 11:40
Audycja:
Czas trwania:
14:39 min.
Udostępnij:

Gościem audycji jest adwokat i scenarzysta. Krzysztof Piesiewicz. Opowiada o pracy nad książką „Bez końca” do końca”. Rozwiń »

Krzysztof Piesiewicz: "Młodzi ludzie, którzy przychodzą na studia oczekują wiedzy, opieki, a spotykają ludzi, którzy na nich eksperymentują, co jest haniebne. To jest niedopuszczalne. Doznałem szoku. To jest bardziej dożynanie talentu niż rozbudzanie możliwości twórczych. Młodzi ludzie powinni się przeciwstawiać, to wymaga gruntownego zbadania. Tych zachowań nie można niczym usprawiedliwić, niczym " Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska Krzysztof Piesiewicz scenarzysta i adwokat jest dzisiaj gościem kultury osobistej witam serdecznie witam państwa spotykamy się z okazji ukazania się nakładem wydawnictwa wielka litera książki Kieślowski od bez końca do końca wywiadu rzeki, jaki z Krzysztofem Piesiewiczem przeprowadził Mikołaj Jazdon panie Krzysztofie na początek pytanie jeśli pan pozwoli to co tu i teraz się dzieje w świecie filmowym Rozwiń » teatralnym w Polsce jestem ciekawa jak pan zareagował na doniesienia dotyczące tego co działo się przez lata łódzkiej filmówce chodzi o głośne już upublicznienie przez aktorkę Anna Paliga byłą studentkę przypadków stosowania przez pedagogów filmówki przemocy wobec studentów pani przeczyta to i nie mogę się nadziwić, że to w ogóle możliwe, że to jest droga do osiągnięcia doskonałości doskonałości twórczej artystycznej nie mogę się dziwić jest bardzo wielu powodów choćby takiego powodu, że młodzi ludzie, którzy przychodzą na takie studia oczekują jakiejś opieki oczekują jakiegoś dialogu oczekuje lekkiego dyskursu oczekują wiedzy przekazana przekazywanego doświadczenia spotykają się jakiś postaciami, które eksperymentują na ich całym całej strukturze ich studiu osobowości struktury psychologicznej na to, że jeżeli w ogóle haniebne natomiast dziwi się 1 rzeczy można te studia przychodzą ludzie dorośli w zasadzie i nie powstaje jakiś były natychmiast jakaś asertywność jakieś takie postawienie sprawy na ostrzu noża jakieś niedopuszczenie do tego to jest dla mnie też zadziwiający natomiast jak oceniać no coś niesamowitego rozmawiam to w kontekście Krzysztofa Kieślowskiego dzień, jakie miał stosunek do aktorów jak miał stosunek do współpracowników raczej był opiekunem jest człowiekiem, który swoje jakieś aspiracje twórcze realizował przez doświadczenia na osobowości na intymności na naruszania integralności i godności ludzi, który współpracował wszyscy aktorzy wszystko się również pracowali przewidzieli w nim spolegliwy opiekuna dzieli serdeczność wyciągnięcie ręki dialog wydobywanie ich wszystkiego co najlepsze ich talentach nie przez eksperymentowanie na nich ani przez jakieś haniebne niedopuszczalne etycznie i usług ludzkiego punktu widzenia zabiegi także ja poznałem pewnego czasu, ale jeszcze chcę powiedzieć, że to było na przyszłość tam przychodzą dorośli ludzie mają swoją godność swoje wymagania swoją wizję pracy artystycznej jako rezerwa jako pewnego ukłonu w stosunku do ludzi, którzy przyjdą oglądać ich talenty nie powinni natychmiast w stosunku do takich rzeczy się rury by przeciwstawiać ja pamiętam byłem młodym chłopakiem w szkole np. Ogólnokształcącej czy miała niewiele 141516 lat już mieli takich nauczycieli różnych zapędach równych inklinacjach, o których nie będę w tej chwili mówił ja pamiętam, że potrafiłem się postawić te jak był byłym chłopakiem, a więc trzeba przejść takim poczuciem własnej wartości własnej godności również natomiast tam siedział wymaga wydaje się takiego badania bardzo bardzo kultowego niesamowity no to nie jest zawsze łatwe pamiętajmy, że wielu z nas jest wychowywałam lekkim przemoc owym systemie edukacyjnym już od podstawówki ja wiem miałem ale, ale myślę wydaje, że jesteś apel do tych, którzy kształcą jako mówi w tej chwili skrótowa forma, którą młodych ludzi żeby, żeby oni mieli to poczucie swojej godności i zakodowane oferty jest takie odrzucenie tego rodzaju zachowań od tego nie można niczym usprawiedliwić nic wrócił nie uważam, że to jest, że to jest raczej raczej dorzynanie talentu niż rozbudzanie możliwości twórczych bardzo dziękuję panu za ten komentarz jeszcze wracając do tematu naszego spotkania, czyli książki wydawać by się mogło, że już tyle pana współpracy przyjaźni z Krzysztofem Kieślowskim zostało powiedziane zostało napisane jednak to jest podobno książka, która wyrosła z niedosytu panie z bardzo wielu powodów czysto zaproponował dyrektor Merczyński jeszcze był dyrektorem Instytutu audiowizualnego ja się z tym nosiłem od po wielu latach, ponieważ w zasadzie nie ma roku, żeby nie, żeby nie były robione doktoraty, żeby nie były wystawiane najlepszych teatrach na świecie nasze scenariusze wychodzą książki, ale więcej co jeszcze kawę wychodzą książki pisane przez tęgie głowy prawnicze Roma okazów, które są zawarte w tych naszych norm to odbywać na Uniwersytecie Harvarda w Meksyku wyszła taka potężna książka napisana przez najlepszych prawników scenariusze są tłumaczone na wiele języków w tym roku wychodzą wchodzą te scenariusze Fina i Rosji oraz wychodzi ogromna ilość Sejm i książek które, które opisują to nasze kontynentach naszą działalność skurczu bardzo wielu wypadkach Stacey zaczeka naturalne, ale do tej książki opisują taki sposób interpretują te filmy Krzysztofa, że czasami podlega jakimś dobrym ogromnemu zdziwieniu i wydawało mi się, że warto warto, żeby zasadzie 10 lat nasze intensywne prace szczególnie Krzysztofa pracy twórczej zostało jako zarejestrowany zapis, ale i, skąd została ustawa ta książka wydaje mi się tam jest bardzo dużo rzeczy rzeczy nowych oprócz tego jest taki ślad dotyczący jakiegoś jakieś innej metodologii pracy, którą myśmy przyjęli poza tym te 10 lat wydobyć opisany no było na pograniczu końca lat osiemdziesiątych i początku lat dziewięćdziesiątych wydają się Krzyszto w tym czasie w tej ostatniej dekady dwudziestego wieku byli z najwybitniejszych twórców w ogóle na świecie nie tylko filmowych jego życie tutaj odbijała się różnych przestrzeniach realizowali się, że te 10 lat, dzięki którym zostało zrobione 17 filmów, które już przeszła jako takie klasy do historii kina, gdy oni wydawali się to bardzo chce również warto opisać metodologię pracy Krzysztofa specyfika tej pracy i my stąd powstał klub plus takich danych do nieznanych no właśnie, bo powiedział pan o metodologii pracy jak pracowaliście mieliście swoje twórcze rytuały czy coś się powtarzało przy kolejnych filmach projektach pomysłach, bo czy rzeczywiście też droga pan używa takiego sformułowania w książce czy droga jest najlepsza metafora jeśli chodzi o wasz sposób pracy nad scenariuszem, gdy pani po pierwsze to to był to było tak intensywne, że wszystko się zbija taką 1 całość z prefiksem to było od od od filmu do filmu jedno jest pewne, że jak to zresztą Kubrick określił naszą pracy dramatyzować i tej natomiast idee brały się z powietrza to znaczy w cudzysłowie brały się nastrojów, które nas otaczał brały się z pewnych tendencji aspiracji niepokoju czy też nadzieje, które w tym okresie osiemdziesiąty piąty, a 90 dziesiątym roku funkcjonowały nie tylko w Polsce Europie droga była taka właśnie tylko idea najpierw był też zapach to znaczy to to co czujemy koniec to co nas dotyka to co nas niepokoi później powołaliśmy do życia bohatera który, który miał przez swoje zachowania przez swoje życie, że swoje doświadczenia te to idę opowiedzieć nigdy nigdy, kiedy rozpoczynaliśmy wpisać jakikolwiek scenariusz nie wiedzieliśmy, gdzie ten bohater pójdzie i co stanie się w połowie filmu ta co jest ciekawe, że Rze, że ta metoda się bardzo sprawdzała, ponieważ te scenariusze były pisane jak gdyby z dnia na dzień ich status następnie sytuacje były brane rzeczywistość staliśmy w myśl taką metodę opowiadania dla man znaczy wprowadzaliśmy bohatera różne sytuacje nie widzieliśmy co się stanie następnego dnia, pisząc scenariusz, czyli one były jak ryby jak gdyby cały czas pulsowały życiem z czasu mieć, ale okazało się, że to nieprawda, że ta metodologia się sprawdza, ponieważ de filmy np. w tej chwili są odkrywane taki sposób łapczywie bardzo młodych ludzi by w Chinach Japonii Hongkongu tam odkrywanych jest to w tej chwili w Ameryce Południowej i metodologie bądź macie bardzo sprawdzała przeważnie bohaterami były kobiety i to było od pierwszego filmu bez końca i przez wszystkie inne liczby wtedy przeczuwaliśmy, jakby intuicyjnie zupełnie, że kobieta bohater jest takim znakomitym tragarzy do przenoszenia pewnych idei pewnych spraw bieżących bardzo ważnych jest posiada ogromną ilość atrybutu plus pozwala nam ciągnąć historii to jest niesamowite, bo właśnie o to chciałem pana zapytać jedyny cytat, jaki sobie przygotowałem książki to właśnie to jak pan opowiada o doborze kobiecych bohaterek waszych filmach można powiedzieć, że wraz z Krzysztofem Kieślowskim byliście jednymi z pierwszych świadomych Her Story stów, jakbyśmy dzisiaj powiedzieć, ale wypali to ktoś nie brał już tzw. trendu czy mody tylko takiego intuicyjnego intuicji, że tak to jest, że po prostu tak jest, że szereg atrybuty, które posiadają kobiety pozwalają nam z nich sformatować bohatera opowiadania bohatera dramatu z takiego konia pociągowego Review, który wszystkie problemy, które chcemy poruszyć uniesie prod poprowadzi zresztą muszę powiedzieć, że mieliśmy ogromne szczęście do dochodu do kobiet aktor, który lektur, które w, których te prowadziły był taki moment jak często pracował w Paryżu, że w zasadzie nie mieliśmy dostęp do najlepszych kobiet, który w, które koniecznie chciały grać w filmach Krzysztofa były nawet na tym tle pewne pewne nie chce nazwać awantury o koszmarze pewne konflikty, że pojawiały, ale jakoś udawało nam się z tego wyjść i wszystkie w zasadzie osoby, które kobiety, które zagrają w tych filmach był wspaniały spółdzielnia taką samą przygodę już krzyż to nie żył realizował stronnik taki film nie był również wpadły na fantastyczny aktor Maciej Lasek, która zgodziła się zagrać w filmie także także tak to prawda, że to było wyprzedzenie czasu, ale albo zupełnie nieważny zaniżone intuicyjnie wiedzieliśmy, że trzeba udawać przez taki przy takiej bohaterki no niestety nie jesteśmy w stanie kwadrans wyczerpać tematu dlatego wszystkich słuchaczy TOK FM odsyłam oczywiście do książki Kieślowski od bez końca do końca jeszcze na koniec pro szampan jest bardzo dużo rzeczy do tych, które do tej pory były znane też tak jak pan powiedział jeszcze na koniec pytanie, więc pytanie do pana, bo dzisiaj już podobno kino pana mnie interesuje bardziej prawo czy pan czasami żałuje, że w pewnym momencie odłożył togę na bok bardzo żałuję, że bardzo prawo nie fascynuje mogę tylko powiedzieć, że przeszedłem przez wszystkie możliwe ścieżki tzw. filmowca, który nie jest obecny w warszawskim adwokatem obrońcą muszę przyznać jak podsumowuje szereg wydarzeń w moim życiu to największą emocją sentymentem podchodzę do pierwszych miesięcy czy lat mojej pracy Adwokackiej bardzo dobrze cóż za bardzo się dobrze czułem na sali sądowej tak chyba żałuje no cóż, ale tak jest bardzo bardzo dziękuję za to spotkanie na łączach telefonicznych Krzysztof Piesiewicz scenarzysta i adwokat był gościem kultury osobistej, a ja państwu polecam bardzo bardzo mocno książki Kieślowski od bez końca do końca książkę wydało wydawnictwo wielka litera jest to wywiad-rzeka, jaki przeprowadził z Krzysztofem Piesiewiczem Mikołaj Jazdon bardzo dziękuję dziękuję serdecznie za spotkanie dziękuję państw do usłyszenia czas na informacje w TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA