REKLAMA

Bunt wizjonerów

OFF Czarek
Data emisji:
2021-03-24 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
40:31 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie państwa moim gościem jest pan prof. Jerzy Jarniewicz literaturoznawca poeta krytyk literat literacki oraz tłumacz jeszcze tam dużo więcej z Instytutu anglistyki Uniwersytetu łódzkiego panie profesorze witam pana bardzo serdecznie dzień dobry państwu dzień dobry planów w 2019 jeszcze niewiele ukazała się pana książka zatytułowana bunt wizjonerów książka wydana Rozwiń » przez wydawnictwo znak w tej książce powraca pan do wątku kontrkultury, który rozpoczął pan swojej poprzedniej książce, czyli oni nigdy los przy czym ten bunt wizjonerów jest dużo bardziej mroczne powiedziałbym to jest taki zbiór esejów pana profesora dotyczący kontrkultury lat sześćdziesiątych kontrkultury, która w, którą można było zaobserwować w latach sześćdziesiątych zarówno w stanach Zjednoczonych, ale także Zjednoczonym królestwie i być takim wątkiem, którym pan mówi to jest utopia tak ta utopia, która towarzyszyła ludzkości od zawsze czasem inspirowała czasem w połączeniu z gniewem no właśnie prowadziła do różnych zachowań kontr kulturowych czy panie profesorze w jesteśmy dzisiaj w jakimś sensie dziećmi czy wnukami tej kontrkultury lat sześćdziesiątych czy to już są dawne dzieje tak dawno jak nie wiemy epoka kamienia łupanego i potrzeba nowej utopii nowego gniewu w utopii potrzeba mi się wydaje, że nie powinniśmy rezygnować z tego myślenia może jeszcze będzie okazja, żeby o tym porozmawiać, bo wydaje mi się, że utopia jest takim terminem, który budzi niepokój wchodzimy w ten raczej wokół niego takim pewnym lękiem czy go dotknąć nie dotknąć to dobrze pachnie czy nie ma krótko mówiąc złą prasę od wielu lat prawda utopia no tak naprawdę to od połowy dwudziestego wieku może od początku dwudziestego wieku kiedy, kiedy niektórym państwa czy niektóre instytucje zaczęły ideolog utopie realizować tak wyszło to tragicznie wyszło to także, że do tej pory wiek dwudziesty kojarzy 7 z normą z mrokiem raczej historii niższe niż się z jej jaśniejszymi rozdziałami, ale sądzę, że nie można nie powinniśmy oddawać tego pojęcia nie powinniśmy oddawać utopii właśnie tym tym czym tym zbrodniarzom tym łobuzom historii, jeżeli mogę zacytować jednego z projektów, ale oni przyjęli w Europie odjazdy kryzys kredytowa Ali, ale no nie dajmy im tego czegoś co tak naprawdę jest u podstaw życia prawda bez takiego to utopijnego myślenia daleko zajdziemy, bo czym jest dopiero ta utopia takim bardzo szerokim rozumieniu, bo nie chcę tutaj wchodzić żadne nie wiem literaturoznawcy socjologiczne filozoficzne definicję, ale to jest przekraczanie tego co dzisiaj nam się wydaje niemożliwe co dzisiaj wydaje nam się nierealne nierealistyczne wcale takim być nie musi jutro albo za tydzień i jeżeli będzie uznawać, że granice, które dzisiaj nas taki sposób właśnie ograniczają trzymają w 1 miejscu pozbawiają wyobraźni fantazji no to wskażemy się sami na skazujemy się na taki powolne wymieranie duchowe, tak więc tak wróćmy do utopii, ale teraz panią ofiar tak, bo każda utopia, parafrazując ma 2 końce pisze pan o tym także w swojej książce w eseju poświęconym wolności słowa, czyli wolność słowa, która wydaje nam się do czymś bardzo użyteczne z punktu widzenia demokratycznego społeczeństwa jednakowoż oznacza równocześnie, że nie tylko na sztandarach czy też ulotkach mogą pojawiać się hasła dotyczące wolności równości braterstwa, ale równie dobrze hasła dotyczące tego, że to rodzina jest najważniejsza, że aborcja powinna być nielegalna ze, że szczepienia są szkodliwe itd. itd. to jest jakby część tej samej tej samej wartości w nowszym nie wiem chciał odpowiedzieć na początku, że okres ja lubię kotki, które mają 2 końce tak nie wyobrażam sobie kij z 1 końcem chyba nie chciałbym żyć w świecie, w którym byłyby 1 końcem nieznośny, że czasem Jasanoff to już w ogóle prawne wymarzona sytuacja, ale oczywiście do tak tak zacząłem od tego że, że utopie XX-wiecznych wielkiej ideologii, które przerodziły się przecież systemu zniewolenia człowieka były koszmarem historii prawda o nich pamiętamy i wydaje mi się, że jeżeli w tej chwili podchodzimy tak ostrożnie do pojęcia utopi to, dlatego że że pamiętamy co utopii, jaką było, jaką była komunistyczna wizja szczęścia ludzkości nas tej utopii zrobiono zrobiono w 1 wielki łagier prawda to to to zgoda tak, a to mogą być utopie mogą być utopie, które obrócą się przez przeciwko nam tak obracają się przeciwko nam mogą być utopie, które są szaleństwem tak, ale z tego powodu że, że o ropie mogą mogą także taką twarz rezygnować z podszeptów wyobraźni rezydent rezygnować z tego w tej przecież chyba niezbywalnej nam ludziom potrzeby przekraczania tego co dzisiaj jest nie do przekroczenia no nic mnie się wydaje, że w imię tego wszystkiego czym co utopie mogą nam zaoferować należałoby im się dobrze przyjrzeć oczywiście patrzyć na rękę utopić z tą, a jeżeli jesteśmy utopić tam dopatrzyć nasze ręce i uważać, dokąd idziemy i żebyśmy czasem na siłę nikogo nie uszczęśliwia prawda no ale ale wróćmy jeszcze tutaj do tej właśnie moje definicji to jest przekroczenie tego co dzisiaj jest nie tak, a no można dać wiele przykładów takich Niewiem idei takich takich przekonań, które wydawał pan panie profesorze taki utopijny przykład, jeżeli pan pozwoli to proszę od jakiegoś czasu w naszym społeczeństwie pojawiła się taka utopijna bardzo rewolucyjna idea, że kobieta też człowiekiem no WICZ pan dzięki Bogu, że ktoś te utopie uwierzył ba dzięki Bogu, że to ktoś, ale ale, ale trudno olbrzymie masy masy w to wierzą i w i żyją zgodnie z tą w tym przekonaniem i nos nie lękaj się zgodził postawił tezę ryzykowną, ale dzięki temu żyje się nam lepiej prawda tak zdecydowania czy ja generalnie myślę, że jest część społeczeństwa, która była zaskoczona tym, że to może być utopia tak, bo żyła z tym przekonaniem urodziła się tym przekonaniu no oczywiście to jest to jest przykład tak bardzo drastyczny tak drastyczny, dlatego że w tej chwili sobie nie wyobrażamy, że można myśleć inaczej, ale ale, ale w no były takie czasy, kiedy myślano tak jak tak jak pan powiedział nie wykluczano połowę ludzkości z Azji z powodu jakichś powodów nie własnych interesów troski o władzę, którą sprawuje tak no teraz jest jest do pomyślenia jest i utopiono w równym można by przytoczyć wiele, które w tej chwili są częścią naszego na naszej rzeczywistości nawet nie dostrzegamy tego, że kiedyś uznawano za utopijne no pan wspomniał o kwestie te kwestie kobiet praw kobiet, ale można też przyjrzeć się tym utopią technicznym prawda rozwój technologii jak ja ja naprawdę miewam do tej pory mimo tego, że od wielu lat mam nie wiem komputer laptop IAI komórkę miałem takie chwile zadumy, że w środę w sumie traktuje jako rzecz oczywistą, gdzie jeszcze 2030 lat temu uważałbym, że są to co teraz robimy, czyli taka komunikację i zdalna, a do tego jeszcze nie niewymagająca trzymania się jakiegoś sznurka prawdę który, który nas nadal nam na ograniczoną zdolność rozmowy, że byłoby możliwe, tak więc tych utopii no mamy mamy, więc czuje się szczęśliwszy z w związku z rozwala kojarzył się pytanie filozoficzne to jest pytanie filozoficzne, bo no, a nowych chyba nie, ale to jest to jesteś przypisanych człowiekowi, że takiego poczucia takiego poczucia niezaspokojenia przez państwo do końca nie mamy mimo tego, że spełniają one różne oczekiwania zaś do tego jeszcze oczekujemy, ale z drugiej strony tak tak tak myśleć trzeźwo myśląc bardzo obiektywnie MO no to chyba chyba częściej się żyje w 2000, który mamy rok 2001. a nie powiedzmy 1700 osiemdziesiątym ósmy, ale to jest jakaś publiczna egzekucja, ale taka opinia wie pan łatwa do rzucenia, bo nie ma pan porównania znaczy porównuje pan tylko na podstawie za pośrednictwem tych relacji podczas gdy tę pierwszą sytuację doświadcza pan osobiście piętno na zgodę tak, ale ale, ponieważ wcześniej z wiedzy pośredniczącej wiemy od 1700 osiemdziesiątym dziewiątym roku to mogę porównać natomiast nie mogę porównać się z roku 2040 nie wiem, bo będziemy żyć, żeby jeszcze wtedy czy wtedy będę szczęśliwszy niż jestem teraz nie wydaje mi się tak tak tak mówiąc poważnie wydaje mi się, że takie poczucie szczęścia to jest jednak taka stała kategoria ona no no one one się chyba nie zwiększa wraz nie wiem z rozwojem wolności wyrok za rozwojem emancypacji różnych grup społecznych z większym dobrobytem tkankę dobra dobra dobrobyt jest większy na to muszę powiedzieć prawdę, że bez porównania w nocy ubóstwo jest ubóstwo jest na to pytanie czy dobrobyt no tak szkoda właśnie ta nadal są olbrzymie obszary do zagospodarowania i olbrzymi obszar, który o sobie przypominają, kiedy tylko powiemy tak żyje się najlepiej dobrze panie profesorze proponuję, abyśmy do kwestii kontrkultury lat sześćdziesiątych, bo przecież o tym traktuje pana książka powrócili po informacjach Radia TOK FM, bo sporo to właśnie lat sześćdziesiątych to ciekawe, bo oczywiście z dobrze nie chcę się nie chce się przed informacjami zbytnio tutaj rozwijać dlatego proponuję byśmy do tematu do książki powrócił po informacjach państwa moim gościem jest pan prof. Jerzy Jarniewicz literaturoznawca poeta niezbyt szczęśliwy albo nie ba nie bardziej szczęśliwy z powodu rozwoju technologii krytyk literacki tłumacz z Instytutu anglistyki Uniwersytetu łódzkiego rozmawiamy o książce autorstwa pana profesora zatytułowanej bunt wizjonerów książka okazała się nakładem wydawnictwa znak informacji Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie dziesiątej nawet kilka, a nawet minutę z hakiem tzw. od dziesiąty 20 po informacjach wracamy do programu off czarek wcale państwa moim gościem jest pan prof. Jerzy Jarniewicz literaturoznawca poeta krytyk literacki tłumacz Instytut anglistyki Uniwersytetu łódzkiego pan profesor jest autorem wielu książek rozmawiamy o tej 2019 roku bunt wizjonerów książka ukazała się nakładem wydawnictwa znak, ale też przy okazji wspomnę książce wojny dieslowski także dotyczącej tematyki kontrkultury, choć taka bardziej optymistyczna słoneczna powiedziałbym, a tymczasem bunt wizjonerów, którzy bardziej mroczne zastanów się panie profesorze czy jest jakaś lekcja, którą można wyciągnąć z tych pana opowieści o kontr kulturze lat sześćdziesiątych po zdaje się, że te przemiany, które na podstawie tego gniewu wyrażonego w tych działań działania kod kulturowych te zmiany ktoś dokonały to właśnie często są to zmiany wyrwany z gardła establishmentu mało chyba jest przypadków, gdzie grupa ludzi siedzi mówi Słuchajcie mam świetny pomysł by żyło się lepiej no dobra to działamy działamy wprowadzamy społeczeństwo mówiła, którzy na to sposób wpadł genialny jak byśmy na to wcześniej nie Paryż i nie wpaść świetnie cudownie, a tymczasem rzeczywistość jest taka, że może trzeba wyrwać to co to co swoje na zgodę dlatego tytuł książki bunt wizjonerów, którzy są nie tylko wizję tak, ale też pewien pewne pewne działania, które nazywamy bunkrem, a i teraz, jeżeli pan to co co z tego zostaje czy trzeciej czystego można wyciągnąć jakąś lekcję to trochę trochę się waha ja chciałbym żadnych tej lekcji komu dawać wolałbym, żebyśmy sami do tych dotychczas zajrzeli przy przyjrzeli się co co sądzą co oni chcący zrobili co osiągnęli w tym się pomylili i żebyśmy w każdy z naszych wyciąga jakieś wnioski dla siebie, ale no ten błąd np. teraz myślę o o buncie ówczesnymi i nad tym co z tego punktu jest wciąż ważne ważny odpowiem oczywiście o tym co jest ważne dla mnie być może jest to tak, a taka konstatacja takie, jakie w coraz głębsze przekonanie, że wiele możemy zrobić wiele może osiągnąć nie rywalizacją konkurencją współzawodnictwem, a współdziałanie mówi o tym ani innych oczywistych sprawach jak np. właśnie działania, jakie nakierowane na emancypację dużych grup społecznych mówi o tym bo, bo chyba nie jest takie oczywiste i wiele osób pewnie by mi się ze mną wspierało do tego jeszcze żyjemy w takich czasach prawda, że komu na oko usłyszymy, że mamy mamy rywalizować mamy konkurować bez względu na to czy ktoś z nas pracuje w radiu TOK FM czy ktoś pracuje na Uniwersytecie łódzkim prawda to tym impulsem do działania sens naszego działania tak chcą, żebyśmy wierzyli jak konkurencja widzenie innych jako jako naszych jednak przeciwników konkurentów rywali, a to co dla mnie fascynujące wpływ tej opłaty, którą opisuje w obu książkach jest właśnie zupełnie inne myślenie myślenie oparte na współdziałaniu tak na docenieniu tego, że można można można współdziałać raczej nic, a niższe niż ze sobą walczyć teraz wspomniał o tym, które były wcześniej, gdyż ale, ale wierzy pan pozwoli to to wrócę do tego spostrzeżenia etymologiczne jego akcje do do znaczenia słowa punk w języku angielskim bunt buntownik to, żeby taki to jest to jest złe silnej to oznacza wznowienie wojny okej i to nie o to chodzi tak mnie nie chodziło o o wznowienie właśnie działań antagonistycznych sobie nie konflikt Rebel po polsku słowa bunt zupełnie innego dnia się wywodzi znaczy Sojusz znaczy wspólnoty znaczy być razem prawda, a wydaje mi tylko jest też coś coś pięknego środek przyjęcie temu słowu, które mamy w mamy w naszym języku, które to słowo jest mądrzejszy od ilu z nas pokazuje nam także buntujemy się i zobaczmy czym jest bunt punkt jest dostrzeżeniem tego, że może, że ten na pewnych wspólnot, w których istniejemy i dostrzeżeniem istoty wspólnego działania to to pewnie dla pierwsza odpowiedź na pana pytanie taka taka najbardziej dla mnie może istotne za nią oczywiście poszłyby poszłyby inne, czego możemy możemy się nauczyć także, a czegoś jeszcze, że są różnego rodzaju Łady czy rząd ta, ale jesteśmy już przywiązani i być może to przywiązanie nie jest najszczęśliwszy do porządków hierarchiczny, a wszystkie porządki muszą być archaiczne i kolejne pytanie, które postawili w ludzie zaangażowani w kontrkultury lat sześćdziesiątych tak czy utwór uczy, że musimy tworzyć związki to zależy co chce osiągnąć pani profesor no właśnie tak, ale jeżeli dobrą zabawę to nie, jeżeli cel jakiś konkretny to tak zakłada też może być celem prawda sama w sobie tak no, więc tylko to pan powiedział to jest to już może słuszna niektórzy historycy, którzy przyglądają się tym wydarzeniom lat sześćdziesiątych i zastanawiają się, dlaczego ta kontrkultura przegrała, bo przegrała prawda wskazują właśnie na ten aspekt, że Rze, że była oporna być wobec realizacji, że nie chciała wyłaniać liderów ci liderzy oczywiście wyłaniali się może wskazać na różne nazwiska pojawiają się w tej książce osób, które w, które w naturalny w naturalny sposób no przewodziły tym ruchom ruchu, ale proszę zwrócić uwagę, że to osoby, które od tej roli uciekały nam opowiadano o przywódcy strajków studenckich Barclay Mariusa View, który wyłonił się w czasie tych strajków w czasie protestów na kampusie Uniwersyteckim Berklee jako naturalny przywódca postać naprawdę charyzmatyczne niesamowita syn syn emigrantów jąkający się wyglądających takiej jeszcze nie obniżone pisklę jakiś przydługi czyniłem kurtkach spodniach na ponad miarę i ten człowiek porywa sobą porywa swoimi słowami porada swoją wizją no tysiące tysiące młodych ludzi przez parę miesięcy walczy z Uniwersyteckim akurat establishmentem, który oczywiście też już u u nas żadnych różnego rodzaju politycznych układach zostaje przywódcą tak i o osiągnięciu tego celu znika on znika działa nadal nadal społecznikiem, ale zaniepokojony tym, że mówi się o nim jako jako lider jako przywódcy tego co powinno być właśnie było wspólnym masowym ruchem no robi wszystko żeby, żeby tym przywódcą nie być jakaś rola przypadku w tych kontr kulturowych zrywach panie prof. Ohno taka jak wszędzie min 1, chociaż jest jeżeli, jeżeli przyglądam się tam tamtej epoce to raczej widzę, a widzę w pewnej pewne konsekwencje historyczność stanu w konflikt myśmy z tonu dzień jak co dzień wieczorem jak co dzień jednakowoż się wydarzyło, że akurat tego wieczoru coś zaczęło działalność poprzedniego, a największe wyzwanie prawda rzuca wyzwanie porządkowi, który który był wobec niej jest represyjnej tak dochodzi do starcia jak państwo może wiedzą jak przestępców sześćdziesiątym dziewiątym roku dobrze pamiętam prawda dochodzi do do starć między policją, która w GJ jednym z gejowskich klubów nowojorskich na ten klub na urządziła nalot bardzo bardzo to było bardzo wyraźna była prowokacja policji zbędnym chodziło o to, żeby sprowokować gromadzących się tam gromadzących się tam gejów i w MON natrafiła policja natrafiła na opór natrafiła na opór opuszcza zaczął chyba rodzić w momencie, kiedy tam jedna z z osób, która była Rzeczpospolita jest naprawdę tak zresztą widać to nic nie zrobicie to, żeby one będą zrobimy chciała byśmy zrobili jutro byśmy zrobili, ale dzisiaj zrobimy no tak, ale dochodzi do tego, że to nie kończy się dokonana na 1 osobie prawdę zatrzymanej czy kilku osobach które, które ją wspierały ale, ale tworzy się no duża grupa coraz większa grupa ludzi, którzy włączają się coś się zacięło być może przypadkiem, ale co prędzej czy później i tak miałoby miejsce prawda dochodzi do czegoś co w historii jest absolutny ewenement, bo to pierwsza w historii przynajmniej nowoczesnej pierwsze starcie z policją, które zostały wygrane i to wygrała właśnie ta społeczna, którą uważano za nim śmieszną pozbawioną siły prawda raczej bierną nie oni postawili weto działań policji sprzeciwili się działaniom policji i wygrali to tabu to jest jeden z kamieni milowych w historii nie tylko amerykańskich społeczności LGBT ale, ale wydarzenie, do którego odwołują się ruchy działaczy tego, czego tego ruchu dobrze no w świeciu prawda to jest przypadek być może to mogą się zdarzyć nie w nowym Jorku San Francisco prawda mogły zdarzyć się 1009. a siedemdziesiątym roku, ale prędzej czy później musiały się zdarzyć, tak więc ja tutaj sądzę, że działają musiało, ale nie musiało tak filozoficznie powie panie profesorze, ale powrócimy, jeżeli pan pozwoli do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacja jedenasty 240, a studia pan prof. Jerzy Jarniewicz literaturoznawca poeta krytyk literacki tłumacz z Instytutu anglistyki Uniwersytetu łódzkiego wczoraj państwa moim gościem jest pan prof. Jerzy Jarniewicz literaturoznawca poeta krytyk literacki tłumacz z Instytutu anglistyki Uniwersytetu łódzkiego rozmawia o książce bunt wizjonerów ta książka ukazała się w 2019 roku nakładem wydawnictwa znak i traktuje o kontr kulturze lat sześćdziesiątych panie profesorze skoro jest błąd skoro jest utopia skoro są emocje to trochę jak taka niezła impreza, czyli potem przychodzi Kac i o tym placu chciałby, żebyśmy porozmawiali, czyli co jest po buncie, bo no właśnie to wspomniał pan od o tym, że hierarchiczną nie zawsze jest najlepszym rozwiązaniem rozpoczęliśmy o od nie wiem strajku kobiet, który podobnie działo także jesteśmy razem nie mamy przywódców potem znowu przywódczynię się pojawił wykrystalizowały, ale też odżegnują się od od przywództwa no i teraz co dalej jak będzie wyglądał Kac albo jak wyglądał Kac po kontrkultury lat 60, gdzie są ci wszyscy ludzie co się z nimi stało czy te ideały pozostały tylko w nich pamięci czy, przechodząc przez zgodnie i park właściwie rozglądamy się mówimy, a to tutaj lat temu ileż lato miłości idee wszystkie ale, po czym idziemy kupić koszulkę i wracamy do siebie do domu, gdzie są niegdysiejsi buntownicy no wiemy, że jeden z polskich ludzi kontrkultury pseudonim artystyczny pies dzisiaj pełni ważne funkcje partyjnej państwowe także porozmawiajmy o kacu panie profesorze okaz, który przychodzi po emocjach tak jak tych emocji tak nie zawojował wydaje mi się, że bez ich w ogóle trudno mówić o latach sześćdziesiątych waszą wie pan, że teraz w zasadzie mógłbym mówić beznamiętnie jej Zelowa słowa opowiada wolniutko, ale temat temat mnie nie, ale niesie wiara w być może po takim takich emocji rzeczywiście przychodzi Kac, jeżeli potraktujemy to pana słowa bardziej metaforycznie to rzeczywiście Katz przyszedł albo może raczej taki kubeł zimnej wody, jaką okazały się lata 7080 prawdę, bo ktoś spodziewał w latach kont kultury, że wkrótce wcześnie, więc historia nam zafunduje rządy Margaret Thatcher i Ronalda Reagana ktoś spodziewał, że te rządy Margaret AC który, a no, jakie były chyba każdy widział zaraz to mogę podać przykłady prawda Pennetta tt to to była po ulicy, która uważała, że czegoś takiego jak społeczeństwo w ogóle nie ma tak, że żadna tutaj żadne zobowiązania państwa wobec wobec społeczności nie istnieją każdy powinien dbać o siebie i no taka taka formacja polityczna dochodzi do władzy kilka lat po pokonaniu duży prawda ba Maria tacie zostaje doktorom doktorem honoris causa Uniwersytetu łódzkiego no mnie się wydawało, że to jest to byłoby w ogóle nie do pomyślenia tak czy Ronald Regan, którego możemy, w którego nazwisko skandują możemy wysłać SMS, którego nazwisko możemy posłuchać wysłuchać na płytach łódzką, bo zebrani tam uczestnicy tego festiwalu no pomstują na gubernatora Kalifornii zresztą zresztą słusznie, bo miał takie pomysły, żeby Rze by główną ulicę krwią spływały, tak więc to jest coś coś niesamowitego co się stało prawda, że tak ostra taka, jaką takiej, jaką wolcie dokonał się takiej wolty no mówi się zazwyczaj z końcem kontrkultury były wydarzenia, które pan mógłby uznać za przypadkowe ale, ale chyba nie nad tymi wydarzeniami by było malarstwo popełniony PLK montaż wydana na festiwalu, ale tam, gdzie w czasie koncertu Rolling Stonesów dochodzi do zamordowania osiemnastolatka czarnoskórego osiemnastolatka stały się grają Andy my sami Mick Jagger śpiewa książka jest zdezorientowany, bo nie wie co się dzieje w równym przerywa krzyczy PiS brat la, ale ale, ale chłopak zostaje zamordowany jego koncepcję toczy w wszyscy wszyscy wszystkich niem byli ci, którzy wiedzą co się dzieje na scenie bo, bo to był już czas takiego bardzo nie z tego, a casu po pijanego zresztą równie czystym pewnie winem, a więc, choć takiego się no pandemonium chaos, jaki się przepis ten niewyobrażalny jeśli pamiętamy jeszcze jak wszystko wyglądało kilka miesięcy wcześniej na tym modelowym wzorcowym festiwalu kontrkultury, jakim był, tak więc walka o tak, ale ja myślałem też o morderstwo popełnione przez bandę Mansona, tak więc nowe grupy komunę która, gdzie jest kontrkultury się wyłoniła, a dokonuje dokonała nocą niewyobrażalnej wręcz tak co dla dla wielu osób było to chodź no tak wielkim szokiem, że forma reagowali lękiem jakiekolwiek obrazy innych komun czy 3 czy outsiderów tak no man są oczywiście był szaleńcem tak, aby to był to był szaleniec, który kupił sobie w siebie i innych szaleńców, ale jego jego historia czy właśnie tylko taniego obłęd, a położył się cieniem na cały na całej generacji wreszcie, bo to też trzeba o tym powiedzieć być może nawet FIS w kontekście amerykańskim na pewno było najważniejsze rok 70 ma Uniwersytet stanowy w Kent kochają tak odbywają się tam demonstracje przeciwko rozszerzeniu wojny w Indochinach NIK są zupełnie bezprawnie rozszerza tę wojnę na Kambodżę tak Wietnam już było za mało, więc się za to wojny, a może w naborze US studenci protestują są pokojowe demonstracje na kampusie Uniwersyteckim chodzi wojsko, choć Gwardia i zaczyna strzelać 1213 sekund tak strzelaniny 4 osoby z zabitych czy czworo studentów 9 studentów część dziesięcioro studentów ciężko rannych to był szok dla wielu z jednej z2 strony to był szok, że ten władza ten system ten establishment gotów jest nie tylko straszyć bronią, ale broni użyć tak bronić użyć przeciwko nie własnym dzieciom jednak prawda nie nie w sytuacji zagrożenia, ale w sytuacji demonstracji władzy, bo to, że strzelą zesłano do studentów na Uniwersytecie w kochają, a też nie był to nie był przypadek tak to był no tak właśnie peryferyjny peryferyjny prowincjonalny Uniwersytet gdzieś na uboczu pokażemy wam co możemy tak możecie przychodzić do nas z kwiatami składać kwiaty do lufy, ale do luf, ale ale, ale celu wystrzelą, więc nowsze bardzo taki wyraźny wstrząsający przykład, że ten festiwal miłości ta dekada przeobrażania świata uwolnionej wyobraźni fantazji, że nos spotyka się jednak z oponentem, który jest zdolny wszystko to wszystkiego i w no trudno, żeby potem nie było kaca niektórzy w zostali wierni swoim przekonaniom jest bardzo dużo jeśli jeśli nie jeśli nie wiem popatrzeć na na biografii Allena Ginsberga prawda on w Chełmnie nie ma kaca po ponad 60 TKA lata sześćdziesiąte do kolonii nie pamięta mam wrażenie na miesiąc są jednak, że ma kaca, ale pamięta pamięta już tutaj mam na półce pan 7 książek jego wszystko to opisywał może nawet musi to wielokrotnie w tej w tej oburzonych prawnicy wnoszą, ale takie nie brak należytego karta w kontakcie no właśnie tych w kontekście tych tego gniewu dzisiejszego i ta ta lekcja w sensie właśnie co robić żeby, żeby znowu nie obudzić się za parę lat, więc tak to był piękny zryw i co żeśmy osiągnęli no nic tango może jego ranga myśl idei fajne i fajne hasła no dobra co no to nic to nie to nie jest tak, że jeśli jest pan myśli o marszach październikowych, że one one się skończyły im coś osiągnęli osiągnęliśmy wydaje, że Mariusz niema albo one są mniej licznych niż niższy niż pół roku temu, ale jesteśmy, gdzie indziej to jest to ja jestem o tym, że jestem przekonany także, gdzie indziej 5 kroków do tyłu czy 3 kroki przewodnie nie powiem jeszcze pół roku do przodu, żeby być ostrożnym powiedziałbym, że także 2, ale ale, ale ostrość będzie już pół kroku do przodu na pewno do przodu, a co robi się robić tak Nord no robić po prostu nie odmienieni mnie nie uciekać nie poddawać się niższe nie zamykać się w swoich norach nie nie zmieni kapitulować się przy być sobą przepraszam za frazes, ale badane panie profesorze, ale halę, ale albo okresu oraz język proszę proszę przyznać, ale ale, ale tak nową to ten to nie jest tak, że to są tylko to jest stracona energia, a także obóz, że to jest ruch, który należy to problem dotyczy chyba o kryzysie mówimy o październikowy marsz kobiet ale, ale powiedzmy też np. nie o działaniach ekologów tak też niektórzy mogli powiedzieć, że popełniono już ponoszą klęskę nie wszędzie i wydaje mi się, że w takiej perspektywie długo długofalowej to wszystko przekłada się jednak była oświata bardziej ludzkiego nie wszędzie ponoszą ekolodzy klęski a gdzie nie ponoszą poza polską czy w Polsce pan widzi w był poza polską za to poza polską na pewno, ale ale, ale w Polsce wydaje mi się ze świadomości ekologicznej takie poczucie, jednakże nie można bezkarnie przez tych z siekierami rąbać drzewa, bo komuś za bardzo nośne można właśnie problem w tym, że można o jeszcze moc, jeżeli czegoś nauczyliśmy w ciągu ostatnich 5 lat do tego, że można bezkarnie rąbać drzewo, a NATO NATO NATO zderzają się do spojrzenia moje bardziej optymistyczne pana widzę realistyczny styczne podobnie realistyczne mój mój optymizm jest realistyczny nazw mówi poczekajmy zobaczmy zobaczmy jak to będzie wyglądało wydaje mi się jednak, że jesteśmy naprawdę, gdzie indziej pod tym względem ja nie mówię, bo wracam do pytania o pana pytania szczęście na miejsce tego tych nieszczęść, które nas, które odchodzą z panem w przeszłość prawda przychodzą nowe nasze nieszczęście tak to zyskujemy coś się coś coś innego tracimy, więc pewnie pewnie ten poziom szczęścia jest nasycenie szczęściem w jakimś jakimś kontynuuj tak ale, ale jeśli chodzi o te wspomniane przeze mnie przez miasto tej rozmowie ruchy działania czyli, czyli ruch protestu kobiet ruch ekologiczny o nie nie ma drogi odwrotu nie wyobrażam sobie Spotkajmy się jeśli pan będzie miał rację to, żeby zaprosić pogadamy wtedy będę głowę sypały popiołem i rewidować swoje poglądy dobrze, bo panie profesorze pisze do kalendarza ile czasu na ile czasu trzeba rola lata 2 lata naprawdę dobrze to 2 lata za 2 lata umawiamy się do rozmowy na rozmowę do UE w tym temacie, ale oczywiście oczywiście mam nadzieję, że wcześnie będziemy się spotykać przy okazji innych tematów panie profesorze też taką nadzieję tematów jest cudownie czy ten rozdział kontrkultury lat sześćdziesiątych pan już definitywnie zamknął oczy czy w przygotowaniu trzecia część to efekt trylogia ja nie widziałem napisał pierwszą książkę nie wiedziałem, że będę pisał także drugą, ale musiałem napisać tak z pewnością też wtedy 2 książki w zakresie rozliczenia z moim życiem także z osobami, które sobie taką kulturę niosły to są te są osoby, które może są mu są co nieznane poza poza kręgi moich znajomych, ale pan pyta, gdzie jest konsul, która być może w tych politykach ale, ale u ludzi, których znałem aktor są ludzie którzy, gdy ktoś od, których wiele się nauczyłem pokazali, że można np. być nie wiem na Uniwersytecie nie dać sfor sformatować tak, że się też można patrzeć na swoje życie jako jak jak jako jako na sztukę tak naprawdę można być twórcą swojego życia po i pokazywali w życiu codziennym znacznie pokazywali, bo to klub Gaja pokazywali to by znaczyło, że robili to jakąś intencją prawda, jaki spektakl stawiali nie żyli w ten sposób wiedziałem, że są alternatywne drogi tak są alternatywne style życia są są można można zrezygnować jest kreatywności z suwerenności na zrealizował pan powie, że frazesy, więc znowu się, gdy związek, ale panie profesorze już nie może pan sam odpowiedzialny ale, ale dobrze dobrze dobrze we 3 trzymam kciuki dziękuję bardzo, panie profesorze to ja dziękuję pan prof. Jerzy Jarniewicz z Instytutu anglistyki Uniwersytetu łódzkiego państwa moim gościem czy także książce bunt wizjonerów wydanej przez wydawnictwo znak autorstwa pana profesora rozmawialiśmy informację o godzinie jedenastej po informacjach wracamy do programu off czarek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 20% rabatu, wybierz pakiet i słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA