REKLAMA

KultOFFe: Nagroda Pritzkera 2021

OFF Czarek
Data emisji:
2021-03-24 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
23:27 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
po strzale budynki są wtedy piękne, kiedy mieszkają w nich szczęśliwi ludzie, a burzenie to jest akt przemocy to marnotrawstwo energii materiału historia poza tym ma negatywne im fakt społeczny tak swoją architekturę widzą tegoroczni laureaci nagrody Pritzkera państwa moim gościem jest pan Kacper Kępiński z Narodowego Instytutu architektury i urbanistyki dzień dobry witam pana bardzo serdecznie dzień dobry tegoroczni laureaci to Francuzi i Anna Kato Zioło Filip wasal czy pana Rozwiń » zaskoczył ten wybór, bo sami architekci byli zaskoczeni może nie wiem czy zaskoczył też też taki, a taka tendencja do do nagradzania zauważenia prac właśnie podejmujących, a podejmujących te zagadnienia czy też ponownego użytku architekturze odpowiedzialności społecznej architektów i architektury w ogóle ta tendencja widoczna od paru lat oni zostali nagrodzeni wcześniej europejską nagrodą hit dnia którymi Sandero, tak więc nie tyle zaskoczyła na pewno bardzo ucieszyła to znaczy to była nagroda, którą ja sam bardzo liczyłem myślę też, że na razie w Europie w tym momencie nie ma, a nie ma bardziej dla ciekawego znaczącego biura, a od od lokatorów sal, a która tworzyłaby, które nie tylko podejmowałby, jakie projekty spekulacyjne, bo to tutaj takich biur, która a, które nie budują, które mają bardzo ciekawe projekty skoro natomiast takich biur, które rzeczywiście realizują swoje projekty myślę, że ta jest, a to jest właśnie, a tak to, które złożyli nagrody PISF kara na jest najważniejsze proszę poznajemy tym biurze bo, bo tutaj tak jak pan wspomniał to biuro ma trochę inny ogląd niż byśmy oczekiwali od biura architektonicznego, czyli zamiast właśnie burzyć i to miejsce postawić jakiś wspaniały budynek sięgający daleko w Shenzhen w niebo im bardziej ekstrawagancki tym lepiej oni tak jak mówiłem na początku raczej mówią zastanówmy się nie Bush może uda się coś zmienić tak, aby można było się tym cieszyć bez marnowania tych wszystkich elementów tak to jest to miesza się kilka takich bardzo ważnych założeń pierwsze to właśnie odpowiedzialność względem względem użytkownika tworzenie miejsc miejsc, w których będziemy się dobre dobrze czuć, ale też miejsc, które oferują równie równie dobrą przestrzeń niezależnie od tego a kto jest użytkownikiem to są mieszkania socjalne i i prywatne wille i instytucje kultury, więc ani ten, a to demokratyzacja architektury wprowadzają na każdym poziomie to znaczy te budynki mają bardzo podobne parametry niezależnie od tego dla kogo są tworzona druga, że to właśnie ta odpowiedzialność środowiskowa nie nie burzenia budynków pracowanie z tym co zostało zbudowane są już coś pan wywarł wpływ marsz na planecie na środowisko takim lokalnym ma swój ślad węglowy tak dalej itd. a ale też jest istotne z takiego punktu widzenia przestrzennego, a czy właśnie identyfikacji mieszkańców z tym miejscem też trzecia trzecia, niemniej istotna, a w cechach ich pracy jest właśnie wykorzystywanie takich technologii, a zaczerpniętych zaczerpniętych z nie tyle architektury ani np. wprost odwołują się do szklarni do tych wypracowanych przez lata systemu utrzymywania klimatu czy też grania z klimatem to jest też taka może tkwić służebna rola architektury wobec i klimatu użytkownika miasta, ale też zamawiającego ani też podkreślają bardzo mocno że, że ta te zabiegi, które stosują te technologie, które sięgają one wizualnie są atrakcyjne natomiast one są też tanie są lekkie konstrukcje, które pozwalają na na stworzenie w budżecie, w którym normalnie właśnie zburzenie byśmy budynek postawili podobnym standardzie tylko nowe oni oni w tym samym budżecie są w stanie zrealizować projekt, który daje wartość dodaną tak to wartość dodana to czasami właśnie nie tylko adaptacja budynku ale, ale proste rozwiązanie 1 właśnie z budynków donica socjalnego to budynek, który był bardzo mało popularny, kiedy od okazało się, że właśnie tam część rodzin ma zamieszkać dlatego, żeby po prostu za mało czy może potencjalnie mieszkańcy mówili to są jakieś klitki tam się nie da mieszkać okazało się że, że sprawa została bardzo ostro związana pracownia, której ktoś dzisiaj rozmawiamy po prostu do budowała taką część z przodu, która sprawiła, że mieszkania nagle miały takie nie wiem lodzie albo jakiś takie słoneczne przestrzenie otwarte trochę z roślinami taka powiedzmy miast ogrody nagle stały się bardzo atrakcyjne prostym zabiegiem taki jest też to jest generalnie ich i sposób radzenia sobie właśnie z budynkami która, które były budowane w latach sześćdziesiątych jako budownictwa socjalne tak jak w Polsce wielkopłytowe, który miał zaradzić istniejącemu problemowi mieszkaniowemu, więc te parametry wówczas były dobre natomiast oczywiście to co się starzeje w budynkach najszybciej dysfunkcja i i cała ta cała instalacja tak dalej, więc ta konstrukcja, która jest w środku ten beton, który jest też bardzo bardzo kosztownym dla środowiska materiałem on nie zmienia tak bardzo swojej właściwości, więc poprzez rozszerzanie są w stanie są w stanie zmienić zmienić wysokiej jakości jakość tej przestrzeni bez bez konieczności burzenia tak tak właśnie było się w Paryżu, który płacę Kret, ale też w tym nagrodzonym oszczędną grą park Bordeaux gdzie, gdzie też kilka bloków otrzymało taką nową warstwa zupełnie też stojącą mógłbym oczywiście jest to część tego tego budynku natomiast ona stoi wolne jako jako jako osobna konstrukcja przednim tam są tam są te ogrody zimowe tarasy wielkie przeszklenia właśnie takie systemy kurtynę, która też przywołują też szklarnie, w których o, których sami mówią natomiast dzięki tej konstrukcji dzięki tamtemu typowej konstrukcji bardzo lekkiej przez firmę i takich takich stosowania takich zabiegów mobilne i i nie nie nie powodujących dużych dużego zapotrzebowania też prace fizyczne prace budowlane oni są w stanie prowadzić do projektu taki sposób, że mieszkańcy, którzy mieszkają w tych blokach, które są poddawane przebudowie nie muszą się z nich wyprowadzać na ten czas czy też nie te bloki nie miasto nie zmienia nie zmienia, a społeczności, która bloki sami zamieszkuje nie zmieniają się często to jest dla nich bardzo ważne że, żeby projekt nie prowadziły do, a gentryfikacji, żeby ta zmiana jakościowa przestrzeni nie nie wpłynęła na wykluczenie tych, dla których ten projekt są realizowane z faktu no właśnie rada fascynujące to, że oczywiście oni jako takich popisach i wyjątki chyba wśród architektów, a nie jakimś głównym kierunku, gdy myślę że to jest także, że oczywiście trochę rozjeżdża nam się myślenie o tym też w ogóle myśl architektoniczna od od tego co a co się buduje i a i to są akurat ci ci utopić ten ten przypadek, którzy to myśl, która jest w zasadzie dominująca teraz, czyli na czy właśnie ponowne, że tak IAI ograniczanie wpływu architektury na środowisko oni tam tam całą tą teorią są w stanie wprowadzać w życie, więc myślę, że to jest to jest właśnie coś co ich wyróżnia oczywiście takich architektów jest więcej natomiast też niema taką skalę nie tak konsekwentnie, bo tu też poza poza tym warstwa taką społeczną teoretyczną czy wartości, które wyznają oni też byli w stanie utrzymać bardzo bardzo spójne bardzo konsekwentny jak język wizualny projekt sam one nie są takie same nie są nie są kopią samych siebie natomiast sam mają bardzo bardzo charakterystyczne ster co też jest ważne, ponieważ wiele osób myśli o architekturze ekologicznej czy ponownym użytku myślę, że matki obawy, że to po prostu nie będzie estetyczne ta estetyka schodzi na jakiś dalszy plan i staje się podrzędna wobec ich tam funkcji czy czy technologii ekologicznych, a oni są w stanie zachować wartości architektonicznego piękna proporcji i takiego wrażenia wrażenia przebywania w budynku, który bardzo dobrze zaprojektowane i po prostu ładne może się podobać, ale są w stanie łączyć to właśnie w tym wszystkim, który co jest ważne z takiego punktu widzenia środowiskowego społecznego wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM dzisiaj rozmawiamy o tegorocznej nagrodzie Pritzkera laureatami są Anna kartą Jean-Philippe wasal pracowni lokatą wasal bardzo interesująca pracownia bardzo interesujący architekci informacje już za kilka minut o godzinie jedenastej 20 państwa moim gościem jest pan Kacper Kępiński z Narodowego Instytutu architektury i urbanistyki w czasie państwa moim gościem jest pan Kacper Kępiński z Narodowego Instytutu architektury i urbanistyki rozmawiamy o tegorocznej nagrodzie Pritzkera biuro architektoniczne lokatą Vasa, czyli Anna Kato Jean-Philippe wasal są tegorocznymi laureatami i też myślę można spojrzeć na tę nagrodę trochę nie architektonicznie, bo Anna kartą jest jeśli się nim źle szóstą kobietą, która jest laureatką, chociaż niektórzy jeszcze wspominają Dennis Scott Braun jako partnerkę architektoniczną Roberta awantury oraz Luboniu architekt łódkę i też partnerka architektoniczną łańcuchu no ale czy 68 oficjalnie jest szóstą kobietą co po pierwsze, mówi nam, że kobiet na przestrzeni lat, bo pierwszą nagrodę wręczono w 1979 roku być może nie została nie zyskały takiego uznania za jakiś powodów pytanie jakich i oczywiście pojawi się też wątek koloru tej nagrody znaczy niektórzy mówią wciąż czekamy na czarnoskórego architekta skoro już wspomniałem 1979 rok no to oczywiście pojawia się też ta nagroda pierwsza, czyli tyle wciąż są kontrowersje z nim związane także, ale będziemy nagroda Pritzkera architektoniczny myślę, że to oczekiwanie też na, a właśnie na na czarnoskórego laureat Pritzkera 4 coraz większy udział, a udział kobiet to z 1 strony jest jest fakt, że po prostu też środowisko jako takie otwiera się powoli ma, a na kobiety też jest łączone zawsze były oczywiście obecne na studiach architektonicznych w tym momencie większość większość będą to są te są to są kobiety natomiast ten ten tak plany są Vita, a te ograniczenia, które istniały to myślę że, że dotyczyły w dużej mierze, a zarządzania biurami przybycie tym, a tym pierwszym biurze pierwsza duża i z tym było najtrudniej dlatego do tego też tych nagród nie było nie było tak duża a bo właśnie to pomimo pomimo tego, że kobiety pracowały tworzyła te, które nie nie było ciasto, a często dopuszczane do tych głównych stanowisk czy też nie nie nie mogą się wybić myślę, że to zmienia się, dlatego że sama za środowisko się zmienia sama struktura struktura tych biur się zmienia a, ale zmienia się też też to w jaki sposób nagrody zaczynamy przyznawać znaczy też ostatnio środowisko architektoniczne w atakach z polskim była taka dyskusja na temat nagród architektonicznych, a w Polsce ale też zahaczające o nagrody międzynarodowe to znaczy na ciele czy nagradzamy rzeczywiście wybitne bitwa budynki jako takie czy ta, podążając za za drugi niską Triada piękna użyteczności trwałości i nagradzamy przestrzeń wybitną nagradzamy np. idee wartości budynków dla, a dla społeczeństwa czy też np. czy ich funkcję i też w przypadku nagrodę europejskiej nagrody za banderolę widać, że inicjatorzy tej nagrody są w stanie otworzyć ja na kraje np. spoza Unii w ogóle, a spoza tego regionu po to, żeby, żeby móc mocno grać doceniać pracę, które są przełomowa, ale np. ze względu na, a na brak zasobów takich jak u nas w krajach zachodnich rozwiniętych nie są w stanie kreować tego typu efektownej przestrzeni, a Journal owej, a która byłaby tym co co rozumiemy w takim 0101. najbardziej wizualnym postrzeganiu pięknej wielkiej architektury myślę, że właśnie docenianie docenianie czy twórców spoza spoza Zachodu spoza Europy IAI ich architektury która, która po prostu ma inne inne wartości inne innej jakości za sobą mniejsze przyniesie nam w końcu laureatów, którzy będą właśnie wykraczać poza środowisko, która w, które jednak wciąż otwiera się jeśli patrzymy na laurach np. Piska otwiera się ma na biura azjatyckie na ma południową Amerykę otwiera się na kobiety natomiast wciąż jest to głównie za tak przy okazji jeszcze patrzy na postać architekta architektki trochę szerzej to znaczy myślę tutaj wspomniany lipiec sanie to jest pierwsza nagroda 1979 rok, który no pewnie był wtedy u szczytu swojej kariery szczytu sławy, a dzisiaj mówią niektórzy, że pewnie wtedy był w najniższym punkcie na samym dnie swojej sławy by poszło oczywiście o o jego rasistowskie poglądy i też pewne afiliacje faszystowskie i niektóre instytucje takie jak Uniwersytet Harvarda czy Moma albo usunęły albo zasłoniły jego jego nazwisko tam gdzie, w jakich miejscach czy przestrzeniach publicznych się znajdowało z tego właśnie powodu także rozumie że, że teraz się trochę szerzej patrzyli architekt nie tylko jako będzie jeśli artysta mistrz, ale też jako człowiek człowiek w relacji do innych ścieków w relacji do do społeczeństwa środowiska to przez pana, ale teraz już kierunek dużo ważniejsze stają się te kwestie kwestie społeczne ideowe uznawanej takiej filozofii architektury znaczy ta teoria architektury staje się dużo ważniejsza proporcjonalnie równie ważna same budynki jako takie, bo też też przywykliśmy do nagradzania np. czy sposób postrzegania architektury przez pryzmat budowanych obiektów ich nie wyglądu ich funkcjonowania zwykle zaraz po to, po ukończeniu natomiast architektura to dużo więcej to coś budynek nie ma nie musi zostać zbudowane nie musi zostać zrealizowane, żeby projekt czy czekasz idea była architektura częste to ostatnie to ostatnie też pić kary czy czy 3 ostatnie nagrodę misia wam leżała to jest właśnie znaczące przesunięcia tego punktu ciężkości na projekty, które są emanacją pewnych trendów czy pewnego sposobu myślenia bardziej niż po prostu wybitną realizacją jako taką, a więc to co jest siłą Anna Katalin donosili ta sala myślę, że te właśnie ta konsekwencja w realizowaniu swojej wizji architekturę bardzo przemyślany sposób postrzegania tego zawodu zawodu, który jest zawodem zaufania publicznego, który jest jednak, którzy tej strony nie wymaga wymaga podejścia artystycznego twórczego, ale z drugiej strony jest jest jednak zawodem usługowym i a służebność wobec użytkownika, który z tego budynku będzie korzystał właśnie, ale to też pytanie może ich z RAŚ został tak też pytanie o to służebność wobec kogo tak czy to czy inwestor jest rozdający karty tak czy właśnie ten docelowy użytkownika, jeżeli tak to w jaki sposób dowiedzieć się co jest ważne dla użytkownika w oni w przypadku tegorocznych laureatów mamy ten ten a ten przypadek, że oni realizują głównie projekty dla, a dla klientów, którzy są podmiotami publicznymi są albo miasta albo instytucje kultury albo, a albo instytucje związane z mieszkalnictwem socjalnym, więc generalnie taki dobór klientów pozwala im na myślenie głównie o użytkowniku, które a, który po prostu budynku będzie korzystać to bardzo widać widać w tych w tych realizacjach to znaczy one są myślano jak sami mówią zresztą szło im Sara Ott, czyli zaczynają od wnętrza zaczynają od od mieszkania zaczynają w sali wykładowej od tego w jaki sposób te przestrzenie będą funkcjonować taki sposób ludzie tam będą poruszać żyć czuć i dopiero później to ma przełożenie swoje ma na formę architektoniczną więc, więc tutaj na pewno dla nich najważniejsze jest użytkownik natomiast to jest oczywiście pokłosie tego kim pracują to znaczy dla kogo pracują natomiast ta taj Niklas służebność wobec inwestora co też rozumienie jego potrzeb czy budżetu, jakim dysponuje to też pewna odpowiedzialność architekta, a więc mamy wiele takich projektów też np. wygrywa konkurs architektoniczny na projekt czegoś koncepcja, która po prostu nie będzie mieścić w budżecie IT jest także, że z 1 strony być może budżetu za małe, ale z drugiej wiemy, że po prostu zostanie zrealizowane coś co będzie protezą Che czy tak mówiąc kolokwialnie pytania o dniu po tanią wersją pierwotnego projektu, więc oni mają tam to świadomość i biorą to odpowiedzialność za szukanie rozwiązań, które są tanie, ale które, które są w stanie stworzyć takie warunki takiej jakości przestrzeni jakich, jakie chcą stworzyć, więc tam nie ma miejsca na na taki jak sami mówią nie ma same kontrami, gdzie koszty sprawiłyby że, że muszą zrezygnować z jakiej jakości przestrzeni, którą projektuje raczej szukają po prostu alternatywnych sposobów realizacji tych założeń bardzo panu dziękuję za dzisiejszą rozmowę Anna kartą i żalą Filip wasal, czyli pracownia architektoniczna lokatą wasal to są tegoroczni laureaci nagrody Pritzkera bardzo polecam państwu zapoznanie się twórczością z projektami tej pracowni, a państwa i moim gościem był pan Kacper Kępiński z Narodowego Instytutu architektury i urbanistyki informacje Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie jedenastej 40 dzisiejszy program przygotował Paweł Zientara, a nad jakością naszych połączeń czuwał Szymon waluta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA