REKLAMA

Jarosław Gwizdak - Prawodawstwo czeka na swojego Michała Rogalskiego

Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2021-03-25 08:00
Prowadzący:
Czas trwania:
10:00 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
poranek Radia TOK FM czwartkowy poranek Radia TOK FM na zegarach ósma niemalże 10 przy mikrofonie Karolina Lewicka witam naszego kolejnego gościa Jarosław Gwizdak Fundacja Instytut prawa społeczeństwa rada ekspertów prawnych fundacji Stefana Batorego dzień dobre dzień dobry pani redaktor dzień dobry państwu współautor analizy, nad którą teraz się pochylimy tarcze antykryzysowe dokończenie budowy państwa PiS-u ustawodawstwo okresu pandemii, a wymiar sprawiedliwości i prawa Rozwiń » obywatelskie państwo przeanalizowali tzw. 4 tarcze 2 marca ubiegłego roku 1 kwietnia jedna z czerwca rozpoczną od jakości ustawodawstwa tamtego okresu mówiąc najkrócej państwo piszą, że to prawo było stanowione byle jakim posługują się państwo sformułowaniem, które zostało ukute przez Krzysztofa Izdebskiego prawo z dykty, jakie są najbardziej poważne zastrzeżenia i zarzuty wobec procesu stanowienia prawa i jakości tego prawa o no to znaczy tak dostaną troszkę, ale już się już przechodzę do konkretów słyszałem od komunikacji mogą im byśmy sobie mogli porównać do stanowienia prawa w okresie pandemicznym właśnie takim smogiem w systemie prawa, który zasnuwa nam trochę, a punkt widzenia dodatkowo nas mocno dusi jeszcze przy okazji jest po prostu szkodliwe my tak sobie zakładamy dość idealistycznie, że jak się tworzy prawo się otworzy pierwszy w jakimś celu po drugie to prawo w nim pokazujesz ludziom i też jest możliwość jakiś czas konsultacji potrzecie istnieje coś potem co jest efektem tego wprowadzonego prawa już takich jak pewność prawa, o czym wiemy co obowiązuje, jakie przepisy obowiązują dodatkowe przepisy ogłoszone mają też jakieś umocowanie no w systemie prawa w hierarchii źródeł prawa ja słucham od rana audycji i m.in. pan poseł Arłukowicz mówiło się o tym w swoim koledze restauratorzy dodaje że, który też w danym dniu nie chcieli tworzyć czekał od samego końca tak czy otworzy następnego dnia nie otworzy rozporządzenie nie było publikowane, ale to jest właśnie standard już niestety bardzo negatywną ostatnich miesięcy, że te rozporządzenia pojawiają się przed północą no właśnie służy pani redaktor i słyszę słowa właśnie niestety standard to znaczy po pierwsze, ono bardzo trudno do tego mimo wszystko przyzwyczaić po drugie jest konstytucja, która jak żona tak może niezbyt popularnym aktem prawnym obecnie, ale ona stanowi, że jesteśmy demokratycznym państwem prawa, czyli wszystko co się uchwala wszystko co się robi to też powinno być w jaki sposób właśnie przygotowane w jaki sposób ogłoszone nagle właśnie te konferencje prasowe stają się źródłami prawa jak pamiętam jednak pamiętać są niezliczone mamy o tym jak właśnie czekamy aż opublikują w Dz.U. rozporządzenie itd. tak dalej to znaczy ja wiem to jest czas nadzwyczajny i inni nikt nie mówił, że będzie łatwo natomiast można wszystko zrobić mimo wszystko jakoś strategicznie można próbować przygotowywać pewne rozwiązania poza tym my w raporcie też po pierwsze, usiedliśmy z tarczami i nie tylko usiedliśmy między płakaliśmy, ale po prostu szukaliśmy rozmaitych rozwiązań piszemy o tym, że one tam były takie zaszczyty przemycone, że już abstrahując nawet o sprawach jak ważny wątek już mogą się wtrącić medialne wrzutki tak czy włączanie do tych ustaw antycovidowych przepisów, które kompletnie nie dotyczyły kwestii zwalczania pandemii miały z nią żadnego związku, ale po prostu rząd postanowił upiec 2 pieczenie na 1 ogniu załatwić swoje polityczne sprawę, że do tych pieczenie to to jest to jest mnóstwo tu w taki wielki grill, gdzie to jest w art. 15 ze ZZ znajdziemy jeszcze coś tu spoczywają terminy postępowań, a to z kolei prezesi sądów mają publikować sprawozdań nawet sądy mają gromadzić w tzw. międzyczasie się właśnie zastanawiamy, że może być tak prowadzić zdalne posiedzenia sądowe tylko tak jak to one dość, że znowu gdybyśmy, gdyby mieli stały robiliśmy robiliśmy konserwy, ale nie mamy mięsa no i to to wszystko wygląda taki przedziwny sposób, a do tego jeszcze to, o czym pisano, że prof. Łętowska, że państwo staje się troszkę tak jak Shiller, że ono nie gra uczciwie, że po prostu zmuszą z kolei przedsiębiorców właśnie do chodzenia ewentualnie na drogę sądową, ale na drogę sądową bardziej skomplikowana, bo państwo nagle staje się takim partnerem w stosunku cywilnoprawnym ewentualnie odmowa przyznania pomocy, czyli odmowy zawarcia umowy można skarżyć do sądu cywilnego sąd z kolei są zawalone sprawami no to wszystko 3 wygląda wygląda przedziwnie łącznie z tym, że mamy do czynienia z takim ewidentnym partactwa, bo przepisy np. dotyczące chuligan Arki tzw. na zdalnych zajęciach są, że ktoś się pojawiał w szkołach na lekcjach na kim się i albo mówił coś złego albo obraża kogoś i to rząd pod taki pomysł na to zróbmy z tego wykroczenia tylko znowu eksperci już tak napisali, że to nie tylko jest wykroczeniem jest takie przestępstwo, czyli też ten system prawa, który jest no to czy jakaś taka bardzo poważna choroba i to jest taki też na covid właśnie ośrodkowi legislacji czy legislacja też jest zaawansowana w tej chwili z jak pan mówi o tym partactwo to państwo po prostu stawiają wprost taki zarzut, że ustawodawca ma problem z techniką legislacyjną po prostu nie potrafi pisać prawa co doprowadza do śmieszności takich jak ten art. 15 ZZ 4 tak odnoszący się do czegoś tam w zasadzie człowiek, który chciałby przeczytać takie rozporządzenie taką ustawę to niema zielonego pojęcia, o co w tym wszystkim chodzi, jeżeli wymagamy od obywateli, żeby przestrzegali prawa to prawo powinno być dla obywateli jasne zrozumiałe już 1 wątek chciałbym bardzo istotne pana zapytać, bo państwo piszą tak po ustaniu zagrożeń epidemicznych potrzebne będzie przygotowanie ustawy czyszczącej deregulacyjnej, która uporządkuje to wszystko zostało zanieczyszczone jak rozumiem tymi kolejnymi aktami prawnymi nome mamy takie marzenie mamy takie marzenia, bo to zarówno skutki tych wszystkich rozwiązań, bo na to też zwracamy uwagę, że nagle piszemy o tym, że państwo abdykowała z rządzenia jako takiego się państwo sobie uchwaliło przepisy i znowu pomyślał, że taki magiczny sposób tylko zmianą przepisu jest w stanie oddziaływać na zachowanie jest w stanie zmienić wszystko i zaleczyć nas tak jak tu tak jak tu jesteśmy, a potem jak znowu przychodziło co do czego te biedne sądy już tak obciążone ponad miarę niemający żadnych narzędzi też elektroniczny zdalnych cyfrowych żeby, żeby funkcjonować na posiedzeniach, ale dzisiaj przeczytałem nosi Quito pani sędzi Anny Bittner z Warszawskiego sądu jak wygląda okazanie dokumentu na zdalnej rozprawie m.in. wygląda także dokument akt pokazuje się na Ameryce bo, bo nikt nie pomyślał, że akta mogą być zeskanowane, że one mogą funkcjonować w formie cyfrowej jest to jest taki przykład, gdzie coś po pierwsze nie działa to drugie coś co nie działa ma jeszcze wpływać na to co jeszcze bardziej nie działa i my jesteśmy w takim momencie, że właśnie to państwo to ustawodawstwo tak jakoś zachować to one zabagnione określają definiują też sądy Otóż proszę zobaczyć, że te rozmaite przepisy o zakazie przemieszczania się gromadzenia one były oskarżane, że na końcu tego łańcucha takiego pokarmowe go zawsze jest sąd twierdzący, że coś jest zgodne z konstytucją niezgodne z konstytucją też mamy jeszcze wątek indywidualnej z takiej kontroli konstytucyjnej sprawowanej przez sądy i w pewnym momencie w tym właśnie bałaganie takim ustawodawczym ktoś się też musiał od Małysza czy ja myślę, że prawodawstwo czeka na swojego Michała Rogalskiego, czyli tego człowieka, który ma 19 i po prostu usiadł znaczy wszystkimi statystykami covidowymi zaczął je w sposób obywatelski prowadzić i też myślę, że znowu organizacje obywatelskie bo, bo my cytujemy bardzo dużo różnych opracowań czy jesteśmy coś Super oryginalnie, ale Helsińska Fundacja praw człowieka Fundacja Court łączną wszyscy i instytuty takie think tanki prawnicze też wszyscy zwracają uwagę na to co nie działa i może wystarczy tego posłuchać i po prostu znowu zabrać to no i przygotować faktycznie taką deregulację czyszczenie takie po covidowej taką rekonwalescencji dla praw zaproponować, bo to to chyba to będzie chyba konieczne to tylko uzupełnia propos tych zdalnych rozpraw, które pan odkrył pan przed chwilką powiedział, że zdecydują państwo dane Ministerstwa Sprawiedliwości, z których wynika, że jedynie co trzydziesta szósta rozprawa w polskich sądach odbywa się zdalnie, bo szereg spraw prowadzonych w trybie wideokonferencji w ogóle wszystkich spraw nie przekracza 3% to pokazuje, że jest uważany za duży sukces jest dość duży sukces sprzed chwili konwersji wieloletnich zaniedbań w procesie cyfryzacji wymiaru sprawiedliwości tak to być może można odtrąbić sukces bardzo dziękuję rozmów cieszymy się takimi drobiazg drobiazgiem wiązano z nich zbudowany jest nasze życie Jarosław Gwizdak Fundacja Instytut prawa społeczeństwa i rady ekspertów prawnych fundacji Stefana Batorego rozmawialiśmy o analizie ustawodawstwo okresu pandemii pandemia wymiar sprawiedliwości prawa obywatelskie rozumiem, że ta ten to opracowanie dzisiaj już na stronach fundacji Batorego można znaleźć się z nim zapoznać tak no nawet od wczoraj zachęca bardzo dziękuję za rozmowę Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK - KAROLINA LEWICKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA