REKLAMA

Death metal z Botswany, czyli czego słuchają młodzi Afrykanie

OFF Czarek
Data emisji:
2021-03-25 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
34:27 min.
Udostępnij:

Lista prezentowanych utworów: Rozwiń »

https://www.youtube.com/watch?v=u8AViftujqY

https://www.youtube.com/watch?v=gsDy9-Mqq4U&t=1s

https://youtu.be/hPe4aizlz9U Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie rozpoczęliśmy takiej lekko wielkanocnej muzyki państwa moim gościem jest pan dr Piotr Cichocki z Instytutu etnologii antropologii kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry witam serdecznie panie doktorze dzień dobra nasi słuchacze bawi się zastanawiają cóż to za zespół zespół nazywa się klasycznie powiedziałbym tak de metalową owe tras metą, a utwór nosi tytuł walczy do daj, czyli Rozwiń » sępy nie umierają pewnie oczywiście wyłączając tych słuchaczy, którzy znają ten zespół, gdyby zapytać w zakładach teraz pan że, gdyby zapytać naszych słuchaczy, skąd ten zespół no pewnie byśmy mieli jakąś listę potencjalnych państw pewnie także Polska znalazła się w czołówce, bo przecież polskie zespoły metalowe do metalowe znajdują się w czołówce światowej tymczasem Szanowni Państwo zespół pochodzi uwaga jesteśmy gotowi na to, ale wszyscy gotowi uwaga z Botswany także to jest zaskakujące zaskakujące dla myślę wielu Europejczyków dla wielu mieszkańców Ameryki Australii, ale do niedawna pewnie było też zaskakujące dla mieszkańców Afryki ale, ale już nie, ale już nie to jest to jest zespół, który od pewnego czasu organizuje takie festiwale muzyki metalowej, na które zjeżdżają się różne lokalne zespoły nie tylko z Botswany i pomyślałem sobie panie doktorze, że może to jest dobry moment, żeby porozmawiać o tym, czego słucha się w Afryce oczywiście Afryka z bardzo pojemne pojęcie, ale dlatego pan pozwoli nam to wszystko dzisiaj zawęzić, bo to nie jest taki do końca myślimy, że muzyka folkowa jakaś ludowa jakiś drewniany pewnie też, ale tymczasem death metal masie doskonale to taki przydługi wstęp panie doktorze oddaję panu, a współ zagłosować go chaos dziękuję bardzo, ja tutaj zmęczony alergią wiosenną chyba nie nie udam się zagregować natomiast kto wie być może tutaj nasi czy słuchacze Radia TOK FM, którzy siedzą w muzyce metalowej znają już ten zespół, bo przecież niedawno ukazała się składanka asfalt Records, która prezentuje na kilkanaście zespołów właśnie jest grających heavy metal w trwanie scena metalowa Botswanie co też się kilkadziesiąt plac niewielkiego co prawda nie dotycząca niewielkiej części tamtejszego społeczeństwa, ale chyba w Polsce tak samo tak metal to jest bardzo taka stylistyka międzynarodowa globalna i i może nie w każdym kraju na świecie, bo np. w Malawi tam, gdzie prowadzę badania nic mi o tym nie wiadomo, żeby istniał jakiś zespół metalowe, ale bardzo wielu bardzo wielu krajach na pewno też Mongolii Indonezji przecież scena metalowa jest bardzo bardzo silna natomiast oczywiście, jeżeli chodzi o Afrykę to co wydaje się, że metal w tych mniej lub bardziej ekstremalnych odmianach jest na jest chyba czymś mniej mniej napotykane oczywiście chociażby w ostatnich latach jeszcze pojawił się taki bardzo ciekawy zespół z scanii, który się z VAT duma, które gram mentalność z zachodniej Afryce gani i Nigerii też też jakiś czas powstają metalowe płyty Południowa Afryka oczywiście też też jest muzyka muzyka, którą byśmy uznali za europejską ze względu na to na historię tego kraju, która jest nieco osobna tam się rozwija od bardzo wielu lat natomiast oczywiście muzyka afrykańska współczesna to jest przede wszystkim muzyka elektroniczna czy odwrotnie może z punktu widzenia technicznego to jest muzyka, która przede wszystkim jest robiona czy to na laptopie czy większych studiach ja akurat zajmuje się badaniem niewielki lokal grzech electro no to co znaczy okej możemy możemy spojrzeć na to tak najbardziej popularnym instrumentem w tej części Afryki, którą badam, czyli to jest przede wszystkim Malawi Tanzania Rwanda czasami, czyli Afryka wschodnia łamana na Afrykę środkową najbardziej popularnym instrumentem jest prosty lub z, a obok niego o wizę, czyli takie współczesne współczesne tzw. Digital audio Station, czyli taki całościowy dodamy do niej w schronie tak, a na drugim miejscu to jest lista proporzec Bizon na trzecim miejscu z kolei myślę że, że to są takie programy jak traktor czyli, czyli do góry bardzo tydzień czuwanie, które właściwie też są często używane kreatywny sposób przede wszystkim podczas wykonań na żywo, ale tutaj ból można o tym jak mówić z 2 perspektyw z 1 strony to jest właśnie perspektywa techniczne co znaczy za pomocą, czego jak nagrywa muzykę, a druga sprawa, która np. dla moich rozmówców znajomy Malawi jest szczególnie szczególnie szczególnie ważna to jest to, jakiego rodzaju komunikacji tzw. eset przekazuje się słuchaczom z i wydaje się, że to też dotyczy nie tylko Malawi Tanzanii, bo o AIDS badacz muzyki Zairu, czyli dzisiejszej Demokratycznej Republiki Kongo zwrócił uwagę, że muzyka z tamtego regionu przede wszystkim dzieli się na muzykę religijną świecką co znaczy, że jest lina cała ta metoda ta akurat była religijna na was bardzo możliwe, chociaż dość nietypowy sposób, bo absolutną dominację w muzyce malezyjskiej dzierży muzyka gospel tak, czyli muzyka kościoły chrześcijańskie, które nagrywana na zasadzie modlitwy komunikacji z Bogiem duchem świętym czy wspólnotami wiernych więc, więc temu przeciwstawiona no może nie kończy przeciwstawiona, bo tak naprawdę, jeżeli jakiś artysta chce zrobić ogromną karierę również na rynku muzyki świeckiej od czasu do czasu też powinien ze ściereczek stawia go pan żeby, żeby trafić do no można chcieć uzyskać błogosławieństwo, choć od słuchać matur tak, tak więc no właśnie możemy zastanawiać się czy czy jakieś dalsze dofinansowanie różnego rodzaju studiów muzycznych związanych z kościołami to u nas nie doprowadzi za jakiś czas takiej sytuacji natomiast z tego punktu widzenia wydaje się że, że muzyk ta muzyka, której zaczęliśmy dzisiejsze spotkanie to znaczy muzyka heavymetalowa no jest jest czymś bardzo, jakby alternatywnym unikatowym o no bo z tego co znam, chociaż nie uważam się ze specjalistą od metalu z Botswany no to te przekazy związane z chrześcijaństwem są tam no raczej rzadkie marginalna, a być może wynika z tego, że powstanie akurat chrześcijaństwo ma względnie niski w porównaniu do innych krajów afrykańskich procent tam chyba jest mniej więcej 60 par 70% z obywateli tego kraju deklaruje jako chrześcijanie co w porównaniu z innymi krajami na bardziej na północ w Afryce środkowej to jest zdecydowanie niewielka liczba, więc może to daje taką przestrzeń do do tworzenia naprawdę niezależnej scen, ale w trzeciej strony wie no właśnie pan sobie pocztą jak na razie ceni tak, proszę bardzo, panie doktorze, a dobrze dziękuję muzyka gitarowa w Afryce tak tak przed metalowa miała tak naprawdę lata bardzo dobrego rozwoju to znaczy było takie zjawisko jak, w które dzisiaj nazywamy za rokiem, czyli rokiem Zambii gitarowej sceny z Zimbabwe szczególnie w latach kiedy, kiedy po ten kraj uzyskał niepodległość po wojnie z białymi kolonistami np. Tomasz ma moje tak bardzo znanym z terrorem i gitarzystą wydaje mi się że, że tutaj 2 rzeczy doprowadziły do do tego, że ta muzyka często świecka Państwowa rockowa tak, bo to było często teksty chwalące polityka prezydenta już plany czteroletnie które, które wprowadzane w tamtych państwach czy czy generalnie tak jest praw obywatelskich przekazem zostały nos z różnych powodów nie wiem zmęczone chce mieć to bardzo złe słowo ale, ale w następnych dekadach okazuje się, że okazało się, że muzyka gitarowa, jakby przeminęła być może, dlatego że że wyparły ją tańszą i Marii rzeź i tak Inter inne rytmy inne technologie, ale przed zalaniem to, że w wielu krajach afrykańskich upadła sfera publiczna tak czy inne te wszystkie publiczne Radia Panie Pośle, ja zostały zastąpione przez religijne często zawiesza się zajmowała bardzo dziękuję za myśmy tutaj głosy powrócimy, że pan pozwoli po informacjach pan dr Piotr Cichocki z Instytutu etnologii antropologii kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego z państwa moim gościem informacji już kilka minut dziesiąte 20 po informacjach wraca to jest program Owczarek jak się pewnie państwo zorientowali po tych dźwiękach oczywiście, że będą państwo słuchać tego w aplikacji Radia TOK FM to tych dźwięków państwo nie usłyszą dlatego podpowiadam, czego słuchaliśmy w pierwszej części słaliśmy zespołowe chwast walczy Wojciech dodaj, a teraz zespół Rast Hej, MO to był utwór, którego teraz słuchaliśmy, a państwa i moim gościem jest pan dr Piotr Cichocki z Instytutu etnologii antropologii kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego tam muzyka to to ta muzyka panie doktorze to to nie tylko muzyka jak rozumiem to jest też kultura czy kąt kultura to jest też jakiś ruch społeczny wiem, że chodzi o układ Botswany to ci metalowcy, którzy oczywiście w każdym kraju się w każdym jest, że na ziemi odróżniają wyglądem chociażby strojem ubiorem od innych, gdy w Botswanie okazuje się, że wcale nie budzą grozy jak moglibyśmy może zakładać wręcz przeciwnie są traktowani bardzo przyjaźnie przez mieszkańców także, dlatego że raczy się kojarzą z takimi osobami, które u, których zależy na pozytywnym pozytywnej zmianie zmianie na lepsze raczej kojarzą się właśnie z tymi, którzy na napomknął młodych ludzi przy albo ostrzegał przed jakimiś niebezpieczeństwami życia dorosłego używkami tak dalej niż będą wciągały właśnie rytmy jakiegoś czarnego czegoś nie uciekło słowo dobrze, ale społeczna w dnie tak dobrze właśnie bardzo bialskich są już swoją drogą jest odbierane jako o realne zagrożenie w wielu krajach tak czy takie przekonanie, że diabeł oczywiście szkodzi zabija ni i nie tylko w szczegółach, ale nawet regułach jeśli chodzi o rękę, więc wydaje się, że pod tym względem być może być może dlatego nie ma tam miejsca na takie na no na krótko mówiąc satanizm tak jest częścią, a wielu scen, gdyż oskarżenia o satanizm i to, że satanizm może faktycznie w jakim stopniu nie wiem zaburzać krzywdzić ludzi są co czymś bardzo poważnym i zagrażającym w innych krajach afrykańskich do rzeczy no właśnie czy cięcie czy nie skończyłoby się na procesie zrywał tak czy kultury kultury muzyczne takie oczywiste oczywiste przekładają się czy zmieni wylewają się poza muzykę czy to są też jakieś takie ruchy kontestujące albo wspierające w jaki sposób pozamuzyczne to tylko się koncentruje na na muzyce twojej twórczości festiwalach tak dalej nie absolutnie nie wydaje mi się, że nawet właśnie po tej scenie metalowej widać w hiszpańskiej scenie metalowej widać na ile muzyka jest tam pojmowana przeżywana i wykonywana tak bardzo całościowy sposób to znaczy jeżeli, jeżeli słuchacze mieli okazje, ale nie mieli okazji zapoznać się chociażby taki z fotografiami franka Marshalla, który wydał album Renegade z, przedstawiając właśnie ludzi stajni z tej poznańskiej sceny metalowej można zobaczyć, że w bardzo ważną rolę odgrywa ubiór taki czy ciekawie zaprojektowane taka mieszanka metalu, a kowboja świerki tak kowbojskie, ale skórzana skórzany kapelusz wygląda to po prostu jak z filmu science fiction ale w jakim stopniu co się przekłada na bardzo wiele innych praktyk muzycznej wykonawczych tej części Afryki to znaczy wykonanie na żywo jest tam taki jak główny można powiedzieć po obszarem przekazu i przeżywania muzyki to wykonanie na żywo prawie zawsze łączy się jakoś choreografią prawie zawsze łączy się z tańcem czasami nawet taniec jest ważniejszy niż wykonywanie muzyki jako takiej, bo i tak, zanim malaria spotkałem się z koncertami dużymi miały miejsce, które były bardzo często z playbacku, ale za to spełnią choreografią i spał z pełnymi kostiumami które, które tam uważano za za główne składniki, ale też, jakby takiego bardzo szerokiego punktu widzenia w antropologicznym można powiedzieć że, że to, że muzyka czy generalnie sztuka stała się jakąś taką autonomiczną niezwiązaną z życiem społecznym sferę to to jest takie bardzo o ograniczone geograficznie historycznie rozumienie i brak też tych praktyk tak to znaczy takie podejście wiąże się z kulturą zachodnioeuropejską, a przeważnie jednak muzyka jest pojmowana jako jakiś głos społeczny jakiejś ważnej dla społeczności sprawie zatem muzyka współczesna muzyka afrykańska czy elektroniczna, czego lokalna, która rzeczywiście jest wykonywana na bębnach prawie zawsze my jakieś istotne komunikat czy to religijny tak jak powiedziałem gospel czy to lokalne religijny tak jak praktyki nie wiem o ten tańczą ładnie, lecz duchami, które są zawsze związane z muzyką czy to tak czy taka współczesna muzyka hip-hop Orbán dań hol, która też oczywiście oprócz takich tematów jak miłość, które projekt tematem uniwersalnym jest często zaangażowana politycznie społecznie i oczywiście widać to chociażby w widać to było w Ugandzie, gdzie był znany wykonawca ten hol, a był głównym kontrkandydatem odzyskać z kontr kandydatem niedawnych wyborach prezydenckich chodzi o Bowiego łajna który, który przeciwstawił się wieloletnim rządom musiały z niego, czyli prezydenta, które ponoć wygrał, ale bardzo możliwe, że tam doszło i fałszerstw wyborczych i to i to właśnie ten młody muzyk zgromadził ogromne poparcie społeczne szczególnie właśnie wśród młodych ludzi z dużych miast, którzy dla, których muzyka, bo jakoś tak Platforma nie identyfikacji wypowiedzi możliwości wyobrażenia sobie, że kraj jednak jest możliwy bez dyktatora, a zainteresowanie ten wątek w czy to audio Station, czyli takich bardziej właśnie, gdy dzieją Scott producent z koła elektryczny sytuacji pan to badał pan, że tą przyglądał jak ta scena elektroniczna o w klubowa wygląda tak to znaczy, a nawet mieszkałem przez długi czas w jednym z tak niewielkich studiów muzycznych, więc miałem od szóstej rano do dwudziestej drugiej doświadczyłem wieloma zmysłami tak Hasa proszę będzie, że tak no cóż muzyka jest wszechobecna w Malawi powiem teraz Malawi, ale wydaje się, że to można jakoś zastosować również do innych krajów z tego regionu i i ludzie, którzy nagrywają utwory muzyczne to niekoniecznie są profesjonalni artyści tak zresztą jak u nas, ale często utwory służą jako prezent dla dla bliskich dla rodziców dla narzeczonych dla kolegów no i od rana do wieczora właśnie wam się okazję przysłuchiwać przyglądać temu jak jak sąsiedzi jak ludzie, którzy nigdy nie byli studia pod kierunkiem mojego znajomego producenta nagrywali piosenki poprawiali, a to wiele zmysłowość bez doświadczenia muzyki wynikała z tego, że mój kolega również inni producenci robili bardzo głośno już pracować nad nad nad muzyką i rzeczywiście podczas takiej obróbki dźwięku nagrywania miałem to wyraźnie odczuwam drżenie ścian, które zresztą budziło tej szóstej rano czy zaczynała się praca więc, więc oczywiście to jest takiej skali bardzo lokalne każdy muzyka słuchana muzyka jest lubiana muzyka jest no tak drogocenna rzecz też darmowa często, bo mało, kto kupuje płyty to przeważnie krąży poprzez w internetowych sieciach społecznościowych jest wymieniana, ale też odgrywa dużą rolę takiej skali makro powiedz tutaj z kolei takie może Państwowej to może Polska, jeżeli pan pozwoli rozmawiamy po informacjach o zbliżaniu się informacje tam liczbę na dzisiaj 34151 i 520, ale więcej w informacjach natomiast nowe rekordy niestety nie takie może dobrze dobrze wracamy po informacjach i profesor pan dr Piotr Cichocki jest państwa moim gościem informację o dziesiątej 40 jeszcze 1 utwór muzyczny dzisiaj w programie Owczarek tym razem zespół Skien Florent de także dla tych państwa, którzy będą później, aby słuchać w aplikacji Radia TOK FM Scan Florent oko to jest ten utwór w pierwszej części słaliśmy owe wprost Wojciech Jazdon daj oraz jeszcze zespół Rast przez Voo Remo dzisiaj rozmawiamy o afrykańskiej scenie muzycznej utwory, które słuchaliśmy pochodzą z Botswany i są bardzo znane nagłym zarówno, bo Pańskiej scenie jak afrykański synek w ogóle rozumiem do dostosowały do może nie do czołówki ale, ale przy mnie do tego świata w Botswanie na świat istnieje grupa kobiet fanek mózgi metalowe, które znają się, bo cła na końcu i nie wiem pewnie robią to co fanki fani na całym świecie, czyli jeżdżą na koncerty kupują płyty słucha muzyki nie nie wiem co zrobią delegowani panie panie doktorze, bo przypomnę, że dr Piotr Cichocki z Instytutu etnologii antropologii kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego z państwa moim gościem myślę, że przede wszystkim tańszą i takie przeżywanie muzyki przez ręce przez uczestnictwo jest tam bardzo ważne, ale też wydaje mi się, że jednak metali taka muzyka powiedzmy alternatywna, bo mamy też kilka wytwórni, które specjalizują się w wydawaniu muzyki afrykańskiej zasoby spodnie głównie ze Stanów zjednoczonych Europy, która w, którą można określić jako jako alternatywna muzyka np. o nie właśnie alternatywna, zwłaszcza Polski rynek znajduje się Etna prawda taki zapewne też wielu odbiorców muzyki ze Stanów zjednoczonych Europy będzie raczej spodziewać się czy nawet szukać takiej muzyki, która nawet, jeżeli jest metalem czy muzyką nie wiem klubową o taneczną będzie miało jakiś taki smak afrykańskiej i rzeczywiście tego rodzaju zespoły chyba przed tego rodzaju produkcje są chyba najczęściej spotykane ale, ale dla oka czasem kilka zadań na tak tylko wydają się żona jest dość jednocześnie nie jest siana tak ogólnie też musiały się zastanowić czy gdyby ktoś z Afryki przyjechał do Polski i i żył tam sobie czy słuchał Radia czy oglądał telewizję to czy do słuchał oby się rzeczywiście takich bardzo bardziej alternatywnych odmiennych brzmień niż te które, które obowiązują są są główne tak jak disco polo oczy czy chociażby muzyka pomoże hip-hop, ale tak taka muzyka jest ona jest złożona głównie większych miastach albo takich obszarach które, które tak jak Botswana dynamicznie rozwijają się ksiądz pod względem ekonomicznym, bo tutaj trzeba dodać, że Botswana to jest jeden z bogatszych krajów w Afryce je 1 też najszybciej rozwijających się krajów na świecie dzięki diamentu zatem zatem, ale krwawy diament czy klasycznym notę krwawe diamenty raczej są utożsamiane z Angolą czasami też w RPA oś, chociaż my się zastanawiać czy taki przemysł wydobywczy jest możliwe do do takich biedniejszych krajach, gdzie kontrasty społeczne są co biedniejsze są większe jest możliwe do zorganizowania takiej dość równe z sposób, ale z tego co kojarzy tak jak Botswana ma w miarę w porównaniu np. do Angoli tak, aby taką bardziej rozsądną politykę redystrybucji dochodów z wydobycia diamentów np. bardzo dużo inwestuje w edukację służbę zdrowia no dobrze rozstawić tak tak nie, bo zastawiam się też wracający, gdyby do muzyki w czasie źle czy właśnie czy to jest coś co można zaobserwować jak powiem jak Afryka długa i szeroka czy to właśnie koncentruje się raczej wybranych państwach myślę tutaj sobie takich nieoczywistych gatunkach muzycznych czy przy, a może nieoczywistych takiego trochę punktu widzenia kolonisty kolonizator który, który myśli sobie no Afryka to właśnie muzyka etno albo albo właśnie gospel, a tymczasem mamy co masa gatunków muzycznych Kruk dzisiaj rozmawiamy, które które występują takie występują wszędzie na świecie zostaje się cztero czy są takie wysepki czy to jest jakaś zmiana wynikająca nie wiem globalizacji czegoś, którą widać przeszli wzdłuż na pewno różni się moim zdaniem pojęcie alternatywy ja no może znaczyć bardzo różne rzeczy w zależności od kontekstu tam, gdzie ja prowadzę badania, czyli Malawi no wydaje mi się, że przez północne Malawi konkretnie nie ma czegoś takiego co byśmy określili jako scena alternatywna w takim rozumieniu europejskim nie ma zespołów metalowych nie ma zespołu rozegrały jakąś eksperymentalną muzykę elektroniczną natomiast są zespoły, które eksperymentują z brzmieniami lokalnymi, czyli np. tworzą tworzą własne instrumenty modyfikują rytmy śpiewają no tak bardzo prowokujące jest z punktu widzenia lokalnego rzeczy czy mieszają te różne pomijane w oficjalnym dyskursie style muzyki lokalnej związane np. z zakończeniami przez duchy, które są, które stale są opanowane przez kościoły chrześcijańskie, więc dla mnie to to jest jakimś stopniu alternatywa tylko tylko moim zdaniem musimy trochę tak jak powiedziałeś nie bardzo przyzwyczajać do naszego spojrzenia kolonisty, bo patrząc przez takie okulary to w wiele po prostu pominiemy natomiast, jeżeli chodzi o o wielkie miasta afrykańskiej tak jak Kampali w Ugandzie, gdzie chociażby funkcjonuje taka prowadzona wprawdzie przez Europejczyków, ale ważne dla lokalnej sceny wytwórnia nie niego Case takie jak w jakimś ASA Kongo kiedyś takim miejscem był właśnie pas śmiercionośne Kotarba odprawie z Zambii, gdzie dzięki dynamicznemu progi dzięki dynamicznemu rozwojowi przemysłu wydobywczego powstawały miasto robotnicza która, których docierały i europejskie media właśnie z muzyką taką jak zabita Rolling Stone czy zachodnie instrumenty takie jak gitary elektryczne to byli ludzie, którzy na jak funkcjonowali w rzeczywistości kulturze globalnej z tego co o czy czytałem różne reportaże dotyczące, bo pańskich metalowców chociażby takiego południowo afrykańskiego dziennikarza, bo dla niego ma on do to większość tych ludzi w latach osiemdziesiątych dziewięćdziesiątych zapoznawała się jakoś z kwartału globalnego czy południowoafrykańskiego MTV, a więc, więc oczywiście te te wpływy są tak one rozchodzą się tak powiem sieciową to znaczy zaczynają się od tych miejsc, które są najbardziej obciążone infrastruktura technologiczna to znaczy mają dobry dostęp do sieci jest jakiś dostęp do do czym możliwość zakupienia instrumentów muzycznych są miary nieprzerwane dostawy prądu natomiast logika przestrzeni afrykańskiej jest też taka, że bardzo blisko tych centrów, które funkcjonują na globalne kulturowych zasadach, które posiadają klasę intelektualną mówi tutaj grupę ludzi która, która od dziesięcioleci czy nawet dłużej uczestniczy właśnie kulturze zachodniej kilkadziesiąt kilometrów stamtąd są są tereny bez prądu bez możliwości zorganizowania studia nagraniowego bez możliwości zorganizowania dyskoteki gdzie, gdzie gra się muzykę na tym co jest dostępne tak czy na drewnianą skórzanych bębnach to muzyka musi być zawsze tak muzyka jest częścią funkcjonowania mózgu jest częścią komunikacji już jest jakimś wasz ważnym czynnikiem troszeczkę jak powietrze lata wielu społeczności no pewnie można to tam zagrać koncert plaga w razie czego taki np. na muzykę gitarowa takie instrumenty akordeon one robił błyskawiczną karierę od momentu, kiedy się tam pojawiły tak są są nagrania z lat czterdziestych pięćdziesiątych w z pogranicza właśnie Zambii Konga Malawi muzyków gitarowych którzy, którzy grali świetne akustyczne gdzieś na pograniczu tego co byśmy się rozwali, a propos PMA muzyką właśnie lokalną tradycyjną kawałki, które nagrywał np. z oczu jest taki znany dokumentalista i etnolog i dobro Barlinek Jacek z bardzo pan, że bardzo ja ja może wykorzystać w takim razie jako rozpraw jako taką zapowiedź, ponieważ akurat mam teraz przyjemność współpracować Ania z magazynem Lisa do Bremy na czerwiec zapowiada numer poświęcony muzyce ze środkowej Afryki, jeżeli już zainteresowało dźwięki elektroniczne tradycyjne albo gitarowego będzie tamtego bardzo bardzo dużo do poczytania bardzo panu dziękuję pan dr Piotr Cichocki z Instytutu etnologii i antropologii kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego był państwa moim gościem jak zbierać informacje dziękuję żeś informacji Radia TOK FM Szanowni Państwo natomiast na godzinę 11 planowana konferencja prasowa premiera Mateusza Morawieckiego oraz ministra zdrowia Adama Niedzielskiego na temat obostrzeń, czyli co jeszcze zamknąć obecnie związanych z pandemią covid 19 jak tylko ta konferencja rozpocznie będzie miał dla państwa transmitować czy to oznacza, że rozpoczął się punktualnie i będzie tyle dzisiejszego Czarka zobaczymy, ale trzymamy rękę na pulsie będziemy reagować informację o godzinie jedenastej po informacjach albo konferencja albo czak Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 20% rabatu, wybierz pakiet i słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA