REKLAMA

Antropologiczna teoria wartości. Kiedy Mauss spotyka Marksa

Ekonomie przyszłości
Data emisji:
2021-03-24 15:00
Czas trwania:
01h 33:29 min.
Udostępnij:

Czy w ekonomii mamy do czynienia z wartością w liczbie pojedynczej, czy też z wielością wartości? Ortodoksyjna ekonomia optuje za pierwszym rozwiązaniem. W swoim wystąpieniu dr Michał Rauszer pokaże, jak do pojęcia wartości podchodzi antropologia i czy takie podejście mogłoby nam pozwolić przekroczyć ograniczenia teorii wartości dominujących w polu ekonomii. Punktem wyjścia są badania prowadzone przez Davida Graebera w jego pracy Toward an Anthropological Theory of Value: The False Coin of Our Own Dream. Dla Grebera istotne jest wskazanie trzech obszarów antropologicznej analizy wartości: tego, co jest uznawane za wartościowe w życiu społecznym, tego, co ludzie są w stanie poświęcić dla uzyskania czegoś, oraz koncepcji znaczącej różnicy (rodzaju wartości znaku w tradycji lingwistycznej). Na tej podstawie Graeber formułuje własną koncepcję opartą na analizie tego, co ludzie uważają za wartościowe w życiu, jak taka wartość jest tworzona społecznie oraz jakie są jej konsekwencje ekonomiczne. To z kolei implikuje tworzenie społecznych instytucji obudowujących owo znaczenie wartości. Graeber stara się pokazać, jak różnie ludzie konstruują społeczne światy, w których taka wartość ma znaczenie definiujące stosunki społeczne.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry wszystkim Przemysław Wielgosz żoną trunki edycja Polska i Wilno Warszawa tam w kolejnym na kolejne spotkaniu z cyklu Eco przyszłości sezon drugi po dodatek czy też appendix antropologiczne zaczęliśmy spotkanie miesiąc temu z rozmowę z hasłem każdy pomorskim o długu dzisiaj będziemy rozmawiali z dr Michałem szereg zakładów interdyscyplinarnych badań nad kulturą Uniwersytetu Warszawskiego antropologiem i porozmawiamy antropologicznej teorii wartości podtytuł tego Rozwiń » dzisiejszego spotkania brzmi, kiedy mało MOS spotyka Marksa MO ja może kilka takich służb technicznych na początku wszystkie osoby, które są na zoomie będą mogły uczestniczyć w dyskusji bardzo proszę o to, żeby pytania ze względu na RODO i kwestie ochrony wizerunku, żebyśmy pozostawali w notowaniu, żebyście mieli włączone mikrofony w i żebyście byli też włączone kamery, chyba że zdecyduje inaczej oczywiście możliwe natomiast realnie pytania zadajemy za pośrednictwem czatu i bardzo podobny sposób myślę zachowujemy, jeżeli oglądane dzisiejsze spotkanie na Facebooku tam także możliwość ładowania w komentarzach pytań ja będę wszystkim dostawał będę starał się je przekazywać naszym dzisiejszym gościowi ewentualnie jakoś też na nie dali się ustosunkowywać będzie, że tak są takie kwestie techniczne, które powinienem, który powinien prosić na początek dobrze, że spotkanie podobnie jak jak dyskusja o długu jest inspirowane podobnie cały cykl, w którym się spotykamy jest sterowane myślą, gdy tak Libera na jak sam tytuł wskazuje będziemy się poruszali na znacznie szerszym obszarze skądinąd zarówno Myszka no lanosa francuskiego antropologa z połowy dwudziestego wieku i Karola Marksa były dla dywidend Libera bardzo ważnymi punktami odniesienia te kwestie, które się będziemy poruszali kwestię teorii antropologicznej teorii wartości pojawiają się w nich tekstach Grabara pierwszy w jego książce oszczędza między antropologię to wartości, ale można też znaleźć czas, kto jest znacznie świeższy jest dostępna po polsku, czyli praca bez sensu praca, którą będziemy bardziej szczegółowo analizować przy okazji kolejnego spotkania, czyli spotkania z kwietniowego poświęconego kwestii pracy i wartości waloryzacji pracy skądinąd będącego w jakimś sensie konkretyzacji tych rozważań którymi będziemy dzisiaj dzisiaj będziemy dzisiaj proponować okej tym, że oddam głos już w połowie roku środowi jest niska wysoka jest spowodowana jest prezentacja to bardzo proszę i jeżeli macie jakieś pytania komentarze możecie już w trakcie wystąpienia Michała zadawać komentować będą bowiem pewnie ten sprawnie jeszcze czeka wzywał dziękuję bardzo, im dobry dobry wieczór co tam ma za za swoim oknem tak no ja się postaram się trochę opowiedzieć antropologiczne koncepcje wartości będą oczywiście opierał przede wszystkim na pracy widać, żeby dziecko i wydaje się, że najlepszy i trybu, w którym można im dyrektorowi uczynić to nie taki, że po prostu robię nie prostą konstrukcję tego co napisał tylko będę starał się zastosować pojęcia do czy pojęcia po prostu antropologicznej teorii wartości, które wchodziło do kilku takich przykładów społecznych czy przykładów kulturowych, czyli po prostu będę starał się no cóż popracować z pomocy jego pojęć nad antropologia zacznę jednak muszę sobie tutaj uruchomić i reprezentacji mam nadzieję żyją widać tak, dlaczego nie mogę, a okej nie dobrze jest tak jakby tak jak mówiłem w swoim wystąpieniu chciałam się odnieść do piłkarzy kilku rzeczy znaczy moim punktem wyjścia jak ryby ramą spinającą całość będzie, które będą oczywiście pracy i tak Ribera nie o jego o tym, jaką pisał antropologicznym rozumienie wartości będą chciały też powiedzieć o tym jak w wartość społeczną i społeczna kulturowa jest budowana, jaki ma związek z ekonomii i punktem wyjścia z mojego wystąpienia i właściwie przede wszystkim tego co Grabowskiej antropologii i czy za takimi badaczom jako opolanin wskazuje się na na na taki rodzaj ataku na mity nie zachodni neoliberalnej nie tylko ekonomii i ekonomicznej zakłada się człowiek jest taką jednostką niektóre, spotykając się z inną jednostką zawiera z nią umowę na mocy tej umowy dokonuje się jakaś transakcja wymiany ekonomicznej na 1 człowiek nasze pomidory drugi przynosi jatka wymieniają się to jest taki uproszczonym schemacie takimi właśnie takiego Homo economicus nie i gdyby na tym micie opiera się bardzo często takie wyobrażenia tzw. wolnym rynku że, gdyby pierwotny człowiek to był właśnie taki taki projekt ten przyniesie pomidory to apka zmienią się wszystko jest okej i ten wolny wolny rynek tata wolna zmiana została zakłócona przez feudalizm państwo socjalizm tak dalej tak dalej, który niszczeje, gdyby TEN-T wolną nieskrępowaną wymianę, narzucając ludziom różne nakazy ograniczenia antropolodzy od właśnie m.in. Marcela mocą, którego gra się przede wszystkim powoływał wskazują, że ten mit nie ma absolutnie nic wspólnego z rzeczywistością nie badania wszystkich antropologów właściwie, którzy jak, gdyby w strefie próbowali im odnieść do tego wyobrażenia o tym czym są wartości kulturowe społeczne jak funkcjonuje generalnie w praktyce inni zwracają uwagę, że człowiek nie jest właściwie nigdy nie był taką jednostką, która działa zgodnie z zasadami tego Homo economicus frank zawsze działa w ramach sieci grupy to w ramach tej grupy dokonują akty zmiany nie dzieje się to w oparciu o różne systemy wartości o różnie te systemy wartości są zbudowane różne rzeczy są są, jakby poddane procesowi takiego wartościowania byśmy sobie powiedzieli i jakby ta nie ta wartość w sensie ekonomicznym w rozumieniu właśnie neoliberalizmu, która stoi za tym stoi za jakimś aktem zmiany nie pojawiła się właściwie bardzo późno pojawiło się nie i prawda jako to jakiś niezależny i wolny rynek, ale właśnie im w kontekście specyficznego układu historycznego jeden z takich najbardziej znanych antropologów polsko-brytyjski dlatego znaczną kanion sport w Polsce nie później pracował zieloną szkołę ekonomii Bronisław Malinowski i jest bardzo ciekawym przykładem tego znaczy Malinowski nie napisał w Krakowie swój doktorat, który nazywał się o ekonomii myślą o zasadzie ekonomii myślenia był to taki doktorat, który opierał się na podstawie dominujących wtedy trendów takiego no filozoficznego myślenia o liberalizmie ekonomicznym tak dalej tak dalej no i Malinowski pokazał w tym doktoracie, że jakby człowiek przede wszystkim działam w oparciu o ekonomii myślenia, czyli chce osiągnąć jak najwięcej przy jak najmniej najmniejszym wysiłku nie no to że, gdyby taka praca generalnie z zakresu tym, czego byśmy nazwali ten taką klasyczną ekonomią nieliberalną problem pojawił się wtedy, kiedy Malinowski pojechał na badania terenowe na próby Jandy okazało się, że właściwie ten mit Homo oeconomicusa może wyrzucić do kosza jest pod takim słynnej jednak jednej z najlepszych pracy o go na to Zachodniego Pacyfiku piszą o tym wprost i pisze w tej pracy tak znaczy to jest takie nie do winy niedokładne tłumaczenie prawda pisze tak cytuję Malinowski kolejnym pojęciem, które winno zostać odrzucony jest pojęcie prymitywne ekonomi człowieka niektórych podręczników ekonomii, który człowiek ten jest popychany do działania przez racjonalną koncepcję interesu i osiąga swoje cele przy minimum wysiłku wystarczy jedno 1 dobrze postawiony przykładzie pokazać jak niedorzeczne jest myślenie o prymitywnej problem trop Irlandczycy dają nam na to dużo przykładów, podważając błędną teorię po pierwsze, jak zobaczymy prace nie z Unii wprowadzono najmniejszym wysiłkiem przeciwnie wiele czasu energii spędzona na całkowicie niepotrzebny wysiłki niepotrzebne oczywiście tych pewnego punktu widzenia nie koniec cytatu Malinowski jako przykład podawał dbanie o ogródek Diamond, czyli takim lokalnym warzywem tutaj na tym zdjęciu to zdjęcie trio Brand i trio Brand szyków to co tutaj leży to jest właśnie jama to są te ogrody to są tylko tytułu Arka ogrody nie koralowce prawda jamy i wiedzy i był jak gdyby dbanie o ten ogródek o to, żeby był okazały atrakcyjny jest schludne itd. z ekonomicznego punktu widzenia jak zauważył Malinowski była zupełnie działalnością bez sensu całe, jakby sens tego przedstawienia polega na tym, żeby pokazać jak dużo wysiłku mężczyzna wkłada, czyli w ogóle w rezultacie spora część sporą część tego warzywa, które tam było hodowane Gniła nie miał tu zjeść mężczyźni bardzo angażowali się te ogrody co więcej jeszcze poza tym, że część tego miła to generalnie nie sami nie dlatego nie znaczy zysk, jakkolwiek byśmy powiedzieli o tym zysku z tych ogrodów niesie na konto ogrodników tylko na konto rodziny ogrodnika przez małżeństwo dzień na konto rodziny jego i jego żony i częściowo był to dar dla wodza, a częściowo w i przede wszystkim jak gdyby dla rodziny jego siostry i myślę i wypracowanie państwo również planujecie państwo z co w takim razie, kiedy oni jedni i jamy wyhodowany przez mężów swoich psów no bo tam, gdyby ten system, jakim się opiera i czy jakby zamiast ekonomicznej swoją pracę trybuny czy aktywnie starali się wykonywać niepotrzebną zupełnie pracę później produkty oddawali siostrze i rodzinie tam nawet nie była to związku takich wzajemności tak, bo rodzina tego mężczyzny nie była ani terminu przez rodzinę nie te siostry, która dostawała prawda terytoriami, bo to był także prawda rodzina, która dostawała od niego jak będą nie musiała niczego dawać w zamian on dostawał od innej strony jak chyba tak powiedzieć właściwie każdy nie badania antropologiczne, które odwołuje się do, a jeszcze mała ciekawostka im, jeżeli przypatrzeć się państwo na to NATO jak np. bardzo często różnych miejscowościach basie na przesadnie przydomowe ogródki, żeby one były ładne, żeby to było dużo roślin czy np. balkony o niego, w których na, których rośnie dużo roślin tak dalej tak dalej to jest bardzo podobne zjawisko tak znaczy ekonomicznego punktu widzenia takie przydomowe ogródki poza tym, że są one nie mają żadnego sensu tak no nich tych zapewnia je itd. itd. nie, ale wracając, gdyby do do do tego czy mówimy, jakby właściwie każdy antropologiczne badanie, które brały było prowadzone w odniesieniu do ludzkiego doświadczenia działania sposobu postrzegania wartości podważa sens sens takiego podejścia do do do do wartości, jakie prezentowano zwykle powiedzmy sobie tymi Homo oeconomicusa nie zmienia to jednak faktu, że jesteśmy poddani takiej tutaj trujący sile tego mitu w postaci dominującej neoliberalnej ideologii, która przekształca nie wszystkie właśnie społeczne wartości wartości kulturowe w takiej wartości ekonomiczne tym samym, zacierając sens, jakby Greber, więc kilku swoich pracę w swoich badaniach nie starał się nie starał się zmierzyć zdrowe są to realizującą siłą tej tej neoliberalnej teorii wartości i zasadnicze pytanie, jakie można by tutaj było postawić jest to, jeżeli nie jesteśmy rzeczywistej rzeczywistości kierującym jednostkami usiłującym akumulować maksimum dostępnej dość władzy przyjemności materialnych lud to czym właściwie jesteśmy tak i wskazuje, że nie INR wskazuje, że wartość może dobrze być też rozumiana jako działanie, które staje się znaczący dla jakieś aktora przez pisanie czy przypisanie tego działania szerszą społeczną sieć tak rozumiana wartość może być wręcz sprzeczna z zasadami ekonomii Greber zastanawia się też jak doszło do przekształcenia pewnych rzeczy, które symbolizują jakąś wartość np. dla dla społeczności na wartość ekonomiczną, czyli czyli, gdyby właśnie doszło do do takiego no po prostu przejęcia tych wartości tych rzeczy, które reprezentują wartości społeczne kulturowe przez przez no tak takie podejście do do ekonomii i niewłaściwie to od samego zarania antropologii próbowano aplikować narzędzia mikro ekonomii analiz nie zachodnich społeczeństw próbowano robić, bo upadek ekonomiczny jest zawsze taki wymiar dawał złudzenie, że to co się z jego pomocą analizuje zbliża zbliża się z badających nauk ścisłych urzędniczy na naturalny wdzięk, gdyby sprawia wrażenie takiego modelu twardej nauki twardych danych itd. tak dalej dawał też wrażenie uproszczenia modelu ludzkiej nauki za pomocą skomplikowania mechanizmów niezrozumienie dla specjalistów, a więc mniej, gdyby podatny przez to był podatny na krytykę i założenia takiego podejścia czy tego aparatu ekonomicznego, które mówi Greber nie było właściwie proste znaczy społeczeństwo składa się z jednostek taka jednostka ma w miarę proste postrzeganie tego co chce od życia i stara się odzyskać, gdyby najwięcej z tego jak tylko możliwe przy minimalnym wysiłku, czyli to jest jak gdyby ten mit Homo oeconomicusa, który już Malinowski tam prawda na swój plan na ten rok klub Janda obaj jak gdyby to co jest nazywane społeczeństwem od początku takiej dominacji narracji tego mitu też po prostu zbiór takich zainteresowanych zorientowanych na zysk wiele aktywności właściwie i jakby ekonomia w tym rozumieniu odnosi się tutaj tego co pisał Greber tak nie wyrosła na przewidywaniu, że ludzie z pieniędzy po prostu chcą wiedzieć co robić, żeby zarobić nie stracić nie ekonomia zajmuje się, więc ludźmi tak pisał glebę, którzy jakoś tam ekonomię rozumieją albo dlatego, żyjąc tu bywali albo, dlatego że po prostu pracują w instytucjach całkowicie ekonomii podporządkowane czy gdyby ekonomia wg tego zawsze mają czworo swoich swoją rolę w tej sytuacji, którą opisuje tak tymczasem antropologia, zwłaszcza ta klasyczna antropologia zupełnie mi zupełnie przeciwnie znaczona była przede wszystkim zainteresowana ludźmi i do dzisiaj zainteresowana ludźmi, którzy są minimalnie albo wcale określani przez świat, w którym nie w tym bogacza antropologiczne operują czy przez świat nie wyż szych uniwersytetów zachodnich tak dalej szczególnie szczególnie, gdyby znów z oczywistych względów miało to też miejsce w początkach antropologii Jerzy Malinowski na przylot trupy Jandy no to trud trudno wręcz wszyscy raczej mieli słaby ogląd co właściwie antropologia w ogóle jest dzisiaj oczywiście no Malinowski z tą postacią nieomal, że nie może pomnika innym ważnym badaczem który, gdyby przyczynił się poza Malinowskim jak twierdzi Greber do podważenia tego tego przekonania o tym Homo economicus Marcel Moss one się z dwudziestoleciem międzywojennym w 11002005. roku ukuł takie pojęcie ekonomii daru ekonomii daru dość opierał na innym tzw. potracił, czyli rytualnej wymianie darów nie i istnienie instytuty takiej instytucji daru zawsze było problemem dla ekonomistów nawet trzecie zachodni zawsze nie za dar zawsze prowadzi do podważenia ekonom, jeżeli człowiek dąży do maksymalizacji zysków, dlaczego daje dary i jakby no takie pytanie przyświecało prawda takiemu takiej relacji pomiędzy tym, że człowiek zawsze jest te interesy są na tym, że daje na nie no i oczywiście próbuje się do tego stosować różne karkołomne do wyjaśnienia tak, bo buduje prestiż nie itd. tak dalej buduje poczucie własnej wartości można zawsze, gdyby takie coś nie takie coś wynaleźć ale, ale bez perspektywy antropologii to jest właściwie mało istotne tak znaczy nie, bo z tego prostej przyczyny, że jeżeli nie myślimy o tym, że da da za pomocą daru np. możemy budować swój prestiż albo poczucie własnej wartości to to to, że pan trybu znaczy antropologa wskazuje, że to coś musiało być wcześniej, czyli to co uzyskujemy za pomocą dane określone określone jako coś, czego ludzie nie mogą im tylko coś co ludzie mogą przewidzieć tak natomiast w konsekwencji dania daru nie możemy przewidzieć to jakby nigdy tego, że dniem wzrośnie nasze poczucie własnej wartości w tym sensie, że pewnie nie nie no i efekty np. wymiany takiej reguły rynkowe możemy przewidzieć jak tam komuś kilo pomidorów no to chcę, żeby mi dał nam zgodnie, więc kilo jabłek tak natomiast tutaj czy ten przepis nie prestiż uzyskamy za pomocą darów czy np. wzrośnie rzeczywiście nasze poczucie własnej wartości tego nie jesteśmy w stanie przewidzieć nie możemy w związku z tym działać działać, gdyby nie dając darni możemy działać, jakby z, zakładając dumnymi logiki Homo Homo oeconomicusa znaczy to po prostu jak przewidzieć, że wzrośnie prestiż albo co właściwie wzrośnie oddania komuś Darka i jakby ta koncepcja wymiennym ma to jakby trochę ciekawy efekt chwili, kiedy zaczynamy mówić o wartościach takim tradycyjnym socjologicznym sensie znaczy władza prestiż moralność, kiedy zaczynamy to definiować na jako na poziomie wartości ekonomicznych tak nie mnie antropologia, gdyby im odnosi się do tego taki sposób, kiedy ktoś mówi o posiadaniu więcej władzy albo więcej prestiżu tak to co robi to bierze, gdyby abstrakcję prestiż replikuje ten prestiż, czyli użycia wie, gdyby i traktuje jak obiegnie różniący się nie niczym od słoika pakiety kowadła czy czy samochody tak to jest, gdyby tak bardzo ciekawa operacja, dlatego że prestiżu nie da się brać tak jak bierzemy np. słoika nie słoika Paged dziś kowadła prestiżu efektem sieci społecznych i efektem takiego nastawienia, który istnieje ludzkich głowach i oczywiście, gdyby Greber pisał, że własność też Izrael społeczną relacją, ale w przypadku kupienia auta, jakie własności mamy do czynienia z kontraktem, który określa granice tej rzeczy tak kupujemy ziemi przedmiotów pomidorów prawda itd. tak dalej w prestiżu czy cokolwiek nam wzrasta kiedy, kiedy dajemy darmo takie określenie granic takie określenie po prostu niemożliwe w tym i ekonomia mówi też o tym, żeby pewnych, że przedmiotu, jakby pożądane prestiżu czy sprawie i tak, ale antropologia bada, dlaczego pożąda, dlaczego akurat tych przedmiotów, dlaczego jednych stronach świata pożądane kubka słodkiej czekolada winnych innym talerza kobiety itd. w taki społecznościach tradycyjnych kluczowy był prestiż budowany za pomocą różnych środków oraz więzi grupowe, które budowały tożsamość i jedno właśnie ze sposobów budowania prestiżu sieci relacji społecznych zasada daru opisana przez przez Marcela Marcela Mossa Marcela mocy swojej pracy a jakby odnosi się do niego Greber stawiałbym takie pytania prymitywnych archaicznych społeczności, jaka jest Senat tego zdając dar trzeba go od zajęć z czego wynika to, że daru nie mamy prawa nie przyjąć i gdyby tak postawione pytanie pokazuje że, gdyby teoria takim wolnym rynku to tutaj naprawdę czyste spekulacje i zamiast myśleć o takiej ewolucji, że państwo, które wymusza, które ewoluuje w stronę wolnych jednostkowych kontraktów małe pokazuje, że kontrakt oparty na logice daru nieekonomiczne indywidualnej długo poprzedzało powstanie państwa poza tym pokazuje, że mnie, że nie taka założona idealne gospodarka oparta na zmianie nigdy nie miał miejsca, bo tam jest właśnie anty ekonomicznym działań ma pierwsze akty wymiany, które można z grubsza, gdyby do ekonomicznych przyrównać wg masa nie opierały się na jednostkowym interesie, bo dający powinien oczekiwać natychmiastowego oddania w przypadku nad, jakiego jakiegoś interesu, a otrzymujący powinien by unikać oddania prezentów zamiast czekać na okazję by odpowiednio się zrewanżować norma ma oczywiście stawia takie pytanie podstawowe tak, dlaczego ludzie czują się zobligowani do oddawania darów tak i odpowiadając pytanie, ponieważ dane zawiera coś osobowości dającym chciałem teraz państwu pokazać fragment fragment serialu, do którego zaraz się też wodny odniesiemy jest to seria pt. teoria wielkiego podrywu niektóre bardzo dobrze ilustruje tom ekonomię daru kolejny znany nowi są rozwiązaniem dla lat prezent dla kapeli, która ogłosiła najwyższy zaznaczył szacować pracowałem jednak ubezpieczenia, a najpierw otworzyli prezenty, więc nasze zyski z pożarem problemu wziąć od ministra spraw w internecie ceny prezentuje wielka klapa dawnej Arte chciała resztę kosztów energii z wrócę do sklepu fani Irenie radę mogę ukryć koszyki w swoim pokoju Smeo wędliną od tego zapachu przyszła się wymienić prezentami i jestem gotowy na wszystko co masz do zaoferowania proszę aż zaznaczam, że mam problemy żołądkowe wraz z każdej chwili, ale stanowi, więc co roku Fidel Viola Newag SA Rz ceny odwrót ci się dla Shell Dona żytniego już szczęśliwie len na dziękujemy raz w restauracji wytarł usta płynem taki podpisało siłę ligi jest co to oznacza zdrowa komórka jajowa wyhodujemy na organ jak już o jakieś lekcje jazdy na motocyklu bardzo zmieni Barry to łatwo ja najścia na pierwszej edycji aukcję co zrobić nieprzyjemnie tłucze realnej oraz Montreux gradacji w w Chan jest 1 eksperyment naukowy lecz Sato, a więc okazane znana Hirsch jeszcze bez sensu w czasie Saturna tak w tym właśnie czyli jakby w ten fragment pokazuje, że 7 oper swoją teorię wymiany darów na wartości ekonomicznej danego dobra tak w tym sensie, gdyby ta ekwiwalent, za które winno mówił nie tutaj jest slajd pomimo to, że trzeba dać Dark o podobnej wartości jest istotna znaczy, bo nawet, jeżeli dane dajemy komuś prezent w oparciu o wartość ekonomiczną to powinno się oddać go mniej więcej równowartość, jeżeli dają, więc komuś to 14zł to powinno się dać jakiś ekwiwalent za 100zł nie wiem pada nie mikrofalówkę i tutaj jak też w tym w tym przykładzie ekwiwalencji istotny problem pojawia się jednak wtedy, kiedy jakiś Valencia nie opiera się na wartości ekonomicznych, ale na wartości innego rodzaju znaczy, kiedy dany przedmiot reprezentuje więź czy to, więc miejsce między osobami to więź między grupami w pokazanym przykładzie peny, czyli ta kobieta i czy prezent pewnie gdyby reprezentuje więź między nimi tak ona znała wiedziała co może sprawić przyjemność i zawiera to w tym prezencie z perspektywy ekonomicznej domu kompletnie bezwartościowa chusteczką dodatkowo jeszcze odgrodzono, ale ona wiedząc, że jest fanem serii Star Trek, który Ilona mimo grał jego ulubioną postać spółka stara się zdobywać chusteczkę z jego podpisem Bidena tym samym wartość ekonomii prezentu ekonomicznie zerowa, ale przebija wartość ekonomiczną krzywdą w panice jak gdyby rzuca wszystkie wszystkie kosze, które kupił nie jest sam stwierdza dochodzi do tego, że to to nie jest nawet nie zbliżony sposób ekonomiczne itd. jedyne co może być co może dać prezent były ekwiwalentne co ściskanie, czyli danie do niej siebie zwróćmy też uwagę na tę formułę danie siebie dawanie coś od siebie, którą używane w Planicy przy okazji prezentów właśnie przestrzeni społecznej w trakcie wymiany darów Formuły mówią, że razem z prezentem daje się coś takiego jak byśmy dawali kawałek kawałek by nie no cóż nie powiem swojego ciała, ale kawałek siebie i fundusz intro antropologii nie tak koncepcja myślenia magicznego na czym ma oczywiście myślimy o sobie jesteśmy racjonalnie logicznie, a magicznie pomyślą jak jacyś tam egzotyczni obcy czy chłopi prawda i myślenie to jednak chodzi chodzi przede wszystkim o to, że ono opiera na takiej zasadzie-li coś do siebie podobne pozostaje w związku z sobą, ale i na siebie wpływa tak samo jak coś co było ze sobą styczne no to zrozumieć na przykładzie popularnego wyobrażenia laleczkę wudu i jeżelibyśmy zdjęcie danej osoby będziemy nakrywać je tutaj o sobie będzie się działa krzywda tak, czyli podobne zdjęcie podobieństwo działa na podobne, jeżeli weźmiemy im inni, jeżeli weźmiemy wóz danej osoby go na to na tę zaliczkę na nie za jakość i należeć będziemy akurat tu też tej osobie będzie działaczy i tutaj działa magia styczności, dlatego że wóz był ze mną stycznej, bijąc w ten sposób, jakby wpływa wpływa na mnie nie czytam ubranie np. Świętego, który nabiera, które nabiera cech, które nabiera świętość tak nie jest i tak to nie więcej w tym w tym schemacie nie w tym schemacie myślenia magicznego wygląda nim i teraz bardzo ciekawy jest fragment, który chciałem państwu zacytować z pracy osa nie to my rana pili czy morskim informator opowiedział o zasadzie cha ją napisał cytuje on mówił ta będę mówił chał cha nie z wiatrem, który mnie wcale nie za usługi posiada pan jakiś określony przedmiot to ona i wydaje mi ten pan ten przednia daje mi go pan bez ustalonej ceny nie targuje się doc. Otóż zjada ten przedmiot osobie trzeciej, która po upływie pewnego czasu postanawia zwrócić coś jako zapłatę daje mi coś Tonga podarunku Otóż do tanga, które nam daje jest duchem Michał Tonga, czyli rzeczy, które otrzymają od pana, które oddałem mu to tak jak dostałem zaciąga otrzymane od pana trzeba by pan zwrócił nie byłoby sprawiedliwe mojej strony, gdyby zachował totalna dla siebie niezależnie od tego czy są one pożądane, czyli przyjemne powinienem panu dać, gdyż one są auta, które pan dał, gdybym zachował tę dla siebie mogą przytrafić coś złego na śmierć tak jechał chał własności osobistej wszelkich rzeczy hałd nas wróćmy zatem do tego fragmentu serialu będą Shell Johnowi tanga, ale totalnie ekonomicznym bezwartościowe one wartość tego tanga nadaje mu dopiero właśnie ducha, czyli duch rzeczy ten rzeczy to niezwykle zasada magiczna prawda wzięta Harrego Pottera, ale bierze się ze styczności właśnie z tym Leonardem nie mają, czyli tym tym, których prawda mnie nie wino bohaterem tego nie my nie bohaterem Sheldona czy jakby chusteczka nabiera cech Leonarda nie moja drużyna den nasyca, więc bezwartościową serwetkę wartością cha, która nie jest wartością ekonomiczną jakiego, więc rodzaj jest wartością kluczem jest oczywiście pewne od Otóż serwetka to nabiera właściwości, dlatego że ten z naszych Dona jego historię potrzeby ulubione rzeczy, więc co ma dla niego wartość istnieje między nimi wiedzieć dzięki własnemu wkładowi, czyli Tety tych dzięki tym elementom które, które ona zna prawdę itd. i ta chusteczka nasyca się wartością i to wartość to nic innego jak reprezentowanie więzi społecznej pomiędzy nimi to magiczne hasło, którym pisał informator i właśnie to nie zresztą magia prawda tak im nie z Akademii pana Kleksa, ale po prostu chał reprezentuje więź społeczną między ludźmi między grupami, która pojawia się w ramach wymiany wymiany ekonomicznej to jest właśnie istota wartości, które nie opiera się na ekonomii z perspektywy ekonomicznej całej płatna stała wymiana darów jest bez sensu, bo wnętrze Ekonomik chodzi o to, żeby no i tutaj coś zarobić zmiana po śladzie z tego absolutnym zaprzeczeniem, bo zasadą jest to, że ta wymiana ekwiwalentnych tak, czyli musi musimy wyjść, gdyby na 0, ale co ciekawe ekwiwalent ten wzrasta im silniejsza jest częścią ma być więź nie darzy ekwiwalent ten czym im im większa silniejsza jest ma być więź nie wzrasta nie z jak by jako reprezentacja wartości społecznej kulturowej, a obniża się jako reprezentacja wartości ekonomicznej tak rozumiana logikę darów jak gdyby buduje po prostu społeczne spoiwo pomiędzy ludźmi dary muszą krążyć związki związki społeczne między ludźmi się utrzymywała możemy wymienić szereg takich przykładów, dlaczego zmiany torów tak od uroczystości rodzinnych urodziny imieniny wesela podlać polega na tym, że przynosi prezent, więc my za to np. dostają poczęstunek przy tych okazjach nawet kiedy jak, gdyby przechodzimy do kogoś w odwiedziny nie wypada tego kogoś poczęstować to też rodzaj wymiany darów tak my udajemy, że odbytą znaczy to, dlatego że jakby, odwiedzając Kubuś dajemy prezent swoją osobą nie zobaczy państwo jak jak jest w kulturze polskiej mamy symbolikę gościa tak im natomiast no i w zamian musimy od środy otrzymać prezent ci, którzy nas czymś nie częstuje nie pod podlać odbyła się też bardzo często w grupie znajomych tak 1 kolega PUP pomaga złożyć meble to ja muszę się zrewanżować tym samym, kiedy będzie potrzebował skuć kafelki w łazience, jakby z perspektywy ekonomicznej tak rozumiana zmiana pracy między nami bez sensu nie znaczy Ano z tego korzyść nie mam z tego korzyść badania składane meble, ale już zrewanżować ekwiwalentem pracy na rzecz kolegi wychodzi 1000 tak im nie przykłady potracił w naszym otoczeniu można mnożyć oczywiście w tym i opiera się przede wszystkim na takiej zasadzie, że jest musi być zaprzeczeniem reguł wartości ekonomicznej jeśli mój przyjaciel dali nauczkę na rodzinę dziś przy przy przerobione przybywającym zdjęcie z naszej wspólnej wyprawy to zdjęcie oczywiście ekonomicznie bezwartościowe, ale on złożył w duży wysiłek włożył siebie, gdyby to, żeby to zdjęcie zrobić w związku z tym wartość tego prezentu polega na tym, że reprezentuje on naszą wieś ja będę musiał już podobny wysiłek, żeby mu podobne ekwiwalent prezentowe włożyć, gdyby udał i nie wiem po prostu flaszkę no to mógłby się poczuł dotknięty, że prawda ignoruje pracę itd. itd. zobaczymy jednak, bo mówię o tej formule myślenia magicznego zobaczmy jak ona działa nie na trochę takich innych innych przykładach nie to jest funkcja dotyczący programu 500 plus ja nie będę tutaj rozstrzygał czy ten program się podobać ma sens czy nie to jest zupełnie coś innego chciałem tutaj pokazać jak działają memy, które mamy czy w ogóle taki folklor, który towarzyszy tym programom tak tutaj mamy oczywiście jakieś osoby uważane za patologiczne, które są tutaj imprezę organizowaną za 500 plus tak, czyli te memy tworzą osoby które, gdyby noc wpisują się taką logikę ja ciężko pracuje i te osoby nie z mojej ciężkiej pracy czyli jakby coś dostają ode mnie otrzymują dar, ale ten dar inżynier należy, bo sami nie potrafią dać czegoś od siebie, czyli odpowiednio zachować szukać pracy tak jak tak jak ja bym oczekiwał rząd żona się powinny nie powinny zachowywać co jest oczywiście prawda wyobrażenie to jest jakaś mitologii zwana kolejna wersja prawda takich tych dziennych nie piętnowania osób gorzej sytuowanych rzecz, że to niby sama patologia itd. niemniej jednak coś takiego funkcjonuje chciałem chciałem się oni do tego, skąd się bierze będzie pierwszym członie tego typu i opinii mamy do czynienia z koncepcję, która postrzega pracę reprezentowaną w pieniądzu jako cząstkę danej osoby czy dostają coś z mojej ciężkiej pracy mają krwawić dostają tak ryb w ramach tego 500 plus dostają coś mnie reprezentowaną pieniądze na ten dar powinni zatem dar powinni oddać metaforycznie cząstkę czy oddać cząstkę mnie nie za pomocą ekwiwalentu, czyli dać coś od siebie, ale oni tego nie robią mamy, więc zasady społecznego podlać tak czyli gdyby piętnowanie osób gorzej sytuowane, które korzystają z pomocy społecznej i opiera się właśnie na tym, żeby pokazać, że oni łamią zasady społecznego podlać podobnie tzw. matkami tak roszczeniowym matkami to jest taka seria dowcipów utrzymujących matki kobiety przez kobiety, które domagają się różnych rzeczy różne rzeczy Otóż są, że są matkami tak i tutaj mamy podobną sytuację tak, czyli ja oddaję coś od siebie to coś zmierzony moją pracą reprezentowaną pieniądze ona też powinny dać coś od siebie od swoją odpowiednie zachowanie, czyli poświęcenie na rzecz dziecka czy spełnienie tego społecznego wyobrażenia roli roli kobiety zamiast tego łamią to wyobrażenie i zachowują się nie tak jak powinny bo, bo żądają więcej tak i podobny dyskurs pojawia się zwykle przy okazji różnego rodzaju zawodów opiekuńczych nauczycielki pielęgniarki tak dalej tak dali im działalność w tym obszarze po ustrzegł się jako pasję misja poświęcenie itd. tak dalej dokładnie tak jak wymaga się tego ma także, że praca matek test ten jest praca tylko projekty w tym postrzeganiu oczywiście tak jak myślę no to nie praca tylko to jest misja opiekuńcza to to jest właśnie im coś wymagającego poświęcenia tak pasja itd. i im i za to za te jak w związku z tym, gdyby SLD dostaje się do minimum, jakie są marnej pensji i prawda tych pielęgniarek czy dotyczy to 500 plus, które postrzega jako atak i kiedy te osoby czy w związku z tym osoby te powinny oddać ekwiwalentny cząstkę siebie pracując pracując nie pracując dla pasji tak i niech mnie i to jak ryby i to jakby pokazuje, że ten dyskurs prawda wykorzystanie tego dyskursu potracił czy społecznego placu nie powoduje, że różnego rodzaju prace opiekuńcze są postrzegane jako jako te nie gorszą grę bardzo pokazuje jak gdyby wszyscy przy pracy bez sensu znaczy wiele społecznie ważnych prac postrzega się właśnie za pomocą złamania zasad od lat społeczeństwo by osobą wykonującą takie prace możliwość pracy z misją itd. tak dalej społeczeństwo daje im coś, ale czy to, że muszą pracować realizowany jest humanizm innej pracy i w zamian za to nie powinny się domagać więcej pieniędzy poszła, bo w ten sposób, jakby złamią tę zasadę podlać oni coś dostali tak czy możliwość wykonywania zadań danej pracy jeżeli, więc podlać opiera się na logice zysku strata jednak logice finalnego dania komunisty czegoś co reprezentuje społeczną nauczycielki matki dostają minimalne wynagrodzenie albo wcale być proces w tym dyskursie już wynagrodzona możliwością pracy nie wyalienowany i tutaj kluczowe jest właśnie to te 2 operacje, które pokazywał gleba gleba pokazują z 1 strony rząd tzw. Homo oeconomicusa jest zupełnie oderwane od jakichkolwiek reali antropologicznych historycznych, że nigdy nie miał miejsca że, że kwestia wartości euro w rozumieniu antropologicznym właściwie podważa mit Homo oeconomicusa nie znaczy, że widz właściwie przez większość swojego życia człowiek działa w oparciu o koncepcji wartości rozumianych społecznie znaczy nie daje komuś prezent i ten ktoś mi daje prezent, czyli dajemy sobie pewną reprezentację więzi nie, tworząc pewnego rodzaju prawda i nie działalność o charakterze właśnie takim szerszym budujących społeczeństwo budujące kulturę czy kolie natomiast kiedy zaczynamy to przekładać na kategorię właśnie Homo oeconomicusa to pojawiają się właśnie tego typu rozstrzygnięcia, w których innymi, w których w, których po prostu pewne pewne osoby są piętnowane za inne za złamanie zasad podlać właśnie właśnie chociażby, dlatego że np. domagają się równych płac domagają się płynie do odpowiedniego wynagrodzenia ze swoją pracę tak, jeżeli nauczy nauczycielki pielęgniarki, jeżeli dostajecie możliwość pracy w ramach misji z pasją Noto to się już cicho nie domagajcie się więcej pieniędzy, bo swoje dostały się tak przepraszam to jest to jest oczywiście procent wersja tego mitu nie ja tak myślę tylko decyduje więc, gdyby pierwszy na pierwszy aspekt pracy debaty pokazanie, że ta ekonomiczna koncepcją wartości Homo economicus w tym sensie to jest coś co właściwie w społeczeństwie zdarza się zdarza się bardzo rzadko i jakby społeczeństwo w większości funkcjonują w oparciu o tę zasadę poza tym to prowadzi też Grebera do pokazania jak wykorzystane są bardzo często koncepcji wartości społecznej do tego, żeby piętnować osoby, które są dziś nam gorzej wykorzystują one i to wszystkich dziękuję bardzo, mu przyglądał właśnie komentarze i pytanie, kto się pojawił w trakcie wystąpienia kawał sera mam taką rozmowę trasie była między Anną oraz Andrzej konkursy na temat ekonomicznego sensu posiadania dziecka, które leki twierdziłem szaleństwa więcej by stare bardzo dobrze inny pokazuje, że nie trzeba daleko szukać przykładów takiego nie ekonomicznych niezgodnych z ekonomicznymi zasadami motywacji zachowań to jest odpowiedź od dziedziny jednak Ekonomik Chłopskich może być posiadanie dziecka może być obyczaj na to, żeby zapewnić sobie reprodukcję też nie będzie mógł samemu pracować na starość może zatem, że to jest utylitarne i jest odpowiedź szczególnie Anne jest czy rozwoju przeczytać już dawno nie tylko i nie tylko w takich sytuacjach są podejmowane decyzje o dzieciach dary z to tak jak ubezpieczenie budują więzi, które mogą się przydać nie widzę sprzeczności z Homo economicus i co ty na to Michale czy rzeczywiście po pierwsze, by kwestia dzieci tak tutaj wygląda oczywiście przy tej tezy, że żetony, czyli pomysł posiadania dziecka jest niezgodny z logiką Homo economicus czy wręcz przeciwnie zależy właśnie od od kontekstu społecznego i czy i czy w związku z tym, że za dar może być tym rodzaju ubezpieczenia, na którą gwarantuje, że budujemy sobie więzi, które w przyszłości mogą się przydać to w związku z tym nie jest to nie jest też sprzeczne z logiką Homo economicus, jakby czas dobiega wahacze wleczone trochę w czasie i grabar Gregory właśnie do tego odnosił znaczą mówi, że jeżeli patrzymy na logikę Homo economicus to nie to jest także po prostu ona funkcjonuje w odniesieniu, jakby do rzeczy, które możemy zaplanować tak że, żeby jak zaplanujemy w ramach jakiejś kontraktu rzecz, jaką można tam kilof gwoździe w terminach kilo ziemniaków natomiast toczymy jakieś korzyści uzyskamy wymiany darów czy nie przyszłości to to jest też kwestia, której nie możemy przewidzieć w związku z tym w związku z tym nie możemy tutaj zastosować zasady prawda na największych korzyści przy minimum wysiłku zasada Homo economicus przy okazji logiki daru jest taka, że ktoś nie daje dar, a ja nie oddaje tego daru wtedy wtedy, gdyby wygrywamy, bo no, bo coś coś tam zarobiłem nie w obliczu wolicie niepewności tego, że kiedyś w przyszłości może może ktoś ten nie to, więc mi to jest mi oddać to, że ktoś nie oddaje nie tę przysługę to właśnie wynika z przyczynia logiki Homo economicus, dlatego że nie budowanie więzi społecznych znaczy to, że ktoś nie odda nie od daty przysługę wynika z więzi społecznych wynika z istnienia więzi społecznych, a nie z tego, że mu, że udało, dlatego że więzi społeczne zmuszają mnie do tego, że muszę oddać oddać dar ani logika Homo economicus myślę tutaj jest taki problem pokazany, które polega na tym, że mamy, że testy rozróżnienie między ekonomiczną wartością, którą da się sprowadzić np. do do pieniądza jego wartość każdego z mocy abstrahować Ania i zrównywania w związku z tym różnych różnych przedmiotów różnych bogactw tak również z różnych produktów wiedzy nie żądnych właśnie, w trakcie których wartość zmierzona pieniądze, a z drugiej strony mamy do czynienia z wartościami liczby mnogiej jest to, że to zasadnicze rozróżnienie paradach w swoich tekstach Grajber to są rzeczy, które związane są raczej z korzyścią społeczną i EIC i ich nie da się po prostu jak mierzyć wymierzyć pieniądze nie da się właśnie ich z nich zbudować czegoś w rodzaju polisy ubezpieczeniowej, bo generalnie rzecz biorąc są systemem zobowiązań remont chodzimy na grunt właśnie sieci społeczne zbudowanie systemu zobowiązań, który niekoniecznie polega na tym, że skoro dostałem dzisiaj od kogoś o pomoc nie wiem załadowanie samochodu w sklepie meblowym to w związku z tym będę musiał już tej samej osobie pomóc w taki sam sposób, ale że jestem w związku z tym że, że pomagam w różnych sytuacjach innym osobom to jakakolwiek inna Moskwa może w przyszłości z tego rodzaju czy raczej układ, który w kranie nie wydaje się prowadzić do relacji z konkretnymi osobami wydaje się prowadzi do relacji też krew można byłoby opisać stosujących reprezentacji, jaką jest, jaką jest transakcja finansowa naświetlań i osoby takiego bym dodał od siebie tutaj pojawią się nowe pytania, więc za weekendy je przekazywał Szymon Pańczyk przy tak fascynujące, czyli jeśli badacz przypisze arbitralne wartości przepiękną ogródek nie jest nic wart, bo nikt go nikt tego nie jest do tego ogródka zmian czy też go jego plan z tego Budka to udowadnia, że ludzie robią rzeczy bezsensowne ani istnieniu udowadnia, dlatego że gdyby zasadom antropologii stożek do niej także arbitralnie uznaje, że ten ten ogród bez sensu ja bym takiego skrótu myślowego z wadą jest to, że po prostu badamy jak towarzysz funkcjonuje jako, jaką wartość ma ten ogródek właśnie w obiegu społecznym tak, jeżeli na skład mamy jakąś powiedzmy wieś, na której wszystkie kobiety praw no słyszałem przed dom ładny ogródek no to zapytajmy problem, dlaczego trzyma ten ogródek tak to odpowiem, bo tak, bo chce mieć ładny przed domem tak dalej ale dlaczego chcemy dokładnie przed, dlatego że właśnie w strukturze społecznej ma pełną wartość tak samo jak z ogrodem mama mnie opisane przez Malinowskiego z perspektywy ekonomicznej to bez sensu, ale perspektywy społecznej ma sens, dlatego że utrzymuje więź, dlatego że ten owoc z tego ogrodu jama są spożywane przez rodzinę rodzinę prawda żony tak czyli jakby no tutaj chodzi, choć budowania związku takiego właśnie z rodziną żony więc, gdybyśmy to urzędnicy takie sformułowania z mojej perspektywy nie czytam powiedzmy z perspektywy takiego Homo oeconomicusa też bez sensu, ale perspektywy właśnie aktorów, które działają w ramach tego nie tego co do tego tej wymiany not to bardzo duży sens, ale przede wszystkim społeczne 3 kulturowe ani ekonomiczny tak coś tutaj się powiesiło mieliśmy swoje teraz ten, gdy Ewa Abramczyk pyta w ten sposób właściwie jest komentarz władza i wartości materialne jako wartość przy ważne dla dla męskiego świata bardzo wąska perspektywa Janusz, ale gmina jak HP otc bez sugeruje jak doszło do tego, że logika ekonomiczna i wartości ekonomiczne zdominowały życie społeczne, więc padać pewna dama zwana żelazną oświadczyła, że nie ma już takich jak społeczeństwo wszyscy to bierze uderzyli w tej sprawie wszyscy to rozumiem komentarzy po prostu mam taki komentarz jeszcze ten właśnie polemiczny otrzyma napęd czeka wartości są subiektywne dlatego właśnie trybuny czekami, a czym przykład inaczej, bo to jest taki skrót dlatego właśnie z wartości są obiektywne to przykład dotyczące Libijczyków niczemu nie przeczy dla nich wartością było tworzenie najlepszego ogródka, a nie zabranie dużej ilości zmian, które się nie zmarnują tak, ale nie chodzi o to, że ja twierdzę, że to ich działanie miało wartości tylko chodzi o to, że on miał inną wartość niż wartość ekonomiczną i to zresztą jak gdyby trochę istota projektu ryb oraz jego koncepcji wartości pokazać po prostu szereg naszych działań, które o, których nawet aktorzy możemy się, że mają mając nie mają sensu ekonomicznego właśnie nie ma sensu ekonomicznego, ale ma sens jest sens społeczny czy są kulturowe, które ma dla danej społeczności taką samą, a nawet większą wartość czasami minister sens ekonomiczny tak mam tutaj od Patryka, lecz polskiego Skoda jest czymś co powinno być odzwierciedlone w tej tak można rozumieć go jako pewną ekwiwalentna wymiana tylko odroczoną w czasie więź społeczna jest też formą kapitał tak, ale na forum kapitału mierzonego za pomocą innych norm wartości wartości społecznych wartości kulturowych ani wartości ekonomicznej kraju dostrzeżemy zaleją nas pytać można zadać pytanie źle wpływa oczywiście można tak tak nie będzie zapraszam nawet kamer jeśli pani ma choćby ten okres tylko, że tutaj zakładamy, że wyłączam należy też ma ochotę się pokazać i wziąć udział na żywo to to zapraszam tutaj jeszcze ad vocem tak różne kapitał, zakładając na siebie kapitał społeczny jest potencjalny kapitał ekonomiczny tak, jeżeli myślimy o tym w logice ekonomicznej, jeżeli kapitał społeczny wyrażony w ekwiwalencie nie właśnie zapomnę np. Ekonomiki darów przełoży się na kapitał ekonomiczny zostanie zerwana więź, którą tworzy ekonomika darów podam podam prosty przykład znakomity badacz antropolog Rakowski Uniwersytetu Warszawskiego, który badał jak ludzie organizowali sobie życie po transformacji ustrojowej i będą różne różne sposoby jak po prostu ludzie próbowali ekonomiści sobie poradzić nie pokazał jak mnie w noc w rejonie 105 nigdy się tego co jak kobiety zaczęły zbierać zioła i wymieniały się prawda wiedzą na temat zbierania sił, gdzie są najlepsze działanie można to działa, gdzie można to działa nieprawda najlepiej zbierać tak dalej i jakby wymieniały się na przekazywały sobie wiedzę na ten temat im życie, które niektóre osoby zaczęły to kapitalizowane, czyli te też społeczną wartość wyrażoną za pomocą wiedzy na temat żółw zaczęły dokapitalizować to osoby zaczęły być piętnowane przez wieś jako tu jakiś prawda dorabia się na naszej biedzie i osoby zaczęły być postrzegany jako obcy Rakowski znakomicie pokazuje czy tutaj po prostu kapitał społeczny w tym rozumieniu ból wnioski, o którym pan chodzi to jest też inny kapitał niższy niż ten, którym mówimy to właśnie sens sensy nie pomysłu Grebera tak, że właśnie nie da się tego tego co jest reprezentowane właśnie w relacji więzi, która pojawia się przy okazji zmiany podlać, czyli to, że reprezentuje społeczną nie da się tego zupełnie przełożyć na na taki kapitał ekonomiczny, dlatego że w momencie, który element z czystej relacji właśnie zmiany darów przełożone na kapitał ekonomiczny dokonamy naruszenia dokonane cięcia w tej w tej społecznej nie powiedzmy transmisji tego co co jest, więc raczej niż kapitał społeczny w tym część jak sobór nie tylko, że to jest wartość spółek czy wartości społeczne prawda czy to nie kapitał tylko wartości tutaj mówimy o wartościach społecznych, które są reprezentowane za pomocą innych za pomocą darów podam prosty przykład mówimy o tym, że kolega tam pomoc mógł złożyć meble, więc ja mu pomogłem jej skuć skuć skuć prawda no łazienkę tak, gdybym ja np. przełożył na kapitał czyli on by pomóc prawda nie wiem składać jakiś czas mebla diamenty meble sprzedawał, a jemu nie oddawał nie oddawał tej części przysługi zaczął na tym zarabiać w ustawie zostały między nami naruszona, czyli tutaj nie mamy nie mówimy o kapitale społecznym sensie porcje tylko o o tym co jest prezentowany jako społeczna poproszę panią Joannę Socha zadanie pytania dziękuję bardzo, dziękuję za wykład ja chciałam bez pytania konkretnie trash, które nawiązuje do argumentu Grebera może nie wyłania się pewną osobę, choć między wartością społeczną kulturową używane wymiennie ekonomiczną w tej dyskusji, bo chciał, żeby nadać tym pytaniom może płynąć jak wypowiedzieć, które padły, ale można argumentować, że to ekonomiczna jest formą wartości społecznej, która uległa statek kapitalistycznej pewnej standaryzacji i monetyzacji jak zapytać jak gra Berna widuje relacja EPO, ponieważ patrząc dochodzą spięty bardzo elastyczne i zachodniej to nasze podejście, które dla myślę jest prostujemy z wielu opcji and nawigowanie też społecznej daniu temu bardzo silnych bardzo silnych standardu, które są poza indywidualne, które są formowane fakt społecznego w utworze mamy takie rzeczy jak np. te pieniądze i waluty, które to po prostu, które nadają barwę czarną pracy dodaje teraz za czasów tego jak Greber konkretnie nad nami były to relacje między tym czym jest wartość ekonomiczna jak używają tego nauki ekonomiczne Zachodu jak Demi ad 2 społeczne dlatego robi bardzo bardzo dziękuję no no tak no to u trenera to właśnie dosłownie tak trochę pokazano, że jak, gdyby ten kapitał ekonomiczny też skapitalizowana wartość społeczna zresztą o Grabarczyku trochę odwołuje do nie do Marksa fetyszyzmu towarowego taki liczą Marksa mamy to, że że, gdyby wytycznym lokalnym no tych towarów to jest to jest no, jakby to w skrócie powiedzieć że, że w tym czasie czytać było, że wartość, jakby formy Towarowej odzwierciedla ludziom społeczny charakter własnej pracy jako przedmiotowy charakter samych produktów pracy jak jako społeczne i i mniej czyli gdyby nie tutaj mamy do czynienia z tym, że jeżeli mówiliśmy np. o niej budowaniu i budowaniu właśnie relacji społecznych, więc w oparciu o wymianę darów to w przypadku tych relacji społecznych w oparciu o wymianę darów, które są ekwiwalentne to w przypadku zmiany ekonomicznej tego rodzaju społeczne STI po prostu z zaczyna być reprezentowane jako formacja forma własności pieniędzy mieć formy własności Towarowej tutaj, gdyby Greber nie trochę odnosi się nie czytam powiedzmy nie cierpię Marksa czy dzieci, jakby im w takim ogólnym sensie można by powiedzieć, że Greber pokazuje, że po prostu nie ta forma wartości ekonomicznej w tym sensie takiego kapitału ekonomicznego po prostu dokonuje zamachu na wartości społeczne kulturowe, które funkcjonują to jest trochę tak samo jak te aspekty tam gdzieś widziałem pytanie o prawdę społeczną wartość pracy nie zwrócicie wrócimy i Greber też po prostu jeden z najlepszych przykładów takich jak Greber wodę, który zawsze mogę na zajęcia, które znaczy chodzi o wartość pracy zwróćmy uwagę, że z perspektywy społecznej praca jakiś tam bankowców prawda czy wysokich menadżerów zupełnie bezwartościowa Greber nawet odwołuje się do tych badań, które pokazują że, że oni przynoszą minus tam 10USD, a 10USD do, jakby całego obiegu społecznego z perspektywy społecznej najbardziej wartościowa jest właśnie prace tam nauczycielek pielęgniarek śmieciarzy prawda itd. a więc tych zawodów, które są najniżej w społeczeństwie opłacane co więcej pielęgniarki przyczyną czy cienki one są wręcz tak traktowane trochę takie nie no taki szum wody prawda tutaj na jakiś papier luki prawnej tak dalej zostają dziś najniższe wynagrodzenia osób, czyli skrótowe z perspektywy i wartości społecznej pracy, więc zobaczymy nie zobaczymy, że tutaj dobrze ten przykład pokazuje, o co zresztą ryby wychodzi że, że po prostu no tak rozumiany kapitał po prostu przyjmuje te społeczne wartości kapitalizacji jasny i to jest jedyny problem, do którego odnosi gra przede wszystkim i tutaj już przy komentarz dziedziny kosy, która trwa polemiczny nie my tak, że któraś z kontrolą koncepcja Homo oeconomicusa skrytykowany przez polskiego antropologii ekonomiczną wielu badaczy badacze feministycznych m.in. natomiast wkład Rivera polega też na krytyce teorię wartości opartej na pracy, czyli kontroli wartości dla Borys etycznej tak powszechnym myśleniu ekonomicznym to znaczy nikt jeszcze powszechnie pewnie to zaś rozmawiamy obojętnie czy prawicowym lewicowy mogą odpowiedzieć opowiedzieć nieco o tym w jaki sposób on tę krytykę pojęcie wartości opartego na pracy przeprowadzonym jak aktywni no to jest to jest w ogóle bardzo długi temat na czym się tutaj przeprowadzić jeszcze 0202. wykład, ale w tym skrócie on to zresztą w to pracy pracy bez inna Bush George, a inni także odwołuje do tego, że po prostu wraz z rozwojem gry gospodarki kapitalistycznej nastąpiło po prostu oddzielenie produktów pracy od producenta i i w ten sposób jak gdyby doszło do nie doszło do no po prostu tego, że wartość pracy przez, jeżeli wartość pracy jest łączona z producentem no to to to ma swoje zupełnie inne konsekwencje Greber pokazuje, że po prostu momencie wykryli kluczowy był moment, w którym to zostało oddzielone możemy tutaj bardzo prostym przykład podać tak, jeżeli np. mielibyśmy do czynienia z taką gospodarką powiedzmy sobie opartą na na wymianie darów to mielibyśmy jakiś tam plemię, które produkuje smartphone plemię, które na swojej ziemi ma Lead i zaszłaby ekwiwalentna wymiana darów pomiędzy nimi tak i ci pracowali, żeby wydobyć to nic ci być by robili smartfonem i data wymiana gdzieś tam zaszła natomiast w momencie, kiedy mamy oddzielenia produktów pracy producentów netto mamy do czynienia z takim procesem, w którym w, którym po prostu np. ten jest wydobywany w Boliwii w bolidzie dokonuje się zamach stanu, w wyniku którego dokonuje się no deregulacja rynku dzięki czemu ten jest wydobywany za jakiś tam prawda no bardzo niskie pieniądze związki zawodowe są wycinane tak dalej tak dalej przez produkt pracy zostaje oddzielona od producenta decyzja żony dziś prawda system Boliwii sprzedano nam tam nie tylko ze 100zł formie no może pozytywnie anonim ile kosztuje 800zł powiedzmy jakiejś smartfonach, więc to mogło być też mogą w momencie, kiedy mielibyśmy do czynienia właśnie taką zmianą opartą podlać to jak będą tutaj mamy do czynienia z negocjacjami pomiędzy producentem i i na kimś, kto tam powiedzmy zakres zwykłych z tej pracy skorzystać natomiast, jeżeli dzielimy właśnie producent od pracy to efekt jego pracy no może regulować ceny między jego pracy właśnie chociażby przez działalność polityczną to jest właśnie kluczowe kluczowa trochę retro trochę wydaje się, że w tym kontekście tego co pisał rybę na krytykę wolnego rynku wolny rynek tutaj naprawdę jest wolny rynek, bo na wolnym rynku mielibyśmy do czynienia właśnie taką wymianę ekwiwalentnych wolny rynek też zdobycie przewagi i kontry i oddzielenie producenta od niej produkty jego pracy i właśnie no obniżanie te powiedzmy do kosztów tej pracy i zawyżanie ceny tego co się co się produkuje w przypadku właśnie takiej wymiany podlać no, jeżeli nie, jeżeli dany produkt reprezentuje, więc społeczną to jego cena jest ustalana powiedzmy między aktorami tekstem tego całego powiedzmy sobie przedstawieniu będą pewnie też trzyma w 2 zdanie jeśli mogę także sobie, że w przypadku tutaj zakład koncepcję Ribera de mi się gdzieś dysku gdzieś krążyć pomiędzy tą warszawską, a analizą wartości pracy Party wartości opartej na pracy wartość ekonomiczną opartą na pracy tą teorią na wartości, a tą, która dzisiaj dominuje w ekonomi i będą dzięki walnej czy tą są optymistyczne marginalizują, która godzi wartość rynku i operuje kategorią styczności, z czym należy jej utożsamiać z tym pojęciem wartości użytkowej której, której Grzegorz Marksa, ale takim jest kategorią która, któremu po prostu, że ktoś bliższa będzie ceny konkretnego produktu czy towaru mówi się tam o tym że, że wartość jest związana z Krańcową użytecznością towaru dla dla jego nabywcy wyda i dlatego wyraża się wyrażeń w cenie można powiedzieć cena jest reprezentacją cena towaru z reprezentacją wartości mamy taką teorię wartości która, która posługuje się rynkiem jako źródłem kreowania wartości i fluktuacji prawda zależnie od gry podaży popytu mamy tę koncepcję warszawską, która wywodzi w Łodzi wartość bez pracy i wydaje się, że duża grabarz niekoniecznie odrzuca on odrzuca koncepcję Markowską zdecydowanie odrzuca koncepcję rynkową koncepcją marki na listy uczniów natomiast jeśli chodzi o koncepcję warszawską to jego korekta polega tutaj na tym jak jak ja uważam, że wprowadza tutaj po prostu pewne rozróżnienie szuka szuka w tej tradycji przez uzupełniają o o tę swoją analizę prac ktoś ładnie po polsku mówi bez sensu, czyli szuka zróżnicowania różnego rodzaju zajęciach różnego rodzaju pracach, w których które funkcjonują w gospodarce kapitalistycznej jest teraz się wykazać na czym polega mechanizm z 1 strony których, który sprawia że, że mamy do czynienia z inflacją pracy bez stosownych wniosków 71 Mn jedynym takim politycznym skutkiem jest jest podtrzymywanie pewnego systemu eksploatacji, który też w jakim sensie one, ale za co też one są często wynagradzany bardzo wysoko na złe strony właśnie mamy do czynienia z mechanizmem odwrotnej proporcjonalności znaczy, że Rze, że im im bardziej mamy do czynienia z przewartościowaniem tych prac bez sensu czy boleć z w tym większym stopniu mamy do czynienia z debat realizacją też niedowartościowania tych prac, które są użyteczne nie przez ukryte są społecznie użyteczne czy np. tych prac, które są wykonywane przez klasy opiekuńcza, a to nie będzie jeszcze o tym też rozmawiali w tym naszym spotkaniu z Anną i Magdą Malinowską za miesiąc, ale zdaje się właśnie to właśnie Marksa i marca u Libera kwestia kwestia krytyki i Markowskiej to wartości nie da nie daj stówę, bo tutaj odrzucenia tylko właśnie raczej do rozszerzenia uzupełnienia pewien pewien istotny element właśnie polegający na analizie dla z główną wartych pensji bądź wprost tego, jaką się mają do do prac społecznie użytecznych do tego jak można byłoby waloryzować prace, które jest społeczny istotna dla produkcji i rozwoju społeczeństw jak zwalczyć mam jeszcze jakiś jakieś pytania państwo mamy taką jest w komisję rewizyjną rozwija ludzie cele czy walczyli wartości uzyskują na różne sposoby w tym specjalizują się następnie metod osiągania tych wartości realizują w określonym systemie ekonomicznym natomiast żaden tryb Janczyk nie zabiera się za wykonanie naj lepszego ogródka poprzez robienie tego co jego zdaniem nie prowadzi ja ja tylko tu tu cały czas jest ta sama dyskusja znaczy ja jeszcze dokończenie dokończenie, ale tutaj o to, bo Włochy i cały czas jestem sam problem znaczy i nie chodzi o to że, że im, że jest dziś jest wartość ekonomiczna albo nie ma wartości ekonomicznych chodzi o to, że wartość ekonomiczna rynkowa, którą Greber krytykuje żona jest ustalana arbitralnie tak dalej tak dalej i są innego rodzaju wartości tak jak twierdzą, że trochę Brian krytycy nie mają żadnego systemu wartości nie mają żadnych korzyści, bo mają korzyści mają korzyści społeczne ekonomiczne z istnienia tego tego tego obiegu tych ogrodów ogrodów jama itd. tak dalej chodzi o to, żeby pokazać, że w społeczeństwie nie tylko wartość ekonomiczna nie jest jest czymś na co powinniśmy zwracać uwagę, ale mamy też niesamowicie ważne wartości społeczne kulturowe, które przez to wartość ekonomiczną, jeżeli są zdominowane albo zawłaszczone, ale przez wartość ekonomiczną rozumianą, jako że ja tutaj osiągną, jaki jakiś prawda korzyść było, bo nie wiem z kupię sobie kilo kilogramy pani nie tylko wartość ekonomiczną rozumianą właśnie w tym sensie Marek Suski jako uzależnioną wartość uzależnioną od rynku prawda więc, więc to jest to jest jakby tutaj kluczowe jak twierdzą, że nie ma może, jakby ten system jama nie wprowadza żadnego żadnego pojęcia wartości, bo wprowadzona do pojęć wartości tylko wartości społecznej albo wartości kulturowe w zależności do czego się odnosimy wzrasta wartość społeczna jest dominująca, ale ona to nie jest ta sama wartość ekonomiczną też do czytam tylko od pana Szymona tutaj to to pytanie czy ktoś taki właśnie komentarz może być łatwo dowiedzieli którego, które przekazują ludziom wartości niekorzystne z naszego punktu widzenia, a niektóre systemy ekonomiczne prowadzą do niekorzystnych stricte lub w dużej mierze efektów, ale nie dowodzi to nic na temat nie ekonomicznych, których większość notek będą dalszy ciąg tej dyskusji między wami no to jednak tak nam tylko chodzi o to, że nosi teraz powiem, że tutaj chodzi po prostu o to, że wartość społeczna to zupełnie nowa ty zdaje przykład w tym decyzje jako przykład tego filmu, które pokazywane będą dała mu zupełnie bezwartościową ekonomicznych chusteczkę, ale ta chusteczka miała innego rodzaju wartość i to od rodzaju wartość tej chodzi ta wartość, która była zawarta w tej szóstce ona nie dawała żadnego korzyści ekonomicznej, ale dawała korzystne korzyść społeczną znaczy budowała po prostu jej społecznym to jest, gdyby tutaj kluczowe nie kluczowa różnica, na którą należy zwrócić uwagę może warto po prostu przenieść te nasze rozważania z objazdów i takich abstrakcyjnych przykładów na to trochę bliższe nam realia i pokazać funkcjonują wartości społecznie użyteczne niekoniecznie dając się zmonetyzować napraw się pod takim społecznym w Polsce prawa wspomniała, że noc różnego rodzaju form no np. bezpłatnych usług publicznych, które się, które konsumuje zbiorowe 3 prawda czy bez pośrednictwa też żadnych pieniędzy w żadnych wartości pieniężnych tak to jest właśnie coś co jest elementem tej więzi społecznej także wydaje czy jest też to pytanie czy można powiedzieć, że właśnie ten cały system bez społecznych usług jest taką formą ekonomii, a nie opartej na na zasadach zysku tylko tylko PIT krok można byłoby się włożyć taką ramę, w której w, których myśli pisze grają tutaj znaczy to byłaby to wartość społeczna, bo różni od wartości ekonomicznej, że właśnie systemu usług publicznych reprezentuję wartość społeczną widz no no na pewno tak no zobaczymy czy przykładowo znaczy czy na pewno nie znaczy ja jestem po prostu też alfą omegą ze wszystkiego i nie znaczy na wszystkim nie pewnie są osoby, które bardzo się specjalizują no trzeba się nad tym zastanowić na pewno jaśmin oraz nieraz się zastanawiać na ostatnie stanowią po prostu wartością drzew społeczną ochronę czy zwrócić uwagę po prostu działa w przestrzeni publicznej czy jak ochrona tych drzew z perspektywy ekonomii miejskiej powiedzmy ekonomi tak i ekonomii, ale nie chodzi też, że każdy rodzaj ekonomii tak, bo można mówić o ekonomii socjalistycznej nielotne marksistowskiej, a chodzi po prostu konkretnie dominującą się na neoliberalną ekonomię drzewa z perspektywy neoliberalnej ekonomii są zupełnie bez sensu dlatego żona, zabierając przestrzeń zabierają częściej więcej grudki prawda itd. tak dalej ochrona też w tej perspektywie bez sensu, ale ma to wartość np. taką, że te drzewa oczyszczają nosy nasze nasze prawda nie mnie powietrze teraz nie teraz tu nie chodzi o to, że jakby wnioskach ochrona tych dziewczyn usługi publiczne tak jak sprzątanie czy być prawda opieka nad osobami starszymi nie daje nam żadnych korzyści ekonomicznych, bo np. miniona wymiana w sensie podlać daje korzyść ekonomiczną tak, bo ja będę miał złożone na brak ulega będzie na sytuację ludzi o to, że ona daje korzyść ekonomiczną, ale kompleks w ramach ekonomii społecznej jest, za którą ja powinienem oddać ekwiwalentne prawda ekwiwalentu równowagę między, gdyby tak korzystną jest tylko i nie uzyskuje korzyść, ale powinien taką samą korzyść komuś nie komuś oddać to jest to jest trochę nie to jest właśnie nie to pokazuje, że po prostu wymiana podlać, chociaż opiera się, jakby no no na uzyskanie tego, że ja będę miał zrobione, ale pięknie ale jakby z perspektywy tego no też ten z perspektywy takiej neoliberalnej Ekonomiki nie ten sam wkład pracy będą musiał komuś oddać w związku z tym wejdę wyjdę w tym bazaru dzięki by społecznie zarówno ja jak kolega usuniemy się powiedzmy do przodu zaliczymy występ postęp i natomiast perspektywy ekonomii liberalnej ani ja ani on nie zarobimy na tym w związku z tym często jest z perspektywy neoliberalnych no i bez sensu z perspektywy ekonomii społecznej gigantyczny ma sens tak jest bardzo ważny tak samo usługi społecznej analityczna mam pytanie od Łukasza Super wykład dzięki mam wątpliwości co do szczegółów tylko przykład z Boliwią nie stawia konia przed urzędem to znaczy dopiero pieniądz mógł umożliwić właśnie za pośrednictwem za pośredniczenie daleko dystansował transakcję mówiąc inaczej bez nas pieniądza w tym traktory przeleciałem retro i doszliśmy do wynalazku smartfona albo jeszcze inaczej formy pytania czy znalazło czy tak daleko złożone i dalekodystansowych znacznych oczywiście naturą Brian dach była zmiana kula, czyli obiekt prawda przedmiotów kultowych pomiędzy pomiędzy albo też trochę nie do końca o to chodzi znaczy tak rozumiany Grabowski pomysł na zmianę społeczną to że, gdyby trochę nie zaprzecza nie zaprzecza wymiany pieniężnej, bo może być także, że np. nie wiem ja do społecznej kasy państwa złotych kolegę do 100zł za to mamy jakąś usługę społeczną padnie też przyjdzie do nas posprząta albo coś takiego uda im znacznie też nie jestem alfą omegą stan się po prostu jakoś film na chłopski rozum to teraz nie mniej wszystko wszystko ogarnąć nie chodzi po prostu Grabowskim projekcie chodzi po prostu o to, że o krytykę neoliberalnej ekonomii tak, która po prostu dewastuje zarówno na świat nas jak jak nasze społeczne relacje tak możemy przecież mówić, że nawet w oparciu o pieniądze, które pośredniczy mają coś no taka wymiana jak będzie ekwiwalentna tak, że nie wiem czy produkt pracy będzie odpowiednio odpowiednio opłacony i w zamian za ten upłynie opłacony produkt pracy ja uzyskam jakąś korzyść no ale właśnie na liberalizm polega na tym rządzą, jakby to to podważanie znaczy co do przykładu z Boliwią nie chcę tutaj zdobyć szczegóły, ale chodzi o to, że po prostu, jeżeli uzależniamy, uwzględniając ceny za opiekę opiekę społeczną tak dalej wyłącznie od rynku no to kto na rynku dyktą na rynku dyktuje dyktuje ceny tak ten, kto ma wpływ na to, żeby ten Górnik jest prawda w tej Boliwii miał jak najniższą płacę tak, jeżeli Górnik Boliwii zapłacą dostanie dolara, czyli uzyska powiedzmy prawda jakiś produkt jego pracy za bardzo niską cenę i wprowadza go na rynek dzięki temu, że tak niska cena jest no to wpłynie przecież na cenę na cenę rynkową surowców też w innych krajach winnych miejscach, które też będą musiały wycenę obniżać i to jest właśnie, gdyby sens sens tej krytyki Grebera to jest oczywiście tak trochę nam taki chłopski rozum prawda inny nie rozumowanie i tak jak to widzę no tak jak mówiłem jestem nie jestem tutaj w tym w tym alfą omegą raczej myślę, że tutaj powinniśmy dyskutować nie oczekiwać, że jakieś odpowiedzi wiążące udziela na temat tego też wiąże z tematem, żeby poprzedniego spotkania to znaczy kwestię długu, że w, którą też Driver dziękuję od popularyzować w tym sensie, że próbuje pokazać, że dług, który w gospodarce kapitalistycznej jej podobnych zapowiadających się różnych formach wskazane informacje gospodarcze ekonomiczne kraju, ale też zdominować przez świat stosunki niewolnicze ma charakter politycznego podporządkowania wszystkie narzędzia politycznego podporządkowania klasowej budowania klasowej podległości prowadzenia też różnic między poszczególnymi grupami społecznymi to każe mi też tożsamościowa natomiast natomiast może być też i bywa że bardzo wielu społeczeństwa mechanizmem, który tworzy się zobowiązań wzajemnych jest taką podstawą dla funkcjonowania dla pewnego funkcjonowania różnych różnych społeczności zapewnia im sprawną dobrą reprodukcję my też w jakimś sensie uwalniają takiej presji którą, którą narzuca kapitalizmu, która jest, która z presją związaną z tym wymogiem spłacania długów i traktowania zadłużenia w kwestii moralnych, a więc tego narzędzia tego podziału na na tego, kto jest nauczycielem, kto jest dobrą stroną tej relacji długu i i dłużnika, który miał być tą złą i w związku z tym można można wobec niego stosować różnego rodzaju szykany polityczne gdzież różnego rodzaju formy uzależniania spraw z ekonomicznymi właśnie mógłby też testy w takim sensie istotne że, że wybieramy to odzyskiwanie pewnych pewnych praw stosunków społecznych stosunków społecznych także ekonomicznych, które funkcjonują poza społeczeństwami kapitalistycznej poza logiką kapitalistyczną istnieją także w obrębie społeczeństw nazywanych kapitalistyczny mi istniały przed pojawieniem się kapitalizmu mogą wg lidera istnieć pani to nie będzie powrót do tych relacji z emisji mieliśmy do czynienia lubiany dach ten jest stawianie tego rodzaju alternatyw, ale raczej ale, ale raczej odbieranie takiego waloru naturalności ponad historyczną ości tym tezom temu dyskursu owi, który rozwija ekonomia, która zwykle dla uważa się za naukę właśnie bliską blisko szkodzi zaś od jeśli chodzi o ścisłość matematyce fizyce fizyce czy naukom przyrodniczym jeśli chodzi o o zasięg i jej formowanych na najgorsze często, jakby uznaje, że ma też, że jest po pierwszego pan ponad procesem historycznym, a po drugie, a po drugie, ma charakter uniwersalny pokazuje, że ani 1 żadne żadna z tych przekonań dyskursu ekonomicznego nauk ekonomicznych nie jest, choć idea ani ani ekonomia nie znał kości są ani nie jest, ale ekonom ani z nauką, która formuje tezy o charakterze planistycznym odnoszącym się do jakiejś ponad ponad historycznej natury człowieka natury społeczeństwa ludzkiego ani nie jest też nie jest też koncepcję, która by odnosiła się mogła mogła być czy koncepcją ani nie jest też inne ta tradycja na ekonomikę stroną do czynienia z rodziny jest też miejscem właściwym narzędziem do do czynienia z dobrych rozpoznanie w obrębie gospodarek poza Europą bardzo bardzo wielu etapach rozwoju historycznego chcemy to są te kwestie, które tutaj wydają się też są bardzo ważna nie wiem nic prawda od mamy jeszcze jakieś pytania na razie mamy akty przez bywa bardzo szybko przebiliśmy dyskusję bardzo intensywna dużo wątków pojawiło 1 chciałby się chce jakoś podsumować się jeszcze parę miesięcy do tego, że tutaj, gdzie mogłaby działać pozostaje tylko przyklasnąć wstawić zgodzić się seksu czytajcie antropologów antropolożka w wodę taki jest w pokazie książkę, którą warto przestać z powodu, których dziś rozmawialiśmy jest książka pokazuje, która pokazuje w jaki sposób Grey barwę rewiduje koncepcję wartości oparty na pracy warszawską jak odrzuca koncepcji wartości marginalizowanie Rady Gminy w ekonomii neoklasycznej neoliberalnej czy też praca bez sensu sąd w książce będzie im już bardziej szczegółowo rozmawiać w przyszłym miesiącu, ale to jest też książka, której jest sporo stara ciekawych spostrzeżeń sporo sporo ciekawej analizy dotyczącej teorii wartości 80 do do pracy też myślę, że mogą wam polecić poza oczywiście koniecznym do przeczytania szkicem darzy Marcela masa, który jest ukazał się w Polsce zdaje się raz jak dotąd nie pamiętam czy były chyba każdym wydaniem mam tutaj pod ręką tez pytanie z 70500 sześćdziesiątego trzeciego roku oraz socjologia antropologia tutaj znajdziecie szkoda, że bardzo warto bardzo ten tekst przeczytać jeszcze bym prosił stosunkowo nową rzecz, czyli boiska Didiera zagadkę daru jest też taka próba reinterpretacji koncepcji Marshalla masa i dyskusji nad tą koncepcją, którą prowadzi m.in. klub Levi Strauss samodzielnie to jest też autor, którego warto czytać się będzie wszystko, więc to też bardzo wiedzą, czego się tzw. międzyczasie pojawił się jakiś pytania ja wykorzystam to, że jest wcześnie odłączyliśmy spróbujemy noże mamy tor znaczy to odbyły, bo Agnieszka mecz jest także chodzi nam budowanie relacji więzi bliskości opartych na pozytywnych emocjach, na które powstają przy wymianie korzyści neoliberalna ekonomia odcina od emocji od humanizm swoje powiązania nie różni więzi trochę tak znaczy to te emocje wzbudził w obu przypadkach znak zapytania w tym trochę tak znaczy no tam zawsze emocje są dziś towarzyszące tej tej zmianie tej zmianie i Enola ekonomia neoliberalna z pewnością odcina z 1 strony odcina z drugiej strony wprowadza tam tam, gdzie nie powinno, bo zwróćmy uwagę jak właśnie budowę przykład z tymi matkami czy wszystkimi osobami pobierającymi 500 plus właśnie takie osoby im w ramach w ramach takiego podejścia do do ekonomii piętnuje się właśnie projektem nierobów prawda zresztą też słynny przykład z tymi samotnymi matkami, że tacie, który najpierw przez media przetoczyła się taka dyskusja, które pokazywały jak matki patologiczne prawda itd. tak dalej i wyrabiając stosunkowo no odpowiednie emocje w stosunku do takich nie takich osób no no całą tą Kaczorowska prawda nie narracja się budowała poparcie budował, więc emocje tutaj będzie trzeba rozpatrywać, jakby 2 nie 2 strony tutaj jeszcze pytanie, kto miałby zostać królem część wartości pracy, jeżeli rynek ekwiwalent ten ustalany społecznym znaczy w tym przykładzie, którym państwo, pokazując tego filmu teoria wielkiego podrywu nie no kto ustalił prawda, jaki ekwiwalent, czego musi oddać pełnej za za prezent, który nadała on one po prostu ustalone społeczne, czyli oni oboje wiedzą, jakiego typu rodzaj pracy należało wykonać żeby, żeby dany prezent, żeby dany prezent dać one po prostu ustalane, ale na rynku pod tak duży takim może złe metafory na rynku społecznym tak, jeżeli 2 równoprawnych partnerów czy partnerki spotykają się akcja wymiany not na jakiej zasadzie nie my wymieniają prawda no cóż, jeżeli wymieniają np. jakiś dobra, które są rynkowo policzalne np. ja daję komuś 100zł, a ten ktoś nie daje też 100zł no to tutaj nie ma problemu w ZUS jest ustalonego w oparciu o rynek, ale co w momencie, kiedy dajemy właśnie emocje uczucia, tak więc czy jak jak ekwiwalent dać na prezent, który dał dał dała pewnie się do Novi no ten ekwiwalent jest ustalany właśnie społeczny w ramach tej grupy, która społecznej w społeczeństwie no no no no ten obieg wartości, które w których, która wartościuje po prostu te dane dane w no i reprezentacji więzi społeczne to mam jeszcze jedno pytanie może nową wartością powinny być działania odraczające katastrofę klimatyczną, ale też bardzo ciężko jest oddzielić np. wartość emisji uniknięto tej tej, która nie zaistniała ze względu na brak podjęcia sensownych zadań pracy czy wyjazdów turystycznych do spraw techniczno natomiast chodzi o samą zasadę wydaje mi się, która jest bardzo interesująca nowość wydaje się, że w przypadku katastrofy klimatycznej każde działanie, które pozwalałoby nie tylko odroczyć aleją i uniknąć to jest po prostu Noma wartości niepoliczalne od gigantycznie ważna będzie w sensie co ciekawe tutaj w zastanowimy się nad tym jak z tym tego rodzaju podejście łączyłaby się koncepcja odejmowania z PKB tej części, która jest związana z emisją gazów cieplarnianych, gdybyśmy nie mogliśmy zobaczyć w jaki jakaś skala tego destrukcyjnego wpływu wzrostu ekonomicznego tak jak notes dyplomatyczny świetny przykład przy okazji opakowań plastikowych, że firmy, które były na korzyść czerpią korzyści z opakowań plastikowych mogą obniżyć ceny, dlatego że nie ponoszą konsekwencji tego co się później z tymi opakowania nie będzie będzie działał w związku z tym jak gdyby bardzo się opłaca produkować jednorazowe opakowania, które zostanie wyrzucone niż np. ponieść koszty obiegu do danego opakowania nie nie więc, więc jesteś dobry no, toteż trzeba jak tutaj uwzględnić, bo butem po zobaczmy że, gdyby nic w tym w tym neoliberalnej ekonomii no tutaj warto jest po prostu wyprodukuje jak najtaniej wyrzuca co nie obchodzi tak natomiast społecznie się tym wszystkim musimy zająć znaczy my ponosimy koszty nie prawda tego gdzie, gdzie ktoś w tym koszty koszty sobie udział w związku z tym jak będą tutaj jest jest kwestia kluczowa w ich dobrze prowadzone są pytania należy, więc nie mamy okazji będziemy zmierzali do do zakończenia tego trzeciego spotkania bardzo sporo wydają się interesujących wątków pojawiło się nie mieć wszystkiego zgarnęliśmy na pewno nie dlatego jeszcze raz możemy podkreślić, iż po polecić, że warto czytać i antropologią ekonomiczną myślę, że także kwestia wartości i źródła wartości ekonomicznej relacji między wartością ekonomiczną działa wartościami społecznymi czy te tematy, które były bardzo bliskie wyborowi no to jest też zresztą, które w obecnym kontekście nabrała szczególnego znaczenia, bo po prostu jest w związku z kryzysem klimatycznym z kryzysem zdrowotnym pandemicznym, na które które nałożyły się na kryzys ekonomicznej do tego dodajmy jeszcze klęsce w polityczny kryzys demokracji mamy do czynienia z takim bardzo bardzo odczuwane przez właściwe nas wszystkich zjawiskiem przewartościowania w gospodarce światowej widzimy w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy jak nie tylko teoretyczne bardzo praktycznie jak wiele różnych dziedzin jak wiele różnych aktywności ekonomicznej kraju mieli już w rodzaju pracy odsłoniła swoją swoją jak wypowiedzieć swój brak wartości dla funkcjonowania społeczeństwa dla dla jego rozwoju dla jego większego zrównoważenia ekologicznego czy czy zdrowotnego w tym sensie i w tym sensie kwestia dyskusji nad źródłem wartości ekonomicznych nad tym w jaki sposób należałoby zrewidować nasze nasze oraz spojrzenia na wartość jako, jaki jak należałoby zmierzyć się z takim wymogi, jakim byłoby opracowanie nowej teorii wartości, która uwzględniałaby wszystkie przewartościowania swojej mamy do czynienia w ostatnich miesiącach jest już nie tylko teoretycznym to nie jest kwestia seminaryjna leki w kwestiach najbardziej polityczna kończy rzeczy wydaje mi się, że temu na tym należałoby zakończyć to jest też będzie dobra dobra, a do dobry finał, który nas będzie już prowadzi w stronę kwestia czy będziemy mówili w kwietniu, czyli kwestii związanych z pracą z wartością pracy opiekuńczej z buntem klas opiekuńczych, czyli z tym wszystkim także co stanowiło praktyczną praktyczną stronę przewartościowania, przed którym postawiła nas, które pandemia kryzys zwiększa obecnie znajdujemy w takim razie coś dziękuję bardzo, nasza cisza gościowi, który większą odbierał chórowi Uniwersytetu Warszawskiego rozmawialiśmy dzisiaj antropologicznej teorii wartości spotkaliśmy nosa masa patronem tego spotkania był David Driver jak przy okazji każdego naszego spotkania w tym cyklu kolejne spotkanie poświęcone pracy, na którym gościć będą Magda Malinowska Joanna Kusy pod koniec kwietnia proszę śledzić Facebooka niedługo będzie można już się zapisać to spotkana nas ma i co dziękuję bardzo, wszystkim zapis znakomite pytania komentarze bardzo żywą dyskusję i kłaniam się do najbliższego raz do zobaczenia dziękuję widzenia nie też dziękuję dziękuję za zaproszenie zaprowadzenie i za bardzo ciekawe pytania panią dyskusję, która z tego wyszła Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKONOMIE PRZYSZŁOŚCI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA