REKLAMA

Jak wygląda zachód słońca nad Santorini? 200 lat Grecji

A teraz na poważnie
Data emisji:
2021-03-26 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
21:49 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
8 minut po godzinie dwunastej koniec państwa Mikołaj Lizut, a pierwsi goście dzisiejszego programu jest dla historii pisarz reporter witam się bardzo serdecznie cześć Mikołaju dzień dobry spotykamy się dzisiaj, ponieważ wczoraj Grecy obchodzili swoje ważne narodowe święto, a także 2 stulecie współczesnej Grecji Polacy jak wiadomo kochają Grecję, chociaż podejrzewam, że w ich wiedza sprowadza się do wspaniałych krajobrazów wakacyjnych recesyjne pysznej kuchni i Rozwiń » wspaniałego morza 200 lat współczesnej Grecji, więc chciałbym zapytać dzieli się, w czym jest właściwie ta współczesna Grecja jako chciałem państwu przypomnieć, że już za kilka tygodni nakładem wydawnictwa poznańskiego ukaże się nowa książka dzień stolica właśnie o współczesnej Grecji zachód słońca na Santorini nie mogę się doczekać, a teraz oddać głos dziękuję faktycznie cieszę się, że przywołały się te nadchodzące premiery, dlatego że w tej książce podobnie jak we wcześniejszych gorzkich pomarańczach staram się jakoś przede wszystkim w pierwszej kolejności dla siebie, a później dla Czytelników Czytelniczek Grecję zrozumieć i opisać i w tej pierwszej części, która weszła już kilka lat temu skupiłem się na bardziej jeszcze współczesnej historii Grecji opisywałem czasy wojenne opisywałem dyktatury czarnych pułkowników lato zima ma zeszłego wieku wojnę domową, a teraz napisałem książkę, w której dużo uwagi poświęcam tej rocznicy wczorajszej faktycznie 200 lat temu wczoraj 200 lat temu Grecy rozpoczęli rewolucję, która na zakończyła się po 10 latach brutalnych walk takim uniezależnienie się od imperium osmańskiego i i powstaniem takiego nowego po raz pierwszy w historii tworu na mapie Europy, czyli właśnie tej nowożytnej Grecji więcej Grecja nie ma jeszcze 200 lat, bo ten ten proces rewolucyjny zakończy się w 1800 trzydziestym czy nawet 3001. roku pewnie taka okrągła rocznica 200 lat państwowości to będzie za dekadę obchodzona w Grecji bardzo ciekaw jestem jak Grecja wtedy będzie wyglądała, ale taka to co się wtedy wydarzyło i ja też z mojej książce opisuje ma bardzo takie widoczne konsekwencje dzisiaj, ale także opiera się nad tym co się wcześniej w Grecji działo, czyli na tej Opoce starożytnej, bo Grecja współczesna dzisiejsza hucznie obchodząca dwusetną rocznicę rozpoczęcia rewolucji zbudowana jest też na tym żonie starożytnym i myślę, że właśnie te 2 te 2 perspektywy jakoś w miarę trafnie opisują ten ten współczesny kraj, który mierzy się z wieloma problemami z wychodzeniem np. tego wieloletniego kryzysu gospodarczego też Grecy chcieli, żeby ta rocznica wczorajsza była takim świadectwem tego, że oni sobie poradzili nie tylko z tym dziesięcioletni kryzysem, ale że w otoczeniu niezbyt sprzyjającym oczywiście mają na myśli tutaj Turcję udaje im się funkcjonować jako nowoczesne takie demokratyczne progresywne państwo już prawie 200 lat Grecja wtedy, kiedy powstała w tym 1800 trzydziestym roku wyglądała zupełnie inaczej niż dzisiejsza Grecja była znacznie mniejsza i Grecy częściowo byli rozczarowani wynikiem tej rewolucji rewolucyjne hasło brzmiało Elle seria i tanatos, czyli wolności albo śmierć i ta wolność, którą uzyskali była tylko częściowa byli dosyć mocno zawiedzeni państwo było znacznie mniejsze niż oni sobie wyobrażali poza tym ich sojusznicy, którzy doprowadzili do zwycięstwa w tej rewolucji, czyli a, ale Rosja Rosja Francja takich i Anglia wybrali dla Greków zupełnie inną formę władzy niż tak, o której marzyli, o którą sobie wyobrażali Grecy Grecja miała być republiką, a powstała na PPA powstała monarchia jeszcze w jeszcze w czasie rewolucji Grecy uchwalili 2 konstytucje zwoływali takie PRoto Partizan Manchester, gdzie dyskutowali nad tym o tym kto jest Grekiem, kto może znowu grają część grecką ością chciałbym właśnie na moment się zatrzymać, bo grają, że właśnie Grecja Grecy byli w pewnej awangardzie procesów, które potem pojawiły się na świecie, czyli odbudowy państwa odbudowy właściwie no, sięgając po starożytne korzenie potem się stało jak wiadomo na początku znaczy drugi powiela 40 i Izraelem, ale ten proces odradzania się po rewolucji musiał rodzić pytania odnośnie tożsamości takie zupełnie elementarne, które być może także dla siebie są pytaniami dosyć istotne to znaczy jak zostać Grekiem czy trudno być Grekiem i co to znaczy być Grek tak wtedy, kiedy Grecy walczyli wtedy zastanawialiśmy nad nad tym, kto ma współtworzyć te nowożytne Grecję to zapisali w konstytucji pierwszej z 18002203. roku, że Grecy są ci, którzy mieszkają na tym terenie, czyli głównie na Peloponezie wtedy nazywanym Moreau SM, a le przede wszystkim to są chrześcijanie o to, żeby odróżnić od muzułmanów, których widzieli jako swoich oprawców, więc przede wszystkim Grecy w tamtym czasie to byli chrześcijanie można było już wg zapisów tej konstytucji zostać Grekiem przed kilku jeśli spełnią kilka takich warunków, czyli np. jeśli brała udział walce rewolucyjnej na rzecz Grecji jeśli się jak wielu słynnych film Helene europejskich albo walczyła, a faktycznie będąc w Tracji albo, przesyłając pieniądze żywność na rzecz rewolucji tak dalej, ale te ustalenia na temat prędkości snem co jest bardzo ciekawa one praktycznie przetrwały te 200 lat niezmienione i Grecji przez wiele lat pokutowało takie przekonanie że, że przede wszystkim Grekiem to można się urodzić gracze się nie zostaje byłaś trochę rolni prawda we współczesnym świecie tak no i w Grecji to było to był taki temat tabu, którego nie ruszam ze względu na różne konflikty wewnętrzne polityczna wojna domowa na takie podziały bardzo silne, które pokutują do dziś i Grecji raczej zajmowano się tym komu odebrać greckie obywatelstwo aniżeli komu je nadać lub aniżeli procesem nadawania tego obywatelstwa co się zmieniło bardzo niedawno zaledwie kilka lat temu uchwalono taką ustawę, która reguluje te sprawy ten anachronizm, który mówi jakoś się jakoś sobie z nim radzi, ale była taka bardzo się na konieczność, dlatego że w Grecji od lat osiemdziesiątych zamieszkiwali bardzo liczni imigranci nie mówimy tutaj tylko tych, którzy tak szeroką ławą dostali się do Europy kilka lat temu, ale cała masa Polaków pojechała do Grecji w latach osiemdziesiątych Albańczyków i mnóstwo ludzi z Pakistanu z Palestyny z Afryki to są ludzie, którzy osiedli w Grecji, które tam urodziły się dzieci te dzieci dzisiaj mają po 2030 lat czują się Grekami mówił po grecku skończyli greckie szkoły jeszcze do niedawna nie mieli tego statusu nie mieli obywatelstwa greckiego dlatego właśnie, że istniały procedura procedury istniały, bo politycy bali się tym tematem zajmować na szczęście parę lat temu faktycznie to się zmieniła ja na potrzeby tej książki zachód słońca na Santorini zresztą ten tytuł nie będę papierową, ale ten tytuł też dotyczy tego właśnie tematu na potrzeby tej części rozmawiałem z takim znanym raperem nowatorskim właśnie postawmy kropkę, bo to jest na tyle ciekawa historia, że musimy mieć trochę więcej czasu, żeby ją rozwinąć posłuchajmy teraz informacji dla historii pisarz reporter jest gościem państwa moim rozmawiamy o dwu setnej rocznicy wybuchu powstania w Grecji, które zakończyło się zwycięstwem powstaniem współczesnego państwa greckiego, a teraz informacji oraz na poważnie koszt programu zdolni historii pisarz reporter rozmawiamy w dwusetną rocznicę wybuchu powstania Greków przeciwko imperium osmańskiemu, które po 10 latach krwawych walk zakończyło się powstaniem współczesnego państwa greckiego to jest święta to święto w Grecji przypadało wczoraj no i ten dwu setną rocznicę warto się zastanowić, kto tu i kim ma powód do świętowania, czyli o tym jak wygląda współczesna grecka tożsamość w swej książce, która ukaże się już niedługo zachód słońca na Santorini opisujesz znanego greckiego rapera Negro 100 Maria, które jest można powiedzieć celebryty w Grecji pochodzi dany no właśnie i to jest znakomity taki powiedziałbym reporterski materiał do zastanowienia się nad grecką współczesną tożsamość tak tylko małe sprostowanie, bo myślę, że Agros tutaj też przeprowadził, czyli dane pochodzili jego rodzice natomiast sam na głos urodził się już w Atenach i w Atenach spędził całe życie drganie był tylko raz na kilka tygodni i czuł się tam bardzo obco ma 2 imiona ma mama nadała mu imię gdańskie Kevin, ale ma też inne greckie Spiros w Grecji skończył wszystkie szkoły byłby dobrym uczniem bardzo interesował się historią szczególnie właśnie tymczasem rewolucji jego pseudonim artystyczny to jest taka gra słów związana z przydomkiem jednego z bohaterów walk rewolucyjnych ekolog rolnictwa, którego nazywano je Rossem tu Maria, czyli starcem zmarli on Jarosa zamienił na Grossa no i nagród Maria jest faktycznie chyba najsłynniejszy w tej chwili greckim takim raperem młodego pokolenia rapuje po grecku i co bardzo ciekawa opanował grecki w stopniu po prostu niewyobrażalnym, ale nie tylko greckich, a także taką gwara, którą posługiwali się uchodźcy z Azji mniejszej, którzy do Grecji przybyli jako uchodźcy, a 100 lat temu twórcy słynnej muzyki chyba tylko czy to jest to slangu prawda to jest rodzaj slangu, którego nawet współcześni Grecy w większości dzisiaj nie rozumieją, a on lata sława tego slangu do rozwoju otworów dzisiaj Negro wyróżnia się na greckiej scenie muzycznej, bo jest po prostu czarny i tego wielu Greków nie potrafi do dziś zaakceptować on trochę prowokuje, bo te grecką oś tej ludzkości jego sąsiedzi jego znajomi często odmawiają pomimo tego, że to jest jego pierwsza taka identyfikacja jego prowokacja polega np. na tym, że te kilka lat temu kupił sobie strój Arizona, czyli takiego strażnika Gwardii honorowej partii prezydenckiej stroju, który ma swoje korzenie także w tym okresie rewolucyjnym lokat chroni schodził z takiej spódnicy w jaki dzisiaj czasami chodzi po prostu Maria jest przystanek dla piąte ten swój strój i przerobił nieco na dalszy tam trochę afrykańskich wzorów i wielu osobom to się do dzisiaj nie podoba czasami występuje w tym na koncercie kilka dni temu musiał zamknąć swoje konto instagramowe, dlatego że fala hejtu pod takim fotomontażem, w którym jego twarz doczepiono do to obrazu lokat chroni Sano zmusiła go do tego, że musiał zamknąć ten profil wczoraj zdjęcie w tym stroju Narodowym opublikował na Facebooku i po chwili jego konta też też została zamknięta, więc mego 100 Maria czuje się Grekiem takim stuprocentowym to jest jego też jego tożsamości musi walczyć o to żeby, żeby utrzymać do niej prawa, ale nie jest jedyne w książce opisuje też na osobę, która zrobiła bardzo dużo do tego o ażeby zmienić trochę podejście Greków i właśnie jeśli chodzi o tożsamości to kto może być grajkiem a kto nie może, czyli ani sądy to Kuba słynny koszykarz graczy NBA któremu były premier Antonis Samaras nadał obywatelstwo w takim tylko pańskim geście ten premier, który kilka lat wcześniej urządza akcję łapania imigrantów uchodźców i zamykania więzieniu, a ja nie są to Kuba ma rodziców z Nigerii też jest czarnoskóry jest w Grecji jeszcze większym celebrytą niż agrestu Maria jest na absolutną gwiazdą będzie, więc też czuje się Grekiem, więc wydaje się, że tak te 2 osoby zrobiły bardzo dużo w takim ach, no w procesie takim progresywnym teraz przy okazji tych 200200 letniej rocznicy takiej zmiany świadomości Greków wydaje się że, że te zmiany wprawie, które wcześniej wspominałem te przykłady osobowe miejmy nadzieję za jakiś czas zaowocują taką, a taką zmianę społeczną, że oto także będziemy mieli czarnych czarnoskóry braku, zwłaszcza że jak rozumiem to pytanie o to samo się tyle ważna teraz we współczesnej Grecji, która jest właściwie na pierwszej linii problemów migracyjnych świata tak jest tak jest no i IT bardzo ciekawa myślę, że Grekom to należy zapisać jako, a wielką zasługę to, że właśnie w epicentrum tego kryzysu migracyjnego w 2015 roku uchwalili prawo które umożliwia zdobycie statusu obywatelstwa nowym przybyszom wystarczy kilka lat pomieszkać w Grecji pouczyć się w greckich szkołach, a jeśli mówimy o dorosłych to wystarczy kilka lat pomieszkać i później zdać egzamin z takiej wiedzy o Grecji można już dostać greckie obywatelstwo myślę, że w wielu krajach Europy takie prawo dziś nie obowiązuje i byłoby ciężko je wprowadzić Grecja mierzy się z tym po zjawiskiem migracyjnym raz lepiej raz gorzej, kiedy ten kryzys wybuchł kilka lat temu na to Grecy byli w zasadzie wzorem dla wszystkich innych jeśli chodzi o to jak postępować sens tymi ludźmi, którzy uciekają od wojen od biedy i witali ich naprawdę serdecznie, ale później, kiedy w Grecji powstały takie no w zasadzie obozy jak słynna niestety Maria, która była takim więzieniem takim islamem na te postawy społeczne wobec imigrantów uchodźców także się zmieniły ostatnia odsłona zeszły rok dokładnie rok temu, kiedy wybuchała pandemia i prezydent Turcji postanowił ten kryzys na nowo rozpalić wysyłający imigrantów uchodźców na pogranicze, więc absolutnie to jest to jest kwestia, która jest ciągle żywa, która odgrywa bardzo duża rola greckiej polityce i która jest także przedmiotem takiego namysłu myślę, że dobrze się dzieje teraz, kiedy te 200 lat grecki historyk grecki rewolucji jest gdzieś tam przypominamy, bo po Grecji też przypominają sobie że, że kształtowali się jako kraj, który w, które albo wysyła dzieci migrantów całymi falami albo przyjmowały imigrantów, że ta tożsamości grecka jest przez to takim pojęciem pojemnym bardzo uważnie, ale oznacza, że Grekiem zostać łatwo również jak bardzo często zadaję to pytanie, ponieważ w ta jest też poniekąd jakiś takiej wykładni wolności czy łatwo zostać Francuzem Polakiem czy właśnie Grekiem, zważywszy na to, że miejsce zamieszkania jest wspaniałe no i jeśli chodzi o taki urzędniczy praca stała to on wymaga kilku lat, ale myślę, że ten proces taki emocjonalny nowoczesne modele przede wszystkim pytam tak też myślę, że Grecy bardzo doceniają jeśli ktoś o nich zamieszka i będzie otwarty na nich będzie ich widział takimi, jakimi są nie będzie ograniczał swojego odbioru Greków do to jak święta Matusz często ograć i ludzie z zagranicy myślę jako o potomkach po prostu ludzi starożytnych 100 różnych Mistrzów i nie widzą nic więcej albo widzą w Grekach po prostu leniwych oszustów, którzy doprowadzili do kryzysu, więc wydaje mi się, że Grecy są bardzo otwarci, ale oczekują też takiej szczerej relacji z drugiej strony i myślę, że bardzo ważne jest to jeśli się pozna greckie przynajmniej w jakimś takim minimalnym stopniu dzisiaj mnóstwo Greków nawet średnim wieku starszych mówi po angielsku i to całkiem nieźle, bo taki był system edukacji przez lata w Grecji, że angielski, bo ważne właśnie, ale Litwini mają odnoszę wrażenie, że tutaj nie ma specjalnych problemów Grecji nie myślę, że Grecy są naprawdę bardzo otwarci i sami pewnie mamy znajomych, którzy nie mają wiele wspólnego z gracją wyjechali tam kupili mieszkania w kryzysie czy domy, bo ceny tak bardzo spadły i teraz tam się powoli zada mawiają zakorzenia ją to jest absolutnie z możliwe wykonalne i pewnie wręcz przyjemne ale, żeby tak udało się włączyć kogoś do tej wspólnoty to myślę, że wysiłek musi być 2 stron otwartość wysiłek chęć partycypacji chęć np. trzeba się wybrać na taką grecką wiejską zabawę na takie panegiryk pan się napić tymi lekami i Puro i z nimi zatańczyć odważyć się wziąć starą sąsiadkę pod rękę i z nią zatańczyć np. greckie tańce prawda, więc to jest absolutnie wykonalne myślę że, że być może nawet łatwiejsze niż wielu innych europejskich krajach z pewnością łatwiejsze niż w Polsce niestety, ale wymaga wysiłku na pewno bardzo co ciekawe sprawy bardzo dziękuję za tę rozmowę i państwu serdecznie polecam książkę Denisa, który SA, która już za kilka tygodni ukaże się w księgarniach zachód słońca nad Santorini najnowsza książka Denisa, który SA o współczesnej nowożytnej Grecji bardzo dziękuję ci za tę rozmowę ja również wielkie dzięki państwa zapraszam na informacje, a teraz na poważnie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA