REKLAMA

Jakie zmiany czekają mobilność miejską?

Człowiek 2.0
Data emisji:
2021-03-27 14:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
27:33 min.
Udostępnij:

Pandemia sprawiła, że ograniczyliśmy kontakty z innymi, co widać także w analizach dotyczących ruchu miejskiego. Rzadziej chodzimy pieszo, unikamy też komunikacji miejskiej, obawiając się infekcji. Jednocześnie częściej niż przedtem korzystamy z prywatnych samochodów osobowych i chętniej zamawiamy zakupy z dostawą do domu. Jak te trendy wpływają na funkcjonowanie miast? I czy w przyszłości systemy transportowe będą lepiej zorganizowane? O tym opowie dr Mirosław Antonowicz.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Jan Stradowski przy mikrofonie witam państwa człowiek zajmuje się dzisiaj tematem, który już na antenie się pojawią, ale on od Szcze jak wiele rzeczy w naszym życiu zmienia miejska mobilność ze mną studzi dzisiaj dr Mirosław Antonowicz ekspert w obszarze logistyki Akademii Leona Koźmińskiego dzień dobry dzień dobry pani porządzi nowe pandemia wymusiła na nas znaczne zmiany jeśli chodzi o mobilność osobistą to chyba wydaje się takie oczywiste, kiedy wprowadzają władze Rozwiń » jakieś obostrzenia lockdowny przestajemy się tak poruszać się poruszaliśmy wcześniej testujemy wychodzi tak często z domu, ale nie wiem czy pan widział takie raporty pokazujące ruch pierwszy w Warszawie on dramatycznie spadł rok temu po to ich po wprowadzeniu po pierwsze, ograniczenie co z tego wynika, że faktycznie ludzie przestali się w Polsce przemieszczać pieszo choinkę na mnie, jakbym tak widzę jest wchodzą na spacery widzę, że ludzie jednak wykorzystują różne systemy transportowe, ale może to wynikać jak swego czasu przeczytałem pełne badania związane z tym, dlaczego korzystamy rzadziej z komunikacji publicznej w czasie pandemii no tam wynik na razie to jest efekt m.in. obostrzeń wprowadzanych zmian w układzie systemach pracy przejście na pracę zdalną, ale także no same bezpieczeństwo obywateli obawy przed koronawirusem z powodu też takie działania ograniczające chęć korzystania z mobilności miejskiej czy transportu Miejskiego, widząc w tym potencjalne zagrożenie, mimo że przedsiębiorca podejmują różne środki związane z zapewnieniem bezpieczeństwa czy to w transportach komunikacji publicznej w tramwajach autobusach także myślę, że różne czynniki wpływają na to dlaczego mniej korzystamy z systemów transportu Miejskiego w czasie, kiedy akurat taką sytuację jak ja nazywam nieprzewidzianą dla dla gospodarki ma tego fortu, która pracowała firma Cities jaj wynika też w aż 26% wzrosło częstość korzystania z samochodów prywatnych właśnie w mieście tak dużym jak Warszawa, które matą komunikację miejską dobrze rozbudowaną to jednak widać ludzie, którzy wcześniej zostawiali samochody w garażu teraz zaczęli jednak mieć, bo czują się bezpiecznie po prostu we własnym aucie na akurat ten pogląd podziela opinię na panie redaktorze natomiast no to ma 2 różne konsekwencje tak bym określił pan, ponieważ zwiększona liczba samochodów osobowych powoduje dodatkowe perturbacje związane z np. kosztami klimatycznymi czy tzw. kosztami kongestii kiedyś mogą pojawiać się korki w godzinach szczytu, ponieważ następuje zatłoczenia odczyn określonych odcinków drogi, a Kol wiek jest to też być może dobre rozwiązanie jeśli tego samochodu korzysta więcej niż 1 osoba, czyli tzw. ekonomia współdzielenia i tutaj zapełnienie tego pojazdu o większej liczby osób, czyli 5 jedno daje jakieś efekty efekty związane z przemieszczaniem natomiast ja raczej to widzę w kontekście kontekście raczej pogorszenia, ponieważ wtedy pogarszają, że warunki podróżowania w sensie zewnętrznym dodatkowe koszty, a jednocześnie no i pojawiają się nieprzewidziane chcemy, żeby zdrowym środowisku, a smog w okresie za tłoczenia emisji co 2 jest też poważnym zagrożeniem, które też notowana wpływa na na człowieka sposób negatywne, a pamiętam swoje własne miny badania swego czasu wyniki tych badań, że zatłoczenia i hałas w centrum miasta no powodują także zdrowotne komplikacje dla potencjalnych klientów, którzy przemieszczają to przesiadka z miejsca 1 do drugiego centra centra miast są takie badania czy sugestie wskazujące smok czytelnik czyszczenia powietrza tymi pyłami, które mamy niestety w Polsce to bardzo wysokie przyczyniają się cięższego przebiegu covid-19 zwiększa śmiertelności, więc oni też znacznie połączona pan mówił o zwiększeniu liczby pasażerów w samochodach przed pandemią taki trend był widoczny na złość to Karpow link, czyli podłożenie się wzajemne mogliśmy skorzystać z takich usług nadal mówimy jak blablacar chociażby, gdzie ktoś, kto jedzie z miasta do miasta np. oferuje swoje wolne miejsca teraz pandemii to chyba trochę trudniej, bo też nie chcemy tych kontaktów z innymi ludźmi staramy się pewnie unikać takich sytuacji, kiedy jedziemy z kimś kogo nie znamy przez kilka godzin w tym samym pojeździe no, a absolutnie ma palący stąd też jak, korzystając z takiego samochodu widzę pojedyncze osoby korzystające z samochodów i duże duże ilości jest 1 lub 2 osoby no tak to są wymogi wymogi sanitarne ograniczonej liczby kontaktów w okresie pandemii natomiast to nie tylko dotyczy myśl przewozu osób, aczkolwiek logistykę przewozu osób jest tutaj bardzo ważna, ale pandemia także zasadniczo wpływa na zmiany Logi z przewozu towarów miasto żyje jest zaopatrywana jest generatorem dużych potoków także towaru zarówno przyjeżdżających jak i wjeżdżających na skutym tutaj także czas zwrócić uwagę, że na nowe rozwiązania związane z logistyką miejską towaru myślę że, toteż ważny problem z punktu widzenia także transportu umieść moment na pandemię mamy czas dystansowania się społecznego wiele osób w tym ja sam przyznaje zamawia coraz częściej przez internet różne zakupy to prawdopodobnie to się jednak wykłada na zwiększony ruch samochodowy, bo te zakupy ktoś musi dowieść ową Kujawy czasami pod Gliwicami do paczkomatów innego automatu, który wypadki wydaje czy do punktu odbioru, ale to znaczy, że generalnie ten ruch związany z towarami taki drobny ruch nie mówimy o dużych ciężarów, które jadą do supermarketu tylko tych właśnie do mniejszych dostaw kurierskich ten ruch po prostu będzie rósł trzeba cały czas no właśnie i w związku z tym przejść na e-commerce zakupy wirtualne za pośrednictwem sieci powoduje, że fizycznie pozostaje problem dostawy tzw. którzy nazywaną listą ostatnią Milą i tutaj są różne systemy do wykorzystania najczęściej widzimy samochody dostawcze no, które są generatorem oczywiście gazów cieplarnianych, ale przecież nowe tendencje, które idą pozwalają ten łańcuch dystrybucyjny trochę inaczej rozwiązać Janowicz wokół miast powinny powstać centra dystrybucyjne, z których można dowozić do mniejszych centrów rozdziału samochodami elektrycznymi ba coraz częściej mówimy od rowerach elektrycznych dostawczych na ostatniej na ostatniej mili po to, żeby, żeby móc rozwiązać problemy zanieczyszczeń, a niezależne niezależnie od tego no zakaz samochodów ciężarowych do miast po to, żeby, rozdając leki system dostarczy czy to tak jak pan wspomniał paczkomaty, czyli można powiedzieć czasy matę lub specjalnych miejscach określony termin, ale miejskie kąt można dostarczać towary bezpośrednio do klientów systemach ostatniej mili, ale z wykorzystaniem właśnie samo samochodów elektrycznych czy czy rowerów elektrycznych czy wózków dojazdowych elektrycznych, bo wiele jest takich możliwości myślę, że tu przykład Londynu, bo sam sam widziałem takie rozwiązania czy inne miasta które, które zakazują wjazdu do samochodów ciężarowych myślę, że jeśli to są rozwiązania, które także Warszawy powinny znaleźć miejsce w Warszawie tak jak wielu innych dużych miastach jest też taka idea pojawiła się w czasie pandemii, żeby wykorzystywać sieć tramwajową w celu rozwożenia towarów, żeby były tramwaje Cargo takie właśnie, które zamiast samochodów dostawczych mogłoby, chociaż nawet do tych automatów paczkowych dowozić towary sądzi pan to w ogóle realne, aby pojazdy szynowe wykorzystać takim celu Normana ja myślę że, że oczywiście w logistyce miejskiej towaru jak najbardziej, czyli ja mam doświadczenia osobiste taki tramwaj towarowy widziałem z racji wizji logistycznych np. drażni inne rozwiązania także są one umożliwiają np. dotarcie do mniejszych centrów takich centrów logistycznych poza miejskiej z dostarczeniem do miast, gdzie można dyplom Kowalczyk de konsolidacji Party dostarczać do miejsca przeznaczenia absolutnie takie tendencje są takie planowali już funkcjonują takie rozwiązania myślę że, że to jest dobry przykład, że to o tym też Warszawy można pomyśleć taki chyba najbardziej futurystyczny pomysł tym momencie to forsowanie przez wiele firm to są roboty dostawcze są idee czas coraz bardziej się po już pokazujące jak testy będzie można np. zamówić pizzę tą pizzę przywiezie do domu robot taki, który pojedzie chodnikiem co sam trafi pod wskazany adres są potem wrócił nikt nie wszystkich kolizji albo jeszcze bardziej futurystyczny, ale też realny pomysł, żeby te latające maszyny było, czyli drony sądzi pan to faktycznie by pomogło rozwiązać jakoś ten problem kiedy, kiedy ludzie mniej na ulicach będzie więcej robotów mogą żona futurologia raczej nie zajmuję, aczkolwiek ma pan zupełnie racji mianowicie plany dostawczy dla przesyłek np. 20kg absolutnie jest to rozwiązanie jest stosowany także przez DHL czy czy Amazona drzewa ustali natomiast no myślę, że jeśli i na kanwie futurologia to rozmawiajmy też teleportacji czy ruch przydając 4 lat do, bo to są technologie przyszłości, które można wykorzystywać systemach dostarczy tak, czyli bezpłatny kanał zupełnie inny dystrybucyjny z wykorzystaniem oczywiście nowych technologii i roboty same sobie na technologiach sztucznej inteligencji jest jednak bardziej na czasie sam mam w domu coś co jak zadam pytanie to tam włączam muzykę i w związku z tym tak to jest to jest w przyszłości trzeba trzeba nauczyć z tym żyć później i wykorzystywać je w sposób jak najbardziej racjonalne z punktu widzenia działalności biznesowej, a obecnie racjonalny jest rozwiązanie właśnie z automatami pocztowymi, bo są krytykowane wielu przyczyn no tak już tego powodu jak wpływają np. na estetykę miejską, ale generalnie ten mówi się one zwiększają ruch na tej właśnie mniejszych osiedlach ruch samochodów nie są cały czas elektryczne, bo firmy idą oszczędności, więc to są raczej auta cały czas spalinowe, a z drugiej strony one jednak trochę też zmieniają tę logistykę ostatniej mili, bo tą ostatnią milę to jednak pokonujemy sami ten spacer dodatkowo trzeba wykonać nie dłuższy bądź krótszy, ale wtedy na własnych nogach ten towar już transportujemy to może może to jednak jest bardziej ekonomiczne rozwiązanie dla nas może jakoś to trochę zdrowsze wodna zmusza do spaceru rafę wszelka aktywność pan redaktor pewnie wie jak ostatnio nawet dzisiaj przeczytałem artykuł mówiący o konieczności i aktywności siły i spaceru około 2,5 godziny przynajmniej przynajmniej tygodniowo myślę, że niektórzy mówią o parkomatach jest też idea przekroczyło matury miejskich bardziej takich scentralizowanych, żeby nie było tak dużo tych paczkomatów różne w różnych wielkościach i stamtąd praw dla, aby konsolidować Party czy to osobiście czy to za pośrednictwem rozwiązań, ale nie spalinowych tylko tyle tylko elektrycznych także no bo wszystko to co może ułatwić, a jednocześnie usprawnić system dostępny i mili powinno być robione szczególnych warunkach miejskich, kiedy jak powiadam systemu transportowych system dostaw węgla w aglomeracji miejskiej czy system mobilności, który powinien być skoordynowany tak, żeby zapewnić płynność przepływu czy to osób czy to ładu takie systemowe podejście byłoby bardzo cenne otoczono w Polsce jest realizowane czy ma szansę być realizowane porozmawiamy za moment w drugiej części audycji ponownie przy mikrofonie Jan Stradowski dzisiaj rozmawiamy o miejskiej mobilności mobilność w czasach pandemii i tych czasach to nastąpią pani obyśmy się szybko z czasów pani doczekali ze mną ludzie wciąż dr Mirosław Antonowicz ekspert w obszarze logistyki Akademii Leona Koźmińskiego witam ponownie dzień dobry pan, że to ponownie domy rozmawialiśmy pierwszej części od tej systemowej strategii zarządzania transportem w miastach, kiedy się patrzy na te miasta dużo, zwłaszcza w Polsce, które mają różne środki transportowe do dyspozycji to czasami można pomarzyć o tym, żeby to było chyba jakoś właśnie wszystko scalone 1 system, ale ja mam wrażenie niestety bardzo często te systemy nie są zupełnie ze sobą powiązane nie tylko owe jest kwestia tego ciężko ruch kolejowy nie jest jakoś zsynchronizowane ten ruch kolejowy lokalny transportem autobusowym tramwajowym, ale w ogóle nawet autobusy tramwaje czy trolejbusy czy nawet metoda jakoś nie niosą ze sobą powiązane to wszystko jest takie trochę chaotyczna nie wiem, kto to jest pana zdaniem prawda często mam tylko takie oto czy jako pasażer, który czasami musi dojechać nie zawsze daje radę no chyba bym powiedział tak też jestem pasażerem korzysta z różnych środków, czyli komunikacji ja lepiej raz źle jest gorzej widać Inki widać działania związane z drugą synchronizacji działań a, a to jest związane mi się wydaje z takimi 2 element tam mianowicie koniecznością zapewnienia dostępności przestrzennej, czyli możliwości dotarcia do różnych obiektów instytucji miejsca w danym aglomeracji miejskiej i za dostępności komunikacyjnej, czyli powiązań systemowych różnych środków komunikacji, żeby punktu dostawy do punktu przeznaczenia mocy dojechać w odpowiednim czasie odpowiednich warunkach, wykorzystując różne kombinowane elementy, czyli właśnie tak jak pan powiedział, że to kolej z przesiadką na metro czy dalej na tramwaj czy dzieci czy autobus z no oczywiście to jest potrzeba integracji systemów transportowych zarówno tych technicznych mi się wydaje infrastrukturalnych, jakie prawne ekonomiczne tutaj jest chyba myślę, że te 3 elementy Integra to jest środowy to jest bardzo ważne, żebyśmy mieli taką lepszą świadomość tego, jakie mamy możliwości pamiętam byłem kilka lat temu w Holandii nie wybrałem się na wycieczkę pod Amsterdam autobusem lokalny rząd zamiast do takiego jak skansenu, gdzie są można oglądać było to wiatraki tradycyjne itd. potem wracaliśmy autobusem do Amsterdamu i on wyświetlał no ekranie, który był w środku takim jak jak zresztą w Polsce często przewiduje wysiedlono do reklamy oferta jak u nas, ale między nimi się auta przy każdym większym przystanku możliwości przesiadki do różnych środków transportu łącznie z tym oświatową nawet jak jechaliśmy stacji kolejowej najbliższe odjazdy pociągów nawet międzynarodowy, więc nie mam czasami wrażenie mamy w Polsce mamy system mamy rozkłady jazdy mamy nawet monitoring ruchu tych pojazdów, a czegoś takiego nie widziałem, żeby po prostu system odpowiadał mogą się przesiąść na metro natomiast będzie 5 minut albo może wsiąść do pociągu do Wrocławia będzie 15 minut chyba byłoby fajnie mieć no tak taką taką właśnie zebraną w 1 jest informacja dla pasażera chociażby no myślę, że akurat w tym należy zbadać co pan redaktor powiedział owymi i płac dla po co zaraz zintegrowana i informując go o jakiś sposób z punktu ADO punktu ba może się przemieścić, jakimi środkami, za jaką cenę, a absolutnie w sposób wygodny, bo to też ważne w komfortowych i jest istotne, ale chciałem zwrócić uwagę, że w innym systemie transportu publicznego no to tutaj rzeczywiście państwo o tym, że władze publiczne, czyli muszą wziąć na siebie pewną rolę regulatora, który będzie koordynował te wzajemne oddziaływania stronom zarówno tych po stronie popytu, jaki po stronie podaży konia musi je np. moim zdaniem oczywiście być w roli inwestora zarządcy takiej infrastruktury, które poruszają się środki transportu ktoś musi zorganizować odpowiedni system komunikację zbiorową różnym zasięgu pan powiedział, że zarówno miejskim, ale tym regionalnej czy między regionalnym prawda, a uważaj by takim makro o otoczeniu, czyli w krajowym jeszcze deszcze mają element zwrócimy się wydaje mi bardzo bardzo jest to, że władze publiczne mocą swego rodzaju także takim Super inwestorem albo inwestorem, który może powodować zmianę w postrzeganiu transportu publicznego poprzez np. tabor, który jest kuratorem oferty poprzez właśnie integrację w ramach inteligentnych systemów transportowych pulpa wspomniał myślę, że to jest kierunek rozwoju właściwych dla transportu Miejskiego to właśnie mamy nawet takie problemy powiedziałbym zupełnie prozaiczne, bo w Holandii z kolei całości Holandii z tego co wiem to jest 1 format biletów elektronicznych kart miejskich na takiej karcie miejskiej można jechać równo tramwajem klimat, jaki pociągiem dalekobieżnym tylko tam doładowuje środki się wydaje w u nas nawet w samej Warszawie, gdzie mamy 3 systemy kolei miejskich podmiejskich to w każdej jest w zasadzie o odrębny system biletowy i czasami podróżnemu, który mieszka w stolicy w tym ciężko połapać, gdzie zapłacić, gdzie skasować tutaj widać niestety cały czas jakiegoś porozumienia no takiego, który byłby dla konsumenta korzystne akurat tutaj myślę podał pan ja akurat przykład kolei, a ja pamiętam, że była bardzo istotne inicjatywy, które zaangażowały się koleje polskie zajmujące się przewozami osób, czyli wspólny bilet i wspólna degresywna na Torwarze niezależnie od tu, u którego przewoźnika kupić bilet to może przyjechać, korzystając z różnych przewoźników, którzy weszli w system wspólnego biletu kolejowego to była inicjatywa jak pamiętam grupy PKP, w którą zainteresowane weszły koleje także regionalna i myślę że, toteż inicjatywa bardzo istotna, ponieważ dotychczas było także wzajemnie brak honorowania sobie biletu podał, że pasażer czuł dyskomfort jeśli byłby taki wspólny bilet np. dla komunikacji kolejowej, a pan wspomniał także, że powinien być wspólna karta dla wszystkich środków komunikacji miejskiej w Warszawie niezależnie, od którego środka transportu tego wykorzystać mu ona jest honorowana myślę, że to są rozwiązania, które należy wdrażać wiem, że kolej taki system obronny system Religa dług wdraża także myślę, że to jest to już 6 to to jest istotne już pamiętali oczywiście transport publiczny funkcjonuje tak jak funkcjonuje to jest dużo zależy od samych gmin miast województwa, ale też mamy transport prywatny to jakoś potem próbuje uzupełniać w czasie pandemii okazało się np. 2 samochody do wynajęcia takie samochody na minuty na godzinę mają trudniejszy czas jedna z firmy zakończyła działalność czy to znaczy, że taka mobilność ten car-sharing wypożyczanie samochodu stało się teraz niepopularne zresztą nie ma przyszłości taka usługa byśmy się już musieli własnego samochodu tylko w razie potrzeby by poszukali sobie taki filmowy powiedzmy to znaczy ja akurat jestem za tym, żeby rozwijać tego typu systemy transportowe wiązać je pewne kombinowane systemy, które ja mam tę praktykę, że myśmy czy grupa PKP próbowała zamknąć ostatnią milę główna podróż np. np. prawem Intercity czy Pendolino, a później wynajem samochodu elektrycznego na pracy w Gdyni i możliwości w Trójmieście możliwość poruszania się samochodem elektrycznym z wykorzystaniem później ustawą, bo do miejsca myślę że, że niestety, ale pan pandemia trochę może zmniejszyła popyt na tego typu rozwiązania natomiast ja myślę, że to jest w przyszłości raczej bym myślał do kierunku rozwojowym mną są sytuacje, gdy byliśmy przygotowani na takie zjawiska, ale pewne rozwiązania, które zaczęliśmy wdrażać i powinniśmy dalej je pilotować myślę, że to jest kierunek przyszłością jest taka idea i teraz wchodzi do Polski firma oferuje także car-sharing peer-to-peer, czyli nie jest tak mamy firmy, która ma własną flotę samochodową ją wypożyczają klientom tylko zachęcamy samych kierowców, którzy mają samochody własne, żeby uważali ich innym kierowcom wtedy, kiedy sami nie potrzebują badania pokazują wyniki statystyczne samochód polskiego kierowcy przez większość czasu większość dni w tygodniu stoi w ogóle niewykorzystane no tak tylko tutaj dotykamy ja myślę, że rozwiązanie sama sobie służb natomiast dotykamy tutaj inne pewnych problemów mentalnych związanych z własnością dobra własności samochodu, na którym odpowiada tego typu właśnie zasady wynajmu, kiedy nie użytkuje sam za odpowiednią opłatą, a inni wolą nie stoi, a nie wykorzystam jeśli jeśli jestem kierowcą w niedzielnym na tak w cudzysłowie, nazywając tak, ale rzeczywiście myślę, że jak pan słusznie zauważa powinniśmy dołożyć do różnorodnych rozwiązań alternatywnych myślę, że rozwój polega na różnorodności, a nie na pełnych takich zamkniętych rozwiązania im więcej takich rozwiązań dających możliwość wyboru tym tym myślę lat dla dla gospodarki dla rozwiązań logistycznych mobilności miejskiej i pozamiejskich NATO w taki element innowacyjnych, które się pojawi jakiś czas temu w polskich miastach hulajnogi elektryczne i on z 1 strony wydaje się fajne z drugiej strony bardzo wielu ludzi narzeka na to, że hulajnogi są porzucane w różnych dziwnych miejscach tarasują czasami chodniki widziałem jakieś zdjęcia w internecie kolejne utopione w stawie rzece, więc nie wszystkie te innowacje u nas jakby tak gładko się wpisują w tkankę miejską hulajnogi jednak trochę też problemów prawnych stworzyły co było zmieniać przepisy ruchu drogowego, żeby było wiadomo, że tylko nogi można używać no tak to dotyczy w ogóle w ogóle myślami w kwestii bezpieczeństwa użytkowania wykorzystania pamiętam zdarzenie nieprzyjemne związane z wypadkiem śmiertelnym hulajnogi po poruszaniu się rzeczywiście to wymaga daleko idących zmian w prawie możliwości, ale także to dotyczy w ogóle systemu ostatniej mili, bo to nie tylko dotyczy kolejno, ale także innych elementu i w tym wskazujących, bo przecież systemy dostawy są na skuter kach na innych rozwiązań, toteż gdzieś tam się pojawia nie wszyscy jeszcze w tym przyzwyczaili do takiego elementu, że jeśli korzystam tu stawiam SC lub tam, gdzie powinno być najmniej i myślę, że no musimy jako społeczeństwo też do pewnych rozwiązań mentalnie dorosnąć tak jest my oczywiście bywa znacznie pewniej jest z racji, bo nawet cały czas nie umiemy się do końca jakoś oswoić z tym są ścieżki rowerowe planowano też mają teraz własne prawa o własne strefy dopłat do ruchu, które należałoby uszanować, a z drugiej strony wiemy, że w czasie pandemii, ponieważ ludzie też trochę chcą mieć własne niezależności, a zarazem świeżego powietrza to transport towarowy wydaje się rozkwitać, więc może w przyszłości może także do rowerów po części domyślić, że tak absolutnie tak samo mamy 2 rowery i jest okres, kiedy zaczyna nam trochę w zimowym okresie to zbyt zazwyczaj nie jest, ale w okresie wiosenno-letnim jak najbardziej i jestem zwolennikiem jak najbardziej rozwoju ścieżek rowerowych i różnorodnych sam ruch miałem projekty na Wybrzeżu przecież to to jest nie tylko element zdrowotny regulacyjny, ale ścieżki rowerowe służą także celom turystycznym można myślę, że tendencja rozwój wykorzystania roweru i jest bardzo istotna ona ma wiele wiele walorów i brak myślę, że jeśli jest dobrze skoordynowany program rozwoju ścieżek miejskich w Warszawie, aby takiego powinniśmy zmierzać to jest szansa tak jak miałem okazję widzieć handlujący czytając ten dach, a z kolei właśnie będąc w Holandii poza kościołem tamtejszym nowy system rowerów Cargo, które są bardzo fajne niestety są w Polsce dosyć drogie, ale stają się nad inwestycją kierował, bo być może wtedy ta ostatnia Mila dla mnie byłaby to proste, jeżeli chodził nawet właśnie przewożenie większych zakupów z tych automatów paczkowych MO no bo takie mamy czasy czy czyta się stanie czy faktycznie tak będzie to jeszcze jeszcze się okaże dzisiaj dziękuję mojemu rozmówcy był ze mną w studiu wirtualnym domowym dr Mirosław Antonowicz ekspert w dziedzinie logistyki Akademii Leona Koźmińskiego dziękuję bardzo, dziękuję bardzo panie redaktorze mimo była zapraszam państwa na audycję jak zwykle w sobotę o godzinie 1420 mówił Jan Stradowski do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CZŁOWIEK 2.0

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA