REKLAMA

Poczucie bezwyjściowości. O kondycji psychicznej dzieci i młodzieży w Polsce

Magazyn filozofa  - Tomasz Stawiszyński
Data emisji:
2021-03-27 13:00
Prowadzący:
Czas trwania:
25:22 min.
Udostępnij:

W jakim miejscu jest psychiatria dziecięca? Rozwiń »
Jaka jest rola rodziców i opiekunów dzieci i młodzieży? Co robić? Na co zwracać uwagę?
Kiedy szkoła porzuciła funkcje wychowawczą? Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ostatnia godzina tego magazynu sobotniego przed nami Tomasz Stawiszyński wciąż przy mikrofonie, a łączymy się z prof. Tomaszem Stolarczykiem dzień dobry dzień dobry panu dzień dobry państwu neurologiem psychiatrą dzieci młodzieży kierownikiem kliniki psychiatrii wieku rozwojowego Warszawskiego Uniwersytetu medycznego panie profesorze rozmawialiśmy już jakiś czas temu na tej antenie o katastrofalnej sytuacji, jaki jest psychiatria dziecięca w Polsce dużo się o tym na mówi Rozwiń » pisze na ja zacznę rozmowy od pytania jak ten krajobraz wygląda z Pańskiej perspektywy po roku pandemii jak pan patrzy na to co się przez te ostatnie 12 miesięcy działa właśnie w tym obszarze, w którym pan działa jak to wygląda ten rok z perspektywy psychiatry dziecięcego to jest trudne, bo myślę, że nie tylko jeśli chodzi o psychiatry ale jakie ale, zwłaszcza w środku tego co się dzieje świat dziecięcej dość rady podzielić ten okres na na na 2 okresy 1 też pierwsza część Demi, a 80 jest do wakacji, a drugi to jest to co się dzieje od jesieni i jakby coś co się czują zupełnie różne zjawiska, które na siebie nakładają ze sobą ze sobą trochę z oddziałem czują i dlaczego ten obraz kończący stary nie jest tak jednoznaczne no bo w pierwszym okresie pandemii i dziś zdecydowanie mniejszy napływ na system opieki zdrowotnej, mimo że akurat system lecznictwa psychiatrycznego dość szybko się odnalazł nowych realiach i zaczęto przyjmować online dla wszystkimi ograniczeniami przy przyjmowania online, który jeśli będzie ciasto z autorów osobno porozmawiamy ale kiedy tych reklam odbywać tylko znacznie mniejszy nad urną oddział, a jeśli jeszcze przed pandemią nie wiem i miesiącach rok wcześniej nie było nigdzie wolnych łóżek w jeździły po Polsce karetki pacjentów kładziono na kocu na podłodze itd. w pierwszym okresie pandemii powiedziałbym były wolne miejsca lub kilka dostaw, a i na to wszystko nałożyło się to wtedy właśnie wystartowała reforma aplikacja dzieci młodzieży, a córka, czyli tworzenie i co najważniejsze wydaje się środowiskowych poradni psychologicznej dla dzieci młodzieży albo środowiskowych ośrodków pomocy psychologicznej psychoterapeutycznej dla dzieci młodzieży, a no tylko, że rozwój, bo ona wystartowała zaczęła się pandemia w związku z tym nie kontraktowa no jeśli zakontraktowane już taką poradnię to ona zaczynała działać online prawda dzisiaj powoli warto o tym co ale coś zaczęło dziać od jesieni mamy sytuację właściwie powoli wracamy do tego co było jeśli jest znowu dramat znaczy nigdzie nie ma żadnego wolnego łóżka oddziały są absolutnie przepełniona nakładają się na ograniczenie gen liczne pół konieczność dzielenia izolatek obszarów zieleni izolującej obszaru lata to takie usługi myślę, że oczekujących na wynik testu, a na to się nakładano również zmniejszenie ilości pociętych w oddziałach dziennych też unikających ograniczeń nie dzielić, a natomiast gdzieś tam ciągle jest hipotetyczna, gdyby nie ruszyła reforma to byłoby jeszcze gorzej tego nie wiemy no bo można przyjąć, że jeśli jest tak jak było przed pandemią, a ich ustach zaburzeń psychicznych i częstość, jakby problemów też rośnie to jest obiektywnie potwierdzone no to może coś zaczęło działać może jednak na razie jedno ligi nie nasuwa ktoś może logiczny racjonalny natomiast prawda może poza Niewiem mrok i rozmawialiśmy 2 lata temu w Warszawie były 2 oddziały dzieli nas w tej chwili jest 9 ograniczeniami z problemami w kontraktach z opłatami stworzeniu szkoły i nieważne dzielić, a powstały środowiskowe poradnie psychologiczne znowu głównie dużych miastach, ale powstały pacjent w jego rodzice dzwonią do takiej poradni i w perspektywie do miesiąca muszą dostać jakiś kompromis, a więc tutaj coś coś drgnęło oczywiście coś co może drgnęło natomiast oczywiście nie jest w stanie skompensować lekko co się dzieje ze zdrowiem psychicznym dzieci młodzieży, a wydaje się, że na czele są zyski trochę się staram przygotować do tej rozmowy są dość twarde dane o około 60% dzieci mamy pogorszenie funkcjonowania licznej no właśnie o tym miałem chciałem z panem też porozmawiać w kontekście statystyk dotyczących samobójstw myśmy o samobójstwach też rozmawiali przy innej okazji z panem i no te statystyki w Polsce są bardzo wysokie mówi samobójstwa dzieci nastolatków na w odniesieniu do o 2019 roku ta liczba też wzrosła, więc oczywiście pytanie czy to jest bezpośredni związek z pandemią mamy tutaj do czynienia z jakimiś innymi czynnikami, niemniej jednak faktycznie te wskaźniki są dość alarmująca, a takie wskaźniki były alarmujące jest to alarmują DTM na Polsce mamy problem ze statystyką i jakoś krajem, w którym przez sprawozdawczość nie jest naszą najmocniejszą sprawa pan raka i raczej do zrywów się nadajemy jej rozliczania w związku z prawem Unii prawda zerwać tych różne sposoby obliczania mogły wpłynąć na różnicę ja nie chcę wchodzić szczegóły, ale usłużnie rozliczano natomiast w Oklahomie, ale my rano ulica wiernej Gazecie problem pan mówi, że to różnie Znicza no i różnie można interpretować to znaczy, że na raczej mamy do czynienia potencjalnie zaniżoną liczbą raczej z zawyżoną chyba trudno, żebyśmy mieli tutaj nie mamy za przychodnią, ale no, ale różnica między latami może wynikać z faktury inaczej deportowano, jeżeli rada rozumie, że ustalenie czy nie wiemy organy te dzisiaj jest ani rząd, że zawsze jest zaniżona liczba chciałabym być zawsze mile nas opis dokonanych jednak nie po akt zgonu jest niższa tutaj kimś kimś takim w miarę mało dyskusyjne i natomiast na pewno rośnie zarówno liczba prób jak rośnie liczba ta re samo ubój i liczba prób rośnie, dlatego że rośnie wraz z zaburzeń depresyjnych lękowych, a i to jest też oczywiste populacji natomiast i próby samobójstwa wydaje się, że mogę postawić taką też chciałbym oczywiście nowe mini nie zweryfikowały dodatkowe no świetni, ale wręcz gospodarność rodzinność możliwa, że bardzo ważnym czynnikiem jeśli chodzi o decyzji o próbie samobójczej lub samobójstwo Jeszka jest brak wyjścia jest bez wyjścia różni natomiast pandemia i zamknięcie nasiliła się myśleć tylko się odwoływać do to do historii i niedawno konsultowali dziecko 9 pół roku oprócz samochód, a dwupokojowe mieszkanie jadący Ojcze agresywne głównie fizycznie matka wydaje się brak pewnej wersji ofiara przemocy i dziecko 9 uroku, które sobie radzić znał niemal raj w czwartej klasie i ona nie ma żadnego wyjścia nie ma żadnych kosztów, które jest zamknięte w tym piekle wzięcie w trudno nawet w tym wieku mówi pewnie od pełnej świadomości śmierci trudno nawet zadać pytanie czy na pewno chciałaś chciałeś ułożyć, ale wzięcie leków jest formą przerwania sytuacji, w której jestem, a że, do której nie mam żadnych innych pomysłów jaśniejsze, a w sytuacji pandemii nasila się bez wyjścia gość jeśli zaś brak brak jak i jakie jest przejście na brak jakiejkolwiek szansy to my to widzimy mamy dzieci, które mówią jak wy piszecie i wrócę do domu to się zabije aż pandemii strasznie trudno znaleźć nić sztuki długoterminowo i prawda trudno znaleźć oddział kół MOS w taki minister, że można je zabezpieczyć, bo rozpali mamy moc co dobre emocje w kwarantannie itd. tak dalej tu postawimy średnich w tej rozmowie prof. Tomasz Wolan czy jest państwa gościem na za moment do niej wrócimy, ale najpierw informacje muszą się pojawić na dania z nami jest cały czas prof. Tomasz Wola czeka jeszcze dzień dobry już teraz dzień dobry mówił pan tej bez wyjścia kości w poprzedniej części naszej rozmowy jako takiej głównej przyczynie prób samobójczych prezesów psychicznych u dzieci młodzieży i pomówmy chwilę po bez wyjścia włości w kontekście pandemii, bo to rzeczywiście tak jak pan resor powiedział jest okoliczność, która wzmacnia tego rodzaju no i jakości doświadczeniu oczywiście nie chcę, żebyśmy wchodzili teraz dyskusja o charakterze epidemiologicznym co z zamykaniem szkół i czy zamykanie szkół wpływać nie wpływa na propagowanie się wirusa raczej chyba wszyscy zgadzają, że jakoś tam wpływa ale, ale wydaje się, że chyba tym co przede wszystkim umyka i tym, czego brakuje najbardziej jest jakiś rodzaj pomysłu na to co właściwie w takiej sytuacji zrobić w jaki sposób na dzieci, które masowo zostają w domach z rodzicami, które nie mają możliwości funkcjonowania w tym środowisku szkolnym w czasie pandemii co one właściwie mają zrobić jak jest na to pomysł tutaj, bo brakuje jakiejkolwiek wizji prawda tak myślę, że to jest głównie OFE pochodzą z czegoś co obserwujemy od regulacji, czyli jednak tego kryzysu roli wychowawczej szkoły tak szkoła jest miejsce realizuje podstawę programową i przygotowuje także dni natomiast jedno gdzieś tam i coraz mniejszy nacisk jest moja zależne obserwacja tak potwierdzają też wypowiedzi nauczycieli przy dużym badaniu, które wdrażano z nauczycieli oni jako 2 ustawy ograniczenia możliwości ich sposobu działania jako wychowawców podali podstawę programową biurokrację, a w związku z tym szkoła i jakby zwłaszcza on-line przestała być czegokolwiek poza uczeniem a kiedy jeszcze odbywały się zajęcia normalne to swoją pytacie o połowę życia młodego człowieka tam przecież wszystko jest socjalizacja tam się dzieje uczenie relacji społecznych uczenie rozwiązywania problemów uczenie współpracy nabywanie czułem innych perspektyw funkcjonowania SI niż te, które ma to rodzinne głównie na utworzenie systemu wartości jeśli na podstawie oczywiście tych, które wynosimy z domu rodzinnego, ale na to nakładamy doświadczenia nie wiem ze szkoły grupy rówieśniczej lektury dalej i nagle to wszystko się z obciętą nie mają nic Ania ten trudno i nie wiem więc, odbywając wirtualny w USA, ale nie wiem ta rodziła robi aktualne godziny wychowawcze i prawda, a no czekam wróćmy do teorii godziny wychowawcze opinii stawki rozmawiamy nie wiem jak problemach sposobach rozwiązywania wyniknęła ta część życia młodych ludzi oddano i europejskie Towarzystwo przyjaciół dzieci młodzież ze szkoły taki dość, ale mistyczny apel wystosowało w tym tygodniu a jakby z 1 strony prosząc, żeby przestać używać sformułowania stracone pokolenie albo kolejek powinno zostać hipnotyzujące, ale jednocześnie zwracające uwagę jeśli w tej chwili nie dokonamy olbrzymich inwestycji le funkcjonowanie dzieci młodzieży to oczywiście to pokolenie jest zagrożone znacznie koszt funkcjonowania w przyszłości ze względu na brak umiejętności społecznych różnego rodzaju, ale też umówmy się te duże zaległości edukacyjne to jest tutaj, bo moim okiem tego z tym musimy wnioskować dla niektórych dzieci wyjęliśmy go młodsi dzieci byliśmy im ukraść nie będzie 13 świadczenia społeczne i no nie chcę pana pytać o to jaka mogła być alternatywa, ale pewnie pan trochę o tym myśli jak to właściwie można by było zorganizować, jakiego może nie tyle nawet jak można zorganizować, bo to już kwestia czysto techniczna ale, ale jak, jakie kwestie byłyby tutaj najistotniejsze na co należałoby zwrócić szczególną uwagę, bo ostatecznie tutaj częścią tego problemu poza tym wszystkim co łączy się no właśnie z tym, że dzieci takim wieku, w którym potrzeba kontaktów z rówieśnikami energia i itd. są o zupełnie nieprzystosowane do tego, żeby pozostawać w zamknięciu i siedzieć przed komputerem no poza tym jest też także przecież wiele nas dzieci, o których mówimy zostaje w domach, w których często spotykają się rzeczy nieprzyjemne i tragiczne to znaczy no przemoc psychiczna fizyczna szkoła jest często taką przestrzenią bezpieczną w tym sensie przestrzeni jakiegoś wytchnienia natomiast natomiast pozostawanie w domu, który mnie dzieje się dobrze na tylko pogarsza to wielopoziomowo sytuację i stwarza takie wrażenie bez wyjścia nowości w sposób dojmujący więc, jakiego rodzaju właściwie tutaj można by było rozwiązania implementować, które miałyby szansę na trochę zmienić to ataku ten krajobraz ponury, z którym rozmawia z nową mieliśmy czas temu 31 różnych poziomach pana z 1 strony mówi pan o rodzinach, których już jest jakby Ukrainy funkcjonują prawidłowo, a te 1 osób 1 grupa, a ja natomiast drugą grupą są rodziny, które funkcjonują plus minus prawidłowo, ale również rodzi dzieci tych rodzin funkcjonuje znacznie gorzej ta i zwrócenie uwagi jednak na to, że dziecko, jakie ma inne potrzeby w ogóle ma dużo potrzeb innych niż potrzeba edukacyjna te proste rzeczy uczciwe badanie także dzieci z diagnozą psychiatryczną, który w zamknięciu, a bardzo naraz drażliwość zachowania agresywne bardzo pomaga 2× w tygodniu regularna aktywność fizyczną i to są twarde dane, że tak jest, bo sport dane tak jest co raz w tygodniu intensywna aktywność fizyczna poprawia, a jakiekolwiek ustrukturyzowane zajęcia mogą nawet online, ale poświęconej jednak rozwiązywaniu problemów i myśleniu o osobie o swoich doznaniach uczenie komunikowania się Proszeniu o pomoc nazywania tego co się ze mną dzieje ta cała taka sfera powiedziałbym w tych profilach, która czasami się przedtem odbywała ani dochody ona kona lekcji wychowawczej to jakieś skargi klasie jest jakiś 1 sensowny nauczyciel na minimum 1, który jest fajnym wzorcem osobowym daje taką osobą teściową pokazuje jak co znaczy rozwiązywać konflikty znaczy być przyzwoitym człowiekiem co znaczy chorować Schäfer, a więc to i to niezbyt, a teraz to wprowadzić tak powiem, a do curriculum w sposób świadomy nie, licząc się stanie otoczyć pomocą rodziców pytania rodziców co ja mam robić z moimi dziećmi kolejne marki, które przychodzą mówią, że moje dziecko uzależnione od komputera zadaje zawsze to samo pytanie, a co pani zdaniem miałoby robić wtedy, kiedy nie gra i ja tak dobre pytanie się do odkryć uczy się jak mówił, ale tak też bez komputera czy, ale co one mają praca z rodzicami właśnie na tym jak spędza plastyczne mamy rodziny, które jak wybitna Polska, ale jak dziecięce trafiały tylko Namysłowska jakiś czas temu zaczęła mówić o rodzinie artykuł dającej taka rodzina, która powoli, jakby wszystkie swoje zadania i rodzicach opiekujących się delektuje nas jako szkoła ma nauczyć wychować psycholog ma rozmawiać o ważnych rzeczach nie wiemy Edukator seksualny ma prowadzić edukację seksualną plener ma rozwinąć fizycznie dietetyczka ma ustalić jest ten pan wszystko się dzieje na zewnątrz wszystko delegowany mamy we wraku tu nie ma dzwoni mama mówiąc do mnie, żebym jak powiedział parkietowi, że ono dwudziesty drugim roku spółki i to w terenie zawsze jak się rozmawia z Orlętami to akurat tego rodzaju oczekiwania na przekucie terapeuta będzie osobą raz powiedzieć dziecku ma wracać do domu o godzinę x jest kościół gosposie i dość długi jest długa tak powiem może wygrać, ale też mówienie o pewnej grupie NATO jeśli chodzi o przemoc to jednak jest wzmocnienie systemu zgłaszania przemocy braku zgody na na przyzwoleniu brak zgody na duży, że przemoc FC 1 i jasne nazywanie jest również mocą moc trzeba już dawno jest dosyć też istotne, bo to taka myśl ja już pary niewielu realna prawda Ano jeszcze na próbie samobójczej i właściwie tak de jedno z rodziców, które mówi, że koszmarnie wygląda jest głupia gruba, a drugie z rodziców, które np. kontroluje każdą praktycznie jak z zawiera dostęp do telefonu w ramach troski, bo oczywiście w sieci czyhają zagrożenia dla koleżanki są patologiczne na pewno lekarz mówią próba zdefiniowania, że no właśnie, toteż jeszcze ile właśnie ta dziecko taki AKI w takim świecie, których jest bite, ale z 1 strony jest poniżający Hiszpan jest kontrolowana trochę pozbawiana możliwości odreagowania tego, że teść właściwe wejść właśnie myślę, że ta, że ta bez wyjścia Woś czy zostanie nam z tej dzisiejszej rozmowy najmocniej, bo to jest taka jakość, która jak pan prezes podkreślił jest fundamentalna w kontekście różnorakich kryzysów o psychologicznych i i na to czas, bo wyjątkową uwagę zwracać indywidualnie systemową, dziękując zadać pytanie czy to dziecko ma jakąś możliwość zmiany sytuacji, w której jest, a drugi rynek myślę natychmiast zadaję czy my jako system niesienia pomocy w kulcie in oddział w oddziale czy mamy jakąkolwiek szansę pomóc naprawdę mamy go mamy sporo dzieci, których jedynym racjonalnym wyjściem, które nam przychodzi do głowy jest adoptować to pozbawianie ekologiczną zawodową rodzinę ile w bardzo serdecznie panu dziękuję za te rozmowa jak prof. Tomasz Barańczyk był państwa gościem neurolog psychiatra dzieci młodzieży kierownik kliniki psychiatrii wieku rozwojowego Warszawskiego Uniwersytetu medycznego kończymy też ten dzisiejszy program, który wydawała Katarzyna Morawska realizowali Maciej Gorczyński Jana cech jeśli nazywam Tomasz Stawiszyński w dobrej soboty i niech państwo dbają o siebie i stosują do wszystkich się zaleceń, bo sytuacja jest dramatyczna, jeżeli chodzi o pandemii w Polsce no i ci z państwa, którzy mają dzieci nie zwracają uwagę baczną na te bez wyjściową, bo to istotne Barca do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN FILOZOFA - TOMASZ STAWISZYŃSKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA