REKLAMA

O standardach za kurtyną. W Polsce i za granicą

Gościnnie w TOK FM: Wyborcza, 8:10
Data emisji:
2021-03-29 10:10
Czas trwania:
25:54 min.
Udostępnij:

Od kilku tygodni środowisko filmowo-teatralne wrze - aktorki i aktorzy opowiadają o tym, jak wygląda edukacja, jak wygląda praca nad spektaklami. A wygląda tak, że niestety przemoc, upokorzenia, nadużycia (również te seksualne) były i są powszechne. W dzisiejszym odcinku Stanisław Skarżyński rozmawia z Michaelem Gieletą, reżyserem teatralnym i operowym, i pyta, czym różni się praca w Polsce i za granicą. Więcej odcinków na https://wyborcza.pl/podcast

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
to jest ósma 10 podcast gazety wyborczej o standardach za kurtyną ósma 10 podcast gazety wyborczej Stanisław Skarżyński dzień dobry pozdrawiam z WHO stany witryn mokry Brytanii, z której obserwuje, a nie tylko obserwuje również mój gość obserwuje tę bombę, która eksplodowała w Polskim środowisku teatralnym od kilku tygodni kolejni pracownicy pracownicy teatrów przede wszystkim aktorzy aktorki opowiadają jak wygląda edukacja jak wygląda praca nad spektaklami, a wygląda Rozwiń » także przemoc upokorzenia nadużycia również seksualne były i zapewne wciąż są powszechne i dotąd nie spotykały się z reakcją środowiska państwa moim gościem w dzisiejszym wydaniu ósmej 10 Majkę Gieleta reżyser operowy teatralny o polsko Brytyjsko żydowską włoskich korzeniach dzień dobry cześć część dzień dobry zaprosiłem do tej rozmowy bo kiedy rozmawialiśmy przed kilkoma dniami o tym rozwijającym się polskim mitu to powiedzieć coś takiego nie bardzo uderzyło, że kiedy podczas pracy chce dotknąć aktora aktorki, kiedy przygotowujesz spektakl to wcześniej pytasz czy mogę się dotknąć i to nie jest kwestia swojej kultury jak tylko to jest k oczywiście pewnie też nie twierdzę że, że mam nadzieję, ale nie ma kultury, ale ale, że to jest przede wszystkim kwestia wymogów zasad, które obowiązują Che jako reżysera wykształconego w wielkiej Brytanii słuchaj i to oczywiście bliskość tego co Unię w UK wprowadzają jest mniej restryktywnego to co Unii jak miłe sprowadzają, a ma mówić o związkach z pod tak tak tak, dlatego że przecież pierwsza rzecz która, jeżeli nie ma pewnych rzeczy wymienionych w kontrakcie to pierwszy dzień pracy wszyscy członkowie zespołu dostają od zasady regulacje, jakkolwiek przetłumaczyć, których jest opisane przede wszystkim, czego nie wolno jak również to, dokąd ma się zwrócić, jeżeli jest problem i czy to dotyczy kwestii odnoszenia się do siebie w sali prób czy kwestii nadużywania władzy czy to dotyczy kwestii używania mediów społecznościowych w pracy co jest nokaut w te wszystkie rzeczy są napisane i robiąc wyssać do tej naszej dzisiejszej rozmowy rzeczywiście jest także teatry muszą z góry przysłać związkom zawodowym swoje anty dyskryminacyjne i anty przemocowej regulację także Jakucji związek aktorów czy i czy SA, że w Kaliforni, gdzie jedzą co taki projekt taki organizacja zatrudniająca artystów jak ma polityka i tak jak to bywa też wspominam z dniami się nie dyskutuje, a Unia mają bardzo konkretnie określone zasady tego ile mogą trwać próby ile potrzeba przerwy jak długa powinna być przerwa między 1 sesję drugą, choć nadto na pewno się wzięło, skąd szkoda, czyli musiała ta władza być nadużywana, że w tym momencie był strajk aktorów czy Striker in specjalistów, a te rzeczy się skończyć działy plus następna rzecz to jest to, że omija również kwestia przepracowania, bo wiadomo, że przed premierą czy tymczasem w całym procesie tworzenia spektaklu tak rzeczywiście jest to środowisko narażone na wysoko emocjonalne stany choćby z przepracowania, choć bez inwestycji emocjonalnych samo sam materiał, na którym pracujemy, ale właśnie dlatego istnieje powiedzmy, że kodeks drogowy, który zapobiega tworzeniu sytuacji, które potem mogą mieć gigantyczny wpływ np. na zdrowie psychiczne osoby, które się żywe czy przepracowaniu wypaleniu tym wszystkim rzeczom, które i producent reżyser i Unii, które opiekują się, bo ja mam swoje Unia to mają swoje Unii inspicjent mają swoje unie jest dziś dla zarządu teatrów jest ktoś, kto się nazywa kampanii mamy, że ja nawet nie wiem jak to przetłumaczyć w Polskim systemie, ale ktoś, kto zajmuje się obecnie administrator artystyczne, ale powiedzmy, że to jest zarządca Kompanii grupy teatralnej udanego teatr są przedstawiciele związków zawodowych w sali prób ja wiem, że takie osoby istniałby nawet co wypisane w polskich teatrach natomiast, jaki zasięg działań jest jak bardzo ich głos jest słyszalny tego nie wiem ja wiem tutaj, że zmieniamy się nie dyskutuje Kroka to jest już uderzające, bo my tutaj rozmawiamy o wieś przemocy fizycznej o profesorze, który pogryzł studentkę, a ty mówisz o np. nie przekraczaniu czasu prób jak to wygląda czyli, jeżeli pracuje w teatrze nie wiem w wielkiej Brytanii albo w stanach Zjednoczonych i przekroczy czas próby powiedzmy próba ma się skończyć Niewiem o godzinie siódmej wieczorem i przekroczy ten czas będzie chciał, żeby zespół został nie wiem godzinę dłużej to co się dzieje na to przede wszystkim ktoś musi za godzinę płacić i przede wszystkim ja nie znam wielu producentów, którzy chcą płacić za za ekstra godzinę, dlatego że płaci się trzygodzinnych sesjach i Old Time, czyli nadgodziny są bardzo drogi i czy to jest producent subsydiowane przez państwo to jest producent komercyjny to nikt szczególnie chcę za 3 godziny pracy 20 paru zespoły osobowego zespołu aktorów potem inspicjent potem asystentów inspicjenta ludziom świat ludzi od wszystkiego stałe setup nie wiem z 4050 osób zależy w Operze to w ogóle są 100 kilkadziesiąt osób jest orkiestra w dodatku, więc na tydzień przed danym tygodniem trzeba napisać grafik prób w przeddzień musi powiedzieć, kto będzie pracował, od której do, której i w danym dniu próby nie wolno sobie tego bać czy swojego doświadczenia to jest także, że to np. że właśnie jest taki system ograniczeń wbudowany system pracy teatralnej powieść w tej całej polskiej dyskusji pojawiają się takie głosy, że to jest ograniczanie swobody twórczej to jest ograniczanie kreatywności to jest ograniczanie tego szaleństwa, które tworzy teatr znasz tę bajkę i czy swojego doświadczenia te ograniczenia są twórcze czy rzeczywiście powodują, że masz większe nie wiem jeszcze bardziej skrępowany w pracy twórczej i dobrze to pozwól, że ja tobie zadam pytanie, gdy umawiamy się na godzinną rozmowę o 50 tej ósmej minucie rozmowy wystaje sobie sprawę, że nie dostały 7 odpowiedzi, które czytały w ramach, czego zaczyna się spinać denerwować pocić krzyczeć na mnie pokrzykiwać nas wybija godzina, do której umawialiśmy się, że ja ci daje swój czas, po czym zaczyna na mnie krzyczeć i tymi powiedz czy to jest profesjonalne zachowanie swojej strony nad wybiła mi pytanie zębów przepraszam ale, ale na tym polega jakieś zobowiązuje, że ja pracuję od dziesiątej do pierwszej od pierwszej to drugi 30 melanż to jest umowa, jeżeli ja się w danym w tych 3 godzinach nie wyrabiam z planem, który został zaaprobowany przez producenta to chyba świadczy o moich kwalifikacjach i moich umiejętności trzymania się tego co się mówiliśmy i oczywiście, jeżeli jest to nie do osiągnięcia jest coś nie poprze próbowano wtedy przyjdzie do producenta czy do rektora Akademii królewskiej czy dzieli, ale daczy, gdzie tam ja pracowałem wiem, a i wtedy mówisz nie wyrobiłem się z czwartym aktem potrzebuje 2 sesji co możemy zrobić, ale to jest dyskutowane to nie są moje osobiste tu pani miejsce powiedzenie nikt nie pójdzie do domu, bo to jest po prostu nieprofesjonalne zachowanie i czy twoim zdaniem to jest także właśnie z tego podstawowego pewne ograniczenia szanujemy czas innych ludzi tak, że nie przekraczamy granic dotyczących czasu pracy biorą się inne ograniczenia to znaczy np. właśnie Niewiem kontakt fizyczny relacji między członkami zespołu podział pracy w tym zespole co też chyba szacunek, a nie ograniczenia boja nic z tego nie widzę jako ograniczenia, bo to nie jest mówi Legal land, który miał układam sobie te kostki tylko to jest praca i foto ja jestem osobą profesjonalną żeby, podpisując kontrakt umówić się do tego tego dnia będą w stanie wystawić ja uważam Hamleta prawda i ziemi tyle tygodni prób nie wystarczy, że tego dnia umawiamy się na próbę techniczną tego nasze programy na próbę generalną i tutaj, jeżeli tego nie wypełniono wtedy mam problem prawny z ludźmi, którzy podpisali ze mną kontrakt a gdy cała kwestia dotycząca kreatywności cudzysłowów no to już jest przez kwestia czy malarze płacą na widok własnego płótna, a też mają dlań prawda wszyscy mamy dla napędzania dlaczego, jeżeli malarz ma danego dnia na wystawy zdążyć z malowaniem czegoś kompozytor ma prapremierę opery, którą musi napisać do marca 2002. roku należąca produkcja stoi czeka to czy ten kompozytor trzymała się wykonuje daną pracę profesjonalnie i właściwie, a jeżeli są problemy to się wcześniej komunikuję oczywiście teraz musimy powiedzieć czy chcesz wiesz w ogóle o tym rozmawiać, ale na tym co jakby w tym doświadczenie przyjechać do Polski zaczęły pracować w Polsce Poznań, żeby struktury polskiego teatru tak jak to jest zorganizowane od strony prawnej, czyli jak to jest zarządzany przez państwo jak to jest potem zorganizowane na poziomie poszczególnych instytucji to nas wiem np. że mieć taką sytuację musieli po prostu zrezygnować ze współpracy z jednym z aktorów, bo nie były w stanie pracować z człowiekiem, który przyznawał sobie prawo do właściwie wykonywania swojej pracy i czy takich kwiatków w Polskim środowisku teatralnym jest więcej w przypadku tej konkretnej osoby to nie ja miałem problem miałem problem z tym jak ten mężczyzna w wieku średnim traktował młode aktorki salę prób i tutaj chodzi o awanse seksualne tylko tutaj chodzi o pogardę wyższość o blokowanie i młodych aktorek, które mają prawo popełniać błędy czy doszlifować własny artyzm tak to nazwijmy, dlatego że są młodymi twórcami młodymi twórczyń nam natomiast ja nie jestem w stanie pracować w atmosferze ani terroru ani agresji werbalnej czy fizycznej czy nawet pasywną agresywnej i moim zadaniem jest tworzenie bezpieczeństwa w sali prób dla wszystkich, których inni siedzą, jeżeli czasami musi podjąć radykalne kroki to musi podjąć radykalne kroki pojawia odpowiedzialności za zdrowie psychiczne za spektakl za to, że ludzie będą zaangażowani w to co robią, że będą bać i to jest część mojej profesji, ale powiedz czy kiedy uczyły się zawodu ów w wielkiej Brytanii i zdaje się we włoszech to miałeś zajęcia ze zdrowia psychicznego aktorów z tego w jaki sposób ta praca oddziałuje na człowieka i w jaki sposób ta praca i nie wiem jest obciążająca dla właśnie np. młodych ludzi słuchaj ja się nigdy zawodu nie uczyłem w tym sensie akademickim, dlatego że tutaj nie ma takiego systemu tutaj dziś na reżyserię co słowo tylko w większości są to ludzie po uniwersytetach, którzy wchodzą poprzez asystentury poprzez staże do profesji po prostu obserwujesz uczysz się zaczyna dostawać coraz więcej odpowiedzialności musisz pracować z drugimi obsada mi albo dbać o spektakl, który jest grany komercyjne tak, żeby pozostał na wystarczająco wysokim poziomie ja nie mam żadnego dyplomu oprócz Uniwersyteckiego dyplomu nie ma żadnego wykształcenia reżyserskiego i nie ma go pić Brok nie ma opisał hol na PIT, choć już nie żyje, ale nie ma go trzeba nam nie ma go sam Mendes nie ma go, a czy ma być po prostu nie ma czegoś takiego no dobrze to teraz wróćmy do struktury polskiego wykształcenia artystycznego czy teatralnego, bo to też jest coś, gdzie mówi, że właściwie brakuje kodeksu drogowego, a ja się zastanawiam, bo ja ja tego nie jestem w stanie zrozumieć pracodawcy na kilku renomowanych uczelniach w anglojęzycznym świecie nie rozumiem jak rektor szkoły może mieć albo oddzielną karierę w komercyjnym świecie przy spektaklach niekomercyjnych być na etacie w innym teatrze jeszcze w dodatku robić programy telewizyjne czy kręcić film w mi się wydaje, że bycie rektorem też dość no ja nie wiem jak powiedzieć kwota działa, ale też pełen etat w ramach tego nam tutaj w każdym razie ludzie, którzy prowadzą, czyli bagażniki wieją i radę Irlandia itd. nie mają alternatywnych kary, dlatego że poświęcają się właśnie edukacji teatralnej czak chcemy nazwać uczeniu nowych pokoleń aktorów i ja sobie nie jestem w stanie wyobrazić czym przypomnieć osób, które mają ważne kariery jako reżyser życia jako aktorzy, którzy pracują na stałe w danej szkole teatralnej to po prostu jest gdzieś niekompatybilne oczywiście przychodzą wspaniali aktorzy dają Master Class tylko czy ja się spodziewał, że auto China jest dobrym nauczycielem i wiersza czy naturalizmu nie, dlatego że auto China jest wielkim aktorem czy Meryl Streep chciałoby się na dziesiątą rano na zajęcia przyjeżdżać i przez 3 miesiące robić sceny z 3 sióstr przy tym co ona ma do roboty w życiu to sądzę, że nie, więc el ja po prostu się zastanawiam, jaki rodzaj nad człowieczej Energi i zaangażowania trzeba mieć, żeby osoba, która odpowiedzialna za daną instytucję edukacyjną mogła mieć jeszcze być pełnoetatowy osoby starsze dlatego po prostu nie rozumiem druga rzecz to jest to, że będąc nauczycielem akademickim, który jest opłacany przez państwa podatki w szczególny rodzaj odpowiedzialności, jeżeli jesteś nauczycielem akademickim masz załamanie nerwowe przed studentami, bo ci nie wychodzi to co chciałeś chciała zrobić jest problem, ale problem powstanie studentów tylko wydaje się, że problem z drugiej strony i to co jest odległego obserwatora dla mnie najbardziej frustrujące jest to, że to są publiczne środki oczywiście istnieją takie sekciarskie szkoły teatralne czy szkoły artystyczne wszędzie na świecie to też niezły biznes jest sporo ludzi ilość ludzi, którzy nie dostają do pierwszoligowych szkół z tego co innego względu i płacą za taką edukację niezależnych szkoła to jest oddzielna rzecz, ale jeżeli chodzi o pierwszoligowe szkoły, które mają stwarzać najlepsze możliwe warunki do pracy do tworzenia nowego pokolenia aktorskiego, a to jest pewna odpowiedzialność i ja nie rozumiem należeli miałbym taką okazję to podejrzewam, że byłby to dla mnie właśnie punktami od 100% poświęcenia wtedy, jakbym wiedział co się dzieje na innych zajęciach domyślam się, że jeżeli ktoś jest bardzo zajęty karierą twórczą poza prowadzeniem szkoły to bardzo możliwe, że nie jest w stanie tych wszystkich rzeczach się dowiedzieć reagować, zanim one się wydarzą, bo przecież ludzie angażowani do zajęć przychodzą z pewną reputacją, bo teraz mamy taką dziwną sytuację, że wygląda na to, że władze kolejnych uczelni artystycznych w Polsce odkrywają, że ma miejsce coś takiego jak Fuks łóżka ja wiem to rewelacja prawda, że ostatnie podoba, że te osoby dowiadują się tak dużym opóźnieniem lotu wiadomo, że nie tak te sprawy wyglądają drogi ja nie wiem ile pokoleń wstecz trzeba polskich aktorów pytać, w którym momencie ta przymocować weszła wtedy książki czy, w którym momencie profesorowie czy profesorki szkół teatralnych czy adiunkci zaczęli sobie pozwalać na zachowania przemocowe to oczywiście, że seksizm w tym środowisku był i prawdopodobnie jeszcze trochę potrwa, zanim przestanie być jest faktem, z którym wszyscy powinniśmy walczyć czy polskie środowisko jest tak tę walkę zaangażowany jak świat anglojęzyczny tego nie wiem, ale nie wydaje mi się, żeby to było, dlatego że pewne filmy zapewne sztuki nie miałoby miejsca, gdyby pogarszanie czy wyśmiewanie kobiet np. no po prostu takie sztuki jesieni pojawiły czy takie seriale na brytyjskim amerykańskim rynku bardzo powolnie nie do pomyślenia, a w Polsce ludzie się z tego strasznie śmieją jeszcze tym, którzy nie wiedzą to wyjaśnię, że Siuksów Ka tzw. to jest praktyka zwana czasami skróceniem albo w wojsku to jest fala, czyli takiego brutalnego i jakoś upokarzającego przyjęcia w szeregi studentów, którą dla najmłodszego rocznika organizują roczniki starsze, które Ano jako jakiś taki rytuały inicjacyjne potrafi jak wiadomo wszystkie rytuały inicjacyjne mają potencjał do przekształcenia się mówi no czasami bardzo poważną przemoc, ale powiedz mi przepraszam, ale w tym momencie upokarzanie młodej Helen Mirren ma sens to znaczy zrobić najlepszą aktorkę, jakie ktoś twarz i budyniem tam nigdy nie nie chodzi o to, że są 2 rytuały inicjacyjne są, jakby częścią każdego środowiska każde środowisko ma rytuał inicjacyjne nie musi być upokarzający tak może być po prostu przyjęciem w szeregi może mieć w sobie jakiś Niewiem taki komponent jakiegoś Niewiem jaki, jaki pamiętam mój początek żeglarski to, że jak byśmy zdali patenty nam kazali wskoczyć do jeziora no i latem wskoczyć do jeziora no kazali też nie kazali nikt nie musiał tego zrobić by nie miał ochoty, ale dobra umiejętność jak pływa, ale jak Maria Wolińska jest w tym jakaś logika, że zostaliście żeglarzami prawda teraz wskakuje do jeziora nie, jakby mogło być tak, żeby nas tam nie wiem kazali nam wskoczyć do jeziora ze związanymi rękami Kotwicą przywiązaną do nocnej wtedy rytuały inicjacyjne zmienia kształt no chyba na tym polega różnica prawda na tym polega różnica między rytuały inicjacyjne, a przemocą, która się z niego może rodzić, bo przecież, jeżeli ci ludzie, którzy organizują te rytuały inicjacyjne nie są to właśnie nadzorowani przez władze uczelni, które właśnie teraz odkrywają w ogóle zjawisko to mamy potężny problem mogą jeszcze 1 rzecz powiedzieć, dlatego że wzeszłym tygodniu spojrzałem na stronę internetową brytyjskiej Jakucji, czyli związku zawodowego aktorskiego i spojrzałem też na stronę internetową ZASP-u, czyli ekwiwalencji i jest 10marca 2 tysięcznego 2001. roku raporty zarządu głównego ZASP-u w Warszawie ja nie będę go to jest zresztą, kto chce może o sobie zobaczyć, ale brak jakiegokolwiek wspomnienia na temat ostatnich wydarzeń i tych rzeczy, które bulwersują i publiczności środowisko jest dla mnie bardzo znaczący z drugiej strony chodzić na stronę internetową brytyjskiego amerykańskiego sekwencji i np. masz wymienione takie rzeczy definicja przymuszania tworzenia wrogiego otoczenia poniżania lęk nękania ostracyzm zastraszania nieuzasadnionej krytyki co są lokalizacje wysokiego ryzyka, a co to jest nękanie qui pro około i masz te wszystkie definicje ma linie telefoniczne, pod które może zadzwonić anonimowo lub nie jest organizacja, która się nazywa British Association pupy Płomień od medycyny, czyli brytyjska asocjacji ja medycynę dla środowisk scenicznych, w której również jest oddzielna linia dotycząca zdrowia psychicznego czyli, jeżeli czujesz, że na horyzoncie pojawia się czerwona flaga tak jak to taka aktorka może anonimowo zadzwonić i terapeutyczny sposób, dlatego że jednym z zadań tej organizacji jest chronienie zdrowia psychicznego w tym przypadku z studentów i młodych twórców i również trzeba zadać pytanie jak ja szukam jakiejkolwiek informacji na stronie internetowej ZASP-u dotyczącej przemocy w teatrze czy co ten związek zawodowy robi dla ludzi, którzy np. czują się degradować w pracy tej informacji nie znalazła to jest tak dobry obraz tego, że w niektórych sprawach udało nam się dogonić zachód, a w innych sprawach zostaliśmy daleko daleko tyle w rzeczywistości nieprzyjemnie feudalnej to jeszcze na koniec zapytam czy pracuje teraz czymś bardzo ciekawym, ale tak ja w tej chwili pracuje nad 2 operami nad festiwalem, który przygotowuje w Norwegii nad 2 sztukami, które będą to w Polsce trochę we włoszech, a więc w gruncie rzeczy ten dziwny okres zastoju właściwie był dla mnie bardzo pałę zajęć, ale również, dlatego że tutaj się trzeba przygotować z góry, czyli ja nad scenografią pracuje 8 miesięcy czy rok przed tym jak ta scenografia będzie powstawała, dlatego że takie są zobowiązania, więc muszę wszystko w głowie z góry zaplanować, a potem próby to jest tylko egzekwowanie tego znaleźli w wymiarze fizycznym co zostało już na papierze przedstawione zaaprobowana budżetowa ne, a więc w gruncie rzeczy ja byli i są bardzo zajęty tyle tylko, że tak jak wszyscy się ze Plaza, a powiedz mi to, jeżeli teraz masz podpisane kontrakty na spektakle, kiedy jest np. premiera takiej rzeczy którą, jeżeli dzisiaj być podpisał kontrakt na Zachodzie to kiedy byłaby premiera 2 lata powiedz, że teatr Opera oczywiście działa z zaporą to mogą być 3 lata do przodu oczywiście to co w tej chwili się dzieje to jest taki efekt domina prawda, że spektakle, które miały być robione w zeszłym roku będą robione w przyszłym w ramach tego rzeczy się obsuwają na 2425 to oczywiście natomiast w teatrze tak jak jest doskonale pewne rzeczy wrócą do teatru pewne rzeczy będą skonsultowane pewne rzeczy będą zastąpione czymś innym i podejrzewam, że ludzie, którzy prowadzą teatry nie mają tak jak ja karierę, w której ja wybieram to co proponuje wybieram to co chce zrobić nie planuje sezonów budynku, ale chyba najgorszy czas mają ludzie, którzy prowadzą instytucje, dlatego że my cały czas nie wiemy co nam będzie wolny no teraz wielką nadzieją na nasze lato kulturowe tutaj są letnie festiwale, ale co robić, jeżeli kom prawne mogą ci 3 osoby wejść na scenę no to Hamleta nie wystarczy prawda już nie mówię nawet dojdzie będzie wielki renesans greckiej tragedii klasycznej, czyli zauważ, że trwa maski to fantastyczny pomysł, żeby w ten sposób wykorzystać bardzo ci sugeruję, żeby to opatentować grecką maskę zbudowanym to maseczką higieniczną podejrzewam, że będziesz szczęśliwie zamożnym człowiekiem do końca życia z tego patentu w greckim teatrze też mężczyźni grali role kobiece było to bezpieczne rozwiązanie, które pewnie przyjęłoby się znakomicie w Polskim teatrze, bo przecież wiadomo, że mężczyźni wszystko robią najlepiej również postacie kobiece zagrają najlepiej i państwa i moim gościem w dzisiejszym odcinku podcastu ósma 10 gazety wyborczej był Maikel Greta reżyser polską Brytyjsko polsko żydowskich chińskiej indyjskiej, a ja w imieniu Doroty Wysockiej Schnepf zapraszam na jutrzejszy podcast i razem ze Martyna Turska, która jest producentką dzisiejszego wydania i wszystkich podcastów gazety wyborczej bardzo dziękuję i zapraszam na kolejne odcinki Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE W TOK FM: WYBORCZA, 8:10

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA