Islandia. Dlaczego warto tam zamieszkać?

Podróże duże i małe
2021-03-28 11:20

podróże małe duże w niedzielnym magazynie Radia TOK FM Przemysław Iwańczyk kłaniam się państwu naszym gościem jest dziś i myślę, że będzie to do państwa niespodziankę biorąc pod uwagę to gdzie możemy przenieść za chwilkę daje radę mi Marczewska dzień dobry dzień dobry dzień dobry państwu bardzo dziękuję za zaproszenie proszę od razu zdradzić, gdzie pani jest i właściwie z jakim miejscem na ziemi łączymy z Islandią, a dokładniej Reykjavik wiem, gdzie Rozwiń » mieszkam od razu zapytam czy czuje się pani bezpiecznej nie ma pani podobnie jak innych mieszkańcach Islandii obawy wulkan, którego erupcja mogłaby zakłócić zakłócić życie to po pierwsze po drugie mogłoby spowodować wielkie niebezpieczeństwo nie, ponieważ po pierwsze mamy do czynienia z erupcją szczelinową, a erupcja szczelinowa charakteryzuje się to dosyć łagodnym przebiegiem to nie jest erupcja ekskluzywna, tak więc dla mieszkańców nawet okolic na razie ten wulkan erupcja nie sprawia zagrożenia, a ja znajduje się odpowiednio daleko, że naprawdę nie muszą się martwić bardziej mogłabym się przejmować tym momencie trzęsieniami ziemi co skłoniło panią by w 2016 roku przeprowadzić na Islandii, jakim tego powód jeśli esbecy nie wnikam pani życie osobiste, ale myślę, że skoro nie pani naszym gościem to też możemy wiele się dowiedzieć w 2015 roku poleciałem na Islandię razem z moją mamą to był typowo turystyczny wyjazd tygodniowy na początku maja i podczas tej podróży tak bardzo się zachwyciłam Islandia, że kiedy wróciłam do Polski stwierdziłam okej przeprowadza się tam byłam wtedy w trakcie robienia studiów na wydziale geologii Geofizyki i ochrony środowiska AGH w Krakowie, tak więc miała na bieżąco geologię, a Islandia to wręcz żywe laboratorium ziemi, tak więc wtedy, tym bardziej byłam zafascynowana tym wszystkim co widziałam na Islandii wróciłam do Polski plany mieliśmy z narzeczonym zupełnie inne planowaliśmy po skończeniu studiów wyruszyć w podróż dookoła świata już wtedy od kilku lat wprowadziliśmy bloga podróżniczego podróżowaliśmy po świecie i wszystkim uznaje mieliśmy, że kiedy tylko skończone studia ruszamy w świat ale kiedy ja wróciłam z Islandii oznajmiła Damianowi dziś już mojemu mężowi, że przeprowadzamy się do islamu, tak więc to była taka bardzo spontaniczna decyzja, ale do przeprowadzki do emigracji przygotowywaliśmy się około roku to wyjaśnimy pewien niuans na wyspę na Islandii do kraju do Islandii dokładnie tak możemy powiedzieć na Islandię i do Islandii na, jeżeli myślimy o wyspie, a do po kraju jak zareagował pani można na takie dictum, że się tak w razie był bardzo zaskoczone, ale zawsze bardzo ufał ja nie umiała mu opowiedzieć o tej mojej podróży do Islandii po raz pierwszy zabrakło mi słów, a wcześniej byliśmy i Azji ponad miesiąc w Japonii i zachodnią Afrykę zwiedziliśmy i byliśmy na Karaibach, tak więc trochę tego świata już zdążyliśmy zobaczyć poznać, a jednak na Islandii co się wydarzyło ja śmieje, że Islandia rzuciła na mnie czar i dalej się potoczyło tak jak się potoczyła obraz spakowaliśmy się i przeprowadziliśmy się mając nadzieję, że wszystko się ułoży to też w ogóle wszystko może może być takie naiwne myślenie, że cofanie Słodowa mistrz kraju na pewno będzie tam się Super żyć no bo poznałam ten kraj tylko z perspektywy turystki i to mało doświadczonej, ponieważ stosunkowo mało wtedy zwiedziłam, ale jakoś tak nie pociągnęła i całe szczęście wszystko fajnie się ułożyło absolutnie nie żałuje tej decyzji uważamy wspólnie, że była ona najlepsza w naszym życiu tak miało być i obraz jesteśmy wdzięczni za to zamieszkamy dobrze to zapytam jak na Islandii się żyje albo też w Islandii to to wpierw takie pytanie o komfort to gwarancję przynajmniej pozornego pod świadomego bezpieczeństwa ilekroć myślę o kraju poza polską, którą mógłbym żyć jako to podstawowe podaje czasu jak mogę z powrotem znaleźć się w kraju 2 czy mogę tę drogę pokonać samochodem nie bacząc na nie wiem linie lotnicze kwestie pandemiczne itd. przyznam, że Islandia jest jednym z takich miejsc, które po pierwsze nie ma żadnego sąsiada prócz wody, a po drugie, samochodem to to raczej trudno, żeby te odległości pokonać bez konieczności wjeżdżania na prom, tak więc można powiedzieć, że minusami życia na Islandii jest ta izolacja wysp od reszty świata i faktycznie podróżowanie po świecie może do Polski nie jest tak skomplikowane, ponieważ mamy bezpośrednie loty są tanie linie lotnicze, tak więc naprawdę no jeszcze przed tą pandemią to podróżowanie w sumie było nieskomplikowane, ale ogólnie to Polski dużo łatwiej się podróżuje po całym świecie, tak więc ta naprawdę może być minus, bo też te podróże standy są dosyć kosztowne i też transporty na wyspie nie jest tak Super rozwinięty nie mamy metra nie ma tramwajów nie ma pociągów siatka połączeń tyczy się głównie stolice Reykjaviku i okolicznych miast tak powiedzieć, żeby sobie podróżować NATO bez samochodu naprawdę bardzo trudno, tak więc przeprowadzając się tutaj jednym z pierwszych zakupów na pewno jest samochód i tak te połączenia autobusowe w mieście są dużo lepsza w tym momencie niż, jakbyśmy się przeprowadzili wprowadzili nawet połączenia nocne brzmi to tak ciekawie patrząc na to, że jednak Islandia jest krajem rozwiniętym i bogatym to jednak przez dopiero od ostatnich lat są te nocne połączenia, więc tak no podróżowanie po świecie Island jest trochę skomplikowane i też samej Islandii nie mają samochodu też może być niewygodne uciążliwe dobrze to kolejna kwestia, która pewnie nie jest łatwa póki się nie dotknie już nazywają panią Dajana marsz do firm czy jeszcze nie nie nianie nie planuje zmieniać nazwiska nasz syn też nosi nazwisko polskie, ale faktycznie jest zabawne, że Islandczycy no nie mają takich standardowych nazwisk tylko sobie składającą nazwisko z imienia rodzica najczęściej ojca i dodają końcówkę sąd albo oddał ster i czyli to znaczy syn albo córka, czyli np. gdyby mój ojciec miał na imię nie dajmy na to Zygmunt to ja bym była Dajana Zygmunt dochód, czyli córka głód, a no, a ewentualnie pani brat Zygmunt co także zasady jest prosta, ale niedokładnie i toteż nie jest także biorąc ślub się przyjmuje nazwisko każdy ma swoje nazwisko każdy zostaje przy swoim oczywiście tak, tak więc każdy w rodzinie ma inne nazwiska czy taki Island, który mówi w języku angielskim, bo jeśli jest to to biada tym, którzy przebywają z kontynentu porozumieć się po islandzku raczej trudno to sztuka większości Islandczycy mówią bardzo dobrze po angielsku, ale to też nie jest także absolutnie wszyscy myślę, że gdzieś na wsiach i też starsze osoby niekoniecznie, ale w stolicy w zasadzie jest to niezauważalne, żeby był jakiś problem z komunikacją po angielsku, tak więc jest to bardzo wygodne i też perspektywy emigranta, kiedy idziecie do urzędu można znaleźć różne formularze w języku angielskim ten kraj naprawdę Super przystosowane pod właśnie emigrantów turystów zagranicznych, a teraz też coraz więcej i różnych formularzy i usług wszystkiego mamy po polsku, dlatego że Polacy są największą mniejszością narodową na Islandii, tak więc nawet, jeżeli jacyś Polacy nie umieją również nie tylko nie mówią po islandzku, ale również po angielsku ta myślę, że coraz łatwiej mają po prostu, używając języka polskiego na Islandii dobrze teraz zastanawia mnie czy tylko metropolie czy też wybiera się pani razem ze swoimi bliskimi, ale być może także podróżującym z Polski Interior w ogóle można mówić o islandzkim interiorze oczywiście, więc takie w zasadzie najbardziej flagowy atrakcje turystyczne Islandii najbardziej znane znajdują się w zasadzie tuż przy głównej drodze albo niedaleko, tak więc aby dojechać to właśnie takich najsłynniejszych atrakcji, czyli do Nat geo 0 na słynne wodospady pola lawowe wulkany lodowce naprawdę wystarczy miejski samochód i można dojechać, ale faktycznie w tę tak dzika Islandia ten Interior jest już bardziej niedostępne i wymaga od nas posiadania większego samochodu terenowego z napędem na 4 koła i też Interior nie cały rok dostępne tylko np. w lecie np. od czerwca do września, ale może też krócej w zależności od pogody, tak więc no tak to to jest, jeżeli ktoś planuje zobaczyć taką dziką Islandia praktycznie bez turystów, chociaż teraz no i Islandia w ostatnich latach stała się bardzo popularna, więc w zasadzie wszędzie, gdzie stał już docierają turyści, ale wciąż jest to kraj, w którym ma się tę przestrzeń dla siebie, więc ktoś, jeżeli pragnie zobaczyć taką dziką Islandia zanurzyć się zagłębić się w ten kraj no to musi pamiętać o samochodzie duże i o tym, że na oko w lecie ten Interior jest dostępny no i też pogodę nigdy nie należy być pewnym to znaczy codziennie trzeba sprawdzać przed wciąż się z samochodu czy możemy jechać daną stronę, dlatego że tutaj pogoda naprawdę bardzo szybko się zmienia i najlepiej być nastawionym na złą a kiedy jest ładna to po prostu miłe zaskoczenie dobrze to wobec tego zapytam czy można ewentualnie liczyć na pani pomoc jeśli któryś z naszych słuchaczy np. zechce zabrać na Islandii, a po drugie, ponieważ myślę, że jest to dość niespotykane pisze pani przewodnik, ale nie zwykłe turystyczne, ale geo turystycznej teraz pytanie co to w praktyce oznacza nie wiem zaglądać do wulkanów czytam, aby nie wyleje lada chwila czy nasz nawet byliśmy w 1 wulkanie zaraz ta może tak przejdę do tego opowiem tak prowadzimy na początku prowadziliśmy takiego powiedzmy typowego bloga podróżniczego pod emocje przekształcił bardziej na takiego bloga Islandia i faktycznie na Islandia główny temat, którym piszemy, a z racji tego, że ja skończyłam wydział geologiczne i miałam bardzo dużo zajęć biologii geo turystyki, czyli turystyki, które skoncentrowane na obiekty geologiczne, czyli wodospady wulkany lodowce wszystko co wszystkie największe atrakcje na Islandii są sesje obiekty agroturystyczne tak często podkreślam na blogu, pisząc prawo o tym nigdy Goś miejsca dodaje ciekawostki takie geologiczne myślę, że fajnie wiedzieć, kiedy się, więc za jakąś islandzką atrakcję, czyli np. słynną alejkę pomiędzy płytami tektonicznymi, dlaczego są te płyty tektoniczne co to jest jak to działa tak itd. tak więc staram się troszeczkę przemycać tej ideologii do naszych wpisów przewodników po Islandii, jeżeli chodzi o ten wulkan to jest 1 wulkan na stan, do którego można wejść zjechać windą on jest tam niema gorącej magmy niczego tam nie ma tylko pozostałość komora magmowa, którą można sobie po prostu zwiedzić i zobaczyć kolorowe skały nie wiem czy czym pani przekonała być może jeszcze w trakcie tej audycji zmienię zdanie proszę powiedzieć ile dni wystarczy na to, żeby zobaczyć wszystkie atrakcje wyspy wszystkie to Niewiem czy wystarczy całe życie w każdym razie bardzo myślę, że przepraszam, że pani od 2016 to wszystko ma małym palcu nie nie ja też bardzo często wracam do tych samych miejsce o innych porach roku Lubie Lubie tak spokojnie Slot krwawą uprawiać, więc tak bardzo popularną trasą wśród turystów jest trasa dookoła Islandii i w zasadzie wystarczy tydzień 10 dni, aby objechać wyspę, ale oczywiście im więcej masz czasu tym lepiej, bo można dogłębnie poznać kraj zagłębić się odbić od głównej trasy, ale no tydzień 10 ostatnio myśmy objechali Islandia w 11 dni natomiast z Rejkiawiku, jeżeli ktoś się zdecyduje jednak mieć bazę wypadową w Reykjaviku to bardzo wygodnie w Reykjaviku jest robić wycieczki jednodniowe nawet do tych bardzo znanych atrakcji, tak więc w ciągu 1 dnia możemy zobaczyć płyty tektoniczne w parku Narodowym Invest JST jedną z najbardziej znanych miejsc na Islandii gejzer wodospad jezioro kraterowe to wszystko w ciągu 1 dnia piękna trasa całodniowa, tak więc wiele jest takich możliwości wycieczek jednodniowych, tak więc nawet, jeżeli ktoś przylatuje na weekend na kilka dni to spokojnie może zobaczyć największe cuda natury Islandii dobrze proszę wszystkiego nie zdradzać proszę zostawić coś dla tych, którzy przyjadą, gdzie można śledzić jak widzi pani Islandię ze swoim partnerem życiowym Mariusz męża tak prowadzimy bloga podróżniczą parę ringowe go tak ostatnio się troszeczkę rozwinął nasz mały świat kropkę PL dobrze to ta pandemia ustępuje ja się melduje i będziemy razem zwiedzać Islandii dziękuję bar dziękuję pani bardzo za rozmowę Dajana Demi marchewka byłaś gościem to również serdecznie dziękuję to wszystko w cyklu podróże małe duże czas na informacje Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PODRÓŻE DUŻE I MAŁE

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś