REKLAMA

Oleje - zdrowe czy nie?

Niedzielny obiad
Data emisji:
2021-03-28 12:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:12 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
niedzielny obiad w niedzielnym magazynie Radia TOK FM już teraz naszym gościem jest dr Hanna Stolińska dzień dobry pani doktor dzień dobry witam pana witam państwa, gdzie etyczka kliniczna autorka książek o zdrowym odżywianiu pytanie, jakie pani zadam dotyczy mitów i faktów dotyczących tłuszczów czy są zdrowe tłuszcze w naszej diecie czy powinniśmy z nich korzystać, bo taka narracja swym, która płynie ze strony fachowców dietetyków to jedno, ale są tacy, którzy mówią Rozwiń » Puszcza absolutnie nie myślę, że tłuszcze jak najbardziej tak to jest niezbędny składnik odżywczy w naszej diecie obok węglowodanów Białek natomiast większość społeczeństwa kojarzy Tłuszcza z tymi widocznymi, czyli z olejami z masłem margaryną natomiast tłuszcze znajdują się wielu produktach spożywczych, zaczynając od produktów nabiałowych, czyli mleko produkty mleczne, ale mięso ryby i jajka i orzechy pestki awokado oliwki i Tłuszcza ukryte tzw. to one stanowią główne źródło tłuszczu w naszym świecie naszych dzieci mimo wszystko i w jaki sposób je dozować w jaki sposób próbować umiejscowić w naszej diecie nie wiem ze względu na proporcje wobec innych składników przyjmuje się, że najdłuższe powinniśmy spożywać około 30% dziennej wartości energetycznej oczywiście na przeciętnego Kowalskiego nie stanie mówi, ale są tabele wartości odżywczych na produktach spożywczych, gdzie osoba zainteresowana może sobie sprawdzić zawartość tłuszczu sobie przeliczać do swojej dziennej kaloryczności, ale prostym sposobem jest po prostu przyjęcie tego, że spożywamy 2 łyżki olejów roślinnych dziennie najlepiej olej rzepakowy naczep olej lniany na zimno, bo to stałe źródło kwasów omega 3 myślę o tym jeszcze dokładnie sobie za chwilę powiemy garść orzechów dziennie albo pestek też około 30 g albo np. zamieni zamiast orzechów trzeba tak połowa lokat około 70 kg, a jeżeli chodzi o to Puszcza ukryte to po prostu powinniśmy zadbać o to, żeby spożywać produkty z niską zawartością tłuszczu, czyli niepełną usta lekko maksymalnie dwu procentowe jednak Chudy nabiał uda mięso pusta ryby morskie, bo akurat są dobre tłuszcze i tyle także nie da się dokładnie wyliczyć trzeba było po prostu robić to w programach dietetycznych tymi tym zajmują już dietetycy, żeby dokładnie ustalić się te proporcje tłuszczu w diecie tak, przeglądając sobie różnego rodzaju poradniki i diety bądź też mody na diety znalazłem też taką dietę, która opiera się właśnie na tłuszczach co pani o nim powie tak to jest dieta Cartagena, który w swoim w swoim składzie ma głównie Tłuszcza na corocznym rankingu zdrowotności 1 wcale nie wypada dobrze, ale popularna musi pani, choć natomiast, jeżeli chodzi o redukcję masy ciała to jest dosyć wysoko, więc ona faktycznie może przyspieszyć spadek masy ciała, jeżeli jest dietą stosowaną na tłuszczach roślinnych taką bardziej wegańską dietę Cadogan ma natomiast, że najbardziej możemy sobie w związku przy dłuższym nawet okresie stosować, ale oczywiście zwracajmy uwagę na NATO, jaki jest naszego zdrowia, badając na bieżąco, ale dotyczy to każdego rodzaju diety powiedziała pani Otóż spożywanych na ciepło i tłuszczach spożywanych na zimno proszę wskazać wyraźną różnicę w jaki sposób należy przestrzegać tych no prawideł zdrowego odżywiania, jeżeli chodzi o wskazania na jakich tłuszczach smażyć to polecane są obecnie Oliwa z oliwek z tylko nie ekstra Warcie i olej rzepakowy zwykłe rafinowane z NATO, jeżeli chodzi o zdrowotność, ale jeżeli chodzi o takie kulinarne aspekty, czyli temperaturę topnienia to temperaturę spalania nota również olej ryżowy olej sezamowy czy nawet odrobinę oleju kokosowego, ale no wiadomo chodzi o umiar i urozmaicenie, żeby nie popada teraz przesadę nie robić wszystkiego na tym oleju kokosowym natomiast na zimno najlepiej te Puszcza, które zawierają kwasy omega 3, czyli olej właśnie rzepakowy olej lniany z, ale może być z Wiesiołka olej jest ekonomiczne również jest czarną jest bardzo prozdrowotne ma się na działanie przeciwzapalne sama czarnuszka również są też patrzymy na to, że to jest źródło tłuszczu, ale imienia nasiona czy ja też są ziarenka, które zawierają bardzo dobre puszczać i też nie chodzi o to, żeby w każdym posiłku był było to źródło tłuszczu to nie jest tak to niezbędne do rozpuszczenia niektórych witamin, a Eko no bo wiele tak jak powiedziałem wiele produktów samo w sobie ma tłuszcz, więc my tak Otóż nie musimy dużych ilościach dodawać do każdej potrawy jednak rzeczy ilekroć się sięgamy po programy telewizyjne kulinarne, tylekroć widzimy szefa kuchni bądź też taki autorytet kulinarny celebryckich bądź bądź nie który, marząc cokolwiek sięga po oliwę z oliwek z drugiej strony czytamy żona no nie nadaje się do smażenia to co właściwie mamy robić myślę, że taką naszą polską możliwa jest właśnie olej rzepakowy niedoceniane, ale możemy smażyć na Oliwie z oliwek tylko tak jak powiedziałam nie ta Extra vergine Oliwa jest po prostu dobra smakowo, ale że taką również, ale wiele osób gdzieś tam na głowie, że ta Oliwa to takie źródło dobry kwasów tłuszczowych i źródło zdrowia i myślę, że nasz właśnie Polski olej rzepakowy nie doceniamy dobrze to w takim razie przejdźmy do jeszcze 1 kwestii, które jest albo mitem albo nie jest absolutnie taką wskazówką jak postępować pamiętam kilkanaście nawet lat temu czterdziestolatka uznanego wokalisty nie będę teraz się odwoływał, który po koncercie zaprosił mnie kolega do do siebie do pokoju tam rozmawialiśmy mówi, ponieważ rozkłada się spać muszę łyżkę oliwy z oliwek wypić, bo to dobrze wpłynie na moje zdrowie to już zostało obalone czy ostatecznie to zostało obalone teraz jest moda właśnie napis, ale już czarnuszki czy z Wiesiołka wczoraj bus ligowego tak po prostu 1 łyżki w ciągu dnia natomiast myślę, że po prostu można spokojnie ten olej dodawać do potraw i nie ma konieczności picia go po prostu Włoszki, a nie, więc pani słyszała żona jednego z najbardziej znanych polskich sportowców to proponowała, żeby kawę pić z olejem kokosowym tzw. kawa kuloodporna ona powoduje, że nie mamy uczuciem głodu w bardzo trzeci nasz organizm no ale nie jest dobre rozwiązanie ma przecież my mądrze jest nasze ciało, a nasz organizm nie nie pić kawę z olejem absolutnie nie jestem tego zwolennikiem dobrze co w takim razie prostujemy to wszystko Aleksa miała sama pani widzi to nasze życie obarczone kulinarną obarczony jest wieloma no i półprawdami jest mi się mierzymy, które stosujemy aż do czasu, kiedy uważnie przeczytamy o kolejny, że cały czas się rozwija musimy być otwarci na nowości na zmiany na to co się dzieje w tym świecie dietetycznym i musimy, ale jeżeli chodzi o tłuszcze to jak najbardziej osoby, które mają problemy z układem krążenia też jest wiele badań wiele takiej diety, które nawet mówią o zejściu i do 10% wartość energetyczna jest dłuższa, ale jest bardzo trudna takich standardowych realia musi to być bardzo mocno pod kontrolą lekarza, ale myślę, że dobre tłuszcze nawet wyższej ilości nawet, stosując stąd dieta wyżej puszczą wali jak najbardziej mogą być stosowane nie nierówne szanse ekstrakcji ani węglowodany ani w tłuszczach w żadnym skłania młodych dziewczyn to, że pani doktor to raz jeszcze 1 rzecz masło klarowane czy ono jest czy aby na pewno poranną jajecznicę smażyć na takim haśle masło klarowane ma ten plus że, że nie ma złego cholesterolu i jeżeli ktoś lubi smak masła no faktycznie były lepsze jest taki klarowny niż lepsze to oznacza ono zdrowe czy nie oraz ustawę to lepsze oznacza ono zdrowe czy trzecie jednak nie no ja bym sugerowała, żebyśmy szli wtedy tłuszcze roślinne kwasy omega 3, które są nie doborowa w naszej diecie, a są bardzo ważny do zachowania naszego zdrowia zdrowia serca naszego metabolizmu i układu nerwowego wiem, że pani doktor odżywia się roślinie, ale pewnie już abstrahując od czasu reżimu sanitarnego pojedziemy w góry bądź też zimą gdziekolwiek się spotkamy towarzysko, gdzie jest jakieś stanowisko kulinarne to serwują nam kratki ze smalcem jako, a reszta Polski przez mężczyzn nośnikiem smaku dlatego tak lubimy ten tłuszcz im to też bardzo ważny aspekt naszego żywienia, a także to ja się od Rzymian roślinie to też nie znaczy żadna przyjaźń to po prostu sama osobiście bardzo dobrze czuje na tej diecie, ale absolutnie żadnego mojego żadnego małego pacjenta jest siła nie przedstawiona na nas tylko włącznie roślinne produkty, więc jeżeli byśmy na wakacjach, jeżeli dużo się ruszamy z, jeżeli w ogóle zdrowo znaczy rządź żywione to czemu nie pozwolić sobie raz na jakiś czas na taki właśnie kulinarnych grzech, a tutaj przyznam jestem zaskoczony, bo myślę, że pani swoich dla takich fundamentach kulinarnych jest bardzo restrykcyjne nie żadna restrykcja nie jest dobra, więc jeżeli na takie powiedziałam na co dzień dobry czas drzwiami ta zasada 80 dwudziesto 80% Cuper 20% sobie odpuszczamy właśnie w takich sytuacjach wyjazdy wakacje święta zbliżają się z także żadne restrykcje nie są dobre żadnym popadanie w 1 ani drugą stronę też nie jest dobra po prostu jedzmy to na tym się czujemy dobrze w oparciu oczywiście o mądre analizy o tym co mogą osoby, które znają się na tym jedzeniu będę odwoływał się w dalszej części naszej rozmowy do stereotypów, dlaczego ludzie żyjący w basenie morza Śródziemnego na jego obrzeżach w okolicach wręcz zajadają się też złe słowo wręcz wypijają Olive maczają w niej chleb i a wyglądają no bardzo fit no nie powiedziałabym, że wyglądającej, bo np. Grecja jest teraz na czwartym miejscu dokładnie Kreta, jeżeli chodzi o otyłości jednak Europie także mam wrażenie, że już ten zachodni model żywienia bardzo w płynąć wszedł do dalszych krajów basenu morza Śródziemnego i tą dietą śródziemnomorską widzimy ewentualnie gdzieś tam starszych osób w tym takich chatkę gdzieś tam w górach, a na pewno nie z wysoko rozwiniętych miastach natomiast faktycznie sama pojechałam na Kretę to w chciałam sałatkę grecką zostawmy Alive sałatką miętą wszystko pływało, ale otyłość rośnie otyłość rośnie to nie jest także, że oni się zabijają możliwą i są sztuki no dobrze to w takim razie, który czy spożycie tłuszczu ma powinno być w jaki sposób determinowane też miejscem na mapie, w którym żyjemy klimatem, w którym funkcjonujemy czy to nie ma absolutnie nic dorzeczy myślę, że najbardziej sezonowość w ogóle wszystkich produktów i lokalność jest bardzo ważna także oni mają możliwe w analizie takowe, ale korzystajmy też tego co daje nam cały świat, dlaczego nie, dlaczego nie korzystać z tego z tych produktów które, które są wszędzie przecież przemieszczamy się i spożywamy różne produkty jest myślę, że w celu urozmaicenia naszej diety oraz niezwykle problem warto stosować różne aleja bardziej chodziło mi też o to, że im zimniej tym więcej tego tłuszczu potrzebujemy zebrać na zimę głosi mądrość ludowa prawda, więc nadal jednak w play, grając jest zimniej w tym kółku na północy zdecydowanie jeszcze więcej tłuszczu, ale nasze myśli o klimacie już nie jest tak wskazane, żeby nasza dieta zimowa była dużo bardziej bogata tłuszczy, bo i tak dużo siedzimy w domu ogrzewamy się mało stoimy na tych przystankach marzniemy nie są to już takie ostre zimy, więc ja bym tego nie definiowała tym, że dieta zimowa musi być zdecydowanie cięższa, a wiosenna lżejsza cały czas powinniśmy się od wiosny są w sposób dziękuję pani bardzo za rozmowę dr Hanna Stolińska dietetyczka kliniczna autorka książek o zdrowym odżywianiu były naszym gościem kłania się dziękuję bardzo, państwa zapraszamy teraz na informację Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NIEDZIELNY OBIAD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA