REKLAMA

Jak nie uczyć matematyki?

Jak z dzieckiem
Data emisji:
2021-03-28 12:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
15:35 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jak z dzieckiem nasze stałe cykle w niedzielnym magazynie Radia TOK FM kłaniam się państwu Przemysław Iwańczyk naszym gościem jest pani prof. Edyta Gruszczyk Kolczyńska pedagożka specjalistką od edukacji matematycznej autorka badań nad występowaniem uzdolnień matematycznych dzieci reprezentuje pani także Akademii pedagogiki specjalnej imienia Marii Grzegorzewskiej w Warszawie kłaniam się pani profesor witam pięknie miło mieć niedzielny poranek witać państwa to pozwoli pani, Rozwiń » że zapytam o to czy właściwym jest postawienie tezy, że każdy z nas rodzi się instynktem matematycznym czy może właściwszym byłoby postawić tezę, że tylko nieliczni taki instynkt mają takie zdolności sobie noszą od małego w Boże nie instynkt uzdolnieniach albo zadatki uzdolnień nie może zacząć od tego, że w wiemy, iż w chwili większość badań nad uzdolnieniami matematycznymi dotyczy i starszych uczniów też przed maturą z badań światowej wynika, że od 8 do 12% uczniów wykazuje się uzdolnieniami matematycznymi to mało i dlatego jest to też zgodne z takim powszechnym z mniemanie, że matematyka jest bardzo trudna do opanowania i potrzebne są o zdolności dlatego też zniesienie dziwi, że dzieci uczniowie klas młodszych starszych mają niepowodzenia w nauce matematyki bądź nadmierne trudności ich też nie protestuje specjalnie głośno, że w tym korepetycji, ale pani prof. Pedro zapytam czy jest to taka zmienna, która podawana jest nam w genach czy jednak nie predyspozycje można rozbudzić i jedno drugie i do drugiej mamy jest jest mocno wrodzone uzdolnienia są wrodzone, ale nie można też zniszczyć można hodować można rozbudzać można powodować, że są coraz lepsze albo też ma poprawić jakość dzieci dzieje, ale przez dzieci dobrze lepiej, bo tak jest temat naszej rozmowy tak przy okazji też poradnikowe zachęcić rodziców, żeby ten instynkt, który ja nazwałem instynktem rozbudza swoich dzieciach już od najmłodszych lat miał także na tym zależy u dzieci związana przez długie lata u uzdolnienia do matematyki z wysokim ilorazie inteligencji uważały się mówiąc na skróty wysoki poziom inteligencji też i można i łatwość nabywania wiadomości umiejętności matematyczne świadczące o uzdolnieniach matematycznych, ale badania nad przyczynami niepowodzeń w nauce matematyki pokazały, że tak jednak nie jest mianowicie wśród dzieci z niepowodzeniami nauczać badania prowadziłam od rzeczywiście lat, ale u nas w Polsce im dalej prowadzę wśród dzieci z położenia uczeniu matematyki występuje też mamy też dużo dzieci, które mają wysoki iloraz inteligencji zadziwiająco wysoki i i tak samo nie radzą sobie w matematyce jak dzieci, które wcale takich wysokich wyników testu inteligencji nie mają zatem musi być coś innego jeszcze czynniki inne i na tym, iż poszukiwanie tego czy nie do poszukiwania tego czynnika albo inaczej niż wskaźników niż namówił prof. Kuczewski rosyjski znaczy od uzdolnień matematycznych uczniów starszych powiat wrażeń już udało taki model uznali matematycznych i odszedł od in o tym, że iloraz inteligencji i ważny zresztą przeprowadził podobnie jak badania nad niepowodzeniami Francji miał takie same obserwacji no i uważał, że owe uzdolnienia pokazują i uczniowie klas starszych rozwiązują zadania matematyczne specjalne zadania matematyczne i złożył taki wykaz wskaźników rozwoju już funkcjonowania intelektualnego, gdybyś Kazimierza uzdolnienia są i są słynne badanie znanego z sali świeci książkę uzdolnieniach matematycznych pana profesora była tłumaczona na 27 i języków na język Polski nie musiałem się nauczyć dobrze czytać po rosyjsku, żeby przeczytać jego dzieło ale kiedy rozmawialiśmy zwrócił uwagę, że u dzieci prawdopodobnie można operę zobaczyć owe cechy umysłu u, które mówią o tym, że ich i istnieje, że są już do niej 30 dziecko uzdolnione matematycznie i teraz co co to się dobrze się tak złożyło, bo w tym czasie prowadziłem badania nad wdrożeniem dziecięcej matematyki i w Polsce są słynne badania słynne wdrożenia zauważyłam, że wśród moich dzieci mam dużo takich, które wykazują się tymi ich i nic kaźni kami, które w kluczewskim w swoim modelu różnił dalej Kraszewski opowiadał, że owe uzdolnienia mogą się rozwinąć, ale ja też zacząłem studiować mocno jakoś tak silnie co wiemy o uzdolnieniach matematycznych wiemy, że uzdolnienia matematyczne są częścią zdolni do nauk ścisłych i teraz nie, ponieważ bardzo wcześnie uczy matematyki dziś tego trzeciego roku życia przedszkole się odbywa w sposób systematyczny rodzice w domu w ramach edukacji domowej, a pogodzić, a powiedz ile tyle skłaniają dziecko do posługiwania się liczbami, a więc predyspozycje intelektualne do nauk ścisłych obawiają się bardzo wcześnie matematycy zajmuje badania to potwierdził potwierdziły to, że tak to jest co więcej, że więcej niż połowa dzieci polskich, bo to są badania u nas robione w Polsce w tej części świata innych badań i ja się orientuję nie prowadzono mniej więcej połowa dzieci trochę więcej niż połowa dzieci to coś matą NATO łatwość uczenia się matematyki ma uzdolnienia matematyczne w tej grupie tyle samo dziewczynek jak, więc zmieni i co chłopcu dokładnie tyle samo, a po tym co się dzieje, ale to już na to odrębnej rozmowy nie zyskała nowe wskaźniki dalej co jeszcze opracowała metody diagnozowania przeprowadziłem badania no i teraz chce podać wyniki wyniki są tak pięknie, że warto o nich wiedzieć mianowicie inne zdolności zadatki uzdolnień matematycznych obawiają się już w 0405. szóstym roku życia i inni i potem przechodzą przez takie okresy mówi okresy szczególnej wrażliwości na rozwój zdolni pierwszy taki szczególnie okres przypada Nasty szkoły i przedszkola potem na klasę trzecią, kiedy dziecko trzeci przychodzi czwarty i potem na każdym etapie edukacyjnym Kasię taki okres szczególnej wrażliwości na rozwój zdolni pojawia no i teraz ile dzieci jest okazuje się, że wśród sześciolatków dzieci idących do szkoły mamy co czwarte dziecko okazuje nam zadatki by wysoki zadatek jest zadatki wysokiego i matematycznych co czwarty co się teraz dzieje mianowicie może na przykładzie jak badania przeprowadzała w kwietniu i wtedy wyniki były tak co czwarty o więcej niż połowa dzieci sześcioletnich nam i 6 i ma uzdolnienia matematyczne zadatki uzdolnień matematycznych, a co czwarty ma zadatki wysoki uzdolnień matematycznych jednocześnie badano też uczniów klasy pierwszej okazało się, że po 8 miesiącach nauki od kwietnia wrzesień październik listopad marzy przepraszam wrzesień październik listopad grudzień styczeń luty marzec kwiecień to jest niewiele miesięcy wszystkie miesiące stały się także wśród dzieci klasy pierwszej dużo mniej dzieci pokazuje już ani ustawił matematyczne i szczególnie co ósme tylko pokazuje nie co czwarty żegnać szczególnych uzdolnień matematycznych okazuje się, że nauka szkolna w obecnym trybie prowadzona nie sprzyja rozwijaniu owych zadatków mówi zadatku, bo los teraz z pokazuje czym strony się owe uzdolnienia rozwiną, jeżeli mały i 56 latek na szczęście z ojcem naprawiać motocykl, a potem stanie się cud mimo to pojedzie będzie chciał być mechanikiem i dobrze, bo tu tu potrzebne są same cechy umysłu, jeżeli rodzice zabiorą małe do centrum Kopernika, a popatrzyli zobaczyć galaktyki zobaczy regularności cuda tam na niebie na nieboskłonie będzie chciał być astronomem i też dobrze, jeżeli rodzice im zachęcą go doprowadzenie hodowli na oknie np. koła w jak zobaczy jak kiełkuje fasola z gruntem ma oś na pewno nasza nasza teczce nas dotyka, bo zobaczyć cud korzeni wydobywających się lista czy będzie chciał być biologii tak to o ten się tak tu jednak mówimy o zadatki uzdolnień matematycznych one mogą iść w kierunku matematyki w kierunku wszystkich innych dziedzin kolos pokazuje takie zdobyli tak ma być wszędzie są potrzebne te same cechy umysłu, jakie to są cechy umysłu, że pan pozwoli mogliby mi tak profesor jeśli mogę to jeszcze w nawiązaniu do tego co pani przed chwilą powiedziała nie chciałbym upraszczać sprawy, choć nieco prowokująco to zrobię czy w jednakowym stopniu wpływ na rozwój umiejętności matematycznych mata osobnicza predyspozycji czy jednak mentor nauczyciel, który te wiadomości, ale o te właśnie do tego zmierzać mianowicie, kiedy wymienia cechy umysłu dzieci to zaraz będziemy widzieć, że można jest płacić, dlatego że mają, żeby warunki akcyjne jeśli uczy matematyki i mnie się tłum i aktywność matematyczną i właśnie po tych cechach umysłu można mianowicie Antosia dzieci i którymi działaniu działań działalność matematyczne stawia, więc dużą radość chcą się zajmować liczbami i mają tzw. matematyczne ukierunkowanie umysłu to można poznać bardzo łatwo się namówić dziecko jest przyjąć tak jak to policzyć w słońcu trzeba jednak dzieło czy można jakoś zmierzyć inaczej a jaka jest powierzchnia, a jakieś proporcje pyta jak mama jak mama przyrządza sobie ani dodała inna tam działać jak daleko jest jedziemy jedziemy samochodem pyta chcecie dowiedzieć jak pokazuje jak się oblicza km i jesteśmy na stadionie chcesz dowiedzieć, jaką powierzchnię stadionu czarny czas jego myślenie idzie w kierunku liczby miary to jest to matematycznym ustawieniem umysł i teraz możemy tam to nastawienie rozwijać, ale możemy też być dajmy spokój, a część postne jeść jest za mało, żeby nie umiesz tego policzyć im stłamsić nie zachęcać umieć po tak robimy przecież codziennie prawie 11 męczą dzieci swoimi pytaniami pierwsza cecha druga cecha łatwość uczenia się matematyki łatwość niebywała, że państwa 200 klubie już Unii jeśli dobrze nie wytłumaczy on już umie i łatwość zachwycające załatwić powinna dbać proszę państwa szkole sukces edukacyjny okazuje się czy nie, że owa łatwość obraca się przeciwko przeciwko nim mianowicie TOK nauczania szkolnego jest bowiem dostosowana do średnich możliwości umysłowych dzieci, a te dzieci uzdolnione wyrywają się Łatka do góry ja ja ja, bo już dawno po jeszcze pani wytłumaczy już dawno nie odchodź wobec tego się upominamy są cały czas lustrowany nie teraz nie potem uciekali nie teraz inni też w czasie no to po 8 miesiącach dochodzi do wniosku, że już nie ma to się zgłaszać już nie trzeba się byli właśnie chcemy pokazy będzie więcej umie dlatego, że to nie jest dobrze widziany szkolne, ponieważ co tu dużo mówić społeczność szkolna, więc urządzić swoje prawa i wychylanie się już chyba im mówi Jan Czech i wśród nauczycieli wśród uczniów, a potem rodzice nie stają po stronie uzdolnionego dziecka masz być grzecznym niegrzecznym różnej średni, ale te się nie proszę państwa to jest mało to strasznie mało dla uzdolnionego dziecka i właśnie to równanie do średni obraduje Szczerby, tak więc i wiatą nazywam marnowanie uzdolnień takie mi jest w zamieszaniu owych zdolni, a i to już po prostu bardzo bardzo niedobre teraz dzieci mają wielkie poczucie tuszu Janowicz pokazują, że coś jest zrobione, że to nie jest spójne logicznie i z tym się wyrywają szczególnie w szkole powiadają proszę pani to zadanie w grupie, która nauczycielkę trzyma proszę panią to nie jest tak jest omyłka w tym zadaniu, a pani myśli, że zadania zostały sprawdzone przez specjalistów na pewno tam pomyłki nie ma długów i nie Gadaj tu źle nie tak no to są te cechy umysłu, który jak w życiu codziennym i natrafiają pokazywanie dziecku pokazuje to w życiu codziennym MR natrafiają na barierę dla zahamowania no jeszcze bardzo pięknie rozumują operacyjnie w sensie bierze też świetnie sobie to potrafią sobie to wszystko przedstawić ładnie pan przy szybko przechodzi na poziom symboliczny tak, ale w zeszytach przeczy szkolnych zadania są rysowane, gdy osoba na przedstawione za pomocą rysunku na rysunek też jestem molem, ale to nie o tym symbol, choć to nie chodzi chodzi o symbol taki obrazkowej takiego bramkowego przedstawienia sposobu rozwiązania chodzi o rozumowanie na poziomach przy przechodzeniu na dość symboliczna poziom działań na poziom po prostu rozważa no po prostu się gdzieś indziej jeśli do tego stopnia proszę państwa, że kiedy już sprawdzam od pani z klasy pierwszej klasie drugiej to wyraźnie mniej inni mniej dzieci okazują swoje nadzwyczajne uwzględnienie Night już trzeba zmienić, żeby to poprawić to trzeba zmienić od podstaw system oświatowy przede wszystkim proces edukacji matematycznej musi być dobrze prowadzony nie tak jak w tej chwili stało odpowiedzialność mówi, że obecny sposób prowadzenia edukacji matematycznie jest bardzo zły to i to szkodzi dzieciom i tym uzdolnionym i tym dzieci, który szczęścia do uzgodnień matematycznym nie mają za to mają uzdolnienia inne, ale to już jest zupełnie inny temat nasz rozmówca na akt to jest dziękuję pani profesor darzy go aż takim akcentem kończymy naszą rozmowę profesorem tak Ruszczyk Korczyńska była naszym gościom to wszystko cyklu jak z dzieckiem kłaniam się pani profesor dobry dziękuję dziękuję państwu zapraszam teraz na informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JAK Z DZIECKIEM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA