REKLAMA

Ofiary prędkości – koszty społeczne i gospodarcze

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2021-03-28 14:00
Prowadzący:
Czas trwania:
22:47 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w niedzielny magazyn Radia TOK FM rozpoczynamy kolejną godzinę naszego programu naszym kolejnym gościem jest Kuba Czajkowski miasto jest nasze dzień dobry dzień dobry państwu dzień dobry panie redaktorze porozmawiamy o raporcie raporcie, który nosi tytuł ofiary prędkości koszty społeczne gospodarcze przedstawiliście państwo ten raport w na początku tygodnia 23marca może zacznijmy od tego, dlaczego on powstał w jakim celu dopiero później przejdziemy do wniosków, jakie z niego Rozwiń » płyną podstawowym celem tego raportu było wykazanie tego, że mówimy już od kilku lat i temat bezpieczeństwa ruchu drogowego całe szczęście lub nieszczęście stało się coraz bardziej popularny w dyskursie publicznym i w mediach mówimy o kolejnych wypadkach no natomiast no to na czym pozbycie się skupiamy to są ofiary śmiertelne i pod tym względem oczywiście Polska jest na szarym końcu Unii Europejskiej, bo mamy blisko 3000 ofiar śmiertelnych rocznie, ale to co chcieliśmy pokazać w tym raporcie, że mamy łącznie 40 blisko 40 000 ofiar wypadków drogowych w tym 11 000 ciężko rannych i często mówiąc ofiara wypadku skupiamy się wyłącznie na ofiarach śmiertelnych, a będąc ofiarą wypadku drogowego no to całkowicie zmienia życie nie tylko tej osoby, która jest ofiarą, ale też życie i bliski rodziny i to jest są gigantyczne koszty finansowe i totalnie niewymierne cierpienia leczenia rehabilitacji i chcieliśmy po prostu na to zwrócić uwagę, bo my wszyscy jako społeczeństwo ponosimy tego koszty właśnie tej nadmiernej prędkości poszczególne wnioski, jakie płyną z tego raportu, a także dane twarde, na których się państwo opieracie są alarmujące to mało powiedziane właściwie szukam słowa, bo każdy zabrzmi jak eufemizm cofające wstrząsające tak i myślę, że moglibyśmy tak stopniować prawdopodobieństwo śmierci na drodze w Polsce jest ponad 50% wyższe niż średnio w unii europejskiej i przyznam, że się ta da na mnie no zwaliła wnuki myślę naszych słuchaczy również 50% w stosunku do średniej europejskiej, którą my i tak powierzamy nasze drogi są i to nie jest żaden figura retoryczna, ale są wstrząsające niebezpieczne i główną przyczyną wypadków, w których są ofiary przez prędkość nie jest alkohol to nie są inne rzeczy, o których my, które uważamy za głównymi przyczynami główną przyczyną jest prędkość nadmierna prędkość 90% kierowców przekracza prędkość poza obszarem zabudowanym i 88% z nich jest winny w sytuacji, kiedy wypadek z obszaru prędkość uznawane przez krajową radę bezpieczeństwa ruchu drogowego i Komendę Główną Policji niebezpieczną i ci jak ona prędkość krytyczna to jest już powyżej 70 km na godzinę nie ma czegoś takiego szybko, ale bezpiecznie szybko nam się niebezpiecznie jak te ten odsetek 88% wypadków powodowanych w Polsce przez kierowców basie do podobnych danych innych krajów Unii Europejskiej, gdybyśmy chcieli porównać czy tam dużo mniejszym stopniu kierowcy są sprawcami, posługując się danymi komisji europejskiej raportu 2020 roku problem bezpieczeństwa ruchu drogowego jest problemem, który występuje na terenie całej Unii powiedzmy tak wiemy 60 na godzinę to i przekraczamy oczywiście dopuszczalną prędkość jest prędkość niebezpieczne, ale wtedy jeszcze pierwszy ma duże szanse na to, że przeżyje lub, jeżeli dozna uszczerbku na zdrowie nie będzie ciężko RAM-U natomiast w Polsce mamy taką sytuację, że mamy blisko 11 000 osób ciężko rannych w roku osoby, które prawdopodobnie już nigdy nie wrócą do pracy i które będą długotrwale rehabilitowane lub Bodo będą pod opieką swojej najbliższej rodziny i to jest gigantyczny problem, bo nie tylko to, że skala prawdopodobieństwo zdarzenia, jakim jest wypadek drogowy, który tak jak powiedzieliśmy na wstępie mamy 51% wyższe ryzyko zdarzenia, ale też to zdarzenie samo w sobie bardzo krytycznej drastyczne, gdyby pan zechciał powiedzieć czy o w oparciu o te dane jak jest tendencja, porównując do lat ubiegłych, jaka jest też prognoza na lata przyszłe my opieraliśmy się nadanych jeszcze sprzed pandemii, żeby nie mi zarzutu, że dane są niemiarodajne nie noszę w ogóle nie mieć zarzuty, że te dane są w jakikolwiek sposób zaburzone przez pandemię tak no ale niestety sytuacja się nie poprawia, bo w sytuacji, kiedy gęstość ruchu maleje Polacy polscy kierowcy mają też do tego, że gazu jeszcze bardziej, więc w ubiegłym roku ruch np. w Warszawie spadów, ale liczba ofiar śmiertelnych wzrosła, bo wypadki są bardzo drastyczny, bo jak mamy korki nie możemy pędzić tak nie mam, ale mamy mniej samochodów to będziemy, a jak będziemy to każde niespodziewane zdarzenie kończy się w sposób bardziej drastyczne niż, gdybyśmy jeździli dopuszczalną prędkość i jakie są koszty wypadków drogowych biorąc pod uwagę nie tylko straty związane z ubezpieczeniami straty materialne, ale przede wszystkim to na co pan zwrócił uwagę, czyli ta trwała niezdolność do pracy czy też koszty leczenia, jakie jak i jakie ponosi skarb państwa wobec tych, którzy zostali w tych wypadkach poszkodowani to powiem panu tak to są mniej więcej, porównując też do tego co obecnie funkcjonuje to są 2 tarcze finansowe rocznie to 57 000 000 000zł to są dane w 2008 osiemnastego roku chodzi o to, że trzeba sobie zdawać sprawę z tego, że 1 afera ciężko ranna jest dla budżetu państwa kość ponad 3 000 000zł, bo pan redaktor świetle wspomniał to mamy interwencję służb mamy wypadek przyszła policja straż pożarna pogotowie, jeżeli mamy naprawdę jakiś tak jak ostatnio wypadek pod Rzeszowem na autostradzie lotnicze pogotowie ratunkowe interwencja helikoptera to są bardzo drogie interwencje o tym osoby przewozimy do szpitala długotrwałe leczenie rehabilitacja renty odszkodowanie postępowanie wymiaru sprawiedliwości, żeby przyczyny winnych znaleźć to są gigantyczne gigantyczne gigantyczne koszty moi łącznie łącznie wg właśnie danych krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego 2018 roku było to 57 000 000 000zł za chwilkę wrócić zadasz one kolosalne kolosalne pieniądze i te pieniądze no mógłby mogłoby służyć na inne cele publiczne czy to na medycynę ochrony zdrowia, którą teraz w dobie pandemii bardzo wszyscy mówią o tym jak ważna jest dobra służba zdrowia jak ważne jest też szkolnictwo edukacja widzi tutaj nie chce po prostu formować w wyroku na co można by wydać te pieniądze tak, bo pozwoli pan panie Jakubie, że wrócimy za chwilkę do naszej rozmowy winni jesteśmy naszym słuchaczom informacje Kuba Czajkowski ekspert miasto jest nasze jest z nami mówimy o tym w jaki sposób Polska przoduje w statystykach wszelkiego rodzaju różnym ujęciu jeśli chodzi o ofiary prędkości, jakie są tego koszty społeczne gospodarcze to wszystko oparcia w oparciu o raport miasto jest nasze właśnie pozostań cie państwo z nami zawsze jesteśmy ponownie panie się państwo po informacjach Radia TOK FM jest z nami Kuba Czajkowski miasto jest nasze dzień dobry raz jeszcze witam ponownie rozumiem, że jeśli dziś jest niedziela to to na drogach jest spokojniej czy to jest fałszywa fałszywa teza to jest niestety ZUS złudne tak jak wiele takich stereotypów, bo o wypadek najłatwiej, gdzie o wypadek najłatwiej w momencie, kiedy dajemy się nam, że właśnie nie nastąpi tak naprawdę wypadki też są to dane oczywiście wydziału ruchu drogowego KG Policji wskazują, że to jest zazwyczaj się zdarzają w momencie, kiedy wydaje mi się na dobre przekazuje i będę szybciej domu pracy gdziekolwiek tak, choć to, że są tak naprawdę nie ma najmniejszego sensu, bo szyta minuta 32 nas zbawią nie mogło natomiast spowodować, że siebie swoich bliskich czy inne osoby w stronę albo bardzo poważnie ranni my albo najgorszym wypadku doprowadził do śmierci tak tak rozmawiamy jeszcze raz przypomnę naszym słuchaczom, którzy być może dołączyli do naszej rozmowy w raporcie miasto jest nasze ofiary prędkości koszty społeczne gospodarcze przedstawili państwo ten raport na konferencji prasowej pod Sejmem ja muszę przyznać, że być może tym kierowcom, którym brakuje wyobraźni warto nie chciałbym być może źle zabrzmi, ale krótko mówiąc, opierając się tylko na własnych doświadczeniach chyba najszybciej poszedł po rozum do głowy po odebraniu uprawnień na 3 miesiące tylko mamy gigantyczny problem czy to nie dotyczy również osób znanych publicznie, które jeździły bez uprawnień nie chcę tutaj mówić czy to byli dziennikarze czy polityce, ale każdy zna nas na takie historie, że osoby bez uprawnień prowadziły pojazdy, mimo że że od wielu lat albo już miały albo zostały odebrane uprawnienia stosowałem się proszę mi wierzyć do tego to tego trzymiesięcznego okresu oczekiwania mówię panie Przemysławie mówił pan tylko na wie pan od doskonale, których polityka czy dziennikarza albo były dziennikarzach mówi tak dobrze, a to zostaw ten temat bardzo proszę, ale przejdźmy do wniosków, jakie płyną z tego raportu też postulatów, jakimi miasto jest nasze występuje co zrobić macie przecież kampanię społeczną chodzi o życie, żeby te statystyki nie były aż tak zatrważające przede wszystkim państwo, które dba o życie zdrowie swoich obywateli musi sprawnie egzekwować obowiązujące prawo, więc tutaj mamy 2 postulaty, z którymi od początku kampanii chodzi o życiu, które pan świetnym wspomniał mówiliśmy też waloryzacja mandatów drogowych mandatów drogowych nie nie były waloryzowane no blisko 25 lat, więc też pierwsza kwestia druga kwestia to jest prawdziwa egzekucja tych mandatów, ponieważ obecnie mamy postępowań wykroczeniowych, które ułomne i które umożliwia nieuczciwym kierowcom unikania płacenia w swoje przewiny i uważamy, że tutaj powinno być prowadzony w uproszczonym postępowaniu administracyjnym, bo nie liczyli się tylko wysokość kary, które oczywiście musi być waloryzowana dostosowana do obecnych realiach, a nie realiów z połowy lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku, ale przede wszystkim liczyć się nieuchronność kary, więc to są dba się podstawowe postulaty, czyli egzekucja i waloryzacja mandatów za wykroczenia drogowe no i dodatkowy postulat, który funkcjonuje w wielu krajach europejskich, a mianowicie, żeby składka od zawierała komponent powiązany z sposoby miast danego kierowcy, czyli premiujemy od kierowców, którzy jeżdżą bezpiecznie zgodnie z przepisami, a kierowcy, którzy jadą mają dużo wykroczeń drogowych mają wyższe wyższe OC i z tego tego właśnie takiego powiedzmy tak jak w komentarzach w internecie w ubiegłym tygodniu czytaliśmy, żeby były zarówno kij jak marchewka jeszcze bezpiecznie mam niższe OC jest niebezpiecznym wyższe OC i z tego część składki też słaby bezpośrednio na na NFZ co byłby dodatkowym czynnikiem motywacyjnym dla towarzystw ubezpieczeniowych bez zachęca swoich ubezpieczonych, czyli kierowców do do tego by jeździli bezpiecznie i odpowiem odrębny komentarz, że no, ale toby spowodowało wzrost składek noce koniecznie, gdyż może w pierwszym roku by tak było, ale proszę zwrócić uwagę, że ona, że proces ubezpieczeniu obowiązkowym, więc tak i każde Towarzystwo ubezpieczeniowe, które udziela ubezpieczeń komunikacyjnych OC musiałby tę składkę płacić nie w interesie każdego Towarzystwa ubezpieczeniowego byłoby to by na drogach było bezpiecznie dobrze, proszę bardzo, jeszcze, proszę bardzo, jeszcze raz wskazać precyzyjnie to to kryterium, na podstawie którego tata składka byłaby niższa kierowcy jeżdżący bezpiecznie byliby premiowani chodzi o to, że ci, którzy nie płacą mandatów w ogóle ci, którzy nie powodują kolizji nie daj Bóg wypadków też czy jakieś inne można zastosować, które pokaże nam, kto jest dobrym kierowcą aktualnie przepisy notorycznie no mamy 22 podstawowe zasady, które można tutaj bardzo prosty bez wykorzystywania żadnych aplikacji, które no nie ma nie możemy zobowiązać kierowców do tego, żeby instalowali jakiś plik aplikacja, ale w dobie nowoczesnych technologii mamy mamy algorytmy, które są w stanie płynność i bezpieczeństwo jazdy doskonale zmierzyć mówimy tutaj m.in. o punktach karnych liczby wykroczeń ich powtarzalności i jakiego jakiej natury są to wykroczenia drogowe, tak więc jeżeli i więc to to są to czasem to są dane które, które mają wymierny wpływ na to na ocenę jakości jazdy danego kierowcy mówiąc o waloryzacji mandatów ma pan myśli nie wiem coroczną podważającą np. z za inflacją czy czy też inny sposób na to by mandaty były odstraszające na tyle by kierowcy jeździli bezpiecznie są tutaj 22 możliwości tak samo jak mamy stawki za opłaty za parkowanie, które są stanowią procent płacy minimalnej, które corocznie waloryzowana możemy, więc to powiązać z płacą minimalną, więc płaca minimalna jest waloryzowana co roku to jest 1 możliwość, a druga możliwość to jest system, który funkcjonuje w wielu krajach Europy film, który zgodny z zasadą sprawiedliwości społecznej i wymienność kary, które już istnieje w Polskim kodeksie postępowania karnego, a mianowicie, żeby wysokość mandatu była powiązana z Pittem sprawcy i egzekwowana przez krajową administrację skarbową, czyli generujemy po prostu kategorie wykroczeń odpowiedzmy, a do nie wiem Elf i w każdej kategorii ABCDE po prostu mamy od o wykroczenia powiedzmy od najlżejszego nawet do najcięższego i wymierzaniem kary nie zajmuj się żadne Mag GI TD policja straż miejska czy się inna służba tylko po prostu administracja skarbowa, która ma do tego wszelkie narzędzia i zdolności jest najbardziej skuteczną służbą w kwestii windykacji należności publicznoprawnych i nie będzie takiego problemu jest obecnie w GITD, że mamy kilka miliardów złotych nie nie windykował tych mandatów z fotoradarów, czyli apeluje pan także m.in. o to by uprościć procedury te tak zdecydowanie tak panie redaktorze mamy wszelkie ku temu narzędzia i służby by, wykorzystując nowoczesne technologie by mandaty można było np. płacić online na stronie gov PL nawet nawet, wykorzystując do tego kartę płatniczą lub płatności mobilne, więc też mówię musimy musimy zrezygnować z wszelkich bloczków mandatowych jakiś tam historycznych tego typu rozwiązań i totalnie rozwiązania cyfrowe, które są zgodne w tym co możemy zrobić by 2001. wieku przedstawiliście państwo swój raport pod Sejmem rozumiem, że to nieprzypadkowe miejsce co dalej zamierzacie z tym zrobić raport kierujemy do wszelkich decydentów posłanek posłów parlamentarzystów oraz polityków, którzy są zainteresowani tym by bezpieczeństwo nas wszystkich obywateli było zapewnione sprawnie funkcjonującym państwie, bo potrzebne są do tego naprawdę niewielkie zmiany legislacyjne niektóre nie wymaga nawet zmiany ustaw tylko są mogą być na podstawie rozporządzenia np. powiem tak taryfikator mandatów to jest rozporządzenie, które wydawane przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, więc tu nawet nie trzeba żadnej decyzji parlamentu już by zmienić waloryzować taryfikator mandatowy dziękuję panu bardzo za tę rozmowę, która przybliżała nam przede wszystkim precyzyjne dane wynikające z raportu ofiary prędkości koszty społeczne i gospodarcze dziękuję też panu za to pomysł, którego jesteście państwo autorami pomysły, które mają spowodować na polskich drogach będzie bezpiecznie Kuba Czajkowski miasto jest nasze był z nami dziękuję panu bardzo dziękuję pięknie panu oraz wszystkim słuchaczom TOK FM, a państwo zapraszam na informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NIEDZIELNY MAGAZYN RADIA TOK FM - PRZEMYSŁAW IWAŃCZYK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA