REKLAMA

#metoo w szkołach artystycznych i teatrach

Biuletyn rewolucyjny
Data emisji:
2021-03-28 19:00
Prowadzący:
Czas trwania:
28:14 min.
Udostępnij:

Co zmieniło się od czasów pierwszego #metoo? Od historii Harvey 'a Weinsteina i najgłośniejszej odsłony akcji #metoo minęły cztery lata, a nadal poprzez opisywanie przemocy, nadużyć i mobbingu w mediach społecznościowych, ofiary opowiadają o swoich doświadczeniach. Czy to jeden z najskuteczniejszych sposobów na walkę z przemocą? Z jakimi konsekwencjami się wiążę? Na czym polega jego krytyka?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
biuletyn rewolucyjne dobry wieczór to jest biuletyn rewolucyjne przy mikrofonie Anna Piekutowska 2 tygodnie temu moją i państwa gościnią była Monika Kwaśniewska, z którą rozmawiałam o kolejnych ujawnionych przypadkach molestowania mobbingu przemocy w teatrze i szkołach artystycznych rozmawiałyśmy wtedy o 3 przypadkach oskarżeń kierowanych do dyrektorów teatrów i reżyserów chodziło o sprawę w teatrze w Gardzienicach krakowskim teatrze bagatela była również mowa oraz o Rozwiń » spektaklu dyplomowym wydziału teatru tańca w Bytomiu te rozmowy mogą państwo znaleźć w archiwum Radia TOK FM i wydaje mi się, że nadal jest ona adekwatna i zawiera bardzo dużo cennych spostrzeżeń natomiast trudno nie myśleć, że dzisiaj znajdujemy się już zupełnie innym miejscu jeśli chodzi o ten temat po otwartym liście aktorki Anny Paligi, która opisała traktowanie studentów studentek szkole filmowej w Łodzi, a właściwie codziennie mamy do czynienia z kolejnymi nowymi opisami nadużyć w szkołach teatralnych szkołach filmowych na deskach teatrów aktorzy aktorki kim studenci studencki, ale nie tylko opowiadają o swoich doświadczeniach, które dotyczą czy mobbingu molestowania przemocy fizycznej psychicznej takiej bardzo osobistych przeżyciach i sytuacjach, których też byli świadkami podczas prób czy czy właśnie na zajęciach mamy też Kalaty, czyli publiczne oskarżenia kierowane do konkretnych osób, a że mamy do czynienia ze środowiskiem artystycznym często są to osoby publiczne znane z telewizji ski z teatru wydaje mi się tutaj też adekwatne są skojarzenia z rokiem 2017, kiedy to w związku z oskarżeniem bardzo popularnego producenta filmowego Harveya Weinsteina w mediach społecznościowych kobiety zaczęły pisać o swoich doświadczeniach przemocy seksualnej popularyzując hasztag mitu jest ze mną teraz dr Marta Rawłuszko socjolożka z Instytutu stosowanych nauk społecznych Uniwersytetu Warszawskiego też fundatorka funduszu feministycznego dobry wieczór dobry wieczór pani doktor już kilka lat temu badała Polski kontekst mitu jego polską wersję czy to co teraz się dzieje w środowisku artystycznym nazwałaby pani kolejną odsłoną akcji MeToo zdecydowanie tak zdecydowanie tak myślę, że to co teraz czy teraz doświadczamy, o czym czytamy to, o czym pani powiedziała we wprowadzeniu do naszego spotkania naszej rozmowy jest kontynuacją też konsekwencje tego co wydarzyło się właśnie tych parę parę lat temu to znaczy w, jeżeli chodzi o samo mitu i rok 2017, bo to był ten moment, kiedy właśnie wybuchła można powiedzieć globalna akcja globalna kampania rządami, która objęła swoim zasięgiem kilkadziesiąt krajów na całym świecie, która hashtag był udostępniany miliony razy czy w mediach społecznościowych czy na Twitterze on też on też wołu bodajże kilkadziesiąt tysięcy razy udostępnione w ciągu pierwszego tygodnia tej akcji w Polsce więc, aby na pewno bardzo ważny przełomowy moment i myślę, że to co teraz się dzieje to pewne rozwinięcia i konsekwencja tego co się wydarzyło się tych parę lat temu, a tutaj możemy przypomnieć, że MeToo na początku nominalnie by się działo z działalności takiej aktywistki z czarnej społeczności i kanały Berg, która by to było 10 lat temu przed tym najpopularniejszym płatne tak to było jeszcze w to było poprzedzały to był właściwie taka jej działalność aktywisty roczna związana ze społecznością czarnych dziewczyn czarnych nastolatek, która wynikała z jej osobistych doświadczeń doznania przemocy seksualnej, a ona ten hashtag z tego co pamiętam wynosiła w roku 2006, czyli właśnie od ponad dekady, zanim został tak właśnie bardzo popularne na całym świecie jako symbol przełamania zmowy milczenia wobec przemocy seksualnej przełamanie wstydu i mówienia o doświadczeniu przemocy seksualnej i ona wtedy tak jak opowiadała swojej o swoim drodze dojścia do tego do tego by się tego aż tak to jej intencją było przede wszystkim okazanie Solidarności czy pokazanie powszechności tego zjawiska i powiedzenie takie tam zabierała taki przekaz pt. jesteś sama nie to też dotyczy to dotyczy wielu osób nie musi się tego wstydzić to nie jest tak, że jesteś z tym osamotniona, a dotyczy to wielu z nas marzy o tym mówić można mnie polegać możesz jak wysłucham będę tobą, kiedy będzie mówiła o tym doświadczeniu i dopiero się bardzo ciekawa dynamika lekko feministyczna rewolucja właśnie zaczynają się gdzieś potem podróżują czy przenoszą się winne miejsca, ale też wtedy, kiedy właśnie nabierają tej siły takiej lawiny takiej kuli śniegowej trasie rozpędza i zaczyna się bardzo mocno rozwijać i to co, żeby jeszcze wrócić do Polski to co wtedy się wydarzyło tak jak ja pamiętam z Magdą Grabowską, badając mitu postawiliśmy taką tezę, że to polskie mitu w 2017 roku miał takie 2 jak etapy pierwszy etap to były takie właśnie spontaniczne używanie hasztagu mitu w mediach społecznościowych przez bardzo różne kobiety, które na swoich profilach zdecydowały się opowiedzieć albo tylko wyłącznie napisaniu samego hasztag mitu, czyli powiedzeniu ja też doświadczyłam kiedyś przemocy seksualnej i z tym miejscem hasztagiem wiązały się żadne narracja jest szersza albo mieliśmy miałyśmy do czynienia z takimi właśnie postami, które opisywały sytuacja dotyczyła naprawdę przeróżnych doświadczeń związanych z przemocą seksualną doświadczonym w dzieciństwie w wieku dorosłym ze strony partnerów mężów nie nauczycieli trenerów Księże po prostu kobiety dzieliły się swoim doświadczeniem seks przemocy seksualnej mówią, że to jest moje doświadczenia i wtedy ten pierwszy tak to było takie spontaniczne wypowiedzi, które pojawiło się to, o czym pani wspomniała pani redaktor czy Colau te, czyli drugi ten etap, bo to zmiana jakościowa, kiedy po raz pierwszy zaczęto używać tego hasztag gór i mówić ujawniać tożsamość mężczyzn oskarżonych o przemoc i tutaj dla nas takim przełomem myślę, że był list opublikowany na coś dzienników feministyczne zatytułowany papierowi feministki, które nie tylko opowiadał to był list napisany przez 88 kobiet, które połączyło doświadczenie przemocy doznanej ze strony 2 mężczyzn, które opisały to czemu właśnie bardzo różnorodne formy jej konsekwencje dla nich i ujawniły oskarżyły konkretnych mężczyzn o to Otton przemoc i to właściwie taki przełom, ponieważ wtedy wydarzyło, bo nie to była zmiana też w ogóle myślę, że takiego reakcji społecznych mitu, bo nie ma pani redaktor też pamięta, ale początkowo jak były etapy ten pierwszy etap to spontaniczne dzielenia się doświadczeniami to można powiedzieć o tym, że ten w tym relacjom w mediach społecznościowych towarzyszyło wsparcie towarzyszyło zaufanie właściwie wyłącznie wsparcie tak jak i takie wyrazy współczucia powiedzenie jestem stąd, bo ten hashtag rozprzestrzeniał, ale właściwie wszyscy widzieliśmy doświadczaliśmy doświadczaliśmy czegoś takiego właśnie ta powszechność przemocy jest tak bardzo nazwana na zostaje uwidoczniona żalą się pokazuje, że osoby, które znałyśmy z naszych bliskich kręgu którymi się przyjaźnimy dominowaliśmy np. przez media społecznościowe doświadczyły przemocy seksualnej co oczywiście nie powinno nas dziwić, ponieważ przemoc seksualna wobec kobiety z całej kierowców powszechnym ale, że to było zaczęło być nazywane, a w tym momencie w momencie, kiedy doszło do ujawnienia sprawców i kont oskarża skromna bez konkretnych mężczyzn ta reakcja zupełnie się zmieniła reakcja oczywiście też były wyrazy Solidarności wsparcia, ale reakcja była zupełnie zupełnie inna ta wtedy, jakbym to opisała tak jak właśnie badały śmiałem im te dyskusje czy narracje, które się pojawiły, a to co było uderzające, że pojawiło się komend w komentowanie tego co zrobiły kobietę pojawiło się takie reakcje pt. co zrobiły dobrze czy podjęła dobrą decyzję czy udziały dobrych słów pojawiło się komentarze żony mieszają bardzo różne pojęcia zachowania coś z molestowaniem seksualnym co się z mobbingiem co się z próbą gwałtu co się z gwałtem i że to w jakim sensie zrobiony niepoprawnie, czyli dość takiej sytuacji, której kobiety, które doświadczają przemocy zaczął być pouczany o tym jak one powinny mogą mówić o swoim doświadczeniu pojawił się wątek troski o sprawców co się teraz stanie w momencie, kiedy padły nazwiska pojawiło się pytanie co z ich karierami czy pojawiło się też akcje związane z tym ekstra wprost mówiły dochodzi do sprawiedliwości to znaczy, że ujawnienie mężczyzn, że są sprawcami przemocy w mediach społecznościowych jest po prostu nie fakt pojawiły takiej pamiętam, że było jako dosyć kuriozalne, ale ja już takich listów i kulturę kilkudziesięciu osób, które nawoływały do tego, że z 1 strony też listę osoby w tym sygnatariusze sygnatariusz tego listu mówiło oczywiście trzeba solidarnie stać po stronie kobiet pragnienia przemoc, ale jednocześnie ujawnianie tego w mediach społecznościowych jest, że narusza jakieś normy porządek społeczny, który powinien się opierać na szacunku do prawa na szacunku dla norm prawnych, że kobiety powinny jednak nie dopuszcza takiej sytuacji, bo to grozi linczem, kto go jako takim niesprawiedliwym publicznym osądem, więc zapewne, więc mieć do czynienia w ogóle takim dyscyplinowanie kobiet pouczanie podważaniem ich decyzje i także ich narracji to co było to co się dla mnie przejmie wydarzyło w roku 2017, a ja tylko może to powiem na koniec, że też ten ma rację też przedstawia tam dużo w debacie publicznej w felietonach, bo takich wizji wystąpi innych to znaczy że, o ile np. dla mnie z perspektywy mojego feminizmu mitu była absolutnym przełomem było czymś naprawdę takim momentem ogromnej nadziei tego naprawdę to się coś co może się zmieni, że przełamiemy tabu mówienia reagowania wypracuje jakieś alternatywne sposoby reagowania na przemoc to wtedy miał poczucie 4 akcje raczej idą taką stronę snucia takich wystąpi co się stanie wtedy, kiedy kobiety będą miały na tym władza jakby, kiedy kobiety będą właśnie tak po prostu pisać wskazywać sprawców, więc dochodziło tam takich jak właściwie z perspektywy dzisiejszej, ale też tamtego czasu takich można sobie dosyć no tak kuriozalnych nie wiem absurdalnych dziwnych też, że prawda, że po prostu wszyscy używamy mediów społecznościowych piszemy w nich co chcemy, ale nagle kobiety powinny się powstrzyma akurat one akurat przypadkach przemocy powinny się powstrzymać od od korzystania z nich, więc tak tak to wyglądało wtedy myślę, że tamte głosy mimo tego, że one wydawało się, że one w jaki sposób zostały uiszczone czy wtedy nie nastąpiła się toczy pani redaktor powiedziała, że nie nastąpiły kolejne ujawnienia kolejne opisy doświadczeń kolejne Kola auta na sprawców przemocy to wtedy się jakimś czasie zatrzymało za chwilę powrócimy do naszej rozmowy moim gościem jest dzisiaj dr Marta Rawłuszko socjolożka ile SNS UW rozmawiamy o mitu na razie o tym w 20172018 roku, ale za chwilę będziemy rozmawiać dalej po skrócie informacji biuletyn rewolucyjne dobry wieczór raz jeszcze przy mikrofonie Anna Piekutowska to jest audycja biuletyn rewolucyjne, a moim gościem jest dzisiaj dr Marta Rawłuszko socjolożka z SNS UW rozmawiamy o mitu o akcji anty przemocowej, która zapoczątkowana w stanach Zjednoczonych w 2017 roku ujawnia swoje kolejne odsłony wzbudza dyskusje na temat stosunków władzy na temat podległości dziś właśnie taką debatę prowadzi polskie środowisko artystyczne mamy kolejne przykłady nadużyć opisywane w mediach społecznościowych i w mediach tradycyjnych po liście Anny Paligi ukazały się wywiady z osobami ze środowiska, które broniły konkretnych oskarżonych konkretna oskarżono osoby takie próby tłumaczenia wyjaśniania zaprzeczania konkretną sytuacją to jest bardzo powtarzalne w kontekście tego co powiedziała pani w naszym pierwszym wejściu o tym jak to wyglądało kilka lat temu wydaje się, że to jest wręcz mechanizm obrony z 1 strony skupione na osobie sprawcy, a z drugiej strony krytykujące metody, jakimi ujawnia się tych sprawców jak mi mówi się o przemocy seksualnej w ogóle przemocy wobec kobiet osób teraz to nie tylko, bo to mit, który trwa teraz wydaje mi się dotyczy zarówno kobiet mężczyzn i po 12 stronie ofiary i sprawców natomiast to co pani powiedziała o tym takim społecznym wzmożeniu obronie zbiorowym liście i dyskusji na temat metod już dzisiaj ślinienie się absolutnie zgadzam pani obserwacją w sensie, że w moim odczytaniu też się podobna sytuacja to znaczy teraz akcję o wiele bardziej zróżnicowana i nie tylko oczywiście mamy nadal głosy, które podważają intencje osób, które ujawniają przemoc np. pojawiły jakieś takie głosy pt. że ktoś chce zaistnieć prawda że, że przesadza, że Rze, że robi to, że oskarża osoby, które które w jaki sposób no i podważa relację także, że nie mogą być aż takie ataki oddała nam tę osobę bym cię właśnie pracowałam pracowałam nigdy w życiu czegoś takiego nie dokładnie tak dokładnie, tak więc takie akcje oczywiście są i one są no znamy je nie nie od dziś one są takim czymś z automatu co pojawia się w momencie, kiedy kobieta w ujawniać przemoc, ale ja też zauważam o wiele więcej głosów solidarnościowych głosów wspierających te głosy na kolejnych osób, które były w tych sytuacjach albo osób, które bezpośrednio nie dotknęły te sytuacje przemoc owe, ale są to głosy z pozycji świadka czy świecki ni i mamy też wreszcie głosy, które Bosy przełożonych czy osób władze w tych strukturach kat szkół teatralnych prawda, które chcą wziąć odpowiedzialność za to co się dzieje, a i to jest moim zdaniem zdecydowana zmiana jakościowa w takim sensie, że ta nasza teza o zatrzymaniu rewolucji w 2014 była przedwczesna ta rewolucja przeciw szkła mogła przy gasną, ale potencjał mitu znowu do nas wraca i wraca właśnie w takiej w takiej takiej nowej odsłonie i co ze sobą niesie ten potencjał to znaczy jakie nauczeni doświadczeniem lat poprzednich różnymi odsłonami na całym świecie właśnie akcji MeToo, jakie są realne realne szanse na zmiany czy ja myślę, że to coś się w sen to co się zmieni zależy od tego właśnie w jaki sposób traktujemy te głosy i co z nimi zrobimy czym będziemy jako społeczności społeczności, które chce uzyskać ich dotyczą te przypadki czy one będą w stanie wyjść poza te jak taki folkowe automatyczną reakcję pouczania dyscyplinowania niewiarę czy mogą spółek czy wysp kluczowe czy te środowiska te społeczności my wszyscy właściwie są co przemoc nie jest tylko jakimś tym, jakim zjawiskiem niszowym tylko po prostu czymś się ze z częścią naszego naszego życia jeść niestety wiele osób z nas ma do czynienia czy będziemy w stanie poszukać alternatyw wziąć za to odpowiedzialność i wymyślić sobie inne sposoby reagowania na na doświadczenie przemocy i oczywiście to nie jest łatwa nie jest łatwe, ponieważ mi pół i w ogóle ten sposób to się bardzo podobało wypowiedzi pani rektor łódzkiej filmówki, która wprost napisała, że ona fakt, że pani Anna Paliga ujawniła przypadki taki sposób taki też formę, że jest to znak braku zaufania do instytucji i moim zdaniem bardzo ważne rozpoznaniem to znaczy, że to, żeby tu się wydarza w mediach społecznościowych jest konsekwencją tego, że istniejące procedury, że bierze społeczność, którą posiedzieć środowisko sam nie jest w stanie obronić tych osób przed przemocą przemoc owce nadal mogą tak bowiem działać pracować i spotyka po prostu dalej kontynuować swoje nadużycia, więc chce, więc kluczowe jest teraz właśnie czym będziemy w stanie wymyślić alternatywne sposoby postępowania z przemocą, a co pani myśli w takim razie o zagrożeniach, o których też mówi się w kontekście mitu nazwałabym je inkwizycyjny mi przykład tym zbytniej nadgorliwości w regulowaniu tutaj jeśli mówimy już o przemocy seksualnej to właśnie stosunków seksualnych Flora i 5 pisała o amerykańskich uczelniach, gdzie przytaczała przykłady, kiedy zakazowi zakazywano całkowicie kontaktów seksualnych pomiędzy kadrą, a studentami studentkami i to miał być taki dowód na to, że próba regulowania kwestii, które mieszczą się właśnie w tej sferze seksualnej emocjonalnej może się skończyć jakiś nadmiernym purytanizmu no i my teraz wiemy już, że i zaczęły się prace nad kodeksami, że komisje będą próbowały wypracować regulacje na uczelni artystycznych, że powołani powoływani są pełnomocnicy pełnomocniczki do spraw równości dyskryminacji da ile realne w ogóle jest to, że skończymy w takim absurdzie klucząc pomiędzy regulacjami czy rzeczywiście wydarzy się coś co będzie zmianą, która nie przyniesie nam jakiś nowej fali purytanizmu, czyli państwo w kontekście polskiego programu nie obawiała nowej fali purytanizmu ich no ale cały czas ja naprawdę jakoś tak rysów purytanie z 1 strony z drugiej przemoc seksualna prawda w w kościele na uczelniach teatralnych na uczelniach wyższych szkołach podstawowych w rodzinach prawda no nie naprawdę jeszcze absurd tego nie obawiamy się wydaje mi się widzieć stop, gdy takie wystąpi na coś się wydarza my coś przy regule my naprawdę nie nadaje się, że mamy jakieś jakiekolwiek w Polsce ryzyko przeregulowania czegokolwiek dotyczy przemocy seksualnej i tego, żeby mężczyźni powstrzymali się od przemocy w sytuacjach relacji władze, a tu jeszcze dochodzi kolejny zresztą także argument, dlatego że ta sprawa dotyczy uczelni artystycznych dotyczy zawodów artystycznych, więc jeszcze dochodzi ten argument, że mną aktorstwo wkład polega na transgresji, a teraz właśnie zostanie odarty z tej swojej artystyczną ości i tego wszystkiego uczą się wiąże aktor, który jest zawodem, którego trzeba się nauczyć jakoś bardziej dając więcej emocji przez SA Wypędzenie specyfiką teatru i od zawodu aktora reżysera itd. ale wydaje się, że warto się, choć te głosy, które się pojawiają w środowisku pasje artystyczne czy teatralnym, które np. mówią Chaim wymienimy sobie naszych właśnie nasze nasze autorytety, które potrafią inaczej, które potrafią nauczyć nas zawodu, które potrafią reżyserować tworzy dzieła sztuki, których nie ma przemocy, bo jest możliwa dla czy to nie i to nie jest tak są gorsze gorsze dzieła sztuki prawda pamiętajmy, że np. jeżeli była sytuacja ujawnienia przemocy w Gardzienicach to Marianna Sadowska wskazała tam Jana Peszka konkretnie które, które pozwoliły po tym, momencie po prostu zobaczyć w teatrze może być inaczej i na pewno są takie role za takie nie rola tylko osoby, które mogą być takimi wzorcami w jaki sposób można osiągać strony damskie przekracza już na rzeczy, ale nie przekraczać ludzkich granic uciskając godności i bezpieczeństwa i nie nadużywać władze i mamy też relacje teraz w mediach społecznościowych aktorek jak to, które mówią, że nie doświadczył tego świadczy jakich pozytywnych wzorców ja się też wielka dyskusja przed środowiskiem teatralnym ja bym była bardzo ciekawa właśnie tych rozwiązań, które które, na który właśnie odpowiadają na na tym zadane przez panią problem pomyślę wydaje te głosy już są tylko warto było je uznać za bardzo poważne zakończone w tym momencie i właśnie, żeby ten nim tego artyzmu wielkiego mistrza wielkiego twórcy demiurga on właściwe w tych relacjach widzimy reżyserów ze studentkami ze studentami on okazywał się, że po prostu jest relacją niezwykle ryzykowna dla tych osób i nie uczy też niczego on właściwie jak czytamy te relacje to te konsekwencje tych doznanej przemocy są naprawdę dramatyczna Atom się osoby przecież piszą o tym, że rezygnują z edukacji odchodzą z zawodu doświadczają problemów ze zdrowiem psychicznym podejmują decyzje np. o próbie samobójczej, a więc mi się wydaje, że w momencie, kiedy pojawią się głosy o tym, że sztuka wielka sztuka może stracić to, aby naprawdę moim taką nie wiem pomysłem naprawdę urealnienie siebie i zobaczenie tego, jakie są konsekwencje tej wielkiej sztuki i czy naprawdę jest także wielka sztuka wymaga poświęceń i tak poświęceń i strat tak naprawdę w ludziach myśleć myśleć pomogą rozwiązać ten konflikt nie wiem czy takie ustawienie rozmowy, ale do tego moja propozycja taka to na koniec spójrzmy z szerszej perspektywy nie patrząc tylko na to co dzieje się w świecie polskim artystycznym tu i teraz, ale bardziej na całą historię ruchu i akcji MeToo czy możemy jakoś ocenić konsekwencje nazwać to jak zmienił się język zachowanie granice debaty publicznej no nie pokusiła się jednak jako socjolożka z takiej diagnozy globalnej wydaje się, że warto czytać w konkretnych lokalizacjach po i w konkretnych kontekstach też społeczne czy no tak i kulturowych, bo pamiętajmy, że mitu miało swoją wydarzyło się na Islandii wydarzyła się w Pakistanie wydarzyło c o Ameryce Południowej one się wydarzyło naprawdę na całym świecie i ten przebieg i konsekwencjami są bardzo różna w różnych w różnych krajach, ale co możemy się zaobserwować, że mitu naprawdę to był przełom to to było coś co odegrało dużą rolę w tych różnych społecznościach jest na pewno hasztag globalnie rozpoznawalne przez ruchy feministyczne, które pokazały, że przełamanie wstydu i przełamanie tabu i przełamania milczenia może się spotkać z Solidarnością może się spotkać w tym z wystąpieniem kolejnych osób, które doświadczyły przemocy może się do zoo spotkać ze wsparciem może się spotkać z sojuszem innych osób co da np. ze strony mediów ze strony dziennikarzy dziennikarek, które w różnych krajach dochodziło do prowadziła śledztwo w tej sprawie tak doprowadziły do formułowania oskarżeń do decyzji np. łączyły osoby doświadczające przemocy z rąk 1 sprawcę co dawało siłę kolejnym osobom, żeby występować o swoje prawa bardzo ciekawym się wydaje, żeby rozpatrywać też mitu i w ogóle tak radzimy z przemocą seksualną i rozpatrywać w takim kontekście takie pojęcie wymyślone ptakom brytyjską filozofka Mirandę Flicka coś nazwa epidemiczna niesprawiedliwość to jest teoria dosyć często przywoływana w ogóle analiza globalnych mitu jest taka teoria, która wiąże niesprawiedliwość ograniczeniem poznawczym ona wiąże niesprawiedliwość naszą ignorancją i ona mówi, że czasami jest tak, że posiadamy pewne ograniczenia poznawcze, które uniemożliwiają nam albo ograniczają nasz osąd moralny właściwego uniemożliwiają i też ciekawe, że jak właśnie Miranda fika opowiada o tym właśnie tej nieprawdziwości PiS chemicznej wynikającej z tego, że nie mamy dostępu do pełnego Poznania czegoś nie wiemy na właściwe przywołuje przykłady związane z przemocą seksualną i ona mówi o takich 2 głównych rodzajach i sprawiedliwości, więc pierwszy ten rodzaj niesprawiedliwość niesprawiedliwość świadectwa to jest coś co możemy obcować z mitu i przełamywanie też tego limitu mianowicie taka sytuacja, kiedy my ignorujemy czy nie ufam czym słowo z powodu tego kim jest ta osoba, czyli np. że nie ufamy i świadectw przemocy seksualnej, bo mówi to kobieta, bo uznajemy, że kobiety właśnie mogą nie bierzemy świat są po prostu uważamy, że świadectwa są wiarygodne, że mogę one służyć np. zaistnieniu sławie popularności zemście wiążą się po prostu ze stereotypami normami związanymi z kobiecością i rozumieniem w ogóle właśnie relacji braci w społeczeństwie, więc po prostu nie wierzymy temu świadectwo, ponieważ nie wypowiada ktoś, jakby tylko wypowiedział ktoś inny byśmy byli w stanie większym stopniu im zaufać, a druga to niesprawiedliwość przykład niesprawiedliwości interpretacji i to jest bardzo ciekawa, że którymi się właśnie wydaje, że się zmienia i zmieniać na całym świecie tylko teoria w ramach myślenia mit jest popularna to jest sytuacja, kiedy czegoś nie rozumiemy nie rozumiemy czy jego doświadczenia i sensu tego co do nas mówiono, o czym jest doświadczenie, ponieważ my w społeczeństwie nie mamy odpowiednich dostępnych narzędzi interpretacji pewnych kategorii nazwania czyli, jeżeli my nie na nie zagraliśmy przykładowo kiedyś czym jest molestowanie seksualne to wcześniej, mimo że molestowanie seksualne seksualnego z pewnością dochodziło, zanim to nie zostało nazwane pojawiło się, jaki schemat interpretacji, do którego my się możemy odwołać tylko mamy możemy ujrzeć to nie było możliwe rozpoznanie tego doświadczenia jako przemocy jako molestowania jako nadużycie jako przekroczenia i myślę wydaje że, odwołując się do tego właśnie wracając do pani pytania co się zmienia myślę, że mi tutaj nam szansę na to, żeby właśnie za pomocą, żeby przełamać niesprawiedliwość to przez poszerzanie naszej wiedzy poprzez poszerzanie naszego rozumienia dawanie też noweli języka i dawanie też narzędzie oczywiście języka opisywanie tych sytuacji jako okazywanie Solidarności jak jak to się robi, że my wszyscy mamy szansę nauczyć inaczej zachowywać w tej sytuacji sytuacji też przemoc np. reagowania na przemoc prawda nie przemilczania pewnych rzeczach to się wydaje, że ja bym widział taką zmianę i myślę, że też te kategorie są przydatne rozumie tego co się dzieje teraz Polska, a więc patrzymy dalej kibicujemy kolejnym osobom ujawniającym swoje doświadczenia bardzo dziękuję za rozmowę dr Maciela łóżko socjolożka z Instytutu stosowanych nauk społecznych Uniwersytetu Warszawskiego i funduszu feministycznego dziękuję bardzo, a po skrócie informacji Małgorzata Łuczyńska zaprasza na rozmowę o filmie obiecująca młoda kobieta jej gościem będzie Anna tatarska już jest państwem żegnam dobranoc Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: BIULETYN REWOLUCYJNY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA