REKLAMA

Rozprawa z kulturą gwałtu. Dlaczego warto obejrzeć "Obiecującą. Młodą. Kobietę"?

Biuletyn rewolucyjny
Data emisji:
2021-03-28 19:40
W studio:
Czas trwania:
17:10 min.
Udostępnij:

Co sprawia, że tego filmu nie można zapomnieć? Jak udało się zrobić kinową opowieść, która mówi o trudnych tematach, a którą się świetnie ogląda? Czy kino przestaje być mizoginiczne?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
biuletyn rewolucyjne przy mikrofonie Małgorzata Czyńska naszą gościnią jest teraz Anna tatarska dziennikarka filmowa i kulturalne dobry wieczór dobry wieczór teraz co prawda nie może mieć do kina, ale za sprawą tej rozmowy trochę się do niego przyniesiemy i zrobimy to też po to, żeby państwo, gdy już do tego kina będzie można pójść wybrali się na ten film, o którym będziemy rozmawiać albo znaleźli go w internecie, gdy będzie dostępne, a film, o którym będziemy Rozwiń » rozmawiać to obiecująca młoda kobieta w reżyserii Emerald Fennell i ja ten film widziałem kilka tygodni temu nie mogę o nim zapomnieć pytanie do naszej gościnni i jak ty masz odbiorem tego filmu, jakie wrażenia może też zdradzić trochę, o czym ten film jest, więc ja ten film widziałem na festiwalu Sundance w styczniu 2020 roku potem jeszcze parę razy i od tamtej pory nie mogę o nim zapomnieć, czyli jest coś narzeczy może najpierw tak kilka słów rzeczywiście mamy opowiada ta struktura jest pierwsza taka też prosta bohaterką jest 33 jest to para letnia dziewczyna Kasandra pracuje w kawiarni wygląda jak taka trochę starsza kopia świeżej Britney Spears wystylizowana bardzo tak stereotypowo kiczowato długie blond włosy jakieś cukierkowe kolory, ale Kasandra ma pewną tajemnicę co znaczy, a jest taką można powiedzieć nocną mściciel oko taki to jest ten moment stracimy zaczyna nas wpuszczać do siebie, kiedy odkrywamy, że ona tak seryjnie wchodzi do klubów udaję pijaną, a w ten sposób można powiedzieć wyłapuje mężczyzn, którzy najpierw wyglądają na takich miłych facetów, którzy chcą pomóc wieszczą domyślnie zaopiekować no ale potem się okazuje, że taksówka jednak oczywiście, bo tak jest wygodniej albo może jednak jeszcze 1 drinka albo tak na mnie patrzysz taksówka jedzie do nich do domu i zamiast pomocnego ramienia nagle pojawia się ręka osuwająca się między Odra i tych sytuacji jest bielone są można powiedzieć seryjne i taką misją Kasandry jest celem było ukrywanie tych mężczyzn powiedzmy, że nasi tenisiści w sposób, który może nie będziemy tego tutaj, ale zdradzać, bo też nie jest najważniejsze tak samo jak nie powiemy teraz dlaczego, a to robić, bo na to trzeba odkryć podczas seansu natomiast ten został ze mną tak długo, bo on, a ja jestem absolwentką filmoznawstwa, więc takie kwestie, na których gatunku ich grania gatunkiem lubię bardzo i uwielbia jak film mądry sposób sensowną intencją przełamują takie utarte schematy, które kina nam jak zasadziła w głowach ten to robi, bo on wykorzystuje bardzo wiele chwytów i obrazów, które mamy rozpoznane z kina chociażby takich jak wizerunek bohaterki jak popowa muzyka na jak takie pewne ścieżki narracyjne np. właśnie rozwoju relacji z mężczyznami czy jakieś określenie sytuacji bohatera, bo ona mieszka z rodzicami właśnie jest jest na pracuje w kawiarni, a potem dają nam przed szybka nos, bo to wszystko albo wywrócone na drugą stronę albo okazuje się, że służy do czegoś całkiem innego niż byśmy się spodziewali, więc ten film, a jest taką można wiedzieć postmodernistyczną grą z kanonem no i to wszystko po to, żeby myśleć dokonać zrobić taki bardzo takie mocne feministyczne postanowienia tutaj też chyba dotyczące przyszłości kina mam nadzieję w przyszłości na tę chwilę jeszcze porozmawiamy dla mnie ten film jest taką bardzo dobrze ubraną bardzo dobrze zaprojektowano bardzo dobrze sprzedano opowieścią o wszystkich stereotypach, które tylko właśnie mam problem ze słowem stereotypy wykorzystano, więc na tym stereotypy zakładają, że jednak coś może trochę naciągnięte sosie utarte, a to naprawdę są opowieści o kulturze gwałtu to znaczy wszystkie schematy, które pojawiają się w momencie, kiedy mówimy o jakimś walce wszystkie te wyobrażenia te uproszczenia to oskarżenie kobiet to wszystko tam się pojawia to nie jest coś co opowieść o kulturze gwałtu to nie jest opowieść, o czym są co dzieje się gdzieś tam daleko od nas, nawet jeżeli mamy lepszy niż na polskie podwórko to wg badań fundacji ster co piąta kobieta w Polsce była gwałcona tutaj zrobię taką prywatną prywatne na wjazd, ale ja też mam koleżanki przyjaciółki, które były gwałcone i też potem spotykałam się przy mówieniu o tym się rozmawia New z różnymi schematami oskarżeniami, które pojawiały się przedtem to znaczy ten film po prostu doskonale pokazuje jak to wszystko działa tak, bo tak naprawdę sercem tego filmu jest opowieść o odzyskiwaniu głosu, jakby przekształcaniu narracji tej samej, która otoczyła czyjąś osobistą tragedię takim murem milczenia ten mur milczenia stateczność nad tą osobą zamkną doprowadził do tego, że nie ma ten film, który jest właśnie bardzo atrakcyjnie zrealizowany, ale wszystko Super świadome on on opowiada o tym, że zamiatanie traumy pod dywan to jest chybiona metoda tak, bo ona wtedy puchnie i w końcu wyłazi spod tego dywanu tylko jako jako potwór i pokazuje tak jak mówiła te wszystkie miejsca drobne miejsca w naszym codziennym życiu, których sami czasami świadomie możemy się do tego dokładać wątpiąc w coś, machając na coś ręką, wybierając jakąś drogę, bo tak jest wygodniej to znaczy na imprezie, odwracając wzrok, bo może to nie jest nasza sprawa czy na ulicy, a czy, kiedy słyszymy opowieści koleżanki potem ona wchodzi spokoju my może można to zdarzyło mówimy myślę, że coś naprawdę wydarzyło, bo on mówi inaczej itd. itd. więc bardzo ciekawy to ile punktów tak precyzyjnie namierza nakłuwa obiecująca młoda kobieta wydaje się, że z tego punktu widzenia jest naprawdę film, który absolutnie niezwykły właśnie by przy określaniu tego, że on jest po prostu też mam, które świetnie ogląda to brzmi trochę jak jakiś oksymoron, ale to jest naprawdę i rozrywkowe van energetycznej po prostu jak to krytycy lubią ten taki wyświechtany zwrot uzyska torpeda, ale jednocześnie sposób takie totalnie analityczne trafione krytyczne działo to jest z 1 strony też opowieść o takiej toksycznej męskości toksycznej Solidarności, bo coś tam też pojawia, ale także o tym co kobiety robią innym kobietom to znaczy, że zakładając, że właśnie, jeżeli była pijana, jeżeli własne imprezy to sama jest sobie winna albo co też, że się dzieje w stanach w stanach też ma bardzo często ma miejsce, ale nie tylko w stanach, czyli właśnie to założenie, że ci chłopcy z dobrych domów pewnie się czegoś nie dopuścili, nawet jeżeli no no to przecież nie psujmy im przyszłości przekreśli ich kariera tak to się rzeczywiście w tym filmie pojawia ten temat temat czy kampus strajk podany właśnie bardzo precyzyjnie całą jego otoczką dotyczącą też np. decydentów, którzy boją się zgłosić sprawę, bo reputacja uczelni być może ucierpi to jest być może wątek, który teraz w Polsce też w kontekście bywa na różnych doniesień dotyczących powiedzmy etyki dydaktycznej na uczelniach artystycznych też może zrezygnować na inaczej dla mnie interesujące było dodam tutaj trochę może odchodząc od tematu też czytanie krytycznych głosów w stosunku do tego filmu moja bardzo lubię też poznawać nam jak inne punkty widzenia, które naprawdę się z moim nie pokrywają i czytałam taki interesujący tekst na amerykańskim portalu Roger Berg taki portal założony przez Sojusz nieżyjącego bardzo wpływowego krytyka, który np. porusza taki temat, że Cassandra znaczy ta główna bohaterka nie jest tak naprawdę taką, jakby to powiedzieć coś mówi, ale także ona nie jakby, że ona robi w tej sprawie coś co dotyczy jej podczas kiedy ta sprawa może trochę zdradzam dotyczy kogoś innego znaczy, że ona koncentruje na na swoim np. być może poczuciu winy, że się nie zachowała właściwy sposób, a nie na doznaniach prawdziwej ofiary, ale muszę przyznać, że ten tekst no dla mnie interesujące właśnie takie otwierające głowę na to jak można interpretować ten film, ale nie czuję tego, a nie czuję tego w ten sposób ciekawe też były kontrowersyjnym czytać słyszałeś to też pokazuje, że ten film porusza takie w stronę no właśnie dokładnie to, o czym mówi to coś się przeciwko niemu buntuje był taki tekst bodajże w magazynie Rajec i gdzie zresztą tekst w ogóle napisany zaraz po festiwalu rok temu wypłynął dopiero teraz, więc być może też jest taki taka afera na pokaz a gdzie krytyk pisał coś o tym, że mali gan, która gra główną rolę Karima liga jest zaskakującym wyborem zaorali pasy bo, chociaż świetną aktorką to nie jest tak można powiedzieć seksbombą i że Margo robi, a która jest tutaj producencką byłaby bardziej takim oczywistym oczekiwanym naborem do do tej głównej roli na co oczywiście kraj Marianne zareagowała też mówiąc o tym, że to, że ktoś sugeruje ona nie jest wystarczająco konwencjonalnie atrakcyjne, żeby taką rolę zagrać dokładnie temu pokazuje, że problem, który mówiłby, więc też polecam się rozglądać co się wokół tego filmu dzieje, zwłaszcza że jeden z takich stereotypów brzmi właśnie także gwałt ma wtedy miejsce, kiedy kobieta jest, a prowokująca, ale też właśnie z niesamowicie atrakcyjna seksualnie w tym taki stereotypowy sposób przecież często wygląda strój nie ma po prostu tutaj znaczenia na ile ten film miejsce w jaki sposób nowatorski żeli chodzi o tematykę i sposób jej pokazania najlepsze wpisuje jakąś zmianę, która może od pewnego czasu ma miejsce przy okazji najpierw mitu, a potem kolejnych nowych sposobów ujmowania jakichś rzeczy, które dotąd były stereotypowo pokazywany, jeżeli chodzi o taką sferę kobiecą to znaczy tak mi się wydaje, że on robi coś bardzo sprytnego, bo on na pewno jest bardzo zdecydowanym głosem, który jest znakiem czasu co do tego nie mam wątpliwości też, dlatego że jego twórczyni debiutująca reżyserka Emerald Fennell mówiła o tym otwarcie tak też dziewczyna, która jest ma 3030 parę lat i też myśli w sposób, który już taki, żeby powiedzieć kolokwialnie Midzierski nie był morski zmiany, które przyniosą mitu są dla niej naturalne jak nie chce robić kina, które chociażby nieświadomie dyskredytuje jakikolwiek sposób kobiety czy utrwala krzywdzącej je je stereotypy i czy chociażby całkiem niechcący odbiera im siłę, ustawiając je w roli nie wiem partnerek w trakcie tych podpór męskich męskich bohaterów, bo to też jest istotna prawda jak oglądamy filmy nie chodzi o to ile kobiet tylko jakie to są, lecz są samodzielne role jak one są skonstruowane natomiast na matki mapie pewnych zmian, które myślę no tak sobie wyobrażamy, że przyniosło mitu to by oczywiście dotyczyło szczególnie kina amerykańskiego myślę, że ten im się wpisuje w pewien trend jeśli mogę tak to tak ująć, bo te tematy i właśnie w okresie tematy kobiece wersje są, więc tematy ludzkie tematy dotyczące kobiet często kobiecej fizjologii czy kobiecy psychologia ludzkiej tak samo męskie jeśli mającym kobiece bardziej chodziło mi takie życie aborcja poród dali coś co jest właśnie związane już z kobietą tak tak tak no to auto po potraktujmy to prawda jako jako jako słowo klucz, ale rzeczywiście jest teraz tego coraz więcej nawet jeśli jakaś otwartość ze strony producentów czy inwestorów często dużych platform internetowych jakich kanałów telewizyjnych jest czysto koniunkturalna, bo oni wyczuli, że czyta się teraz opłaca to nie to w pewnym sensie nie obchodzi tak długo jak dochodzi do nas pełnowartościowy produkt o tym, że pieniądze sprawa światem to powiemy, więc wieś na 6 lat temu chyba już teraz 7 prawda pewnego rodzaju rewolucją był serial Garus, który no i bezkompromisowy sposób oczywiście dostosowane do telewizji pokazywał większość właśnie fizjologiczny czy seksu tak jakby młodych młodych kobiet tak taki, który też właśnie się sprzeciwiają pewne opresyjnym konwencję narzuconym nam też wszystko pokolenie naszych mam dbać teraz mamy np. serial mogę się zmniejszyć, które autorka Mika dla KE stworzyła sobie własnych doświadczeń gwałtu, a o tym jak to Sheen dosypał czegoś do drinka, jakby pochodzenia z tej z tej traumy no ale też takiego bardzo szczerego właśnie podejście do tematów fizjologii ciała seksu pożądania na własnych na własnych warunkach mieliśmy takie przykłady na takich polach mało spodziewanych, czyli np. filmy dla nastolatków o aborcji, a takich firm niedawno, w którym 2 młode dziewczyny podróżowały przez stany prawda, żeby jedna z nich mogła sobie zrobić zabieg to w ogóle była taka może być romantyczna komedia tak żaden film o traumie, bo to też ważne, że jakby tematy pojawiały, ale one na by były trudne prawda trudne ciężkie kino niezależne płaczemy i wobec szczepienia teraz one wchodzą do miejskiej mogą być mogą być zabawne mogą być ironiczne to też zawsze znak zmiany jeśli widzimy to znaczy, że zmiana jest tak jak z żartami z polityków jak ludzie zaczynają żartować to więc, a więc, że coś, a że coś się dzieje zmiana też pewien na naszym polskim podwórku, bo okazuje się, że więcej aborcji o tym, że dokonało się aborcji nie trzeba koniecznie płakać tylko można odczytać po prostu ulga nie to jest to jest właśnie ogromnie ważne też wierzę w to, że taka rewolucja pełna wtedy, kiedy jej efektem jest zgoda akceptacja pełnego spektrum doświadczeń, bo oto chodzi, że aport można płakać, ale nie trzeba płakać tak można też odczuwać mogą odczuwać ulgę albo późna imprezę chodzi o to, że to wszystko jest tak samo okej, bo ta zasada, że ktoś nam ma mówić jak mamy przeżywać świat na to co jest tak trochę jak właśnie objaśniając nam świat od Rebeki sali prawda, czyli myślę, że rzeczywiście ta przemiana w kinie ma miejsce powoli i naprawdę sugerował, że on jest dużym stopniu motywowana kasą, a po prostu jest teraz na to popyt, ale no zdecydowanie nie będę z tego powodu cierpieć bardziej, że w Polsce też widzę widzę tę zmianę na wasze takim poziomie kultury dostępnej, która aspiruje do miana, czyli popularnego fiata włącznie też mówiła Anna tatarska dziennikarka filmowa i kulturalna bardzo dziękuję dziękuję ja przypomnę jeszcze raz tytułu filmu obiecująca młoda kobieta proszę tego filmu szukać innego czekać to była ostatnia część biuletynu rewolucyjnego dziękuję w imieniu swoim i Anny Piekutowski jest nazywane Małgorzata Połczyńska przypomnę jeszcze nasz adres mailowy biuletyn małpa TOK kropkę FM pod tym adresem czekamy na państwa na ile opinie temat propozycje tematów teraz już zapraszamy na informacje i życzę udanego wieczoru Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: BIULETYN REWOLUCYJNY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA
REKLAMA