REKLAMA

KultOFFe: Djuna Barnes "Ostępy nocy"

OFF Czarek
Data emisji:
2021-03-29 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
27:04 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
po wcale państwa i moim gościem jest pani Julia Fiedorczuk poetka pisarka tłumaczka krytyczka literacka dzień dobry witam panią bardzo serdecznie dzień dobry witam pana i państwa dzisiaj zachęcamy do przeczytania albo może nie chyba musimy tutaj się rozdzielić pani zachęca do czytania, a ja no dobrze to za chwilę, ale chodzi o książkę Johnny balans zatytułowaną Night młody przetłumaczoną chłoną ukazała się chyba 3 lata temu jest ogólnie całe lata tam w języku polskim Rozwiń » jak jako ostępy nocy interesu Tłoczenie książkę nie wiem ta noc się tak skojarzyła z jakimś takim mrocznym nocnym lasem dżunglą puszczą właściwie taką pierwotną puszczą i ta książka dla mnie też taka trochę jest to znaczy, jeżeli ktoś jest miłośnikiem niebezpiecznych wypraw przebywania na łonie natury to z pewnością doceni taką przeprawę przez gęsty las nocną porą, a jeżeli ktoś jest nieprzyzwyczajone to zagubi się przestraszy się nie będzie wiedział, o co chodzi nie dostrzeże uroków i wyjdzie, jeżeli wyjdzie skołowany i przerażone tak jest, ale ja myślę, że to jest część też piękno tej innej książki ona rzeczywiście jest jest bardzo osobliwa, chociaż w, jakim sensie można powiedzieć, że też jest klasycznym dokumentem pewnej epoki czyli, czyli modernizmu lat dwudziestych życia amerykańskich ekspatów fiatów w Paryżu takiego czasu bardzo radykalnego eksperymentowania eksperymentowania na płaszczyźnie twórczości literackiej artystycznej też eksperymentowania na poziomie życia tak tutaj oprócz tego, że to jest wielka powieść modernistyczna od tych eksperymentach językowych teraz mam nadzieję będziemy trochę opowiedzieć i o tym w jaki sposób Barnes mówi o tożsamości w jaki sposób no właśnie tożsamość rozumie jako takie takie zjawisko medyczne płynne, dlaczego jest tak bardzo po stronie wszelkiego rodzaju odmieńców i od większości no ale ale oprócz tego że, że to jest wielki modernistyczny eksperyment to też książka jedna z pierwszych takich nazw uważa się ostępy nocy za jedną z pierwszych powieści lesbijskich, chociaż ja wolałabym mówić o tym, że to jest spowiedź właśnie odmieńca czy oczekuje Rowan niż ściśle fiskalny natomiast w centrum rachityczne w gruncie rzeczy fabuły tej tej książki jest jest Roma z 22 kobiet taki to jest pretekst do do tego wszystkiego co co ta powieść mówi o o Rosie o o tęsknocie o namiętności no właśnie o o tytułowej nocy no właśnie, bo w Maroku fabuła jest taka, że oto pewien mężczyzna udający arystokratę poznaje kobietę, po czym, po czym onego zostawia dla kobiet w innej, ale tam też zostawia i właściwie już potem nic się dzieje oprócz tego, że tańczy z psem ta, która zostawia mężczyzna potem kobieta i od cofa było tak także, gdybyśmy prowadzili tutaj rzecz do do do tego co się wydarza właśnie na poziomie fabuły to faktycznie można być rozczarowanym natomiast prawdziwą namiętnością żywiołem tej książki jest jest jest język tak i i prawdziwą bohaterką, a tej książki jest właśnie owa tytułowa noc tutaj pan wspomniał przekład tytułu, które wydają się znakomity od razu od razu powiedzmy, że książkę z Polski z Polski Marcin Szuster i uważam to tłumaczenie za absolutnie genialne i w ogóle bardzo zazdroszczę Marcinowi że, że to zrobił ja przez wiele lat tak myślę, że może kiedyś zabiorę się za za przekład Night płótna na Polski, ale wiadomo już, że nie trzeba tego robić nikt nie będzie musiał tego robić, bo zostało zrobione zrobione naprawdę znakomicie w 2018 roku na 2 to jest jakiś taki neologizm prawda Szuster tłumaczy to jako ostępy nocy, czyli rzeczywiście ta data ta noc tytułowa która, która jest jednoznaczna, która jest nocą, które są pragnienia tak jest nocą pragnienia, a które w w takim tak jak tak jak on jest jest ujmowane przez żonę barw nie ma tak naprawdę swojego o specyficznego specyficznego przedmiotu tak to znaczy pragnienie niejako z natury rzeczy nie może zostać zaspokojone tak pragnienie to jest ta otchłań ta jakaś otchłań czy czy pustka czy czy tęsknota ludzkim sercu, dla których nie ma tak naprawdę tego przedmiotu który, który mógłby mógłby tę pustkę mógłby tę pustkę zapełnić mógłby doprowadzić do do spełnienia tak i dla mnie np. właśnie ta bohaterka główna, czyli Robin Wood jest taką wysoką figurą pragnienia no figurą matki tak ona ona ona jest całkiem dosłownie na medyczną, ponieważ nasze lubi przemieszczać jest taki moment w pewnej chwili, kiedy ona zaczyna uczyć po nocy wsiadać do przypadkowych pociągów system jest to do sąsiednich miasteczek, ale styczną medyczna w takim sensie metaforycznym także nie stanie zakotwiczyć nigdzie ani swojej tożsamości ani właśnie tego swojego pragnienia tak tylko jest jest jest kimś kto, kto po prostu podróżuje właśnie po tych dostępnych w nocy tak czyli, czyli w tym niełatwym groźnym mrocznym terytorium, o którym o, którym pan pan wspomniał na samym początku tak, a Thomas Stearns Eliot znacznie przyczynił się można powiedzieć do tego, że tę książkę da się czytać, chociaż pewnie gdyby, gdyby miał większy wpływ to tę książkę jeszcze bardziej dałby się czytać, bo zdaje się wyciął sporo i i Johny Band namawiał do tego, żeby jeszcze więcej wycięła niestety niestety nie udało się do naszej nie udało się tak tutaj uważam, że w ogóle niż poskramianie tej tej tej powieści no to jest też jest jest jest zupełnym niezrozumieniem tego co co ona robi to Les Moore Les zmora to tak tak to jest rzeczywiście taki jakiś tam też też może dogmat tego wysokiego modernizmu natomiast nam się też ten żywioł języka ja się zgadzam się z tym, że tutaj pewną może pewną może taką manierę modernistyczną czuć w tej książce teraz po poprawie 100 latach od kontroli okazało się, że zawsze w 1936 roku, czyli 3 lata przed wybuchem drugiej wojny światowej była pisana przez mi przez łapy Sammy jakoś na początku lat trzydziestych no ale odzwierciedla to paryskie oświadczenie żony Wałęsy ona była w Paryżu przez mienie przez 10 lat daje mi się do 3001. roku i jeśli chodzi o znaczenia tej nocy też wspomnieli o tym, że Rze, że noc wiąże się z pragnieniem i pustką tak ze śmiercią bardzo pomaga bardzo pomaga też kontekst psychoanalizy, która miała ogromny wpływ na twórczość modernistycznych pisarzy nie tylko dzienny Baran, ale też ojca, który bardzo się przyjaźniła też wie czy nie łów Predator to to ta proza eksperymentalna modernistyczna ona na pewno pozostaje pod wpływem tego wszystkiego co co Floyd pisał o nieświadomym oni świadomym jako tej tak naprawdę najpotężniejszy potężniejsze niż świadomość sile która, która decyduje o ludzkiej podmiotowości o tym w jaki sposób poruszamy się poruszamy się w życiu Fred mówił o tym, że taką królewską drogą do nieświadomego sosny rok 1900 prawda to jest to jest rok, kiedy okazało się objaśnienia marzeń sennych Floyda tutaj zauważmy że, że znów nasza główna bohaterka, czyli Robben, która stosunkowo mało mówi dla mnie bardzo ciekawe, że ona jako trafi tylko ta ta, która ucieleśnia pragnienie to na medyczne właśnie przemieszczające się pragnienie, która nie może nigdzie się zakotwiczyć nie może nigdzie zamieszkać, że ona jako ta jako ucieleśnienie pragnienia jest jednocześnie taką baterię, która niewiele mówi bardzo mało mówi zupełnie inną relację z językiem ma inny bohater, o którym może za chwilę temu docentem samozwańczy ginekolog i transwestyta dr jakąś formacją masy dokona, ale za chwilę przejdziemy do do do tego bohatera natomiast robi mówi niewiele prawda rzeczywiście działa ona ona jest ona jest to to podróżniczką która, którego poszukuje ale, ale nie znajduje mówiliśmy o tej nocy pragnienia, ale też myślę, że tutaj nie bez znaczenia jest fakt, że książka powstaje pomiędzy 2 wojnami wielkimi wojnami akcji to kto pokolenie ekspatów amerykańskich w Paryżu to Gertruda stała którą, którą one również znała mówiła o nich już los wczorajszy tak jesteście straconym pokoleniem, więc na pewno też w jaki sposób czujesz się czuje się członkinią elementem tego tego straconego pokolenia po pierwszej wojnie światowej to jest dla mnie jest jasne też na płód jest jest jakieś przeczucie wielkiej katastrofy potężnej katastrofy czegoś co co co dopiero nadejdzie i ja osobiście czytam wypowiedź jako jako opowiedzenie się po stronie od większości, chociaż niektórzy krytycy zarzucali Baran z NFZ antysemityzm jak bardzo w ogóle to, że ona posługuje się kliszami dotyczącymi np. irlandzką kości tak czy żydowskości natomiast się wydaje, że pomimo tego, że też klisze czy stereotypy są irytujące oczywiście to jednak fakt, że powie zaczyna się od postaci tego właśnie w Lisa przeprasza tak Feliksa już wcześniej jego ojca, który go do prawa wino o folk Band, który udaje arystokraty tak naprawdę jest Żydem da budżetach żydowską kość, jakkolwiek być może rzeczywiście irytujące są wszelkie stereotypy to fakt, że ona zaczyna od kogoś kto, kto jest Żydem próbującym ukryć swoją tożsamość i w związku z tym płynącym do teatru tam pojawia, bo cała cała plejada właśnie tych postaci takich, które uprawia różnego rodzaju maskarady natychmiast się natychmiast się pojawia to dla mnie jest raczej o tym, że ona właśnie staje po stronie tych problematycznych tożsamości takich, które są zagrożone, które są w jaki sposób w jaki sposób ma zmarginalizowane czy ile na razie PiS oraz Westy ci Żydzi i Irlandczycy Irlandczycy lekarze cyrkowcy kasa w dobrze powrócimy do żony Banks i ostępów nocy po informacjach Radia TOK FM państwa moim gościem pani Julia Fiedorczuk poetka pisarka tłumaczka krytyczka literacka informacji już 2 minuty o godzinie 1120 po informacjach wracamy po wcale państwa moim gościem jest pani Julia Fiedorczuk poetka tłumaczka pisarka krytyczka literacka rozmawiamy dzisiaj o postępach nocy Johnny balans albo, jeżeli ktoś woli czytać w oryginale to naj trud to jest tytułu tego czegoś tak tak powiem i widzę że, gdyby co co spotkanie to podnosi pani poprzeczkę mam nadzieję, że w końcu dojdziemy do pieczona trzymał kciuki no zobaczymy zobaczy tak to czyny i teraz dobrze to zostaw pieczona może na boku wspomniała pani tych ludziach wykluczonych ciekawe ciekawe wykluczonych 100 lat temu pewnie wciąż wykluczonych dzisiaj, ale dialogi, które się pojawiają co takim dialogami, które bardzo szybko rozpływają się stają się taką mieszanką nie wiem Dostojewskiego Orzeszkowej właśnie bardziej, że szkoły w sensie znak się jakiś przekształca się w niej opisy przyrody opisy czegoś sceptycznie podchodzą znaczy tak jak właśnie słyszę słyszę bardzo rzecz, ale są to czasu, bo i ja natomiast ja natomiast nie bardzo wiem zawsze ma bardzo nam brakować właśnie np. taki komentarz pana to jest kilka rzeczy to jest względami Orlikiem połowę, czyli jest no właśnie takich jak zrobiła w okresie wielkiej już w i Orzeszkowa jak kasyna w Doha po prostu czegoś, czego z tego będziemy się sygnalizacji i opisy przyrody też jako, jaką właśnie wszyscy odruchowo odruchowo, że przy tej przyrody to zresztą, kto tak szczerze mówiąc tutaj tak dużo nie ma, bo raczej powiedziałabym, że żywiołem tej tej opowieści jest jest sztuczna samego początku to znaczy jedyną postacią dla mnie która, która rzeczywiście masz ma taki związek niesamowity zupełnie z dzikością taką poza ludzką kością jest nasza główna bohaterka, czyli robić zarzut, a poza tym jesteśmy totalnie takiej dekoracjach bardzo sztucznych tak tutaj żywiołem żywiołem bardzo jest jest jest maskarada tak od samego początku tutaj zaczęliśmy mówić o o OFE o Feliksie jeszcze o jego ojcu, który gnał do roku tam np. jedną z pierwszego do takiego z pierwszych postaci, z którą mamy do czynienia jest trauma na to jest postać z cyrku czy trauma, czyli pani mężczyzna tak to po pierwsze, powierz to i to jej imię odzwierciedla kwestię jakiś płynności i płynności funkcji tak czy płynności czy konwencjonalną ości właśnie tych genderowych klasyfikacji i tego, że tego, że płacze w jakiejś mierze, a być może być może zasadniczo płacze kwestią jakiegoś rodzaju performance prawda, jakiego rodzaju takiego odgrywania samego siebie odgrywania w ogóle tożsamości jako performer to jest kolejna rzecz która, która jest która, których dużym wielkim tematem dla mnie dla mnie powieści Night Łódź czy ostępów nocy tożsamość niejako pomimo tych właśnie nieudanych zupełnie wycieczek w stronę socjalizmu, kiedy ona mówi, że Żydzi tak mają Irlandczycy tak mają, a kobiety tak mają jednocześnie na innym poziomie ta zapowiedź opowiada ta powieść opowiem opowiada o tym, że tożsamość jest jest jest wynikiem gry tak jest wynikiem maskarady jest wynikiem przebrania tylko np. trauma tutaj bardzo bardzo ciekawa ta pani pani do czasu Robak tak tak też właśnie właśnie te arystokratyczne tytuły, które ludzie sobie sobie sobie przywłaszczają czy w przypadku dr. Connora wręcz jego jego fałszywy dyplom dyplom lekarski, ale formalny jej opisy niesamowite, bo ona ma sobie kostium, który wzrósł się z jej ciałem tak i ta ta kwestia kostium który, który przyrasta do skutej dla mnie niesamowita metafora tak 1jedna z być może podstawowych metafor tutaj tego tego kostiumu, który wzrasta się z ciałem do tego stopnia, że staje się jedyną dostępną nam autentycznością tak, że kiedy mówimy o tym, że tożsamość czy podmiotowość płeć, którą się posługujemy jakoś, poruszając się przez życie jest wynikiem pewnego rodzaju maskarady czy odgrywania performans to błędem byłoby zakładać, że pod maską, którą zakładamy jest jakaś jest też autentycznego tak pod maską nie ma nic to jest tak naprawdę kolejny wymiar tej nocy także chcielibyśmy wierzyć czy jest w takiej w tej naszej kulturze powiedzmy takiej, która terapeutyczna coachingowe jest takiego że, że okazji tutaj czas znaleźć swoje prawdziwe ja tak dotrzeć 300 do do do swojej autentyczności umieć wyrażać swoją tożsamość z perspektywy ostępów noc jak jedyna paradoksalnie jedyna autentyczność 1 prawda u nas jest z absolutnie na powierzchnie na powierzchni właśnie tego naszego naszej gry tak tego naszego naszego performance cyrkowego to jest jedyna jedyna prawda o ludzkiej tożsamości, bo pod tą maską nie ma nic mu się właśnie tylko tylko noc mam przed sobą mam przed sobą fragment o sandałach nie osób więcej od tej sukni z Chin mam fragment mam przesłał fragment rozmowy z z doktorem kiedy, kiedy Nora druga główny bohater czy ta, która zostaje porzucona przez przez zrobienie idzie do doktora, żeby porozmawiać jest też taka taka, o ile w środku nocy do pokoiku tego doktora tam najpierw oglądamy wszystkie cały cały cały przedziwne dekoracje tego tego tego jego pokoiku doktor jest w damskiej koszuli nocnej wszystkiego para realia są takie z 1 strony z 1 strony biedni ludzkie, a z drugiej strony, że łączące w sobie kobiecość czy jakąś tęsknotę za kobiecością z wzorcem są przy wszystkie rzeczy potrzebne do do do zrobienia makijażu do dodatku do wykonania już przebrania, a z drugiej strony są też jakieś medyczne narzędzia to bardzo ciekawe że, że te rzeczy leżą leżą obok siebie tt różne narzędzia którymi posługujemy się jako interwenient informuje trenować w cielesność tak cielesności sama w sobie jest oczywiście jesteście bardzo żałosna tak jest bardzo bardzo taka bardzo biedna i i ona przychodzi do niego w środku nocy tutaj czytałam taką interpretację zresztą Marcin Szuster podaje ją w swoim posłowie to do opowieści że, że ta scena, kiedy Nora przychodzi Poznań, którą leży w łóżku w tym kobiecym przebraniu jest jest odwróceniem ironiczne takiej klasycznej sytuacji psychoanalityczne i kiedy historyczka leży na kozetce tak dr hab dr Roy, który ma to wszystko uporządkować prawda i tutaj znaleźć jakieś rozwiązanie i jakoś z tą seksualność pchnąć na takiej ścieżki, które będą możliwe to do zrozumienia jak do zaakceptowania mamy odwrócenie tej sytuacji, bo to doktor, który z Rosji stylizowany leży w pościeli tak, a kobieta kobieta siedzi przy łóżku i słucha, czyli doktor tutaj chodzi o taką tradycyjną pozycję historyczki, która mówi tak mówi i taniego słowotok jest dla mnie przeciwieństwa milczenia Robin która, która jako jedyna w tej powieści żyje natomiast dr żyje poprzez swój język poprzez żywią swoje właśnie monologów no i ich tutaj robić zastanawia się właśnie nad nad jego ubranie zastanawia się czy suknia nie jest najbardziej naturalnym odkryciem później w momencie on po prostu zadaje pytanie, a czy kiedykolwiek myślała o nocy to jest ten niesamowity i właśnie dialog nocy zapytał doktor z nutą ironii był bardzo przygaszone spodziewał się kogoś innego, choć jego ulubionym tematem poruszanym przy każdej okazji była właśnie noc, owszem, że Connora usiadła na 1 krześle, kto i tata też ten dramat niesamowity zupełnie nowe mówi pewnej chwili dawniej myślałam, że ludzie po prostu idą spać śpią jeśli nie idą spać te pozostają sobą, ale teraz drżącymi dłońmi zapaliła papierosa teraz widzę, że noc robi coś z tożsamością nawet kiedy śpią itd. dalej tutaj to jest taka taka to serce tak naprawdę dla mnie tej no jeszcze kiedy kiedy oni siedzą rozmawiają właśnie o tym co zrobi robi z tożsamością i o lęku i o takiej wiedzy, którą być może intuicyjnie mamy na własny temat, ale trochę nie chcemy jej mieć tych wszystkich rzeczach, których wolelibyśmy osobie nie wiedzieć i własnym życiu no tak pies pani zainteresował zainteresował oczywiście zainteresował mnie to jest rzeczywiście nowa tajemnicza końcówka tutaj tej tej powieści taniec skwerem prawda tak tak tak tej dla mnie dla mnie tam wcześniej też jest spotkanie ze zwierzęciem od tego zaczyna się w ogóle Roma czy ten teren ten związek nory i robi zaczyna się od tego, że on dotyka tylko w ogóle, który jest kimś takim właśnie też z naturalnym środowiskiem, w którym którą postacie te postacie się obracają w tym cyrku jesteś taki bardzo mocny moment, kiedy kie lew oczywiście wymaga sytuacja lwa w cyrku tak, w których który jest adresowany i jest jest jest w niewoli i jest złamany i dalej, kiedy ten lew jakoś widać w widoczny sposób lgnie do do Robin jest taki moment, kiedy widać Józef w oczach tego tegoż faktur jak nam się zbliża do ogrodzenia Areny tamtej strony ona wtedy ona wtedy mówi po prostu to na razie nie chce tam być też, jakby od te lata tata jej ta seria no medycznych przemieszczeń właściwie chyba zaczyna się w tym momencie, kiedy ona w spojrzeniu takim pełnym cierpienia spojrzeniu z wolałem tego tego zwierzęcia, które powinno być dzikie taka, a jest oczywiście więzione i poddane torturom kiedy, kiedy jej oczy spotykają się z oczami tego zwierzęcia i musi na koniec jest jest jest jest dziwny taniec scen, które zresztą ma miejsce w kościele wszystko odbywa przed ołtarzem na mieście w dzień w nocy święta tak to wszystko tak to wszystko wplątują się dekoracje katolicyzmu i tutaj niebem nie przypadkowo mówi dekoracja dla mnie właśnie katolicyzm jest interesujące z punktu widzenia bardziej jako pewnego rodzaju znowu maskarada tak jak pewnego roku jako jako taka taka religijność, która właśnie ma tak złote swoje złożone dekorację, tak więc tych katolickich dekoracjach, które sugerują jakiś rodzaj sacrum, czyli rodzaj doświadczenia doświadczenia wychodzącego poza poza tą naszą bolesną cielesną doczesności w tych dekoracjach odbywa się to spotkanie czym niemożliwe spotkanie ze zwierzęciem, bo bo po moim zdaniem tutaj jakby ta ten dramat ludzkiego pragnienia ludzkiego losu polega trochę na tym że, choć oczywiście pochodzi od zwierzęcia to powrót możliwy jest przejście od zwierzeń to samo, bo jak popatrzymy na zwierzęce opowiadania Kafki to tam jest dokładnie dokładnie ta sama intuicja, że możliwe jest np. opowiadanie raport dla akademików, w którym jest mowa o 3 państw się ona nie czerwony Piotruś, który przechodzi droga od szympansa człowieka następnie musi zaraportować akademikom na temat swojej przemiany, żeby udowodnić, że już dziś już jest człowiekiem tak i tam bardzo ewidentne jest coś takiego, że ta droga od od musimy przerwać pewnie kończyć nawet kontrakt zakończyć za zakończyć właśnie więc, więc oka to to kończąc ja mam wrażenie że, że ta, że ta scena ze sceny trochę o tym że, jakkolwiek może nam się wydawać, że jakiego, iż jakiś powrót do natury był dla ludzi powrotem do raju oczywiście tego powrotu dla nas absolutnie nie ma bardzo dziękuję Julia Fiedorczuk poetka pisarka tłumaczka krytyczka literacka była państwa moim gościem dzisiaj Johna Bartz ostępy nocy albo Night hut informację o godzinie 1140 dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara, a nad jakością naszych połączeń czuwał Szymon waluta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA