REKLAMA

Będzie podatek od nośników takich jak komputer, czy telewizor. Ale nadal nie wiemy, ile będzie wynosił

A teraz na poważnie
Data emisji:
2021-03-29 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
23:53 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
szef po dwunastej Mikołaj Lizut witam państwa moim gościem jest dziś Dominik skoczek dyrektor związku artysty autorów i producentów audiowizualnych przy stowarzyszeniu filmowców polskich dzień dobry dzień dobry panu panie redaktorze dzień dobry państwu na potrzeby tej rozmowy wyjaśnia państwu, że także jestem członkiem Zappa przy stowarzyszeniu filmowców polskich to jest warte zaś zastrzeżenie, ponieważ będziemy rozmawiali o opłacie reprograficznej może najpierw Rozwiń » wyjaśnijmy co to takiego opłata reprograficzna czy zapach taka opłata reprograficzna zapada jest właśnie związek autorów i producentów audiowizualnych, czyli o ZZ tzw. czyli organizacja zarządzania zbiorowego jest to taka organizacja, która w imieniu artystów w imieniu twórców tak rodzice audiowizualnych pobiera pobiera tantiem, a potem redystrybucję go artysta właśnie tak jest pan redaktor jest bardzo dobrze zorientowany, a opłata reprograficzna zwana opłatą od czystych nośników to tak naprawdę jest rekompensata przeznaczona dla twórców i producentów, czyli też to jest pewnego rodzaju rodzaj tantiem tylko powinna być uiszczana przez producentów i importerów urządzeń elektronicznych za pośrednictwem, których dochodzi do kopiowania i od poza odtwarzania utworów na Marsa może brzmi dosyć skomplikowanie, ale warto, żeby słuchacze usłyszeli, że to jest taka pierwsza chyba sytuacja przy przy obecnej władzy właśnie całe środowisko artystyczne idzie ramię w ramie z minister kultury to jest ewenement prawda tak to jest rzecz czy rzeczywiście niespotykana, bo wszyscy twórcy kultury, ale nie tylko artyści i twórcy rozumiani w sposób tradycyjny tak samo dziennikarze są uprawnieni do udziałów w tych opłatach i od kilku lat przy ministerstwie kultury w ramach prac ogólnego ogólnopolskiej konferencji kultury przygotowywany jest projekt ustawy o statusie artysty, który ma dokonać aktualizacji tej opłaty tak, żeby mogła być przewidywana od was w zasadzie tych współczesnych urządzeń, na których dzisiaj dokonuje się kopiowania, ale ogłaszali panie dyrektorze poruszył pan bardzo ciekawy temat, bo to nie jest nic nowego jeśli chodzi o tę opłatę od czystych nośników seks tylko w tym, że w naszym kraju czas stanął w miejscu w Polsce są opłaty od czystych nośników, ale świat od kaset HS, których jako żywo nikt już nie używa tak rzeczywiście zatrzymało się to wszystko w świecie analogowym tak, jakbyśmy nie dostrzegli, że zmieniła się rzeczywistość i to dosyć poważnie i to wiele lat temu, bo to nie jest nowy wygląd opłaty dzisiaj rzeczywiście są naliczane od magnetofonów magnetowidów od papierów z czego graficznego, a nie są od nowoczesnych urządzeń smartfonów tabletów laptopów no właśnie ta opłata od czystych nośników to jest wynalazek jeśli dobrze pamiętam niemieckiej i powstał jeszcze w latach 60 opłat od czystych nośników właśnie obowiązuje w całej Europie chodzi o to że, ponieważ technologie umożliwiły kopiowanie na własny użytek różnych dzieł artystycznych no to chodzi o to żeby, żeby nie robić tego w sposób nielegalny grabiąc artystów tylko wprowadzać w tamtym stąd nazywa się to właśnie opłata od czystych nośników, ale panie dyrektorze, skąd ta gigantyczna awantura, o której czytamy w mediach o tę opłatę od awantura bierze się stąd, że producenci tych urządzeń przyjęli i strategię, że w krajach Polski, ale też innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej prowadzą dosyć silny lobbing, żeby po prostu tych opłat nie uiszczać wszędzie w Europie Francji Niemczech Hiszpanii Włoszech nie ma z tym problemu i producenci są świadomi, że bez treści autorskich dziennikarskich nie będą zarabiać na sprzedaży swoich urządzeń to znaczy treści kultury i treści dziennikarskie są tak samo ważne jak procesor czy świat lat kupuje się urządzenia no we to właśnie po to, żeby przy pomocy tych urządzeń w sposób w sposób taki bardziej zaawansowany korzystać z dobrodziejstw kultury, żeby w lepszych warunkach oglądać słuchać czytać filmy muzykę zdjęcia książki artykuły prasowe wszędzie w Europie jest zrozumienie, że jest pewna symbioza między producentami sprzętu, a twórcami w Polsce tymczasem jakoś tak nie udaje nam się tego porozumienia od lat osiągnąć te opłaty wciąż zostały w świecie analogowym mamy chcielibyśmy dołączyć do Europy i dołączyć do świata cyfrowego nowość, ale ja słyszę co co do jest niezwykle przykre, że to w samo opłaty, które mają zapewnić artystom wakacje na Seszelach, że artyści są pazerni, że domagamy się właśnie dodatkowych nienależnych honorariów nie chcemy się dzielić naszymi dziełami jak pan odpowiada na argument to z zupełnie oczywisty oczywista nieprawda wiadomo, że podmioty, które muszą ponosić dodatkowe opłaty wymyślą wszystkie możliwe argumenty żeby, żeby nie uiści ale, ale pan panie redaktorze to wszystko jest umiejscowienie umiejscowione w prawie unijnym to nie są opłaty, które należą się po prostu, dlatego że tak artystą się wydaje one służą za rekompensatę dozwolonego użytku prywatnego, czyli tego, że może pan pana rodzina pana znajomi wzajemnie sobie przekazywać utwory korzystać z dział ku kultury dzielić się nimi i uczestniczyć w tym w tym życiu kultury rekompensata ma zapewnić rekompensatę za to, że nowa funkcja nie sprzedadzą większej ilości płyt większej ilości filmów książek i itd. więc jakby to warto poprosić to jest wynagrodzenie za naszą pracę to znaczy no robimy to z miłości do sztuki, ale także żyjemy z tego no oczywiście nie jest uczciwe, gdy ktoś zarabia, gdy panna na dozwolonym używaniu cudzych treści, a nie płaci ani płacić twórcom atak właśnie robią importerzy producenci sprzętu elektronicznego i protestując przeciwko takiej rekompensacie nocą tak naprawdę, żeby artyści dziennikarze za darmo udostępniali swoje treści na użytek prywatny na jak to wtedy zagrabione zarabiają tylko producenci dystrybutorzy no właśnie ale, korzystając z tego, że rzecz, że gościmy pana na antenie chciałbym zapytać bardziej ogólnie w ogóle jak i jak się żyje artystom w Polsce artystą żyje różnie natomiast większość większość z nich, bo oczywiście w mediach przebijają się jakieś pojedyncze sygnały dotyczące tzw. celebrytów na ich bazie buduje się pewne szersze wyobrażenie o artystach jako o o grupie zawodowej, ale tak naprawdę większość artystów żyje obecnie w bardzo trudnych warunkach szczególnie w czasie pandemii i no i kultura jako pierwsza zamknęła i pewnie jako pierwsza się od otworzy większość osób nie ma warunków do wykonywania swojej pracy, a nawet przed pandemią te warunki były bardzo trudne, bo przecież artyści w ogóle nie są objęci systemem ubezpieczeń społecznych ustawa, o której właśnie też rozmawiamy ma to ma to zmienić część opłat przekazywanych przez producentów importerów ma zasilić fundusz wsparcia artystów zawód należy, bo one w tej 7 karta się też słyszymy bardzo wiele po prostu przekłamań, że ustawa o statusie artysty to będzie coś, jakby powrót do PRL-u będzie jakaś komisja w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego, która będzie orzekała, kto jest artystą aktor nie zupełnie nie o to chodzi prawda nie to oczywiście też są nieprawdziwe informacje to być może częściowo wynika z tego, że ustawa projekt ustawy nie został jeszcze oficjalnie opublikowany, więc pewne domysły gdzieś tam krążą memy po mediach natomiast pracę zmierzały do tego do tego, żeby było to całkowicie zobiektywizowany to znaczy w ogóle rekomendacje do wejścia do nowego systemu wsparcia emerytalnego mają dawać same organizacje twórców więc, jakby decyzja o tym czy dany artysta zostanie uznany za artystę by objętego nowymi uprawnieniami będzie czysto decyzją no taką potwierdzającą wcześniejszą rekomendację organizacji branżowej, czyli filmowców będą rekomendować prawdopodobnie Stowarzyszenie filmowców polskich muzyków pewnie ZAiKS plastyków organizacja plastyków itd. tak dalej dziennikarzy organizacje dziennikarskie, więc z jeśli chodzi o decyzję ministerstwa kultury nie będzie tutaj miejsca na jakiś uznaniowe przesądzanie, że 1 artysta jest lepsza drugiego nowość, ale bardzo jest potrzebna to niech świadczy o tym fakt, że właśnie artyści przede wszystkim pracujące w tzw. wolnym zawodzie w ogóle nie są objęci żadnym ubezpieczeniem Otóż to oni są w ogóle niewidoczny dla dla systemu część z nich oczywiście może założyć działalność gospodarczą, ale wiemy, że to nie jest takie łatwe i atrakcyjne dla osób wykonujących wolny zawód, które nie mają zlecenia oraz na 2 lata np. reżyserzy filmowi część z nich korzysta, ale bardzo niewielka część z umów o pracę wykonują inne zawody po prostu, a dorywczo, wykonując zawody artystyczne natomiast przeważająca pozostała część pracuje na umowach śmieciowych lub w ogóle jakiś szarej strefie, więc ta ustawa ma to ma to zmienić może zmienić wrócimy na razie rozmowy to po informacjach Radia TOK FM Dominik skoczek dyrektor związku autorów producentów audiowizualnych przy stowarzyszeniu filmowców polskich z państwa i moi goście, a teraz na poważnie Dominik skoczek dyrektor związku autorów producentów audiowizualnych przy stowarzyszeniu filmowców polskich jest państwa i moim gościem rozmawiamy o opłacie reprograficznej, czyli tzw. opłacie od czystych nośników, która z kolei przez związek producentów importerów sprzętu elektronicznego i elektrycznego jest nazywana podatkiem od smart smartfonów, o co chodzi no wie pan jakaś sprytna agencja jak wymyśliła to nazwę, żeby zohydzić cały projekt społeczeństwu to nie jest ani podatek od smartfonów opłaty nie idą do budżetu państwa nie idą do budżetów samorządów nie płacą tych opłat konsumenci tylko właśnie ci producenci więc, jakby ma to zdecydowanie negatywny wydźwięk, a w żadnym pan panie redaktorze znanych systemów prawnych innych krajów rekompensata nie jest nazywana podatkiem zatem posługiwanie się tym określeniem jest jest zdecydowanie nieprawidłowe i wprowadzające w błąd no właśnie, bo warto było się zastanowić nasi tutaj ten ten ten ten związek który, który lansuje tezę o podatku od smartfonów no to są światowe potęgi wielkie koncerny produkujące elektronikę tak jak Samsung jak LG no i to oni mówią, że wszyscy zapłacimy podatek od smartfonów tak nazywają tę opłatę od czystych nośników i ona po grób pogłębi wykluczenie cyfrowe jedno to zupełna bzdura pan rekompensata wiemy to z doświadczeń innych krajów z reguły nie podnosić cen detalicznych urządzeń, gdyż te wynikają z uwarunkowań rynkowych koszt wytworzenia urządzenia zazwyczaj nie jest wyższy niż 3030% jego ceny co zawsze daje duże możliwości podziału zysków i też kwoty, które którymi społeczeństwo było stracone i 503300zł no to są kwoty zupełnie wyssane z palca, jeżeli średnia cena smartfonów w Polsce około 1200zł, a opłata za smartfona było przewidzieć przewidywane na poziomie 1% i to nie od ceny detalicznej tylko od ceny hurtowej dla was to nie jest jakiś w ogóle drobniutki jest to czy łam 10 to jest zasadnicza różnica, więc ja przyznam szczerze mam dziwię się producentom sprzętu, że nie chcą w tej sprawie współpracować z twórcami, bo ja postrzegam kulturę w takiej podwójnej roli sami artyści często pomagają nam w tej transformacji cyfrowej, które uczestniczą producenci importerzy kultura jak pomaga nam zrozumieć czym ta transformacja jest często inspiruje ten postęp aktywnie artyści biorą w tym udział i wyobrażał sobie tutaj nasze wspólne działanie na rzecz oswajania nowinek technologicznych nabyło zgodziło tak w producentów, a nie wzajemne atakowanie się w mediach i wymyślanie właśnie różnych haseł, które mają zniechęcić jednych 1 branżę do do do drugiej no właśnie udało można zadać pytanie, dlaczego właściwie ci ta branża IT nie chce mieć w Polsce takich samych obowiązków wobec twórców jak ma z całej Europy, dlaczego trudno zrozumieć no na pewno jest gdzieś tutaj element czysto ekonomiczny to znaczy rządy krajów niemieckich czy francuski, gdzie zbiera się z tytułu opłat czystych nośników po 300 000 000EUR dla tamtejszej branży kultury nie ugięły się przed przed tymi roszczeniami to w Polsce jakoś przez lata się udawało być może teraz premier Gliński premierowi Glińskiemu uda się przekonać kolegów rządu do no do zmiany rewolucyjne zmiany w tym w tym zakresie i jakby to będziemy mogli dołączyć do do do tej reszty Europy natomiast myślę, że za mało się też rozmawia bezpośrednio z indywidualnymi podmiotami, które są zobowiązane do wprowadzenia tych opłat na rzecz wspólnych projektów współ wspólnych działań rzesza artystów domagają się swoich uprawnień i przez lata no nie są wystarczająco słuchani przez decydentów politycznych, bo zawsze gdzieś przed przewija się ten aspekt to ryzyko, że być może wyborcy tutaj konsumenci straszeni zwyżką cen nieprawdziwą no odwrócą się od otwarcia, która aktualnie aktualnie rządzi co można powiedzieć, że artyści często są na przegranej pozycji czasem oczywiście zdarza się, że politycy chcą mieć selfie ze znaną piosenkarką czy rzadziej pisarką, ale właściwie zaraz później po kampaniach wyborczych jesteśmy przez decydentów zapominania wie pan ja postrzegam to tak jak ja mówię jako sytuację potencjalnie unijny dla wszystkich to znaczy opłaty na niskim poziomie nie spowodują wojny budżetu wielkich korporacji, które w, których producenci komórek czy laptopów ich marże to są to są to są to są olbrzymie kwoty czy szczególnie w pandemii widzieliśmy jak podrożały laptopy w Polsce producenci wykorzystują sytuację, że był to towar jak pierwszego wyboru i potrzeby radykalnie ceny podnieśli kultura i treści wpisują się w Polsce od od kilku lat na masową skalę są liczne środki rządowe przeznaczone na restaurację starych filmów koncertów to wszystko powoduje, że tych treści jest więcej do pokazywania nowych urządzeniach to jest potencjalny Sojusz techniki kultury pieniądze dla artystów mogą zapewnić przetrwanie trudnych czasach, a dla samych producentów stanowią niewielkie obciążenie, tym bardziej iż w krajach Europy zachodniej czy nawet na Węgrzech bądź w Czechach to opłaty są ona wielokrotnie wyższym poziomie na jakim etapie jest ta ustawa o statusie artysty i na przewody przewidują także opłatę reprograficzną od urządzeń cyfrowych, bo ja mam wrażenie, że właśnie z stowarzyszenia związki artystów uczestniczą w tych pracach już od kilku lat na a, a końca nie widać prace nad aktualizacją listy urządzeń trwają od lat 12 ostatnia nowelizacja miał miejsce w 2008 roku natomiast sama ustawa o statusie artysty, która przewiduje system wsparcia system dopłat do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych artystów to tu prace trwają też już dobre kilka lat one są praktycznie na ukończeniu projekt jest minister kultury już po wstępnych konsultacjach ile mi wiadomo z innymi resortami i w zasadzie czekana na uruchomienie także my bardzo gorąco namawiamy premiera Glińskiego już dłużej czekał i podlał projekty konsultacjom społecznym rzesza artystów i stowarzyszeń twórczych, które się zaangażowały prace nad tym projektem no i poświęciłem sporo swojego swoje swojej energii, żeby został on ukończony liczymy, że tak się liczymy, że tak się wkrótce stanie, ale widzi pan niebezpieczeństwo jakieś nad tym że, że po prostu mówiąc kolokwialnie politycy wymienią i nie uchwalą opłaty od czystych nośników zaktualizowanej opłaty czysty nośników właśnie ze względu na na torze potężny lobbing jednak straszy konsumentów, a co za tym idzie wyborców trzeba wyjaśniać trzeba rozmawiać trzeba podawać prawdziwe dane nie należy się przejmować tego typu manipulacjami myślę, że to jest dla dla rządu bardzo atrakcyjny projekt, bo on łączył bardzo różne grupy twórców artystów on jest korzystne nie tylko dla tradycyjnych grup takich jak muzycy filmowcy czy literaci, ale także dla artystów sztuk wizualnych tancerzy architekt tu dziennikarzy no i praktycznie obejmuje wszystkie zawody twórcze co więcej podmioty grupy, które są uprawnione z tytułu opłat od czystych nośników solidarnie zgodziły się można powiedzieć w toku prac nad tym nad ustawą na oddaniu części tych opłat, które należą akurat tym wybranym grupom ze względu na to, że kopiuje się głównie filmem i muzykę np. na rzecz wsparcia funduszu, z którego będzie korzystało szersze grupa szersze grono autorów także same prace nad tym projektem są wyrazem pewnej takiej ewolucyjnej zmiany, jaka się dokonała w całym środowisku, które po prostu zjednoczyło się, żeby tą ustawę poprzeć także nie byłoby wskazane teraz zawieść zawieść nadzieje bardzo serdecznie dziękuję za tę rozmowę Dominik skoczek dyrektor związku autorów i producentów audiowizualnych przy stowarzyszeniu filmowców polskich był państwa moim gościem, a ja teraz zapraszam na informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA