REKLAMA

Dziennikarz zatrudnił się jako operator dźwigu "Żadne zasady nie są przestrzegane"

A teraz na poważnie
Data emisji:
2021-03-29 12:40
Prowadzący:
Czas trwania:
17:21 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w kolejnym gościem programu jest Bartosz Józefiak dużego formatu witam się bardzo serdecznie witam część Bartosz jest współautorem reportażu strach na wysokości i opowiada taką wcieleń ową historię o tym jak po szczelinę kursie i egzaminie Bartosz został operatorem 50 metrowego dźwigu na budowie, więc wszystkich słuchaczy oczywiście odsyłam do reportażu w dzisiejszym dużym formacie oczywiście zapytać jak to w ogóle jest możliwe właśnie okazuje się, że to Rozwiń » strasznie łatwe dużo łatwiej było zostać operatorem żurawia takiego, jakie znamy z każdej budowy co ja mogę być na każdy z mam uprawnienia państwowe mogą wejść każdy Żuraw na każdej budowie mógłbym, gdyby nie przyjęto do pracy budować biurowce w centrum Warszawy było to dużo prostsze niż zdanie prawa jazdy wystarczył nieobowiązkowe zresztą kurs, który polegał na tym, że pan częścią życia polega na tym, że wykładowca podyktowała odpowiedzi na kursy na 300 pytań tych losowe, które potem rozlosowano 15 z nich, więc po prostu zwykłe na pamięć nie widzi nic o tym jak jest rozbudowany jak działa i jakie obciążenia podnosić nic po prostu dla zwykłych pytania, a część praktyczna to było 3 godziny dosłownie na żurawiu na budowie, gdzie po prostu doświadczony operator jak miał chwilę akurat wolno to nie dopuścił do sterowania żurawi bez obciążenia i właśnie takie jeździłem tym hakiem spółek wycelować to Niewiem koszt betonem, a to coś innego to była cała moja nauka teorii potem równie liczne egzamin, który bez większego problemu zdała jest to drzwi to strasznie, bo to naprawdę straszne i dodam, że to nie jest tak ziemie Farta rozmawialiśmy w tym materiale razem z Marcinem Wójcikiem Superwizjera TVN z wieloma operatorami w całym kraju i oni wszyscy mówią, że tak to wygląda bowiem wydawało mi się zawsze, że to jest praca wysoce specjalistyczna notes coś takiego jak ja wiem licencja pilota albo niemalże coś takiego no bo to jest praca na bardzo dużej wysokości niezwykle odpowiedzialna, bo no, bo też, jakby w zasięgu tej pracy jest zdrowie życie ludzi, którzy pracują na budowie tak to operator żurawia tę Theory jest drugą osobą na budowie po kierowniku budowy, bo faktycznie jak jak bez tego żurawia nic nie zrobi musi wszystkie sprzęty przenieść, więc powinien inni są oczywiście mamy na papierze nikt procedury to powinno wyglądać na budowie powinien być 11 osoba tzw. takowy, który temu operatorowi mówi co ma przynosić nie wolno przenosić ciężaru na nad ludźmi, bo ryzyko wypadku trudno, żeby nie ryzyko wypadku tak dalej tak, ale tylko znowu co z tego jak na własne oczy widziałem, że tymi żurawiami jedno 100 jeździ nad ludźmi, bo nie ma czasu jest budowa trzeba robić, żeby zrobić nikt się BHP nie przyjmuje powinien być 1 Cracovia tak naprawdę cały czas chwilę następne osoby krzyczą do Radia rób lub przenosi Pracuj wyjeżdża tym razem poza teren budowy, żeby przecież odebrać samochodu ciężarowego, czego też nie wolno robić dochodził do tego jak nam opowiadają operatorzy, którzy wjechali na zachód by mieli tego dość, że na Zachodzie nasze papiery nie są jakoś przesadnie respektowane przez budowę, ale nie w ogóle respektowane no nasi operatorzy mogą mieć dobrą renomę natomiast jest już w Europie powszechne wrażenie że, że szkolimy tych ludzi do niezbyt rzetelnie swoje to jest dobra praca tyle ile zarabia taki operator dźwigu pan już rada jest Super praca jak wyjedziesz na zachód właśnie się zaczepić gdzieś i pracy w Norwegii czy nie wie w Austrii natomiast pracy w Polsce to zarabiasz 16zł za godzinę 171820zł umowę ma albo śmieciową, czyli jakieś zlecenie ewentualnie masz umowę o pracę, ale na najniższą krajową aresztu dostać koperty nam ludzi opowiadać po prostu przychodzi facet na budowę dosłownie i torby wyciąga kasę wręcza je właściwie agent jest wymagane z tym pracodawcą to też ryzykowne ci zapłacą ci nie zapłacono, ponieważ masz stawki niskie to robić po 80 właśnie 8 roku właściwie rok zrobić 1012 albo więcej godzin na tej budowie przepisy mówią wyraźnie wolą pracę tylko 8 godzin na dobę nikt nie widzę absolutnie nie przestrzega, więc to wiek operatorowi warszawki są niskie zależy na tym my też nie bardzo ma wejść może powiedzieć, skąd 8 godzinach, bo cała budowa oczekuję bieżącą pracą dziś 12 godzin się tego objąć kierownik budowy tak tak dalej powiem, jakie są warunki w tej kabinie na razie jak 12 godzin w kabinie na bardzo dużej wysokości najpierw trzeba leszcz jak w ogóle walczyłeś z lękiem przestrzeni z lękiem wysokości, bo profesor wyobrazić, że są tacy, którzy wejdą tam za chińskiego Boga nie zejdą ze strachu będą pierwsze na pierwszy Żuraw schodziłem właśnie na Fina na szkoleniu tak się nie wiedzie do połowy sędzia że, choć sprzedawane w ogóle powstanie ten tekst w dosyć tego i wraca do domu, ale jakoś tak się mogłem patrzeć ten pierwszy w najgorszej lekarz spojrzał w dużym wzięciem w głowie tak kurczowo trzymających drabinek jak do tego zależało mu życie po sobie zależało, ale już potem z każdym razem było lepiej potem się stresowałem, bo my ten materiał robi się do zastępowania, więc pewny momencie umiemy sobie kamery TVN wizjonerzy stosowałem grę wchodzą na dyżurach jest tym celu sprzętowa mikrofonami tak dalej, ale już jak wejdziesz na górę tam kabinę kabina zazwyczaj zależy w jakim stanie zostawił poprzedni operator często też zostanie nie przesadnie miły w sensie jest tam dużo śmieci butelek itd. tak dalej na sprawę fizjologiczna, czyli co zrobisz jak chce Czesi schodzisz nie no nie ma na to czasu budowa przecież wejście w 215200 następne 15 na 9 poczeka sikać po prostu albo do butelek, toteż trzeba uważać, jakie tam butelki znajdzie środków w kabinie wejdziesz albo moi koledzy wychodzili i sikali z tego dźwigu po prostu naziemnie i nawet mówili, że Ukraińcy, bo na budowach oczywiście w Polsce za pracę Nadole ukraińscy robotnicy to Ukraińcy się denerwowali, że sikają na głowę na kaski, a termin wejścia, więc to jest skrajnie upokarzające doświadczenie w takiej kabinie wraca w takiej kabinie zazwyczaj zrobił, ale no raczej standardu toczy mówi niestety wyjątku to jest budowlany standard w Polsce co, ale 12 godzin 10 godzin pracy jest jakaś przerwa na coś trzeba zjeść np. czy to jest także operatorzy dźwigów schodzą, żeby zjeść obiad czy czy uzgodnienie 8 miast to o tym w ogóle nie ma mowy o schodzeniu tak jak mówię to trwała może od to trochę zależy od budowli jeśli budować znaki zaawansowanym etapie robotnicy, ale też sobie robią przerwy wtedy jako operator też ma przed zrobieniem kanapki to sobie może zjeść w kabinie ono od obiad to zapomni, bo nie wniesie go na górę, ale są też budowy, które np. zaczynają wychodzić dopiero ziemi wtedy tempo jest większe, bo wszystko zależy na tym, żeby najszybciej wyjść tego etapu fundamentów wtedy operatorzy opowiadali, że przerwie ciężko musiałem sobie wywalczyć tak to też jest także w innym momencie przerwy Maciej mają cieśle i momencie inne ekipy budowlane, a właściwie każdy z kim jesteś potrzebny, więc między obywatel także po prostu na przerwę nie ma czasu uważa również mogą pewnie już po prostu nie robi, ale po wszystkie z taką presję psychologiczną rozgrywa się ona na poziomie do takich nieformalnych relacji na budowie jak jak ma silną psychikę jest doświadczony operator potrafi tam tupnąć nogą i oni słuchają jesteś początkującą operatorem z małym doświadczeniem słabo przeszkolony Motorowi po prostu przekazu szkolące dzieci dr operator żurawia mówią, że to jest Super praca to jest jak granie w grę na komputerze no z tym, że tam wszystko jest naprawdę i wiatr jesteś naprawdę tak to to oczywiście może wydawać te proste sojusze z tymi działkami steruje wśród tych Góra dół, ale do wymaga dużego doświadczenia, żeby wiedzieć, jaki ciężar może podnieść, żeby rozwijać tego ciężaru za bardzo, bo jak ściany to ją zburzyć, gdyż człowieka to może zabić wymaga dużego doświadczenia, żeby wiedzieć, jaką prędkością się poruszać tym Żurawiem w tym przy takim wietrze to też bardzo ważne są przepisy, które myślę z jakiej prędkości wiatru może operator pracować również w tym bardzo różnie na budowie one są przestrzegane czy nie wiec operator to wszystko brać pod uwagę operatorzy mobilni, czyli pewnie na dźwigu po pół roku roku 2 latach czasami to bardziej podkreśla śmieszne to szkolenie jak jak wygląda ta sytuacja właśnie w kabinie żurawia, gdy zaczyna wiać na przejętą wszystko część prawda ja bym takim ogromnym wietrze, ale byłem w takich takich silnych porywach wiatru do 15m/s duży taki wiatr, który operator powinien przerwać pracę wtedy faktycznie faktycznie nie jest zbyt przyjemnie wtedy operatorzy starają się raczej kędzierzynianom już nie robimy wtedy po prostu siedzieć i czekać aż wiatr przejdzie przecież zazwyczaj rzadko jest także tekst znaczy ja nie trafił do kasacji wyrabiało permanentnie przez 3 godziny raczej to by podmuchy pojedyncze przewody pojedyncze podmuchy nabór jest presja, żeby pracować dalej tak to co też jest niebezpieczne, ale czas pieniądze jak wiemy więc, więc budową zależy, żeby pracować jak najszybciej powiedz jak często zdarzają się wypadki, bo rozumiem, że taki Żuraw to jest no to jest sprzęt niezwykle precyzyjne musi być tak jak wiem jak samochód czy samolot bezprawie przechodzi przeglądy, bo od jego sprawności technicznej zależy ludzkie życie żurawie przechodzą przeglądy Urzędu Dozoru Technicznego raz w roku standardowo są badane natomiast problem w tym, że my zbieraliśmy dane z Marcinem Wójcikiem z naszych informacji wynika, że doszło do około 180 śmiertelnych wypadków z Żurawiem przy użyciu żurawia to niekoniecznie muszą być wypadek operatora to być upadek kogoś przed pod Żurawiem te opisywane w materiale nie przypadek Witalija, który zginął, ponieważ lina przerwała i nie zginęła z niego każdej tony mówi o około, dlatego że tych danych tak naprawdę nikt nie zbiera precyzyjnie osobnymi danymi dysponuje urząd dozoru technicznymi osobnymi UE Inspekcja pracy jeszcze inne informacje mają straż pożarna wygląda na to, że nikt tych danych tak kompleksowy zbiera i wiele wypadków jest ukrywanych w 2 czy jeśli tam jest przecież prokurator już naprawdę dochodzi do wypadku śmiertelnego to takie przypadki, że ktoś złamie nogę spadnie żurawia co się umie my słyszeliśmy historie chłopaka, który przy montażu żurawia wsparł produkcję miał miękkie mózg został samochodem przewieziono do szpitala nikt nie wiedział wcześniej prawie żadnej notatce z budowy nie został powiadomienia Inspekcji pracy bardzo wiele wypadków jest właśnie ukrywanych, ale jeśli ta liczba nawet ta jest prawdziwa wymiar oficjalny czysto 81 wypadków śmiertelnych w ciągu 10 lat mnie ta liczba przeraża no może może macie różną wrażliwość urzędnicy dozoru technicznego mówią dosyć spokojnym głosem, że wypadki się zdarzają wszędzie tak jak przy jeździe samochodem za to nieprawdziwe nie dla mnie to jest przerażające, ale powiedz jak reagują odpowiednie służby na na wasze argumenty myślę myślę o tobie Marcinie Wójciku obrazują, że rozmawialiście z Państwową Inspekcją Pracy co ona na to, że właściwie no kurs na operatora dźwigu może zrobić każdy z ulicy one fikcją na jej zaraz potem ląduje na wysokość 50m i przenosi się gigantyczny ciężar jest bardzo ciekawe, bo my mieliśmy kontakt z 2 instytucjami, czyli Inspekcja pracy, który odpowiada właśnie za czas pracy tutaj dyrektor departamentu kontroli państwa Inspekcji pracy powiedział nam tak trochę bezradnie rozkładają ręce, ale bardzo szczerze to co szanujemy oni po prostu niewiele mogą tak skonstruowane prawo w Polsce Inspekcja pracy może dać mandat do 1000zł w przypadku recydywy 5000zł wyobrażamy sobie życie mimo dużych placach budowy 5000zł to coś jeszcze pieniądze i tak nałożenie tego mandatu bardzo trudne trzeba udowodnić przekroczenie czasu pracy, a w papierach wszystko gra budowy mają osobne części pracy dla właśnie dla dla pokazu dla Inspekcji pracy na osobną czas pracy dzieciom za te zapisy realny czas pracy operatorów operatorzy też boją się mówić prawdę nawet jeśli są przygotowania czy wydanie oraz dziesiątki pytań przez inspektorów to zazwyczaj nie mów prawdę, bo się boją, że stracą pracę Inspekcja nie ma żadnych materiał nie ma żadnych uprawnień w nim robić podsłuch albo zdjęcia jego obserwacji to nie jest jak policja ma bardzo ogranicza uprawnienia, więc de facto tu uwaga znają oprócz jest też 150 inspektorów nieopłaconych do płaconych na 4000EUR w Polsce izbie pracy w budowaniu zresztą obsługują nie tylko żona tylko w ogóle kondycji na budowie jest generalnie wyłania się z tego obraz instytucji chroniczne niedofinansowanie z kolei Urząd Dozoru Technicznego, który uważa za szkolenia dla pary zezwolenia i odpowiada tak za to, żeby nam, żeby ktoś kompletnie zielony nie usiadł za ministrami no urząd dozoru jest przekonany że, ponieważ nie docierają do niego sygnały żadne szkolenia są niewłaściwe, więc są bardzo zadowoleni z siebie rzecznik UDT tu tu właśnie zdziwiony naszymi pytaniami co więcej Urząd Dozoru Technicznego powiada też za za kontrole za kontrolę żurawi ekspresja za odbiór techniczny nie my przyjrzeliśmy się sytuacji 8 wypadków widziałem też moralny albo nic albo zmarł albo po prostu Żuraw przewrócił uprawia się przewrócił do tragedii było głos Inspekcja pracy czy Urząd Dozoru Technicznego potem badał przyczyny wypadków no i o tym co nie jest niezwykłe żadnym wypadku nie wiedzieć to była wina złego odbioru, bo nic dziwnego skoro urzędnicy i dopuszczenia do użytku potem sprawdzający przyczyną wypadków, więc sędziami we własnej sprawie jest unik statystyki, chociaż właściwie wszystkie Supernova rzeczywiście przywracają nowo widocznie operator może za szybko operował albo może w złym konserwator czegoś nie dopatrzył się nie natomiast wina urzędników, ale powiedz, gdy realizowałem ten ten wcielenia reportaż, gdy pracowałeś jako operator żurawia trzeba też czy to jest taka praca zadry za adrenaliną będą świadomi, że to możemy wrócić że, że może zacząć wiać że, że to jest wszystko no, a twój kurs nie jest powiedzmy mistrzostwem świata tak w reportażu pokazujemy scenę, kiedy ja wszedł na budowę zresztą dostałem nigdy nie pytam papiery żadne badania lekarskie, które zresztą nie miałem te uprawnienia, które też wtedy nie odebrał chociażby po kursie po prostu jak z ulicy 17 lat w centrum Łodzi i od razu nie było czasu Gui to była siódma 10 wszedł Żuraw od razu zaczęli przez radio nadawać koledzy z dołu szybko pracujemy pracujemy tutaj otwieramy ściany betonowanie wiedzieć, że mówię, że potrzebuje chwili, żeby w ogóle zorientować jak to łączyć tego mienia, czyli na kursie także włącza uwag, więc potrzeby chwili, ale nie pogania przez radę pogania to straszny stres ja zacząłem jechać żurawie podjeżdżać do betonowej ściany oni zaczęli podpinać łańcuchami miał powiedzieć przecież gwiazda 7 zabierze ja mogę zabić człowieka, bo ta ściana waży kilka ton, a nie ma pojęcia jak mogę dziś zresztą my od początku zakładaliśmy, że ten materiał w pewnym momencie musimy przerwać te symulacje, żeby nie ryzykować życia ludzi wtedy właśnie przerwaliśmy potrzebnych do dla Czytelników mocnych nerwach odsyłam do reportażu strach na wysokości Bartosz Józefiak autor tego współautor tego reportażu dużego formatu państwa moim gościem bardzo dziękuję i to wszystko przygotowaliśmy dla państwa razem z Anną Piekutowska program realizował Szymon waluta za chwilę informacje Radia TOK FM, a po nich zapraszam na program połączenie w imieniu Jakuba Janiszewskiego Mikołaj Lizut do usłyszenia, a teraz na poważnie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA