REKLAMA

Statek zablokował nie tylko Kanał Sueski, ale i kanały dystrybucyjne

Połączenie
Data emisji:
2021-03-29 14:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
09:42 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie różnych czternasta 23 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami jest Damian Wnukowski z Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych dzień dobry dzień dobry będziemy rozmawiali o tym jak też wydawałoby się rzecz może nie tyle bez znaczenia, bo tak byłoby niesłuszne określenie, ale wydawałoby się banalna, czyli fakt, że statek w dziwny osiadł na mieliźnie w kanale sueskim jak też to zaburza właściwie kanały dystrybucyjne i w jaki sposób wpływa na kondycję Rozwiń » światowej gospodarki już dotkniętej pandemią dotkniętej koronawirusem czy można powiedzieć, że za sprawą koronawirusa kanał Sueski zyskał naznaczeniu czy to byłoby nadużycie kanał Sueski przed pandemią był bardzo ważnym bardzo ważną trasą w globalnym handlu trzeba brać pod uwagę, że około 90% produktu dóbr, które są handlowane na świecie trafia 1 miejsca do drugiego właśnie poprzez transport morski żydowskim, dlatego że jest on stosunkowo najtańsze w porównaniu z transportem kolejowym lotniczym szczególnie czy samochodowym oczywiście też na większe dystanse może taki produkt być transportowane i mówi się, że przez kanał Sueski około 12 do 15 prac procent światowego handlu przepływa jest to jedna z głównych arterii komunikacyjnych razem z kanałem Adamskim przez cieśninę Malaka kluczowe dla światowego handlu i oczywiście w kontekście pandemii to co się stało w kanale sueskim właśnie cały czas się dzieje, bo to, że sam statek kontenerowiec jest usuwany to jest eksperci mówią, że jeszcze chwilę potrwa, zanim normalny ruch zostanie uruchomiony tej ważnej dla 6 to tylko dodatkowo kładzie dodaje trudności z firmą przedsiębiorcom, którzy handlują i są są uczestnikami tzw. globalnych łańcuchów wartości, czyli produkcji rozłożone w różnych państwach różnych fabrykach i był uzależniony od tego, że produkcja w 1 miejscu jest musi być skorelowana z tym co dostaną z innego miejsca poprzez półprodukty czy surowce, więc pod tym kątem to co się stało w kanale sueskim dodatkowo jeszcze wzmaga problemy, które ostrzegaliśmy i cały czas doświadczamy od roku w związku z pandemią zakłady produkcyjne są zamykane, kiedy globalne łańcuchy wartości i łańcuchy dostaw są zaburzone, ale chciałbym lepiej zrozumieć tę sytuację znaczy, jeżeli kanał wszystkie tak istotne dla światowego handlu życie jest aż 12% tak to jest możliwe, że można go zablokować 1 statki widocznie można skoro tak się zdarzyło oczywiście tutaj nie jestem specjalistą od technicznych kwestii natomiast rzeczywiście te pierwsze pytanie czy do głowy prawda ja chcę możliwe, że tak ważna trasa w gruncie rzeczy okazuje się tak ryzykowna oczywiście nie jest ona nie była ona dostatecznie nadzorowany prawdopodobnie, chociaż oczywiście wstępne wyniki czy takie analizy wskazywały na to, że czynniki naturalne tutaj odegrały dużą rolę, czyli silne wiatry, ale też cały czas trwają trwa dochodzenie czy jakieś błędy ludzkie zostały tutaj popełnionej w ogóle w nadzorze nad przepływem przez kanał to dopiero będziemy wiedzieli za jakiś czas tutaj też jest istotna kwestia zmian w światowym ruchu morskim transporcie kontenerowym, gdzie przez ostatnie lata wyników no zwiększającego się handlem wolumenu handlu w skali światowej, chociaż te przyrosty w ostatnich latach nie były bardzo duże, ale jednak zapotrzebowanie na duże kontenerowce rosło i przez to też, że ten statek, który utknął w kanale panamskim podaje się żadnej z największych na świecie rzeczywiście jego wymiary są są ogromne i gdyby to było rzeczywiście mniejsze statki o mniejszym tonażu mniejszej ładowności nie mógł się, które nie mogą zarabiają tak dużego ładunku to jest około 20 000 kontenerów może zabrać na statek to możliwe, że w takim przypadku uruchomienie tej trasy byłoby łatwiejsze i szybciej można byłoby taki w taki defekty taką taki kryzys zażegnać my tutaj pewnie będziemy wiedzieli, że jakiś czas jak dochodzenie w sprawie skutków tej tego kryzysu będzie nabierało tempa jako pierwszy będzie się pojawiał, dlaczego tak się stało i rzeczywiście pewnie jakieś zmiany, jeżeli chodzi o zarządzanie samym kanałem sueskim będą wprowadzane, ale czy już się pojawiają takie sugestie, że Energiewende właściwie za dużo jak na możliwości kanału Sueskiego przyznam się, że niepokój nie było to jako głównym elementem wskazywane czy całej tej historii natomiast no pewnie będzie brane pod uwagę też w kontekście tego jak w przyszłości uniknąć podobnych sytuacji zapewne tak jak wspomniano mniejsze mniejsze ładunki mniejsze statki pewnie byłyby nią łatwiejsze do operowania, bo rzeczywiście tego co, więc technicznie manewrowanie takim statkiem szczególnie w tak newralgicznym punkcie jak kanał Sueski w ogóle wąskie Przesmyki jest na pewno bardzo trudne, więc nie wykluczałbym, że takie postulaty się pojawią natomiast trzeba brać pod uwagę, jakie są też interesy armatorów wielkich przedsiębiorstw, które oczywiście zabierają za 1 zamachem tak powiem w wiele produktów półproduktów surowców, które mogą potem wykorzystywane przydaje się funkcji albo prąd po prostu produktów konsumenckich tam jest też ropa naftowej i gaz ziemny, toteż specjalne do tego przystosowane taki tam utknęły to jest oczywiście ograniczanie kosztów, żeby nie pływać kilka razy mniejszymi statkami tylko większe za 1 razem to prawdopodobnie też interesy no globalnego handlu szczególnie w kontekście tego, że firmy biznes i w ogóle gospodarki się wszystkich par świata mniejszą większym stopniu zostały dotknięte przez pandemię pewnie będą brane pod uwagę, więc nie wiem czy będą jakieś daleko idące zmiany, ale podejrzewam, że też takie kwestie techniczne będą brane pod uwagę w przyszłości niewątpliwie jednak ta sytuacja tak szybko do normy nie wróci to już teraz wszyscy mówią piszą, że konsekwencje tego zakorkowania kanału Sueskiego będą odczuwalne przez czas dłuższy czy wiadomo, jakie branże to uderzy najmocniej tak rzeczywiście nawet odblokowania tak jak wspomniałem tej trasy do normalnego ruchu, bo przystosowanie kanału Sueskiego jeszcze będzie musiało chwilę potrwać i co się z łączy z tym, że ten korek powiedzmy w kanale sueskim powstał tam podaje się, że ponad 350360 statków obu stron tego kanału czeka by efekt będzie też taki, że teraz te statki będą przepływały do portów, do których zmierzały do opóźnienia i wszystkie albo się dużo z nich może do 1 portu wpływać jednocześnie też będzie powodowało za zagęszczenie ruchu w portach będzie też utrudniał wyładunek tam są też kontenerowce puste, które wpłynęły jedno drugą stronę, żeby załadować dopiero o materiały, które miało być wykorzystane do dalszych funkcji albo produkty finalne to będzie na pewno rzutowało na tempo prac na planowanie produkcji w zakładach to co było do tej pory zakładano, czyli te plany powiedzmy oczywiście nawet w tak trudnej sytuacji pandemia firmy przedsiębiorstwu Produkcyjnemu muszą mieć jakieś plany jak będą działały w najbliższych tygodniach miesiącach plany zostały zaburzone w wielu branżach to jako jedną z tych, które mogą być najbardziej dotknięte przy otacza się branże motoryzacyjną sporo części zamiennych półproduktu trafia w Azji właśnie do Europy w tej branży są też oczywiście branża włókiennicza tamte surowce bawełna m.in. może trafiać co też inne, jeżeli chodzi o dobra konsumenckie natomiast o tyle jest to dobre może, że przewidywano, że straty gospodarce światowej w poszczególnych branżach, które najbardziej tutaj mogłyby ucierpieć na utrzymaniu byłyby stosunkowo wyższe im dłużej by ten kryzys strzał przewidywane przypomnę pod koniec ubiegłego tygodnia przewidywano, że to może potrwać kilka tygodni samo odblokowanie trasy i usunięcie z drogi tak wielkiego kontenerowca stało się to szybciej, więc możliwe też, że ruch zostanie trzecie przewidywało wiele firm uruchomiony by był normalny ruch dzięki temu te straty może nie będą aż tak duże, jaką być w przypadku przedłużania tego prezes dziękuję bardzo, Damian Wnukowski z Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych był z nami czternasta 33 program przygotowała Anna Piekutowska realizował Szymon waluta połączenie i przegapiły początek audycji cały program Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA