REKLAMA

Michał Rusinek: "Komunikacja na linii nauczyciel -uczeń powinna być zawsze empatyczna"

Kultura Osobista
Data emisji:
2021-03-31 11:40
Audycja:
Czas trwania:
13:33 min.
Udostępnij:

Gościem audycji jest Michał Rusinek, nauczyciel akademicki, prezes Fundacji Wisławy Szymborskiej Rozwiń »

Michał Rusinek: "Dostrzegam poszerzenie pola zainteresowań książki dziecięcej i widzę to bardzo pozytywnie" Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska prezes fundacji Wisławy Szymborskiej pisarz tłumacz Michał Rusinek jest dzisiaj gościem kultury osobistej witam serdecznie dzień dobry pani dobry państwu spotykamy się na łączach telefonicznych, bo był zawsze dobrze z Michałem Rusinkiem się spotkać porozmawiać o książkach literaturze języku o tym jak przez język postrzegamy rzeczywistość jak to jest trudno na język dzisiejszych czasach pana zdaniem czy Rozwiń » język trudno no i język, a właściwie dobrą sytuację teraz się może rozwijać głośnik oczekiwanych kierunkach i właściwie obserwuję, jaką się bardzo zmienia jest to, że usilnie opisać to dziwna rzeczywistość, w której się znaleźliśmy to przejdźmy w takim razie teraz do do głównego tematu naszego spotkania, bo spotykamy się także po to, żeby porozmawiać o konkursie ruszył bowiem ruszyła pierwsza edycja konkursu literacka podróż Hestii, którego celem jest promowanie klasycznych form w literaturze dla dzieci konkurs organizowany jest przez fundację artystyczną podróż Hestii, a jego partnerem jest Fundacja Wisławy Szymborskiej jeśli klasyczne formy dziecięcej literatury trzeba promować co to znaczy to znaczy że, że tych klasycznych form jest za mało może nie jest ich za mało, ale są mam wrażenie mniej widoczny to znaczy, jeżeli teraz wejdziemy do księgarń i to zobaczymy na półkach czy też na witrynie przecież na tych latach tzw. też stołach głównie literaturę typu dom seksie dzieci to znaczy u swoich literaturę popularno naukową bardzo zresztą często pięknie pyta o bardzo ważną interesującą i czasu są po prostu bardzo ciężki, ale to nie zmienia faktu, że one w tej chwili dominują mówią o tym i wydawcy, że po prostu lepiej się sprzedawał tego typu książki mówią o tym też sami pisarze, do których się wydawcy zwracają się z prośbą o to, żeby chcieli właśnie taką ani książki sam nie jestem bez winy do tego typu książki ostatnio pisze dla dzieci natomiast mam wrażenie, że mniejsze, jakby trudniej przebić tej literaturze czy tym klasycznym gatunkom literackim aż takim jak powieść czy zbiory opowiadań stąd taki pomysł, żeby je promować, żeby je nagradzać ich twórców nagradzać, żeby po iluś tam w latach mnóstwo stworzyć taki rodzaj biblioteczki tak jak środki taki wyścig po kolei polecaną współczesną klasyką tak to no umownie określa powiedział pan, że jest taki przesyt literatury non-fiction dla dzieci w ogóle nie ma takiego poczucia, że dzisiaj książki dla dzieci bywają prze kombinowane kolokwialnie rzecz ujmując ta psychologia poprawność polityczna jakiś taki zawoalowany dydaktyzm przekaz nie dla kilkulatków kilku nastolatków, a czasem niezrozumiały nawet kilku dziesięciolatków nie wiem no to trzeba było pewnie porozmawiać o jakich konkretnych przykładach myślę, że tak w ogóle to to jest bardzo bardzo dobrze rząd z wielu takich problemach, które do tej pory uważane były za kwestie uważane za dorosłej tylko dla dorosłych w tej chwili uczymy się mówić mówić dzieciom i rozmawiać z dziećmi mam wrażenie zresztą, że tego typu książki często są właśnie takim taką taką podstawą do rozmowy tłumaczy odbicie może zacząć później do rozmowy, o czym, o czym o jakich tematach poważnych, jakby nie dostrzegam takiego przekombinował Ania wydaje mi się, że to, że to jeśli gdzieś jest to marginalnie raczej ostrzegał bym mógł to poszerzenie pola, że ktoś zainteresował książki dziecięcej, gdzie teraz widzę widzę to bardzo pozytywnie jeszcze psychologia chciałem pana zapytać jak to jest pan to jesteś z własnego doświadczenia, pisząc książki dla dzieci trzeba znajdować w sobie te psychologiczne pokłady czy czasami lepiej się z tej psychologii wyzwolić nie wiem co pani nazywa psychologią dlatego też coś bardziej intuicyjnie ja nie mam dość dobrze, żeby wykształcenia psychologicznego natomiast wydaje się, że nie trzeba mieć wykształcenia psychologicznego np. jakieś kwestie Niewiem takie jak partia np. albo jakieś kwestie związane właśnie z komunikacją z drugim człowiekiem, żeby no i właśnie ulicy niejako się je odczuwać mam wrażenie, że Rze, że nie potrzebuje do tego nikt nie każdy pisarz dla dzieci potrzebuje do tego studiować psychologię, więc kupcy podobnie pewnie z innymi dziedzinami jak filozofia socjologia, których też niekoniecznie teoretycznie wszyscy powinniśmy znać, ale jakoś proceder etykę tego wszystkiego nie ma też są takie kwestie, jeżeli to one zahaczają o język to ja się tutaj wtedy czuje kompetentny pada zawsze jakoś przez psychologia jest powiązana z językiem, aby język z psychologią po to w takich wypadkach oczywiście to psychologia gdzieś tam się tych książkach moich przynajmniej może pojawić zgłoszenia do konkursu literacka podróż Hestii można wysyłać do 15kwietnia powiedz, kto może to zrobić może to zrobić wydawca może to zrobić autor autorka i prosimy ze względu na tandemie siłę wysyłania książek wyłącznie w wersji elektronicznej, czyli DF, bo jurorzy będą wiedli wygodne i bezpieczni są w ten sposób i trybu do piętnastego różni od kwietnia zbieramy zbieramy zgłoszenia na dobrego konkursu na przełomie czerwca lipca ogłosimy będą wydawane wpięciu pięcioro autorów i 5 czy książek, a w listopadzie ogłosimy laureata lub oraz adresaci tych książek jakoś są adresaci tak mniej więcej mają to być dzieci między 10 w wieku od 1015 lat to oczywiście są takie luźne dosyć 3 widełki, dlatego że oczy bardzo trudny czas to jest określić ich wiek odbiorcy książki, ale powiedzmy, że to są takie starsze pochodzić nie przedszkolak jak pan myśli pandemia, której pan wspomniał wyzwoliła w ludziach chęć pisania także dla dzieci pan w izolacji grzania tak pisania tak zdecydowanie trudniej czy chęć pisania zgodziła ale kto o to, że więcej czasu do opisania wszystkiego co można robić, siedząc w domu i jak mówi czas to co dziś tak nie ma też czytać proszę sobie coś napisać, a więc może takiej zasadzie autorzy się zmobilizowali i gdy takie też rzeczy że, jakkolwiek bardzo dobry rok, iż pod względem progu takiej produktywności, aczkolwiek jak mówię teraz pani przypominają się w historia i moje własne jak jeszcze pracować do Wisławy Szymborskiej odnosi zapytała w którymś roku jak właśnie jak mój urobek akurat ten zwany dobry rok, bo kilka książek ukazało moich zacząłem tak wymieniać się odpowiedziała wie co to niesamowite do tej pory tak dużo pisali tylko Graff broni jak pan przeczuwał panie Michale jak się zmieni kanon literatury dziecięcej za kilka kilkanaście lat pan Niemczyk mówił tutaj w takim kanonie pobocza rozdzielić kanon kanon szkolny oczywiście mam nadzieję, że trochę się zmieni, bo jest przestarzały natomiast Canon literatury dziecięcej tej współczesnej terapii dziecięcej mam nadzieję że, że będzie jakoś tak mocno związany z rzeczywistością to znaczy wygląd, jakie wrażenie, że literatura ma za zadanie dać na język opisu sytuacji opisu rzeczywistości opisu też swojego miejsca w świecie tej rzeczywistości, więc myślę, że tego nie oczekuję tylko o literaturze natomiast, jeżeli będzie już naprawdę bardzo źle świecie to wtedy podejrzewam, że zamiast literatury realistycznej będziemy widzieć literaturę fantastyczną, bo wiemy już historii literatury historii świata, że z takich z głów naprawdę nie kryzysowych momentach ludzie sięgają po literaturę po to, żeby od sportu, że wszystko ma być odskocznią od świata potem się oderwać od świata, żeby uciec w świat fikcji więc, gdybym się, że takie są 22 możliwości tak może wyglądać ten kanał albo bardziej realistyczną, czyli będzie w Ośnie albo bardziej fantastycznych będzie mniej gości to teraz dzieci nie wiem czy czy powinna zatkać uszy czy jednak dobrze jeśli posłuchają w sprawach bieżących jeśli właśnie do ich uszu dojdzie też fragment rzeczywistości, jaką mierzy się ostatnio świat polskiej kultury filmu teatru od kilku dni środowisko nie tylko mam wrażenie artystyczne żyje wpisami studentów szkół artystycznych mobbingu przemocy upokorzenia jakich dopuszczali się wykładowcy szkół na studentach patrząc na sam język, którym zwracali się wykładowcy do swoich uczniów co możemy takowe wnioskować no i przyznam szczerze nie nie jest nie czytałem wszystkich tych wpisów, więc też trudno i jakoś uogólniać na ten temat natomiast niewątpliwie to co uderza w tych, które czytałem no to jest jakiś rodzaj takiego przebojowości czy jest to język przemocowych jest to język, który z ja szczerze mówiąc nigdy wszystkim nie spotkała mnie żaden z nich nauczycieli na żadnym etapie tak do jej wzrok nie tracą na wrażenie, że to, które sektor czytam to mam wrażenie, że kwestie kosztowym każdemu ze straszną XIX-wieczna szkoła ani współczesność, więc jestem tym mocno zakłopotany przekupić trudno jest jakoś więcej na ten temat powiedzieć, ale wydaje się, że to pewnie to też na pewno bardzo dobrze, że o tym mówią studenci i dlatego że to trzeba tego typu relikty przeszłości niechlubne niechlubnej eliminować wszystkim z życia, zwłaszcza edukacji, zwłaszcza że wg z edukacji kultury no tak, bo jednak wydaje się, że w języku polskim poza przekleństwami i wulgaryzmami istnieją inne sugestywne środki językowe właśnie, dzięki którym można osiągać swoje cele bez przekraczania czyichś granic oczywiście, bo przede wszystkim to nie może być język wykluczający nie może być język kość ekskluzywne powinien być korzystny powinien być tak zawsze komunikacja, tym bardziej w takich relacjach nauczyciel uczeń mógł zdobyć relacyjne empatycznym są tutaj szczególnie, gdy OFE właśnie rozumiem, że efektem pracy emocjach tak się zdaje się tłumaczą ci nauczyciele i że to jest jednak coś co innego, gdy uczy się matematyki tabliczki mnożenia akcyjnego jak uczy się wydobywać emocje z sektora IT z tego co co jest, czyli czytałem to i tak to wydobywanie moc przypominało bardziej wiwisekcji niż niż pracę psychologiczną bardzo dziękuję za ten komentarz do spraw bieżących bieżącą również sprawą jest to, że ruszyła pierwsza edycja konkursu literacka podróż Hestii konkursu organizowanego przez fundację artystyczną podróż Hestii jego partnerem jest Fundacja Wisławy Szymborskiej przypominam państwu zgłoszenia można wysyłać do 15kwietnia w formie elektronicznej bardzo panu dziękuję za to spotkanie na łączach telefonicznych i ja bardzo dziękuję Michał Rusinek prezes fundacji Wisławy Szymborskiej pisarz tłumacz był gościem kultury osobistej teraz w radiu TOK FM czas na informację Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA