REKLAMA

KultOFFe: "Śmierć Iwana Iljicza" Lwa Tołstoja

OFF Czarek
Data emisji:
2021-04-01 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
24:01 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
wczoraj państwa moim gościem jest pan prof. Sławomir Bury była z Instytutu polonistyki stosowanej wydziału polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry witam serdecznie panie profesorze dzień dobry panu dzień dobry państwu dzisiaj pan profesor poleca książkę, jeżeli państwo nie czytali to ja także polecam książka fascynująca tak jak powiedziałem klasyk klasyk, więc z pewnością nasi słuchacze, jeżeli nie znajdą na pewno nie słyszeli, a jeżeli nie słyszeli to Rozwiń » polecam nadrobienie tych za bardziej zapuści zapóźnień tak, tym bardziej że jest to no to ustroju jest senator znany głównie jako twórca niewielkich 2 wielkich wybitnych powieści nie funkcjonuje w świadomości jako też autor znakomitych opowiadań, bo tak szacuje się będzie mówić to w istocie rozbudowana nadania śmierć Iwana Iljicza lew to ta klasyka gatunku klasyka spośród klasyki jedno z pary znanych opowiadań to Ostoja powstaje w takim momencie życia pisarza Dion dokonuje pełnego rozliczenia czy z własną samym sobą swoją wizją świata, gdzie przechodzi taką przemianę światopoglądową to się właśnie dzieje w latach 708019 wieku to opowiadanie, jakkolwiek może być czytany w takiej perspektywie tak to się znają odbywało czysto w sensie artystycznym Francuz egzystencja liści czytali tak może być sikha powinno być, pamiętając biografia autora i jako światopoglądzie czytane jako też powieść taki wymiar religii, chociaż rzeczywiście specyficzna bo, bo nie ma kwoty co do finał tego opowiadania i jak należy mnie patrzeć, a opowiadanie o śmierci w śmierci na wlicza się teraz Studios przypomnieć, kiedy pierwszy raz przeczytałam to opowiadania to raczej było po studiach i też nie pamiętam powód, dla którego przy pan chyba ktoś po prostu polecił i pana pierwsze wrażenia z tego opowiadania, które towarzyszy mi dzisiaj z sądu najbardziej przeraża trochę zdaniu o ten stan alienacji, jakie wywołuje u nas śmieć, ale śledczy z radykalnymi nieodwracalnym doświadczenia też namiastki chyba tego stanu możemy doświadczyć, kiedy jesteśmy chorzy tak poważnie chorzy wtedy rzeczywiście świat nabiera innego wymiaru czasu nabiera innego wymiaru, a my sami zostajemy wyrwani z tego świata tak jak właśnie one Leeds wyrwany nie wiadomo jak tam go pojmuje, dlaczego w pewnym momencie swojego życia 1 wszystko się układa po jego myśli z tą drugą przecież taką karierę prawniczą w końcu udaje mu się dość wysoko takim szczeblu zajść i nagle ma wszystko to z dnia na dzień dosłownie no prawie, że legł gruzach tak mocno i w pełni męczące i 7, że nie ma odwrotu to jest ta myśl od września ratusz się zmienia jest przerażająca, ale albo opowiadania należy właśnie, chociaż jeszcze dla niego oczywiście wrócimy należy też czytać w tej perspektywie takich, którzy wnioski Dostojewskiego pytania, które towarzyszy wielu bohaterom trustu często pytania właśnie o sens sens życiu właśnie też tak, ale też o sens śmierci bo, bo wtedy to opowiadanie rozpoczyna się bardzo interesujący sposób, bo on, bo ono się rozpoczyna od śmierci, czyli jak, gdyby dowiadujemy się o śmierci, więc tutaj byśmy spojrzeli na ten czas który, który się dzieje w tym opowiadaniu no to to właściwie rozpoczynamy od momentu, który zwykle kończy opowiadania tak czy można powiedzieć, że właściwie wiemy jak wiemy jak to się skończy w zakresie wszystko skończy główny bohater nie przeżyje, ale później w kolejnych rozdziałach cofamy się, ale wszyscy, którzy występują jakieś mają przedziwny stosunek do tej śmierci to znaczy papieże ta śmierć śmierć oni trochę taką, która głównemu bohaterowi tytułowemu bohaterowi psuje szyki właśnie w tym planie wspięcia się na szczyt, ale dla dla innych dla jego przyjaciół są jesteś takim powodem, dla którego zmian zmieni się trochę ich pozycja, bo oto zwalnia się 1 pozycja ktoś awansuje ktoś awansuje, więc właściwie śmierć jest tutaj tylko takim epizodem który, który jest właściwie okazją do tego aby, aby coś zrobić z życiem to jest jeszcze chyba bardziej złożone kolej absolutnie zgadzam się z tym co pan redaktor nowej znaczy psuje szyki też jest doświadczenie dlatego choroba to jest taka kolej rzeczy tam on do tego, że to jest śmierć dochodzi w pełnym dopiero w tym momencie to jest coś nieodwracalnego się radykalnie nie do czego możemy zatrzymać za mały SUV, ale rola psuje szyki i same ogólne obywateli o rzeczywistym prawem prawem życia, które nie znosi pustki oznacza zmiany w biografii czy w karierze też niektórych ocen po prostu zwolnisz miejsce też pracę powołanie liczą, ale ona jest dla tych Michał suma tych bohaterów najbliższych często osób rodziny samego bohatera znajomych kręgu znajomych, bo przecież siła dziś prowadzi taki życie towarzyskie jako człowiek, ale w tych wyższych kręgach i dla nich też ona jest jakiś sposób zakłóceniem ich życia pamiętaj jak często tak jak często w tym opowiadaniu pojawia się to określenie było przyjemniej przy swojej ciężko ująć w przyjemnej przez czas doczesne przyzwoitej przyjemność pewnego piątku co o nakazanie zrezygnują z tych swoich przyzwyczajeń nie tam jeden z bohaterów mówi, że na opowiedziała chodzi o to, że tak właśnie to co pierwsze sceny tego wydania sen właśnie życzymy trudne głównym bohaterem pani Idy, ale przecież strony może zmienić tego faktu, że ma jeszcze słuchane na karty przez moment prawdy ten bohater się spróbuje sobie zadać pytania co się stało dochodzi do niego tak jak do nas, gdy doświadczamy osoby 2 osoby, którą znamy przychodzi do niego pytania co się stało, gdyby tria ta myśl szybko odsuwa pozwala to znowu wejść kolejne życia, które dalej się toczą w tym wielkim problemem OFE dane z tak dobrze znanych filozofii, którzy właśnie czy osobista prywatna indywidualne, że umiera zawsze jako my jako nasza rodzina niejako ludzkość tylko, jaką i, że ta osobność tego świadczenia i tak przekazywana tego świadczenia z kory już próbować zrobić cokolwiek nie próbowaliby zrobić, żeby te doświadczenia wejść to jest coś co poraża głównego realność okaże się czy skoro to zadania osobności nacieszyć tak, a jednocześnie takie panie profesorze uwięzienie w czasie to znaczy ten czas, który się toczy, który toczył liczba opisów czasu tak dni godziny obiad o tej samej porze zawsze, gdyby ten czas, który odmierza zegar najlepszy czas tracenie tak, ale ale, gdyby człowiek człowiek, który uwięziony w czasie w czasie, który się powtarza główny bohater nieżyjący proszę proszę tak, ale ta monotonia, której bardzo się Marita oryginale tam się pojawia często są także SA to czy czy tak samo tam monotonna życia bohatera ona ma wydać 2 oblicza z 1 strony on chce oczywiście taką osobą, która duma, kiedy pojawia się ta niepozorna pozorów choroba to nie wiadomo czy jest tam się Markiewicz to przekłada się ślepa Kiszka czy nerka jest do tego momentu Ivan Ilić w ogóle zadaje pytań co jak żyje się tego właśnie ta monotonia sprawia, że on chce spytać nie musi zostać one zbawienna w jakim sensie dla niego zaś praca proszę zwrócić uwagę w tym podkreśla, że ten fakt, że kiedy zacznę się te konflikty rodzinne też takie setki kobiet i soki naturalne z żoną wszystko co nieuniknione to on czeka praca tam odnajduje kolejny dobrze zna natomiast takie są Homo to również są dobrze znamy i pozwala na nowo detalicznym tę myśl o śmierci, a jednocześnie to będzie po to jest drugie oblicze tej monotonii to będzie szło, dla którego one nic nie w tym drugie częściej Mehoffera nie będzie się pojąć, dlaczego od lat czy, dlaczego jego życie tak wyglądało i nic Mono było tym panowało nie będzie panu, bo pytania o świecie połowa z pytaniem życia ma to do tego no to właśnie to jest jeden z tych absurdów tego doświadczenia świecie my do tak życia powrócimy panie profesorze, ale po informacjach Radia TOK FM państwa moim gościem jest pan prof. Sławomir Bury z Instytutu polonistyki stosowanej wydział polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego informacje o jedenastej 20, a po informacjach wracamy do programu off czarek czarek państwa moim gościem jest pan prof. Sławomir Bury z Instytutu polonistyki stosowanej wydział polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego dzisiaj lew Tołstoj klasyk klasyk naczynia tak, ale właśnie taka klasyka wciąż śmierci Iwana Iljicza, o której rozmawialiśmy z panem profesorem, który tę książkę uwielbia ile razy pan to panie profesorze dla tak wiele może nie na 4× przeczyta zresztą teraz, żeby też dotyczące osiągnięte przejrzałem tej książki zresztą można panią czy jesteś rozdziałami trzeba je czytać w całości, bo wtedy może zdaniami chwycić albo daniami nasze pytanie, które jest finałem tej do powiązania no w oryginale przy koncie na skończone tak czuje sprawa, która konflikt dokonało się dokonało się po rosyjsku powinno być pierwszy raz, a tu jest tak, ale to jest oczywiście tak czy w tym znaczenie ma rację, że to jest od oto odsyła do fragmentu Ewangelii, ale znamienne, że to stoi tutaj chcę wrócić do tego, o czym wspomniałem wcześniej chciał też PiS, który sporo miejsca swoich tekstach w traktatach filozoficznych tekstach publicystycznych poświęcił właśnie refleksji religijnej w jednym z nich połączenie przykład 4 Angeli to z tej właśnie ten fragment dokonało się, który powinien być dobrze jest prosty sposób pierwszy raz on brzmi w dyskoncie na skończone tak jak w tym opowiadaniu, ale tu dochodzimy do centralnej skarg w trybie Berkowski wybitny znawca twórczości postój też swojskiego myszkowskie nie ma wątpliwości zresztą wielu innych, którzy interpretują to powiedzenie są po stronie Markowskiego mianowicie nie mają wątpliwości, że to, że ich plany, więc spada ciemne dzielnicy został tam padają takie sformułowania on mówi, że mam wrażenie bohater fenomen czytamy w dialog, jakby z duszą, żeby spada, z czym dzielnice czyli, że to co się stanie z nim o dzielnicy kościoła, ale pamiętamy właśnie o tych fascynacjach tą skojarzyli jego testy w wypowiedziach lata, czyli to zobaczy 3 do 3 rok synowi przerażających męczarni śmierć tak właśnie to jest ta trójka jest znacząco 3 dni to odsyła jednak do przekazu biblijnego do starego testamentu celowego oczywisty sposób, ale dotykamy znowu wchodzimy do sprawy są w tym momencie rosyjskie słowo, które zresztą oznacza też wiele was presję w Warszawie do rosyjskiej są o klasykę serię ustali z jak pan doskonale wie, który no pokłócił się na tle seria została po prostu komunikowane o 100 inaczej niż doktrynalnych dogmat prawosławnych na 100 Kaczyński ściąga chrześcijański on inaczej dokonuje on mówi i chodzi o przede wszystkim po takie zmartwychwstanie duchowe o jakich zadań iluminacji jakiś tam wewnętrzną przemianę i teraz jeśli o tym pamiętamy odniesiemy to do do tej historii w ich na ulicę to może nam się trochę inaczej Stawisk finał tego zadania, bo czy są tam tam padają słowa, że dzisiaj kończy no ale też widzieliby Sadku i mówi, że skończone śmierć nie ma przeraża takie odesłanie dalszy, ale on redaktor też bardzo lubię muzykę chóralną w formule się też rehabilitacja wad wsunięcie to jest twórczej, ale się nie z końcem 2 jest takie są o czasach perspektywa Świerszcz nie jest końcem tylko nową wieś pozostajemy przy koncepcji Chrystusa to Ostoja to on wprowadza wbrew doktrynie Chrystusa do postaci no w decyzji nauczyciela w ogóle to z ich pracy dla człowieka przez pryzmat zasad etycznych książki to już się perspektywa tym źródeł jednym z tych najważniejszych źródeł tej etyki jest etyka chrześcijańska, ale Chrystus UTO stoją w co jak dużo czasu uwagi umiera tak ostatecznie z tym, że tutaj co zostaje w przypadku tego zadania zostaje, bo też pozwala nam z kolei w innych pismach to Ostoja znaleźć takie ślady mianowicie zostaje jakiś rodzaj połączenia z tą siłą duchową boską, którą to tutaj nie chciała nazywać osobą o Boga właśnie nazywał zło co właśnie wywołało furię wobec cerkwi ratownicy innego skomunikowana, więc ten pozostaje zostaje to jest chyba ten drugi element jest taki pozytywny układaniu to taka nadzieja, że ten bohater zrozumiał miałkość tego życia dotychczasowe głosy to tę monotonię życia bezmyślność i dotarł na jakiś rodzaj takiego w wewnętrznej przemiany bardzo krótko przed przed końcem, że rzeźby jest rodzaj takiej nadziei, bo co najbardziej dramatyczne pytanie, które się tylko raz upadającej stacji Fosowskie 2 dramatyczne pytania jest to dlaczego ja właśnie pytania co też zawsze zadaję, dlaczego ja, choć jak powiadał Pascal wszyscy wiemy, że jesteśmy wtedy to nikt nie wierzy w to, więc pytanie, dlaczego ja to jest jedno dramatyczne pytania drugie, dlaczego teraz u to specjalny set, tym bardziej prawomocne, że Włosi musi bardzo dobrze powodzi jest w średnim wieku tam chora pośrodku po czterdziestce ten bohater, dlaczego teraz jest z nieco innej natury, dlaczego teraz być może nie ma tego teraz wytworzenie innych ustaw z wujem no właśnie teraz powinien nastąpić ten koniec jesteśmy gotowi na koniec roku to jest jak inna klasa o nowy system doskonała lektura panie profesorze właśnie w wielkim tygodniu jest VAT czy tak z taką wolę ja bym powiedział coś takiego to Ostoja to stosu nie jest naszą historię z kimś, kto uważa, że należy się za ręce z tą myślą o śmierci nie wolno jej spychacz można je unieważnić on ona się nie unieważnia, bo może nas, że tak postacie uderzyć jak obuchem jak tego bohatera natomiast jest należy przyjąć śmierć tutaj jest postać z racji ma tego chłopa pamiętajmy też od fascynacji to Ostoja ludem jego filozofia życia podejścia obrady wielu spraw w Polsce miał swoistą obsesję i agresją mówi, że sposób co, żeby zrobić to współczuć właśnie służą SW uczuć nie udawać tylko współczuć, ale też udawać przed tym umierającym, że jest będzie lepszy jak całe grono lekarzy łącznie są najbliższą rodziną co musiałby powiedzieć, że orzeczenie jeszcze także lekarz MR AZ uczestniczkom ważne też dali, ale też czynnie buntować się chce założyć ci uwierzyć śmierć, ale też nie wysłała życia tylko święci, bo było życie to to życie, które nie będzie tym pytaniem, więc to o tym dramatycznym pytaniem, które zadaje bohater ono w pytaniu nie będzie to jest tak dramatyczna jeśli trują nasze życie przeżyć świadomości śmierci skończoności, a to ten to się modeli realistyczne, ale jak może wtedy w ramach świadczeń będzie ten obejmujący jeśli zsumujemy te nasze życie jeśli spróbujemy wypowiedział wbrew rozkazowi uwierzyć naszą śmiertelność bardzo to wszystko piękna co pan mówi panie profesorze, bo ma pan zgadzam się z panem w tym, że właśnie to jest trochę o tym jak przeżyć życie, czyli pełni upraszczając poszukiwanie sensu życia i ten sens życia głównego tytułowego bohatera to jest Pogoń za czymś co potem okazuje się zupełnie nie do uchwycenia, chociaż włożył przecież tyle czasu tak, ale właśnie to, że w tych swoich kalkulacjach nie przewidział śmierci to znaczy tak ona jest, ale nie teraz i nie ja i kiedyś jak już osiągnę wszystko co sobie zaplanowałem, a dokładnie ta właśnie zostaje uderzony tą nad chorobą od konsekwencji śmiercią osób taki niespodziewany niepojęty, choć potrafi zrozumieć w ogóle śmierci to, bo oni zaplanował kolejny przyjął oni nie założy swoich planach są nie było w notatniku nie było w kalendarzu było ich kalendarze, ale i w mateczniku NIK-u, ale też o tym nie powiedział AK radzie, czyli do końca tak powiedział on też nie chce aż taka jest ograniczony co na początku ludności na tych maksymy, że przy krótko w każdym razie, żeby pamiętał o końcu to my też tak mamy chwilę potem o tym zapominamy i może tylko jedno zdanie tu jest rozpatrzy nasuwa się takie analogie do sieci Sano pisarza śmierć pisarza na tej niewielkiej, stając w stacji kolejowej jeszcze około w listopadzie dwunastego roku 1912 roku była aż o śmieciach człowieka, który oczywiście umierał w dość powiedzieć tak medialnie jest współcześnie brzmi ale kiedy w razie głos znów to się, który musi czuć spełnia muszę tu są albo zarysu wyraźnie chce poważany uznany też pisarz, który od czasów stanu w przypadku pisarzy dorobił się ze ścian swoich książkach ścianami Kariny no to osobna osobny temat jest Zofia ministra napływ panie profesorze za długi ostatnie zdanie skracają pozbywają się informacje, więc ta nie znamy dnia nie będzie dla na świecie stosują się, że była ona tak jak jego życie czy był pogodzony z rywali, ale to sprawa w tej złożonej psychiki pisarza bardzo panu dziękuję za dzisiejszą rozmowę państwa moim gościem był pan prof. Sławomir Bury władz Instytutu polonistyki stosowanej wydziału polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego informacje już za kilka minut o godzinie 1140 dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara, a nad jakością naszych połączeń czuwał Szymon waluta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA