REKLAMA

Niedoskonałe, ale w końcu są - parlament uchwalił przepisy dotyczące korzystania z e-hulajnóg

TOK360
Data emisji:
2021-04-01 19:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
06:17 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
TOK 360, a teraz o zmianach wprawie o ruchu drogowym o zmianach, które będą dotyczyć hulajnóg te będą miały poruszać się po drogach dla rowerów albo po pasie ruchu dla rowerów z prędkością dopuszczalną do 20km/h na tym nie koniec tych zmian teraz razem ze mną Kuba Czajkowski Stowarzyszenie miasto jest nasz dobry wieczór dobry wieczór państwu dzień dobre czy te zmiany, które poparli posłowie to są dobre zmiany dla uczestników ruchu i tak nie przede wszystkim dobrze, że Rozwiń » nastąpi wreszcie jakaś legislacja w tym zakresie czekaliśmy wiele lat wszyscy obywatele oraz jako organizacja, która zajmuje się bezpieczeństwem ruchu drogowego na to, żeby ten temat wreszcie był uporządkowany prawnie, niemniej jednak nie wszystkie wprowadzone przepisy są adekwatne to proszę powiedzieć, które by pan zmienił, które mogłyby być lepiej opracowane przede wszystkim myślę, że przepisy, które teraz ma podpisać prezydent w związku z tym, że Sejm odrzucił poprawki senackie hulajnogi elektryczne będzie można się poruszać się po chodniku wzdłuż dróg z prędkością dopuszczalną powyżej 30 km na godzinę naszym zdaniem tak jak w innych krajach europejskich et dużym terenie zabudowanym miejsca kolejno elektrycznych powinno być na jezdni ani na chodniku, bo chodnik tak jak sama nazwa wskazuje służy do chodzenia tam pierwszy powinien czuć się w 100% bezpieczny co państwo by jeszcze zaproponowali tutaj do uregulowania do zmiany na lepsze, bo właśnie Stowarzyszenie miasto jest nasze często zabiera głos występuje proponuje rozwiązania jednym z naszych rozwiązań propozycja, o czym pan redaktor Święty wspomniał było też uregulowanie minimalnego wieku, żeby był tożsamy z wiekiem, który jest potrzebny do kierowania motorowerem naszym zdaniem hulajnoga elektryczna biorąc pod uwagę, że ma silnik elektryczny, gdzie maksymalny moment obrotowy jest dostępne kilka sekund po uruchomieniu tego pojazdu ma bardzo małe kilku salowe kółka, więc jest mocno niestabilnym powinna być kierowana przez osoby, która ma co najmniej 14 lat taki sam wiek jest dla kierowania motorowerem, więc taki taki limit wiekowy lub nawet wyższy, bo nawet 16 lat jest w innych krajach europejskich naszym zdaniem noc trzeba trzeba było uregulować jesteśmy też zdania, że pojazdy, które nie są jednak kołowe powinny być dopuszczane na drogach publicznych chodzi o to samo poszukujące motocykle innego, bo tego typu zabawki, które oczywiście powinny nadal móc być sprzedawane, ale nie powinny znaleźć znajdować się na drogach publicznych do tej pory mieliśmy do czynienia z sytuacją, że hulajnogi stanowiły mogły stanowić zagrożenie dla uczestników ruchu, bo ich status po prostu był nieuregulowany z jakiego rodzaju zagrożeniem jak dużym zagrożeniem mamy do czynienia jak duża była skala jakiś takich niegroźnych wypadków, do których mogło dochodzić w momencie, gdy ktoś rozpędzony na hulajnodze wykorzystał takiej przestrzeni typu chodnik i doszło do kolizji z pierwszym jak dużym problemem mieliśmy do tej pory do czynienia i w jakim stopniu on teraz może się zmniejszyć panie redaktorze niestety ze względu, że tak jak pan wspomniał dotychczas używanie hulajnóg elektrycznych nie było żaden sposób sformalizowane uregulowane nie było prowadzone statystyki w tym zakresie system ewidencji wypadków kolizji KG Policji nie ewidencjonuje do dziś dnia tego typu urządzeń, ponieważ nie zostały one prawnie zdefiniowane, więc nie było nawet żadnej rubryki żeby, żeby to pisać jedyne co mogę powiedzieć, że na przestrzeni ostatnich 2 lat kolizji czy sytuacji wydać to się nazywa zdarzeń drogowych na chodniku lub ciągu pieszym, gdzie doszło do najechania na pierwszego było ponad 4000 nie jestem niestety w stanie powiedzieć, jaki procent z tych dotyczył kolejne elektryczne biorąc pod uwagę, że od 2022 roku myślę przyjętych wczoraj przepisów, które czekają na podpis prezydenta każda hulajnoga elektryczna będzie musiała spełnić wymagania techniczne zgodne z rozporządzeniem ministra właściwego do spraw transportu to będziemy mogli wtedy ten pojazd tak samo jak te rowery samochód czy inne po zdefiniowane w prawie ruchu drogowym uwzględnić w statystykach, ale niestety dowiemy się to najwcześniej w 2023 roku hulajnogi są nowością na polskich ulicach na polskich chodnikach także niestety czasami niestety dlatego, że to zagrożenie rzeczywiście występuje, o którym mówimy, ale chciałem zapytać o tę tendencję już na koniec naszej rozmowy przesiadanie się na rowery hulajnogi na różne takie środki będzie nasze miasta mają szansę być przyjaźniejsze dzięki temu chyba zdecydowanie tak, choć to my jako Stowarzyszenie miast jest nasze wszem wobec zawsze promuje aktywną mobilność, czyli ruch pierwsze ruchy rowerowy czy jakiekolwiek niezmotoryzowanych sposób uważamy, że hulajnogi elektryczne są ciekawym rozwiązaniem powinny ich miejsce zdecydowanie nie powinno być na chodniku tylko na droga natomiast każde każdy ruch, który my wykonujemy siłą własnych miejsc mięśni nie tylko zdrowe dla nas samych, ale też przede wszystkim dla naszego otoczenia naszego środowiska, więc aktywna Mobile zdecydowanie tak z zachowaniem zasad bezpieczeństwa oczywiście bardzo dziękuję Kuba Czajkowski Stowarzyszenie miasto jest nasze w TOK 360 Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TOK360

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA