REKLAMA

"Albo się rozbierzesz, albo nie dopuszczę cię do egzaminu" - o przemocy w szkołach aktorskich

Gościnnie w TOK FM: Wysokie Obcasy
Data emisji:
2021-04-02 15:50
Czas trwania:
23:18 min.
Udostępnij:

Aktorki i aktorzy zaczęli zabierać głos o przekraczaniu granic i stosowaniu przemocy w szkołach teatralnych. Agnieszka Urazińska rozmawia z aktorką Pauliną Walendziak, absolwentkę łódzkiej filmówki, która sama doświadczyła przekraczania granic na uczelni. Nie zabrakło tematu otwartego listu opublikowanego przez aktorkę Annę Paligę. "Ofiary przemocy może zaraz spotkać kolejne bolesne doświadczenie w postaci negowania ich przeżyć" - mówi Walendziak i podkreśla, że studenci po takich doświadczeniach tracą poczucie bezpieczeństwa i zaufanie do profesorów. Wywiad z Pauliną Walendziak można też przeczytać w najnowszym wydaniu Wysokich Obcasów Extra.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, gdzie są granice, których nie wolno przekraczać czy łódzkiej szkole filmowej dochodziła do mobbingu molestowania czy przemocowe przekraczanie granic jeśli tak to kto powinien ponieść konsekwencje co zrobić by takich sytuacji unikać pytań od kilkunastu dni nurtują nie tylko przedstawicieli środowiska artystycznego i my będziemy o tym mówić w podcaście wysokich obcasów wysokie obcasy przy mikrofonie Agnieszka Rosińska goście dziś aktorka młodego pokolenia Paulinę Rozwiń » Walendziak dzień dobry Paulina witam serdecznie dzień dobry i Paulina gra w teatrze ma za sobą role m.in. w filmie ja teraz kłamie oraz serialu Osiecka, gdzie zagrała Krystyna Sienkiewicz Paulina Walendziak to także absolwentka szkoły filmowej w Łodzi Paulina 17marca Anna Paliga młoda aktorka, która również skończyła łódzką łódzką szkołę filmową wywołała burzę, publikując list otwarty, w którym opisuje nadużycia jakich studenci doświadczają od lat filmówce właśnie ona pisze m.in. jedna z wykładowców tak podczas próby uderzył studentkę aż tak mocno, że z nosa trysnęła, jaka o innym wykładowcy, widząc studenta stojącego poza pozycją wpadł furię rzucił grającą grupę krzesłem, które wybiło dziurę w suficie przed uderzeniem powstrzymał się w ostatnim momencie takich opisów jest wiele padają nazwiska i poznane fauli co czułaś, gdy ty czytałaś opis nie ukrywam, że przede wszystkim nawiedziły mnie wspomnienia w trudnych i nigdy niewypowiedzianych sytuacji, których doświadczyłam z 1 strony poczułam dumę, że Ania Paliga moja koleżanka potrafiła stanąć przed władzami mojej byłej uczelni i opowiedzieć o historiach, które nigdy tak naprawdę silni zakończyłem nigdy się nie dopełniły tak bo zanim ona opublikowała list otwarty dzień wcześniej na małej radzie programowej uczelni opowiadała o tym dokładać rzeczywiście tak tak tak mówię tutaj o tym dopełnienie, ponieważ te sytuację często były zgłaszane podczas indywidualnych rozmów z pedagogami podczas ankiet, które studenci wypełniają na koniec roku i nikt nigdy nie wyciągnął wniosków ani konsekwencji nikt przede wszystkim powiedział przepraszam poczułam równość strach, ponieważ zdaje sobie sprawę, że ofiary owej przemocy może zaraz spotkać kolejne bolesne doświadczenie w postaci negowania i przejrzeć prasę co jest moim zdaniem straszne oczywiście trzeba te sprawy wszystkie wyjaśnić to słuchać bez strony, jakby drugiej dokładnie z drugiej strony, ale na pewno nie wolno tego negować i używać argumentów, że obecna młodzież jest bardziej wrażliwa bardziej delikatna, bo nie wasz to jest bardzo bolesny i krzywdzącej i nie można tego robić Anna Paliga też przeczytałam dokładnie ten fakt ona pisze, że na wydziale aktorskim panuje tak absurdalne przekonanie, że młodych należy łamać przyzwyczajać do zaciskania zębów, że uczelnia to zresztą słowa nie daje studentom poczucia bezpieczeństwa i ona tam opisami na sytuację, który miał miejsce wywołała burze jak myślisz czy to jest dobry moment na taką burzę na taką dyskusję nie jestem w stanie ocenić czy to dobry moment, ponieważ nie wiem jakich, jakimi kategoriami kierować aczkolwiek, jeżeli ofiary wiem, że brzmi strasznie, ale tak chyba trzeba nazwać ofiary nadużyć poczuły przestrzeń dla siebie na opowiedzenie tych doświadczeń to twierdzę, że tak, że to jest dobry moment, żeby każdy moment jest dobre obecnie żyjemy w okresie wielkich zmian na każdym szczeblu i myślę, że pojawienie się tego tematu tego problemu zaowocuje cennym drogowskazem dla przyszłych twórców i adeptów sztuki to można te uniemożliwia wysokich obcasów Extra jak ta część tego wywiadu można było przeczytać w sieci całości nie w kwietniowym numerze wysokich obcasów Extra, który wciąż jest dostępny w kioskach jest też na zdjęciach piękna pogoda trochę wdzięku kobieta akcji lat, a w wywiadzie jest po mieście dzieciństwa rozkwitała sobie miłość aktorstwa opowiada po prostu pięknie bardzo mądry bardzo bardzo dobry wywiad i wywiadów zaznacza udzieliła się, zanim Anna Paliga zamieściła list lat, ale w tym wywiadzie są tam słowa, które teraz stały się boleśnie aktualne właśnie kontekście, bo to szkole tak również często byłam ofiarą świadkiem różnych nadużyć małych i większych gestów, które zrobił krzywdę to powie, jakie to było sytuację oczywiście mogą świadczyć swoją historią, która nie spotkała bezpośrednio Otóż podczas letniego semestru na trzecim roku studiów pracowaliśmy na dramat ten ją zagrać główną bohaterkę w pierwszym akcie i pani profesor powiedziała, że akt należy grać z gołymi piersiami samych majtkach odpowiedział to jest bardzo trudne, ale się zastanowi i postaram się spełnić oczekiwania i niestety pani profesor nie podjęła procesu oswajania nieznajomością nie wiedziałam, dlaczego mam mam zrobić, dlaczego mam się rozebrać i przede wszystkim jak to uczynić, aby nie skrzywdzić przy tym samej siebie, a to korespondowało z treścią tego co mówiłaś szybkim grałaś poniekąd można było w tym tekście doszukać się takich tropów, aczkolwiek twierdzę, że zawsze nagości jakąś ostatecznością, której nie zawsze jak trzeba użyć są inne środki, które można wykorzystać, kontynuując dzień 2 przed egzaminem semestralny pani powiedziała profesor na to co rozbiera się odpowiedziałam, że to przemyślałam i po prostu, że nie chce tego robić, ponieważ nie czułam się przygotowana chciałam rozbierać się przed studentami i profesorami wtedy pani profesor powiedział, że pewnie się po prostu boję i wstydzę i chciał mi udowodnić, że absolutnie tak nie jest i powiedziałam, że chce zagrać dla niej moim partnerem scenicznym, aby akt nagich piersiach to zrobiłam kilka razy powiedziała jednak, że nie chce się rozbierać w czasie mojego egzaminu i wtedy z ust pani profesor padły słowa, które nigdy nie powinny paść Otóż albo się rozbierze albo nie dopuścić do egzaminu w co ratować zgłosiłem problem innej pani profesor, który bardzo uchwałami była to jest bardzo doświadczona aktorka liczyła, że pomoże pani powiedziała, że do tej sytuacji nigdy nie powinno dojść, ale nie wie jak pomóc czułam, że ta kobieta też cierpi, ale jednak po prostu nie potrafiła mi pomóc musiałam się rozebrać musiałem to zrobić nie widziałem kogoś zgłosić, a jeżeli nie dostałam pomocy wsparcia od pani profesor, której uchwałami, do której zadzwoniłam i widziałam dla siebie innej opcji też chcę powiedzieć, że ten niedopuszczalny incydent został później przeliczany przez profesorów nikt nie wyciągnął konsekwencji i wniosków straciłam poczucie bezpieczeństwa zaufanie do profesorów i zrozumiałam, że niestety władze wydziału aktorskiego dają przyzwolenie na takiej sytuacji, że to jest w porządku to się winna ograniczona zawodową niezdolna bardzo samotna i też nikt nie zapytał czy potrzebuje pomocy na szczęście dzisiaj ta władza się zmieniła i na wydziale aktorskim całej uczelni te władze mówi otwarcie, że chcą działać, żeby takich sytuacji dochodziło i NATO nie ukrywam liczę po to, o tym gdzie, żeby młodzi studenci młodzi adepci sztuki wiedzieli, że trzeba mówić nie, bo tonie często może ich ocalić przed czymś naprawdę groźnym dla nich samych powiedz, dlaczego się Paulina zgodziła się wtedy na nas takie właśnie zachowanie profesorki i na to, żeby zrobić to co kazała, dlaczego się zgodziłam na to taktykę już odpowiadam jak to wygląda u nas szkoły teatralne są wyspą dla wybrańców można powiedzieć, że jesteśmy odcięci od rzeczywistości mamy swoje tajemnice swoich mentorów pedagog bądź reżyser zaprasza nas młodych spragnionych ludzi świat wspaniałej literatury psychologii człowieka sztuki i łatwo się w tym zatracić i zakochać i coś co w rzeczywistości jest dla nas niedopuszczalne nagle staje się normalnością, ponieważ od lat było na to przyzwolenie nikt nie śmiał powiedzieć nie swojemu mistrzowi twierdzę, że relacja mistrz student może być czymś naprawdę wspaniałym, ale może też być czymś bardzo niebezpiecznym, gdy dochodzi do nadużyć prawda dokładnie, jakby już samo nazwanie tej relacji jak świadczy o czyjeś władzy, a w razie niebezpieczeństwa mogą się u nas systemy obronne, kiedy sobie porównała do takiej typowej sytuacji, gdy antylopa ucieka i wieży zostanie schwytana przez drapieżnika ona udaje martwą to samo dzieje się z nami jest też takich chwil, które wspaniale opowiada o takiej relacji z tą Whiplash myślę, że warto teraz wrócić do tego filmu spożyć na niego trochę inaczej ta cienka czerwona linia w naszym życiu bardzo się napina i często zapominamy albo wręcz chcemy zapominać czym jest przemoc i wydaje mi się też, że sam akty przemocy jest konsekwencją i efektem szeregu nieprawidłowości, które przez lata system po prostu pozwalało gdzieś po co się stało ta historia tłum zaczął opowiadać 1 aktorka no okazało się, że taki efekt śniegowej kuli tak, bo teraz bolesnymi doświadczeniami dzielą się kolejną osobę np. aktorka Maria Dębska ona mówiła o tym, że tak kończyła szkołę na lekach uspokajających była Weronika Rosati odezwała się udzieliła wywiadu mówił, że doświadczyła mobbingu przemocy dla mnie wstrząsająca też opowieść Joanny Koroniewskiej, która wspomina, że mówi mama umierała nie spotkało się ze zrozumieniem wykładowczyni musiała stawić się na przedstawieniu dyplomowym czytała relacje Pauliną docierały do ciebie relacja aktorek tak już tak i chcieli zaskoczyło było coś szczególnie proszę nie ukrywam, że najbardziej poruszająca i poruszające jest dla mnie rozmiar tych strasznych nadużyć, kiedy zobaczyłam, że po prostu nie jestem w tym sama, że nie tylko mnie co spotkało, że inni aktorzy również z tym zmagają się chyba to mnie najbardziej przeraziło, ale też skala tego zgłoszeni i świadectw mówi o tym, że mamy jakiś problem systemowy i że po prostu nie można tego wypierać tylko się z tym zmierzyć i studenci i profesorze prawda no tutaj też nadzieję na zmiany takie mam wrażenie na bojerze nic tak dużo osób jeżeli, jeżeli to nie jest tak, żeby historia 1 osoby, które zresztą została skrytykowana Niemcy zwróciła uwagę na to, że jak pan na to opisywali swoje doświadczenia to prawie się takie komentarze one były organizowane są one były pisane, że jeśli właściciel szkoły filmowej, gdzie pracuje się ciałem i emocjami nie powinien narzekać, że w takiej szkole musi się zmierzyć z nagością, że emocje są na wierzchu, że jest większe przyzwolenie na to, żeby krzyknąć, żeby użyć dzielnicę zadanych słów byli też tacy, którzy uważają, że w szkole filmowej tak się procedura się, że było dobrze jest dobrze nie ma sensu tego zmieniać to takie dosyć silni no radykalne stwierdzenia przed zapisami na ten temat na pewno twierdzą, że nie jest to dobre skoro komuś wyrządza się przez to krzywdę na to, że specyfika, że po prostu tutaj, a jeszcze na emocjach i chciałem szkole filmowej, więc pewne granice są no nie wiem przesunięte trochę dalej możesz niemal tak tutaj można domniemywać czytając komentarze słuchający to prawda zawód aktora jest zawodem niematerialnym można powiedzieć bardzo abstrakcyjnym trzyma nas przy ziemi tylko tekst można powiedzieć, iż takiej profesji moim zadaniem ustalanie wypracowanie pewnych zasad jest czymś podstawowym, tym bardziej w relacji student pedagog należy od tych zasadach pamiętać ważne jest to moim zdaniem, aby pedagog, który chce np. podczas zajęć pod dekret z nami sceny, żeby zapytał o naszą zgodę macha czy nie stanowi dla nas dyskomfortu ani pyta niestety rzadko choć niestety rzadko i już, bo jest mistrzem on wie lepiej prawda dokładnie w takim momencie niestety, ale należy mówić o nadużyciu, ponieważ nikt nie zapytał o to czy nasza strefa komfortu będzie w tym momencie zaburzona, a i to nie jest to, że jesteśmy wrażliwi jesteśmy jak jajka prawda gdzieś przeczytałem i jesteśmy jajkami, w którym się trzeba opiekować to po prostu są pewne zasady, których nie wolno przekraczać wystarczy jedno pytanie które, jakby rozjaśni całą sytuację i które odpowiednio dobrani po prostu może naświetlić w jaki sposób pracować ze studentem często też spotykam takie opinie, że dobry pedagog i w ogóle nie dotyka studenta, że potrafi tak tylko poprowadzić argumentami, które są podparte światem wyobraźni bodźców po prostu o tym, że wyobraźnia często jest w stanie pobudzić na tyle studenta, że jest w stanie zrealizować to bez niechcianego dotyku byłam przerażona taki z kolei opiniami takimi komentarzami, które kreatorka tej burze i odważną Anna aktorkę ustawiło pozycję inne, bo całe NATO robi, bo chcę na siebie zwrócić uwagę i to się tak strasznie nałożyło na NATO co czasem dzieje się z innymi ofiarami przemocy które, gdy zgłoszą się głośno mówią o przemocy to słyszą, że to była wina samych zasłużyłem, lecz dlatego tak niezwykła i większymi pocieszające jest to, że tak dużo osób odezwało się i mówiło podobnie tak stało Anna swoimi opowieściami i również to budujące to także rektorka filmówki pani mielenia ile zrabował bardzo stanowczą na to co się stało na powołanie komisji antymobbingowej antydyskryminacyjną utworzyła adresy, na które można zgłaszać także anonimowe nadużycia tak obiecuje wyjaśnić sprawę to jest świetna reakcja prawda Paulinę oczywiście ta reakcja przede wszystkim daje nam nadzieję ja też nie ukrywam liczę na sprawiedliwą komisję, która rozpatrzy każdą ze zgłoszonych spraw i wyciągnie konsekwencje i i wnioski ja też, świadcząc swoją historię, która spotkała w szkole filmowej zaproponowałam warsztaty dla studentów oraz wykładowców z instruktorem scen nagich oraz intymnych w tym jednak to chyba najtrudniejsze to znaczy tak myślę sobie jednak trudniejszych sytuacji aktorskie lata oczywiście, jakby należy wiedzieć jak przeprowadzić młodą osobę, żeby czuła się w pełni profesjonalnie, wykonując ten akt prawda na scenie rozebrania się bądź zagrania sceny intymnej są bardzo trudne rzeczy, których potrzeba dużej wiedzy dużej czułości i też myśl takiego ciągłego szczerego dialogu cudownie byłoby rzeczywiście taka sytuacja coś ta burza coś zmieniła wiele wskazuje na to że, że właśnie tak się stanie będziemy mieli szczęśliwszy aktorów prawda tak bardziej bezpiecznych jest też cenne, żeby aktorzy czuli się bezpieczni podczas wykonywania swojej pracy jednak często powtarzam, że cechy szacujemy sobie szkłem po duszy jest to bardzo trudne bardzo kresowej tak tak i należy chyba to robić jak najlepszych warunkach, kiedy kiedyś po prostu bezpiecznika największym komforcie tak trzeba nam dodatkowych stresów gra dziś rozmawiamy o sprawach trudnych złych, ale nie zapominałem, że w tym, że aktorstwo od dziecka i pięknym stylu swoje marzenia spełnia szkołę wspomina jak to się wszystko zaczęło ciebie od dziecka zawsze fascynowała mnie sztuka taniec muzyka teatr i od samego początku wiedziałam, że tam się odnajdę to jest moja bezpieczna przystań, więc wszystkie moje działania działania mojej rodziny moich przyjaciół kierowały mnie właśnie do tego punktu, w którym jestem teraz jestem w teatrze Jaracza w Łodzi i właśnie rozpoczęłam bardzo obiecujące próby nad niesamowitym tekstem co dziewczynka z fantastyczną Darią kopiec, która jest naszą przewodniczką, a pracuje nad tym tekstem ze wspaniałymi aktorami Andrzejem Wachowskim i cudowną Matyldą Paszczenko, które też była moją panią profesor filmów chce i mam nadzieję będzie wspaniała przygoda czuję to kiedy będą nas oglądać w maju nie pamiętam dokładnie daty, ale w maju w teatrze Jaracza oby teatr był otwarty bardzo na to liczę, że w tym w kontroli nad tym mówiła, że aktorstwo to dla siebie plan, a planu BRE Niemasz tak jeśli spełnione w tym co robisz tak jestem tym spełniona bardzo ciężko też nad tym pracuje, żeby czuć po żywność tego co robię, żeby nie było jałowe i żeby prozaiczną ość chyba nie mieszała się gdzieś tam z tą moją pasją do sztuki do teatru traktuje jak pewnego rodzaju dar świętość, a jednocześnie jest coś co nie po prostu karmi na co dzień czuje się w tym wyjątkowa, że mogę wykonywać ten zawód czuję, że jest pewnego rodzaju misja dlatego jest tak ważne, żeby pamiętano o tym w takich najważniejszych budulca, który stworzył już na samym początku, czyli na etapie edukacji w szkołach teatralnych jeszcze w tym opowiadały się o tym co złego swojej szkole, ale domyślam się, że takich cudownych rzeczy, które właśnie sprawiło, że jesteś taką panią aktorką wraz z zimą i radując się tym co robisz zresztą było sporo prawie o tym oczywiście tak tak jasne spotkałam też wspaniałych profesorów spotkał fantastycznego Marcina Brzozowskiego, który stworzył z nami niesamowite egzaminy pojechaliśmy z tym egzaminem do Kiszyniowa na festiwalu szkół teatralnych poznaliśmy tam jakby system innych szkół w Europie jak i na świecie z całego świata jednak były te szkoły i egzaminy mam też przyjaciół ze szkoły zrozumiałam, jaki teatr chce wykonywać poznałam swój gust wiem, dlaczego chcę robić wiemy, czego należy unikać też szkoła jest zawsze powtarzam, że to był najlepszy czas w moim życiu jak najgorsze w tym te są tam spotkało to było coś na pewno pełnego coś bardzo żywego zawsze mi się wydawało, że teksty, które wypowiada np. podczas scen, kiedy np. g com scenę miłosną są tak wspaniale napisane, że nigdy w życiu nie potrafiłabym tego lepiej powiedzieć swoimi słowami i wszędzie powtarza na każdym kroku, że jednak najlepsze i lepszy od teatru bądź filmu jest po prostu życie i człowiek w tym życiu, że to jest najważniejsze i nad tym należy się chyba najbardziej skupiać tylko powiedzieć co mogłoby wprawić się młodziutkim bardzo młodym, którzy marzą aktorska jest to bardzo trudne w każdy mówi jest to bardzo trudny zawód, a ja powiem, że jest to wspaniały zawód bardzo wymagający, ale ten zawód oddaje miłość po prostu ją oddaje często się spotykam z takim twierdzeniem, że teatr nie oddaje miłości, ale widzę, że po prostu teatr oddaje miłość należy słuchać swojego serca być człowiekiem i zawsze pamiętać o empatii chyba tak mogę powiedzieć im dużo dużo czytać to jest bardzo ważne przy każdym pięknie w sieci słucha dziękuję naszych zbliżamy się do końca, a na koniec życzę wszystkim, żeby walczyli o marzenia, żeby się nie bali, że byli odważnym tobie Paulino szczegóły wspaniałych ról przypominam, że w podcaście wysokich obcasów miałem przyjemność gościć aktorka Paulina Walendziak jeżeli, więc nie można przeczytać kwietniowe wysokich obcasach Extra, a ja Agnieszka Radlińska dziękuję wypełnia za rozmowę ja tobie też bardzo dziękuję dziękuję wszystkim, którzy słuchali dziękuję za uwagę do usłyszenia był podcast wysokich obcasów kolejny zapraszamy w najbliższy poniedziałek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE W TOK FM: WYSOKIE OBCASY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 20% rabatu, wybierz pakiet i słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA