REKLAMA

Bogowie z „Kodeksu Watykańskiego B”

OFF Czarek
Data emisji:
2021-04-02 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
40:07 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie i zapraszam na dzisiejsze spotkanie państwa i moim gościem jest pani dr hab. Katarzyna Mikulska z wydziału Neofilologii Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry witam serdecznie dzień dobry czy niedawno ukazał się nowy komentarz do wspomnianego przeze mnie kodeksów Watykańskiego BU, w którym co w nim jest od ze stryczka opowiemy albo pani opowie nowy komentarz ukazał się, że po hiszpańsku pod pani za Rozwiń » węglem także w razie jest cała masa interesujących treści niestety nie udało się zdobyć egzemplarza, więc nam tylko przyznam szczerze tytuły rozdziałów i pomyślałem że, żeby pani przy okazji naszej rozmowy trochę więcej powiedziała o tym, chociaż wcześniej rozmawialiśmy już i o tym jak w kodeksie i o kalendarzu to jest dobry moment na rozmowy kalendarzu przy okazji wspomnę, że jeżeli państwo są zainteresowani ni wspomnianym przeze mnie kodeksem watykańskim bb 3773 to zapisie audycji znajdą państwo link do tegoż tegoż, którzy właśnie ten prowadzi można sobie zobaczyć jak to wszystko pięknie wygląda książka no dobrze nie czytają, więc nie wiem wiem, o czym jest zalegający zawiera z tytułu rozdziału są fascynujące i tym może pani profesor tytułem wstępu kilka słów o tym czym jest kodeks watykański bb 3773 jasnym to jest dokument przez hiszpański też księga my amerykańska pochodząca ze środkowego Meksyku i powstała nasze badania pokazały Lis miejsce, gdzie prawdopodobnie została ona stworzona napisana jest to gdzieś na granicy między dzisiejszymi Stanami złe dla iła haka jest to kodeks jest to księga wina ocenia, a to znaczeń jest to księga, która na bazie kalendarza, ale tego kalendarza 260 z nowego, który był najważniejszym amerykańskim kalendarzem służyła do określenia, jakie momenty, jakie dni pogarsza okresie czasu były dobre adekwatne do wykonywania czynności, jakie nie służyła do określenia, jakie siły morskie determinują dany dzień wybrany okres czasu w związku z tym co można było wtedy robić lub 5 oczywiście to miało duże przełożenie, bo w ten sposób wybierano odpowiednie daty do zasiewów o nieśli była to kwestia pogody to wtedy dobierano szkolenie dla datę, ale określano, jakie rytuały, jakie ceremonie i do którego Boga należało skierować, żeby zapewnić odpowiednie opady nie zadłużyć się schowek o również w ten sposób na podstawie wyciągu określano, jakie siły morskie będą oddziaływać na życie danego człowieka tu szkoły urodzeniu i w ten sposób można było może nie tyle określić przyszłość ile wskazać, jakie niebezpieczeństwa mogą czyhać na człowieka, czego powinien unikać i pod opiekę jakich go głos powinien to winien się udać się zaczyna na jakich bogów może liczyć w związku z tym też liczyć tak w związku z tym też, jakie ewentualne działania, które uchroniły człowieka przed przed zgubnym wpływem przeciwnie sił morskich należałoby podjąć, czyli taki może być bardzo wczesny kalendarz księżycowy ogrodnika rolnika nie księżycowy i oczywiście ogrodnika rolnika, ale nie tylko, dlatego że że kodeks ten zresztą przez inne kodeksy nominacyjne należy wiele innych Almanachu właśnie te dotyczące narodzin do dotycząca małżeństwa, a dotyczące nieletnich jest taki, który w, których cały czas nie rozumiemy, ale wszystko się łączy właśnie on bardzo skomplikowaną wiedzę świadka i nos takimi mogą nie powiedziała i cały czas mają my Amerykanie takie nastawienie czy też poszukiwanie, jakie siły boskie, jaki jakiś sposób dni i w ogóle czas nieustannie zmienia i zarówno dni jak wszystkie większe okresy czasu tylko 13 do dwudziestki, które już kiedyś rozmawialiśmy o czy też jak części takie kilkudniowe część tych trzynastek czy wniosek taki sposób się zmieniają w czasie, ale w zasadzie tak cały czas mutują, ale przechodzą takich momentów pozytywnych do negatywnych czy też raczej są pod wpływem sił boskich, które są takie pozytywne, kiedy uwaga wszystko wychodzi i takie, które nazwalibyśmy negatywnymi, ale one właściwie są bardziej niebezpieczna bardziej postawę sił Bogu ze świata od Zienia, które są z 1 strony niebezpieczne mogą spowodować śmierć, ale z drugiej strony na to są też siły siły do ogółu środków, które mimo, że związane ze śmiercią tu i zarazem zapewniają kontakt z ośrodkami i zapewniają też wszelkiego typu odrodzenie również właśnie to rolnicza odrodzenie się przyrody skoro skoro Boga mówimy to może wskoczę do rozdziału trzynastego zdjął sesji słuszną Res lekarzu rozniosły Suarez tak to jest Poznajmy imiona imiona bogów to jest rozdział nakreślony przeze mnie akurat i one wynikiem ma 1 znajdź lub wszystkie zadania były trudne, ale dla mnie to było chyba najtrudniejsze mianowicie jednocześnie pracowałam na wykonanie takiej przezroczystej nakładki ma na reprodukcję kodeksu z wygranej na każde ich gdzie opisywałam zarówno bogów, którzy pojawili, jaki przez różne znaki wina seryjne kalendarzowe, które są tam pojawiły sceny Kruk znaków tak dalej no i muszę powiedzieć, że nazwanie go w ich imionami to było jedno z najtrudniejszych zadań głównie, dlatego że my znacznej mierze dodać że, żeby poznać imiona bogów kierujemy się dokumentami alfabetyczny mniej dokumentami napisali unijny i 1000 albo etycznymi już szesnastego wieku zatoki kolonialnej, a przy takim kodeksie, który jest starszy i dochodził też to bardzo trudno określić datę, ale ja strzelam, że minimum skoro lato w użyciu przez po przybyciem Hiszpanów okazuje się że, że nieczysty czy bogowie, którzy wkładają w kodeksie pasują do opisów tych bogów, który znamy z epoki kolonialnej i okazało się, że nie mogę takich utartymi ścieżkami wziął sobie listę Bogu od autorów z epoki kolonialnej i wtedy wszystko pasuje, choć część banków wygląda zupełnie inaczej, a w związku z tym skończyć takim problemem, jakiej podstawie w ogóle długu, a nazywane to był 1 problem, a drugi to, że trudno w ogóle Boga nazwać tylko 1 imieniem okazuje się, że oni w większości mieli wiele innych wiele różnych imion jednocześnie i każdy z nich, a zarazem oddawało charakter tego Boga czy też jego punkcie specyficznym momencie i tym samym każdy Bóg miał kilka imion, ale one mogą się zmienić znaczka Bóg słońca zaraz po Wschodzie słońca czy też w momencie, kiedy słońce wschodzi nazywany był tonacją, czyli ten, który robi dziennik ale kiedy słońce pojawiało się już na Mauna ocenicie gorące błyszczące i to wtedy to później na zadane nad ich w zasadzie nie jest nazywane być może sieci jej koniec jedno 1 właśnie z tych realnej 1 to jest problem nie do końca rozwiązane, ale właśnie najważniejsze jest to, że Rze, że każdy z bogów możemy mieć wiele zmian jak się zorientować czy mówimy o tym samym Bogu różnymi imionami czy różnych Boga na tę właśnie problem w momencie, kiedy pracujemy nad nad przedstawieniami graficzne dźwięk tak jak to wygląda w kodeksie te imiona bogów są zakład zakodowane właśnie ich przedstawieniach i to co też dla mnie najbardziej chyba zaskakujące to, że niektóre z tych mającą zakodowane bezpośrednio z Gryfami, czyli znakami, które bezpośrednio odnoszą się do imienia Boga, jakbyśmy porównali do czego naszej kultury wagę zaproponowała do porównanie do znaku US litery SA na pierwszy Supermana oczywiście nikt nie czyta lider jako z więzienia nie odczytujemy tego oznaką na drodze rzekę odkodowania patetycznego tylko wszyscy kojarzą się też suplement czy też wolna na pierwszej wodnych ujęć i tego rodzaju znaki pojawiają się na na przedstawieniach doku np. znak zielonego jadeitu pojawia się na stolnicy bogini centrum kliniczne, a imię tej bogini przetłumaczone na polskiej kontakt, która na spódnicę z jadeitu, ale co ciekawe obraz znak, kiedy tu może się to i tak może się pojawić również winnych różnych miejscach np. na jej chuście nałożonej na pierwszy na piersi albo na karku albo na zdrowie głowy w różnych miejscach tak jakby autorzy kodeksu wykorzystywali wszystkie możliwości, jakie tylko mają, żeby zakodować teorię, ale jednocześnie na przedstawieniu tej samej godzinie pojawiają się znaki czy też znaki, które kodują nie tylko ADX, ale również perły masę perłową i okazuje się, że to jest krok do podobnie inne imię, bo nic, czyli tak, która jest pokryta masą perłową to oczywiście jest logiczne jest zrozumiałe, ponieważ no może sobie wyobrazić, że bogini wody to nie tylko ta, która na spódnicę z jadeitu, czyli radę symbolizowało woda m.in. ale to jest też ta, która jest związana z wodą najbardziej tylko da masa perłowa karnym to jest jak najbardziej element, który symbolizuje drogę pani profesor to dowody i dojadę tu do bogów bogini powrócimy po informacjach Radia TOK FM państwa moim gościem pani dr hab. Katarzyna Mikulska z wydziału Neofilologii Uniwersytetu Warszawskiego informację o godzinie dziesiątej 20 po informacjach wracamy do programu off czarek czarek państwa moim gościem jest pani dr Katarzyna doktor habilitowany przepraszam Katarzyna Mikulska z wydziału Neofilologii Uniwersytetu Warszawskiego dzisiaj kodeks watykański BU manuskrypt 3773 w opisie audycji znajdą państwo link do tego manuskryptu mogą państwo podziwiać wspaniałe dzieło, a pani profesor zajęła się interpretacją tak na różnych poziomach, które mówiliśmy o Boga, którzy występują, bo w dniach i ich imionach, ale to jest też cała masa innych interesujących aspektów, czyli np. rozdział trzeci dotyczy jako twórców tegoż tegoż dzieła i sposobów, jaki ono powstawało tak to w ogóle chyba jedną z ciekawszych rzeczy tego nowego komentarza jest to, że połączyliśmy badania kody ekologiczne, czyli materiałowe jak z pracą z interpretacją rozszyfrowywanie treści kodeksu i rozdział trzeci jest jedną z tych części, która właśnie bierze pod uwagę oba te bardzo często przepraszam to chyba cieniem słychać niedobrze et taksówek bardzo dobrze tak także słyszymy proszę proszę spokojnie mówić bardzo często pojawiało się pytanie, kto był autorem danego kodeksu albo ile osób pracowało i czy jesteśmy w ogóle w stanie podać ile czy 34 czy więcej autorów ratowało to pytanie pojawia się głównie, dlatego że w ten sposób pracuje się na kodeks sami europejskimi, czyli mamy z kartami mankietami średniowiecznymi w tej ich przypadku faktycznie takie rzeczy da się określić natomiast śnieg kodeksach tak bliskich okazało się to zadaniem również ponad siły i w zasadzie niemożliwe, a zwłaszcza w przypadku kodeksu Watykańskiego UB i przypuszczam podobnie może sprawa wyglądać w przypadku innych kodeksów przez hiszpański moich badaniach doszła do wniosku, że autorów okresie nie da się policzyć, a po drugie, że to jest naprawdę wielu, a ponadto pochodzili oni bardzo różnych szkół nie tylko regionu, ale w ogóle już graficznych event chyba ujęła na początek kodeksu jednak, w którym znajduje się taka wielka tablica wielka tabela kalendarza pan, gdzie umieszczone są właśnie znaki kalendarzowe, a my się zdarzają wiele wiele razy, bo trzeba wszystkie dni z tego 260 dniowego kalendarza tam pokazać także każdy znak pojawia się 13× tak też dobry materiał do równań i kiedy próbowała ustalić ilu autorów i jakie style, jakie konwencja graniczne są tam pokazane ukazało się, że ci autorzy dzieci ci w Grybowie pochodzące z bardzo różnych miejsc niektórzy z nich mają taką konwencję graficzną właściwą bardziej dla regionu świata skala bardziej Doliny Meksyku inni ta konwencja graficzna jest bardzo podobna do do kodeksów minister Klich historycznych cenię tych ze stanu haka jeszcze inni z kolei mają, więc sekretną nie całkowicie unikalna natomiast powtarzalna i na pomyślałem sobie, że to to być może jest właśnie konwencja graficzna właściwe dla kodeksów Watykańskiego, ale jeszcze można i które zupełnie niczego nie pasują raczej jeśli chodzi o właśnie konwencja graficzna stylistykę co ciekawe ta wielka tabela, która umieszczona na pierwszych 8 stronach kodeksu też przypuszczalnie byśmy, że była pisana w kolejności takiej kolejności, jakie jest taki kalendarzowe pojawią się w kalendarzu, czyli powiedzmy sobie od początku pierwszą ta pierwsza strona pierwszym pierwsze rząd też umieszczony na dole tabeli niektórzy, który biegnie przez wszystkie 8 plansz, a następnie kalendarz biegnie dalej, ale już w drugim rzędzie od dołu i od pierwszej planszy do ósmej klasie no i okazało się, że nic z tych rzeczy, że Skrę bowiem malują znaki kalendarzowe, ale tak w krupach nie wyszły w zasadzie takie takie grupy takie plany malowane przez przez 1 ze Skry Bush i 1 skrywa malował tak kilka sąsiadujących kolumn przeczą często te znaki już już następny był malowany przez rybę pochodzącego z zupełnie innego regionu kulturowego, jaki z tego wniosek, że prawdopodobnie sam przynajmniej ten początek kodeksu było malowany pisany najprawdopodobniej podczas jakiejś być może ceremonii inauguracji wytwarzania robienia wpisania świętej księgi, kiedy pocisk bowiem zebrali się razem i każdy malował ocenia rolnik, jakby swoją działkę tak dokładnie potem potem te wariacje są troszkę mniejsze w całym kodeksie, ale jednak cały czas są powtarzalne ponadto kodeks jest o tyle skomplikowane, że on był wielokrotnie poprawiany znaki były wielokrotnie poprawiane wtedy, kiedy się już starły w kodeksie odrodził jakimś miejscu to malowano jakieś części uprawiano jakieś części i to też nam utrudnia określenie ile osób ilu autorów brał udział w procesie wytwarzania tego kodeksu ale, toteż pokazuje, że święta księga była na tyle ważna, że wtedy, kiedy już ponad zniszczona użycia to raczej należało ją poprawić panować od nowa poprawić jakiś fragment A2 jakiś fragment moment a, ale ona cały czas do nas użyciu i faktycznie, ale w kodeksie przynajmniej 6 całych fragmentów namalowanych odnowa, ale być może to nasza, a badania już bezpośrednio pytać watykańskiej z koleżanką, która lądy jasno pokazały, że być może też fragmentów przemalowane jest nawet więcej a, a nawet mamy nieśmiałe przypuszczenia, że być może ta strona kodeksu była jest wtórnie użyte na jeśli chodzi o sam to malowanie tak nie Szlaga prezes rady, jeżeli ci Skry bowiem tak każdy swoją działkę malował to albo byli skoncentrowani na 1 działce albo musiał być osoba, która zarządzała całością tak, żeby każdemu wskazać i mieć baczenie nad nad całością jednak o to kto to jest właśnie też kolejna sprawa wygląda na to, że cały proces malowania wyglądał w ten sposób, że najpierw te poszczególne strony poszczególne plansze robiono taki schemat nawet widać widać w glinie, które takie szkice, które dzieliły poszczególne plansze na na nas ceny on potem były poprawione kolorem czerwonym tak, żeby te nie były widoczne docelowo lub też nie niektóre z nich po są tylko widoczne właśnie jako jako taki szkic, który tylko ułatwiał rozplanowanie danej sceny potem malowano szkic postaci też innych innego znaku potem pociąga to czarnym kolorem już docelowym następnie kolorowa no ale też nie kolorowane 1 postaci czy też 1 znaku od razu wszystkimi kolorami tylko wygląda to tak, że najprawdopodobniej malowano nakładano 1 kolor na na większym fragmencie tekstu potem kolejny potem kolejne apotem moje badania pokazują, że Rze, że najprawdopodobniej był taki mistrz, który przechodził na sam koniec i poprawia wszystko to jeszcze było do poprawy, a mianowicie on jeszcze raz pociągał te główne ginie w czarnym kolorem często domalował desenie, które są też niezwykle istotne takie wzory, które też kodują informacje, które nam mówią coś o, jakiego materiału coś było wykonane też takiego materiału się odnosi i często poprawiał jeśli była taka potrzeba czasem te poprawki są takie bezpośrednio nałożone na co na to co się już coś było malowane w kodeksie watykańskim co ciekawe nie ma nie zamazuje się tego co co było źle namalowane tylko właśnie się nakłada kolejną warstwę na to co już było czasem się przerabia niektóre elementy mamy taki ciekawy fragment, że na jednej z plaż zbyt szybko Alba Dudę potem i tak jak krawędzie wody taka, która przedstawia tam pieniądze moda jest włączona chciało zwierzeń, a tego od Radzieckiego proszę tam pojawia czy trochę, czyli trochę tak jak przerabianie tatuaży, że ktoś tam miał nie wiem co się potem zmienił zdanie teraz trzeba mieć tatuaż tak, żeby wkomponować co było do nowego wzoru powrócimy, jeżeli pani powoli do kodeksu Watykańskiego bez po informacjach Radia TOK FM państwa moim gościem pani dr Katarzyna Mikulska z wydziału Neofilologii Uniwersytetu Warszawskiego informację już za kilka minut o godzinie dziesiąty 40, a po informacjach wracamy do programu off czarek czarek państwa i moim gościem jest pani dr hab. Katarzyna Mikulska z wydziału Neofilologii Uniwersytetu Warszawskiego dzisiaj kodeks watykański BU numer katalogowy 3773 w opisie dzisiejsze znajdą państwo link do tego wspaniałego dzieła można je oglądać dokładnie, bo zostały zdigitalizowane tenże manuskrypt i można robić to znaczne powiększenia, a manuskrypty można m.in. wyczytać jak wyglądał kalendarz Azteków, jakim mogą z tego oddawali część, bo tak jak pani profesor mówiła jak w jaki sposób rozpoznać czy dzień jest dobry na to, aby pójść popracować w polu, a może zawrzeć małżeństwo, a może jedno drugie punkt generalnie czy były też dobre dni na rozwody pani profesor la nie mamy takiej informacji, ale przypuszczam, że jakieś były dobrze w takim razie każdy lokal, a w zasadzie nie ma nie ma żadnego z nich wg myślimy amerykańskiego są nie tak dobre, a więc lepiej niech ten dobry dzień, ale nie nie tak okres dobrze pojęty liczba się z jakiegoś powodu powtarza w tym nowym komentarzu pod pani redakcją myślę tutaj o rozdziale jedenastym i rozdziale dziewiątym dziewiąty jest pani autorstwa, a jedenasty nie czy Treflowi jest czy kwiaty w tym kodeksie i 3 komponenty kodyfikacji systemie komunikacji graficznej tak, że jeszcze trójki się pojawiają w tym numerze katalogowym tak, żeby dopełnić tych trochę no właśnie tak w zasadzie oba oba te rozdziały mają na celu rozpracowanie rozszyfrowanie, jaki sposób działał ten system komunikacji graficznej bardziej ten rozdział 9, ale również rozdziału 11 jest jak najbardziej tutaj przydatne mu pomocne zacznę może od tych 3 komponentów 3 elementów do tej pory to dosyć cała większość rozmów o tym systemie komunikacji graficznej odsetki pańskich kodeksowa kodeks tak sprowadza się do dyskusji to pismo czy to pismo oczywiście traktujące pismo jako coś co my znamy i wg naszych definicji jak tak uciekam od od rozwiązywania tej kwestii oraz na samym początku właśnie, używając tego wytrych stać ich nazwy system komunikacji graficznej wydają się bowiem od bardziej adekwatny adekwatna nazwa do systemu stworzonego na tym świecie zupełnie bez kontaktu z kulturami starego świata to co nie zainteresowało to w jaki sposób kodowane jest znaczenie w tym systemie i dlaczego mamy tak trudno rozpoznawać znaki i okazuje się, że są takie 3 elementy, które modyfikują znaczenie trochę niezależnie, ale one następnie w połączeniu tworzą znak i tymi elementami są forma, czyli w zasadzie to co widzimy znaków forma formalna skarg światu czy forma jadeitu, którym mówiliśmy ta tak powiedział zewnętrzna linia czy rysunek, a jaszczurki czy sowy czy innego zwierzęcia o itd. drugi element to jest wzór taki deseń na to nałożone to jest to są to są zazwyczaj takie drobne znaczki wydawałyby się mało znaczące szkole mogą być albo kropeczki albo takie zamalowane kółka i Kroke, czyli albo Kraiński albo takie falowane kasetki albo takie zestawy podwójnych krótkich trasach jak one są trochę bardziej abstrakcyjne te elementy, ale one mają kluczowe znaczenie i trzeci element też kolor, ponieważ te znaki ten wzór zarówno zarówno te drobne elementy mają określony kolor, jaki tło na inny kolor i to w zasadzie tworzy również zmienia znaczenie tam takim jak przykład jest taki wzór składający się na takich kresek, które tworzą kwadraciki mają kropeczki w środku, kiedy on jest namalowany na tle zielonym właśnie to koduje znaczenie z jadeitu co się zrobione z jadeitu, a jeśli jest na kolorze niebieskim no to koduje znaczenie turkus oczywiście oznaczenia są zazwyczaj metaforyczne niekoniecznie dosłowne, ale przez kolejny krok teraz te desenie na umieszczone na kolorach wpisywane są bardzo różne formy to znaczy może to być mogą być one wpisane znak, który przez swój kształt sugeruje że, że to jest idei lub wtorku, ale może być pisany właśnie o ubranie jakiegoś bóstwa nad kartką nica, lecz o szóstej dni wcześniej my tylko część jeśli czuję, której mówiliśmy, ale może być też wpisany formę znaczenia ich wtedy oczywiście znaczenie to jest, że jest to naczynie Sokół, ale też z jadeitu, ale może być też wpisane w formę słońca i wtedy to znaczenie finalnego jest bardziej skomplikowanego mamy znak, który przez tą skomplikowaną postać graficzną daje nam informację, że słońce to jest coś co jest coś co świeci jak turkus czy coś co świeci jak jadę tam adresowane są jeszcze inne elementy które, które są właściwe dla tej formy dla znaku słońca np. promienie słoneczne, a potem ten sam znak ten cały znak może się stać desenie wzorem dla zakorkowany wpisanym jeszcze inną formę np. może się rozciągnąć i być wpisanym taką formę podłużną takim horyzontalnym warstwami tak jak byśmy ten znak słońca okrągły i to szczególnymi kółkami w środku z tymi doniesieniami rozciągnęli i wtedy całość tak rozciągnięty znak oznacza słoneczne niebo i takich kombinacji jest mnóstwo odpowiedziano takich relatywnie prostych natomiast to, że system ma 3 różne elementy, które mogą być ze sobą różny sposób komponowane zapewnia, że system jest bardzo trudno jest rak w zasadzie mnóstwo znaczeń można w ten sposób zakodować na drodze na wizualnej do tego musimy dodać takie rozwiązania, jakie stosowano, czyli czy można powiedzieć, że to są takie tropy wizualna, ale to jest ich kolejna kolejny element natomiast jeśli chodzi o kwiaty tak właśnie kwiaty kwiaty, jakie były dla nas jednym z większych zaskoczeń, ponieważ do tej pory myśleliśmy że, że nie da się określić, jaki rodzaj kwiatów jest narysowany, a badania kolega Daniel BUR Han są realia pokazały jak najbardziej z oni oni wykryli, że 3 główne 3 najczęściej powtarzających się kwiaty w kodeksie watykańskim jak są kwiaty agawy kwiaty tytoniu i kwiaty są André Holland wielkiej każdy z tych kwiatów ma bardzo bogate znaczenie symboliczne i czy taki czy inny świat pojawia się wpisany przedstawienie bóstwa ma ogromne znaczenie dla dla zdefiniowania charakteru czy funkcji tego Boga, ale znowu, dlaczego tak trudno zdefiniować czy jakiś konkretny gatunek kwiatów przedstawiony właśnie, dlatego że forma kwiatu ścisłe zwane są właśnie te desenie drogocennych kamieni i do tego stopnia, że często znak, jakim jest niemalże zjedzony unieruchamia można by powiedzieć przez SN przez zderzenie właściwe dla drogocennych kamieni oczywiście chodziło o to, żeby na całkiem niewielkim znaku graficznym, jakim jest znak kwiatów zakodować jak najwięcej znaczeń i kozakiem, że lekarz kwiat odwoływać się do jego symboliki to jednocześnie dodać te informacje jak bardzo o drogocenną ości o tych wszystkich powiązań, jakie tak może mieć nieczęsto kursem, aby ten ze złotem z z innymi elementami i to wszystko ożyło taki można powiedzieć wachlarz różnych znaczeń z minimalnym czasem centymetrowym znaku graficznym, ale to oznacza pani profesor, że osoby, które musiały to rozkodować odczytać musiały być doskonale wykształcone przygotowane do tego tak jak najbardziej oczywiście tu powstaje pytanie czy były szkoły szkoły dla takich jak dla takich kręgów nie wydaje mi się orzeka także, że to bez niego szkoły przynajmniej, że uczyli się 1 drugiego uczeni od mistrza natomiast ten system to co chyba jest tutaj bardzo ważne z 1 strony ma to bardzo precyzyjne reguły jak elementy czy znaczeniowe można łączyć, ale z drugiej pozwala właśnie na element twórzcie to znaczy na twórcze łączenie tych poszczególnych elementów tworzenia nowych wizualne kompozycji to można trochę porównać do tego co robili może nieco krajem, ale starożytni Egipcjanie taką takiej zabawy w zasadzie czyni elementami znaczek z nowymi graficznymi i tworzeniem nowych znaczeń, ale na tej podstawie wrzask, skąd od tych zasadach wiemy czy to jest tak, że to jest jakaś autorska koncepcja współczesnych badaczy czy dziś mamy jakiś indeks instrukcje, które tym autorom mówi czy tym LOK kulą tak Słuchajcie kraj będzie zielony tak będzie zielony to taka jest będzie słońce tonie, jeżeli będzie wąż to śmieć fioletowy Nosek to to jest tak jak rozszyfrowywanie wszelkich pism z 1 strony potrzebujemy jakichś dokumentów, które nam pozwala w ogóle rozpocząć badania i odszyfrować kolejne, a kolejne reguły kolejne elementy no i dla męża Ameryki na wynajmie Amerykanie stycznych takim dokumentem jest przede wszystkim kodeks będący z epoki kolonialnej, gdyż tam wiele znaków to są znaki kodujące trzeba wszystkim nazwy miast ale, ale również osób, a są podpisane są pisane pismem alfabetycznym wykonała kilka jest taka tak można lecieć na kamień rozet od tego od tego orzeczenia pierwszej badacze ponad 100 lat temu i w zasadzie od tej pory idziemy krok po kroczku dalej, ale oczywiście nie tylko nie tylko ten dokument wykorzystujemy dla konsumpcji naczelnych istotny jest również z kodeksu della również epoki kolonialnej by też na podane np. znaki kalendarzowe, ale nie tylko również inne Serie kalendarzowe, o które się składają przedstawień do głów ne są podpisane i ma faktycznie wykonana, ale PiS-em alfabetyczny jest taki pierwszy krok i mające takie podstawy możemy mamy pewne elementy do kodeksu przez hiszpańskich bardziej rząd projekt stabilne pewne i na tej podstawie wyników prac mnóstwa badaczy i takiego kolejnego kolejnego docierania rozpracowywania kolejnych elementów w okresie do przodu trzeba cofnąć kroczek do tyłu do rynku dyskusji o między bogaczami, ale dochodzimy do wniosku, że tutaj jednak nie, ale w ten sposób proszę rozpracowuje kolejne elementy także kosz cały czas otwarte, że użyję cytatu cały mieście mnóstwo pracy przed nami no dobrze to w takim razie życie nie stanie powodzenia i samych sukcesów pani profesor dzisiaj w kodeksie watykańska BU 3773 numer katalogowy i znajdą państwo link w zapisie audycji do tego pięknego dzieła państwa moim gościem była dr hab. Katarzyna Mikulska z wydziału Neofilologii Uniwersytetu Warszawskiego informację o godzinie jedenastej wracam po informacjach Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA