REKLAMA

Czy jest szansa na powstrzymanie wzrostów cen paliw?

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2021-04-02 14:40
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
13:50 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raport gospodarczy czternasta 43 Wojciech Kowalik dzień dobry kłaniam się to jest piątkowy raport gospodarczy w radiu TOK FM warszawska giełda ma już dziś święta nie ma notowań na parkiecie przy książęcej na rynku walutowym dziś przedświąteczny marazm złoty trochę słabszy niż wczoraj euro kosztuje 4zł 60gr dolar po 390 frank szwajcarski 415, a funt po 5zł i 40gr z najważniejszych informacji gospodarczych dziś minister finansów potwierdza zwiększenie kwoty wolnej od Rozwiń » podatku do 30 000zł lub mniejszej kwoty te rozwiązania brane pod uwagę w Polskim nowym ładzie, czyli planie rządu na działania po pandemii ten szczegółowy program ma być pokazany na przełomie kwietnia maja w propozycjach podatkowych jest również zmiana progów podatkowych minister finansów Tadeusz Kościński podtrzymał w wywiadzie dla Polsatu News, że resort nie ma planów, żeby podatki podwyższać chcemy być mniej zarabiający płacili nie więcej od tych, którzy zarabiają więcej obecnie sytuacja jest odwrócona im mniej zarabia tym mniej się płaci podatków mówi mówi minister finansów największy Polski bank będzie gotowy na umowy z osobami spłacającym kredyty frankowe PKOBP Pekao bank Polski jest już na to zabezpieczony tak pisze dzisiejsza Rzeczpospolita Gazeta informuje, że PKO bank Polski jako jedyny bank mający duży portfel hipotek frankowych podjął decyzję o przystąpieniu do programu porozumień z frankowiczami zwołały na 23kwietnia nadzwyczajne walne zgromadzenie, które ma wyrazić na to zgodę całkowity koszt banku koszty dla banku tych rozwiązań ma sięgać nawet 8,51 000 000 000zł nie przypomnę, że dom zawierania porozumień z frankowiczami zachęca banki komisja nadzoru finansowego polityka banku centralnego wobec wielu podwyżek cen jest bezradna przyznaje członek rady polityki pieniężnej Jerzy Kropiwnicki na swoim blogu pisze tu cytat inflacja wprawdzie nie przekracza poziomów alarmowych, które zmuszały rada polityki pieniężnej do interwencji, ale różne opłaty nakładane przez Unię np. opłata mocowa przez rząd np. opłata cukrowa, zwłaszcza przez samorządy lokalne opłaty za wodę ścieki śmieci rozszerzanie stref płatnego parkowania podwyższanie cen biletów komunikacji miejskiej i podatku od nieruchomości wszystko to wpływa na nasze koszty utrzymania pisze Kropiwnicki Jerzy Kropiwnicki NBP odpowiada właśnie za stabilny poziom inflacji druga z wielkich światowych agencji ratingowych, czyli sam PiS może jeszcze dziś wydać aktualizację ratingu Polski 2 tygodnie temu ocenę wiarygodności kredytowej naszego kraju podtrzymał trzecia z agencji, czyli młody swój wiosenny przegląd stanu gospodarki ma pokazać pod koniec kwietnia to była pierwsza część raportu gospodarczego teraz rozmowa z naszym gościem raport gospodarcze, a naszym gościem jest Jakub Bogucki analityk rynku paliw e-petrol PL dzień dobry dzień dobry panu dzień dobry państwo porozmawiamy o cenach paliw pewnie wielu kierowców wyrusza dziś w drogę zajedzie też na stację paliw wciąż drogo na tych stacjach niestety jesteśmy cały czas w poziomach, które dla wielu tankujących są są wysokie cały czas ceny zarówno benzyniaki przekraczają już znacząco 5zł myślę, że ta sytuacja nie zmieni się nie tylko w najbliższych dniach nawet najbliższych tygodniach w tych ostatnich dniach jakich wzrostach cen mówimy jeśli chodzi o ostatni tydzień 2gr to jest podwyżka, jaką zanotowaliśmy na benzynie 95 oktanowej natomiast widzę stoi w miejscu 519 to średnia ogólnopolska ta sama cena jak tydzień temu co ważne tanieje na autogaz wprawdzie tylko 1gr w tym tygodniu, ale zawsze szedł ogólnopolska trochę drgnęła jest szansa, że autogaz będzie nam jeszcze w najbliższym czasie nieco tanią rzeczywiście te podwyżki trochę wyhamowały, ale patrząc na ich skalę w ostatnich tygodniach na to kierowcy mogą łapać za głowy rzeczywiście, jeżeli porównamy sobie z początkiem roku to co mamy w tej chwili stacja jesteśmy w jakieś 70gr droższy jeśli chodzi o możliwości nasze tankowania niż niż w styczniu nowy wynika tak naprawdę tego co dzieje się na rynku między radą, czyli pewnego odbicia cena ropy też przecież nie stoi w miejscu celowali pochodnych zmieniała się równie dynamicznie i tak naprawdę dopiero teraz w okresie trzeciej fali pandemii zastanawiam się czy ograniczenie konsumpcji taki sposób na ceny się przełożyć wydaje się, że chyba nie tak drastycznie, żeby te ceny mogły z powrotem zejść poniżej 5zł co odpowiada właśnie za takie poziomy cenowe na polskich stacjach to ceny ropy, a one rosną, chociaż ostatnio ten wzrost trochę wyhamował z jakich powodów jeśli chodzi o tak naprawdę samo zależność cen centa na polskich stacjach od cen ropy na rynku międzynarodowym to jest tylko zależność częściowa, ponieważ tak naprawdę lwią część ponad połowę ceny stanowią stałe, ale jednak wyraźnie odczuwalne dla atakujących podatki natomiast rzeczywiście pozostała część to są to są koszty związane z samą ceną ropy i później jej przerobu paliwa tradycyjne dodatkowo trzeba ustalić np. kurs dolara jednak to jest waluta rozliczeniowa na rynku naftowym natomiast o samej cenie ropy decyduje przede wszystkim to ile na świecie jest produkowane jak jest ona chętnie kupowana przez przez przez odbiorców tutaj mamy do czynienia z wieloma czynnikami dodatkowymi w tej chwili ropa i nieco podrożała chociażby w ostatnich dniach w związku z zapowiedziami kolosalnych inwestycji infrastrukturalnych Stanach Zjednoczonych czy dobrymi danymi o produkcji czy człowiek w produkcji przemysłowej w Europie z kolei mogła nieco tanieć, ale tego nie zrobiła po tym, jak OPEC ogłosił, że będzie produkował tej ropy więcej, bo tak przez przez ostatni miesiąc ograniczą swoją produkcję teraz troszkę ograniczenia zmniejsza natomiast myślę, że w najbliższym czasie będziemy świadkami raczej takiego na już uspokojenia tej oscylowała w rejonie 6456USD ca za baryłkę najmniej chodzi o najbliższe tygodnie słaby no dość droga ropa mówimy podatki rozumiem, że słaby złoty swoją rolę w tych cenach paliw, które widzimy jak ktoś ma też jest czynnik, którego nie można pomijać nie jest oczywiście kluczowe, ale jednak jest to jakiś tam element układanki czasem waluta może nas w warunkach dynamicznego skoku cen ropy nieco chronić przed jej przed skutkami natomiast czasem niestety też też ta zmiana na rynku walutowym może może po kieszeni uderzać tankujących natomiast jak powiedzieliśmy wszystko co się zmienia na rynku międzynarodowym to jest tak naprawdę tylko odpowiedzialne za to jakby połowę tego co wlewamy do naszego Baku, bo reszta to jest to koszty stałe związane z naszym systemem podatkowym kierowcy płacą dużo mówimy, że ten wzrost cen ropy na światowych rynkach troszeczkę wyhamował, a to wszystko jakoś przełoży się na ceny na polskich stacjach, jakie są prognozy na te najbliższe dni na przyszły tydzień jeśli chodzi o najbliższe dni nie spodziewamy się jakiś drastycznych zmian ani tych zniżkowych ani też spadkowych tutaj ceny większości stacji powinny lokować w przedziale 517528 jeśli chodzi o benzynę 95 oktanową mówimy o przyszłym tygodniu dla diesla te widełki dla większości stacji z 513 do 524 wiadomo tuszu różnice regionalne lokalne różnice między typami stacja jednak większości większość cen powinna w tych regionach oscylować jeśli chodzi o autograf np. tutaj spodziewamy się część udziału w 252258 za litr to najbliższy tydzień a, gdybyśmy tak wybiegli perspektywicznie już w dalszą przyszłość, bo wydawałoby się, że perspektywy dla kierowców na dłuższy czas nie są chyba korzystne, bo skoro lockdowny mają być w trzecim kwartale odwoływane zapotrzebowanie na paliwa będzie rosła no to podwyższy cenę, a słaby złoty przecież nie pomoże no to na te kolejne tygodnie, jakie są, jakie mogą być te prognozy tu jak pan słusznie zauważył wszystko w rękach skuteczności naszych decydentów czy w ogóle nie tylko decydentów ale, ale samego wirusa jest jego osłabienia i walki walki z pandemią tak naprawdę to decyduje o tym jak szybko gospodarki będą wracać do tzw. normy jak szybko taką funkcją będzie się stabilizować jak szybko rośnie konsumpcja będzie rosnąć, jeżeli mówimy o oczko do zapotrzebowania ze strony linii lotniczych, które w tej chwili jednak nie funkcjonują na normalnych swoich możliwościach, jeżeli będziemy wracać do gospodarczej normy, jeżeli możecie w takim w ogóle mówić wtedy rzeczywiście tak jak pan zauważył ceny będą nam rosnąć będzie to będzie to zwyżka związana po prostu z poprawą sytuacji gospodarczej niestety to jest takie takie trochę taka zależność, że jeżeli mamy dobrą sytuację gospodarczą możemy sobie pozwolić na płacenie nieco większych kwot za za paliwa no to nie jest pewnie specjalnymi dla kierowców, ale tak tak w gospodarce to wygląda natomiast rokowania o tyle może optymistyczne, jeżeli ropa będzie dążyć będzie po prostu znaczyło, że wychodzimy z tych negatywnych gospodarczych konsekwencji pandemii, jeżeli ta pandemia będzie z nami dłużej lockdowny będą trwały wtedy niestety ale, ale ceny zapewne również będą stabilne albo będą spadać nawet niżej pozostaniemy przy tym optymistycznym dla gospodarki, ale pesymistycznym dla kierowców scenariuszu pana zdaniem po spekuluje 6zł na dystrybutorach to jest realna cena, którą możemy zobaczyć w Polsce wydaje mi się, że to jest zbyt daleko idący jeśli chodzi o to optymistą co odpowiedź na poprawę sytuacji w gospodarce aż tak dobrze jeszcze nie jest brak było stać na płacenie 56zł za zaliczy zresztą takich cen zapewne jeszcze 5 oktanową wszedł ogólnopolskie nie widzieliśmy przez ostatnie 13 lat to myślę, że to jest raczej mało prawdopodobne raczej myślę, że poziomy 5 kilkadziesiąt to są to chyba maksimum, jakie w tym roku moglibyśmy zobaczyć cały czas podkreślamy, że przy założeniu, że uda nam się wreszcie to jeszcze pandemii w jaki sposób pokonać albo przynajmniej ograniczyć wspominał już pan o zróżnicowaniu cen paliw w zależności też od regionu w Polsce no właśnie sporo jest rozwarstwienie cenowe, jeżeli spojrzymy na to mapę Polski na poszczególne regiony różnice między regionami są oczywiste co znaczy to nie jest tak, że one są stałe, że zawsze któreś województwo jest tańszy lub droższy w tym tygodniu, żeby nie być gołosłownym różnica średniej wojewódzkiej między najdroższym naszym województwem to jest blisko 20gr, ponieważ najtańsza benzyna notowana była przez nas Wielkopolsce, gdzie kosztowała średnio 5zł i 9gr natomiast przypadku najdroższego województwa mazowieckiego kujawsko-pomorskiego średnia wynosiła 527 natomiast tutaj musimy mieć świadomość, że jak każda średnio jest to jest to jakaś forma uwzględniająca różne zjawiska rynkowe różnice możemy mieć nawet w obrębie 1 większego obszaru mieście dużym co się wiąże z różnymi czynnikami tu stację warunkują różny sposób stąd mogą brać się różnice w cenach nie tylko tak jak dziś na terenie województwa nawet w obrębie kilku skrzyżowań, gdzie funkcjonują tzw. rynki to wynika z tego, że różne stacje mają różne formy własności różnie kupują paliwo na równych warunkach w różny sposób warunkują jeden z ropy na wyższej marży 1 na niskiej marży, ale na dużym obrocie jedne mają sklepy drugie mają tych sklepów jedynie takie szczątkowe czy w ogóle nie mają więc, więc wszystko zależy bardzo od konkretnego przypadku trudno mówić, że jedno województwo 1 regionie zwykle droższy od od innego tak aż u ogólnie trzeba się tego nie da te marże się chciałem zapytać sporo teraz, sprzedając zarabiają wg szacunków naszych w tej chwili marże są nie najgorsze jeśli chodzi o o paliwa tradycyjne, bo tutaj mówimy o poziomach kilkunastu nawet może przekraczających 20gr w przypadku oleju napędowego jeśli chodzi o benzynę tutaj jest ten zarobek nieco mniejsze to jest kilkanaście groszy i 6015 w zależności od od stacji od tego ile trzeba jak sprzedaje paliwo to nie są w przypadku będzie jakiś marsz imponujące przypadku diesla jest też kwestia ostatnich kilku tygodni, kiedy uderzy to paliwo sprzedawać z nieco lepszą marżą natomiast cały czas nie są jak mówią żartobliwie kokosowe interesy jeśli chodzi o poziom marż dla cyników czyli, podsumowując naszą rozmowę płacimy drożej dużo drożej niż np. rok temu przed świętami no ale na razie kierowcy dużych podwyżek bać się nie muszą dużych podwyżek kierowcy bać się nie muszą myślę, że te podwyżki, które są możliwe trzeba mieć z tym głowy będą natomiast to są zmiany raczej myślę kilku nastu groszowe perspektywie kilku tygodni, a nie nie jakieś gigantyczne typu właśnie skok do 6zł za litr na to na razie szans nie widać Jakub Bogucki analityk rynku paliw e-petrol PL był naszym gościem bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję panu dziękuję państwu to był raport gospodarczy ja zapraszam oczywiście na podsumowanie gospodarczych wydarzeń dnia ekonomi 360 około osiemnastej 20 Wojciech Kowalik dziękuję i do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA