REKLAMA

Powinniśmy uroczyście wygnać ukaranych biskupów

Interluda
Data emisji:
2021-04-02 22:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
51:50 min.
Udostępnij:

Watykan poinformował w poniedziałek o ukaraniu abpa Sławoja Leszka Głodzia i biskupa Edwarda Janiaka. Chodzi o tuszowanie nadużyć seksualnych popełnionych przez duchownych w podległych im diecezjach. Czy to jednak rzeczywiście dotkliwe i adekwatne kary?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Inter luda zaprasza Cezary łasiczka Cezary łasiczka dobry wieczór państwu to jest program Inter luda witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na wielkopiątkowe program państwa moim gościem jest ojciec dr Paweł Krupa dominikanin też mediewista obecnie na zesłaniu w Petersburgu to dobry wieczór dobry wieczór dobry wieczór tak mediewista chyba się zostaje na całe życie po tylu latach ile ja ze średniowieczem spędziłem, więc niech będzie mediewista, chociaż się mediewista Rozwiń » kąt zajmuje już niewiele od jakiegoś czasu, ale wciąż jeszcze dominikanin cały czas dominikanin pytam pytam o można by, parafrazując powiedzieć spieszmy się kochać dominikanów tak szybko odchodzą no cóż na razie nie odchodzą jest banalny nie mają zamiaru odchodzić są obce uczelnie i dużej części przez siebie samych, ale nie nie mają zamiaru odchodzić myślę, że nie pan te 800 lat niewielkim niewielką górką, które zakon istnieje no to już może pan sobie wyobrazić widziały niejedno i to oczywiście ani nas nie nie wiem nie zwalnia z odpowiedzialności ani nas nie aż tak nie uspokaja mnie może będę mówił swoim dla nich nie uspokaja mnie raduje ani to nie jest także macham ręką, ale dodaje jednak pewną nadzieję tak, że te 800 lat i te różne koleje losu Górki dołki pan, kiedy pracowałem nad sporami uniwersyteckimi pod koniec czternastego wieku tam dominikanie dostali nieźle wtedy od Uniwersytetu, bo się sprzeciwiali idei Niepokalanego poczęcia do pewien student paryski pisał do swojego profesora do Wiednia, że zakon we Francji jest praktycznie zniszczone już nie istnieje no jakoś jeszcze istnieje, więc mam nadzieję wielki piątek, czyli jesteśmy 2 dni przed Wielkanocą to jest w kościele katolickim ten dzień, kiedy upamiętnia się śmierć Jezusa na krzyżu oczekuje się zmartwychwstania zastanawia się czy ojciec też oczekuje zmartwychwstania, ale po, żeby takie zmartwychwstania nie wiem dobrej opinii dobrej Nowiny o kościele w Polsce szacunku dla kościoła w Polsce dla hierarchów nie wie pan jak nie oczekuje zmartwychwstania dobrej opinii ja oczekuje zmartwychwstania to tak zabrzmi może trochę patetycznie, ale oczekuje zmartwychwstania prawdy i jest Angeliną ewangelicznego ducha tak on w ciągu tych 2 tysięcy lat nieraz bywało wszyscy bywamy właśnie przez jakiś Beesfund niż my tak to nazwę ogólnie przez jakieś alianse tronu z ołtarzem również przez grzechy przestępstwa członków kościoła no i się odradzał ewangelicznej myślę, że jeżeli oczekuje zmartwychwstania to oczekuję zmartwychwstania ewangelie w kościele tak powiedział ja myślę, że wielu duchownych kościoła się do życia zgodzi zostawia się to nie jest swojego rodzaju bierność w jakim znaczeniu oznacza, że my oczekujemy, że ta Ewangelia sama się sama się od czekać aż problemy rozwiąże jakiś sposób, więc dziękuję bardzo, ja myślę, że to jest także każdy na swoim polu tam, gdzie jest robi robi to co może, zaczynając od samego siebie i jakoś też idąc z wiernymi z tymi, których nazywamy braćmi siostrami pomagający im otworzyć oczy wie pan bez bardzo ciekawe tutaj w Petersburgu w zeszłą sobotę tydzień temu odbyła się taka droga krzyżowa, gdzie zebrały się wszystkie parafie petersburskie przedstawiciele tych parafii, kto mógł, kto i tak to, ponieważ nie był powierzamy projekt tego tak wymyśliłem że, żeby parafie i podzieliłem 14 stacji drogi krzyżowej na na parafię na wspólnoty zakonne każdy przygotowywał jakieś rozmyślanie o znakomite jednak znakomity rozmyślań, które okazało się to tym świetnie jakoś podziałało na ludzi by była czwarta stacja drogi krzyżowej to jest spotkanie Chrystusa z matką z matką tak Marię i kiedy ksiądz Clarity Hiszpan, który tutaj bardzo wielu lat już pracuje będzie coś takiego my możemy się bardzo wzruszać takim spotkaniem z matką Bożą Jezusa możemy tutaj wylewać łzy możemy jakiś poezję wypisywać na ten temat natomiast w Petersburgu każdego dnia troje młodych ludzi odbiera życie w związku z tym każdego roku 900 matek chodzi po ulicach tego miasta nie szuka swoich dzieci to jest nasze zadanie kapitalistą, o czym powinniśmy myśleć oczywiście możemy się wzruszyć tym jak pan się spotyka z matką ale, ale powinniśmy się zająć tym co naprawdę woła na tych ulicach tak wydaje się, że to jest jakiś taka zmiana perspektywy i teraz wie pan co trudniejsze dodaje, że trudno proponować jakieś ogólne rozwiązania, ale wydaje się, że to jest także każdy panie w tym kierunku dlatego zajmować się zajmować człowiekiem pan Ewangelia to człowiek jest pan liczy chodzi przychodzi i i tak naprawdę to on oczywiście przemawia przemawia do tłumów ale, ale tam zawsze jest bardzo ważny ten ten człowiek wie pan jest prąd pytało dominikanów Noel Święty Dominik zaczął swoją misję od rozmowy z człowiekiem tak przed sobie tam w tej Południowej Francji wszedł, żeby przenocować gdzieś jakiś gospodzie okazało się, że właściciel gospody to jest Haratyk tak to jest katar pan jak zobaczył zakonnika księdza, ale wtedy zakon nie był on oszczędza się na to z nim tam go sobie gdzieś tam go podszczypywać zaczęli rozmawiać tak się zaczęło tak zaczęło się od rozmowy z człowiekiem i to te rozmowy właśnie wysłuchania i rozmowy potem był pomysł na na grupę kaznodziejów tak to sobie wyobraża, więc będą oczywiście my możemy wam tak ciekawe bardzo, bo w dnie jakoś uprzedzać ale, ale tak pomyśleć teraz nie wskaże pan mówiło o tym, że jestem mediewista i no właśnie o różnych jakieś takie rozwiązania nie uważam to co ostatnio się stało mianowicie te dekrety, które Watykan wydał w sprawie 2 polskich biskupów, czyli za przenoszenie księży pedofilów zaraz do parafii zostali przeniesieni z parafii do innej parafii no właśnie, więc i wie pan tak sobie przeczytałem te dekrety pomyślałem sobie jak to będzie to znaczy, że nic nie będzie także inni po prostu jakoś tak nie będą znikną z pola widzenia przynajmniej we własnych diecezja natomiast pomyślałem od razu średniowieczu, które bardzo było wyczulone na symbol, a te wszystkie o cała obrzędowość, która była w średniowieczu tak bardzo przestrzegana ona miała bardzo takie powiedziałbym głębokie duchowe psychologiczne znaczenie jak np. obkładamy kogoś ekskomuniką to bardzo często się odbywało właśnie bardzo uroczyście zabrana cała kapituła czarne świece były zapalone, kiedy ekskomunika została ogłoszona te świece odwracamy do góry nogami prawda nasze siły jakoś takim był symboliczny akt, który pozwala sobie uświadomić co się sta tak i teraz widzi pan bardzo ciekawe, że myśmy jest w Polsce nie coś takiego w dziewięćdziesiątym pierwszym roku 1951 roku nie wiem czy pan przypomina w Przemyślu poproszono Karmelitów, żeby oddali przynajmniej na jakiś czas tam chodziło chyba 10 lat z kościół, który był ich potem został odebrany przez cara umieszczono tam katedrę greckokatolicką potem po wojnie oczywiście grekokatolików wygnano no i teraz w latach dziewięćdziesiątych, kiedy się jakaś taka nowa i wolności zaczęła to zwrócono się do Karmelitów czas by odstąpili tego kościoła grekokatolików no on był ich do wojny przez 100 lat ileż było ich i karmelici odmówili zrobiła się z tego dość duża afera i papież Jan Paweł II za nieposłuszeństwo, bo boi to mówiąc krótko nakazano nie odmówili i za to nieposłuszeństwo Jan Paweł II obłożył ten kościół Inter dyktą to znaczy zabroni odprawiać w tym kościele msze święte i ile to było naprawdę wstrząsające ten kościół był zamknięty wisiały na nim czarne flagi, a na drzwiach były wielkie tak wielki afisz wielkie takie oświadczenie, że kości jest obłożona interdyktem innym świętej nie wolno odprawić, po czym parę miesięcy później Jan Paweł II przyjechał do Polski i w zupełnie niezapowiedziany sposób w 1 ze swoich Kazań przekazał Grekom katolikom przemyskim kościół garnizonowy, jakby zupełnie, pomijając tak Karmelitów ukaranych tam zresztą pamiętam, że wtedy kary dostali i przeor i tam bracia tam dosyć ich u nas na karę, ale właśnie te czarne flagi te zamknięte drzwi ten taki dekret na wielkimi literami napisane ta ostra reakcja to było coś co pozwalało sobie zdać sprawę co się stało, że to jest poważna sprawa, a potem myśmy zupełnie tego za zapomnieć i wie pan, że tak pomyślałem, że przecież te no bo te dekrety stolicy Apostolskiej w stosunku do arcybiskupa łodzie i biskupa Janiaka one znaczą mniej więcej, tyle że nie zostali wygnani z diecezji tak mamy możemy nazywać zakazem przebywania na terenie słyszałem gdzieś w mediach słowo banicja się pojawił też wygnanie tam zostali wygnani z diecezji i wraz kilka kilkanaście lat temu oni do tej katedry wchodzi bardzo uroczystym ingresie tak pewnie było w mediach pewnie była transmisja jakaś i dostawali, jakby wchodzili na tę swoją kartę teraz zostali wygnani nie bardzo brakuje takiego aktu wyjścia z tej ulicy, gdyby tego biskupa zaproszono do kadry co my się przejść nagle wszyscy wokół krzyża, że bliżej im się, że się przechodzić na ogół nie musi przechodzić na godziwym wątpliwa przyjemność oglądania tych panów bez ubrań natomiast mogliby uroczysty sposób złożyć pierścień, który znaczy, że są zatrudnieni w tej diecezji złożyć pastorał, który znaczy, że są pasterzami tej recesji i spokojnie w milczeniu wejść z wolnością orzeczeniu wyjść i pojechać do swojego procent do dalszych pan tak możemy dalej rozmawiać, ale ja bym wam co ja bym, jeżeli pan chce to możemy kontynuować dalej od tych złotych ale, ale jak dla mnie bardzo ważny jest ten element, jakby takiego ten symbol jest bardzo ważne naprawdę ktoś miał zorganizować taką ceremonię no myślę, że nuncjusz, jeżeli on w imieniu papieża przekazuje te dekrety będąc już osiągnięto to zorganizować, a sąd rodzinny organizuje nie myślę, że nie zorganizuje, bo w ogóle nie mamy czegoś takiego przewidzianego właśnie ta symbolika rozliczała tak przestaliśmy wierzyć w moc takiego symbolu cię ciekawe, że ingres zachowaliśmy nie przewidzieliśmy co będzie jak takiego biskupa wyk aut SS, ale tak de Gres jak ostatni regres regres tak może być to regres również sta, a państwo powinno być tak pytałem o ten pałac szlachecki z marmurowymi podłogami pozłacanymi meblami żyrandolami poroża jeleni meblami w stylu Dzikowski im, bo o pamiętam czytałem o ubóstwie gdzieś, ale chyba nie do końca zrozumiałem definicję tego słowa chciałem z dnia myślę, poszerzając przypomnienie myślę, że pan świetnie rozumiał z nią ubóstwa bardzo Ubu statyw nawet nie da zdefiniować jakoś tak znaczy można szukać jakiegoś opisu tak ubóstwo to jest to jest faktycznie nie posiadanie nie przywiązanie też tak po to, ubóstwo to jest rodzaj wolności taki tam z ja mogę nie mieć tak nie nie kończy się świat z tego powodu jak nie mam, a Boże ufam, że nawet w tej biedzie coś co jest nie zginę tak ubóstwo to jest otwarcie Solidarność na na miłość tak i na brak, jeżeli jeżeli, jeżeli ona mnie otacza tak tak tak też może być natomiast tutaj znowu bardzo no nie zabrakło jakiegoś takiego bardzo konkretnego często można było powiedzieć że, że niestosowną tak jakoś tam tylko, że np. że np. Watykan spodziewa się, że będzie to taka suma Itaka to powinna być suma duża no powiedziałbym obliczona wie pan tak jak te kary gdzieś już nie pamiętam gdzie, które są o mandaty tak, które są obliczane w zależności od zarobków tak człowieka im więcej zarabia tym większy mandat płaci nr 100 to można byłoby tutaj z powodzeniem zastosować tak natomiast posiadanie dworku no jak się ma do ubóstwa tak jak się będą upusty, więc coś mówić obywatele nie zostanę się np. jak to funkcjonuje w kontekście pewnego pewnej legitymacji pewnego prawa moralnego do pouczania innych do nawet wykuł wygłaszania homilii mówienia jak żyć wskazywania kierunków no bo rozumiem, że wierni, którzy tego słuchają mogą sobie zadać pytanie zaraz zaraz to nie bardzo rozumiem jak to może funkcjonować inaczej dla hierarchów, a inaczej dla wszystkich innych absolutnie nie może funkcjonować inaczej dla dodatków dla inaczej dla innych wywalczyła także popatrzymy na czytamy Ewangelię to pan Jezus o tym wspomniał mówiąc o establishmencie religijnym swoich czasów swojego kraju wracając do tych biednych ludzi mówił, którzy słuchali którzy, zanim myśli mówi nam słów ich słuchać, ale czy również na nadużycie to jest straszne słowo tak, bo oczywiście jakoś czujemy byłyby Rze, że za słowami te jak pan został jednak wieki etyki także za słowami muszą iść czyny, bo w przeciwnym razie te słowa są strasznie słabe tak no ale jeżeli już tak jest, że ktoś mi głosić dobre słowo sam go nie spełniono to przynajmniej słuchaj dobrego słowa tak, a bądź na tyle mądry, żeby kupić czynów nie naśladować tak tak tylko wrażenie, że tutaj te dobre słowa nie są w kontekście dobrej rady, a widzi pan tak, bo tutaj dotykamy widzi pan do tego dotykamy tego czym jest kaznodziejski owo tak, jeżeli kaznodzieję to jest pouczanie poszukiwaniem wytykanie palcem mądrze nie się pan no to oczywiście wtedy, że wtedy nawet nawet pociąg jest w pełni rozumiem ludzi, którzy mają wtedy ochotę zajrzeć, jakby za parawan tak, który stoi za takim kaznodzieję, bo taki jest mądry tak nas tutaj nie poucza i tak nas pokrzykuje tak nam modernizuje rodzice mamy ochotę powiedzieć sprawdzam na natomiast i zresztą też zupełnie uprawniony i każdy ma prawo to zrobić tak kaznodzieja powinien się spodziewać że, że jego słuchacze tak powiedzą natomiast zupełnie inaczej wygląda sytuacja, kiedy głosić Ewangelię głosić Chrystusa i pokazuje się drogę z jakimś takim wam między zrozumieniem z podtrzymaniem ze świadomością że, że do tych słów ten no to nie dorastamy oczywiście i pewnie może nie dorośnie, ale chcemy dorastać tak chcemy dorastać i naprawdę chcemy to jest bardzo ważne nie to nie jest także, że ja mówię, że chcemy i wy powinniście chcieć tak, a ja to już tak, że zobaczy pan jakoś nie dorosną albo nie teraz nie wszystko chce im się wydaje, że słuchacze to to zrozumieją, że pan ludzie naprawdę nie są głupi, a one są, a nie jest trochę tak Ojcze wracam tutaj do poprzedniego słusznie minionego już systemu w tym kraju to był system, który też w końcu opiera się na słowach na księdze na pewno idei na pewnym właśnie nowym życiu nowym modelu na człowieku tak byli tacy, którzy mówili jak żyć, aby dojść do szczęścia na ziemi potem okazało się to nie działa tak widzieliśmy to po po owocach można powiedzieć i tutaj wrażenie mamy podobną sytuację no to znaczy mamy słowa mamy księgę i to nie działa to może czas powiedzieć słać skoro próbujemy i to nie działa, bo co chwila gonimy mówię tutaj hierarcha i o o jedno wiejskie gonimy powiem inaczej nasze przechodzimy celibat bezobjawowo tak gonimy za bogactwem no to może faktycznie nie ma sensu tylko mami tym biednym ludziom oczy i mieszamy w głowach jest parę wątków w tym co pan powiedział pierwszy to jest taki, że to prawda, że komunizm on był swego rodzaju pałką tak systemu religijnego jest chyba powiedział byliśmy pierwsi tak komunizm nas z małp papug a, a my w tym złym znaczeniu mało wiemy to co złe w komunizmie ale, ale to jest bardzo ciekawe, że komunizm nam pokazał i myśmy z tego zupełnie nie wyciągnęli wniosków komunizm nam bardzo pokazał, że powtarzanie takie, że idea, że partia jest dobra, ale ludzie są źli tak no to ma krótkie nóżki tak, bo to to oczywiście można bardzo dużą wie pan ja żyję w takim kraju, w którym wprawdzie komunizmu oficjalnie nie ma ale, ale ten rodzaj myślenia ciągle jest obecny etap, że właściwie nie system imperium jest dobra wszystko jedno to ludzie zawodzą radę zresztą konkretni w tym gubernatorzy dyrektorzy tak dalej odpowiedzialni jak się zmieni to, skąd będzie dobrze tak zresztą też bardzo ciekawe, że w tym kryzysie teraz w kościele bardzo często myślimy też wypadamy takie myślenie, że się w niej, tak więc wyrzucić wszystkich grzesznych księży do seminarium będzie się przyjmować tylko nie wiem absolutnie odpornych na wszelkie pokusy heteroseksualnych chłopców tak, żeby w ogóle nic prawdę i i eventy to jest absolutna utopia i jawne, ale ja się, że to nie o to chodzi, żeby zrobić nie możemy wchodzić, jakby ten pan tak, ale pomiędzy absolutną utopią, a nic nierobienie mi się sporo przez chwilę nie wiem przecież na badania dotyczące kleryków dotyczące ich poglądów nie bada nie znam znam kleryków, ale nie leczyli się praw, więc generalnie generalnie rośnie nam kadra takich powiedziałbym bardzo prawicowych nacjonalistycznych nastawionych chyba mało też nawet czytanych przyszłych księży, więc teraz mając takie badania to są badania jednego z księży mając takie badania tak nie chodzi teraz o to, żeby robić jakiś straszny test tylko powiedzieć wydaje się, że na system działa, chyba że chcemy mieć no kościół tak jak dzisiaj mamy dziełem tak to jest za zaprzeczenia jednak trochę zawsze waham się pan wydawaniu recept innym boja nie jestem rektorem seminarium, tak więc ciężko ciężko mi ale, ale to nie jest wasza wspólna sprawa jest istnieje tak powozem powiem Koza Nostra innych dziękuję za wnioskiem rady jest oczywiście i wie pan co o tym rozmawiamy oczywiście jakość to jest jak zresztą mam mam tak taką radę, że się też przyjaźnie z paroma braci, którzy jakoś tam właśnie są formacji gdzieś tam kończą ją teraz nasze Kolegium będą święceń składają śluby wieczyste jeszcze się znamy z czasów, kiedy zaczyna Azja ja byłem Warszawy, więc trochę się temu przyglądam i my nie pan co, jeżeli my te miały być już wiem, jakie takie nastawienie, że jeżeli my mieć z tym nie zrobimy, jeżeli będziemy nadal tak kształcić seminarzystów jak to było, gdybym 100 lat temu tylko po prostu będziemy zbierać tego konsekwencje będziemy stawać się jakimś takim nie wiem takim rezerwatem, ale trochę także, ale wie pan, ale jeżeli to jest nie nieuniknione to do przyjęcia przez ja wiem tylko trochę ojciec mówi tak jakby to była prywatna korporacja, która ma pewną strategię na nie wiem marketing produktu zobaczymy jak zadziała to zadziała będziemy bogaci jak nie zadziała to to zbankrutujemy będziemy robić coś innego no ale to nie jest prywatna korporacja tak to jest rozumiem idea polegająca no wielopoziomowych, bo nie muszę tłumaczyć na czym polega idea Religi tak, ale rozumiem, że kościół jest pewną wspólnotą zarówno hierarchów, jaki wierchuszki tak jak i duchowieństwa takiej znacznej części świeckich, którzy przychodzą tak to znaczy wydaje się, że oni nie wszyscy chcą usłyszeć diagnozę pt. no zobaczymy jak nam nie wyjdzie to pan co dziesiątą porażkę jak wyjdzie to oni to pan to może nie zrozumieliśmy, że pojawienie nie mówiłem jak nam wyjdzie to dobrze nam nie wyjdzie to to niedobrze tylko ręce dla mnie Ewangelia via 2 to jest rzecz tak bardzo moja osobista i ona jest przeżywana w kościele tak to co, do którego ja wierzę, że faktycznie on z Chrystusem Bogiem ma wiele wspólnego tak tak to nazwijmy delikatnie mówiąc krótko wierzę w to że, że ten kościół przez Boga by chciano, że jest miejscem, w którym ludzie się obawiają niesie wydaje, że to od tego trzeba zaczynać wokół tego budować i jeżeli tego nie będzie pan no to wszelkie nasze jakieś tam zabiegi takie czy inne to tony niewiele pomogą tak, jeżeli będziemy głupio wychowywać tych kandydatów do kapłaństwa, jeżeli będziemy ich uczyć właśnie tego że, że nie wiem należy się polityką zajmować albo albo właśnie robić to co przynosi największą ilość ludzi w kościele czy też Niewiem kasy w pieniędzy w kasie to to po prostu kościół będzie malał malał malały zostanie jakoś tak niewiele niewielka grupka one w końcu znowu pan to, jeżeli my w takiej symbolice duchowości chrześcijańskiej lubimy nazywać siebie tak no i nowym Izraelem czy też czy też młodszą młodszym bratem Izraela to popatrzmy co się stanie, ale działa tak przecież wszystko opisane tam została garstka i nawet jeżeli już pomijam teraz pan, jakby historyczne tam badania jak to było nie było prowadzenie, choć MJM symboliczną po sta, która jest, która jest w Starym testamencie to opowieść o tym, że zostaje, że zostaje garstka tak, jeżeli jeżeli, jeżeli jest niewiernym temu pierwszemu powoła no to może zostanie garstka nie będzie bardzo przykro z tego powodu, gdyby tak było ale co by zrobił ma być plan de co ja bym robił bardzo wiem co jednak zastanawiają się nad tym, bo na razie nie nie stoi to przed przed oczami, ale nie nie nie zastanawiałem nad tym byłbym nie wiem co byłbym żebrakiem, który wychodził polscy opowiadał ludziom, że pan Jezus kocha no nie wiem chyba tak jakoś chyba tak zostawia się, bo w życiu kościoła w historii kościoła bywały takie okresy wzmożenia także wszystko było w miarę okej to co to to nic nie działo tak wielkiego natomiast były takie momenty jakiegoś Niewiem nagromadzenia negatywnych elementów, które nie doprowadziły do reformacji, ale ale, ale były jakieś takie momenty, kiedy ludzie wiedzieli duchowni mówili dobrze czas działać nie wiem sobór watykański drugi też był takim momentem, kiedy duchowni doszli do wniosku, że coś trzeba zmienić czy niczyj ojciec, że teraz trochę jesteśmy przeciw polskim kościele w takim momencie, że może właśnie już nie wystarczy robić swoje nie wystarczy się modlić nie wystarczy mówić no porozmawiajmy z kolegami o tym co moglibyśmy zrobić, że to jest ten moment, żeby bić na alarm, bo te ostatnie kilka lat pokazało jak bardzo przeżarta złem jest ten kościół instytucjonalny w Polsce wie pan co tak złem, któremu na linii bardzo często jest cynizmem to jest to 1 CZ, bo widzi pan to co ja ja nie wiem czy jest wart jest inne rozwiązanie niż to, że będziemy się modlić będziemy starać się żyć Ewangelią, czyli kochać bliźniego swego pomagać ludziom no właśnie się modlić ja myślę, że niema innego rozwiązania tak to nie jest także nie wystarczy modlić zróbmy coś jeszcze ja rozumiem pan chce powiedzieć, ale ja się bardzo upieram że, że bez tej podstawy to znaczy by pan, że mamy naśladować tego Chrystusa z Nazaretu Jezusa z Nazaretu tak jak nazywamy Chrystusem mesjaszem no mamy robić co od tak na to, iż pociesza ludzi przebaczać grzechy podtrzymywać w nich dobro pomagać robić dobro, a tak, ale jeżeli goście, ale jeżeli gorszyć się nie do lidera ale o czym mają od Dead tak tak to na życie panią odetnie dzicz tak to coraz gorszy wie pan i prawdę powiedziawszy to co mnie jakoś tak dziwi i i gdzieś tam też boli także, że to jest ciągłe powtarzanie, że myśmy nic nie wiedzielibyśmy nic nie widzieć nic nie wiedzieliśmy tak ja rozumiem, że myśmy może nie mieli pełnej wiedzy ktoś tak mówi tak nie uczestniczył w tym dniu pełnej wiedzy na coś tam natomiast może powiedzieć żeśmy nie wiedzieli tak przepraszam o grzechach kościoła jak ktoś się historią kościoła zajmował to auto to miało to na wykładach tak, a też jak ktoś żyje w kościele żyje jest częścią kościoła to słyszy to coś tam się dokładnie dzień dobry dzień nie wiedzieliśmy o pytanie jest na czym powinniśmy powiedzieć będziemy się walnąć pierwsi przemyskim swoje i no właśnie, jeżeli jest jakaś taka sprawa to działać od razu tak to jest myślę że, że to co się dzieje to co się dzieje w moim zakonie właśnie w tej chwili to jest wynik to jest wynik z 1 strony takiego zaufania w to że, żeby sobie damy radę sam także, że administracyjna kara ograniczenie działalności człowieka, który na jest po prostu szkodliwe tak szkodliwy na wszelkich możliwych poziomach także, że to wystarczy, więc było trochę naiwności, jakiej takiej właśnie ten natomiast pan nie mieliśmy zupełnie myśmy zupełnie straci też bardzo ciekawe teraz może pan coś niepopularnego ale nawet taki tekst ostatnio napisałem do tytoniu akwizycja wróć mam znowu wracam, gdzie pan mediewista nigdy nie wiecie Otóż zstępnym pan oczywiście będziemy się inkwizycja kojarzy z opętanych jakąś dziwną manią mnicha niektórzy biegają Bogu ducha winnymi kobietami oskarżają o czary palą na stosie ta będzie legenda inkwizycja miała się zajmować 2 rzeczami sprawdzaniem oskarżeń o herezje, które były, o które mogły być zagrożeniem społecznym też zagrożeniem dla wiary, ale również, o czym się zapomina inkwizycja zajmowała się dyscypliną kleru do inkwizycji przechodziły również zażalenia na krople pierwsza interwencja, jaką dominikanie odbyli jako inkwizytorzy jeszcze przed oficjalnym założeniem inkwizycji 2 dominikanów papież polecił co polecił, żeby pojechali do klasztorów nie wiem prawdopodobnie to były benedyktyńskiej albo cysterskie w karnych dokładnie wiadomo, że Izby jest wizytowali już tam przyjechali i po krótkim dochodzeniu zdjęli urzędu Opatów 2 sąsiednich klasztorów i oczywiście wzbudziło to nieprawdopodobne wściekłość Sierra i tak z racji przepraszam, iż chustki przychodzą i opata z jakim w ogóle prawem oni są nie no właśnie napastnik zaczął żyć biskup właśnie do szczególnie w ogóle to nie jest ich, ale oni większych dzieci no właśnie, ale oni mieli uprawnienia stolicy Apostolskiej i ówczesny generał też jesteśmy w pierwszej połowie w pierwszej połowie trzynastego wieku już ich broniłem mówi po pierwsze nie mieli prawa po drugie, jak przepraszam panów on mówił wobec zebrania biskupów i wdraża panów, ale dobrze, żeby liczyć na zrobili było było było to bardzo trudne inkwizycja to była taka ona była zresztą naprawdę nieźle zabezpieczone inkwizytorem nigdy nie było na całe życie było na kilka lat, żeby właśnie nie było nie było niebezpieczeństwa korupcji albo, żeby też nie jakieś tam się nie składały inne inkwizycja była niezależna od lokalnej władzy tak przyjeżdżali robili, a myśmy, w którym momencie pan jakoś tak nie myśmy uwierzyli, że jesteśmy w ograniu ami, żeby nie potrzebujemy wie pan kiedyś w klasztorach były były więzienia tak nazywało się na kartce i jak było kogoś tak tamten wsadzał zwiększa się działka ta ich udział w tym więzień nie to były za zależne właśnie takie wyskoki tam wierzycieli ta ojciec tak, choć tak na urządzeniu ale, ale bardzo przepraszam, bo jeszcze chce wziąć do grosza nie przepraszam może pan nie proszę też określa, że zmiana ale, ale wie pan co przy okazji naszego współpraca ta Voix en wspomina się 2 francuskich dominikanów bracia Filip Toma Mary Dominique tak nie będzie mieszkałem we Francji 11 lat mieszkam i w bardzo jestem blisko tej prowincji i jakoś też dużo dużo przy nich dowiedziałem od używający wtedy wiedziałem, że kiedy Tomasz Filip gdzieś tak w latach czterdziestych nie pod Paryżem w takim przy takim seminarium Dominikańskim sączyła on założył taką wspólnotę właśnie bardzo podobna sytuacja jak z Pawłem tak jak wspólnota świeckich tam modlą się w ogóle mogę być okazało, że metody były dosyć podejrzana takty tych duchowych tam uzdrowień i to był chyba już jedynie projekt nie mylę może 503 rok jakoś tak, żeby obrazić podłączyła zajechała czarna limuzyna na watykańskich numerach wysiadło 2 księży poszli do przeora pokazali mu list ze stolicy świętej 30 Filip miał pół godziny na spakowanie za to nowe samochody wywieziono, dokąd do Watykańskiego więzienia siedzi tam przez granice tak to był dyplomatyczny samotnego zatrzymywał siedział przez rok i wyszedł z absolutnym zakazem jakiejkolwiek działalności duszpasterskiej poza uprawianiem świętych prywatnej swojej do niepokoju i właśnie do końca życia się tego trzymał nim zaopiekował się nie ją tam przy tej wspólnocie działał przy czym on ciągle tak tak jak nas nauczyła doświadczenie oczywiście jak człowiek tam siedzi przy jakiej wspólnocie też nie rozmawia tam też jeszcze mieście paru osobom w głowie namieszał tak, ale pan jak się zmieniła nie chcę teraz zrzucać wszystkiego nie wiem na lata sześćdziesiąte na sobór watykański drugi jestem absolutnie dzieckiem Soboru tak ale, ale bardzo by kiedy już dwunasty zamknął oczy to nagle z różnych powodów zresztą bardzo często byli za tym Stali teologowie katoliccy, którzy mieli trochę dosyć tego Świętego Oficjum okresie, w którym cało i wykłady i wolność badań geologicznych i wylano dziecko z kąpielą tak, bo uwolniono badania geologiczne, ale również uznano, że wszystkie te sprawy przecież w tym czasie toczył się proces przeciwko osławione Emu ojcu masy żelowej tak założycielowi legionistów Chrystusa dokłada większą przyjaciela Jana Pawła II tak, ale dokładnie w tamtych czasach już był przeciwko niemu proces, ale to wszystko potem wyrzucono, bo to było to złe święte Oficjum to była ta cholerna inkwizycja, która się wszystkim zajmowała, a to byli winni ludzie to przecież wolność duchota jasne ja Ewangelii jest najgorszą pokusą, bo ojciec słania się o tym życiu Ewangelii stosowaniu się uwagę 1 modlitwie robieniu swego ale, ale przecież są tam też takie fragmenty że, gdy brat twój grzeszy to dzicz upomni go 4, że jeśli się słucha pozyska aż swego brata jeśli zaś nie słucha we sobą jeszcze 1 albo 2, żeby posłowie 23 świadków oparła się cała sprawa jeśli tych nie słucha donieś Kościołowi, a jeśli nawet kościoła nie słucha nieść będzie jak poganin i celnik i co tak robicie wie pan, że Żenia zdarzenie jest wniesie zdarzyło w życiu tak postępować, ale rozumiem, że całe szczęście skończyło się skończyła się na wcześniejszym etapie tak ani czuje ojciec nie czujecie, że to i to odcinanie tych członków, które gorszą to jednak jakiś bardzo bezpośredni sposób nawiązuje do tego co się dzieje w Polskim kościele to znaczy, że właśnie w Ewangelii właśnie w tekstach, które ojciec wspomniał jako najważniejsze kluczowe w walkę i macie na nawoływanie do tego, aby działać, a jednak nie działacze bardzo no no to jest właśnie nie nie chcę, żeby zabrzmiało jak usprawiedliwienie, ale jednak będą to już śmiech usprawiedliwienie tak tak tak wiem, że będą w przypadku w przypadku naszego współpraca ta no to jednak działano tak zadziała zadziałać dosyć tak powiedziałbym silnie jednak bywam służb będąca od wszelkich tam nie ma tu Jan ludziom się czasami wydaje ja słyszałem takie opinie rząd sobie żył w klasztorze miał zupełnie i dach nad głową nawet zrobił doktorat to uważam jest absolutnie dla mnie nie do pojęcia rząd zrobił doktorat, bo ile się nie mylę to do tego, żeby mieć doktorat teologii to również się tam zatem przygląda kandydatowi od strony moralnej tak nie wiem, jakim cudem Mont doktorat dostał, ale to już zależy mi się przygląda no właśnie natomiast natomiast wie pan żyć jednak pewnej infamii, bo jesteśmy przecież my jesteśmy małą wspólnotą wiemy, że czek jest kara my wiemy może bez szczegółów, ale domyślamy się za albo wiemy za co tak nie chcę tu zresztą muszę panu dziennie zawsze w takich sytuacjach ja jestem zwolennikiem tego, żeby mówić ja wiem, że dobro człowieka dobre i mięty chodzi o to, żeby go tam nie nie skrzywdzić plotkami uśmiecham, ale pan co jakby się pewne rzeczy mówiło jasno wyraźnie to było zupełnie inaczej jesteśmy dorosłymi faceta, a którzy żyją wspólnie są dorosłymi mężczyznami na pewno wiemy, że mogą się zdarzyć różne rzeczy, dlaczego my owijamy to wszystko badał, dlaczego nie możemy się pani ten facet zrobił to i to teraz dostaje, czego w tyłek nie nie mam pojęcia pewnie jakiś brak nie wiem, czego chyba taki kurczy szarości to jest tak jak w rodzinie bardzo bardzo jak leczy rany więcej tytułów tym mniej wie, ale my poprzez wy pan ojczyzna doktor ojca na ryku w cenie miara studiował przy po rozum mam panu przypominam panu, że ojciec naszej filozofii powiedział wiem, że nic nie wiem tak i idei Doda i dodał z pewną dozą wyższości, ale nawet tego nie wiedzą nic nie mieć więc, więc nie to jest oczywiście taka sobie przepychanka tutaj żartobliwa chłodna, ale wybrał myślę, że to jest brak dojrzałości ludzkiej dojrzałości to co obserwujemy co obserwujemy społeczeństwo oczekujemy rodzina to tematy tabu mówi pan nie mówi ta ja mam w serdecznych przyjaciół w Żydów nie ich rodzinie zawsze bardzo mnie ratowało taka taka bezpośredniość tak szef w pracy zrozumiałem, że to jest taka nieustanna nieustanna terapia terapia biura ale, ale tam jest gmina miasta nie wiem czy to wynika z kultury czy to wynika trudno powiedzieć, ale nie zawsze bardzo ładowali taką wielką szczerością nawet nie przejmować tym, że tam się przy stole dowiadywałem się różnych pikantnych szczegółów życia rodziny po bo myślałem sobie o naszych rodzinach, które właśnie tego nie wolno powiedzieć tamtego się mówi tamtego filmu ta za to się zmęczył tatuś nie upił tatuś Szelment Iwan z tym się w kościele spotyka miejsca udałem się no tak mówi Ewangelia zrobić coś z tym czy nie zrobić pan wiedzieć jak rano ja mogę panu powiedzieć, że robię od PiS zrobią to już od prawie 40 lat na mało skutecznie inżynierem wokół mnie wydają się jakieś skutki odnosi przede wszystkim będzie starał się staram się nazywać rzeczy po imieniu i mówić tak, ale co ważne w naszych rozmowach ojciec tak raczej wybiera dyplomatyczny język, ale co teraz bardzo wiemy jak fragment naszej rozmowy panów, choć dane, ale pan ja jestem równie dobrze wychowane a, a RPP, a te tak, ale to może być to może być najgorsze, że dobrze wychowany dobrze wykształcony ksiądz, bo ani nie nazwie rzeczy po imieniu nie ja nazywam ca ani nie wie, o co chodzi nie wspólnie, ale nie wiemy, dlaczego nie nasi hierarchowie też błądzili, a ci, którzy mają procesy za krzywdę przeszkodził się też trochę wzbudzili nie ja też swoich rzeczy o imieniu weźcie się do roboty jest wielki piątek no no i się zreformuje cie zreformuje się to, dlatego że ktoś nawet nie pan co dla Bożego, dlatego że kość jako instytucja krzywdzi ludzi wie pan co w tym kościół jako instytucja krzywdzi ludzi ludzie krzywdzą ludzi tak w tym kościele miast kościele i póki pod nimi ale, ale bardzo, bo no, bo przepraszam, że w tym, jeżeli będzie ma ojciec rację mieli krzyż zdradza, gdzie nie zgadzam się zgadzamy się o systemowym w otworzeniu systemowej ochrony tak, ale o unikaniu odpowiedzialności w zajmowaniu instytucji spod prawa itd. itd. oczywiście, że można być ludzie krzywdzą ludzi tylko to nie zwiększy jak zapasy naszej wiedzy rozumiem wydaje mi się, że to jest wielkie wezwanie do tego czy wielkie wyzwanie systemowi takim językiem właśnie projekt się nie podoba ale, ale wydaje się że trzeba by ca po prostu się zdecydować zrobić coś z tym układem pionowym z tym układem hierarchicznym tak jak ma, więc nie ma świeckich no daj się to już powoli dzieje tak kocha powoli, bo mamy jesteśmy spóźnieni nie, ale jak nadzieja przecież nawet tym co to co zmienia to są ludzie spoza kościoła to są bracia Sekielscy np. rowerowej, który pisałem forum katolicy i katolików jest jest inicjatywą jak najbardziej wewnątrz kościoła ta jak pan nie ma wielkiego wielkie nadzieje związane z tym forum tekstu Rysia boja liczy ja liczę na to, że księża w tym momencie powiedzą nie dobrze sprawiedliwi bardzo nie chce uczestniczyć w tym nie chcę tego firmować przepięć my tych, którzy po prostu psują nasze dobre imię przecież to także jest na was wpływa ta przecież często niezasłużone opinię, ale wie pan co pytanie jest tak dobrze, a teraz wyjdę powiem przepięć i co z pan to to nie jest kwestia to nie jest kwestia tego, że ja wyjdę będę krzyczał przepięć biskupów tak czy Niewiem zmieńmy strukturę kości tylko tylko not trzeba to fantastów przygotować teatr nad tym pracować to robić na pracę rady tak myślę, że na, jakim etapie jeszcze Niewiem proszę pana, bo nie jestem nie jestem nie jestem bezpośrednio za zaangażowane prace nad tym ta zwał, ale głowa słowa słowa wyznania odsetek bez tak, ale ale, ale przypominam, że również od słowa wszystko za tę ja ja naprawdę ja się nie wycofuje nie prowadzę tutaj gier ale, ale wie pan jeżeli ja nie chcę opuszczać kościoła panu szczerze nie chce dlatego, że to dobra fucha też nie chciał prasa tak znakomita ja jak nie jak nie opuszczam, dlatego że jak wierzę, że sakramenty, że Ewangelia sakramenty, że wspólnota tego koszty w tym sens tak to sens z nami masa nie tego kurz, a jednocześnie przez to wszystko przez te lata wielokrotnie na różnych forach rozmowy o sens starałem się jak mogę właśnie, jakby tak otwierać nazywać mnie to się starał, bo naprawdę na ulice, bo tego budulca w piekle wciąż mało no tak, ale wie pan mnie nie to wam co ja mogę ja mogę ona lub 2 dobre chęci się zawsze przydadzą pamięta pan lot nad kukułczym gniazdem doskonale, ale ja przynajmniej próbowałem mam dobrze, gdy są pesymistyczne akcent zakończymy naszą wielką piątkową rozmowę no mam nadzieję, że państwo bardzo silnie nie zasmuci to rozumnie, ale powiem szczerze już tak prywatnie prawie, że Rze, że bardzo żałuje, że ojciec jest w Petersburgu, bo te się wielką sobotę dominikanów w Warszawie Dominikańskiej były przed cudowne dziękuję bardzo, natomiast teraz tak niewiele z tego wyszło, bo 20m na 1 osobę ta co zrobić, ale nikt nie musi przestrzegać nie nie przestrzegamy przestrzegamy wykład na Służewie wiemy, że przestrzegają bardzo bardzo tak są bardzo bardzo dziękuję bardzo, dziękuję panu i wszystkim państwu życzę pomimo wszystko no w dobrych tysięczną nadzieje nadzieje i ojciec dr Paweł Krupa jednak mediewista, bo to się pojawiły w naszej rozmowie dominikanin był państwa moim gościem informacje Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie dwudziestej trzeciej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: INTERLUDA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA