REKLAMA

Przemoc (i przełom?) w szkołach filmowych

Poranek Radia TOK FM - Weekend
Data emisji:
2021-04-03 08:20
Prowadzący:
Czas trwania:
15:56 min.
Udostępnij:

Maltretowanie, nadużycia seksualne i mobbing w teatrach, na planach filmowych i w szkołach artystycznych są codziennością. Dlaczego? O tym Agata Całkowska

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
poranek Radia TOK FM Ujka dużo mówił ostatnio sytuacjach przemocowych w szkołach teatralnych filmowych szczególnie na wydziałach aktorskich teraz w TOK FM podsumujemy co wiemy do tej pory na ten temat moją rozmówczynię będzie Agata Jankowska dziennikarka wydawczyni audycji kulturalnych w radiu TOK FM oraz autorka tekstu właśnie podsumowującego ten temat na oko Press mogą państwo ten tekst znaleźć dzień Braga to dzień dobry cześć ten obecny wybuch dyskusji różnych relacji Rozwiń » bardzo różnych osób z różnych pokoleń pojawił się po wpisie w mediach społecznościowych pani Anny Paligi absolwentki łódzkiej filmówki i tak sobie myślę, że ten PiS nie mógł ciebie dziwić, bo tym tematem przemocy w środowisku artystycznym aktorskim teatralnym filmowym zajmuje się od dawna tak jak w ogóle zajmuje się od dawna kulturą powiedz, kiedy się zorientowała, że to jest temat, że to jest jakiś większy problem nie pojedyncze przypadki myśląc sumiennie mojej pracy to tak pierwszy raz tak rzeczywiście to jakoś tak złapało w momencie, gdy się zgodzi zgłosiła do nas Karolina Szczypek Eko studio, która z ręką w reżyserii Akademii teatralnej w Warszawie i ona zgłosiła taki problem, że została zaproszona do współpracy przez swojego właściwie wykładowca, które to przez jakiś czas dyrektorem artystycznym jednego z polskich teatrów w Polsce i tam wszystko skłaniało się ku temu, że ta praca się odbędzie się zrobić pieniądze, że też opiekę doświadczenie zawodowe, po czym dyrektor administracyjne właściwie niczego nie, wyjaśniając zrezygnował z tych spektakli były spektakle 2 studentek to nie tylko Karolina wtedy czy do nas zgłosiła i pomyślą sobie też o tym jakie to wymagało odwagi, bo ona de facto trochę stanęły dziewczyny też przeciwko jednak swojemu wykładowcy Ania i rozpatrywane w takich kategoriach, że coś nie tak, że w momencie, kiedy oczywiście mówimy o uczelniach artystycznych, ale jesteś pod jakąś opieką tak jakoś kuratelą pod jakimś stałoby się wierzyć w relacje uczeń uczennica mistrz mistrzyni, czyli to jest relacja, owszem, wymagająca jednak powinna być opiekuńcza z tej drugiej strony tak walczono powinna być oparta na empatii co tak bardzo wielu gości naszych, którzy pojawiają się na wyjazd na antenie radiowej przemoc mówią to właśnie to jest ta najważniejsza właściwie funkcja nauczycielom powinien być przewodnikiem, ale nie nie powinien przemoc owca nie tylko kimś takim przewodnikiem, który nas godnie pewne mechanizmy po prostu wprowadzenia, czyli rozumiem, że ten przypadek Karoliny Szczypek świadczył pewnego rodzaju przemocy również ekonomicznej tak i to jest de facto taka sytuacja też zabawna, bo jak zaczął dzwonić po znajomych, którzy są jakimś obiegu artystycznym od dłuższego czasu zareagowali na to taki sposób chce przecież norma, że my przez lata pracujemy za darmo, żeby wypracować sobie jakieś nazwisko i dopiero to wypracowane nazwisko może spowodować, że będziemy jakoś w miarę albo bardzo dobrze zarabiać w tym świecie i co też dla mnie takie no dość przerażająca, że przez jakiś długi czas po prostu jesteś tym prekariuszy kulturę i musi po prostu już pracować na nazwisko, żeby w ogóle ktoś myślał o sobie poważnie to dla mnie to jest zaskakujące bo jakby wiosną skończyłyśmy, jakiej szkoły przyszło przeżyć do zawodu no de facto ono im Leszno nie było sytuacji nie wymyśli zdarza taka sytuacja w pracy moje dziennikarskie, żeby ktoś mnie ze mną rozmowy o pieniądzach jak będzie zatrudniał takich redakcji turystyka instytucjonalna norma, że rozmawiam też artystami wieś wybitnymi reżyserami teatralnymi dzisiaj wybitnymi, którzy mówią, że oni dzisiaj mają sytuację, że oni muszą się dopraszać umowa, żeby teatr zjazd w odpowiednim czasie podpisał z nimi umowa i to też jest niekiedy zaskakujące jak teatry działają oczywiście nie wszystkie działają tak źle wiadomo, że są jakieś takie też takie sytuacje nie mogą być tak we wszystkich instytucjach tak to wygląda, ale wygląda tak wielu instytucjach dlatego ta to co Karolina zgłosiła nie było nikogo właściwe środowisko zaskoczeniem i kolejną sytuacją, która nie spłonęła też takiej od mówienia o takiej przemocy też o mobbingu rzeź w strukturach szkół to to była sytuacja, kiedy po prostu jeździłam na na festiwal młodzi i do Koszalina i tam właściwie naprawdę nie musiał coś usiąść przewinienia z ludźmi, którzy przyjeżdżali ze swoimi filmami ze studentami szkół, żeby właściwe po 15 minutach rozmowy o twórczości schodziły temat wiesz jak tam na uczelni jak tam z tym profesorem tamtym dla mnie to było wziąć duże zaskoczenia, że po prostu spotykali się ci młodzi ludzie, którzy właściwie opowiadali sobie między wiesz po prostu rabatami promocjami i w ogóle kim rozmawiamy już rozmowami o sztuce właściwie wypływał cały czas stan ten temat na takiej przemocy psychicznej jakiś takich wariackich wykładowców jakiegoś niezrozumienia jakież poczucie krzywdy i też to było dla mnie takie dość zaskakujący jest pod uwagę, że zajmuje się tą kulturą od 20 lat i myślę sobie o tych ludziach jednak z jakim też takim szacunkiem, że oni robią jakiś taki tworzą na lepszy świat uczą nas moralności pierwszą, jakimi nauczycielami z rynkiem nas stąd też bierze to zainteresowanie takie obecnie ta ją sprawą, dlatego że często aktorzy to są nasi przyjaciele w tym sensie są jakoś tam ich znamy przez to, że nie przez to, że oglądamy filmy czy na deskach teatrów ale kiedy mówi się tej przemocy takiej gdzieś tam uczelnianej to ona często jest pobierana tak była tłumaczona to tak czytam, że trzeba tego aktora aktorkę przygotować do zawodu, że teraz rozegrany zostanie rozjechany walcem złamane, ale potem się po składa odnowa i będzie gotowym aktorem czy aktorką myślę, że część wykładowców, którzy stosowali takie przemoc owe zachowania nazwijmy to dużym cudzysłowie metody wychowawcze naprawdę w to wierzyła robią to dobrej woli myślę, że to system naczyń powiązanych myślę, że oni byli w ten sposób uczeni pod reset przywraca dotyk książek, a propos Mistrzów teatralnych to oni wcale też nie będzie ciasto miłymi osobami to, że oni mają dzisiaj jakąś taką też są seks czy są symbolami teatru to wcale nie znaczy, że oni no też nie zachowywali się w ten sposób stosunku do swoich wieś wcześnie słów do swoich studentów, ale jeszcze trochę też mi pozwoliła wyjść 1 wywiad pozwolił się absolutnie wyzbyć pozbyć tego myślenia o tym, że zawód aktora polega na tym, że trzeba grzebać w wieży trzeba cierpieć trzeba naprawdę cierpieć na próbach trzeba sobie życzyć kolana trzeba być na tej próbie tą ofiarą gwałtu, żeby skutecznie to ofiary gwałtu na scenie zagrać i to właściwie to to to legendę Rosja przerwała przed wami bardzo mądra rozmowa z Joanną Kulig, która powiedziała o tym Mono Iskry absolwentką Akademii teatralnej w Krakowie i ona bardzo wcześnie, bo na trzecim roku dostała etat w teatrze Starym w Krakowie co było już takim wielkim sukcesem, ale ona cały czas widziała, że poza chyba Janem Peszkę, który gdzieś uczył tego mechanizmu, że to jest praca, że trzeba oddzielić tą rolę od siebie trzeba dziś takich higieny pracy trzeba siebie też zadbać ich psychologicznie to właśnie wyniki tego nie nauczą i ona trafiła do tego został spod teatru starego bardzo szybko się jak to powiedziała no tak wypaliła zawodowo żona chodziła na scenę grała zresztą od Mai Kleczewskiej świetną rolę w taki aspekt, który wynagradzany tak dalej i ona czuła, że to już za dużo kosztuje zrezygnowała z tego etatu i zaczęła się zastanawiać nad tym jak przebudować w ogóle myślenie o swoim zawodzie do bardzo fajny wniosków doszła już z tą doświadczeniem trafiła na szybko na plan powołania Sikorskiego potem trafiła na plan Małgosi Szumowskiej na plan sponsoringu, gdzie właściwie rolą samo mówi też rolę dla bardzo trudna, bo ona może ponieść w inny światopogląd tak dalej, ale ona powiedziała, że ona na tym planie sobie wypracowała taką metodę pracy żyją to w ogóle nie kosztowało żona zrozumiała, że ona nie musi się wczuwać tą kobieta nie musi wiesz jak we Mel zera, czyli radować nas ona nie musi tak nad magazynowe w tej swojej energii jej tak wytraca acz, że jest niepotrzebna i właściwe okazało się, że to nie jest potrzebne źle zagrała świetną rolę, która dostała mnóstwo nagród i też upewniła się w tym Jona teraz mówi o tym że, że artysta żeby, żeby myśleć aktorstwo to jest zawód, ale to nie jest jeszcze nie taka sytuacja, że jest to choroba Ania w Afryce, żeby tych ze sfery nie nie były ze sobą w żaden sposób łączone, bo to po prostu redaktorów kończą się czas wypalają odchodzą już załamują też niepotrzebne dotyczy czasu też no wiadomo, że to jesteś tym co publiczne należy też narkotyki alkohol się pojawiają człowiek nie jest w stanie sobie po takim ciężkim planie poradzić z dnia Weronika Rosati też pamiętam napisała też na fali obecnej dyskusji, że przeniosła się do szkoły aktorskiej Stanach Zjednoczonych i nagle okazało się to wszystkie praktyki w ogóle nie są potrzebne było miło sympatycznie i i wszystko szło do przodu no ale i dochodziło również do przypadków molestowania seksualnego molestowania to też zdarzało czasami też był wybierany takie no scena no to musi pokazać wszystko wystąp 1 znaj tak ich wcześniejszych moich rozmów z tymi dziewczynami, którym rozmawiamy przy przypadku sprawy pasyjne, którą też wybrać zbierało się na części pierwsza w cudzysłowie w kulturze osobistej, bo historia właśnie dziewczyn studentek która, gdyż one były molestowane no bo one są teraz na terapiach i one na tych terapie przerabiają molestowanie seksualne, więc no ja też nie mogę na to zgodzić, żeby pod egidą szkoły dyplomu działo się takie rzeczy te 200 uczelnia Państwowa ktoś za te dzieciaki bierze odpowiedzialność też miał takie przemyślenie już potem, że oczywiście ci studenci sobie sami wybrali po wobec innego na ich reżysera dyplomu tak, ale one też powiedziało w tych rozmowach, że one nie były pewne, że ktoś tam podał nazwisko żony też nie są biegłe tych reżyserach i tedy sobie pomyślałam, że to też duża rola szkoły i opiekunów, że to oni mogą przecież wskazać wcześniej Enia zainteresuje się tym tym nazwiskiem teatralnym, żeby gdzieś jest jednak uchronić przed takimi sytuacjami mam nadzieję będzie w przyszłości to będzie teraz tak, że ta nauczka sprawi, że już będzie taka większa opieka nad nad nad tymi dyplomami my nie będą działały gdzieś w Lublinie w jakim teatrze, że te dzieciaki jeździły tam leczyć, jakie to są dorośli ludzie, ale jednak studenci żołnierz dzieli gdzieś po prostu poza kontrolnych uczelni tak, gdyż przebywali też pani o tym, o czym pisze w swoim tekście, że np. sprawa Staniewskiego Włodzimierza, że sami wybierali aktorzy aktorki, żeby nie grać, bo to po powodował podróże po świecie nagrodę itd. to oczywiście jest jakiś wątek to nie znaczy, że to usprawiedliwiało przemoc, ale ale, toteż tłumaczy chyba częściowo to, że wiele osób NATO godziło to o tym słyszymy, że tak trudno się dostać do tych szkół, więc wiele osób chce się w nich utrzymać tak dalej tak dalej, ale miasto dzisiaj godzą się na takie praktyki bardzo znani aktorzy też z tym co publiczne, ale te praktyki przemocowe są po prostu obecna na deskach teatrów i wierzy w realizacjach wybitnych artystów tylko, że to jest kwestia tego rodzaju życiu się na to godzą, bo potem wierzyciel zjeżdżają pół świata z tym spektaklem ich nazwiska zaczynają liczyć środowisku nie tylko teatralnym tak często wskakują potem do filmu jak i jak się okaże, że w takim spektaklu zagrali kosz przełom roku nową rolę, że to jest taki system naczyń powiązanych jak z nią się okazuje to nie jest konieczne w związku z tym co mówiło się w przypadku relacji pani Joanny Kulig chciałbym zapytać reakcji środowiska i oto co zrobiła jednak Anna Paliga teraz, czyli w punktach wymieniła nazwiska w 100 rzuciła to wszystko na stół mówi patrzcie oskarżam teraz trzeba system zrobić wiele komentarzy Krystyna Janda m.in. wiele osób czekało na głos powiedziała m.in. tak nie wnikam w to co się działo samo podejrzenie wydarzenie to obrzydliwe sprzeciwiam się generalizować rzucenia nas na żer bez należytej możliwości obrony bez rzetelności, a ja mam problem z wpisem pani Krystyny Jandy, bo pierwszą nigdy nie znała takiej przemocy, bo gdzieś od zawsze była już jako młoda dziewczyna jest podkreślane przez bardzo wielu osobom osobowością bardzo pewną no ogromnie utalentowaną aktorką czynność na studiach grała właściwie ta kariera była niesamowita wieś na samym początku i udaje się też one też nie powinno i myślę dlatego też tego mówić ona jest też tak blisko tych wykładowców męża ona też pewnie część tych osób zna prywatnie i tak sobie myślę, że czasami lepiej po prostu nie mówić widać jednak ten czas to miejsce dla tych osób, które się czują w tych sytuacjach skrzywdzona ja też trochę tak dyskutuje z ludźmi, którzy zaczynają mówić o tym wszystkim w takich kategoriach, że tak teraz rzucili się nazwiska na rzecz osoby są skończone, że one są jakoś tak, że się mówi o nich nie, a co czasu myślę przecież trzeba mówić o tych, którzy są, jakby w tej hierarchii słabsi też, że to jednak ta uwaga nasza powinna być nagle po ich stronie a, a przecież na trasy komisja wyjaśniająca łódzkiej filmówce i i też zobaczymy co te osoby ważną wywołane przez Anna Paliga mają do powiedzenia co właśnie nie, stawiając kropki, ale wiele okropnych powiedz krótko sądzić, że jako stronę to idzie to jest jakaś przemiana głębsza możliwie stała na przyszłość, gdyż to jest taki czas, że ja mam poczucie, że dużo się w ogóle nas zmieniania, że to pandemia to wszystko się jakoś w ten świat się wywraca, ale o 8 wywraca i chciałabym, żeby to była szansa na jakąś dobrą zmianę już taką wiesz w cudzysłowie rozwiane Street żartujemy sobie w przestrzeni publicznej, ale na taką zmianę, że zaczniemy myśleć o sobie w sposób partnerski po prostu nie i przestaniemy myśleć o sobie, że jeżeli nie wiem jesteśmy aktorem z wielkim dorobkiem to to to możemy po prostu ignorować kogoś do reszty tak było i mogliśmy wiele środowisk potrafiło sport przyjrzał się w lustrze temu co tam się co teraz wychodzi ze środowiska teatralnego filmowego i żeby pewne rzeczy zostały nazwane Agata Jankowska dziennikarka na pewno nie będzie koniec tej sytuacji to zapewniam, że powstaje książka Igi Dzieciuchowicz przemocy w teatrze i no to to po prostu tylko trzeba jeszcze poczekać na to co co te historie kolejne przyniosą, jakie to będzie oczyszczenia środowiska i będziemy o tym państwa na pewno na antenie Radia TOK FM informować przede wszystkim audycjach kulturalnych, które przygotowuje z Martą Perchuć Burzyńską moja dzisiejsza rozmówczyni Agata Jankowska dziennikarka dziękuję bardzo, bardzo dziękuję Karolina poranek Radia TOK FM Ujka Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK RADIA TOK FM - WEEKEND

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA