REKLAMA

Co robić, by wspierać swoją odporność?

Homo Science
Data emisji:
2021-04-03 13:40
Audycja:
Czas trwania:
25:44 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry państwu witamy w audycji Homo science przy mikrofonie Aleksandra Stanisławska Piotr Stanisławski Crazy nauka PL i są z nami na łączu Margit Kossobudzka Katarzyna Stasiak autorki książki broni się jak dbać o swoją odporność część czerwca część też to jeszcze dodam, że Margit Kossobudzka dziennikarką naukową gazety wyborczej Katarzyna Staszak redaktorka dziennikarka medyczna współzałożycielka serwisu dla chorych na raka Medyk nowi spotykamy się dzisiaj Rozwiń » przy wyjątkowej okazji ba ukazała się właśnie książka pt. broni się jak dbać o swoją odporność, której nasze gościnie są autorkami i ta książka właśnie trafiła niedawno do naszych rąk mają bardzo dokładnie przeczytałam zresztą zrecenzował ją na kres nauce dodam, że pozytywnie, bo naprawdę książka jest wg mnie ze wszech miar godna polecenia, a mówi o tym w jaki sposób wspomagać odporność jak głosi podtytuł nawet powiem, że może pewną rekomendacji stworzona w trakcie czytania co chwilę coś pod rzucała równe odkrycia światłe myśli i zalecenia i inne rzeczy, więc teraz będę dobrowolnie prowadzić zdrowszy tryb życia no, więc właśnie rok życia to jest takie takie sformułowanie klucz, które im się nasunęło, bo właściwie to mi się wydaje, że ta książka jest dużo szerszą książką niż odporność tylko właśnie o zdrowym trybie życia Kasia może najpierw pytał o w skrócie mówiąc to co dobre dla odporności dobre dla naszego zdrowia i często teraz słyszymy, że właśnie z takim też powód napisania książki, bo słyszałyśmy od wielu naszych znajomych bardzo wydawało nam się dbających o zdrowie świadomych czytanych, że oni mają poczucie, że jest chaos informacyjny dotyczący zdrowotnych zaleceń się nic nie układa nie wiedzą jak jeszcze jak się leczy się ruszać nie rzeczy i a my marki, ponieważ od lat śledzimy naukowe doniesienia i prowadzimy wywiad z lekarzami to mieliśmy inne wrażenie to znaczy wydawało nam się, że jest dosyć jasny przekaz od naukowców od lekarzy i dosyć spójny w skrócie mówiąc jest ruszaj się śpi oczywiście możemy się spierać o o drobiazgi, ale no ale, ale bardzo cała ta prawda jest dosyć jasne obojętnie czy to mówi psychiatra dermatolog internista kardiolog czy diabetolog to mają bardzo podobne zalecenia może stąd wzięła książkę no właśnie, ale widz też wydawało, że te zalecenia niekiedy, które są publikowane w mediach niekiedy wzajemnie sobie zaprzeczają boja się bardzo mocno interesuje zdrowym trybem życia i np. od długiego czasu szukałem informacji takiej jednoznacznej ile filiżanek kawy dziennie będzie dla mnie optymalne nie zaszkodzi mi ile można kieliszków czerwonego wina wypić nie wiem na dobę czy w ciągu tygodnia, żeby to było okej dla zdrowia, bo przecież czerwone wino z 1 strony zalecana, ale w sumie to alkohol i teraz jak wam się udało dotrzeć do takiego konsensusu czy ten konsensus jest trudno osiągalne w wśród specjalistów właśnie w dziedzinie żywienia odporności czy też po prostu to jest taka wiedza powszechnie znana środowisku naukowym po prostu osoby spoza tego kręgu nie do końca są w stanie skutecznie dotrzeć bardzo im przesiadka to nie do końca tak jest, że to jest to znaczy może w ten sposób, że oczywiście wielu naukowców się ze sobą sprzeczne taki mają różne wizje różnych tematów natomiast tutaj jak gdyby podstawą kwestia tego, że są tzw. newsy, które po prostu przelatują przez internet i pojawiają się na chwilę i ona jak gdyby często wprowadzają jakiś element rewolucyjny media narzucają, bo to jest fajne sekcji tego nie wiem świetny tytuł, bo generalnie jest pociągające natomiast, jeżeli się siedzi w tym już wiele wiele lat mieszka się naprawdę od wielu lat bardzo śledzimy doniesienia naukowe spotykamy się z lekarzami to jednak pewnym czasie jeśli już, które newsy i które informacje należą się bać od takich głównych najważniejszy, bo to jest cały problem w ogóle np. w żywieniu i dietetyce to często decyzje narzekają, że ta pierwsza mówi, że takie kwasy dobre, a następnego dnia równie dobre, że może jednak dieta oparta cukry, a może jednak dieta oparta puste i jest taki chaos rzucanie się od ściany do ściany natomiast, jeżeli na to się spojrzy tak globalnie i zobaczy się trend, jaki się utrzymuje od iluś tam lat to oczywiście pojawiają się badania, które zmieniają nasz sposób myślenia i nad tymi badaniami się pochylamy natomiast ten trend jest dość Jasnej widoczna szczególnie widoczne dla lekarzy w związku z tym właśnie to jest wydaje mi się takie istotne w tej w tej naszej książce, że jak będą same już dość dużo wiemy nie wstydzę się tego przyznać, że ta nasza wiedza jest duża, ale jednak my też wspieramy się tymi autorytetami lekarskimi medycznymi naukowcami i w momencie, kiedy zaczynamy wchodzić na wspólne podwórko co się okazuje, że droga naprawdę wcale nie jest taka skomplikowana i te zalecenia naprawdę są dość jasna czas oczywiście no wiadomo, że ciągle pojawia się coś nowego i właśnie może tylko drogą, że właśnie ta fragmentaryczne dość tych zaleceń ziem inna ludzie, którzy nie są zorientowani na stałe poszerzanie wiedzy zrobi poniesie w tym Zachodowi nie są związani z nauką jak być zdrowi jak my co mogą mieć poczucie tego chaosu, bo widzą tylko wycinki to właśnie gorące newsy, a umykają to cała ta cała podstawowa te podstawowe reguły, które składają właśnie na zdrowe żywienie zdrowego zalecenia zdrowego stylu życia, bo trzeba też mówić, że nikt już nie powiedzieć, że osiągniesz pełne zdrowie tylko zdrowo jedząc, bo w piramidzie żywienia podstawą co jest aktualnie ruch ci ludzie, którzy zajmują się ruchem od razu mówimy o diecie ci, którzy zajmują się dietą ruchem mówią, że nie da się zdrowo żyć bez snu to też jest często ludzie sami składają w takiej właśnie chaos informacyjny muszą sobie o ochronie zachorują bojem czosnek, bo przecież czytałem, że czosnek i karmi dobre bakterie i jest antybakteryjne jeszcze obniża ciśnienie tak, ale czosnek nie pokryje tych godzin, które zerwaliśmy w nocy pracując oglądając seriale to po tak działa 1 jedno i jedno zdrowe postępowanie nie zakopuje dzieło, które od dołków z Resovią sami kopiemy pod sobą, robiąc coś innego, zrywając noc nie ruszając się wszystko musi być spójne dlatego ten przekaz mówi, że jest i jednolitej od każdego lekarza mówi o tych 33 filarach zdrowia wcześniej magiczny wspomniała o tym, że specjaliści udzielali głosu waszej książce jak ktoś otworzy tę książkę też na samym początku jest lista kilkudziesięciu specjalistów tak ponad 30 osób to jest naprawdę imponująca grupa naprawdę już takiej na pierwszej klasy specjalistów czy to jest efekt waszych waszej pracy od kilkunastu lat jako dziennikarek naukowych czy też specjalnie dla tej książki nawiązywał kontakty z miejsca zachęca wszelkie trafia tam wiedzą nasza medyczna, którą zdobywamy na co dzień nie bierze się znikąd to znaczy ja nigdy i Kasia również nie byłyśmy tego typu dziennikarkami, które na ślepo przepisywały medycznej newsy ja mam wykształcenie biologiczne jestem biologiem i gdzieś tam miałam od samego początku tak no i przekonanie, że jednak ta to ewidentne Best medium, czyli ta medyczna oparta na faktach naukowych największe znaczenie w związku z tym, jeżeli my coś piszemy, aby zdrowie np. no to często są różnego rodzaju prac mojej strony często przeróżnego rodzaju schorzenia też tak nie tylko profilaktyce zdrowotnej na zimowe tutaj po prostu wyciągać jakiś chuj z kapelusza internetu musi jednak się posiłkować się coś wiedzą lekarską w związku z tym myśmy zgłaszał się wszystkie lata naprawdę odbyły no nie wiem setki myślę, że od 1000 rozmów z lekarzami różnej różnych rad różnych specjalności co też bardzo często jest potem na jakimś powodem napisania tekstu tak odkrywamy coś nowego na miasto nie są kontakty, które myśmy zdobyły tylko wyłącznie na potrzeby tyć i są nasi lekarze, z którymi współpracujemy na stałe oczywiście są też osoby, które się pojawiły po raz pierwszy, ale strony pewnie będziemy współpracować dalej, bo na tym polega nasza praca tak na naszej wiedzy, ale ta wiedza musi być wsparta oczywiście wiedzą medyczną, a nie tylko wyłącznie jakimiś informacjami internetowymi, które czasami są fajne wcale niezła nadal nie mogą być jedynym źródłem nasze informacje z systemu właśnie po tak tak wiele nazwisk ponad ponad 30 jest też opisanych w 100 badań naukowych bo, bo tam, gdzie nie mówią lekarze tam posiłkujemy się publikacjami z rąk z naukowych czasopism jeszcze może lekarza, których marki powiedział taka ciekawostka jak zaczynaliśmy na poważnie rozkręca się o zdrowie wyborczej to trudno było nam do każdego tematu zawsze znaleźć lekarza, który mówiąc o jakiej się w profilaktyce czy o leczeniu mówił szerzej niż tylko o terapiach dostępnych w aptece czy szpitalach zawsze chcieliśmy pokazywać ten kontekst pokazywać kontach robi się biorą czy mają związek ze stylem życia jak można sobie dietą różnymi zachowaniami pomoc jeśli już zachoruje i jeszcze jakieś 8 lat temu to nie było takie oczywiste, że każdy lekarz te wątki sam siebie plecie, a to bardzo zmieniło mnie strasznie cieszy, ponieważ te pisma naukowe w pewnym momencie zaczęły puchnąć od doniesień dotyczących medycyny stylu życia zaczynał owcy się bo kiedy zorientowali bardzo nam świętym graalem poszukiwanie protestuje nowych z coraz nowszych leków na raka wszyscy chcieli czytać ojca Mierzej o tym jak to jak będziemy leczeni cudownymi pigułkami, a potem zaczęły przeważać te doniesienia dotyczące naszych własnych zachowań tych wg związków między dietą z tym stresem ruchem, a chorobami i to jest też piękne, dlatego że to, że to pozwala ludziom poczuć się pewniej tym swoim zdrowiem prawda mogą mogą czuć mają na realny wpływ na to NATO jak pan jak jak będą czuć jak długo będą żyć chciałem spytać o takie coś się bardzo mocno pojawiło teraz w kontekście koronawirusa pandemii mianowicie często ma to jesteśmy pewne ekstremum, ale jednak słychać takie hasło poco te szczepionki przecież wystarczy sobie wzmacniać odporność to jest właśnie pytanie czy odporność da się wzmocnić tylko da się osłabić, bo z 1 strony mamy 1 000 000 różnych dziwnych pomysłów typu jeżówka purpurowa albo jakiś tam inne czasy Niki, które rzekomo mają u nas bazową odporność wzmocnić, a z drugiej strony często słyszę, że w co najwyżej można sobie nie osłabić Kasia po tylko podmioty wyrażeniu wzmocni, bo immunolog z bardzo lubią tego wyrażenia innego w książce używanego pytam godność, bo mówią, że odporność potrzebuje równowagi i wzmocniona przesterowane może się zbuntować stąd mamy też to choroby autoimmunologiczne, które są przesadną odpowiedzią na najmniejsze zdarzenie w naszym organizmie natomiast na pewno trzeba nią dbać my mówimy jak sobie nie szkodzić właśnie zachować równowagę, a jak to ma związek ze szczepionkami to już powie marki po świecie następstwa świat czy szczepienia na covid są potrzebne tak rozumiem takie było pytanie, a nie tylko wystarczy wzmocnić odporność czy to to są kompletnie 2 różne tematy to czas z tego zdać sprawę, że 1 rzeczą jest naszą odporność, które człowiek się rodzi on jest mierzona jest zapisana w dużym stopniu dna, bo tak przynajmniej twierdzą nawet, ale oczywiście tak jak wszystko związane ze zdrowiem na geny ogromny wpływ na środowisko teraz to jak będziemy żyli naprawdę w dużym stopniu wpływa na to, jaką ono będziemy mieli, bo to nie jest tak, że ludzie czasami mówią albo on jest taki chorowity, bo masowo odporność stało się tak proszę o rozwijaniu oczywiście sytuacja, kiedy odpowiedź oczywiście wynika z lekkich zaburzeń takich chorobą, a nie do końca jest prawda to znaczy mamy pewien pewna pewną pulę genów, które się rodzimy, która administruje, ale to w jaki sposób żyjemy w zasadzie to zapraszam mówi chyba najbardziej kluczowe jest to, że człowiek powinien nie tylko zastanawiać nad tym jak to odporne sobie na co dzień poprawiać, bo jeżeli będziemy żyć zdrowo to na sobie poradzi problem polega na tym, że powinniśmy zatem zastanowić nad tym w jaki sposób na odporność upośledza mamy i to jest najgorsze w tym wszystkim, że nie znaczy mając to co mamy wchodzą w życie będących ludźmi dorosłymi potem już starszymi nie pielęgnujemy tego dobra jak gdyby jaką jest nasza wrodzona odporność później nabyta, ponieważ to jest to jest coś co mamy tu nie zdajemy sprawę z tego w jaki sposób człowiek jest naprawdę nie są, gdzie skomplikowanym organizmem związek naprawdę poradzi, o ile nie będziemy w tym grzebać, a my w tym bez przerwy kłamiemy różnymi nie do sypialni nie ruszanie się fatalnym jedzeniem zestresowani mnóstwem innych rzeczy psujemy sobie tę odporność dziękuję mu natomiast to jest 1, ale drugi element systemu, który też szczepionki nie żaden sposób nie da się zastąpić szczepionek podnoszeniem sobie w jaki sposób odporności szczepionki są na choroby którymi ludzie sobie jako gatunek nie bardzo rad czy możemy oczywiście założyć, że ktoś przechowuje covid nie wiem od re czy cokolwiek innego tylko liczyły się z tym, że to będzie miał swoje konsekwencje to znaczy ile osób z tego powodu umrzeć 6 osób z tego powodu będzie miał ciężkie powikłania po chorobie jest szczepiąc nie są na życie tylko szczepionki są na te choroby, które są dla nas najbardziej niebezpiecznej jak gdyby taka Niewiem zwykła ludzka odporność już nie wystarczy okej bardzo dziękujemy naszymi gośćmi są marginesu ludzka Katarzyna Stasiak autorki książki branż jak dbać o swoją odporność w następnej części audycji porozmawiamy o tym jak faktycznie wspierać odporność i jakie są jej największe zagrożenia zapraszamy po informacjach Radia TOK FM witam państwa ponownie druga część audycji Homo science ponownie Aleksandra Stanisławska Piotr Stanisławski Crazy naukowe i rozmawiamy z autorkami książki broni się jak dbać o swoją odporność Margit Kossobudzką dziennikarką naukową GazetyWyborczej oraz Katarzyna Stasiak redaktorką dziennikarką medyczną współzałożycielką serwisu dla chorych na raka metr nowi rozmawiamy o tej książce, która niedawno ukazała się i właśnie w sposób całościowy ujmuje nie tylko sprawy dotyczące odporności, ale można opowiedzieć szerzej sprawy dotyczące zdrowego trybu życia jest taki 1 rozdział, który na, których szczególnie chciałbym położyć nacisk chodzi o to jak wzmacniać swoją odporność, jakie są takie podstawowe sposoby rozumiem, że magiczny sposób, że punktujemy coś czy Niewiem 5 minut sobie na stepperze pobiegać my to nie wystarczy, ale już 20 minut to byłoby coś jak wynika zbadań to znaczy przekaz jest dosyć prosty dobrze jest rusza się śpi oczywiście można to rozbierać na na dalszy pod punkty mówi się też dużo o zarządzaniu stresem można przyjąć, jeżeli ktoś dobrze sypia to z tym stresem sobie nieźle radzi co do jedz dobrze, toteż zrobiliśmy ze poświęciliśmy diecie ponad 100 stron, żeby każdy się poczuł potem kompetentny w kuchni na zakupach, bo dużo mamy mówiliśmy o bezpośrednim wejściu takich tekstów, które mówią, że czosnek poprawia odporność prawda albo świetnie pić herbatę zielono, ale jak z tego zrobić listę zakupów z taką wiedzą inni jak i pożyczkowych na tym właśnie w kuchni zarządzeń swoje zdrowie najważniejsze, bo przekaz jest taki, żeby dbać oto kontekście odporności, żeby ta dieta była mocno przeciwzapalne opierała się kilka takich filarów pierwszy to jest dostarczyła wiele przeciwutleniaczy, czyli trzeba dużo warzyw owoców dostarcza błonnika no co bierze się z warzyw owoców, ale także produktów pełnoziarnistych oraz, żeby dostarczyć sobie zdrowych zdrowe tłuszcze, żeby to znaczyć omega 3, które działają przeciwzapalnie mają wielu udowodnione cennym pozytywnych właściwości i ich, żeby się nawadniać potem czas ludzie zapominają to można w skrócie powiedzieć dotyczy diety co dotyczy ruchu ruch okazuje się jest wielkim naszym sprzymierzeńcem jeśli chodzi o dbanie o zdrowie i czeka najbardziej pozytywna informacja myślę z naszych książki to jest taka, że już 20 minut ruchu działa przeciwzapalnie może to nie jest informacja dla tych, którzy ruchy stosują jako narzędzie walki z nadwagą często tak będzie na to patrzą oni mają też krótkoterminowe cele to chcę schudnąć do wakacji albo do 5 spodnie z zeszłego roku i wtedy się na co rzucają, ale to może może ta motywacja szybko ominąć to my staraliśmy się pokazać jak używać tych 3 filarów jedz wysypie się dzisiaj, żeby żyć długo zdrowo, czyli ruch i można się ruszać kupując specjalnego sprzętu nie, inwestując w karnety na siłowni zresztą jest niemożliwe wystarczy podłoga wystarczy wejść na dwudziesto minutowy spacer już mamy te zdrowotne właściwości no może ze swojej strony tylko powiem o tym jedzeniu tak naprawdę to wszystko co wzmacniaczy wspiera tak, że lepiej, aby utrzymuje równowadze nasza odporność no to już Kasia spełniała się warzywa owoce i toteż wpisuje się bardzo taki trend w tej chwili ogólnoświatowy, czyli mówiąc krótko jemy za dużo mięsa po prostu i nawet jeżeli ktoś nie chce przejść na dietę wegetariańską, tym bardziej na dietę wegańską naprawdę nie musi tego robić tak są różni ludzie mają na potrzeby natomiast zrezygnowanie z nadmiaru mięsa, które spożywamy pamiętajmy, że nadmiar miejsca jest wszystko co jemy powyżej pół kilograma niestety widniała osoba bardzo dobrze robi, dlatego że mięso, aby zbyt dużych ilościach już pomijam żona najczęściej jest mierzona w związku z tym też jest kolejny element obciążamy w ten sposób swój organizm na, tyle że on gdyby, którzy sądzą swoją energię wydatkuje na to, żeby poprawić, żeby usuwać wszystkie równe związki, które niekorzystnie się pojawiają w nadmiarze w naszym ciele no i siłą rzeczy mniej tych swoich zasobów wydatkuje na na odporność na obronność cie na to, żeby funkcjonować prawidłowo, bo to na czym polega problem daje się w obecnych czasach to generalnie na tym, że bezustannie przetną próbujemy też jak pani to znaczy ciągle, o czym zalewane albo udajemy za dużo jedzenia to jedzenie jest nie, że nie rozłożone w ciągu dnia na części tylko po prostu jest dużo naraz to jest nie nie tyle się odrabiamy co jemy to też bardzo ważne, żeby człowiek spojrzał na swoje jedzenie jako sposób odżywiania się on ma się odbyć ożywić swoje ciało dostarczyć ujawnienia składników nie tylko właśnie to po prostu swój apetyty zaspokoić to jest 1 element poza tym tak jak wspominać od alkoholu za dużo jest Warchoł w naszym codziennym życiu za dużo jest bez ruchu myśmy naprawdę nie wiem ewoluował i jako gatunek do tego, żeby leżeć na kanapie czy i czasami nam się wydaje nam bardzo daleko do naszego praprzodka, ale wcale nie nowe ewolucji tak działa nic nie dzieje się szybko w związku z tym nasze organizmy są przystosowane do zupełnie innego funkcjonowania niż to w jaki sposób funkcjonujemy dzisiaj, więc te systemy naprawcze chciała, które na co dzień funkcjonowały, żeby nas właśnie wspomagać, żeby ta nasza odporność była na dobrym poziomie on w tej chwili po prostu działają jak duże nie są napędzane przez te elementy, których Sasza mówiła, czyli przez zdrowe jedzenie przez aktywność fizyczną przez wystawianie się czy redukcję stresu dobra, a co nie działa z kolei chodzi o to, żebym w tej chwili jak pisze Niewiem odporność poprawa odporności to w Google to dostanę miliony linków najróżniejszych bzdurach jak rozpoznawać te rzeczy, które są wiarygodne od tych, które są wyciąganiem kasy albo są wręcz po prostu dla nas szkodliwe nie mając takie i dużej wiedzy doświadczenia jak wy macie na co zwrócić uwagę i rozmawiałam zadałem pytanie się też prof. Adamu niekończący się specjał, który specjalistą od snu i powiedział, że jeżeli koniecznie, cośmy trzeba sobie kupić nową kołdrę, żeby lepiej spać albo odmalować sypialni tak, ale też zawsze to przemyśleć czy to wspiera zmiany nawyku czy, jeżeli dzięki temu będę się więcej ruszać, ale będą wy się w tym lepiej odżywiać to każdy taki gadżet to są dobrze wydane pieniądze obojętnie co pytanie było, jakie to działanie jeśli sprawi, żeby gdzieś pobiegać czy gdzieś na spacer czy pomarańczami przed telewizorem kupuj, bo finał jest taki, że że, że zmienić jako swoje nawyki natomiast inne rzeczy nie są potrzebne od niektórych po prostu no mamy lepiej się czujemy, że coś dla siebie zrobiliśmy, a jeszcze co cała kwestia takich substancji, których Marii pewnie więcej substancji, które są reklamowane jako wspierająca odporność do siebie, że pewnych nieporozumień to znaczy są jakieś badania, że jakiś działaczy inne inne inne rzeczy pomagają osobom z obniżoną odpornością, bo stymulują ten układ odpornościowy, żeby osiągną taki prawidłowy poziom, ale to nie znaczy, że ktoś, kto ma dobrą odporność powinien się tym faszerować się nieco jeszcze lepszą i nie ma takich co może sobie tylko zaszkodzi zresztą książce naszych terapeutka ostrzega, że branie jeździł i suplementów na odporność w sytuacji, kiedy już ma chorobę autoimmunologiczną tylko doprowadzić do większych problemów z Azji z kolei jeśli chodzi o ożywienie to tutaj jak gdyby taką zasadę, którą warto się kierować jest to, że jeżeli czytam nie znaleźliśmy jakieś bloga albo jakąś stronę, która poleca właśnie produkty wspomnieć wspierająca odporność albo w ogóle zdrowy styl życia, jeżeli na tej stronie zobaczymy, że ktoś uparcie idzie w stronę diety restrykcyjnej eliminacyjnej zakładającej, że tak naprawdę są 3 produkty, które powinniśmy jeść od rana do wieczora i one są Super to już powinno wzbudzić nasz niepokój, dlatego że tak naprawdę to co podkreślają wszyscy specjaliści tam nikt nie namawiamy do tego, żeby porzucał jakiś całej grupy żywieniowe tak no, chyba że ktoś jest wydanie nam odpowiada, ale zupełnie innych przyczyn natomiast chodzi o różnorodność, więc jeżeli ktoś pisze że, że nasze jedzenie powinno być różnorodne, ale z ukierunkowaniem na warzywa owoce, ale jestem nawet gdy pełna zbożowe jeszcze na dokładkę pisze, że w sytuacji, w której chcemy zmienić swój styl żywienia powrócił jednak skontaktować się ze specjalistą to już zaczyna wyglądać wiarygodnie natomiast, jeżeli ktoś nam mówi, że ma świetny pomysł Super wymyślił idealną po prostu sposób na to, żeby być pięknym szczupłym sprawi też 3 tygodnie tutaj system sposób wiadomo, że to nic z tego nie będzie przez państwa, ponieważ próbujemy w krótkim czasie upchnąć bardzo dużo wiedzy się nie da, więc mamy dla państwa propozycje można dostać 3 książki książka broni się jak dbać o swoją odporność co zrobić trzeba napisać po prostu na adres konkurs Małka Crazy nauka kropkę PL konkurs małpa kryć nauka kropkę PL 3 egzemplarze książki państwo czekają, a książkę państwu serdecznie polecamy i dziękujemy naszym gościom Margit Kossobudzka Katarzynie Stasiak, które tę książkę napisałem dziękuję bardzo, dziękujemy dziękujemy zapraszamy jak zawsze na naszą audycję co tydzień w sobotę 1340 teraz zapraszamy na informacje Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: HOMO SCIENCE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA