REKLAMA

Jak pandemia wpłynęła na cyfryzację medycyny?

Człowiek 2.0
Data emisji:
2021-04-03 14:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
26:57 min.
Udostępnij:

Pandemia przyśpieszyła transformację cyfrową w wielu dziedzinach. Coraz częściej dziś pracujemy zdalnie, uczymy się zdalnie czy robimy zakupy przez internet. Konieczność zachowania dystansu wymusiła też na nas szersze stosowanie telemedycyny: zdalnych porad, konsultacji, a nawet analiz medycznych. Czy wskutek pandemii proces cyfryzacji medycyny przyśpieszy? I jak wpłynęła ona na innowacje rozwijane przez startupy z sektora medtech? O tym opowie dr Ligia Kornowska

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Jan Stradowski przy mikrofonie witam państwa w tym czasie, kiedy przejmujemy się tak bardzo wszyscy zdrowiem sytuacją w kraju mam nadzieję tam państwo trochę też pomysłów na to jak może wyglądać w przyszłości na ochronę zdrowia nasze dbanie o zdrowie ze mną się w studiu dr Lidia Kochanowska lekarka dyrektorka zarządzająca polskiej federacji szpitali liderka koalicji i zdrowiu pogadanek o sztucznej inteligencji medycynie dzień dobry dzień dobry witam państwa rozmawiamy o Rozwiń » cyfryzacji ochrony zdrowia cyfryzacji medycyny o tym jak nowe technologie mogą zmienić na lepsze wydaje się, że to nie jest najlepszy czas na takie rozmowy, kiedy mamy do czynienia z tak poważną pandemią jak jak ta wywołana przez covid 19, a z drugiej strony czytam takie analizy ostatnio, które mówią to jest właśnie ten moment być może właśnie pandemia być może i złożoność i złożoność problemów, kiedy było to jest taki czynnik postawy, które wreszcie uruchomić medycynie zarówno podejście takie cyfrowe do dużej ilości danych, jakie mamy mali pacjenci, a także taką personalizację opieki zdrowotnej, bo już dziś wiemy np. że pacjenci różnie przechodzą covid 19 to pewnie zależy od wielu czynników tylko w tym ich nie znamy, bo znamy, ale mimo tych pacjentów zbadać sądzi pani pandemia jakiś taki impuls faktycznie by coś zmieniło medycynie także na plus zdecydowanie tak, a nawet c nie musimy mówić o przyszłości raczej o teraźniejszości jeśli w ogóle można mówić o jakichś pozytywach z tej sytuacji, w której się znaleźliśmy to będzie właśnie przyspieszenie wdrażania nowych technologii medycyny dnia i to zarówno z myślą o takich technologiach bardzo futurystycznych jak np. stosowania sztucznej inteligencji przy diagnozowaniu leczeniu pacjenta jak i takich technologiach, które jedno już znamy od dobrego długiego czasu jak np. Telemedycyna, która obecnie wchodzi pod strzechy jeśli chodzi o polską ochronę zdrowia i zdecydowanie pandemia miała ogromny wpływ na zwiększenie takich rozwiązań w sektorze na też zwiększenie akceptacji takich rozwiązań przez pacjentów są tacy, którzy uważają, że właśnie Telemedycyna to jest półśrodek czy to nie jest dobra opieka dla ludzi, mimo że wcześniejsze badania pokazywały, że bardzo często właściwie musimy do tego lekarza chodzić osobiście wystarczyłaby właśnie zdalna konsultacja, bo większość problemów z jakim się zgłaszamy został podstawowej opiece zdrowotnej jest jednak dosyć prosta do rozwiązania jak i tutaj jeden z przyjemnością przytoczę parę statystyk znacie czym my jesteśmy w sytuacji, w której przed pandemią w zasadzie każda wizyta medyczna każde świadczenie medyczne, a przynajmniej większość poza Tahiti ambulatoryjnej opiece specjalistycznej odbywała się w formie osobistej i w przeciągu zaledwie 2 miesięcy marzec kwiecień PiS powiedzmy początek maja zeszłego roku, kiedy zaczęła się pandemia zmieniliśmy model udzielania świadczeń zdrowotnych na zasadzie 80% procentach na teleporady to są statystyki, które dotyczyły zarówno porad ambulatoryjnych specjalistycznych, jakiej porad dotyczących podstawowej opieki zdrowotnej oczywiście takie modele po pierwsze w związku z tym, że był wdrażany bardzo szybko i udało nam się zmienić model no tak jak mówił w przeciągu zaledwie 2 miesięcy i niesie za sobą bardzo wiele ryzyk np. nadużywania teleporad sytuacja, gdzie pacjenci rzeczywiście powinni być obejrzany i zbadanie osobiście natomiast również mamy sygnały ze środowiska pacjenckie go, że takie rozwiązanie jest dla nich pożądane m.in. wzeszłym roku w sierpniu była taka te były takie statystyki prowadzone przez organizacje rządowe w kontekście właśnie teleporad, które są udzielane w przez lekarza rodzinnego podstawowej opiece zdrowotnej, które wykazały, że 92% badanych zadeklarowało, że teleporada była wystarczająca do rozwiązania problemu zdrowotnego są bardzo obiecujące dane, ale oczywiście to jest 1 statystyka jak popatrzymy szerzej na cały temat udzielania teleporad to jesteśmy świadomi, że było też bardzo dużo skarg w zakresie tego, że pacjentom trudno było dostać się do lekarza rodzinnego na wizytę osobistą jeśli takiej wymagali czy też zdrowotnie czy też po prostu woleli widzieć lekarza osobiście na jej myślę, że takie skakanie z 1 ekstremum do drugiego to znaczy o sytuacji, gdzie zupełnie nie było teleporad do sytuacji, gdzie było 80% teleporad no niesie za sobą wiele ryzyk i też się ze względu na to, że były te utrudnienia w dostępie do lekarza rodzinnego prawdopodobnie ze względu na to nasza strona rządowa zdecydowała się zdecydowanie ograniczyć teleporady poza taki w zasadzie w tej chwili dla pewnych grup pacjentów otrzymanie teleporady spożycia jest niemożliwe co wydaje się normą kolejnym ekstremalnym rozwiązaniem niekorzystnym dla pacjenta wszelkie odgórne ordynowane leki rzeczy często trafiona właśnie życiowe okoliczności są inne też ostatnio miał sytuacje, kiedy potrzebowałam pilnie zorganizować te konsultacje dla bliskiej osoby te konsultacje psychiatryczne okazało się coś takiego po zaczęliście niewykonalne bo, bo tam terminy w pobliskich podaniach były np. miesiąc 2 miesiące później ale kiedy się poszuka takich porad prywatnie okazuje to bardzo wiele jest już poradni, które oferują tego typu kontakty on tak naprawdę w tym kontekście psychiatrycznym często w zupełności wystarcza, bo świat nie musi tego pacjenta siedzieć, żeby poprawnie zdiagnozować tak do oczywiście zależy od stanu w jakim jest pacjent czasami trzeba go fizycznie przebadać fizycznie się z nim spotkać natomiast myślę, że zdecydowana część cie porad medycznych mogłaby być świadczona telemedyczne szczególnie jeśli mamy sytuację, w której musimy ważyć ryzyka i korzyści przejścia pacjenta do podmiotu leczniczego narażania go na zakażenie covid-19 oraz to, o czym pan redaktor mówi o tym, że numerki były dopiero za miesiąc to może świadczyć nawet bardziej o tym, że po prostu brakuje personelu medycznego, który zajął się pacjentami, bo czy to była wizyta telemedyczna czy to była wizyta osobista to prawdopodobnie długo oczekiwana na wizyta byłaby podobna natomiast w tej chwili jak pan redaktor np. chciał uzyskać teleporadę odnośnie swojego dziecka, która jest w wieku 5 lat albo byłby pan pacjentom pierwszorazowym z nowym to oznacza albo np. byłby pan chory przewlekle i zanotował pan jakąś zmianę w tej chorobie no przykładowo skok ciśnienia przy nadciśnieniu taki niestandardowy to w zasadzie nie mógłby pan otrzymać teleporadę nawet jeśli pan wyraziłby taką chęć mamy tutaj no do czynienia z sytuacją, gdzie pacjenci nie mają takiego samego prawa do teleporady, chociaż zdecydowanie popieram rozwiązania, które bardzo wyraźnie żadne zakomunikowało AM no nie tylko poza tą, ale w ogóle o ochronie zdrowia, że jeśli pacjent nie życzy sobie teleporady chce się spotkać osobiście to oczywiście lekarz ma obowiązek przyjąć takiego pacjenta, chociaż no to wydawało się oczywiste jeszcze przed tymi zmianami regulacyjnymi regulacje sobie praktyka kliniczna sobie w trzeciej strony tak jak pani mówiła nie możemy w tym momencie niestety wiele poradzić na to mamy niedobory kadrowe w ochronie zdrowia dosyć głębokiej bardzo głęboko sięgające wstecz czy w tej sytuacji możemy liczyć na to technologia nam trochę pomoże odciąży lekarzy np. dzięki temu zastosujemy sztuczną inteligencję do wstępnej chociażby diagnostyki pacjenta czy doprowadzenia go zdecydowanie tak i tutaj rozmawiamy myślę o 2 różnych sposobach na optymalizację pracy lekarza pierwszy sposób to jest zastosowanie nowych technologii, które pomogą mu optymalizować wszelkie prace administracyjne, które są bardzo obciążające bardzo czasochłonne i zabierają lekarzowi po prostu czas, który mógłby poświęcić np. na przyjęcia większej liczby pacjentów takie rozwiązania generalnie nie są specjalnie kontrowersyjne i promowane jest stosowanie takich rozwiązań no, chyba że mówimy o tak nowoczesne rozwiązania jak np. zapisywanie notatek, które lekarz przekazuje w formie głosowej to powiedzmy takie rozwiązania jeszcze trochę kontrowersji wokół siebie mają natomiast wszelkie inne administracyjne nie natomiast drugi poziom jak do wykorzystania nowych technologii dla optymalizacji pracy lekarza też wykorzystanie technologii, które będą aktywnie wspierały jego procesy diagnostyczno-lecznicze to są np. algorytmy sztucznej inteligencji, które już stosowane szeroko jeśli chodzi np. oceny badań obrazowych raz myślę, że to co jest ważne, żeby wspomnieć, że nie mówimy tutaj o sytuacji, gdzie sztuczna inteligencja zastąpi lekarza albo zastąpi pewne obszary specjalizacji medycznych, ale mówimy o sytuacji, gdzie algorytmy zastąpią pewne czynności, które lekarze wykonują i dadzą im więcej czasu na wykonywanie innych czynności, które nie mogą być przez sztuczną inteligencję wykonane lub np. przyjęcie większej liczby pacjentów przykładowo jeśli radiolog ocenia 5 badań w ciągu jakiegoś czasu to być może przy zastosowaniu algorytmów sztucznej inteligencji będzie takich badań mógł ocenić 7 lub 10 w tym samym czasie i w ten sposób możemy optymalizować pracę bez personelu medycznego i zwiększyć wydajność sektora możemy też trochę tej opieki to wstępne diagnozy przerzucić na stan pacjenta, jakkolwiek dziwnie brzmiało to jednak co, więc mamy urządzeń, które są w stanie taką wstępną diagnostykę przeprowadzić mamy urządzenia, które badają nasze tętno czy pracy naszego serca mamy urządzenia, które pozwalają na wykonanie takiego automatycznego słuchania pracy płuc sądzi pani, że takich rozwiązań będzie przybywało teraz, bo przez długie lata były rozwijane powoli wydawało się nie ma na to rynku specjalnie teraz, kiedy siedzimy w domu i staramy się ograniczać kontakty takie rozwiązania bardzo przydało, żeby np. jakaś kamera obejrzała moją zmianę skórną powiedziała mi to zmiana skórna bezpieczna czy nie zamiast biegać w tym do dermatologa zdecydowanie takie rozwiązania będą się cieszyły większą popularnością zresztą mamy nawet takie ciekawe statystyki zawarte w raporcie in wieczór Instytut prowadzi takie pytania, jaki stosunek pacjenci mają takich rozwiązaniach np. mobilne urządzenia EKG, które mogą wykorzystać samodzielnie i aż 71% pacjentów, a nie miałaby obaw przed skorzystaniem z takiego rozwiązania i co ciekawe jeszcze przed pandemią jak miałam przyjemność mieć czy pewne doświadczenia w kontekście wdrażania telemedycznych rozwiązań w Afryce Kani mówiliśmy tam razem z zespołem, który z nami pracowały i z Ministerstwem Zdrowia w Kenii rozmawialiśmy o tym, że to jest taki kraj, który w zasadzie nie ma w tej chwili ochrony zdrowia, która umożliwiałaby pacjentowi przechodzenie na wizyty ze względu na duże odległości i mało szpitali mało lekarze ze skraju, który w zasadzie będzie zmuszony do zrobienia tego ogromnego skoku technologicznego i wykorzystania obrazu najnowszych rozwiązań takich jak Telemedycyna i toteż był argument, dlaczego w Polsce się tak wolno rozwija jeśli chodzi o telemedycynę, ponieważ pacjenci mają generalnie dostęp do szpitali dostęp do lekarzy personelu medycznego i obudziliśmy się nagle w sytuacji, w której no uderzyła nas pandemia w cały świat uderzyła pandemia i w zasadzie zmusza nas ten skok technologiczny postęp technologiczne i zachęca również pacjentów do korzystania z takiej tele medycznych rozwiązań poza tym jest jeszcze 1 argument to znaczy przechodzimy uważam, że to jest bardzo dobry kierunek w modelu opieki, w którym lekarz mówi pacjentowi co ma robić i pacjent przyjmuje bezkrytycznie wszystko w zasadzie słucha lekarza i nawet nie zadaje pytania nie dyskutuje na ten temat przechodzimy do modelu, w którym pacjent jest partnerem lekarza wleczeniu lekarz tłumaczy pacjentowi pacjent zadaje pytania pacjent razem z lekarzem ustalą model leczenia pacjentów no ponosi też odpowiedzialność za opiekę nad sobą i opiekę nad swoim zdrowiem także tutaj też dzięki przejściu na ten model będzie możliwe przejęcie pewnej odpowiedzialności za swoje zdrowie przez pacjenta m.in. korzystając z rozwiązań telemedycznych K2 formacja jest tam chyba wszystkim bardzo potrzebna o tym jakie rozwiązania technologiczne co wiązało się pojawiają zagramy za moment w drugiej części audycji ponownie przy mikrofonie Jan Stradowski człowiek 2 do dzisiaj zajmuje się cyfrową medycyną cyfryzacją zdrowia ze mną studio wciąż dr Lidia Koronowska lekarka dyrektorka zarządzająca polskiej federacji szpitali liderka koalicji i zdrowie propagatorka sztucznej inteligencji medycynie witam ponownie witam była pani wcześniej pacjenci są w stanie zaakceptować nowe mają w domu automatyczne urządzenia takie chociażby urządzenia monitorujące Hg to dla nich nie jest duży problem to urządzenie samo co tam sobie niczym przerabia Monice stawia diagnozę, ale coś tam nas w tym macie więcej już wie, ale to jest taki trend, w którym czytaliśmy w raporcie samotników, gdy wcześniej cytowaliśmy opracowany przez infuture Institute jest taki trend, żeby wpłat podstacja w ochronie zdrowia będą te roboty opiekowały się pacjentami, którzy są co nadchodzi, bo są w podeszłym wieku są pani robotyzacja będzie łatwe do zaakceptowania to dla pacjentów czy to będzie większe opory, żeby maszyna coś nie robiła człowiek maszyna częściowo nie operowała maszyna dbała o moje zdrowie tak bezpośrednio jeśli chodzi o operowanie przez ma się na to myślę, że to będzie łatwe do zaakceptowania w zasadzie już jest, gdy szerzy się akceptacja dla takich rozwiązań no właśnie jak spojrzymy sobie na statystyki to aż 66% pacjentów akceptuje fakt, że zabieg prowadzony byłby we współpracy robota i lekarza co prawda nadal więcej pacjentów wybiera samego lekarza niż samego robota co mnie osobiście trochę zaskakuje ze względu na to, że robot jednak chyba będzie się wykazywał większą precyzją człowiek to tylko człowiek natomiast akceptacja dla rozwiązań myślę, że rośnie w tym zakresie myślę, że trudniejsze do zaakceptowania będzie na szczególnie przez starszych ludzi fakt, że będą zaopiekowane nie tylko przez osoby ludzi tylko właśnie przez roboty, które będą wspierały ich w codziennych aktywnościach co prawda akceptacja dla takich rozwiązań tak jak w zasadzie dla całej telemedycyny dla dla nowoczesnych rozwiązań wzrasta natomiast mówimy tutaj o sytuacji, gdzie osoby szczególnie jeśli mówimy o najbliższych latach osoby, które np. mogą mieć problem z użyciem komputera czy internetu będą miały zaproponowane korzystanie z aplikacji czy jest jakiś robotów, które będą dla wały czy te osoby przyjęły leki czy wykonała jakieś podstawowe czynności, które powinny wykonać w ciągu dnia myślę, że to będzie trudniejsze do wdrożenia ze względu na właśnie niezrozumienia czy brak akceptacji ze strony starszych ludzi dla takich rozwiązań, ale to również jest jedyna możliwa opcja w zasadzie jeśli mówimy o opiece nad starszymi osobami ze względu NATO, że właśnie nie będzie wystarczająco dużo personelu czy osób opiekujących się z osobami starszymi, żeby sprostać wyzwaniom tego sektora także myślę, że wykorzystanie takich technologii jest nieuniknione jest to jeszcze wciąż dosyć odległe dla nas przyszłość i tak patrzymy na warunki polskie, ale na wkład w Japonii tacy automatycznie czy robotycznej pielęgniarze są stosowane są testowani w równych w miejscach tam generalnie ta technologia wydaje się być Witana z dużym zainteresowaniem akcja spotyka się z akceptacją, chociaż to też po części wynika z tego Japończycy boją się napływu siły roboczej z zagranicy imigrantów, którzy byliby pielęgniarzami wolą roboty niż ludzi, którzy byliby dla nich obcy kulturowo tak ja pamiętam taką sytuację, ale to chyba była sytuacja opisywana w stanach Zjednoczonych, gdzie pacjent leżał w szpitalu i no niestety był w ciężkim stanie został poinformowany o dalszym drukowaniu, które nie było korzystne nie przez lekarza właśnie przez robota, które na pośredniczył w kontakcie między pacjentami lekarzem wyglądał jak no właśnie jeżdżące robot wjechał do sali pacjenta i przekazał tej informacji także tutaj też musimy pamiętać się o granicy, którą powinniśmy sobie wystawić znaczy wsparcie w opiece wsparcie w decyzjach diagnostyczno leczniczy itd. jak najbardziej tak natomiast musimy pamiętać, że wszyscy jesteśmy ludźmi niezależnie od tego jak bardzo technologia będzie no posunięta do przodu to ten zawód lekarza czy pielęgniarki profesjonalisty medycznego zawsze będzie potrzebne ze względu na to, że człowiek po prostu wymaga kontaktu z drugim człowiekiem czasami empatii czasami wsparcia psychologicznego nie zawsze tylko wykonania kolejnych zadań taka w państwie takie wsparcie nie zawsze jest możliwe nawet właśnie zdalnej opiece wtedy, kiedy ten bat mana sobie wyświetlacz pokazujący lekarza pielęgniarkę umowy nie wystarczyć jesteśmy wciąż bardzo przywiązani do tego, że mamy kontakt z innymi ludźmi chyba dobrze bo, bo taką mamy naturę, ale wracając do samych ludzi jeszcze to też ludzi zależy innowacyjność w medycynie nowe rozwiązania cyfrowe wspominaliśmy pierwsze części świata pandemia dała impuls do szybszego rozwoju i wdrożenia tych technologii z tego co czytałam Polska federacja szpitali nawet na tę chwilę pod przygotowany wstępny, który pokazuje jak sobie radzą w tych warunkach obecnych start-upy medyczne w Polsce tak mamy raporty to zła ktoś inny FK i aktualnie tworzymy jako drugą edycję raportu polega na tym, że start-upy medyczne, które działają w Polsce mają różne innowacyjne rozwiązania wypełniają taką krótką ankietę, która pyta start-upy, jakie mają rozwiązania czy są już możliwy do wdrożenia w szpitalach w podmiotach opieki zdrowotnej i różne inne pytania dotyczące ich produktu ekspansji tak dalej raport w zeszłym roku zebrał odpowiedzi ponad 70 start-upów był bardzo ciekawej cieszył się na tyle zainteresowaniem stwierdziliśmy, że będziemy kontynuować tworzenie tego raportu jako Kasia pozostaje w zasadzie jedynym opracowaniem tak inwentaryzuje łączącym Polski sektor EdTech no właśnie mnie w tym tygodniu mieliśmy przyjemność publikować cząstkowe wyniki statystyczne raportu, ponieważ raport oficjalnie będzie publikowane w czerwcu natomiast uchyliliśmy rąbka tajemnicy jak się start-upom układa jak się układało w ciągu ostatniego roku na jedno pierwsza informacja jest taka, że w zasadzie mamy ponad 50% start-upów więcej niż w pierwszej edycji też bardzo dobrym wskaźnikiem też owej, który mówi nam o tym, że coraz więcej RM mamy start-upów, które tworzą innowacyjne rozwiązania natomiast start-upy też, udzielając odpowiedzi pokazały nam jak wygląda ten rynek nad pechowy w Polsce np. 91% start-upów twierdzi, że pandemia wpłynęła na ich działalność umiarkowanie lub znacznie co w zasadzie nie jest niczym zaskakującym natomiast możemy obserwować, że więcej start-upów niż w zeszłym roku zajmuje się telemedycynę i sztuczną inteligencją to już jest odpowiednio 52 i 42% także no spodziewamy się czy MO wydaje nam się, że pandemia również wpłynęła na popularyzację tworzenia takich rozwiązań, a wpłynęła też na warunki jakich dostarcza się rozwijają, choć warunki finansowe, bo to nie jest oczywiście łatwe nigdy sprawa dla młodej firmy, żeby zdobyć finansowania w przypadku technologii medycznych niezbędne są badania, które zajmują czas niezbędny sporo rozwijanie produktu stopniowo powoli bon był dopasowany nie tylko do regulacji prawnych profesor, żeby miał naukowe podstawy działania udowodnioną skuteczność to skład jest istota medycznym zajść inwestorów nadal borykają z tym, skąd te pieniądze wziąć niestety odnotowaliśmy w ankiecie dawne fakt, że dużo więcej start-upów korzystała ze środków własnych na rozwój co mogłoby być wskaźnikiem pozytywnym jeśli jednocześnie odnotowali byśmy dużo więcej start-upów jest na dalszym etapie szkoły zaawansowania np. na etapie komercjalizacji rozwoju natomiast no i w porównaniu z 30% start-upów, które korzystało ze środków własnych w zeszłym roku w tym roku ten odsetek wynosi 61%, czyli w zasadzie 2× więcej oczywiście start-upy mniej więcej 13 start-upów korzysta z grantów krajowych czy grantów europejskich natomiast sam fakt, że aż 2× więcej start-upów korzysta ze środków własnych przy jednoczesnej informacji, że no właśnie innowacje w medycynie są kosztowne i w zasadzie nawet niezależnie na jakim etapie jesteśmy jeśli chcemy dalej dalej rozwijać nasz produkt dalej zwiększać jego bezpieczeństwo i efektywności skuteczności dla pacjenta no to potrzebujemy dużych środków i to jest wskaźnik, który każe nam się zastanowić czy w związku z tym, że dno start-upy wykazują takie finansowanie tych innowacji będzie mniej lub będą mniej zaawansowane w najbliższym czasie to nie jest tak powinniśmy pomyśleć nad tym, żeby więcej środków publicznych i odważnie i te środki stosować w przypadku start-upów medycznych, bo jeżeli spojrzymy nawet na to co się stało ze szczepionkami w ubiegłym roku to na początku pandemii były prognozy, że jednak opracowanie szczepionek zajmie co najmniej rok udało się to zrobić szybciej to chyba też sporo części dzięki temu było bardzo duże dofinansowanie publiczne do tych badań firmy farmaceutyczne, które zawsze ten autobus złotówkę czy każdego dolara oglądały nagle dostał ten komfort finansowy mogą pracować spokojnie na takim preparatem może, gdyby start-upy medyczne miały też większy taki zastrzyk gotówki publicznej to byłoby w stanie te swoje innowacje szybciej wdrażać potem zdecydowanie tak nie pamiętam teraz dokładnych danych natomiast jeśli porównamy sobie wysokość środków publicznych przeznaczonych na innowacje medyczne w Polsce i w Europie to w Polsce niestety ten odsetek jest to kilka rzędów wielkości mniejsze niż w Europie w Europie z kolei jest to wysokość środków niższa niż w stanach Zjednoczonych co też mówi o tym, że jeszcze nam jako Europejczyk kontra brakuje na pierwszy mówimy o zwiększaniu innowacyjności natomiast jeśli spojrzymy sobie na Polskę jako 1 kraj to no to wysokość środków jest naprawdę bardzo niska i w kontekście faktu żoną Polska jednak powinna dążyć do tego, żeby może nie być liderem nowych technologiach w medycynie, bo to już naprawdę duże wyzwanie natomiast no być znaczącym obszarem innowacji medycznych zdecydowanie powinna więcej środków przeznaczać na rozwój takich technologii, szczególnie że w Polsce mamy bardzo dużo świetnych start-upów, które prezentują innowacje, które nieraz są produktami z jedynymi w Europie także mamy wspaniałych innowatorów wspaniałych ludzi ze świetnymi pomysłami jak zrewolucjonizować medycynę jak rewolucjonizują dać ochronę zdrowia i powinniśmy się zastanowić jak możemy ich wesprzeć zarówno finansowe, jakie merytoryczne oraz ze swojej strony mam nadzieję, że będę miał okazję zaprosić takie obiecujące firmy do studia pani opowiedzieć państwu o tym co takiego można tutaj o ochronie zdrowia poprawić należy pozostaje mieć nadzieję, że nasze władze wyciągną lekcję z pandemii także takie, żeby inwestować w innowacyjność to innowacyjność mówi nam uratować zdrowie życie w następnej jakiejś trudnej sytuacji medycznej takiej sytuacji pewnie nie unikniemy gości, bo dzisiaj dr Lidia Koronowska lekarka dyrektorka zarządzająca polskiej federacji szpitali liderka koalicji i zdrowie opowiada po prostu inteligencji w medycynie dziękuję bardzo, dziękuję bardzo zapraszam jak zwykle w sobotę o godzinie 1420 mówi Jan Stradowski usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CZŁOWIEK 2.0

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA