REKLAMA

Apostazja religijna i obywatelska, czy czas karnawału. Jaka będzie nowa normalność?

Godzina Filozofów
Data emisji:
2021-04-03 11:00
Prowadzący:
Czas trwania:
40:13 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jako się rzekło był węgiel godzina filozofów jest prof. Małgorzata Jacyno dzień dobry dzień dobry z wydziału socjologii Uniwersytetu Warszawskiego rzecz jasna socjolożka to może zacznę od takiego pyta pan krajem, który najwyraźniej poradził sobie już w tej chwili z pandemią i w zasadzie jedynym jeszcze obowiązującym zaleceniem obowiązującą restrykcją jest tam noszenie maseczek w pomieszczeniach zamkniętych jest Izrael i Izraelu właśnie no tych szczepień było mnóstwo Rozwiń » w tej chwili coś w rodzaju fiesty na ulicach panuje ludzie się cieszą wylegli Maz masowo osiadają w ogródkach radują się tańczą napitki rozmaite spożywają dobre dania panuje atmosfera karnawału innymi słowy czy masz wrażenie, że u nas w momencie, kiedy program szczepień doprowadzi do osiągnięcia już takiego poziomu odporności, który pozwoli na wyeliminowanie takiego powszechnego ryzyka pandemicznego też rozpocznie się taka niesamowita fiesta Katarzyna Morawska podpowiada mi, że na Gibraltarze taka fiesta trwa, więc właśnie czy my będziemy za parę miesięcy jak Gibraltar Izrael belek nie ma na ulicach będziemy się radować tak będzie wyglądało jak sądzisz o nie nie są na razie z tego co powiedziałeś do tej pory to najbardziej normalne wg nie były twoje życzenia świąteczne skierowane do wszystkich wierzących niewierzących i tu chciałabym może, zanim przejdę do takiej odpowiedzi bezpośredniej na twoje pytanie o tę normalność chciałabym powiedzieć zauważyć, że jest jakaś niesprawiedliwości i dystrybucji współczucia wiadomo, że nie jest to z pewnością dobry moment do tego, żeby oddawać się normalnie praktykom religijnym, ale wydaje środki w każdym razie ja nie słyszałem tego żadnej debacie wydaje mi się, że tym osobom, które zdecydowały się, że dla bezpieczeństwa innych ludzi dla swojego bezpieczeństwa tym razem nie pójdą do kościoła, że należy się współczucie, że to jest cierpienie, że robią coś dla nas, że dostarczają rzadkiego dowodu na istnienie naszego polskiego społeczeństwa i nie wiem czy to będzie wystarczająca pociecha, ale chciałabym przypomnieć jednak, że nie treść bez mała obowiązkowe były pielgrzymki do grobu Świętego w każdym razie uważano, że by uzyskać specjalną łaskę to trzeba się tam wybrać i 0708. wieku kościół odwołał konieczność takich pielgrzymek nastąpiła jak pisał żadnego de lokalizacja Boga u bardziej kościół się utwierdzał bardziej utwierdzała się wiara w tym powszechniejsze stało się przekonanie, że można wszędzie się ma mieć uzyskać, ale też też ten grób Pański później był powodem rozlicznych kłopotów jak wiadomo tak, ale chciałabym przypomnieć także w doktrynie chrześcijańskiej zachodzą olbrzymie zmiany tak one są związane ze zmianami systemowymi społecznymi jak już jesteśmy przy tym wieś, bo to jest to jest bardzo ciekawy wątek wiem, że ma również zamiłowanie do pewnych nie oczywistych teologicznych rozważań tyleż zakorzenionych w dalekiej historii myśli Teologicznej ile ile we współczesności Otóż mamy dzisiaj w środowisku katolików taki dość wyraźny podział na tradycjonalistów tzw. Integry stów katolickich i nazwijmy to takich katolików mówi o tych katolika, którzy w sposób bardzo świadomy swoją wiarę przeżywają nie o katolikach no po prostu takich którzy, którzy chodzą do kościoła i traktują jako pewien element architektury dnia codziennego tylko mówi o tych, którzy są bardzo zaangażowani religijnie i mamy obok na tych takich nieco bardziej nazwijmy to postępowych czy posoborowych w każdym razie, dla których dziedzictwo Soboru Watykańskiego drugiego jest podstawową podstawowym punktem odniesienia dla tych takich otwartych katolików znaczy i gronie tradycjonalistów, których pewną szczególną i najbardziej skrajną formą są lefebrystów, czyli zwolennicy praw dla was wie Świętego Piusa no właśnie pandemia i okoliczność, że kościół katolicki uruchomił pewne sanitarne środki ostrożności i że nie odbywają się pewne uroczystości albo obywają się radykalnie ograniczonej formie jest dowodem na to, że kościół katolicki już dawno został przejęty przez masonerię i że już w zasadzie żadnej substancji w tej instytucji substancji duchowej nie ma, bo ona straciła całkowicie swoją tak powiem metafizyczną ważności, jeżeli metafizyczną uwaga, jeżeli stosuje się do zasad reguł tego świata przecież pandemia nie powinna być żadną przeszkodą w działaniu tej instytucji przeciwnie zawsze pandemia ludzie się przecież w stronę kościołów zwracali co na to ja takie wypowiedzi wydaje mi się, że takie wypowiedzi wymagają pewnego historycznie Enia i historycznie rozumianego jako odniesienie się do teraźniejszości rozumianej jako historia historia teraźniejszości wydaje się, że teraz przede wszystkim mamy do czynienia z taką sytuacją, kiedy nastąpiło osłabienie państwa i UK na te wywrócenie pewnych instytucji państwowych pojęć teologicznych nie jest już wybudzenie tylko próbą, jakby utrzymania pewnych całości czy pewnych wspólnot, dlatego że dzisiaj wiele mówi się o apostazji ach, słyszałam że, że ludzie dokonują apostazji takich ilościach jakich wcześniej nie było, a także, że ten spis powszechny jest okazją do tego, żeby dać wyraz swoim poglądom, ale wydaje się, że mamy do czynienia także innymi apostazja, a mianowicie co jest problemem kłopotem dla pola politycznego, a mianowicie apostazja ami związanymi z państwem i te sytuacje, o których mówiłeś takie ostentacyjny taki ostentacyjny brak respektowania pewnych zasad, które mają nas chronić można po części właśnie tak rozumieć jako akt apostazji jak w odniesieniu do państw nie tak ta oczywiście, zwłaszcza że od mamy, aby miała 2 mniej będziemy też jest akt apostazji z rzeczywistości mam wrażenie ale, ale też jesteśmy z tego powodu, że jesteśmy takim krytycznym momencie to co się odsłoniło podczas trzeciej fali to myślę o epidemii to to, jakie mamy kryterium, jakie mieliśmy w ostatnich dekadach kryterium funkcjonowania ochrony zdrowia czy w istocie kierowało się pole polityczne, ustalając taki ani inny budżet, bo tak jak nieraz rozmawialiśmy u posłowie po prostu wychodzi z sali obrad nikt nie chciał tego słuchać no a teraz widać, że naszym kryterium określającym budżet ochrony zdrowia było to, żeby ludzie umierali na ulice co ja usłyszałam, bo tak prawdę mówiąc nie śledzę zbyt uważnie w tej chwili polskich debat to co zdążyłem usłyszeć to, że teraz będziemy umierać na ulicy myślę, że to oddaje dramatyzm nie tylko tej sytuacji, ale oddaje dramaty z tego, jakie jakie kryterium przyjęliśmy zadanie oto chodzi tutaj Morina no ale żeby nie umierali na ulice nie umierają w domu w szpitalu Hare chce szpital tylko tutaj, bo czy jest Clan jest czy jest personel, ale właśnie w szpitalu myślę, że to jest taka bardzo bolesna trudna dla nas konfrontacja która, która jeszcze pogłębia, jakby nie normalność tych świąt coś takiego tutaj właśnie odszedł tak tak, bo chciałem wiedzieć, że mamy tutaj takie połączone elementy, dlatego że wiadomo, że system ochrony zdrowia w Polsce działa fatalnie myśmy tutaj też nieraz o tym rozmawiali zresztą jedna z twoich podstawowych tez głosi, że Polski w Polskim państwie 2 systemy, które są w ogóle wspólnota twórczej bez, których funkcjonowania nie można sobie wyobrazić społeczeństwa, czyli system edukacji system opieki zdrowotnej są regularnie z wielu wielu lat i w jakim chce teraz płacimy za to cenę i to podwójną cenę no bo z 1 strony system opieki zdrowotnej już jest na granicy wydolności jeśli już po prostu nie nie można powiedzieć, że jest niewydolne, a z drugiej strony kwestia edukacji też odbija się ten brak inwestowania w edukacji pomysł na edukację odbija się na tym że, że dzieci, które zostały pozostawione w domach myśmy o tym rozmawiali tydzień temu z prof. Tomaszem Wolańskim psychiatrą dziecięcym, że to dzieci no właśnie funkcjonują w takim taki w takim środowisku, w którym nie ma na nie na to edukację żadnego pomysłu nie wiadomo co z nimi zrobić w związku z tym mamy jednak radykalny wzrost różnych problemów psychicznych wśród dzieci w związku z tym natomiast zarazem na ulicach widzisz mnóstwo takich ludzi, którzy całkowicie ignorują te zasady zarazem organizowane są imprez o tym się sporo ostatnio pisze w Warszawie takie zamknięta, na które wejście jest płatne tam dziesiątki setki ludzi bawią się w ogóle nie przejmując się żadnymi represjami restrykcjami później wracają do swoich domów zarazem organizowane są demonstracje ludzi, którzy twierdzą, że rzeczywistość nie istnieje tylko, że właśnie zupełnie inaczej niż niż jest naprawdę i zastanawiam się nad tym jak to wszystko ze sobą pogodzić no bo jeśli faktycznie będzie także ludzie nie będą stosowali powszechnie do reguł bezpieczeństwa to po prostu niezależnie od tego jakie my będziemy pomysłowe rozwiązania wprowadzać to ta pandemia tak się będzie rozwijała jak będzie to tak jeszcze przez pewien czas na poziomie 30 000 plus zachorowań dziennie się utrzymywało tych oficjalnych not realnie te 5× więcej to po prostu rzeczywiście ludzie będą umierali na ulicach śle się tym co powiedziałeś widać widać to, że bardzo trudno nam 6 i na tym polega impas tym systemie czy Unii Europejskiej przejść od przejść od takiej dyskusji od o moralności to zamienienia pewnych kwestii problemy pytania polityczne na razie musimy niestety kwestie polityczne rozpuszczać pewnej moralności, skąd się to jak przywoływanie siebie nawzajem do porządku, skąd się to bierze diagnoz te, które się najczęściej powtarzają nie słyszałam swoją drogą żadnej takiej optymistycznej to diagnoz, które mówią o tym, że weszliśmy w epokę wstrząsów u, odpowiadając wprost na twoje pierwsze pytanie to trzeba by się było zastanowić czy w ogóle będziemy używali tego pojęcia normalności czy chętnie będzie to robił wchodzimy weszliśmy w epokę wstrząsów i problemem jest nie tylko przyjęcie do wiadomości, że jest pandemia co po prostu przyjęcie do wiadomości, że zamieszkaliśmy wszyscy w kasynie niedawno wywiadu udzielił taki francuski ekonomista, który jeszcze chyba nigdy nie powoływała silny niemożliwe myślę, że na wszystkich francuskich ekonomicznym powoła sir 1 pytanie co robić powiedział, że trzeba kupować grunty siebie, dlatego że problemem będzie żywność, a więc woda żywność Fidel mnie, że wojny o rzadkie surowce półprzewodniki susze dostawy elektryczności, więc dni, czyli tzw. prezesi od dawna mieli rację ci ludzie, którzy się np. w stanach Zjednoczonych, ale nie tylko przygotowują od lat na apokalipsę gromadzą jakieś dobra kupują ziemię, gdzie się właśnie się tam urządzają zapewniają sobie własne źródła energii dostęp do do wody albo jakieś urządzenia, które są w stanie wyprodukować czystą wodę no bez mała ścieków itd. itd. gromadzą pod ziemią jakieś zapasy jedzenia, które mają im starczyć na dziesiątki lat rozumiem, że oni po prostu mieli rację myśmy się wszyscy z nich śmiali, a oni mieli rację mam dla nich złą wiadomość bardzo mu wiadomość tak, dlatego że powiem co w tej dyskusji, czyli prawo usłyszał, ale przecież państwo będzie, zwłaszcza ludzi no tak państwo, które będzie słabło, która będzie nawiedzany przez różne katastrofy, żeby ratować swoją twarz jeśli nie zmieni się system to bardzo prawdopodobne, że będzie dochodziło do takich gwałtownych lokalnych wywłaszczeń po to, żeby móc podtrzymać w ogóle przynajmniej szczątki resztki współistnienia, ale wspomniałeś też o tym też chce coś powiedzieć w związku z nową normalnością wspomniałeś o problemach dzieci rodziców ja zauważyłam chyba miesiąc temu taką dyskusję w zachodnich mediach, o której o rodzice, zwłaszcza w wieku dzielił się tym co zrobić, żeby nie być dzieci osoby, które nigdy nie podniosły ręki na dzieci, które nie mówiły godzi do swoich dzieci podniosłym głosem boją się, że zrobią dzieciom coś złego, dlatego że na małej powierzchni pracują zabawiają dzieci coraz powszechniejsza jest też wiedza, że dzieciom do trzeciego roku życia ta sytuacja za bardzo nie szkodzi, dlatego że całe ich życie efektywne jednak jest skupione wokół rodziców wokół opiekunów na to dziecko cztero pięcioletnie ponosi największe straty i u rodzice w związku z tym muszą nie tylko zastępować szkołę w tym sensie, że muszą pomagać czy wręcz uczyć dzieci, ale muszą im organizować świat bodźców takich, które pozwalają im nie tylko się rozwijać wysłuchałam wykładu neuro biologa, który mówił, że po prostu nie tworzą się pewne konieczne połączenia, żeby jak po roku po 2 można nadrobić no ale jeśli ten czas będzie ich dusz no to no to będą z tym problemy i zmieni się w ogóle jakiś dominujące osobowości w tym społeczeństwie przede wszystkim coraz więcej coraz większym problemem będzie taka osobowość paranoidalne no, więc tam, gdzie tam, gdzie udzielane sobie porad czytała m.in. że trzeba dzieci zabezpieczyć młodsze posadzić w łóżeczku starszemu dać jakiś napój zamknąć dokładnie drzwi sprawdzić oczywiście najpierw czy dzieci będą bezpieczne i po prostu wejść zadzwonić jeśli się okaże, że nikt nie odbiera telefonu to wtedy zapalić zrobić cokolwiek nawet wrócić do dawnych uzależnień, ale chroni dziecko przed sobą naj wydaje się, że to jest ten moment, kiedy nie możemy nazwać tej sytuacji zachowaniem adaptacyjnym ta to nie jest nowa normalność to nie jest coś co można by było zalecać rodzica na stałe dlatego trzeba powiedzieć właśnie, że jest to krytyczny moment tak dla wielu także tych społeczeństw, które uważaliśmy uważamy w dalszym ciągu ze społeczeństwa, która lepiej Sobieraj trudno lepiej sobie radzą, bo teraz teraz widzimy, że jeśli chodzi o Polskę to mamy lepsze wyniki ekonomiczne natomiast dużo gorszy jeśli chodzi o śmiertelności nie widzimy, jakie są jeśli można tak powiedzieć ustawienia tego systemu, a więc mamy mamy, jeżeli chodzi o śmiertelność wyniki chyba najgorsza w Europie i jesteśmy w topie światowym, jeżeli chodzi o dzienną śmiertelność to zawsze zresztą był była dysproporcja pomiędzy oficjalnie stwierdzonymi zakażeniami dziennymi i w ogóle oficjalną liczbą osób, która w, które chorują, a to śmiertelnością, która zawsze była wysoka, ale ona osiąga naprawdę jakieś zupełnie niebotyczne rewiry powiem tak jak słuchałam wypowiedzi kandydatów do urzędu prezydenckiego łapkami powoływano się i dzisiaj zresztą w debacie publicznej słychać przywołania takich czy innych wypowiedzi m.in. że wirus jest w odwrocie itd. no trzeba powiedzieć tutaj się Polska debata niewiele się różniła od takich nagłych zwrotów akcji, jakie były też w innych krajach zachodnich chyba najkorzystniej wypadła wypadło to nawet Francuzi i to przyznają chyba najkorzystniej pod tym względem wypadły Niemcy ja natomiast słuchałam wypowiedzi wówczas kandydata na prezydenta Andrzeja Dudy, który w rozmowie ze słuchaczami Radia Maryja o pandemii niewiele mu prawie nic nad pojawiło się chyba raz pandemia w kontekście centralnego portu komunikacyjnego i tam pojawiło się taka zapowiedź, że wybudujemy ten pod ten port będzie zarabiał pieniądze dla nas to wtedy my nadwyżka tych pieniędzy to co zarobimy przeznaczymy na ochronę zdrowia ja wtedy zrozumiałam, że nie ma planu nie ma szans rzeczywiście tak tak racami zaś miałem, ale no tak nie utkwiło to od piątku w pamięci często do mnie wraca patrząc na to co się dzieje mam namysłu mam na myśli, zwłaszcza to co no nagonkę na środowiska LGBT, bo można odnieść wrażenie, że zauważono już to, że społeczeństwo jest też zbyt duże, żeby upaść to i próbuje się odbudować bardzo tanim kosztem, jakby delegując strach delegując to poczucie, że państwo mnie nie chroni na pewne środowiska zresztą może spać spokojnie zresztą jest chroniona przez pary dla natomiast wydaje się, że Rze jest tutaj taka, a taki rodzaj retoryki przypominającej to co będę nazywał negatywnym mesjanizm kogoś poświęcimy, ale nie bójcie się to jest mała grupa ludzi Koko jest taka grupa ludzi, którą możemy poświęcić i ocalimy wtedy naszą wspólnotę ocalimy nasze społeczeństwo tak jak mówię jest to jest to próba budowy społeczeństwa bardzo małym kosztem i tak prawdę mówiąc bardzo przygnębiająca, bo bał, bo rozumiem, że podobnie jak ten centralny port komunikacyjny który, który ma dofinansować ochronę zdrowia przyszłości pokazuje, że nie ma projektu tak samo, a ta polaryzacja pokazuje, że nie ma projektu myślę, że to jest jedno taka ważna konkluzja, o których pisali niedawno Amerykanie, dlaczego wygrał by ten nad, dlatego że dlatego, że zobaczyliśmy, że populizm nie ma populiści kosz nie mają projektu populiści też nie mają jednak projektu PN to było to co co ten projekt populistyczne niosło raczej mamy do czynienia z polaryzacją i taką sytuacją tak powiedziała, że jako takie przewrotne odwrócenie, a mianowicie to już wiele razy o tym mówiliśmy, że pole polityczne i reprezentuje interesów ludzi natomiast reprezentuje ich efekty natomiast wyborcy reprezentują interesy pola politycznego w tym, że pozwalają temu polu politycznemu się reprodukować czyni można by było powiedzieć dzisiaj jak patrzą na to co co robi by ten, chociaż oczywiście cały czas taką entuzjastyczną opinią wszyscy autorzy, których czytam autorki to się wstrzymują są bardzo w ciągu, dlatego że numer na razie na razie nie odbudowano jeszcze instytucji, ale polaryzacja, jakiej doświadczają różne społeczeństwa można powiedzieć, że jest raczej symptomem jest tylko gorączka to jest tylko gorączka natomiast właściwą problemem jest przede wszystkim kalosze trudna mamy znaleźć dowody na istnienie państwa i w związku z tym nawet jeśli, którzy mówią, że dzisiaj większość ludzi w polu politycznym influencerzy oni nie mają za zadanie krążyć elektorat utrzymywać mobilizacji elektoratu co mają pewną strategię tworzy się negatywny elektorat po to, żeby powstał pozytywny elektorat nie wiem czy nie potrafiła jasno to powiedzieć w bardzo ciekawie jest opisany mechanizm Acta tak oczywiście Sejm trudno jest rozczarowanie jeśli chodzi o państwo nie tylko w Polsce rozczarowali jeśli chodzi o państwo jest tak duże widać, że ta strategia no użyję tego słowa wiem, że tymi pacierz nie wiem czy inni, że neoliberalizm, który był siłą i Zachodu zaczyna się zwracać przeciwko niemu i tak jak dzisiaj zauważyłeś opowiedziała się o okres przeżyjemy w takiej rzeczywistości, której doświadczamy jakiś to proporcji przestają nam się schodzić pewne tezy karne końce to muszę powiedzieć byłam wstrząśnięta jak taką rolę kościoła 1 dziennikarz francuskiej opowiadał opowiadał o książce, którą niedawno wydał i ta książka nosi taki tak sobie pomyślałam, że na 2001. jak to brzmi dziwacznie, że niejeden historyk za kilka dekad będzie z niedowierzaniem być może o tym czytał dokładnie pamiętam tytułu tej książki, ale na pewno oddam się odpowiedni nastrój tego tytułu ZEA walki społeczne z NBA historia człowieka coś w tym rodzaju, czyli że wtedy, że tak zęby zęby chodzi mu o to, że tego miał zrobić badania może o nierównościach to bardzo małym kosztem potrzebowałby po prostu 1 stomatologa on siedział obok Aten sta oglądając zęby dziecka dorosłego człowieka opowiadał historię tego człowieka czy pracował czy prekariat czy ma stałe zatrudnienie w jakiej rodziny pochodzi itd. bardzo to jest prawda ta dysproporcja myślę, że to niestety taka nieoczywista nasza nasza droga na zachód nasza droga na zachód, a mianowicie wydaje mi się bardzo potrzebne jest to, żebyśmy skończyli z takim przekonaniem, jakkolwiek rzeczywiście nasze nasze wszystkie wskaźniki te, które są w tej UE istotne no pokazują że, że ten dystans i te różnice są bardzo duża, żebyśmy przestali myśleć o, żebyśmy przestali myśleć o tym, że kobieta zachodnia czy te problemy na Zachodzie są jakieś takie lepsze, bo przypomina mi się, że na 1000, ale mają 1000EUR, ale mają 1200EUR do po kojarzy mi się to najbardziej są taką prześmiewczo wypowiedział Urszula, który powiedział o Stanach Zjednoczonych w latach siedemdziesiątych to jest wspaniały demokratyczny kraj u nas jest taka demokracja i taki dobrobyt, że u nas byle żebrak pijaka samo Coca-Colę co bogaty człowiek to jest właśnie wspaniałe w naszym kraju ta wydaje, że trochę jesteśmy na takim etapie ma myśli mam na myśli tutaj bardziej bądź mniej bardziej bądź mniej możliwe ją jako jakieś zestrojenie nastrojów naszych innymi społeczeństwami europejskimi, żebyśmy byli też przygotowani na takie wstrząsy związane z wyborami w krajach zachodnich jak np. we Francji tak, żebyśmy się nie dziwi mnie, żebyśmy przez 2 lata nie zastanawiali się nad tym, dlaczego wygrała Marie Le Pen, a nie np. ktoś inny tak podobnie jak przez 23 lata dzieliliśmy się dlaczego, dlaczego prezydentem został Donald Trump no, więc myślę, że widzimy widzimy, że po pierwsze, Targ Wuhan to jest po prostu tylko alegoria tak, że coś się zaczęło znacznie wcześniej, że wyznaczyliśmy sobie po prostu, żeby się dobrze poczuć tak jak na początku mówiliśmy to tylko 2 tygodnie widziałam już bardzo się podobał ten ma w dwutygodniowej kwarantannie na najgorsze jest pierwsze pół roku da tak samo tutaj wyznaczyliśmy sobie datę Targu Wuhan, chociaż należy mówić o katastrofie ekologicznej już od dawna i tak samo usiłujemy sobie wyznaczyć koniec tego wszystkiego normalność chyba teraz tak wprost odpowiadam na twoje pytanie przez te szczepionki dawno wiemy że, bo wiemy, że nawet, gdyby tak się stało, że ten wirus zniknie po prostu nie będzie na to jesteśmy jednak rzeczywistości która, która ma ma inne powiększonej już ryzyka w stosunku do sytuacji sprzed pandemii pogłębienie nierówności tak dla porządku trochę powiem prawda kobiety mężczyźni przeprowadzono już bardzo solidne badania kobiety mężczyźni między klasami społecznymi i między pokoleniami to młode pokolenie jest szczególnie szczególnie trudnej sytuacji tak pokolenia są w różnych w różnych sytuacjach nie dzielimy dzień tej rzeczywistości ryzyka i żyjemy jak to jedna z epidemią orzekł określiła niedawno żyjemy w fabryce epidemii żyjemy w fabryce epidemii, jeżeli od łączymy się przestaniemy się miksować na Targu Wuhan to musimy sobie powiedzieć nie były żadne metafory takie zręczne określenia mieliśmy do czynienia z epidemią chorób cywilizacyjnych ta epidemia książka ja niestety przypomnę sobie w tej mu nazwiska powiedziała, że kluczem jeśli chodzi o tandemie to kluczem do zrozumienia są choroby współistniejące choroby współistniejące kluczem, dlatego że choroby współistniejące mówią o tym, że społeczeństwa europejskie społeczeństwa zachodnie były pozbawione odporności wyczerpały się znacznie wcześniej to jest klucz do rozumienia tego co się z nami dzieje wyczerpanie niektórzy, komentując kwotę tej wypowiedzi przypominali, że nawet oczy nawet ta czerń mówiła podobno była taka dyskusja, w której pytano Kaczor ale jaka jest granica w tej reformie ekonomicznej to podobno nawet Margaret Thatcher mówiła, że tylko granica, której nie możemy przekroczyć to jest niż śmierć na ulicy, ale śmierć w pracy śmieci przy pracy i ten ten problem, który wydaje mi się nie jest w tej chwili niedoceniony, a który będzie oprócz innych będzie nam towarzyszą jeśli zespół uda się u by wyeliminować pozbyć tego wirusa to jest problem wyczerpania zmęczenia to jest problem braku nadziei, bo też tak rozumiem to twoje pytanie z 1 strony chodzi jak ja pytam o to jak mówimy o tej normalności no to z 1 strony chodzi nam o to, żebyśmy potwierdzili sobie, żebyśmy docenili traumatyczną w tej sytuacji, żebyśmy sobie powiedzieli, że już ledwo zipie my ale, żeby jednocześnie, żeby jednocześnie dać nadzieję, bo to też takie przykre jeśli chodzi o tę nową normalność po to, że zwrócimy się wyczerpują się czy słabną tak na IT jak np. równość, że nie mają nie mają one swoich rzeczników raczej jesteśmy w takiej sytuacji, kiedy jak powiedziała o myślę, że osobiście to może po podobać, że trochę zaraziliśmy się zaraziliśmy się tym programem sterty oszczędności także w ten sposób, że uczyniliśmy to jakby programem takiej społeczną czy jakąś nową etyką czy krótko, mówiąc że jesteśmy tacy bardzo chętnie chodzi o uznanie prawda, że mówimy oni nie nie mogę temu czy temu współczuć, bo ja muszę zachować swoje współczucie dla tej grupy dla tej kategorii myślę, że o 4 IT jest dzisiaj stała się programem debaty publicznej i to jest jeden z naszych problemów dlatego być może tak trudno czasami się obawiamy swobodnie wypowiedzieć i nic nic się nam od tego nie stanie, jeżeli nie będziemy się ze sobą zgadzali chciałabym przypomnieć że 18 wieku tak była taka słynna formuła mówiąca, że przed księciem nie wolno rezygnować, więc jeżeli chcemy mieć to pewność nie bardzo wiemy w jakim systemie żyjemy, ale jeśli chcemy zachować pewność przynajmniej co do tego, że nie żyjemy w monarchii to rezonuje jak najbardziej no tak to jest ciekawe w kontekście także kolejnego tematu, który przed nami, czyli oświecenia i zmierzchu oświecenia taką zostawia prezes Rafał Matyja, że po zmierzchu oświecenia żyjemy i że i, że ekspansją populizmu też nam to bardzo wyraźnie pokazała takiego populizmu, który próbowano definiować w kategoriach pre oświeceniowych właśnie tymczasem on w prostej linii z produktem nowoczesności, ale to oczywiście nas inne rejestry, a nie zawiodło leżała tak oświeceni jest bardzo dwuznaczną epoką natomiast chciałabym też podjąć od, że park co ciekawe i otwierająca jest to co się z usług dzieje w Polskiej debacie, a mianowicie fakt tak, a mianowicie zaskakująca że, że mamy, że mamy do czynienia z takimi 3 sposobami rozumienia teraźniejszości przez przeszłość ja mam taki tak jest staram się każdym razie pojmować relacje pomiędzy różnymi czasami taki sposób jak to widział Walter paniami, które uważał, że najbardziej niebezpiecznym czasem jest przeszłość zajmowanie się przeszłością to jest tak jak rozszczepiania atomu przed może powstać dużo energii widać tutaj takie 3 różne czy różne historie z 1 strony naród i widzimy że, że zmienia się trochę retoryka, że pojawia się taki nastrój przegranego powstania, a ta epidemia przegrane powstania z drugiej strony mamy oczywiście taką coś to ja nazywam zindywidualizowaną historią ludową czy taka historia Hioba zdradzonego przez przyjaciół taka indywidualna reumatologia taka historia zindywidualizowana historia ludowa, której pisze np. Ewa i luz i trzeci nurt to jest historia ludowa tak, żeby tam stały motyw naszej historii ludowej jest to czy chłopi przystąpią do powstania czy będą chcieli w ogóle państwa i w tych rozważaniach Beniamina bardzo dla nas obiecujące może być jego przekonanie, że ludzie wcale nie reagują nie podnoszą się ze względu NATO co siedzi teraz, ale to co ludziom daje impuls do innego sposobu działania myślenia do Solidarności to jest upokorzenie przodków znieważenie przodków wywłaszczenie przodków myślę, że to jest coś co sprawia właśnie, że jesteśmy jeśli nie z powodu wskaźników, które są fatalne to w tym co się u nas dzieje to jesteśmy uparci podobni do tych zachodnich społeczeństw europejskich przez te obietnice, że kiedyś na ten zachód to idziemy widać można różnymi drogami dołączać do kredytu Europa musimy postawić to na tym zamkniemy te rozmowy dzisiaj są bardzo serdecznie dziękuję prof. Małgorzata Jacyna dziękuję bardzo, dziękuję, a teraz informacja po informacjach prof. Rafał Matyja i oświeceniu będziemy rozmawiali oświeceniu tu i teraz rzecz jasna Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA