REKLAMA

Reality show o rolnikach - wreszcie oglądamy prawdziwe życie na wsi?

Przedpołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2021-04-05 11:20
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
33:23 min.
Udostępnij:

Są gwiazdami telewizji, celebrytami i angażują się w politykę -rolnicy z Podlasia. Ale czy program o nich pokazuje istniejącą naprawdę wieś? A może tylko odpowiada na wyobrażenia o sielance i bajkowości życia poza miastem? O programie "Rolnicy. Podlasie"

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
przy mikrofonie Anna Piekutowska dzień dobry raz jeszcze, a teraz zapraszam państwa na rozmowę o wsi, ale o wsi widzianej przez pryzmat kultury masowej, a przyczynkiem do rozmowy jest serial dokumentalny nie rolnicy Podlasie wyprodukowany przez stację telewizyjną Fokus TV jest to najpopularniejszy program na tym kanale, a jego popularność właściwie przewyższa oglądalność całej stacji w tym momencie emitowany jest już trzeci sezon rolników, a każdy odcinek ogląda ponad Rozwiń » 1 000 000 widzów jego bohaterowie jak sama nazwa wskazuje rolnicy i rolniczki z Podlasia Stali się popularnymi rozpoznawalnymi osobami mają fanów fanki w mediach społecznościowych też ich gospodarstwa przeżywają najazdy zaciekawionych widzów dziennikarze piszą chętnie o życiu prywatnym bohaterów serialu, a ostatnio nawet mniej lub bardziej świadomie zaangażowali się w politykę występujące w filmach z liderami Agro Unii grudnia to jest takie Stowarzyszenie organizacja reprezentująca rolników m.in. organizując rolnicze protesty to też na pewno o ich popularności i pewnego rodzaju wpływie na rzeczywistość świadczy muszę przyznać, że fenomen tego programu mnie i fascynuje i trochę niepokoi przede wszystkim, dlatego że znalazł dość specyficzny sposób opowiadania o życiu na wsi, balansując gdzieś pomiędzy takimi bardzo głębokimi stereotypami na temat mieszkańców obszarów wiejskich, a właśnie próbą uchwycenia zróżnicowania taki prawdziwy rów różnorodności klasowej społecznej, na jaką polskiej wsi można znaleźć, żeby lepiej zrozumieć fenomen programu rolnicy Podlasie namówiła do jego obejrzenia Monika Borys dziennikarkę i kulturoznawczyni z Instytutu kultury polskiej na Uniwersytecie warszawskim, która teraz jest moją i państwa gościnią dzień dobry dzień dobry Monika Borys jest autorką książki Polski Bajer disco polo i lata dziewięćdziesiąte jest również badaczką wizualną ości klasy ludowej po 1989 roku, jakie były twoje pierwsze wrażenia po obejrzeniu programu co o nim myślisz błąd trochę zaskoczona szczerze mówiące to znaczy rzeczywiście to, o czym wspomniała, że takie połączenie 2 różnych perspektyw tam tam bardzo mnie bardzo mnie zaskoczyło zaskoczyło mnie takie nagromadzenie obrazów pracy w tym programie obrazu pracy rolniczej z bardzo nie niepopularnym zjawiskiem, ale też mam wrażenie, że jest to część, że jest jakaś taka taki rodzaj nodze bardzo charakterystyczne dla tego typu programów programu Francji działo pewnie jeszcze sobie zdążyłem porozmawiać co mniejsze zaskoczyło bo, bo obejrzałam ten program w większej liczby odcinków na potrzeby naszej rozmowy wcześniej tak słyszałam o nim od mojej mamy, którą serdecznie pozdrawiam i zacząłem zgłębiać zgłębiać temat rzeczywiście okazało się, że jest to program niesamowicie popularne co jest też ciekawe właśnie powodu by został wyprodukowany przez telewizję, która nie jest jakoś tak szczególnie popularna nie jest to telewizja istnieje jeden z głównych kanałów telewizyjnych więc, więc na pewno jest to jest to program jest towar, któremu bardzo wartość przejęć ze względu choćby na tak wielką popularność jeśli myślę o tym jak wieś jest przedstawiana w po kulturze masowej popkulturze to od razu przypomina mi się film dokumentalny Arizona film pieniądze to nie wszystko czy takie programy bardziej rozrywkowe typu damy i wieśniaczki chłopaki do wzięcia i mam wrażenie, że bardzo często z nich emanuje mniej lub bardziej ukryta pogarda jak mieszkańcy wsi są przedstawiani w tej kulturze masowej na początku trzeba powiedzieć, że obrazy wsi są bardzo pod podporządkowane czy jakoś wpisują się obowiązującą politykę i obowiązującą obowiązujący porządek ekonomiczne jest to temat, który właściwie jest jednym z głównych tematów polskiej kultury nie tylko telewizję filmu, ale w ogóle jest temat wiejskiej kwestia lista jest tematem bardzo bardzo ważnym również ze względu na to, że jak wiemy Polacy w większości mają korzenie korzenie wiejskie, a więc np. w PRL-u tak parę zbędnych główny projekt społeczny polityczny Pellowski opiera się do zmiany jeden z filarów tego projektu politycznego była było wyniesienie na piedestał chłopów robotników dlatego ten temat chłopski miał zupełnie inne zupełnie inne wymiary i wspomnień charakter bardzo popularnym tematem było właśnie był awans klasowy pokazywane w takim taki sposób jako sukces tak oczywiście woda pojawiały takie wątki problemowe, że ten awans istnieje taki taki prosty ale, ale zazwyczaj rzeczywiście było w takim paradygmacie odnoszenia sukcesu, bo w czasie transformacji ustroju rzeczywiście wie wiele się zmieniło w tym temacie, ponieważ wiemy rolnictwo zostało bardzo dotknięta nie tylko rolnictwo indywidualne, ale też właśnie przestały istnieć wagary, więc była bardzo duże duża liczba osób, które niegdyś pracował garaże zostały na lodzie zostało pozostawione same same sobie, a w związku z tym, że transformacja była terapią szokową i i błędy nie za nie za dużo płynę pomocy państwa osobom poszkodowanym, że chce również generacje często często, jakbym zgadzały się z taką neoliberalną narracją o tym, że jesteśmy kowalami własnego losu, jeżeli coś nam się nie udaje to jest moje wyłącznie nasza wina i tak też wyglądały często obrazy wsi to zatem przykład, które w przyszłości a, czyli realizowana jest 1 właśnie jest takim obrazem, które z 1 strony być może pokazuje pokazuje nierówności ekonomiczne pokazuje jakąś niesamowitą wiedzę, ale z drugiej strony jest rodzaj powiedziałbym pornografii, kiedy tak Obra jest to obraz, który bardzo przyciąga uwagę to te w tym tym rodzaju właśnie pauperyzacji, więc więc między rzeczywiście te obrazy wsi pod podlegają takiej politycznej politycznej dynamice no i na tym tle program, który dzisiaj mówimy rolnicy Podlasie rzeczywiście zdecydowanie się zdecydowanie się różnie ale, ale też z drugiej strony jakoś te jakoś do tych stereotypów teściowej, a ile jest w przedstawianiu mieszkańców mieszkanek wsi takiej klienteli Iza akcji opowiadania o wsi jako o wręcz egzotycznym miejscu, gdzie żyją ludzie zupełni inni od nas inni od osób, które żyją w mieście inni od osób z klasy średniej i tych dziwnych zwyczajach i jest robienia ze Wschodu Polski, bo mówimy o programie rolnicy Podlasie takiego dzikiego Wschodu i nie z tego bardzo dużej to rzeczywiście rzeczywiście wraz z wydaje, że nam, żeby rosło wraz z transformacją ustrojową i to jest oczywiście bardzo dziwny mechanizm, bo z 1 strony mówi się o tym np. ostatnio Filmoteka narodowa opublikowała taki raport o polskim kinie i sposobie w jaki odbierają Polacy tam się okazało że, że Polacy najbardziej lubią komedie i Intermedia najczęściej mają taki wątek klasowej oczko sami swoi i kogel mogel tak wszystkie te 4 odbywają się na wsi w tym raporcie pada takie zdanie, że ich popularność tych filmów wynika właśnie utożsamienia utożsamienia Polaków chce z chłopami tutaj to jest właśnie problematyczne z 1 strony jest to jakiś rodzaj nieco utożsamienia to co być może te obrazy wiejskie służą takie mu rozbudzenie nostalgii, bo wiele wiele osób ma doświadczenie bycia na wakacjach na wsi czy właśnie ma rodzinę nasi więcej to jakiś bardzo bardzo bardzo obecne w jej życiu doświadczenia, ale z drugiej strony jestem w rodzaju orientalizm racji takiego dystansowania się okazywania rolnika chłopa czy mieszkańca wsi mogą też są różne różne kategorie jako takiej podstacji śmiesznej biednej, ale też poczciwej takiej, która nawet, jeżeli jest biedna to właśnie wiedzie spokojne wesołe życie w tym też teorię realizacja ma bardzo różny charakter czasem jest to taka rywalizacja właśnie z tą Arizony gdzie, gdzie no to obrazy są takie, aby fatalne powiedziała nam tak to znaczy naprawdę grają takimi kategoriami jak, w jakich jakaś obrzydliwość, a z drugiej strony są też takie obrazy, organizując które, w które kładą nacisk nowa śmieszność na pewien komisji tak nie tylko sytuacyjne, ale komisja taki związany z charakterem tych tę postać właśnie twórcy programu rolnicy Podlasie bardzo zgrabnie lawirują pomiędzy tym, aby pokazywać świat pokrywający się ze stereotypami ludzi mieszkających na wsi, czyli tych niewykształconych biednych, ale ciężko pracujących też przywiązanych do tradycji do do takiej swego rodzaju ludowości, ale jednocześnie trochę tego uciekają, bo dają świat dają wgląd w świat rolników, którzy też należą np. klasy średniej prowadzą właściwie nie gospodarstwa, ale takie małe przedsiębiorstwa są wykształceni to jest jakiś nowy rodzaj spojrzenia na na wieść o mediach masowych tak nie powiedziałabym to znaczy rzeczywiście zgadzam się z tym z tym co może to jest taki program hybryda i wydaje mi się, że to wynika z pewnych decyzji producenckich i jakiej takiej chęci trafienia do różne grupy społeczne, bo z 1 strony tak jak mówisz mamy ten obraz taki właśnie niemal archetypiczne sielsko biedny klimat tak i tutaj głównym za głównym głównymi bohaterami, którzy są pokazywani w takim w takim nurcie są jest Gienek ja, że ze wsi ludzie ci, którzy z tego z tego co się zorientowałam co są najbardziej popularnymi bohaterami tego programu i ich jak reprezentacja zajmuje najwięcej czasu natomiast kilka równoległych właśnie opowieści i mam wrażenie, że w lotach dzieje się najwięcej na ekranie zdecydowanie też takie wrażenia, więc na chwilę się trzymam przy tym był, bo wydaje się, że to jest to jest właśnie ta 1 część tego programu, więc jest to taki jest taki świat pokazywany przez swoją bankowość, bo mamy wioskę położoną nad Narwią stare domy z okiennicami niebieskie krowy bardzo taką nostalgiczną atmosferę bohaterowie posługują gwaru Podlaską tak, czyli mieszanką czerpiącą z języka polskiego białoruskiego rosyjskiego i ukraińskiego, więc mamy to na pewno taką inność tych bohaterów wysokimi świat, który żyje trochę sam dla siebie tak wspomina taki nurt filmowych które, które widział właśnie taką oniryczna Ukraina, która nawet się tam prefekt istnieje to jakby ktoś urządza trochę innymi zasadami niż ekonomiczne aktu warto wspomnieć np. firmy Jana Jana Jana Jakuba Kolskiego z lat dziewięćdziesiątych tak otrzymane w takim stylu realizmu magicznego czy komedia Jacka Bromskiego u pana Boga za piecem takt strzelam nowość bankowość to Podlasie jest właśnie pokazany jako taka osobna malownicza kraina bardzo odmienne od centrum to jest to jest wydają się tak jak już wspomniano jest pewien obraz archetypiczne od bardzo korzysta z różnych innych przedstawień ci nie tylko filmowych, ale też realnie piszą, o które pokazują je jako osobny świat, w którym które jest bieda, ale ona jest dziś to pewnie też trochę później bowiem, dlaczego to jest problematyczne w każdym razie te światy jakoś taki bardzo Sielskiej uspokojony i druga druga drugim mocy w tym programie to są wszyscy ci bohaterowie, którzy prowadzą nowoczesne nowoczesne gospodarstwa gospodarstwa wielkoobszarowe mają bardzo dużo zwierząt są to młodzi ludzie ludzie, którzy korzystają z innych programów np. unijne tak prowadzą gospodarstwa ekologiczne czy nawet motyw permakultury więc, więc jest to jakiś taki obraz Shi nowoczesne to co bardzo przykuło moją uwagę wysoka niesamowita ilość różnych szczegółów, a propos tego jak wygląda ta praca to jest nagranie się pojawiają tak informację ile kosztuje np. zboże czy ile hektarów ma ma dane gospodarstwo o jakieś takie bardzo szczegółowe szczegółowe informacje, które wydaje mi się, że lewica Miejskiego są mało interesujące, ale one są istotne dla widza dla rolnika, który ogląda programy dlatego pomyślałam sobie, że to, żeby to może być taki ruch w stronę w stronę tego co się dzieje w internecie to znaczy w związku z tym, że telewizja jako medium jest zawsze zawsze takim medium zapóźnione teraz wobec internetu, a w internecie szczególnie szczególnie na takich platformach streamingowych bardzo popularna jest jest taki trend wśród już od kilku lat, gdzie młodzi zazwyczaj rolnicy pokazują swoje życie okazują swoje maszyny właśnie ten fetysz maszyn tej nowoczesności korzystam bardzo obecne te kanały mają bardzo mają naprawdę setki tysięcy tysiące obejrzeli wyświetleń i jest to jest skierowane do rolników rolnicy są przede wszystkim przede wszystkim tym zainteresowani, więc myślę, że tutaj telewizja właśnie zrobiła ukłon w stronę, czyli program rolnicy Podlasie jest skierowany do rolnik ja myślę, że ja myślę że, że częścią tak myślę, że częściowo tak, a częściowo chce też zaspokoić takiego widza, który jest przyzwyczajony do obrazu wsi właśnie takiej Sielskiej bardzo zbiedniał olej tutaj jakby wydają się taka była decyzja producentka spróbujemy jak by skierować ten ten przekaz do do 2 Crew społeczne, bo ta de Zet co takie mu to podwójna z tego programu jest bardzo widoczna nawet na poziomie operacyjnym on często właśnie się rozlatuje, bo problemy ludzi problemy gięte i Andrzeja są zupełnie inne od tego czym zajmują się ci rolnicy, którzy mają bardzo duże nowoczesne gospodarstwa i tutaj stawiamy kropkę, ale tylko na chwilę, bo wracamy po krótkiej przerwie moim gościem jest Monika Borys dziennikarka kulturoznawczyni Uniwersytetu Warszawskiego przy mikrofonie Anna Piekutowska jeszcze raz dzień dobry moim gościem moją gościnę jest Monika Borys dziennikarka kulturoznawczyni Instytut kultury polskiej na Uniwersytecie warszawskim dzień dobry raz jeszcze część dzień dobry rozmawiamy o o serialu o programie riali piszą, który można obejrzeć w jednej z polskich telewizji program nazywa się rolnicy Podlasie i zastanawiamy się razem z moją gościnę na ile odzwierciedla on realia pracy rolników realia życia na wsi na polskiej wsi i odnosząc się do tego, że bada przemiany na wsi po osiemdziesiątym dziewiątym roku chciałam zapytać czy w tym programie można znaleźć prawdę na temat przemian na temat zmian na temat modernizacji, jaką Polska wieś przechodzi prawdę, że jest bardzo trudnym zagadnieniem szczególnie jeżeli, jeżeli zajmujemy takim formatem telewizyjnym telewizyjnymi kraju sią, które z tą prawdą, próbując zrobić prawda jest w nim wykorzystuje ją jako takie jak jakiś rodzaj konwencji i tutaj to jako właśnie też spróbowała rozsupłać boty, bo ten realizm w tym programie jest jest jako podwójny to ja znaczy z 1 strony ten program ujawnia bieda i mocno się do swojego pytania wydaje się, że jest bieda transformacyjne główni bohaterowie, o których już mówiliśmy Janek Andrzej mieszkają bardzo Starym domostwie tam zbawiennym spółka z programów z odcinków pada takie stwierdzenie, że są ponad stuletnie budynki one są też bez bez dostępu do bieżącej wody bohaterowie nie mieli w domu łazienki nie mieli szamba i fani zrobili zrzutkę w internecie i w tym momencie chyba to szambo jest budowane po prostu śpi wsparli w ten sposób pomogli w ten sposób właśnie z 1 strony mamy mamy skrajną biedę naprawdę skrajną też taką pokazywano za pomocą obrazów jest aż tak dużo błota komisja bardzo bardzo rzuciło rzuciło życzyło oczy, więc takie obrazy, które nie są zbyt przyjemna taka z drugiej strony tego typu reprezentację są powiedziałabym etycznie też takie podejrzane to znaczy, że jeśli zawsze zastanawiam kiedy, kiedy oglądam tego typu przedstawienia to jest taki czy to takie obrazy biedy sprawiają nam przyjemność tak co z nimi robimy, jakie mamy problematyczne one są problematyczne tak jak i jaki właściwie mamy, jaki mamy do nich stosunek czysto nie jest także zarówno producenci jak widzowie czerpią z tego obrazu biec jakieś jakieś profity tak mówię o materialne profity, ale takich profitach emocjonalnych, więc więcej to jakoś jako problematyczne moim zdaniem moim zdaniem w tym kontekście warto zapytać, jaka jest motywacja samych uczestników tego programu tak, dlaczego oni się zgłosili do niego chcieli wziąć w tym udział, dlaczego zdecydowali się przed kamerą ujawniać naprawdę swoją trudną rzeczywistość tak i jednak myślę, że z tego programu płynie, mimo że on sprawia wrażenie to pewnego stopnia nowoczesnego to płynie z niego dość konserwatywne przesłanie znaczy warte zapadło mi pamięć taka 1 scena kiedy główny bohater, czyli pan Gienek idzie ze swoimi wnukami kąpać się w rzece wcześniej były takie sceny, które mówiły o tym jak duży jest jego majątek i in na raty, które są silnie obecny w tym programie jest to bardzo charakterystyczne dla programu Francji sią mówi takie słowa i na co szczęśliwym ludziom miliony tak, gdzie to jest właśnie pewna takie podtrzymanie status quo prawda pokazujące, że świat bogatych, czyli do myślenia, które oglądamy na ekranie świat biednych, który właśnie oglądamy sprawie w sposób kompletny komplementarny tak uzupełniające się, więc chce, więc tak jak mówi radny mam wrażenie że, że jest to, że jest to dość dość problematycznej budzące jak zwykle zresztą przy tego typu przedstawienia pewne pewne wątpliwości wątpliwości etyczne i po podróży na temat tego, że rolnicy Podlasie są jednak programem typu reality show chyba jako gatunek właśnie tego typu programy miały za zadanie oddać pewnie chce w pewnym sensie głos jego bohaterom, a nie kreować opowieść o nim jak tutaj się to udaje i na ile oddanie właśnie głos samym mieszkańcom wsi, kiedy mogą opowiadać o sobie i pokazywać w jaki sposób żyją ana ile to jest realizowanie fantazji na temat wsi osób, które nie znają realiów na pewno bardzo trudno jest mówić o takim bezpośrednim oddanie głosu, dlatego że jest to jest to program telewizyjny, więc mając do czynienia z montażem pewnym scenariuszem tutaj takim silnym takim ważnym motywem jest silny marynat tak to znaczy, że rolnikach Podlasie jak w podobnych tego typu formatach na lata tłumaczy to co widać na krajach jak opowiada o tym co robią rodzice daje też, że dodaj swój komentarz, a propos tego, czego na ekranie nie widać, ale tu rzeczywiście w tym przypadku nie ocenia jak to bywa w innych podobnych programach np. programie chłopaki do wzięcia czy rzeczywiście ten komentarz taki bardzo oceniające infantylizm żyjących bohaterów w tym przypadku jest raczej także narrator opisuje etnograficzną pracę rolników małe warto też dodać, że właśnie obecność tak tak silnego narratora pozostawia widzom niewiele miejsca na własną interpretację tak przekaz jest taki bezpośredni dosłowne bardzo prosty w odbiorze więc, więc można oglądać ten program zmywając naczynia czy, robiąc inne rzeczy, na których można się skupić, a tak to kątem oka można też oglądać oglądać ten program jest charakterystyczna cecha programów typu reality tak one one po opierają się na po bardzo podobnym schemacie też się warto wspomnieć, ale myślę, że to akurat słuchacze słuchaczki też sami pewnie z własnych doświadczeń wiedzą że, że reality TV i jest bardzo teraz popularnym gatunkiem telewizyjnym, bo właściwie bardzo ramówki wszystkich programów opierają się wszystkich kanałów telewizji opierają się na tego typu programach są to oczywiście różne formaty czasem to są realia i muszą czasem to są para dokumencie jest to rzeczywiście ją takie wrażenie, że to bardzo nam też komplikuje sprawę, bo po właściwie nie ma żadnej fikcji prawda nie ma fabuły, która też pozwala inaczej wyobraża sobie pewne rzeczy mogę porusza wyobraźnię daje ciszą raczej tej wyobraźni nie porusza my to uzupełni to jest zupełnie inny rodzaj języka wizualnego, ale z drugiej strony daje szansę utożsamić z bohaterami jak czytam różne komentarze na temat programu, którym dzisiaj rozmawiamy to tam się ciągle przewija takie zdanie taka opinia wreszcie ludzie, którzy wyglądają tacy jak my to nie są aktorzy aktorki osoby, które nie są zatrudnione, aby dostarczać nam rozrywki, które pięknie wyglądają mają urodę zgodną z kanonem tylko to jest właśnie namiastka tego prawdziwego życia możemy się z nią utożsamić na pewno tak jest to już to nie tylko ten program rzeczywiście już od dawna ten rodzaj budowania tego mechanizmu też sumienie jest bardzo popularne i może wywoływać właśnie takie takie wrażenie prawdziwości tych cech osób tak jest to to byłabym ostrożna natomiast rzeczywiście na pewno trzeba przyznać, że że ten program takimi wnikliwe i wnikliwą oglądaniu ujawnia pewne problemy, bo problemem zresztą wiemy też mają długie trwanie na wsi i jedną z takich takich modeli, którym jak dużo myślę, które się też szczęście pojawić w tym czworga miejsce samotności mężczyzna wsi jest to problemy społeczne demograficzne naprawdę dojmujący jest też to jesteś częstym tematem właśnie właśnie realia są, których my akcja dzieje się dzieje się właśnie na wsi czy prowincji rolnik szuka żony rolnik szuka żony tak czy chłopaki do wzięcia to jest chciałem też kilka o tym powiedzieć to jest taki, odwołując się do chłopaków do wzięcia jest takim bestia Riusz samotnych mężczyzn prowincji właściwe Witaj jest się w tych obrazach taki fatalizm tak bardzo bardzo charakterystyczne z kolei rolnik szuka żony jak on zamienia te problemy z pewną taką wesołości beztroskę takie historie pokazywane wcześniej o charakterze patologicznym nabierają tam takich niebiosa uniwersalnych wartości tam w wyniku skażona jest takie kluczowe dosyć się o odrzucenie i choć wiele wiele elementów tego tego problemu Vogla programu pozwala pokazać, że jako taką nowoczesną odpowiadającą zmieniającym się realia w szale jednak się przy przechyle na rzecz takiego tradycyjnego modelu chce by mężczyzna decyduje o tym co co się dzieje w programie taki jest centralny centralny i dominujący nadal oczywiście ten demograficzny problem starych kawalerów on się pogłębia, ponieważ młode kobiety są od swoich rówieśników niż te mieszkające na wsi bardziej mobilne otwarte na zmianę co pokazują nam też badania socjologiczne i z tej perspektywy taki program właśnie rolnik szuka żony, chociaż on czaruje pełnym wrażeniem nowoczesności innowacyjności co jednak pozwala snuć takie niegdysiejsze fantazje o Starym w Starym porządku płciowym nie no ale mamy Emilka, czyli jedną z najbardziej popularnych bohaterek młodą dziewczynę, która opiekuje się porzuconymi zwierzętami prowadzi gospodarstwo sama przyjechała nawet wychowywała się w mieście jest sołtyską ma swój rolniczy kanał na YouTube i w ostatnim sezonie jest w ciąży i nie pokazuje partnera, którego ma w programie i ale mówi np. otwarcie o tym, że nie planują ze sobą na razie ślubu żyją w związku sformalizowanym, więc mam poczucie, że przykład Emilki pokazuje, że role płciowe na wsi są o wiele bardziej skomplikowana niż tradycyjna rodzina wiejska z tą męską głową rodziny szefem gospodarstwa i żoną gospodynią oczywiście oczywiście, że tak ja akurat się odnosić do pewnych fantazji o tym jak jakie na wsi natomiast rzeczywistość jest jest na pewno inna i też przecież nie ma o tym że, że kobiety, które mieszkają na wsi są bardzo silne i też muszą bardzo wykonywać dużo pracy pracować nie tylko w gospodarstwie, ale też za rodzinę ogarniać i myślę, że tutaj postać Emilki rzeczywiście jest taką jest taką bohaterką bardzo silną bardzo mocną też się trochę własnych reguł będącą w tę w tym programie, więc jest na pewno w takiej bowiem też świeżości, jeżeli chodzi o przedstawienie to na koniec jeszcze zapytam cie, czego ten program wg ciebie nie pokazuje pomija co mógłby co mógłby pokazać to jest program, który nie pokazuje jakiś takiej mobilności i kontaktu z bohaterów z innymi trochę światami tak to znaczy rzeczywiście tam wszystko skupione jest na pracy i na rodzinie, a Anglia marzenie tylko się składa z tych elementów w ręce myślę, że tutaj to tutaj tego tutaj tego brakuje np. pokazanej społeczność wiejska tak jak łamane jest nie rytuały obyczaje zmieniające się obyczaje też, bo często jest głównym nurcie jest kojarzona z kościołem, a przecież to nie jest tak, że jest to jakiś monolit, ale to wszystko się bardzo dynamicznie zmienia również na wsi bez tego tylko modą Voo na pewno na pewno brakuje może tak jak każdy program taką pokazuje pewien wycinek zresztą dosyć przemyślany i pokazuje pełni pani doświadczenia na pewno też takim ważnym wątkiem, który pokazuje, które może zmienić myślenie ludzi opcji jest wątek ekologicznej wątek relacji zwierzętami ze zwierzętami, które wydają się dosyć skomplikowane, bo z 1 strony program jest taki model, że właśnie powstają gospodarstwa ekologiczne, ale one nie są nie powstają ze względów zęby bez względu na wyznawane wartości czy jakość teologia tylko one są po prostu wynika powstawanie wynika ze wsparcia finansowego, jaka płynie z Unii dla projektów ekologicznych, a więc widać rzeczywiście dobrze zorganizowane rolnictwo programy rolnicze mogą jakoś zaszczepić nowe idee tak poza tym i zajęcia idea druga rzecz to właśnie relacji ze zwierzętami tak one nie są takie takie proste jak się wydawało, że to są po prostu zwierzęta np. które są hodowane idą potem na ubój, ale rzeczywiście tam się budują głębokie relacje ze zwierzętami i wtedy ta rzeczywistość zupełnie zupełnie inaczej zorganizowana, bo zwierzęta, które dyktują warunki no tak, a z drugiej strony myślę sobie, że wrażliwy widz czy Wicka z klasy średniej miałby problem miałaby problem w tym jakiś sposób są przedstawiane zwierzęta ich los w tym programie no bo jednak widać tam tworzone są sztucznie zapładniania, że czasami brutalnie sieje traktuje, że właśnie idą do ubojni, więc taki bardzo szczery wizerunek tego jak czasami po prostu na wsi te zwierzęta są traktowane tak jest to bardzo szczery obraz i wydaje się, że właśnie taki problematyczny oznaczenie nie jest łatwo go odrzucić takiej pozycji nawet ekologicznych, bo oczywiście te tak jak mówi tak zwierzęta są mają takie przeznaczenie, jakie mają, ale z drugiej strony mamy tam teraz są jak bardzo pogłębione np. właśnie bohaterka Emilka bohaterkę z właściwości stado kóz i naprawdę ona widać żonę kocha i jest to jest nagrodzenie niepopularny plan wizerunek, a z drugiej strony rzeczywiście anonimów no do Dorna wnioski nie są zbyt optymistyczne tak ci rolnicy nie są wegetarianami ani herbaty to prawda bardzo dziękuję za naszą rozmowę moim państwa gościnią była Monika Borys dziennikarka kulturoznawczyni z Instytutu kultury polskiej na Uniwersytecie warszawskim bardzo dziękuję ja już państwem żegnam zapraszam już za chwilę na informacje Radia TOK FM Anna Piekutowska do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PRZEDPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA