REKLAMA

Dzieci mają wychodne! Dlaczego rodzinne spacery są ważne?

Rusz się, na zdrowie
Data emisji:
2021-04-04 11:40
Prowadzący:
Czas trwania:
15:54 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ruszy na zdrowie niedzielnym magazynie świątecznym magazynie Radia TOK FM kłaniam się państwu w towarzystwie pani Moniki Rościszewski Woźniak prezes fundacji rozwoju dzieci imienia Jana Amosa Komeńskiego dzień dobry kłaniam się pani prezes dzień dobry serdecznie dzieci mają wychodne taki jest temat naszej rozmowy co kryje się pod tym hasłem, za którym stoi pani Fundacja to jest nasze nowe bardzo ważny program, który otworzyliśmy 2 tygodnie temu, a chodzi nam o to, żeby Rozwiń » dorośli wzięli odpowiedzialność za to, żeby wypuścić dzieci i z domów, żeby dzieci mogły chodzić na wyprawy naturę, żeby wreszcie przestały być zamknięte samotne smutne i bezruch bezruchu tak nie ruchowe i chodzi nam o to, żeby zachęcić rodziców na początku szkoły mają lockdown, ale potem też nauczycieli przedszkoli szkół do tego, żeby regularnie raz w tygodniu wychodzili w naturę na co najmniej 3 godziny czy to jest program będący odpowiedzią na to co dzieje się w Polsce na całym świecie od roku, czyli o mniejsze lub większe obostrzenia także lockdowny przeplatające się brakiem nauki w szkołach, a więc jedynie ta forma online czy to jest też odpowiedź na to czy mieliśmy do czynienia wcześniej, bo przecież nie jest nowością, że dzieci raczej z naturą nie obcują, a sięgają po rozrywki bardziej wyrafinowane elektronicznie niższy niż takie, jakie pamiętamy z własnego dzieciństwa tak to jest jednocześnie impulsem do tego jest dramat, który mamy w tej chwili nie używam słowa tragedia nie lubię tego, ale dramat na pewno, bo rzeczywiście to w ciągu ostatniego roku kondycja dzieci dramatycznie się obniżyła zarówno psychiczna, jakiej kondycja fizyczna odporność na stres umiejętność regulowania sobie relacji tak dalej ktoś bardzo pogorszyła natomiast generalnie jest tak, że rzeczywiście jako jednostki ludzkie tracimy to jest drugi problem tracimy kontakt z tym co nas urodziło tak, czyli naszą naturą z naturą, która nas otacza i z tego powodu też myślę, że pokolenie nas dorosłych dopiero zdaje sprawę z tego jak bardzo my traktujemy naturę przedmiotowo także to nie jest nie jesteśmy częścią natury tylko urządzimy ją wykorzystujemy to jest drugi wątek trzeci wątek jest taki, że małe dzieci, zwłaszcza powinne uczyć się i powinny się rozwijać w kontakcie z rzeczywistymi doświadczeniami, a nie z tym co i nauczyciele wyłącznie przedstawiają ani tym bardziej z tym co widzą w komputerze komputer nie jest niczym złym natomiast, jeżeli jest jedynym źródłem informacji dla małego dziecka to zaczyna być dramatycznie, bo dzieci kompletnie nie wiedzą jak tak naprawdę wygląda proszę wyobrazić, że nie wiedzą jak wygląda naprawdę drzewo, dlatego że no może akurat drzewo to jest przykład, ale Żuki jaszczurki, ponieważ one oglądane w ekran są płaskie, a tak naprawdę one przecież jak pan ruszają się są o znikają przychodzą itd. dzieci powinny uczyć się właśnie w ten sposób, czyli to są 3 elementy jedno to jest ich zdrowie i kondycja fizyczna, która w ciągu ostatniego roku poszła do domu drugie to jest to, że my od lat zarówno dorośli jak dzieci tracimy kontakt z naturą i tym co jest dla nas źródłem, jakoby rzecz tak naprawdę, a trzecie jest to, że edukacja stała się płaska, że nie ma doświadczenia nie ma doświadczania nie ma dotykania nie mogą Hania tylko one wyłącznie mózg musi pani przyznać, że kryzys zbiegają się ze sobą jeszcze 1 rzeczy warto powiedzieć, bo właściwie uwypuklić ją w ślad za tym co pani mówi mianowicie te kryzysy psychiczne, które dotyczą nie tylko ludzi dorosłych ale, ale także dzieci jeśli mowa o depresji nie możemy zawężać tych, których ona dotyka tylko jeśli chodzi o grupę wiekową wymusi naście plus to są także nie oczywiście oczywiście to są bardzo małe dzieci nawet bardzo małe dzieci, dlatego że małe dziecko rozwija się dzięki relacjom z rówieśnikami rówieśnicy są dla niego lustrem są dla niego odbiciem są dla niego też taką możliwością sprawdzania się świecie więc, że dziecko pozbawione rówieśników, a nie miało dużo do czynienia z rówieśnikami, bo nie wiem nie są mają po 678 lat prawda to one nie mają się na czym oprzeć my dorośli jeszcze pamiętamy jak było kiedyś jak mogliśmy się spotkać ze znajomymi małe dzieci dla małych dzieci ten rok to znacznie więcej prawda, więc strasznie ważne to, żeby dzieci miały swobodny miała możliwość swobodnego kontaktu z rówieśnikami, żeby mogły się z nimi po liczy mogły razem się pośmiać, bo przecież śmiech wspólny śmiech i wspólne bycie takie poczucie, że jesteśmy grupą jest dla nas wszystkich my dorośli wiemy, jakie to jest ważne dzieci nie mają może tej świadomości, ale dla nich to jest chyba jeszcze ważniejsza, więc dlatego będziemy namawiać namawiamy osoby, które będą wychodziły z dzieciakami na takie wyprawy mówią, że centralny wkracza chory albo wyprawy do lasu albo wyprawy na oponę, żeby one przez pierwszy czas nie zajmowały się tym, żeby edukować dzieci tylko, żeby pozwolić im poczuć te przyjemności życia, żeby odzyskały radość i wczoraj uczestniczył w takiej konferencji robionej przez organizację zwrotu, który amerykańską taką zresztą była jedyną osobą spoza Ameryki, która tam była pani powiedzieli, że toczy w tej chwili najważniejsze mówi właśnie kontekście dzieci po covidowe tak, że w tej chwili najważniejsze jest kultywować przyjemności i takiej radości właściwie radości, bo już dzisiaj i budowanie odporności dzieci są strasznie słabe w tej chwili nikt nie może im pomóc dorośli są pogubieni kompletnie nie wiedzą co się będą działy, gdzie dzieci mają szukać wsparcia dlatego się właśnie to jest jedno z głównych źródeł do presji dzieci nastolatki są w strasznej formie, ale równie okrutnej formie są dziewięciolatka dziesięciolatki, a czasami nawet sześciolatki, bo przecież trzeba wziąć pod uwagę to, że nie wszystkie dzieci mieszkały mieszkają i żyją w rodzinach, które są szczęśliwe, którym się, w których się nimi dobrze opiekują się rodzice rodzice są też w kryzysie rodziny są w kryzysie dlatego to co my proponujemy to jest takie wie pan wejść skok do przodu nie ryby, jakby nie także budzimy się w tych strasznych i ciężkich chwilach jeśli wszyscy wyjdziemy na do lasu posłuchamy jak śpiewają ptaki w tej chwili jest wiosna, nawet jeżeli to pogoda nie jest taka Super dzisiaj i wczoraj była znakomita jak będzie Wielkanoc nie wiadomo jak będzie trochę później nie wiadomo, ale tak czy inaczej wszystko się budzi spróbujmy się razem z tymi dziećmi obudzić druga rzecz, której też mówimy, że dzieci, które nawet się kłócą w domu, bo mają wszystkiego dosyć jak są wypuszczone na wolność to się uspokajają to są miłe to się bawią to dorośli, który się, którzy też nie wiem tata z mamą albo szwagier z zięciem wszystko jedno w każdym razie do 2 osoby u nas mamy takie przykłady, że właśnie idzie w 2 facetów z rodziny zabierają trójkę czwórkę dzieci dzieciaki całym cały dzień budują szałasy panowie mają czas, żeby porozmawiać i jakby wszyscy odpoczywają dzięki właśnie tam muszę przyznać, że właściwie nie wiem co myśleć co dopiero jako się spuentować to, o czym mówimy właściwie pani nas informuje, bo mam wrażenie, że wróciliśmy do dokumentów, w którym właściwie czynności, które były naturalne dla dla człowieka trzeba objaśniać trzeba podawać w formie instrukcji trzeba wprowadzić za rękę nawet nie same dzieci, ale i dorosłych to jest chyba problem, ale i też nie wiem czy pani się zgodzić, że to są szkody nieodwracalne, że w tej chwili można dziś jest odwracalny, że uczymy się żyć na nowo społecznie znaczy ja bym chciała, żebyśmy nauczyli się w ogóle żyć, żebyśmy znowu zaczęli żyć jak pan nie wie, jakie pan miał dzieciństwo, ale ja pamiętam, żebyśmy się włóczyli po różnych terenach i to było Super to było znakomite i to dawało nam mnóstwo radości, dlaczego tego odmawiamy dzieciom, dlaczego odmawiamy dzieciom marzenia po jakich błędach szukania kryjówek i bawienia się wychowanego robienia szałasu wyrobienia przekopu przecież sami robiliśmy i sami wiemy, jakie to jest znakomite jak prowadzę szkolenia dla nauczycieli, a sporo tego prowadziła zaczynamy bardzo często od tego jak mówiliście się przypomnieć swoje zabawy z dzieciństwa 99% mówi o tym jak świetnie bawili w Stogach siana w lesie nad rzeką w polu jak się właśnie bawili tym co im piaskiem czy część wszyscy są zachwyceni tym co robili jako dzieci, a teraz co robimy z tymi dziećmi dajemy im bajkę sadzone na tapczanie albo na kanapie i mamy spokój tak, ale to jest to nie jest życie w jaki sposób można przystąpić do tej akcji zakładam, że jednak wielu naszych słuchaczy, którzy albo mają swoje dzieci albo też pracują w rolach pedagogicznych tak to nazwijmy też zechce skorzystać z państwa oferty w jaki sposób można dołem dołączyć zgłębić już w ten program mamy na naszej stronie www SLD Krupka RG kropkę PL można przez wyszukiwarkę Fundacja rozwoju dzieci albo dzieci mają wychodne i wtedy tam są wszystkie właściwie linki zarówno do Facebooka, jaki Bartosz śmiesznej bardzo kochanej grupy rodziców osób, które są wzory wychodzą w ciągu kilku dni mamy ponad 500 członków, którzy dzielą swoimi doświadczeniami po radzą sobie nawzajem za chwilę będziemy otwierali instagram wszystko jest pod hasłem dzieci mają wychodne proszę wziąć pod uwagę to, że ten tytuł nawet o to chodzi, żeby dzieci rzeczywiście miały pochodne tak jak rodzice mają wychodne, żeby dzieci też mogły mieć istotne, żeby poczuł się wolne szczęśliwe IAI a jakby miały możliwość rzeczywiście eksplorowania tego co życie może przynieść także, jakby powtarza na naszej stronie fundacji rozwoju dzieci albo na boku fundację rozwoju dzieci znajdziecie właściwie wszystkie informacje na ten temat będzie program dla szkół właściwie już zaczęliśmy pilotaż szkoły mogą się dołączać się placówki mogą się dołączać przedszkola mogą dołączać będziemy rozwijali ma na razie mamy lockdown, który nas też przetrzymał dlatego zdecydowaliśmy się ujawnić to wszystko przychodzi przed rodzicami rodzice mogą wychodzić z dziećmi do lasu szkoły narażenia, ale to mam nadzieję jakaś przyszłość państwa maja się to rozwinie to część tak na koniec zapytam nie ma pani obawy sobie, że nawet jeśli rodzice z rozrzewnieniem wspominają swoje czasy tej tej włóczęgi beztroskiej to jednak ten poziom niebezpieczeństwa i troski o nasze dzieci, a niebezpieczeństw, które napłynęły zupełnie innej strony będzie tak wielki, że to ta włóczęga nie będzie taka już samopas jednak będzie odbywać mimo wszystko pod kontrolą czy pan pewnie będzie, ale myślę, że to jest proces, że to nie jest także można sobie to odwrócić pan tak jak światło zapalić po to, właśnie mamy te grupy po to, będziemy dawać dajemy zresztą różne wskazówki różne porady rozmawiamy też z rodzicami rodzice rozmawiają ze sobą nauczyciele mają bardzo dużo obaw przecież wszyscy się boją, że dziecko wejdzie na drzewo złamie nogę liczą, więc będziemy na ten temat my chcemy Rosa początkowo, acz taki proces przywracania nas naturze i mam nadzieję, że taki właśnie ten proces, że to będzie trwało obaw nie mam ja myślę, że po prostu to co się pojawi to będziemy pracować tak ja uważam, że jakby w ten sposób myśli mamy szansę rozwinąć my dorośli też ja jestem już babcią i je uwielbiam chodzić ze swoimi wnukami i towarzyszyć im, kiedy one eksplorują staram się powściągać swoje lęki, żeby im się nic nie stało jestem blisko koszt do tej pory przy, żebyśmy wszyscy, więc myślę, że niebezpieczeństwo są, gdzie indziej się niebezpieczeństwa są bardziej cywilizacji niż w naturze dziękuję panie bardzo pani Monika Rościszewska Woźniak prezeska fundacji rozwoju dzieci imienia Jana Amosa Komeńskiego była z nami bardzo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RUSZ SIĘ, NA ZDROWIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA