REKLAMA

Jak powinna wyglądać świąteczna dieta?

Niedzielny obiad
Data emisji:
2021-04-04 12:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:53 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
niedzielny obiad w niedzielnym magazynie Radia TOK FM, a właściwie powinienem był powiedzieć świąteczny obiad w świątecznym niedzielnym magazynie naszego Radia jest z nami pani Katarzyna Błażejewska-Stuhr dietetyczka kliniczna przychody te tyczki autorka bloga mama wielkim mieście, a także współzałożycielka fundacji kobiety bez diety dzień dobry pani Katarzyno dzień dobry witam serdecznie to co biorę panie na spytki i czas byśmy przyznali się do naszych świątecznych Rozwiń » grzechów grzeszków uważa pani takich na koncie w ogóle nie ma jest pani, bo nie wiem taką dietetyczną zakładniczką surowej reguły właściwie nie zboczyła pani właściwej drogi nawet moment nie ja myślę, że teraz jesteśmy po najbardziej obfitym śniadaniu w ciągu roku w ogóle ja uważam, że jeżeli już grzeszymy to, chociaż lubimy to z przyjemnością cieszymy się z tego, że zjedliśmy takie wspaniałe śniadania pani Katarzyno mamy 365 dni w roku, bywa że 1 więcej myślę, że każdy dzień jak jak to dziecko filmie jest dobrą okazją do tego by bez grzeszyć, a to wymyślimy sobie dzień słodyczy to dzień kawy, a to jeszcze dzień bez czegoś nie jest szukanie pretekstu przychodzi nam łatwo o zdecydowanie tak my podejmujemy około 200 decyzji kulinarnych takich żywieniowych dziennie za każdym razem jak nasz wzrok padnie na coś smacznego albo usłyszymy jakąś wspaniałą reklamę to leci nam ślinka zastanawiamy się czy to zjeść nie jest dlatego uważam, że warto jest ułatwić sobie życie i ograniczyć takie kuszące i budzące nas na pokuszenie momenty do minimum, bo wiadomo, że jeżeli będziemy mieć w pokoju np. miseczkę, na której będą czekoladki, które teoretycznie czekają na gości to mogą przy tym kości nie doczekać, a my po prostu będziemy, przechodząc obok tej miseczki sięgać po te smakołyki coraz częściej częściej, bo możemy nawet do drugiego śniadania myśleć, że się oprzemy im, ale potem może być trudniej pani Katarzyna mamy porozmawiać sobie o tym czy święta spędzać z dietą czy czy bez czy jednak czynić sobie taki odpust jak w ogóle trzymać rygor w diecie ale, ponieważ nie rozmawiamy pierwszy raz dobrze się z panią rozmawia to pokuszę się jeszcze taki pewien wniosek pani wierzy by im okazję nie uczyniła złodzieja i myślę, że właśnie okoliczności, w których się znaleźliśmy tych okazji na trochę pozbawiły ich myśli pani, że lockdown gastronomia, która cierpi niestety ja nad tym ubolewam powoduje, że mamy mniej tych pokus no ja myślę, że z 1 strony mamy tych pokus mniej z drugiej strony siedzimy większość czasu w okolicy lodówki albo naszej kuchni albo nawet w tym samym pomieszczeniu, w którym mamy lodówkę, więc troszkę jest nam trudniej jak pokazują dane światowej organizacji zdrowia niestety mimo tego, że do restauracji mamy dalej trudniej się tam dostać to jednak jest nas nieco więcej średnio każdy z nas przytył około 2 kg w ciągu zeszłego roku i poniekąd wynika z tego, że mamy więcej okazji do tego, żeby jeść, ale z drugiej strony na pewno się zdecydowanie mniej ruszamy są chwalebne przykłady osób, które zaczęły ćwiczyć ćwiczą w domu albo starają się wychodzić więcej, żeby np. ten czas, który do tej pory spędzały w komunikacji miejskiej czy samochodzie podróżując do pracy wykorzystać na aktywność fizyczną, ale niestety nie dotyczy to wszystkich nas ja myślę, że musimy pamiętać o tym, że jeżeli każdego dnia zjemy 100kcal więcej co jest naprawdę ilością niewielką jest maleńka przy konserwach to w ciągu roku uzbiera się na 5 kg, ale jeżeli przejdziemy kilkaset metrów co da nam spalenie tych 100cal to możemy schudnąć 5 kg w ciągu roku więc, szukając tych dobrych stron zachęcam, żebyśmy nawet święta cieszyli się tymi świętami jedli to co sobie przygotowaliśmy, ale z drugiej strony, żebyśmy skorzystali z tego, że już jest wiosna i wyszli na spacer może trochę dłuższy już tak zakończył wątek żona ostatnio zadałem pytanie czy skończyłem z drugim domem Otóż okazało się, że od roku wydaje zdecydowanie mniej pieniędzy to fakt na szczęście na władze się to nie odbiło dobrze to teraz zapytam czy święta pani zdaniem i w oparciu o doświadczenia, jakie pani ma choćby ze swoimi pacjentami dziś każą stwierdzić, że nie tylko 1stycznia szukamy okazji do tego by zmienić fundamentalnie swoje życie, ale też i po świętach, czyli rozpoczniemy od poniedziałku w tym wypadku wtorku szóstym działek to święto czasem tak jest niestety obserwuję częściej, że pacjenci, którzy w ciągu 2 dni świąt odpuszczą sobie rygor dietetyczny mają takie poczucie, że już właściwie zeszli z tej dobrej drogi wszystko stracone i ich dotychczasowe osiągnięcia są bez sensu zupełnie niesłusznie, bo nawet, jeżeli my się przez 2 dni świąt będziemy opowiadali po uszy to nie znaczy to zaprzepaścimy wszystko co robiliśmy dotąd i mam nadzieję, że każdy dzień jest nowym dniem i daje nam okazję do tego, żeby zadbać o swoje zdrowie w sposób żywieniowe jak najlepiej, ale i też bez przesady ja myślę, że nie musimy od wtorku przechodzi na jakąś restrykcyjną rygorystyczną dietę tylko może pomyślę o tym, że jest wiosna coraz więcej warzyw wokół nas jest i dokładamy po prostu te warzywa do naszych posiłków, a to już naprawdę będzie ogromny krok w stronę zdrowia czy hołdujący tradycji, ale też biorąc pod uwagę nie wiem szerokość geograficzną uwarunkowania kulturowe jakich żyjemy da się w ogóle spędzić zdrowe święta przy stole ja myślę, że to jest bardzo osobnika ostatnio coraz więcej osób przynajmniej tych, z którymi mam kontakt zaczyna jeść w sposób roślinnej na naszych stołach zamiast takich tradycyjnych pasztetów mięsnych pojawiają się pasztety roślinne chociażby więcej myślę, że to jest zdecydowanie tak i zdrowy kierunek no ale nawet, jeżeli będziemy jedli w taki zupełnie tradycyjny sposób to i tak możemy sobie te święta pofolgować i np. Warta jest wykorzystać to, że jemy głównie oczami czy w dużej mierze także, jeżeli weźmiemy sobie mały talerz zamiast dużego nałożymy sobie tę samą porcję na ten mały talerz to będzie nam się wydawało, że zjedliśmy ogromną ilość świątecznego jedzenia i dzięki temu będziemy na jedzenie, a wcale nie musimy się przejawiać także ja myślę, że zmniejszymy talerze nakładajmy sobie powoli jedzmy powoli spędzamy ten czas w miłej atmosferze, nawet jeżeli nie spotykamy się z bliskimi to jednak możemy się z nimi połączyć chociażby telefonicznie porozmawiać i jeść powoli w spokoju przeżywać każdy kęs warto, żebyśmy właśnie myśli między posiłkami się poruszali, a nie spędzali całego dnia przy stole po jednak taka aktywność fizyczna jest bardzo ważna, jeżeli będziemy siedzieć cały dzień w okolicy talerza półmiska rzeczywiście tam będziemy sobie skubać jest cały dzień co może się skończyć jakimś rozstrojem przewodu pokarmowego, a jeżeli damy czas naszą przewodu pokarmowego na odpoczynek spokojne strawienie każdego kolejnego posiłku na pewno wyjdzie to dla nas na dobre pewnie spotkała się pani z tą dyskusją i nierozwiązywalny dylematem o przewadze świąt Bożego Narodzenia nad wielkanocnymi odwrotnie prawda tak no i turniej pogoda chociażby nam płata psikusy i od jakiegoś czasu powoduje, że mam trudno nam jest rozróżnić te święta, bo zwykł w zeszłym roku chyba padał śnieg w okolice Wielkanoc strażniczki sobie tak tak było, ale zmierzam do tego, że w aspekcie kulinarnym tutaj no raczej większość przychyla się ku temu, że święta Bożego Narodzenia są tymi łatwiejszymi o, tyle że są to potrawy bezmięsne przynajmniej wieczór wigilijny, ale z drugiej strony tych świąt jest nieco więcej dni wolnych i to pozwala nam się rozpraszać bez umiaru z drugiej strony w święta wielkanocne temu mięsiwa takie Bacha która, która dziś na stole piętami leży no rzeczywiście Boże Narodzenie może być pod tym względem lepszy, ale jak pan powiedział są to dłuższe święta zwykle trwają do 2stycznia także tutaj mamy mięso, ale mamy też jajka, które są takim można powiedzieć, że książkowym źródłem białka aminokwasy dla nas, więc może to być coś zdrowego, jeżeli zjemy jedno albo 2 jajka zamiast 4 albo zjemy 1 kiełbasy zamiast pęta to nic jakoś nie stanie, a ja zachęcam do tego, żebyśmy dołożyli sobie siano albo ćwikły do tych kiełbas i jajek to oprócz tego będzie nam się lepiej trafiło no to dostarczymy sobie też witamin związków różnych mineralnych, które są nam potrzebne myślę, że jedzenie np. sałatki jarzynowej to też jest dobre urozmaicenia tych naszych mięsnych posiłków nie ma z majonezem oczywiście spośród można dołożyć troszkę jogurtu naturalnego zamiast części majonezu i wtedy będzie to już zupełnie z czystym sumieniem Niemiec do nas Łatka, ale jeżeli będziemy pamiętać, żeby właśnie sałatkę jest to już będzie to krok w dobrą stronę ja też zachęcam do tego, żeby te ulubione nasze potrawy jest na samym początku to jest taki syndrom młodszego rodzeństwa dzieci, które mają starsze rodzeństwo najczęściej jedzą to co lubią najbardziej na samym początku z kolei pierworodny dzieci zostawiają sobie najlepsze na koniec, jeżeli my na początku zjemy to co najbardziej nam smakuje na co mamy największą ochotę to potem być może już będziemy na tyle na jedzenie, że nie będziemy jedli za dużo i nie będziemy się przejadać z kolei, jeżeli zostawimy sobie tę przyjemność na koniec nawet już będziemy mieli mało miejsca w brzuchu to i tak zjemy co spowoduje, że generalnie będziemy, bo przejedzenie zamiast najedzeni pani Katarzyno już proszę panią zarezerwowanie czasu sobie którąś niedzielę porozmawiamy o tym o tej prawidłowości ja z kolei to by się zgadzało jako pierworodny do mam zdaniem niektórych syndrom dziecka niedożywione najpierw ziemianki później surówkę na końcu mięsko tak no i uwzględnienia wniosku jest, że to jest bardzo uzasadnione tak wychowawcze i psychologicznie i oczywiście znajdują się wyjątki od tego zdarzają ale, ale tak wiemy ja myślę, że też możemy tak robią sobie takie podziały biorąc pod uwagę również to, że rozsądek może nami kierować możemy na to pozwolić co np. jeżeli lubimy słodzoną kawa albo herbatę to w czasie świąt możemy zrezygnować z tego cukru i po prostu kawę dosłodzić sobie Mazurkiem, który miał zjemy tutaj w ten sposób też tam coś zaoszczędzimy nie będziemy mieli poczucie, że jesteśmy na diecie albo czegoś poczekamy dobrze, bo pani Katarzyno pani blogu znajdziemy przepisy świąteczna jeśli tak to, które szczególnie pani poleca, dlaczego szczerze mówiąc przepisów świątecznych chyba nawet nie mam w związku z tym, że rzeczywiście ja tak mało tradycyjnie obchodzę święta i raczej serwuje potrawy roślinne u nas w domu także niestety nie da się pani mówi się da, ale jednak do ta tradycja każe nam od tego od tak zupełnie roślinie i czy też pani rodzina przychyla się bez właściwie zdania odrębnego do takich do takiej filozofii my w domu właściwie mięsa jemy natomiast zdarza się, że jeżeli gdzieś wychodzimy poza dom co się ostatnio rzadziej zdarza to absolutnie nie zabrania członkom rodziny jedzenia produktów zwierzęcych no oczywiście na naszym stole kościoły jajka szczególnie w Wielkanoc natomiast są to jajka od szczęśliwych kur, które dostarczają nam nie tylko wartości odżywczych, ale też tej dobrej energii od tych Kurek dobrze to teraz jeszcze jak po świętach rozpocząć nowy dobry dzień jeśli chodzi o nasze trzewia no najlepiej, jeżeli to śniadanie poświąteczne już będzie dostarczało nam większej ilości błonnika może nawet niż zazwyczaj ja myślę, że tutaj płatki owsiane np. przyjdą nam z pomocą i myślę, że w ogóle takie opłaty płatków zło kasowe śniadania to jest coś co dobrze robi naszą przewodowe i pokarmowe Emu, ale też dzięki temu będziemy mogli z energią wystartować w ten kolejny dzień, bo dostarczymy sobie węglowodanów złożonych, które będą się powolutku trafiły i uwalniał je glukozy do naszej krwi także ja zachęcam do jedzenia albo kaszy jaglanej albo kaszy gryczanej palonej czy płatków owsianych, do których dodaje odrobinę napoju roślinnego jakiś orzechy bakalie tarte jabłuszko to jest takie nasze właściwie codzienne śniadanie dziękuję pani bardzo za rozmowę życzę dobrej reszty świąt pani Katarzyna Błażejewska-Stuhr dietetyczka kliniczna przychodni krytyczka autorka bloga mama wielkim mieście współzałożycielka fundacji kobiety bez diety była naszym gościem ja od razu pozwoli pani odeśle do pani strony kach Błażejewska Kroka PL tam też można wiele znaleźć na temat dziękuję Warn jak zdrowo i dobrze żyć życzę wszystkim nam dobrego czasu i zdrowia przede wszystkim Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NIEDZIELNY OBIAD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA