REKLAMA

Co zrobić, aby dzieci w szkołach oddychały powietrzem wolnym od smogu i wirusów?

U TOKtora
Data emisji:
2021-04-04 16:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
40:31 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry państwu Ewa Podolska witam państwa w ten szczególny dzień i od razu składam państwu życzenia życzę państwu by te 2 dni upłynęły w cieple takim cieple najważniejszym, który płynie do nas od innych ludzi nawet jeśli ci ludzie są daleko, ale przecież zazwyczaj możemy się z nim jakoś połączyć, a nawet dzięki technice i zobaczyć, a więc życzę państwu spokojnych trochę cieplejszych świąt, gdy mówię te słowa jest wielka sobota i jaka pogoda będzie Rozwiń » jutro podobno nadal będzie chłodna, ale niech, chociaż wyjdzie słońce tak by pójść na spacer po ślubie państwa w ten dzień nie będziemy się zajmować żadnymi konkretnymi chorobami i będziemy mówić o tych przypadłości, które nas dręczą, ale powiemy, o czym chce mi się taki aspekt optymistyczny pełen nadziei powiedziałabym, ale to optymistyczny pełen nadziei, dlatego że w materii, której mówimy można bardzo wiele zrobić i te działania te nie są jakieś odległe nie są bardzo skomplikowane te działania wymagają świadomości tego, że są potrzebne potem przede wszystkim dobrej organizacji naszym gościem w tym programie jest pan Ludomir Duda dzień dobry składam państwu pan od razu życzenia dowiedziałam dzień dobry dziękuję bardzo, także ze wszystkiego najlepszego z okazji świąt pani redaktor i słuchaczom pan Ludomir Duda jest ekspertem od budownictwa nazwijmy to po prostu najogólniej przyjaznego i środowisko i chcemy rozmawiać o o powietrzu powiedzą państwo, ale temu powietrzu w powietrzu już teraz ma coraz mniejszym coraz mniejsze pali no może dzisiaj rozpalono, bo zimno, ale tak naprawdę idziemy ku lat tu i mokrzy zmniejsza, ale aspekt dobrego powietrza czystego powietrza pojawił się u nas od kilku miesięcy i to jest związane z jeszcze inną sprawą to jest związane ze sprawą pandemii, ponieważ pojęcie czyste powietrze nabrało także nowego znaczenia nie chodzi tylko autorzy powietrza są pyły zawieszone, a że oddychamy zanieczyszczeniami chodzi o to, że w tym powietrzu może być także wirus nawet co dużo mówić może on jest w tym powiecie bo inaczej by nie przechodził człowieka na człowieka widziałem takie infografiki widziałem takie filmy, które pokazywały jak wzrasta ilość wirusa w powietrzu albo odwrotnie one pokazywały właśnie od takich pomieszczeń zamkniętych, gdy siedzą ludzie poprzez zarówno wentylację taką najprostszym jego otwieranie okien jak inne jak maleje ilość wirusa, a to się przekładało na ilość osób zakażonych także pojęcie czyste powietrze no nabrało nowego bardzo ważnego znaczenia i właśnie dzisiaj chcemy mówić co zrobić byśmy oddychali czystym powietrzem, a dokładnie o tym przepraszam co zrobić by nasze dzieci, które wrócą do szkół przecież wrócą do szkół jesteśmy tylko pewni od jechały czystym powietrzem, bo być może one wrócą sytuacji taki, gdy nie będzie za 23 lata temu nie jeszcze ciągle ludzie będą się zarażać ludzie będą chorować dzieci będą same chorować dzieci będą przenosić wirusa, a to skupisko, jakim jest klasa stwarza potencjalne zagrożenie i to mój wstęp to teraz oddaj głos no ale to system ważniejsze są także tak być nie musi, czyli istnieją techniczne sposoby zapewnienia czystego powietrza w pomieszczeniach przebywają ludzie, a w szczególności w klasach szkolne, które to czyste powietrze jest zupełnie wolne obcy wszelkiego rodzaju patogenów pyłów, a na dodatek jeszcze, ponieważ jest powietrze dostarczane z zewnątrz to stężenie dwutlenku węgla jest tam na tyle niskie, że nasza sprawność umysłowa jest na najwyższym poziomie, ponieważ jest także nasza sprawność intelektualna zależy bardzo od wiązania dwutlenku węgla w pomieszczeniach teatr ten sposób to wentylacja mechaniczna w szczególności taki jeden z rodzaju w tym wentylacji czy wentylacja Wyborowa to co to jest ta wentylacja Wyborowa federacja Wyborowa jest taki sposób wentylacji, której dostarczamy powietrza od morza przeczytał, wykorzystując to, że powietrze chłodniejsze utrzymuje się na dole pomieszczenia, a powietrze ciepłe unosi się do góry, jeżeli oddychamy to każdy nasz oddech ma temperaturę około 36 stopnia stopni, czyli ma tendencję do tego, żeby się nasi do góry, jeżeli oddało będziemy podawać świeże powietrze tam możemy doprowadzić takiej sytuacji, że w zasadzie NAS-y na wydychany wydychany przez nas powietrze nie dotrze do płuc sąsiada, nawet jeżeli ten będzie relatywnie blisko, ponieważ zostanie uniesione w do strefy pod sufitem i stamtąd usunięta ten system wentylacji stosuje się powszechnie w Ewę w salach operacyjnych i gdzie właśnie zapewne wykorzystuje się to większą gęstość chłodniejszego powietrza i w ten sposób chroni operowanego i data otwartą ranę przemocy jakimikolwiek zarazka ten sposób ma jeszcze 1 wielką zaletę, że jeżeli kontrolujemy strumienie powietrza nawiewanego wywołanego ETO możemy bardzo dużo zaoszczędzić energię, ponieważ możemy zrobić tak, żeby powietrze usuwane podgrzewała powietrze nawiewane, czyli jest to technicznie możliwe, a także przynosi dodatkową korzyść w postaci niższych rachunków za energię wtedy, kiedy powietrze dostarczane z zewnątrz musimy pożyczać lub pochodzić pan od razu powiedział o tym co należy co można zrobić ja chcę wrócić do początku, gdyby tutaj mojego wywodu pana wywodu, a mianowicie kwestia tego jak funkcjonujemy w zanieczyszczonym powietrzu to zostało dokładnie zbadany, gdy pan mówi, że możliwości intelektualnych obniżają znaczy bowiem tak my to wiemy bo gdy my siedzimy, a godzinę 2 siedzi więcej osób w 1 pomieszczeniu do i że nie ma wentylacji pojawia się to czy osławione otwórzcie okna, bo cóż można udusić prawda, ale i jak to nasze odczucie przekłada się na wyniki przypuszczam, że konkrety eksperymentów tak tak eksperymentu było przeprowadzone bardzo wiele wszystkie mają jednoznacznie wyniki wraz z wzrostem stężenia dwutlenku węgla w pomieszczeniu NASA sprawność intelektualna gwałtownie maleje i to ten to jest tak jak pani redaktor mówiła w powszechnym odczuciu, jeżeli znajdujemy się kilka osób się relatywnie niewielkim pomieszczeniu to z ogarnia nas senność nasz mózg po prostu władca włącza się, dlatego że energia, która jest potrzebna do myślenia myślenia jak wiadomo MEN przed bierze się psy glukozy, która w mózgu zamieniana jest ta energię do ceny węgla i wodę itd. węgla musi być komórek usunięty, żeby można było dostarczyć kolejną partię kolejną porcję energii, jeżeli zderzenie w klasie czy jesteś za pomieszczeniu budżetowego wzrasta to te usuwanie staje się trudne, a może nawet niemożliwe dlatego zasypiały tak zachowuję się tak jak samochód, któremu zatka rurę wydechową i jesteśmy senni śpimy już nic oraz nie dociera, a cały nasz wysiłek intelektualny sprowadza się do tego, żeby nie spać, ponieważ nie zamykać oczu, ponieważ nie wypada jak coś mówi wszyscy piecz, a i to jest ten dwutlenek węgla, który który, jeżeli nie jest, którego wytykały z każdym oddechem aktu lego, jeżeli nie usuwamy pomieszczenia to nas po prostu była obca, ale pokazuje też 1 rzecz w tym ze powietrze przez nazwy wdychane z wszystkich całej zawartości para wodna dwutlenek węgla, ale także wirusami dostaje się do płuc sąsiadów i w ten sposób następuje transmisja wirusa proszę państwa rozmawiamy w tej chwili o powietrzu ojczystym powiecie, a to określenie zyskało dodatkową rangę teraz w czasach pandemii, czyli już od roku za chwilkę wrócić do naszej rozmowy przypominam, że naszym gościem jest pan Ludomir Duda Express ekspert od budownictwa przyjaznego środowisku jesteśmy z powrotem na antenie nasz gość pan Ludomir Duda ekspert materii budownictwa przyjaznego środowisku rozmawiamy o czystym powietrzu oczywistym powietrza w pomieszczeniach zamkniętych dokładnie w klasach, bo głównie tego dotyczyć będzie się ciąg dalszy naszej rozmowy, a czy są jeszcze wrócę do do dotyk kwestii do tych kwestii badań nad spadkiem możliwości poznawczych bazuje ogólnie, gdy pracujemy czy zna pan jakieś liczby do takich badań jest by bardzo duża one są prowadzone kontrolowanych warunkach, czyli warunkach takich, których ta sama grupa osób rozwiązuje czy jakie zadania jakieś problemy czy uczestniczy, w jakich grach, w których emeryt trzeba się wykazywać sprawnością intelektualną i poprzez zakup pomiar tej sprawności prowadzone równolegle Pomian zderzenia docent węgierscy w ogóle kontrolowane straże Zagłębia w pomieszczeniu bada się, jakie to są efekty daje to potwierdza to intuicję powszechne, a właśnie to doświadczenie powszechne ze, jeżeli w pomieszczeniu jest wysokim stężeniu te obecnie jest dużo osób słaba wentylacja to wtedy no po prostu nas szczegółami siano dosłownie zasypiamy, ale liczba jest w ten sposób, że już niewielkie przekroczenia takiej której, których naprawdę odczuwamy te pół 1205 to jest miara stężenia dwutlenku węgla piętę szczęścia 1 000 000, czyli 1200 ciastek Hej, czy mg dwutlenku węgla na 11 kg, czyli na około metra sześciennego powietrza już wtedy jeszcze jeszcze jesteśmy senni jeszcze nie przesypia my, ale już rozwiązanych zadań istotnie wychodzi nam słabi, czyli rozwiązujemy samo zdanie w czasie od 3040% dłuższy niż nam to zajmuje wtedy, kiedy stężenie dwutlenku węgla w pomieszczeniu jest niższa dzięki tak realnie zaczęto się tym interesować jeśli idzie do szkoły, bo przecież ponad dzieciństwo moje i wtedy, gdy chodziliśmy do szkół średnich NATO jak sobie z tym radzono otwierano okna jakaś wentylacja była prawda do dziś tam utwory pod sufitem były tak to znaczy była w klasach wentylacja grawitacyjna z tą w tej chwili ponad 90% lat radykalnie 22 zespół będzie wylewany jest taki właśnie sposób, czyli tak jak taka kratka wierna 1 lub kilka była w każdej klasie do okna były drewniane nieszczelne, przez które inspirowało się z powietrza oczywiście ca wiedzieć, że do tego, żeby utrzymać stężeniem dwutlenku węgla w klasach na poziomie 1000 pieców i czy poniżej 1000 biegów jest zalecana wartość to na każdego ucznia trzeba dostarczyć co najmniej 30m³ powietrza z zewnątrz czy na każdego ucznia w ciągu godziny trzeba dostarczyć 30m³ powietrza z zewnątrz to jest już naprawdę duży Strumień powietrza, bo to oznacza, że w klasie w ciągu godziny powinniśmy wymienić powietrze przynajmniej czterokrotnie, a pamiętajmy, że systematycznie zwiększa się ta ilość powietrza, bo jeszcze 30 lat temu w atmosferze było 270 000 ekipie mów tutaj węgla dzisiaj mamy ponad 400 tak, czyli tego powietrza do tego, żeby usunąć ten węgla my potrzebujemy relatywnie więcej, czyli pomysł z otwieraniem okiem na przerwach żeby, więc dzisiaj jest jedynym możliwym w takiej sytuacji, kiedy nie mamy wentylacji mechanicznej i ten sposób jest dobra powoduje, że w pewnym momencie po wejściu do klasy mamy świeże powietrze oraz stopniowo nasyca się tlenkiem węgla, ale za to także tymi wszystkimi wirusami, które wdychamy i osiąga no już więcej po 15 minutach takiej klasy, która nie jest skutecznie wentylowane mechanicznie osiągnął poziom około 22,51000 pod koniec lekcji jak wykazały badania robione w Łodzi przez psy Państwową Inspekcję Pracy osiąga 4000 wiemy co już zaczyna być poziom groźny dla zdrowia oczywiście przy tej tezie akcji powyżej 2 tysięcy wiemy wstępu węgla nie ma, bo w jakiejkolwiek działalności intelektualnej w związku z tym ten czas, który dzieci spędzających komisyjnego takim zdarzeniu jako Wellness czasem po prostu zmarnowane to z tego co pan mówi nigdy sięgnę pamięcią do swej najwcześniejszy, lecz szkolnych nigdy w sposób wystarczający to powietrze w klasie nie podlegały wymianie, bo to z tego wynika, że otwieranie okien na przerwach, jeżeli co 45 minut otworzymy okna na 10 minut tak tylko na zimne i tak za mało było tak tak zdecydowanie oczywiście można powiedzieć byśmy skończyli te szkoły i zabiliśmy kariery ktoś dostaje 1 letni i magister wyszliśmy narodzi nie wiem, ale władze w pomieszczeniach aktor prawda no był to, czego nie możemy w żaden sposób zmierzyć, ale ani doświadczyć to, jakie byśmy osiągnięcia, gdyby te klasy były wentylowane poprawnie nie wiemy ile w czasach PiS doprowadzi po prostu dzieł nie powstało tylko dlatego, że to powietrze w klasach było złe jakość no dobrze, ale co na to cała powiem co do nauki techniczne projektowanie szkół będziesz pan, że to wiedziano, dlaczego no i tego nie uwzględniano dok czy gdy gdy powstawały 1000 lat do już wiedziano o tym później od środka dlatego też 10 lat temu też postawa jest, że ze, że za Eneę na działce budowlanej, a w szczególności rybne tej części ta dotyczy organizacji wentylacji pomieszczenia te sprawy są Zdano przynajmniej 20 lat, czyli i w celi może jest 1000 latki nie ale, ale już 3 już na pewno powstało dziesiątki jeśli nie setki szkół by z ich dzisiaj powstają szkoły, które nie mają wentylacji mechanicznej gęś to z tego, że to są spore nakłady inwestycyjne na taką one na taką wentylację, a przepraszam jedno Sówka czy możliwości techniczne czy 20 lat temu może już można było instalować znano ten typ wentylacji i na tyle przy wysokich kosztach czy to w ogóle wtedy było dostępne, żeby zainstalować mnie czy nie czy to w ogóle po bo ofiara opodatkowywać jako port za inwestora te to było poza możliwościami to znaczy te instalacje były bardzo drogie wymagały dużych Kubat tak czy trzeba było by te szkoły większe budować, a koszty funkcjonowania takich Central wielki będę tacy innych były zbyt duże to się stosowało ich biura, gdzie oczywiście praca jest cenny atak, czyli czy, jeżeli spada wydajności intelektualna pracowników w biurze czy to jest urząd to jest jakaś inna działalność intelektualna no to wtedy koszty są tak dużego spadku wydajności, że tam się stosowało takie systemy pewne wentylacyjne centralne natomiast we szkołach przyjmuję to jesienią nie opłaca tak to tak można powiedzieć, czyli spadek sprawności nauczycieli i uczniów zdaniem na nie przekłada się tak bieżąco na pieniądze w związku z tym Hennig tego nie pilnował nie pilnuje dzisiaj prawdę mówiąc tych szkół z wentylacją mechaniczną powstaje relatywnie niewiele, czyli nie ma przepisów, które obowiązywały inwestora budowniczego, a taki przepis jest wiele prawda, które dotyczą bezpieczeństwa higieny pracy, bo to się też być w tym mieści zobowiązywały do zainstalowania tego typu tego typu wentylacji nie ma to jest tylko dobra rola inwestora można powiedzieć, że w ZEDO dzisiaj tak przepisy mówią, że należy zapewnić 2 zmiany i powietrza w klasach, ale przyjmuje się, że robi się w ten sposób, że grawitacyjnie i przez, czyli czy przez kratkę wywiewną ni na wielki wok nie następuje 1 wymiana na godzinę, czyli wezmę sobie 3× do 4× mniej niż ta powinna być, a to dodatkowo wymianę uzyskuje się właśnie przez otwieranie okien UE, ale musimy tutaj swoje straty jeszcze 1 punktu widzenia, który ma wpływ na zdrowie także to jest to, że jeżeli my otwieramy okno to do klasy schodzi powietrze tak jest jak jest na zewnątrz, czyli chodzi w naszych wdzięków specyficznie polskich warunkach powietrze, które zawiera ogromne ilości pyłów i innych substancji w tym substancji e-kancelaria innych w związku z tym dzieci tak powiem wchodzące do tej klasy mają dokładnie takie samo powietrze jak na zewnątrz, a ten mechanizm otwierania zamykania okien w istocie powoduje to swego rodzaju pompowanie zanieczyszczeń, czyli krótko mówiąc po otwarciu okna, jakbym dni po dostaje się do klasy i część tego pył osiada na jednym z różnego rodzaju powieście tak na ubrania dzieci na na ławkach podłoga tak dalej, jeżeli my kolejny raz otwiera okno to wchodzi kolejna porcja pył jak dzieci wstają na przerwie zaczęłam się wirusa to ten pył się podnosi i powietrze i to mamy wyniki takie mamy wyniki badań, że powietrze w klasie bywa gorsze niż nadwozie nota dla można powiedzieć także na no to jest takie taka trudna wycena nie odczuwamy zanieczyszczenia powietrza jako coś co powoduje natychmiastowy ból głowy czy czy kaszel, ale nas znowu mamy dziesiątki badań, które pokazują ze ludzie chorują tak mało tego, że jeżeli dzieci oddychały takim powietrzem zapalonym to daje okalecza zapadają na astmę dlatego okalecza całe życie, bo sprawność ich organizmu jest radykalnie mniejsza niż, gdyby oddychały powietrzem czystym, a mogą oddychać czystym powietrzem, ponieważ w tych układach wentylacji mechanicznej powietrze jest dokładnie filtrowane czyli, czyli do wszystkie były, a także substancje kancerogenne zatrzymują się nad Vitra deficyt ma taką sprawność ponad 90 kilka procent, że powietrze dostarczane do klasy jest czysta jest nie zanieczyszczone pyłami i osiągamy to przy pomocy relatywnie niskich kosztów albo kosztów wymiany regularnej wymiany filtrów i urządzenia wentylacyjne proszę państwa rozmawiamy o tym co zrobić byśmy oddychali czystym powietrzem zarówno czystym od zanieczyszczeń, które sami produkujemy, spalając sami wiemy co, ale także czystym od wirusa naszym gościem jest pan Ludomir Duda, a my za chwilę wrócimy do tej rozmowy jesteśmy z powrotem na antenie to trzecia ta część naszej rozmowy o tym co zrobić byśmy, a w szczególności nasze dzieci oddychali czystym powietrzem moim gościem jest pan Ludomir Duda ekspert materii budownictwa przyjaznego środowisku pan powiedział wcześniej 1 rzecz, która znacznej mierze pewnie tłumaczy to dlaczego inwestor ktoś, budując teraz szkołę lub ktoś robiący remont co zazwyczaj jednostki samorządowe no nie inwestuje w ten rodzaj efektywnej wentylacji, o których mówimy, który zapewnił właśnie i dzieciom czyste powietrze co więcej wiemy, że jest problem z czystym powietrzem, ponieważ od kilku lat wiemy, że jest smok i zaczęto coś robić, a mianowicie robić składki inwestować widziałam sama takie apteki akcję całe zło my się na odświeżacze powietrza dla dzieci w naszym przedszkolu np. prawda czy w szkole, czyli ta droga rozumiem odświeżać teraz nie wydaje się kwestie techniczne jak trzeba nawet, dla której mówimy, choć pewnie 2 słowa trzeba było powiedzieć wydaje się przede wszystkim prostsza i znacznie tańsza Kubie coś rodzaj pudełka pudełko postawie i to pudełko będzie dawało czyste powietrze, a nas ominie cały cela cała problemy z działań podczas remontu nie wiem przetargi szukania firmy Knight przede wszystkim te wydatki pudełka są tańsze, ale nie ulega wątpliwości oczyszczacz powietrza jest tańszy od rekuperacji, ale tylko tańszy w momencie zakupu już w dłuższym czasie przestaje być w stanie, ponieważ asy, ale oczyszcza wprowadzi tylko właśnie do wzrostu kosztów eksploatacji, ponieważ potrzebnych do niego jest plan, który tego nawet ponadto oczyszcza oczywiście zmniejsza stężenie pyłków w czasie, ale wie eliminuje problemu dwutlenku węgla, czyli krótko mówiące o mamy powietrze zmniejszą ilością napływów natomiast mamy powietrze, w którym stężenie dwutlenku węgla jest takie jak było przemocy zainstalowaniem oczyszczacza co młodym jak gdybym neguje w ogóle sens chodzenia do takiej szkoły, w której też stężenie dwutlenku węgla jest bardzo wysokie, ponieważ marnujemy tam czas jest jeszcze inny aspekt pracy oczyszczacza, którego nie bierzemy pod uwagę mianowicie że to by powietrze to zapylenie pensja w klasie nie tylko ma miejsce wtedy, kiedy otwieramy okna, ale także wtedy, kiedy przez nieszczelności w oknach nawiewniki powietrza się dostaje do pomieszczenia co powoduje, że stara się swego rodzaju równowaga pomiędzy strumieniem powietrza wychodzącym oczyszczacza bez pyłu i tym, który dochodzi do trasy w konsekwencji w wyniku działania oczyszczacza możemy zmniejszyć stężenie zapylenia do jakiś im nam 40 o jakieś 60% 5060% tyle maksymalnie możemy obniżyć stężenie pyłów nie wpływać dat dwutlenek węgla oczywiście logicznej prościej jest po prostu nie dopuścić do tego, żeby powietrze, które wprowadzamy do klasy nie miało tych pyłów i sprawności filtrów jest je 50%, a 95% w związku z tym, a dodatkowo jeszcze oczywiście wymieniamy powiece dachowiec o niższym stężeniu dwutlenku węgla w związku z tym per saldo oczyszczacze są inwestycją et no może jako inwestycja nieco tańsze, ale biorąc pod uwagę sumę kosztów inwestycyjnych kosztów eksploatacji oczyszczacze są rozwiązaniem niesłychanie efekty takiej krótko mówiąc ich eksploatacja kosztuje duża, a koszty inwestycyjne i nie zwracają się nigdy inaczej jest w przypadku będę racji mechanicznej z odzyskiem ciepła wtedy nasze koszty eksploatacji spadają zdecydowanie, ponieważ 1 moc 80%, a w nowoczesnych rozwiązaniach 90 energii, która nie jest potrzebne do podgrzania powietrza zewnętrznego, a wtedy, kiedy nadwozia są niższe temperatury między 89% energii jest zaoszczędzone dzięki temu, że powietrze usuwane podgrzewa powietrze nawiewane także w konsekwencji taka inwestycja ma racjonalny czas zwrotu nakładów i racjonalne to znaczy, że my te inwestycje zdarza się jednak w czasie krótszym niższy niż 10 lat natomiast to jest bariera tak, bo jednak te różne są bardzo koszty tych urządzeń nic, ale można powiedzieć na dzisiaj taką przeciętną klasę o powierzchni 50m² można skutecznie wentylowania przy pomocy urządzenia, którego koszty wyłącznie z instalacją i nie będzie przekraczał 30 000zł to dużo atrakcji też 32zł na klasę i pewnie jeżeliby wiadomo dlatego procesach przetargowych Total ten koszt jeszcze spadł, ale te nakłady się nie zwrócą, a koszty nie posyłania dzieci do klasy albo kas posyłania dzieci do klasy, ale bessy efektywnego procesu nauczania no jest wielokrotnie wyższy niższy 1 koszty związane z zainstalowaniem w szkołach wentylacji mechanicznej lisy rekuperacja, czyli pan powie jak to się dzieje, że zamiana szkoły, które podejmują się tych działań to wynika z nacisk kół dziedziców to wynika z jakiejś wyjątkowej świadomości za tym idzie determinacja właśnie samorządu, którzy dzień pan mówił większość to dużo mówić, nawet jeżeli remontuje szkoły inwestorów co nie wprowadza tego systemu czy bez małej świadomości problemu jako takiego to chyba się, nakładając 22 sprawy pierwsza sprawa małej świadomości drugiej to jest sprawa nogę w kompetencji nie wiem audytorów energetycznych którzy, jeżeli robią audyt szkół to dla ich termomodernizacji powinni być 1 wprowadzać wentylację mechaniczną rekuperacji, ale to wymaga znajomości rynku tak, czyli muszą oni na bieżąco śledzić jaka, jaki jest stan techniki tak czyli jakie rozwiązania na rynku są dostępne ich prestiż są najbardziej efektywne i tej świadomości tej wiedzy po prostu nie ma, ale oczywiście są chlubę wyjątki pani redaktor akurat miała możliwość oglądania takich ochronnego RI jad, czyli termomodernizacji szkoły w Końskich, gdzie właśnie te taka wentylacja została w szkole zajęć za instalowana nowi no wszyscy absolutnie byli zachwyceni efektami w szczególności zachwycone były byli nauczyciele pamiętam tę z bodajże z panią audycji SZ jedna z nauczycielek mówiła pani dyrektor ze po raz pierwszy od 20 lat wraca do domu bez bólu głowy ja wtedy też przypominam swoje odczucia Pomin, ponieważ nie zawsze kojarzy się, gdy chodzi o takich pomieszczeń ciepło i duszno było tylko 2 rzeczy były naraz, a tutaj było ciepło nie było duszno, bo takie ciepło i było świeże świeżość zawsze się człowiekowi kojarzyła z chłodem tak jest świeża, bo otworzono okna przed chwilą i wpłynęły, a chłodniejsze powietrze, a pamiętam, że no byliśmy tam jesienią, gdyż było dosyć zimno tymczasem to było zaskakujące może być świeże powietrze i może być także ciepło no i te osoby byłaby to, o czym mówił nauczyciel WF-u, która czeka w lewo ze tych szat dniach nie śmierdzi tak nie uczyć tego potu prawda charakterystyczny zapach szatniami taktach tego w ogóle nie ma czyli, czyli przykłady całej PiS sporo, bo są budowane nowe szkoły, które już są prawie 0 energetyczne i przyda szkoła w ogóle się zwyczajnie opłaca to znaczy tym oszczędności, jakie można poczynić systemach grzewczych w szkołach zwracają też dodatkowe nakłady Nat system wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła, czyli więcej to jest interes taki interes który, który trzeba dostrzec jak mówił, że takich dramatycznych okolicznościach jak obecnie, że dzieci mogłyby spokojnie uczęszczać do szkół i zarażać się wzajemnie jak gdyby był zastosowany ten system wentylacji Wyborowej mam nadzieję ze coś się tutaj świadomości będzie zmieniało od 23 niestety te przykłady, o których mówimy nie promieniują dostatecznie intensywnie jak widać, ponieważ nadal tych inwestycji jest bardzo bardzo mało miał się to zmienić 2 lata temu bodajże premier Morawiecki mówił o 1000 szkół ma być poddane takiej debaty termin realizacji innych z wymianą systemu wentylacji teraz to to ucichło pandemia jak gdyby w niedawnym wyparła myślenie o będzie latem Polak, choć moim zdaniem absolutnie niesłusznie tak to znaczy tak by to powinien być podstawowych i powód, dla którego te systemy wentylacyjne powinny być modernizowane, bo te aspekty związane ze smogiem SMS-y to sprawnością prezydencie Ania są jednak mniej spektakularne jak to, że te dzieci w ogóle nie mogą chodzić do szkoły, bo powrót dzieci do szkół, których będzie wentylacja zorganizowana tak jak to ma miejsce w większości szkół dzisiaj do daje gwarancję, że jest tam się pojawi jedno chore dziecko to pozostałe się w krótkim okresie czasu zaraz litera może jest dobry moment pierwsze dzieci nie ma w szkołach, a więc pewien rodzaj problemów, jakby nie istnieje są oczywiście inne z nauczaniem zdalnym po drugie, zbliża się okres wakacji taki dobry moment tym by pojawiła się myśl o tym wśród tych, którzy inwestują w remonty wśród tych, którzy inwestują nawet szkoły prawda bo zanim dzieci po prostu wrócą do klasy nie znaczy to wszystko będzie zrobione chodzą w Końskich zostało zrobione błyskawicznie i to, gdy była nauka warciarzy roku szkolnego tak jak wiadomo szkolnego ta między listopadem, a kwietniem czyli od kiedy jest jeszcze bardzo zimno nadwozie, więc można to zrobić w dowolnym czasie tak może być czarnym dniem wolnym czasie i tutaj nie sądzę, żeby ta okazja, którą mamy dzisiaj zerwane ze szkoły, że można było wykorzystać, bo to jednak są procesy inwestycyjne, które które, znajdując trwają to są przetargi to są jednak duże nakłady, więc psy trzeba się przygotować przygotowania i pewnie musiał potrwać parę miesięcy i w tym momencie muszę postawić kropkę proszę państwa naszym gościem był Ludomir Duda ekspert materii budownictwa przyjaznego środowisku obiecuje, że będziemy do tematu czystego powietrza i wracać, a państwu życie spokojnego spędzonego w atmosferze serdeczności tego dnia świąt no i takiegoż samego drugiego dnia dziękuję bardzo, Ewa Badowska Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: U TOKTORA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA