REKLAMA

"Manifest 343 zdzir" kończy 50 lat. Jaką lekcję możemy z niego wyciągnąć?

Biuletyn rewolucyjny
Data emisji:
2021-04-04 19:20
Czas trwania:
17:11 min.
Udostępnij:

5 kwietnia 1971 roku na łamach francuskiego pisma "Le Nouvel Observateur" ukazał się "Manifest 343". 4 lata później zliberalizowano we Francji prawo antyborcyjne.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
biuletyn rewolucyjne przy mikrofonie Małgorzata Czyńska to druga część biuletynu rewolucyjnego już jutro w poniedziałek 5kwietnia mija równo 50 lat od ukazania się francuskiego manifestu 343, a czym był, jaką rolę odegrał we Francji i w ruchu feministycznym co zmienił o tym opowie nasza dzisiejsza gościnni jest nią dr Agata Araszkiewicz historyczka literatury krytyczka sztuki aktywistka feministyczna związana z placówką badawczą laboratorium studiów nad seksualnością i Rozwiń » Leanderem przy 4 ulice w Paryżu dobry wieczór dobry wieczór witam serdecznie manifest 343 jest nazywany jednym z najbardziej znanych aktów nieposłuszeństwa obywatelskiego, dlaczego na czym polegał tak właśnie kategoria nieposłuszeństwa obywatelskiego jest jako najczęściej przywoływaną kategorią, kiedy dzisiaj właśnie mówimy o tym manifeście dzisiaj, kiedy mija właśnie 50 lat, kiedy w Paryżu Brukseli, gdzie mieszkam bardzo duża tym się mówi bardzo celebruje się to wydarzenie dlatego, że to było wydarzenie nieoczekiwane to było wydarzenie, w którym można powiedzieć zatriumfowała właśnie taka siła słabych nie było to nadmiernie przygotowane wydarzenie zaplanowane po prostu był to rodzaj skandalu jakoś tam zaprojektowanego zaraz o tym powiem, ale które po prostu, gdy zdarzą się odpowiednim momencie wymyślono go w odpowiednim momencie ja po prostu błyskawicznie, gdy odpowiedział na na istniejące już bardzo silne właśnie zapotrzebowanie społeczne i jest stworzył bardzo istotną zmianę można powiedzieć, że właśnie wprowadził Francję w taką nowożytne feministyczną gdzie, gdzie właśnie, jeżeli nowożytna określali byśmy właśnie nowoczesność jako właśnie taką sytuację, w której jednak przestrzegane są prawa kobiet kobiety mają jakąś taką podmiotowość swojego to była sytuacja mi się pojawił no, więc właśnie trzeba powiedzieć lata 70 to jest specyficzny bardzo kres historii Francji, bo to jest okres niesamowitego rozwoju dynamicznego bardzo techno po względem technologicznym pod względem właśnie konsumpcyjnym to jest właśnie ten okres niesamowitego rozwoju właśnie gospodarki, ale prawa kobiet można powiedzieć są w dziewiętnastym wieku ledwo w okolicach roku 70 tego francuski, które są zależne mają prawo otworzyć konto bez zgody męża bardzo wiele właśnie takich sytuacji jak gdyby no może być jakoś tam opóźniony co do ich statusu zaczyna być wtedy regulowanych cen bardzo dla nas zdumiewające, niemniej właśnie tak trzeba pamiętać czasu właśnie w obrazie to Francja właśnie w tych okolicach i a bardzo jest zakazana 1920 roku to jest sprawa nie rusza na w ramce wtedy też krajem pod bardzo silnym wpływem ciągle mentalności właśnie związane z kościołem katolickim, toteż trudno wyobrazić coś szalenie zmieniło w ciągu pół wieku, więc aborcja zakazana, ale powszechna jest powszechnie wykonywana jest obecna w świadomości społecznej dzisiaj mówimy o tym, że średnio umiera wtedy we Francji z powodu źle przeprowadzonych aborcji i 5000 kobiet i to źle przeprowadzone aborcje to oznacza, że to podziemie aborcyjne to nie byłoby to co dzisiaj możemy np. że z tym istnieje w Polsce takim podziemiem aborcyjnym jednak znakomicie zorganizowanym to było po prostu amatorskie właśnie takie podziemie aborcyjne, które MO no po prostu wszelkiego rodzaju sprzęty nawet kości kurczaka dłuta długopisy różnego rodzaju ostre narzędzia no o o no o jakimś takim rozmachu wręcz niewyobrażalnej fantazji, że kobiety w desperacji używały prawda żeby, żeby jak dokonać aborcji na trafiały w tym do szpitali kiedy, kiedy tak był właśnie taki proces tego, że organizm pozbywa się jak gdyby jaja prawda tego zamierzonego jaja macice wtedy dopiero lekarz mógł zainterweniować i dokonać właśnie łyżeczkowanie, jeżeli nie kobiety odesłano do domu, więc było to rodzaj właśnie taki można powiedzieć rzeźni, kiedy dzisiaj słyszymy wspomnienia tamtego czasu lekarzy czy kobiet to czy aktywistek właśnie ta to to jest właśnie taka opowieść o czymś niewyobrażalnym to szalenie zmienił od tego czasu jest zakazana w każdej sytuacji tak jest ten zakaz jest pełnym zakazem i jest to ogromne właśnie społeczny problem i pod koniec w połowie między 70 tego roku zaczyna być przygotowane takie prawo, które ma liberalizować zakaz to prawo określa określany jako prawo pierwsze od nazwiska twórcy właśnie polityka i to prawo miała dopuszczać aborcję bardzo podobnie jak ja jak mamy w Polsce w kilku konkretnych przypadkach właśnie deformacji płodu gwałtu kazirodztwa lub zagrożenia życia matki i w tym momencie właśnie część tak jakby postępowa część właśnie inteligencji francuskiej, jakby się przebudzą można powiedzieć i właśnie manifest 343 jest odpowiedział na to prawo żyją i właśnie i ta inicjatywa wyszła z magazynu bardzo postępowego znanego w znakomitej renomie dzisiaj nowel Observateur, którego jeden z redaktorów właśnie zaczął głośno mówić, że jakość, aby na to zareagować temat podjęła jedna z dziennikarek Nikoli Michnik takim właśnie Słowiańskim nazwisku Mucha nie moglibyśmy powiedzieć, która powiedziała, że tego się podejmie to była wtedy młoda trzydziestoparoletnia dziennikarka powiedziała, że jakoś to wymyślił próbuje się zastanowić jak z jak to zrobić by podjąć ten temat no ale nie bardzo wiedziała co z tym zrobić natomiast wtedy we Francji zaistniał świadomości społecznej właśnie MLS modeli pasją FAM ruch wyzwolenia kobiet zaistniał np. spektakularną akcją złożenia wieńców pod pod łukiem triumfalnym grobem nieznanego żołnierza z takim hasłem szansę oddać FAM co drugi człowiek jest kobietą to były mała grupka osób na początku mała grupka młodych kobiet, ale która bardzo się rozwijała w swoich akcjach swoich, jakiej się będę postulatach jak postanowiła przeczytał artykuł w jakimś piśmie właśnie tym rodzącym się ruchu wyzwolenia kobiet i postanawia zadzwonić do Anny Zalewskiej, która była taką właśnie jedną z ważnych liderek tego ruchu i tak coś zaczęło, a Zieliński to również bardzo młoda aktywistka, która nie wie nie bardzo wiedział też pomysł świetny znakomita, ale nie bardzo widział co z tym zrobić, bo stanowią wezwań do mam, bo była właśnie mam Dębowa jest najważniejszą tutaj postacią w manifeście 343 kobiet, ponieważ była ona już postacią wtedy domyślamy się prawda to są lata początek lat siedemdziesiątych druga płyta wyszła w czterdziestym dziewiątym roku, ale jest ona wtedy autorką całkowicie rozpoznawano uznaną fetowano docenioną i jest osobą, która ma ogromny problem tak prestiżowe miejsce właśnie jak na francuskiej scenie intelektualnej, która w ogóle dzisiaj zresztą jest taka scena publiczna jest bardzo zorientowana na intelektualistów i stanowisko to co mają dopowiedzenia, więc ta decyzja wezwania do Monte UWr jak wojna zarazki drżącym głosem była świetną decyzją Simon de Beauvoir natychmiast zresztą zgodziła się i spotkania odbywały się o niej w mieszkaniu prawda jak jak dalej co dalej zrobić nawet młode adeptki bardzo młode kobiety właśnie rozmawia rozmawia z MO de Beauvoir, która bardzo traktował poważnie pozwalała mówić no po prostu one wymyśliły co może być Ney po prostu myślimy, że to powinien właśnie być krótki tekst, który napisały wspólnie i ostatecznie zredagował go Simon de Beauvoir nie dodały do dochował prawda jest bardzo bardzo taki prosty tekst nie wiem czy będzie miejsce, żeby go przytoczyć, ale na całe dnie natomiast gdyby pani powiedziała pokrótce co się w nim znalazło to bardzo prosty bardzo prosty tekst, który właśnie informuje o tym, że aborcja jest jest powszechnym doświadczeniem kobiet, ale na na razie po prostu kobiety z tego powodu cierpią też cierpienie milionów kobiet w związku z tym sygnatariusz ska prawda, która podpisywała to deklaruje, że ona też należę do tych kobiet ona też ja też miałam aborcję prawda do takiej tres struktura kości to taka mitu i w związku z tym wszystkie, które podpisaliśmy ten ten list zwracamy się postulujemy żądamy dostępu do wolnej aborcji to właśnie ta złota wolna aborcja to tutaj pojawia no właśnie we współpracy młodych adeptek ruchu MLS ma de Beauvoir sprawa nabrała rumieńców, ale wróciła do redakcji Nouvel Observateur zbierano wtedy podpisy musi de Beauvoir potrafiła właśnie z zadzwoni do Catherine Deneuve Jeanne boho Marin w maliny bladzi wielkich różnych gwiazd wtedy do dzisiaj zresztą bardzo znanych rozmaitych właśnie gwiazd show-biznesu, ale oczywiście dziewczyny ze sklepu zbierały podpisy wszędzie, gdzie małe i ostatecznie wybrano właśnie do oznaczonego terminu 343 podpisy można tutaj wspomnieć, że ówczesne właśnie szefa nowel Observateur postanowił, że wydrukuje ten manifest tylko włącznie z podpisami znanych kobiet nie wtedy dziewczynę za, ale po prostu wtargnęła do jego biura i obsiadły i zmusił, żeby podpisał taki papier wydrukuje całość nowa drukował całość i to był po prostu przełom efekt był spektakularny wszystkie czołówki gazet właściwy europejskich ważne francuskich przedrukowała informację o tym manifeście i ten efekt piorunujący, dlaczego za aborcję wtedy groziła kara więzienia w momencie, kiedy tyle komentują podpisało ta kara zaczęła być fikcyjna również te sławne kobiety, które jakimś sensie gwarantowały właśnie bezpieczeństwo można powiedzieć wreszcie o naj w ten sposób to była taka przetarte droga, żeby zacząć inaczej mówić o aborcji i kolejnym ważnym czynnikiem był proces proces zwany procesem w opinii na stole nastoletnie dziewczynki zgwałconej przez kolegę, którą właśnie wprowadziła słynna adwokatka zalali mi ta liczba sygnatariuszy manifestu, która występować rok w telewizji i po prostu manifest jako właśnie ten ten 1 to to wystąpienie wielu kilkuset kobiet prawda na scenie publicznej proces trwa znakomita adwokatka miał bardzo dobrze miała powiedzieć o tym dramacie właśnie nastolatki którą, której lekarz zażąda jakąś niebotyczną sumę, więc była skazana na usługę jako bardzo pośrednią i następnie właśnie no wciągu paru lat dochodzi do takiej zmiany sytuacji, że możliwe przeprowadzenie prawo zwane prawem Simone Weil prawda, które dopuszcza aborcję do dwunastego tygodnia, który jest pierwszym roku zmieniono na do czternastego tygodnia to miało miejsce 4 lata po tym, jak manifest się ukazał stąd warto poznać modę Szymon jest umowa miała za sobą lubi lekarskie aborcji we Francji związku z tym przegłosował właśnie prawica, ale głównie głosem lekarzy medyków znawców głosem właśnie medycznym, który podkreślał, że brak prawa do aborcji skazuje kobiety na straszne cierpienie na utratę zdrowia no właśnie ryzyko życia w związku z tym te cierpienia dla całego społeczeństwa z ciekawostek mogę powiedzieć, że ten manifest on był znany w historii Francji histerii francuskiego feminizmu jako manifest 343 dziś, dlaczego dlatego, że chwilę po ukazaniu się tego manifestu okładkę słynnego Siergieja do, którą wykonał kabin to jest słynny ilustrator, który zginął zresztą zamachu na siebie do mety kilka lat temu narysował taką postać ówczesnego seksistowskie bardzo polityka, który nie jest tak jakby seksualnej pomoże im taką komórką ale kto zaciążyła z tymi trzydziesto czterdziesto ma 3 dziurami ten dziwny humor taki właśnie ni nie ma częstochowskim seksistowski i nie właśnie ante Maciej Stawski był obliczony właśnie na to, żeby obnażyć prymitywizm o taką krótkowzroczność oraz dni no jakoś bezzasadność właśnie argumentów polityków, którzy są przeciwko antykoncepcji czy aborcji no właśnie dzień, a sygnatariusz listu raczej mówił, że śmiała się tej okładki, ale kilka lat temu powstał taka petycja, żeby przestać nazywać ten manifest manifestem dziś tylko jednak manifestem 343 kobiet wspomniała pani na początku, że 50 lat rocznice nie bez Echa jest teraz omawiana obchodzone co właściwie się mówi, jakie głosy się pojawiają mówi się dużo o tym, że to był właśnie ten skandal, którego nie należało się bać skandal, który po prostu był przełomowy właśnie ku zaskoczeniu wszystkich, ale co pokazuje, że oprawa kobiet należy cały czas walczyć cały czas lobbingowa nigdy o tym nie zapominać to nigdy nie dane na zawsze Belki np. bardzo ciągle pozostaje w kodeksie karnym w wielu krajach europejskich również i to nie jest także te prawa są dane raz na zawsze również tutaj właśnie w tej części Europy patrzy się z niepokojem właśnie na to co dzieje się w takich krajach jak Polska czy Turcja obecnie, gdzie Węgry, gdzie po prostu prawa kobiecą jawny sposób zagrożone nie jest taki najlepszy dowód na to, że należy lobbing owa właśnie w obrębie Unii Europejskiej należy właśnie zmieniać mentalność przede wszystkim pracować nad tym, żeby nowoczesne społeczeństwo rozumiało, że bezpieczeństwo dobrostan kobiet jest po prostu dobrostanem społecznym prawda, że społeczeństwo nie polega na tym, że kobiety należy bywać kuratela osoby niepełnosprawne umysłowo nie one mogą o sobie pełnoprawny sposób stanowić mają dysponują dosyć dużą pulą praw i należy jak gdyby ten proces tylko i wyłącznie rozwijać i wzmacniać, czyli lekcja która, zwłaszcza teraz w Polsce jest najbardziej aktualna ja myślę, że bardzo ważna lekcja, która wynika z historii manifestu 343, ale też lekcja, którą można wyciągać, kiedy patrzymy o oto jak dochodzi się do praw do prawa do aborcji dowolnej aborcji w innych krajach polega na tym, że np. marzy pod należy podkreślić, że nie nie trzeba się obawy strategii skandalu bardzo często ona pokazuje, że to, o czym wszyscy boją się mówić i tak wszyscy mówią o tym można powiedzieć warto powiedzieć, że my w Polsce na dzień dzisiejszy jak zwraca uwagę na ja firmuję bardzo rozwinięte podziemie aborcyjne, które de facto wszystkim skandalem i obnaża pokazuje pustkę antyaborcyjnego prawa, ale warto też wiedzieć o tym, że należałoby myśleć o tym, aby z językiem prawnym mówić o aborcji, aby właśnie myśleć o procesach, które można zrobić, aby zachęcać lekarzy i lekarki do tego by mówili, że są aborcją nickami aborcja listami, aby politycy w Polsce polityczki chętniej wypowiadali się podejmowali te hasła w ten sposób można będzie czwartek od takiego frontu społecznego, który naprawdę pomoże sprawie w pięćdziesiątą rocznicę ukazania się manifestu 343 tak naprawdę dzień przed nią rozmawiałyśmy właśnie o nim z naszą gościnią bronią dr Agata Araszkiewicz historyczka literatury krytyczka sztuki aktywistka feministyczna związana z placówką badawczą laboratorium studiów nad seksualnością i trenerem pary ulice w Paryżu bardzo pani dziękuję dziękuję bardzo, jest niezbędna także Ewa Łuczyńska i zapraszam państwa na trzecią część to już w imieniu Anny Piotrowskiej, która będzie rozmawiała na temat tego jak zmieniła się prace ginekologów w Polsce po publikacji decyzji, które zapadła w budynku Trybunału Konstytucyjnego zapraszam Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: BIULETYN REWOLUCYJNY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA