REKLAMA

Miliony za .jpg, czyli czym jest kryptoart?

Połączenie
Data emisji:
2021-04-07 13:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
26:09 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
trzynasta 6 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami są goście prof. Mikołaj Lewicki z wydziału socjologii Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry dzień dobry Antonina Baczyńska również z tego samego wydziału tego samego Uniwersytetu dzień dobry dzień dobry będziemy rozmawiali o czymś co ostatnio zyskuje na popularności i można powiedzieć dla nielicznych przynajmniej tak się wydaje generuje spore zyski, czyli o czymś co się nazywa rynek krypto Arts może Antonina Pełczyńska Rozwiń » spróbujemy wyjaśnić co to właściwie jest znaczy rynek krypto Artur jest po prostu tak naprawdę sprzedaż sztuki w postaci tokenów NST, czyli takich tokenów, które są zapisywane w blockchainie to tak naprawdę nic innego jak trwanie praw własności można powiedzieć do różnego rodzaju form Digital artu również też można kryzys formy fizycznej, które później są transakcje zakupu są nadawane przez odcień, a tutaj zróbmy może jeśli damy radę zróbmy wyjaśnienie co jest blockchain dla tych, którzy nigdy o tym nie słyszeli ulica 3% podstawowe forma stosowana zazwyczaj kryptowalut, czyli taki, jakby wspomniany scentralizowany system, który powoduje to Lech daje szansę na hamowanie, czyli za wpisywanie kolejnych transakcji forma zdecentralizowanej i tam jakby sposób identyfikacji takiej transakcji polega na tym, że jego użytkownicy tego w leczeniu kodują tą transakcję zostaje zapisywana Bena na tle poprzednich transakcji co ją weryfikuje w ten sposób tak bardzo upraszczając to jest trochę tak jakby system rozliczeniowy dla bitcoina, czyli to jest ta metoda zapisywania informacji na temat handlu bitcoinami, która pozwala zweryfikować autentyczność i pozwala sprawiać by ten sam bitcoin nie został sprzedany 2× to znaczy to jest właśnie taka metoda dbania o unikalność unikalność tego dobra, jakim jest dobra cyfrowe, ale tutaj pojawia się pewna zasadnicza wątpliwości zasadnicze pytanie, jeżeli dobro cyfrowe może być kopiowany może być kopiowana to po co dorabiać certyfikaty autentyczności wyjątkowości do czegoś co i tak może być kopiowane w milionach miliardach wersji, bo to co się dzieje w kontekście krypto artu to, o czym jest w tym momencie rynek krypto Artur to jest właśnie to co znaczy za kilkadziesiąt milionów dolarów można sprzedać Praga albo Leafa albo jakikolwiek inny obrazek tym się zaczynają zajmować domy aukcyjne bardzo poważne domy aukcyjne np. słynny dom aukcyjny Christie, który sprzedał prawie 70 000 000USD kolekcję grafik niejakiego bity, czyli grafika, który właśnie się trudniej taką grafiką cyfrową no i z dowcip polega na tym, że grafiki są wyższe dla wszystkich dostępna wszyscy mamy w tej samej postaci wszyscy muszą je tak samo wyraźnie zobaczyć ktoś kupił twierdzi, że ma unikat to jest najbardziej chyba zaskakujące i najbardziej powiedziałbym budzące wątpliwości w całej tej historii prof. Mikołaj Lewicki przyznam się, że nie jest to rzecz nowa one tak naprawdę tylko jest kolejnym kolejną odsłoną problemów, które na rynku sztuki mamy od właściwego zadania, czyli kwestii autentyczności pojedynczo ości działa sztuki jak sobie weźmiemy wszystko jedno z 16 wiek będzie mieli ten sam problem ludzi łowiących sieci kupują kopie czy oryginał i kupują dzieło tego znanego mistrza, który miałby być podpisany na obrazie czy też jakiś za przeproszeniem SEJK, jakbyśmy dzisiaj powiedzieli dziś mamy to nową odsłonę, w której tak to prawda każdy z nas może wyświetlić sobie na swoim komputerze obraz Dietla czy działo w Libii plan podobnie jak wielu innych artystów tworzących działasz cyfrowe, ale tylko jeden z nas może mieć token, który mówi, że jest ta osoba czy dajmy na to pan Kuba Janiszewski jest właścicielem tego właściwego diwa oryginalnego stworzonego przez artystę na jego komputerze, który sprawia, że pan Jakub Janiszewski jest jedynym właścicielem, więc ma pojedyncze dzieło tego właśnie artysty, ale i małe słowo blockchain blockchain załatwia nam 2 rzeczy uwiarygodnienia, czyli tej autentyczności dzieła sztuki i pojedynczo ości atak naprawdę na rynku sztuki zasadniczo chodzi o 2 rzeczy i nic więcej trochę panu prości chyba dlatego, że jeżeli popatrzymy na sztukę od zarania to metody tworzenia różniły się tak bardzo współczesnych, że teoretycznie w niektórych wypadkach zawsze będziemy wiedzieli, że to kopia oczywiście nie zawsze to jest takie proste zresztą w tym momencie upraszczam, ale chodzi o to, że ten plik, który powstanie na komputerze rzeczonego artysty nie będzie się różnił niczym od miliardów innych na ten pochód Katy Wdowczyk prawda, że to jest w ogóle zanegowanie autentyczności jako koncepcji, więc dziwne jest trochę, że właśnie tutaj próbuje się przywracać za pomocą jakieś cyfrowych certyfikatów cieszymy jak powiedział tak nie do końca, dlatego że jednak jest autor to znaczy jest ktoś, kto jest jakaś jednostka jakaś postać artysta może nawet być kolektyw to nie ma w tej chwili znaczenia natomiast o komputer zarejestrował moment, kiedy ta osoba bądź kolektyw w czasie rzeczywistym na pamięci komputera, na którym to dzieło powstawało zarejestrowała powstawanie czegoś co jest jednostkowe wyjątkowe niepowtarzalne to znaczy zostało raz stworzony to, że mamy możliwość stworzenia 1 000 000 kopii, które niczym nie będą się różni jeśli chodzi o właściwości tego tego tego obrazu dzieła nie ma w tym momencie znaczenia najważniejsze jest to że, że powstaje coś co jest pojedyncze można powiedzieć tak kiedyś ten problem już też został był rozważany, kiedy powstały powstał druk, kiedy powstały możliwości masowego urynkowienia trzyma w masowej produkcji i sztuki prawda one gongów słoneczniki van Gogha wiszą bardzo wielu miejscach oczywiście będziemy się kłócić się te, które wiszą w sklepach są na papierze kredowym to są marne kopie natomiast w przypadku niektórych będzie będziemy potrzebowali ekspertów, którzy uwiarygodnią uwiarygodnią dzieło sztuki blockchain jest o tyle niesamowitym rozwiązaniem, że uwiarygodnienie pojedynczo ości działa sztuki jego autentyczności będzie zamieszczone na komputery każdego, kto będzie w blockchainie, czyli znika problem autentykacji, a auto, jakby uwiarygodnienia dzieła sztuki z czy znaczy to, że nie potrzeba nam się eksperci, którzy będą sprawdzali czy dane dzieło sztuki jest prawdziwe czy autentyczne czy zostało stworzone przez osoby, która jest podpisana jest maja być właścicielem tego itd. tak dalej 1 słowem z rynku jeśliby tak po tak potraktować krypto sztukę czy krypto sztukę jako rynek znikają nam pośrednicy, którzy do tej pory uwiarygodnia dzieło sztuki można powiedzieć co się dzieje przede wszystkim na tym poziomie bylibyśmy technicznym czy to jest to to jest ta praca, którą wykonywali do tej pory eksperci sprawdzające autentyczność farby i autentyczność podpisu itd. tak dalej, ale też można pójść krok dalej się zapytać właściwie, kto teraz autoryzuje via wartość sztuki, czyli jeśli ona nie musi zawisnąć galerii i być oglądana galerii, żeby Tusk dostrzegł ten autentyczny 1 egzemplarz sztuki to kto właściwie i w jakim środowisku uwiarygadnia to, że obraz Beetle jest Warty jest rzeczywiście miały być warte 70 000 000 natomiast obraz kogo innego na portalach, które skupiają 12 000 artystów tworzących w czasie rzeczywistym w czasie rzeczywistym wystawiających swoje dzieła sztuki na aukcji takich serwisach jak jak i OPI to właściwie, jaka jest jak tutaj rozeznać co jest właściwie warte 70 000 000 na tu oczywiście są 2 opowieści 1 jest opowieść taka że, że rynek sztuki and idylli cyfrowej udem demokratyzować sprawia, że każdy dziś może sobie usiąść przy swoim komputerze w swoim domu nie musi jechać do Londynu i usiąść na aukcji domu aukcyjnym, żeby wziąć udział w aukcji, czyli jeśli jesteśmy kupcem nie musimy ani szereg ograniczeń spada oczywiście poza tym 1 zasadniczym musi mieć miliony dolarów natomiast drugi element, który spada też że, zanim na aukcji pojawi się dzieło sztuki to wcześniej towarzyszyła długa droga uwiarygodnienie się nabywania tej wartości, czyli ktoś musiał okiem eksperta ocenić to dzieło sztuki odzieży jest niesamowite wykonane w niesamowitej technice, że ma w sobie tym samym tej jednostkowej nie to wyjątkowość, która czyni go wartym jakiś niesamowitych pieniędzy no jeśli wszystko dzieje się w internecie oczywiście można powiedzieć nadal będziemy mieli tekst kuratora zestaw dzieł sztuki w kolekcji tak dalej itd. ale znacznie się osłabi wiarygodność samych ekspertów, którzy mają nam mówić, dlaczego jakieś dzieło sztuki jest szczególnie wartościowe, bo ich kontakt ze sztuką będzie taki sam jak kontakt każdego inne każde inne osoby, która siedzi przed swoim ekranem i ogląda właśnie to cyfrowe dzieło sztuki 1318 się zatrzymujemy wrócimy po informacjach lub łączenie dziękuję 1323 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami są prof. Mikołaj Lewicki Antonina Pełczyńska oboje z wydziału socjologii Uniwersytetu Warszawskiego rozmawiamy o fenomenie tzw. krypto art rynku sztuki cyfrowej opartego o blockchain to się wiąże z takim słynnym właśnie wydarzeniem z marca tego roku, kiedy dom aukcyjny Christie sprzedał prawie 70 000 000USD kolekcję internetowych grafik kolekcje właściwie od tego, czyli obrazków, które można skopiować bez żadnej utraty jakości każdy z nas może taki obrazek zobaczy nie będzie żadnej różnicy mimo tego ktoś postanowił handlować czymś co ma charakter tutaj można powiedzieć oryginału właśnie za sprawą pliku z te w specyficznym formacie MTF, czyli takiego zapisu komputerowego potwierdzenia autentyczności wiary może zaczęło takie pytania to naszą drugą część rozmowy takie pytania, kto właściwie zarabia na całym tym krypto tarcze w tej chwili jak wygląda, jakie zorganizowano też ten rynek można powiedzieć, jeżeli dom aukcyjny Christie się tym zainteresował się zrobiło się poważnie może Antonina Baczyńska tak naprawdę uważam, że cały rynek sztuki właśnie sprzedawany w formie tokenów NST to jest rynek inwestycyjny dla bardzo dużych korporacji co widać zresztą ta dosyć dużych błędów wnuczka stojący za muzykę wątek w tym momencie wczoraj poszła informacja, że jeden z ze swych albumów w formie określone w teczce obecną DEK i po prostu wrażenie, że ze względu na to, że po prostu inne rynki mają problemy to bardzo dużo różnego rodzaju inwestycji przechodzi właśnie formy kryptowalut formy tokenów także powiedziałabym, że to jest rynek otwarty który, jakby staje się pod spekulację bardzo dużych konglomeratów bardzo dużych graczy rynkowych, czyli mówi pani, że ta opowieść o demokratyzacji tutaj każdy twórca każdy 1 właściwy, który coś robi się w zaciszu domowym może to wejść zarobić miliardy, bo ludzie mogą kupić zechcą kupić to jest pewna fikcja czy taki wydaje, dlatego że np. jeśli weźmie pod uwagę to, o czym mówiłem, czyli ten sprzedany za prawie 50 000 000USD obraz ipla to było nakręcanie pewnej banki banki tego rynku sztuki krypto, które po prostu wchodzą dosyć duże nazwiska tak np. grając czyli dziewczyna na maskę także wydaje mi się, że to jeszcze na kraju ta walka może powiedzmy o tym kto to pozwoli nam sobie lepiej wyobrazić w jaki sposób doszło do takiej wyceny, bo ta wycena rzeczywiście kosmiczna jeszcze nakręca pani też dosyć złożone pytanie, dlatego że tak naprawdę to tego typu tokeny są w grze 2017 roku, czyli to nie jest jakoś tak bardzo świeża bardzo nowa sprawa tek na to jest dosyć duży związek po prostu w tym 35 na świecie z digitalizacją bardzo wiele aspektów naszej codzienności naszego życia na pewno też trochę mato związek z pandemią po prostu z tym, że zastój na innych takich klasycznych tradycyjnych rynkach po prostu to spowodowało, że zainteresowanie wokół dziekanów w tej generalnie kryptowalut wzrosła i po prostu artyści, którzy byli pionierami powiedzmy, że publikowanie i zrobieniu taka ocena w tym momencie uzyskali trochę, ale to, jakby to, że indywidualne artysta, który do tej formy dokonują te dużo na tym zarobił to jest coś co moim zdaniem już skończyło tak skończą się w momencie, w którym czołowi gracze artystycznie czołowi gracze rynkowi weszli jak rynek tak 18 i wtedy jakby zamiast planów wobec sprzedawane nagrania Banksy ego tysiącami nieudostępnienie właśnie, czyli właśnie można powiedzieć, że ktoś korzysta z faktu, że Banksy nie nie dba o certyfikat autentyczności ktoś inny wypuści tak dobrze rozumiem tak dokładnie tak jest, dlatego że po prostu zbyt jest sprawdzany w blockchainie ten, kto stworzy ten rodzaj tokenu jest jak biegał torem to nie jest stracony czas z oryginalnym autorem tej pracy podatnik można się kłócić, dlatego że drużyna Banksy to mówiłem to nagraniach jego reformę w tak, czyli najnowsze nagranie tego procesu, którą po prostu spalił fragment swojej sztuki i w tym momencie jest przedmiotem tej organizacji jest tak naprawdę to nagranie ani sama sztuka Banksy ego w tutaj można się kłócić, bo prawa autorskie ani tego nie robi natomiast jego osobą, która uzyskuje ten, kto wstawił ten filmik zrobił jego okiem, ale żerowanie na Banks prawda żerowanie na kimś, kto właśnie próbuje zanegować to, czego wyszliśmy w naszej rozmowie, czyli tą autentyczność jako podstawę oddziały fanka sztuki Banksy mówienie to w ogóle nie o tym autentyczność w ogóle nie jest istotna w gruncie rzeczy istotny przekaz tutaj mamy dokładnie tak jest tutaj mamy właśnie działanie odwrotne, czyli zawieszamy się na tym, że to Banksy wziął tę puszkę do ręki tą puszką samo sam on ma zdolność ani te myślę prawda to jest jakby dowcip polega na tym, że zaczynamy fetysz izolować coś co w zasadzie ma się nijak do sensu dzieła sztuki, czyli w zasadzie nas znowu możemy tutaj wrócić prawda do początku naszej rozmowy zadać pytanie o to czy autentyczne rzeczywiście tak istotna dla sztuki i samej w sobie, ale chciał, żebyśmy jeszcze na moment jest skoncentrowali właśnie na tej wyższa, która teraz ma miejsce po zaczęła mówić przed chwilą o tym, że właściwie teraz rośnie jakaś bańka bardzo szybko bańka związana jak bez ucieczką innych rynków tak czy dobrze zinterpretowałem taką wydaje, dlatego że po prostu na innych rynkach tak by zgrać myślę, że ten rynek kryptowalutowych generalnie rynek tokenów z tego powiedzmy sobie dokonam może być nie tylko sztuka tekst ten może być student bardzo wiele rzeczy to jest po prostu efekt takiego nadmiaru pieniędzy inwestycyjnych, które zostały nigdzie indziej zainwestowane po niskich stóp zwrotu, jeżeli chodzi jak inne obszary w tle takie odnoszę wrażenie Michał Lewicki może wrócimy do ciał do tego do tego pytania, które Sejm właśnie to trochę nas pan zostawił przed informacjami, czyli opowieść o utracie autorytetu czy o negacji autorytetów teraz rynek będzie decydował to wystawa rozumiem pieśni optymistyczna wielce w tym sensie demokratyzacja gustu itd. ale ich mieście tam to jest miecz miecz obosieczny może nawet to jest w zasadzie rujnujące, dlatego że przeżyliśmy coś bardzo podobnego w dziennikarstwie, gdzie się wszyscy się nagle poczuli dziennikarzami twórcami treści to wcale nie znaczy, że zjemy więcej o świecie, a na pewno nie znaczy, że wiemy też w sposób jakikolwiek sprawdzony, nawet jeżeli uczepił się tego, że media sprzed okresu cyfryzacji też nie były doskonałe to i tak może się okazać że, że jednak wiemy o świecie mniej niż nam się wydaje dzięki temu powszechnej demokratyzacji twórczości czy tutaj proszę właśnie za podobny proces właśnie czy już nie zachodzi zaczął pan teraz mówić o bank sejmy, odwołując się do pojęcia sensu sztuki i mówił pan o tym, że może właśnie ta autentyczność dzieła sztuki nie jest tak ważne jak to, że ona ma ona ma jakiś sens i niesie ze sobą komunikat i chyba to jest cała ta dwuznaczność, która po, którą tak świetnie podsumował rynek, więc ja bym absolutnie tutaj nie chciał wyjść na jakiegoś piewcy jest zjazd z rynkowej wymiany wręcz przeciwnie raczej wskazywał na rzeczywiście jej jej taką jak to ładnie się nazywa kreatywną destrukcję, którą wywołuje to znaczy on rozśpiewana istniejących hierarchy istniejące sposoby uwiarygodnia nie oceny wszystkim wartościowania i w gruncie rzeczy my nie wiemy co daje w zamian oprócz tego, że wiemy, że coś kosztuje bardzo dużo w bardzo mało i że jest jakaś obietnica to znaczy że, czyli przez państwo dodająca ogromnego zerwane plomby chodzi o to, że rozwiąże nie ma nam, kto właściwie w tej rzeczywistości nowej wytłumaczyć, dlaczego to ma być aż tyle warte, dlaczego ten Beetle jego kolekcja to jest aż 70 000 000USD prawda rozwija być jak powiedział tak to jest tak jak z modą to znaczy rynkiem mody prawda mieliśmy dyktatorów mody, którzy 3× 4× w roku pokazywali nam co trzeba nosić do czasu, kiedy przyszli influencerzy rozwinął się rynek mediów czy komunikacja w mediach społecznościowych nagle się okazało, że influencer ma większy wpływ na sprzedaż produktów niż niż dyktator mody prawda i że trendy jak 1 influencer wprowadza są silniejsze silnie oddziałują na sprzedaż na rynku odzieży niższy to co zostanie pokazany w Paryżu Nowym Jorku Londynie i w przypadku sztuki właśnie tej twitterowej, ale nie tylko w rynku sztuki mamy podobny proces to znaczy do tej pory wydawało się, że ten rynek jest rządzony przez bardzo Jasną hierarchię są miejsca, które autoryzuje bardzo wysokie wartości Sotheby czy Christie, czyli te 2 domy aukcyjne, które pewnie są kluczowe to on autoryzował sprzedaż i jakby dawał ostatecznie te tt tt miary wyjątkowości dzieła sztuki ten świat się kończy, dlatego że większe pieniądze nagle okazuje się, że są pojawiają się w Azji w obiegach internetowych tak dalej tak dalej i można powiedzieć tak Christie PiS, sprzedając dzieło Beetle z 1 strony oczywiście na tym ogromnie zyskał, ale z drugiej strony autoryzował ten obieg tak tak jak puszczanie influencerów na pokazy mody w Paryżu prawda z 1 strony nie można tego zignorować, bo to jest gigantyczna gigantyczne pieniądze, ale z drugiej zaburza się dotychczasowe hierarchie i dotychczasowe sposoby autoryzacji wcześniej sztukę oceniała spoko oceniali należy jeść i kolekcjonerzy no to dzisiaj jeśli mamy aukcje, w których działa sztuki powstają poza tymi biegami no to pytanie, kto właściwie realizuje wartość tej sztuki prawna, kto ostatecznie ma decydować o tym, jaki jest jej, jaka jest jakieś znaczenie w w tym globalizm dającym się upływającym się świecie znaczeń rzeczywiście tutaj warto powiedzieć, że to pytanie autentyczność, które cały czas obsesyjnie tutaj przywołuje on towarzyszy sztuce współczesnej przede wszystkim prawda, czyli dobrych kilkudziesięciu lat mam pytanie o to co to jest video art właśnie co jest oryginałem w przypadku idea co pewne reguły tworzenia kopii video artu co to jest fotografia prawda jak to właściwie, kto posiada oryginał co to w ogóle znaczy to wszystko jest obecny to jest budżet nie jest także ten rynek to wymyślił mimo wszystko jednak można być właśnie przez tę łatwość kopiowania wydaje się, że ta transakcja jest jakiegoś rodzaju jakoś tam podejrzana ta historia Christie wchodzącym na rynek sztuki krypta artu z tą sprzedażą 70 000 000USD w kolekcji grafik lekcji odpadów, że to właśnie to w pewnym sensie stwarza ten stwarza ten największy dysonans sprawdzano czy jednak nie uciekniemy od tego podstawowego dylematu no można powiedzieć tak czas im bardziej im większa niepewność na rynkach tym większa presja na rynkach tym większa presja na to, żeby ze sztuki czynić po prostu stałe złota kapitał tak kapitał, którym się, które się, który się składa do portfeli funduszy inwestycyjnych i i takich z byłym instytucji, które absolutnie nie są jednostkami chcącymi ku powierzchni sobie obraz na ścianie prawda czy czy chcącymi mieć o dzieło sztuki, dlatego że cenią jego wartość prawda znaczy to w tym sensie dla prawdopodobnie dlatego kto kupił beat plan nie ma żadnego znaczenia jest po prostu składane w kolekcji natomiast co jest ciekawe to, że ten mem inwestor nie ma już gwarancji, że kupno Christies zagwarantuje stały wzrost wartości tego działa ile jest ono właśnie oznacza, że no właśnie, dlatego że nagle się okazuje, że wartość rynku sztuki nie wiem w Chinach inwestorów chińskich może być wyższa niż wartość i solidność tak bym stabilność wiarygodność rynku określanego przez Christie istotę spraw w tym sensie ten rynek na razie jest wydaje się być takim taką gwarancją stabilności to pojedyncze dzieło sztuki, które aktor, którego mamy certyfikaty wydaje się być świetną lokatą i jak pokazuje właśnie spekulacja na rynku sztuki zapewne za jakiś czas będzie można je dwukrotnie wyżej wycenić no to nagle się okazuje, że jednocześnie nie ma wcale gwarancji, że w dłuższym horyzoncie czasowym właśnie te rynki cyfrowe, które już nie powstają nie są autoryzowane przez Christie istotę wiz inne domy aukcyjne oraz kolekcje znanych kolekcjonerów będą utrzymywały wiarygodności będą dawały te obietnice niekończącego się wzrostu wartości sztuki jako kapitał dziękuję bardzo, prof. Mikołaj Lewicki wydział socjologii Uniwersytetu Warszawskiego Antonina Baczyńska również wydział socjologii tegoż Uniwersytetu 1337 za chwilę informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA