REKLAMA

Lekcja 1. Temat: Nauczyciele

Rok, którego nie było
Data emisji:
2021-04-08 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
47:05 min.
Udostępnij:

Jak działa zdalna szkoła oczami nauczycieli? Ile czasu zajęło im dostosowanie się do nowego, lockdownowego systemu pracy, na jakie napotykali trudności? Jak wyglądało to w dużym mieście a jak - w niewielkiej miejscowości? Co powiedziało im o uczniach, co - o samych sobie?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
to była środa 11 marca 2020 roku tydzień po tym, jak rząd ogłosił, że koronawirus jest w Polsce dzień dobry państwu witam serdecznie konferencji prasowej po spotkaniu rządowego zespołu zarządzania kryzysowego w konferencji przyjeżdża w środę na pewno zaczną środę przyjeżdża właśnie tak jakoś około dwunastej widzę, że szkoła taka lekko wyludniona pytam co się stało rodzina pakuje swoje rzeczy tylko się w śledztwie luka deportację z domów bardzo proszę o Rozwiń » zabranie głosu pana premiera Mateusza Morawieckiego Szanowni Państwo jest dla nas jasne, że koronawirusy ta epidemia, która się rozwija może stać się bardzo groźna ma jutro na nas natychmiast dziś i nie mieliśmy w ogóle czasu na przygotowanie jedno tej zupełnie nowej rzeczywistości ani my ani ani rodzice zostaliśmy po prostu postawieni pod ścianą są podjęliśmy decyzję o zamknięciu placówek oświatowych wszystkich placówek oświatowych, a także szkół wyższych na 2 tygodnie od poniedziałku, ale już od jutra za chwilę szczegóły wyjaśni pan minister Piątkowski już od jutra te placówki będą niedostępne dla procesu edukacyjnego byliśmy tak naprawdę 2 dni, żeby system zaczął działać nie traktujcie tych 2 tygodni jako dodatkowych ferii to jest czas, który ma zabezpieczyć waszych bliskich przed ewentualnym zarażeniem, a wykorzystajcie to jako szansę na pogłębienie swojej wiedzy w tych dziedzinach prawa szczególnie interesują wasi wychowawcy wasi nauczyciele na nową w tym pomogą martwią się, jakie ma uczyć dzieci tak jak przekaże wiedzę, jakie spraw z dnia na dzień dosłownie z dnia na dzień przede wszystkim trzeba było poprzestawiać wszystko w swojej głowie nasze metody któreśmy do tej pory stosowali okazały się nieprzydatne nie stawali trzeba było myśleć szukać nowych rozwiązań mam dla ciebie szybki ćwiczenie z matematyki ile lat minęło od swojej matury albo jak dawno temu pisał swoją ostatnią szkolną klasówkę no i jak to wynik jedno czy dwucyfrowy to mam dla siebie kolejne zadanie zastanów się jak od tamtego czasu zmieniła się szkoła czy w ogóle zmieniła jeśli masz dziecko w wieku szkolnym pewnie też więcej podpowiem lekcje wciąż trwają 45 minut o przerwach, informując dzwonki w zeszycie zapisuje się temat lekcji są klasówki zadania domowe, a na koniec roku oczywiście oceny świadectwa przez lata Polska szkoła zmieniała się powoli małymi krokami przesiadła się z tablic kredowych na takie, o których pisze mazakiem pojawił się dziennik elektroniczny i uwaga rzutniki multimedialne po drodze było kilka reform mniej lub bardziej udanych były nawet reformy reformy, ale rewolucji nie było aż do marca 2020 roku, kiedy w Polsce pojawił się koronawirus z dnia na dzień zmienił wszystko, a nauczycielom uczniom ich rodzicom wyrwał rok i nic już nie będzie takie samo nazywam się Krzysztof Chorwat jestem dziennikarzem to jest radiowy serial rok, którego nie było rok po pierwszym zamknięciu szkół chce sprawdzić jak działa zdalna szkoła, jakie doświadczenia mają ci, którzy mają z nią do czynienia na co dzień są nauczycielami uczniami rodzicami jak zmieniła się szkoła, czego nauczyła i czy poza oczywistymi stratami coś jednak zyska lekcja pierwsza temat nauczyciele w dzień dobry Krzysztof Orwat akwaria siada, żeby podejrzeć jak dzisiaj wygląda zdalna lekcja w praktyce umawiam się na nagranie z Dorotą kucharską Mandes nauczycielką języka polskiego w szkole podstawowej nr 323 imienia polskich olimpijczyków w Warszawie, ale nie spotykamy się w szkole szkoła dla jej uczniów klas siódmych i ósmych pozostaje zamknięta lekcje prowadzi z domu salony mieszka z rodziną w bloku na warszawskim Ursynowie bardzo, gdy wchodzę do mieszkania za ścianą w pokojach słyszę odgłosy lekcji, ale nie tych prowadzonych przez Dorotę to lekcje dzieci piąta klasa sen sen piąta klasa podstawówki córka druga klasa liceum mamy na szczęście niepokoje to znaczy jeszcze jeszcze w zeszłym roku pierwszym lockdownie siedział tam mórz, ale tutaj tak tutaj siedział i tak miał tam Mitta nie miał tutaj swoje lekcje by bywało także np. jego koledzy koleżanki z pracy, bo ja mam bardzo donośny głos, więc potrafili wydać co dzisiaj na polskim, a mąż mówił np. dzisiaj to zemsta np. albo Balladyna żyje się bardzo śmiali także było wesołe życie Pierre integracja między firmą ja akurat trafiam na lekcję Reducie Ordona Dorota pracuje przy dużym stole ma sporo sprzętu laptop tablet smartfon za plecami na ścianie wisi mapa świata, ale dobrze jest nie siódma do zasiłku okej zaraz zaczyna my to chodzi im jeszcze dołączy dobra wideo jest włączony mikrofon jest włączony w dzień dobry Witek dzień dobry dzień dobry dobry dzień dobry dzień dobry te dźwięki w tle podczas tej lekcji słychać co chwilę im więcej tym lepiej to znaczy, że uczniowie są aktywni słychać, ale w większości nie widać nieliczni włączają kamerki reszta to kółka z inicjałami rzadko zdjęcia twarzy raczej jakieś kotki pieski superbohaterowie piłkarza do lekcji to używamy tych słów nasza szkoła do szybko w takim psy weszły praktycznie od razu też portal właśnie tam kukły z LED przeróżne do do kursów to się zdarza, choć nieczęsto, bo wolę, żeby uczniowie robili prezentacje czy pracowali w grupach no ja mam swoje konta w mediach społecznościowych by próbuję wejść w ich świat tam zaczepić i to tak tak to znaczy na TikToku mam konto, bo faktycznie w tym pierwszym lockdownie to by taki moment, że jakoś ta potrzeba interakcji ze społeczeństwem takiej innej niższy niż człowiek ma nad jak chodzą do szkoły ja mam dziennie do budynku mam dziennie tysiące osób tak dzień dobry dzień dobry jest życie to szkoła jest prawdziwe życie naprawdę ten smutny ten jest wesoło tam dynamizm, a tutaj nagle lockdown wszyscy w domu, więc ten, kto to był taki substytut takiej energii to ktoś parkuje ktoś komentuje komuś odpowiada no jak mamy pomysł to nagrywam porady nagrywam dotyczące pisowni cytaty z lektur czasem nagrywam jakieś anegdotki z życia nauczyciela pan swego jak najbardziej mogę puścić o mamy np. powtórzenie zemsta jest papki jest Klara jest cytat z Papkina powiedz w ogień skoczy wpadki nie pakuj Papkin w ogniu zginie no wiadomo, że dzieciaki tam, przebijając coś im się w tej głowie odłoży o jesteś dobry TikTok czy gdzieś liczyłem i jest niestety 36 akurat ta akurat był TikTok, kiedy tak to też bardzo ciekawe powtarzam powtarzam co to ballada to jeszcze w szkole było robione Świtezianka potem po roku pytam uczniów w 1 klasie co to ballada nikt nie wyrywam 1 uczennicę do odpowiedzi byłam pewna, że ona prawie jak w dniu świra to jedne oczy tak jednak oczy są to ballada tu pada imię nie wiem, gdzie potem przemijającego TikToka słyszę ten dźwięk wierzyłem w ciebie na ciebie liczyłem i wiesz co niestety się przeliczyłem ten filmik akurat miał 4000 lajków mamy 4 fotografie czy ktoś rozpoznaje kogokolwiek na tej fotografii akademickiej po prawej tak no to już mamy 1 rok mamy mama Adama Mickiewicza po prawej tych 3 panów tak wygląda dzisiaj przynajmniej do roku dobra ktoś Słuchajcie napisał wchodzi sobie na ten Google Maps i w tym Google Maps wpisujemy Reduta Ordona ale, żeby zrozumieć jak Polska szkoła dotarła do momentu, w którym Facebook instagram czy TikTok to codzienność dla niektórych nauczycieli musimy się cofnąć do marca 2020 roku dlatego dziś zostaniesz nauczycielem, a ja zabierać do szkoły, która od roku przypomina rollercoaster pełen zakrętów wysokich wzniesień stromych spadków od samego patrzenia może zakręcić w głowie zamknęli szkoły od dziś nie spodziewałem się moim zdaniem za późno, bo z wieloma osobami miałem kontakt przez choćby ostatni tydzień z 1000 ile klamek dotykałem rekolekcje jakieś 200 pięćdziesięcioro dzieci w kościele w 1 miejscu, a jedno dziecko tak okropnie kasłał, więc idźcie do domu odwozi zorganizować tak do rodziców dzwoniłam wszyscy są tak dzieci odbiorą jutro jutro nie wiem kochani nie wiadomo na inne nie wiadomo, jakiej formie nie wiadomo jak długo macie tu pisałam zadania dla was na 2 tygodnie w trzeciej klasie jesteście musi ćwiczyć tu, żebyście robili codziennie tak dacie radę będziemy pisać tak rodzice mogą dzwonić to fragmenty pamiętników przesłanych na konkurs życie codzienne w czasach koronawirusa ogłosili go już wiosną naukowcy ze szkoły głównej handlowej w Warszawie Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu tak jakby wyczuli, że to potrwa i że tak mocno wpłynie na codzienne życie wśród niemal pół 1000 wspomnień przychodzą też relacje nauczycieli z kilkoma chce się skontaktować proszę organizatorów o pomoc dostaje numery telefonów to głównie nauczycielki polonistki z chęcią dzielą się swoimi wspomnieniami jedną z nich jest Małgorzata Graczyk spod Olsztyna to było ogromne zaskoczenie był duży szok ze względu na to, że od samego rana informacje były sprzeczne im wielkim napięciu czekaliśmy na to ostateczną decyzję na oczy to zamknięcie odbędzie się jeszcze tego samego dnia czy będziemy mieli właśnie chwilę jest na przygotowania kilka dni dziećmi w szkole wyobraź sobie uczy języka polskiego w kilku klasach z 1 umowę właśnie romantyzm jutro chcesz zacząć Dziady z innymi pędzić z materiałem, bo egzaminy coraz bliżej i nagle dowiaduje się, że od jutra przez najbliższe 2 tygodnie lekcji nie będzie na początku to było takie niedowierzania nie mogliśmy uwierzyć w to co się stało odwrocie powiem tylko, tyle że uczy w podstawówce w południowo-wschodniej Polsce nie chce podawać nawet nazwy miejscowości, kiedy dopytuję powód przyznaje, że nie chce nieprzyjemności w mailu pisze specyficznym środowisku, w którym mieszka o politycznym nastawieniu lokalnych władz, którym przecież szkoły podlegają i o tym, że mogłaby zostać odebrana jako wróg Polski i polskości tak aż tak tak jak to było nierzeczywiste właściwie nie wiedzieliśmy co mamy myśleć na razie, bo chyba na 2 tygodnie po temu i kazali nam wysyłać materiały do powtórki i byliśmy właściwie pewni, że 2 tygodnie i jakoś wrócimy, ale 2 tygodnie później nie wracasz jest kolejna decyzja szkoły pozostaną zamknięte minister mówi, że od teraz będziesz uczyć zdalnie i że musi zrealizować podstawę programową to prawdziwa zmora nauczycieli taki zbiór wytycznych, które określa, czego uczeń na każdym etapie edukacji powinien się nauczyć i jakimi umiejętnościami przejść do następnej klasy na tej podstawie układana jest też egzamin końcowy punkty podpunkty listy lektur w sumie kilka stron wymagań i dobre kilkadziesiąt pozycji dla każdego rocznika co roku zastanawia się ile udać się zrobić do czerwca no to teraz dopiero się zacznie, bo jak wytłumaczyć wiązania kowalencyjne przez komputer albo jak na lekcji WF-u sprawdzić czy twoi uczniowie potrafią przygotować wykonać dowolny układ taneczny tak też w podstawie co prawda ma pewną swobodę, więc może część rzeczy przerzucić na następny rok zresztą może za kilka tygodni uda się jeszcze wrócić do szkoły jeszcze nie wiesz, że rząd będzie przedłużać lockdownu kilka razy i tak dotrwać do AK Mariola Pietroń Ratyńska spotykam się w szkole podstawowej nr 267 imienia Juliusza Słowackiego na warszawskim Żoliborzu jest tam dyrektorką to okres między drugą trzecią falą, kiedy w budynku są tylko dzieci klas 13 i ich nauczyciele większość uczniów uczy się w domach pani dyrektor to energiczna blondynka typ artystki jest psycholożką rozmawiamy w jej gabinecie, gdzie na ścianach wiszą obrazy to jest moja wielka pasja moja wielka przyjemność zresztą też w naszej szkole 200 sześćdziesiątej siódmej jest sporo nauczycieli terapeutów, którzy w ten sposób pracując czekami współpracujemy też z artystami artystami malarzami rzeźbiarzami 2 różne ciekawe ciekawe zajęcia to miasto jest faktycznie moja wielka pasja maluje od 5 lat uprawia tzw. malarstwo intuicyjne wybieram kolory, które w danym momencie dom taki sposób przemawia i zaczynam bawić się na płótnie jest taki rodzaj właśnie zabawy malarskiej patrzeć co się będzie działo to jest tak to jest taka metoda, która powoduje, że bardzo się człowiek relaksuje przy pracy, a więcej czasu teraz pani miała na pracę nie mogę powiedzieć, że miała więcej czasu na pewno miała większą potrzebę do tego, żeby malować, ponieważ ja poprzez malarstwo też odreagowuje napięcia czasem znajomi pytają jak to się dzieje, że mając tak różne trudne sytuacje też zawodowo po, ponieważ szkoła oraz czas żyje jest jest miejscem, gdzie nie do końca też w stanie przewidzieć co się wydarzy co czasem naprawdę bardzo bardzo traumatyczne wydarzenia jak to się dzieje, że sobie z tym radzisz tak radzą sobie dlatego, że kiedy po prostu czuje, że jest dużo napięcia staje przy sztaludze zaczyna malować odreagowuje w ostatnich miesiącach stresu faktycznie było sporo prowadzenie edukacji zdalnej było szokiem dla nas wszystkich, bo w najśmielszych snach mówi wyobrażaliśmy sobie taka sytuacja może mieć miejsca początki były bardzo trudna, dlatego że na wprowadzenie edukacji zdalnej całego systemu, bo wina o systemie, który dotyczył szkołę, w której było prawie 700 dzieciaków w danym momencie na ten na ten czas mieliśmy tak naprawdę 2 dni, żeby system na zawsze działać poziom był też znajomości kompetencji informatycznych obsługi, a sprzętu aplikacji na czynną nauczycieli bardzo różne też nie mieliśmy 1 i Platformę 1 narzędzia tylko korzystaliśmy z tego co było w danym momencie najbardziej przyjazne dla konkretnych nauczycieli i też dla dzieci czy wiesz, że aż 85% nauczycieli miało żadnych wcześniejszych doświadczeń z nauczaniem zdalnym przed wybuchem pandemii tak wynika z badań organizacji pozarządowej centrum cyfrowe to znaczy, że nigdy nie przygotowywali się do prowadzenia lekcji przez internet nie zastanawiali się jak wytłumaczyć coś komuś kogo nie widzą tylko słyszą nie musieli też myśleć o tym jak w takich warunkach zapanować nad trzydziesto osobową klasą nic dziwnego, że już pierwszego dnia zdalnych lekcji badają dzienniki są kłopoty ze sprzętem w szkołach domach uczniów nie ma komputerów internet jest za wolny skoro zdarza się to w dużych miastach to wyobraź sobie co się dzieje w mniejszych miejscowościach dzwonię do Agnieszki Szymańskiej to dyrektorka publicznej szkoły podstawowej w piersiach ta pod Radomska wieś liczy kilkuset mieszkańców w szkole uczy się ponad setka dzieci byliśmy zmuszeni przez pierwsze dni kilka tygodni zamieszczać zadania treści lekcji bądź też na wszystko wszystko co dotyczy danego przedmiotu na stronie internetowej szkoły zrobiliśmy specjalną zakładkę nauczanie zdalne tam były codziennie załączane wszystkie treści danego przedmiotu opisanego nauczyciel był dostępny dla uczniów ani w określonych godzinach go w ciągu dnia wtedy, kiedy dziecko chciało się skontaktować miał taką potrzebę bądź drugą stronę nauczyciel chciał się skontaktować z dzieckiem czy rodzicem kontaktowali się, ale to już bardzo różny sposób na Messengerze i telefonicznie przez pocztę taką e-mailowo i przez telefon oczywiście rozmawiając SMS-y z biegiem tygodni przeszliśmy nad kimś i pracujemy nad nim fakt, ale to przede wszystkim wymagało bardzo dużego i doposażenia sprzęt naszych uczniów i doposażenia internet naszych uczniów ich dema udaje się m.in. dzięki wsparciu samorządu 1 fundacji do najbardziej potrzebujących jadą komputery takich miejsc w całej Polsce jest więcej nie do wszystkich jednak trafia pomoc już w kwietniu powstają pierwsze raporty dotyczące zdalnego nauczania wnioski zawsze podobne jest źle, żeby nie powiedzieć fatalnie po raz pierwszy eksperci organizacje pozarządowe alarmują o nierównym dostępie do nauki i pytają uczniów, którzy przez braki sprzętowe czy trudne sytuacje w domach znikają systemu nie ma z nimi kontaktu nie przychodzą na lekcje nie logują się nie odsyłają prac po prostu rozpływają o problemach uczniów i całych rodzin opowiem ci jeszcze w kolejnych odcinkach wiosną szkoła działa ale jakby niby zamiast pakować plecaki maszerować do szkoły uczniowie setki tysięcy uczniów codziennie sprawdzają pocztę sprawdzają też ich rodzice, bo lekcję teraz pliki e-maile polecenia przeczytaj rozwiąż zrób zdjęcie i odeszli czasem nieco bardziej kreatywnie obejrzy filmik na YouTubie trzeba pracować nie mam pojęcia jak to zrobić przez dziennik wysyła uczniom zadania wyznaczam terminy podaje dodatkowe maile, na które mają przesyłać swoje prace to co zrobili co udaje się napisać bez mojej pomocy czy dobrze robi działa instynktownie po kilku godzinach pracy przy komputerze boli mnie kręgosłup oczy w ustach czuję suchość barki błagają masaż piżamy na ciuchy domowe zmieniła około dwunastej zapchały się służbowa skrzynka mailowa uczniowie marudzą, pisząc na dziennik on się zawiesza na moim prywatnym mailu panuje chaos jedni uczniowie przesyłają skany innych zdjęcia jedni Libre inni w Łodzi nie jakichś cudownych formatach, które nie otwierają, ale za to zawieszają komputer ten zresztą także mąż kwieciście wypowiada się na temat prywatnego sprzętu, który nam się eksploatuje dla mojej pracy słuchamy czekamy wrócimy na pewno nie wrócimy jeszcze termin przesunięto potem znowu na co czekać trzeba ule przez cały Niechciał trzeba zainwestować na paliwie oszczędziła pracując z domu, więc kupię trudno tylko, że my budujemy wszystkie zakupy w jakiś wygodniejsze łóżko stara się już nie składa porządne radio zmywarka doczekam się komplet ręczników i wszystko inne przekładamy na potem w sumie, skąd ten problem przecież komputer w domu jest korzystać z niego na co dzień, przygotowując się do pracy czy oglądając film w piątek wieczorem, ale teraz potrzebuje go w konkretnych godzinach w czasie lekcji potrzebują też twoje dzieci też w konkretnych godzinach oczywiście w tych samych, kiedy pojawia się wizja lekcji online myślisz mikrofon kamera może w szkole będą mieli jakiś wolny sprzęt, ale okazuje się, że po komputer do wypożyczenia już ustawiła się kolej SO miał taką sytuację, że w pewnym momencie przestał działać internet w komputerze w czasie zajęć, więc musiałam szybko sobie poradzić o problemach ze sprzętem rozmawia m.in. z Ewą wojskom anglistka z żoliborskiej podstawówki najpierw korzystał z telefonów to co miała z tego sprzętu, który był dostępny nalotów co się stało w trakcie lekcji, więc nie było takie proste mam w domu maturzystkę, więc pracowała na tym tzw. lepszym sprzęcie naszym później próbowano tutaj wrócić do szkoły okazało się, że komputer zabrakło, bo pomimo, że mieliśmy nieźle wyposażoną pracownię informatyczną, ale wielu nauczycieli musiało skorzystać ze sprzętu szkolnego i była taka sytuacja muszę pracować ze szkołą w szkole tutaj dużo bardzo później wyłączyli się rodzice dowiedzieli się tej sytuacji rolę nie była jedyną osobą, którą ja ten problem, więc rodzice próbowali też pomóc pożyczali komputery zakładów pracy swoich nawet no mnie na szczęście wsparł 5 i podarował komputer, na którym mogę pracować na pracuje na swoim prywatnym sprzęcie i ten a ten komputer, który tam zawiódł czeka na naprawę będzie wolna chwila to będę myślała nauczyciele przyznają wprost, że w obsłudze sprzętu byli daleko ze swoimi uczniami ci zresztą próbowali tę przewagę wykorzystać natomiast nasze programy były coraz bardziej doskonały teraz mamy możliwości blokowania dostępu uczniów do czatu dotarcia do ratowania dopisania do mówienia w czasie lekcji jeśli pracujesz w szkole, która organizuje szkolenia informatyczne szybko przesiadać się na programy, gdzie możesz mówić do uczniów może ich nawet widzieć, a oni ciebie możesz wyświetlać tablica i podsyłać materiałów sekunda ewentualnie doszkala się na własną rękę oczywiście kosztem prywatnego czasu Ewa Nizińska uczy matematyki w dziewiątym liceum imienia Klementyny Hoffmanowej w Warszawie z perspektywy czasu ocenia, że ten skok na głęboką wodę się opłaci technicznie myśmy się nauczyli obsługi niewiarygodne ilości programów tyle ile przejrzałam na samym początku w marcu kwietniu te wszystkie próby programy do takiego łączenia się zdalnie począwszy od ZUS ma przez mity i wszystkie inne możliwości znajomy mieliśmy bardzo często testowali wspólnie wieczorami przez długie godziny jakąś kolejną wersję w tej chwili bardzo często także próbujemy jakoś urozmaicić lekcje które, które zwykle są podobne do siebie, więc też szukamy kolejnych nowych możliwości które, które zaoferuje nam internet, który zaoferuje nam praca zdalna także mnóstwo takich technika już się nauczyłam, ale nie wszystkie szkoły od razu stawiają na lekcje online posłuchaj Doroty polonistki z południowo-wschodniej Polski, która szczerze przyznaje, że wiosną jej szkoła nawet nie próbowała łączyć z uczniami nauczyciele po prostu wysyłali e-maile z materiałami do samodzielnej pracy doszliśmy do wniosku, że przez 3 miesiące to jakieś wielkie szkody dla dzieci nie będzie i jakoś przetrwamy mieliśmy nadzieję, że od września będzie wszystko normalnie 7 do żony trema sięga zenitu, bo przecież uczniowie na pewno są oblot tanie jak mówiono w akcji zaczynamy momentami jest śmiesznie ktoś nie wyłączył mikrofonu ktoś pokazał się w szlafroku część pies wskakuje na kolana jakiś kot tylko właśnie tylko nieliczni uczniowie mają włączone kamerki ja umalowana i porządnie ubrana siada przed komputerem naczytałam się poradników psychologicznych, które każe zachowywać się tak jakby się wychodziło do pracy to fragment pamiętnika Beaty Wróblewskiej uczy języka polskiego liceum w Bydgoszczy i jakoś intuicyjnie wiedziałam, że nie mogę się wprowadzić taki stan ich łamać na piżama nocna i na początku to po prostu się ubierałam no tak, żeby na pewno im życie przed tak bardzo krótkim czasie zacząć do pracy malować czesać jedyne, czego nie robi to nie odbieram butów, a jedna z moich koleżanek robi gramy tak jak wychodziła do pracy i muszę panu powiedzieć, że to jest bardzo ważna dla mnie to w ogóle jestem człowiekiem trzeba ubrana umalowana wyprofilowana moje córki po prostu prawie zawsze śmiech mama litości przez internet nie wrócę wiem, ale ja czuję ja się tak chodzę do pracy, więc tak chodzę tu także tego się trzymam zdecydowanie nie jest łatwo pracować z domu, ale przecież inni dają jakąś radę musisz się zorganizować zaaranżować przestrzeń, którą być może dzielisz z rodziną, gdzie usiąść, żeby za tobą uczniowie nie zobaczyli za dużo to tak jakby mieć nieustanne wielogodzinne wideo spotkanie i do tego prowadzić jak ja mam ucznia to ja widzę jego twarz ja wiem czy on rozumie czy nie i to jest taka wydaje się największa trudność, że to co tam zajmuje sekundę tak patrzy po klasie większość twarzy w miarę uśmiechnięta zrozumieli większość twarzy ma taki wyraz o tak nie zrozumieli dobra próbujemy innej strony tłumaczyć tak ten brak interakcji jest tutaj kluczowy w sensie nauczania dla nauczyciela koronawirus nie odpuszcza matury egzaminu ósmoklasisty zostają przesunięte na czerwiec kasztany zdążą już przekwitną na maturze nie będzie za to egzaminu ustnego otwierają się żłobki przedszkola cały czas pracują szkoły specjalne do podstawówek, ale tylko na zajęcia w świetlicy mogą wrócić najmłodsi uczniowie znaczna część rodziców woli jednak, żeby dzieciaki zostały w domu myślisz sobie, że w tym roku szkolnym nie ma już sensu wracać do szkoły do czerwca nic nie zmienia zaczyna wakacje mam nadzieję, że nareszcie odpoczniesz, a potem wszystko wróci do normy w sierpniu zapada decyzja planujemy, że 1września rok szkolny rozpoczyna się tradycyjnie w szkołach od ministra słyszy się jeszcze, że same budynki nie zarażają i że w nowym roku szkolnym warto przestrzegać zasad bezpieczeństwa do szkół ostrożnie wraca życie niema uroczystych apeli ani trudnego pasowania pierwszaków wraca do pracy przy tablicy boi się, ale w sumie to cieszysz się ze spotkania z uczniami może uda się nadrobić niektóre zaległości niewygodnie w maseczce przyłbicy może przynajmniej swobodnie oddychać już w pierwszych tygodniach września słyszy się kolejnych szkołach, które po wykryciu zakażenia u ucznia lub nauczyciela muszą znowu z dnia na dzień przejść na tryb zdalny albo hybrydowy zbliża się jesień druga fala ma się rozpędzać to jak czekanie na wyrok najgorsze były te procedury takie zamknięcie w salach wszyscy tak jakby za siebie się oglądali w obawie, że nie wiem co nas uderzy siedzenie w klasie zamknięcia w klasie szkoły jest bardzo duża także tłumy te dzieci procedury, które się nie dało właściwie przestrzegać, bo to są małe dzieci Polska dzieli się na strefę żółtą czerwoną coraz więcej szkół działa zdalnie, a do tego wszystkiego jeszcze to w październiku, kiedy już wiadomo, że nie uda się uniknąć drugiej fali zmienia się minister pod pretekstem połączenia resortów edukacji nauki twoim nowym ministrem zostaje Przemysław Czarnek kilka dni później zapada decyzja od przyszłego tygodnia szkoły podstawowe w klasach od czwartej do ósmej we wszystkich placówkach oświatowych w Polsce przechodzą na tryb nauczania zdalnego podobnie jak już na pełen tryb nauczania zdalnego przechodzą wszystkie szkoły ponadpodstawowe to są decyzje na najbliższe 2 tygodnie 2 tygodnie później lekcje w klasach 13 też mają przejść do sieci najmłodsi uczniowie wrócą do szkół po feriach zimowych w połowie stycznia wzrosną mniej więcej rok po pierwszym zamknięciu szkół rząd znowu wyśle do domów z powodu trzeciej fali mu, ale wróćmy do jesieni po doświadczeniu z poprzedniego semestru powinno pójść przecież lepiej Czyżby wrócimy we wrześniu do szkoły przez ten okres nie mieć żadnego szkolenia na temat nauczania zdalnego nic kompletnie i od października powrót nauczanie zdalne także mamy to samo co mieliśmy w marcu tyle tylko, że nauczyciele więcej sobie rzeczy przygotowali i trochę sprawniej to im wychodzi to Arkadiusz Janowski nauczyciel z dwudziestoletnim stażem za chwilę powie więcej swoich zmaganiach ze zdalnymi lekcjami, ale na razie mam dla siebie kolejne krótkie zadania ile czasu minęło od pierwszego zamknięcia szkół w marcu do października tak 7 miesięcy po 7 miesiącach wciąż byli nauczyciele, którzy nie przeszli żadnego szkolenia tutaj były procedury i straszenie na drugą falą, a tak naprawdę nie zostaliśmy w ogóle przygotowani nie mieliśmy szkoleń szkolenie przyszła dopiero w listopadzie musieliśmy się sami uczyć, bo uznaliśmy, że już nie może tak być jak przed wakacjami i trzeba się z tymi dziećmi łączyć pomału pomału uczyliśmy się nawzajem ja mówiłam uczyłam dzieci jak z tego korzystać dzieci też mi podpowiadały, bo ani też mają ze swojej strony zupełnie inny widok niczyja i wspieraliśmy się nawzajem w tym momencie na już dużo się dużo pracowaliśmy tylko, że uczniowie ich rodzice zaczynają oczekiwać coraz więcej po tylu miesiącach nie ma taryfy ulgowej nauczyciele, jakby morze niektórzy się starają może ja źle ocenia, ale wydaje mi się po prostu jest raczej nasz nasz wkład nasza praca w 2 myśmy Europy niska na rok nadaje starszą panią, która nie ogarnia inicjały ocen przed maturą nie przychodzą najlepsze osoby ona w sumie nawet sobie z tego ze sprawy jest trochę lepiej panowie pod względem obsługi urządzeń mówi Agnieszka mama franka czwartej klasy adres hitem było ostatnio to jak jeden z nauczycieli zadał na klasówce uczniom zadanie, żeby przesłać na ocenę nikt sami uwaga dzieci od prawie roku korzystają z tych słów, gdyby nie potrafiła wysyłać plików kim sami to żadne z nich nie było w stanie wykonać żadnej pracę Franek pękał ze śmiechu jak dowiedział się, że dostał z tego piątkę dostał dwóję z WF-u za to, że z quizu o zasadach siatkówki, bo nie uważał na lekcji przygotował się do tego quizu pan robi co może uczyć teorii, kiedy ćwiczy ni chyba pan włączył jakąś muzykę i tańczyli i 2 nie było obowiązkowe włączenie kamerek, więc Franek nie włączył przybiegł do mnie mówił mama KBK mamy tańczyć przed kamerkami zastanawiasz się czy jeszcze w jakikolwiek autorytet z każdym miesiącem zmęczenie jest coraz większe jest jeszcze trudniej, kiedy musisz mówić do ciemnego monitora większość uczniów nie włączać kamerek za to zaczyna się już rozpoznawać po głosie generalnie czwarty piątek zawsze fajnie uczy dzieci dużo mówią łączą się włączają kamerki szósta siódma ósma to, że coraz gorzej bo, bo nie chcą się pokazywać odzywać często nie wiem czy oni są tam po drugiej stronie i robi się ciężko prawda jest taka, że my prawnie nie mamy takiej możliwości do teraz tego wymusić to nie jest dobre, bo bardzo często mam rozmów wykonany z dorosłym człowiekiem patrząc na kółeczko z napisem Krzysztof Chorwat ja wiem, że rozmowy z Krzysztofem Chorwata żony poważnie słucha, a to na mocy, kiedy 30 oczek nie wiem zresztą za nimi dzieje historia ukryta za tymi spółkami mogą być bardzo różne pewne rzeczy słychać zresztą nawet bez kamerki, które bardzo często słychać np. więcej rodzeństwa siedzi w 1 pomieszczeniu wszyscy w tym samym czasie mają lekcje, więc jest hałas dookoła każdy robi mówi co innego zdarza się, że mamy wiedząc o tym, że dziecko ma lekcje mimo tego np. wychodziły z odkurzaczem albo przychodziły jakoś pretensją przepraszam, gdzie schowała, bo mamy, ale mam lekcje teraz jak klasyczna stała się nową cały czas rodzice wrócili do pracy i są takie, które właśnie na przesyłają sobie cały dzień kolejny dzień zdalnego nauczania zaraz otworzy komputer mam odruch wymiotny na samą myśl odczuwam obawę przed czytaniem wiadomości na Dzienniku elektronicznym, kto mnie tym razem pluje i za co proszę mi wytłumaczyć, dlaczego syn znów dostał jedynkę miało kilka takich sytuacji bardzo dużych roszczeń ani k przyjętych najmniej o uczniu potem trzeba było wyjaśniać rodzice czasami stają w obronie własnych dzieci czasami nie, że za dużo wymagam, żeby się wydaje mi przykro jest najważniejsza jest mnóstwo innych przedmiotu, a taki powiedziałbym klasyki czasem zdarzało się sytuacja też kuriozalne, gdzie na atrakcje się kończy i rodziców i to ja ja jeszcze mam tutaj sprawa mamy jedno takie zdjęcie dziecko miało odpowiadać przy włączonej kamerze, bo to chodziło o ocenę w tym sprawną i mama siedziała tak jakby troszeczkę za biurkiem podpowiadając, ale nie wpadł na pomysł, że naprzeciwko tego czy za plecami dziecka tylko mamy jest szafa z rozpraw w tym 3 wszystko odbijało znowu się zastanawiać z czego właściwie wystawić ocenę jeszcze kilka miesięcy temu spodziewałby się tego po sobie rezygnujesz ze sprawdzianów i stawiać na aktywność znając opowieści uczniów, jaką sobie rozwiązują problem pisania sprawdzianów no widzę takiej konieczności po prostu nie wierzę, że może może pierogi, ale nie wierzy mieście mam zdanie, że tak powiększające i mało swojsko na ucznia to robię kończące kontrolował i zaraz wskakuję w wyszukiwarkach, tym bardziej że uczniowie no, więc mnie trochę dziwią są bardzo bardzo leniwi im się nie chce nawet na drugiej stronie długi szukać tylko z reguły też 0102. trzeci, który wyskakuje, a wtedy dostaje jedynkę i pan, że przy takiej drugiej klasie i problem inni ściąganie z rozwiązań wróćmy do Arkadiusza uczy aż 4 przedmiotów języka polskiego filozofii historii wiedzy o społeczeństwie w zespole szkół w płotach płoty to kilkutysięczne miasto w województwie zachodniopomorskim szkoła na Górce, bo tak się tam nazywa kształci techników informatyków techników żywienia i hotelarstwa na facebookowej stronie szkoły trafią na wspomnienie wyjazdu na praktyki zawodowe we włoskiej Bolonii to był luty 2020 na zdjęciach zadowoleni uczniowie jeszcze bez maseczek podpis kolejne grupy młodzieży z utęsknieniem czekają na możliwość wyjazdu no tak teraz siedzą w domach przed komputerami ich nauczyciel boi się ich przyszłość w rozmowie wprost przyznaje, że podczas zdalnych lekcji po prostu nie da rady przygotować do matury powiem szczerze ja nie ja nie wiem nie jestem w stanie nauczyć nauczaniu zdalnym i pisania kogokolwiek w przygotowania do matury to to jest to ja ja tego nie widzę po prostu też dla mnie niemożliwe zresztą temu nakład siły, jakie się, że potem wkłada w to nauczanie przez nieproporcjonalne do tego mamy efekt, bo potem zadają jakąś pracę i dostajemy 15 identycznych wraz z internetu tak problem jak to zrobić, żeby oni sami picia nad tym siedzieć dawać teksty czytanie ze zrozumieniem, ale oni i tak się wymieniają tymi pracami potem trzeba tę pracę weryfikować stawiać im ocen niedostatecznych kazać pisać jeszcze raz i efekt jest taki, że potem na 3310 tą pracę odda napisaną samodzielnie reszta nie potrafi tego zrobić tak nie większe, bo Boniek, bo nie mogli tego nauczyć panie, kiedy tamten rok od marca trzeba teraz cały rok przepadnie także myślę, że ten rocznik, który jest teraz druga klasa pierwsza będzie poszkodowany ma tak myśl dopytuje co z rzeczy do zrobienia wybiera w pierwszej kolejności Jaś skupiam generalnie na lekturach to muszę zrobić wreszcie materiału np. poezję no niestety muszę to pominąć tak nie jestem w stanie tego na tych zajęciach zrobić nie zdążę Arkadiusz skarży się też na zbyt liczne klasy, bo teraz czasu na pracę z konkretnym uczniem ma jeszcze mniej niż przed pandemią w aucie klasy 36 np. osobową 35 osobową już przy takiej klasie zrealizowanie podstawy programowe to jest to będą co nie ma takiej możliwości, dlatego że część młodzieży nie jest w stanie się ze mną skomunikować część ma opinię poradni, gdzie trzeba było indywidualnie na takim uczniem pochylić nie ma na to czasu dlatego ta młodzież wypada nam systemu wypada nam jakieś 15% uczniów, którzy nie mają wsparcia nie ma tego wsparcia, ponieważ technicznie jesteśmy w stanie uczeń czegokolwiek, żeby pomóc także przy 36 osobach ja mogę poświęcić każdej osobie minutę 30 sekund no i nie ma nie uczestniczą mają frekwencji niektórzy z 2030% także jest straszny problem nie możemy ich, gdyby zmobilizować nie mamy na to wpływu często są uczniowie już pełnoletni, którzy sami o sobie decydują tutaj jest jak gdyby to jest to nauczanie zdalne jeszcze przyczynia się do tego, że to rozprężenie większe, że oni nie uczestniczą wydaje mi się, że mogą uczestniczyć i dlatego potem na koniec roku będzie problem jeśli mamy w klasie 36 osobowej 10 uczniów z opiniami jak na nauczaniu zdalnym można zrealizować z nim jakikolwiek problem jeśli 1 nie czyta drugi nie pisze trzeci ma problemy komunikacyjne nie ma takiej możliwości trzeba, bo nauczanie indywidualne z nimi prowadzić tego nie ma nie ma tego szkła na koniec pytam czy zastanawiał się nad rzuceniem pracy nauczyciela myślę cały czas myślę, że do tego dojdzie niebawem tak, bo ten zawód przestaje mieć jakiś etos nauczyciela też nie istnieje dla mnie czas w domu to czas prezent miałem czas na uporządkowanie mojego wewnętrznego świata, który cegiełkę pod Kielce walił się przez kilkanaście ostatnich miesięcy zaczęła się od strajku nauczycieli strajkowały mnie jako prywatnych pobudek dla siebie o szacunek uznanie mądrą reformę moje osobiste prawo do życia i co wskoczyliśmy spotkaliśmy się ze skrajnym lekceważeniem z niezrozumieniem niechęcią nienawiścią, bo co nas myśli nie nauczyciel bierzemy pieniądze za nicnierobienie nie mamy, po czym być zmęczeni pijemy w pracy kawę za kawą stajemy przy tablicy gadamy dzieci co ślina na język przyniesie zadajemy zadania domowe tak dla kaprysu, żeby nie umrzeć z nudów albo, żeby pastwić nad dziećmi, a na dodatek mamy 2 miesiące wakacji ferie chciałabym, więc rzucić szkołę, bo przerosło mnie to szczucie, ale cóż mogłabym robić w naszym podkarpackim grajdołku, który odblokowuje i który kończy za nie kończy pracy jako 16 godzin pracujecie, ale w tym tygodniu dziennych, a pomnożyć 18 przez 45 i podzielić przez 60 to trzeba tak z 16 wyliczali nam w trakcie strajku to być może jest też oczywiście jakiś tam błąd natomiast ja mam aplikację na urządzeniach mobilnych, więc forma aplikacja na urządzeniach mobilnych i uczniowie ciągle pika ją, bo uczeń rzucił pracę na czat czy coś mnie pyta uczniowie tutaj ten dystans się niestety skrócił albo nie wiem czy niestety no no też no właśnie te są różne filozofie są różne filozofie 1 nauczyciel jest taki ja też to rozumiem szanuje ja naprawdę szanuje VAT rząd wyłącza przepracował 8 godzin dziennie, ponieważ etat nauczyciela to 40 godzin 18 godzin przy tablicy i mówi tak nauczyciel, który też umie tę granicę postawić skończyć też rozumiem jesienią związek Nauczycielstwa polskiego policzył, że po wakacjach było co najmniej niemal 9,51000 nauczycieli wciąż jest ich kilkaset tysięcy jednak przy braku chętnych do uczenia w szkole każdy taki odpustu strata większość z nich odeszła na emeryturę lub świadczenia kompensacyjne to taki rodzaj wcześniejszej emerytury oczywiście za mniejsze pieniądze, ale najwyraźniej dla niektórych to lepsza niż praca danej szkole niektórzy po prostu nie wytrzymali presji albo nie byli w stanie wskoczyć nowe tryby nie jest taki problem w tej szkole drugiej, w której pracuje, bo pracuje się w prywatnej szkole tam mamy ten problem, że nauczyciele emeryci no nie nie zdecydowali się na pracę zdalną nie chcieli pracować zrezygnowali z tej pracy jest ich żal wśród nauczycieli widać ni po tym, strajku zostaliśmy potraktowani, że tak naprawdę nic nie nie udało nam się osiągnąć przez ten strajk tutaj widać taki do zieleni nauczycieli, że na jednak rząd zlekceważył i nie traktuje nas poważnie jako nauczyciel zastanawia się do jakiej szkoły wrócić po pandemii i czyta rewolucja coś w ogóle zmieni, ale przy czym jeszcze to już się dzieje nauczyciele sami tworzą filmy tworzą narzędzia korzystają z konkretnych aplikacji to już się dzieje także w mimo tego, że jest ten postęp technologiczny jest związane z pandemią jest wymuszone to za chwilę spojrzymy na to konkretną sytuację by większym optymizmem, bo dla nas jest to skok cywilizacyjny i uczniowie nauczyli bardzo różni nauczyciele się tego nauczyli korzystamy z nowych narzędzi to w przyszłości może może przynieść jakiś przewrót ja mam nadzieję, że też się zmieni to przeciążenie programu tego materiału jest za dużo jest pośpiech jest zegarkiem w ręku nie ma nie da się utrwalić, a tutaj siłą rzeczy możemy zwolnić i położyć nacisk na utrwalanie może też trzeba zmienić priorytety nie, żeby na pie czy miejscu stała, więc tylko umiejętności i właściwie dobro dziecka, bo tym całym naszym systemie dalej nie widzimy dzieci, a one siedzą w domu zamknięte i na pewno nie jest dobrze wydaje mi się, że niestety jak to wszystko się skończy ta to wejdą te obciążenia psychiczne, które przeszli, bo zdalna szkoła zmieniła przecież nie tylko życie nauczycieli to co dzieje się po drugiej stronie w domach uczniów i ich rodzinach to zupełnie inna historia pierwsza taka bariera sok trzeba było nawet komputery musimy kupić komputer jednak mam przez co wywoła karty zadań dla dziecka, bo nie miał drukarki codziennie przemysł wywoła wzory, żeby dzieci muszą zresztą wypełniać łączyć kreskami tak dalej to przemysł, bo to co robi jest projekt zamontowania dzwonka u nas tutaj w korytarzu w przedpokoju takiego dzwonka jak to w szkole zawsze zakorkowane okiem, żeby było naprawdę słychać w o rzeczywistości, jaką zderzyli się rodzice opowiem ci w następnym odcinku przygotowanie i prowadzenie Krzysztof Chorwat głos elektorski Paulina Nawrocka Olejniczak oprawa muzyczna Bartosz Dąbrowski oprawa graficzna Marta Szewczyk opieka redakcyjna Magdalena Bielecka serial dokumentalny rok, którego nie było wyprodukowało radio TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ROK, KTÓREGO NIE BYŁO

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA