REKLAMA

Czy Pisklę Joanny Rajkowskiej powstanie na Placu Pięciu Rogów w Warszawie?

Kultura Osobista
Data emisji:
2021-04-08 11:40
Audycja:
Czas trwania:
15:57 min.
Udostępnij:

Gościem audycji jest artystka Joanna Rajkowska. Rozwiń »
Joanna Rajkowska: "Brakuje tutaj normalnego dialogu, rozmowy. Jajo dalej jest w Londynie, w honorowym miejscu. Od 2003 roku wiem naprawdę dużo o Placu Pięciu Rogów. Na razie mamy domniemania pełne niejasności. " Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska gościem kultury osobistej jest dziś artystka Joanna Rajkowska Witaj serdecznie zaś na początku było jajo i jeśli pozwoli sobie jaja zaczniemy jak to jest czy zbyt wcześnie ucieszyliśmy się swojej współpracy z projektantami placu 5 rogów w Warszawie, bo rozmawialiśmy o waszych wspólnych działaniach z Michałem Karpińskim również w godzinie kultury w lutym i wtedy opowiadaliście o twoim projekcie pisklę, który miał się Rozwiń » tam pojawić, czyli o akustycznej rzeźbie przedstawiającej wielkie jajo Drozda niedawno okazało się jednak, że projekt nie spodobał się wojewódzkiemu konserwatorowi zabytków jak myślisz, dlaczego trudno powiedzieć, ponieważ nie mamy cały czas decyzji i tej decyzji prawdopodobnie byłoby wyjaśnienie czy też uzasadnienia tego negatywnego tonów, które się pojawił, więc do końca nie wie możemy zgadywać tylko aby latem lat nie zgadywać, bo taki zgadywać chcą kasy mogą być krzywdzące np. ale być może rzeczywiście za wcześnie się cieszyliśmy męża to jajo zostało zaaprobowane, bo przekonano wskazywało nagle zostało jakoś zablokowany został wezwany rada konserwatorska i a my zostaliśmy tylko tak nie pierwszej ręki dokument, które opowiadał jak te nie wprost o zarzutach, które to rzeźba akustyczną spotkały to są wszystko domniemania pewne niejasności to jest niestety bolesna, bo tak źle pracuje bardzo no dobrze nie chcę zgadywać, ale ja muszę spytać o to czy myślisz, że to niezadowolenie może być pokłosiem mini wystawy Palmiarnia, która powstała z okazji 18 lecia palmy na rondzie de Gaullea twojego autorstwa palmy oczywiście przeciwników palmy jak wiadomo nie brakuje tak tylko właśnie wstyd mi jest w ofercie to praktyk w ślad reżimu pszenica komunizmu bo gdyby tak było, gdyby rzeczywiście konserwator blokował powstanie jakiś rzecz, która już wiemy, że działa jak działa wiemy też doświadczeni ekspozycji tej tej rzeźby w Londynie na to byłyby to praktyki, która w, który wydawało nam się właśnie zakończyły razem razem z rokiem osiemdziesiąty dziewiąty po prostu byłoby to praktyki, które kasują docent wzorują mówiąc wprost jakiś poczynania artystyczne tylko, dlatego że ich autorka jest wplątana też jest aktywną aktorką na scenie politycznej, bo tak należałoby powiedzieć jak czuje się szczególnie po strajku kobiet bardzo bardzo za karę PS deklarowaną członkinią tego tego ruchu najogólniej rzecz biorą tego tego kierunku jestem nie tylko uwikłana, ale bardzo chciała być głosem tego pokolenia, które nagle doszło, które weszło na scenę i które pojawiło właśnie wokół pan bardzo wyraźnie i cieszę się, że on osi pojazdu właśnie tam jestem dumna z tego że, że rzecz dla małych nierzadko taka kolacja może w tym roku parasole może być uczestniczką może być aktorką, że razem z kobietami protestuje, że po prostu uczestniczy walce o jakiś się jakiś normalne takoż normalności po prostu jestem zaskoczona, że być może istnieje połączenie między Palmiarnią miast historiami, które są, które tam brzmiały tak mocna, czyli historiami walki o jak i nowoczesne miasto i sprzeciwem konserwatora, bo bardzo smutne to wróćmy jeszcze do do jaja, bo oprócz wspomnianego wojewódzkiego konserwatora zabytków Jakuba Lewickiego pracę pisklę swojego autorstwa oceniali także m.in. prof. Andrzej Buko prof. Juliusza Chrościckiego prof. Sławomir Gzell biskup Michał Janocha czy prof. Jerzy Miziołek no właśnie o tym powiedzieliśmy, że członkowie tej rady odnieśli się do do jaja ze sceptycyzmem uznali, że jest za wysokie przekonywali też, że jeśli na placu miałaby stanąć jakaś rzeźba to powinna się bardziej dosłowny sposób odnosić jednak do tego miejsca podobno padały również zarzuty gdzieś przeczytałam frywolności twojej pracy myślisz, że w ogóle jest jeszcze szansa żeby, żeby przekonać urzędników do twojego pomysłu jak to zrobić, żeby zrozumieli, że pisklę może odegrać ważną rolę w Warszawie również kulturotwórczą również integrującą ludzi myślę, że jest szansa by zechcieli się spotkać na to jest jak widzimy tak stroma konserwatywnych mężczyzn od biskupa po ofercie wszystkich profesorów nie ma tam nawet ani 1 kobiety to już jest no z tą jednak nie jest dobry znak, że kobieta na jajo by przychylniej spojrzał, a ja myślę, że brakuje tutaj jakiegoś normalnego dialogu, jaki normalnej rozmowy i fakt, że konserwator nie chce z nikim rozmawiać nawet z przedstawicielami miasta jest naprawdę niepokojąca no tak, bo miasto miało się upominać o ten projekt czy czy coś wiesz, że się upomniało bardzo bardzo jasnym głosem, że tak powiem bardzo jasno wyraziło swoją opinię pozytywną potężny argument za tym żeby, żeby zacząć myśleć o sferze publicznej o przestrzeni publicznej i potem już rzeźbie publicznej inny sposób niż sposób figuratywne z Azji i odwoływanie się do historii nie musi być naprawdę tak tacki, żeby stawiać tam taki chory po prostu bohaterów stał dziewiętnastowieczne te naprawdę naprawdę dewastuje nam pasuje nam umysły dewastuje nam wyobraźnie jest anachroniczne i czyni Warszawy skansen, który nie będzie zrozumiany nigdzie poza niestety wąską grupą odbiorców i to odbiorców mających radykalnie konserwatywne poglądy, czyli to wszystko nas po prostu jak zwykle stawia nie tylko Warszawa, ale w ogóle Polska stawia jakiś czas tu szarym końcu China kraju prowincjonalne tak to tak to moglibyśmy się chociażby do Londynu porównać prawda, bo przecież bliźniaczy jajo Kosa stanęło w Londynie nie wiem przypuszczam, że nasi specjaliści od przestrzeni zabytków wiedzą o jego istnieniu mogłoby ich przekonać się też wiedzą doskonale wiedzą zostali poinformowani ja dalej je w Londynie przejęte przez inną organizację, która w tej chwili się opiekuje tą rzeźbą bardzo dobrze zresztą zastąpiło zastąpiło rzeźbę Damiana ESTA, więc jest bardzo takim honorowym miejscu powiedziała, a i ciesz się ta Samem nawet nie chciałbym, choć zainteresowanie tam, bo wokół tego w tej konkretnej rzeźby akurat jest bardzo dużo uwagi czułości i tego słowa bardzo ostrożnie używam, ale w tym wypadku mam zdaje się pewne pełne prawo do tego, żeby go użyć, dlatego że ludzie ostrożnie przytulają się do do tej rzeźby słuchają tego ścieżki dźwiękowej, która jest uruchamiana przez chodniki to są takie specjalne urządzenia w środku tej tej akustycznej rzeźby i mają z nią dosłownie fizyczny kontakt z prośbą do dotykania do słuchania do pół życia, bo w obecności innego gatunku w naszym życiu w naszej sferze we wspólne jako aferzysta jest też bardzo bardzo szczególna rzeźba i rzeczywiście od samego początku, kiedy się pojawiło się kiedyś się pojawiła w parku prezentów podczas targów sztuki Marii jako część to jest taka część też nazwiska czy test uratowano wystawa rzeźby publicznej tak to nazwała to nie jest część targów tylko program towarzyszący targom dla artystów, którzy są wybrani przez przez kuratora czy kuratorkę od samego początku ta uwaga władz bardzo podobna i ta ta ta właśnie czułość, która otaczała możesz też była podobna to co dalej ją otacza i mieliśmy wielką nadzieję, że rzeźba zaprojektowana właściwie do Warszawy dokładnie do klasy 5 roku ona powstała zmyślą o tym co się tam działo i to przeze mnie, która ma studio pracownię w budynku, który w, które środkową najbardziej tragicznym historią czterdziestym czwartym roku, a więc doskonale zdaje sobie sprawę, gdzie jest tylko jaja miał wylądować to nie jest tak, że te fantazje artystki, która nie ma nic wspólnego z tym miejscem ja tam mieszkała pracowała od roku 2000 trzeciego, więc mam całe spektrum rozwoju tej części miasta i mam też dzięki Oliwia, która napisała świetny tekst towarzyszący tej mojej pracy wokół placu 5 rogów mam wiedzę na ten temat co tam się działo chociażby w dziewiętnastym wieku, a 19, gdzie odbywały się tam tzw. chętne, czyli dla ud ku uciesze przechodniów widzów gapiów zabijano tam zwierzęta fałsz jak i walki walki z wiedzą, więc nasza relacja do innych gatunków radykalnie zmieniła i to na dobre, a nie używamy ich tylko i wyłącznie dla rozrywki, chociaż to się zdarza natomiast nasza czujność wobec tego rodzaju zachowanie się zupełnie im, a propos relacji do innych gatunków wiem, że w tej chwili pracuje nad filmem o szkołach murarka Awangarda dla owadów zbudowała dla nich dom dla Lalek, w którym zgromadziła także dzieła sztuki właśnie kataklizm podobno przeżyją tylko wady czy dlatego tak ci zależy, żeby choćby ich pamięci została jakaś wiedza o kulturze też stara praca właściwie to ona powstała wiele lat temu ten domek jest się domyślać 60, który wyposażony w meble rosną jeszcze starsze, bo czasami w niektórych pokojach są meble które, które są datowane na 40 ósmy rok, więc temat dla IKE to ludzkie otoczenie tego domku w towarzyszy stała tu, dla których wydrążone są właśnie tym, że ma dla ściana podłoga w sufitach odpowiednie podpory i one i wszystko zbudowane, jakby ta infrastruktura, która Press przyjazne pszczołom tam też jest i one wlatują, że tak po ostatnim tygodniu kwietnia w tym roku to może troszkę później pozycji jest jest dosyć chłodne zamieszkują te swoje przestrzenie budują tam swoje pomieszczenia i chce życiowych za zamyka gdzieś się w połowie maja je potem już ich nie ma na miasto stawiają niesłychany bałagan i oczywiście twórczy bałagan w stadach dało na bałagan w Rosji kategorię bałaganie niczego nie ruszam zostawiam to tak jak one zostawiają tam ingeruje w ich rzeczy zupełnie natomiast one przelatują koło dzieł sztuki, których reprodukcje są zawieszone na ścianach czasami nie wytrzymują próby czasu i z tym samym zrobiona podłoga i też są jeszcze większym zainteresowaniem tekstu c film jest on właśnie opowieścią o tym koło, których ciężki, których autorów przylatują pszczoły jest próbą takiego naiwnego oczywiście niemożliwego zupełnie przekazania wiedzy o awangardy Coface działa awangardowe o tej historii fragment historii sztuki, którą wydaje niesłychanie cenna rewolucji awangardowej i z taką naiwną oczywiście też niemożliwą chęcią przekazania im tej wiedzy, którą się wydaje i tych osiągnięć artystycznych wręcz wydają najcenniejsze Jano musimy powoli kończyć, ale jeszcze na chwilę zeszliśmy razem do Rhizopolis, bo jak się okazuje swoją pracę w Zachęcie, czyli podziemne post apokaliptyczne miasto stworzone z plątaniny korzeni obejrzało mimo pandemicznych ograniczeń jeszcze przed zamknięciem muzeów galerii 20 parę tysięcy osób myślę, że wiele dobra obudziło nas na pewno przemyśleń refleksji twoje Riza polis, ale te swoje prace również zainspirowała zachętę do kolejnej akcji artystycznej, czyli wieczorynki podziemnego miasta tak ja zaciera ręce policja się, dlatego że wydaje mi się, że Tarnów za fikcji i też takiego żywego opowiadania będzie pan miałem absolutnie wspaniałym dopełnieniem zakoli i pierwsza pierwsza wieczorem, a już rozpoczyna 11kwietnia o dwudziestej Jona wcale nie jest dla dzieci te dla rodzin dla ludzi dorosłych głównie dla dzieci też wytrzymają i nazywa się Korona pod korzeniami wykład o drzewach będzie to opowiadać po nie nie referować odpowiadać mogą liczyć nowi, które opowiadać cząsteczką kultury liczyła niską i ona nam przekaże no wspaniałe tajemnice od drzewa właśnie o tym jak z tą jak drzewa funkcjonują w kulturze jeść, zwłaszcza tradycyjne 1 bardzo bardzo się z tego cieszę razem, urządzając kostką bardzo chciał się tego tego w tej części właśnie programu, czyli tego opowiadania o o drzewach Basiu, podań legend to wydawało nam misje niezbędne, żeby móc myśleć o drzewach jako częściach naszego życia i ona jako częściach części życia, że cały program wieczorny spodziewanego miasto oczywiście do sprawdzenia na stronach zachęty musimy już niestety kończyć naszą rozmowę bardzo dziękuję zaczęliśmy od jaja skończyliśmy na drzewach Joanna Rajkowska artystka była gościem kultura osobista bardzo bardzo dziękuję dziękuję również do usłyszenia wczesna informacja Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA