REKLAMA

"Rok, który na długo pozostanie w pamięci nauczycieli"

A teraz na poważnie
Data emisji:
2021-04-08 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
25:24 min.
Udostępnij:

Jaką rzeczywistość pokazuje Krzysztof Horwat w serialu "Rok, którego nie było".? O swoich doświadczeniach opowiada też dyrektorka szkoły podstawowej w Lublinie.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
7 po dwunastej Mikołaj Lizut kłaniam się państwu gośćmi dzisiejszego programu są Danuta Nowakowska Bartłomiejczyk dyrektor szkoły podstawowej nr 6 imienia Romualda Traugutta w Lublinie dzień dobry dzień dobry panie redaktorze dzień dobry państwu i mój redakcyjny kolega Krzysztof Chorwat reporter Radia TOK FM witam bardzo serdecznie cię Mikołaju dzień dobry państwu dokładnie rok temu szkoły przeszły na nauczanie zdalne i tak to proszę państwa trwa od niemal roku z bardzo Rozwiń » krótką przerwą i było właśnie w związku z tym przedziwnym poligonem edukacyjnym Krzysztof Chorwat przygotował cykl reporterski rok, którego nie było dziś pierwszy odcinek tego cyklu właśnie teraz na stronach Radia TOK FM można odtworzyć pierwszy odcinek, a na antenie będzie on około godziny dwudziestej mikrofonie Radia TOK FM, więc ja chciałem zacząć może od pani dyrektor i od pani osobistych doświadczeń z tego przedziwnego roku, jaki on był panie redaktorze pozwolę sobie zwrócić się też do autora jeśli chodzi o ten tytuł rok, którego nie było on zawiera w sobie pewną teza ja myślę, że to jest rok, które na pewno głęboko zapadnie nam pamięć zarówno nam, którzy jako dorośli uczestniczyliśmy w tym poligonie jak to zostało określone myślę, że historia kołem się toczy, ale też istnieniu Sojda historyczna zawsze związana jest tym, że pokolenia funkcjonują i uczestniczą te w procesie pewnej zmiany albo w jakimś kryzysie ja jestem z tego rocznika, który pamięta i czas stanu wojennego i ten rok na pewno dla młodych ludzi, którzy są w trakcie procesu kształcenia zapadnie głęboko pamięć ze względu na inność formy na konieczność szybkiej adaptacji i w mojej ocenie dzieci dosyć szybko przestawiły się na na ten tryb oczywiście z wieloma kosztami natomiast my natychmiast zaczęliśmy się rozwijać w tym zakresie i technologie informatyczne w kształceniu na ostały się musiały stać się faktem mam tam tak pamiętam te aurę zbliżającego się zawieszenia, chociaż trudno było wyobrazić, że to nastąpi niemniej, kiedy takich opóźnionych ferii zimowych przyjechało kilkoro dzieci niestety do to u uczniów naszej szkoły i pamiętam takie błagalne korespondencja z rodzicami tych uczniów, żeby troszkę spróbowali pozostawić dzieci, chociaż przez tydzień w domu ze względu na to, że no jeśli doświadczyły tam kontaktu z wirusami to, żeby no i tato to ta kwarantanna pojęcie, które później to później bardzo szybko nauczyliśmy się miała miejsce i pamiętam taką odpowiedzialność za to, że wśród dzieci na moje moją prośbę miałyby no i przebywać w szkole krótko mówiąc no to tata to uczestnictwo w obowiązku szkolnym miało być zadłużone na prośbę związaną z tym, żeby chronić innych, którzy wówczas w sposób normalny stacjonarną uczyli się pamiętam tę aurę zbliżającego się zawieszenia na drugi dzień, kiedy przebywam w szkole do godziny dwudziestej wyszłam i już do nas dotarła informacja o tym przypadku opodal naszego miasta, ale mieliśmy dzieci mamy do tej pory uczniom, którzy zamieszkują tę gmina ja wówczas o takiej desperacji po konsultacjach tutaj z najbliższymi współpracownikami nauczycielami złożyła wniosek do prezydenta zgodę na zawieszenie zajęć, więc ten czas pamiętam i ten sam moment też dotkliwe pozostanie pamięć chcę powiedzieć słodka nieświadomości wtedy jeszcze rok temu nie zdawaliśmy sobie zupełnie sprawy jak długo to potrwa jak ogromna będzie ta wyrwa edukacyjna, ale pierwszy odcinek tego cyklu rok, którego nie było dotyczy nauczycieli powiedz Krzysztofie, jakie są twoje odczucia po rozmowach z nauczycielami przypomnijmy, że ten ton to niezwykłe doświadczenie pandemii poprzedził wielomiesięczny spór z rządami strajk nauczycieli na można powiedzieć, że ten Hel spór jest nierozstrzygnięty nierozstrzygnięty a, a gorycz tej grupie zawodowej jest bardzo głęboka, więc ciekaw jestem twoich doświadczeń ten strajk dobrze wywołały, bo ten wątek pojawia się tutaj w tym pierwszym odcinku to rzeczywiście jakaś taka zadra w sercu, które ciągle gdzieś tam na żołądku leży nauczycielom i oni z tą powtarzają właśnie tamte dni, zwłaszcza że strajk był w ogóle chętnie przywoływane podczas pandemii przez samych ministrów, którzy na równi stawiali strajk z sytuacją pandemiczną, zapominając być może albo celowo stosują taki zabieg, że przecież strajk trwał kilka dni roboczych natomiast pandemia tak jak wspomnieliśmy trwa już od roku i zdalne szkoły zdalna szkoła z przerwami też właśnie w ten sposób działa od 13 prawie miesięcy wyłączający wakacje wracają do tytułu, bo pani dyrektor zwrócił na niego uwagę rzeczywiście jest to pewna teza, ale każda teza ma skłaniać też do dyskusji, bo to, że rok, którego nie było pojawia się w nazwie wynika też z tego, że ciągle słyszy słyszymy, gdyż dookoła, że to jest stracony rok stracone pokolenie abstrahując od tego czy takie stwierdzenia w ogóle dobrze wpływają na uczniów, bo już za granicą też raczej unika się takich stwierdzeń, żeby dodatkowo nie powodować pewnych pewnych depresji wśród uczniów pewnych takich złych słów po prostu skojarzeń z tym, że coś bardzo złego ich dotknęło to coś coś złego dotknęło to właśnie nauczyciela pierwszy odcinek mówi o tym, że przede wszystkim to oni w pierwszej kolejności najpierw musieli stawić czoła i przenieść tę szkołę, która takiej rewolucji nie pamięta, która właściwie takiej rewolucji właściwie nie przeżyła Polska szkoła była trudno znaleźć analogie jakąkolwiek nie wiem jest jednak zbliżona to chyba okupacja niemiecka no tak tylko tutaj mamy zupełnie inne czasy czasy, w których przyzwyczailiśmy się do szerokiego dostępu do edukacji no i tutaj wszystkie problemy, o których jakoś tam wcześniej mówiono też trzeba pamiętać o tym, że pandemia w ogóle pokazała problemy, które są w Polskiej szkole nie od dziś, bo to, że jest przeładowana podstawa programowa, którą narzekają właśnie nauczyciele to, że brakuje sprzętu brakuje tego kontaktu brakuje psychologów szkolnych i terapeutów to wszystkie te wątki tutaj się pojawiają to są bardzo istotne problemy, które również po powrocie do szkoły nie będą rozwiązane tak od razu mimo zapowiedzi i resortu edukacji, że tak się stanie profesor edukacji chce jeszcze powiedzieć, że tam nie znajdą państwo wielu wypowiedzi jeszcze żadnej wypowiedzi ministerstwa edukacji, bo to jest historia ludzi, którzy zmagają się na co dzień w swoich domach i w szkole zdalną nauką właśnie dlatego rodzina jest to widzą wróćmy jeszcze do pani dyrektor skoro tak no to na co nauczyciele zwracają uwagę przede wszystkim w tych pierwszych miesiącach szkoły zdalnej na pewien paraliż cyfrowy także polskich nauczycieli nikt właściwie polskich nauczycieli przygotował do takiego trybu prowadzenia lekcji jak Rysiu Szanowny panie redaktorze Drodzy Państwo to co jak wyszło myślę trzeba i poddawać analizie, ale i ta optyka widzenia tego jak to wyszło na pewno jest na perspektywy i rodziców z samego dziecka nauczycieli no i na dyrektorów, którzy tu mamy kierować, jaki sposób procesem ja, posiłkując się doświadczeniami z naszej szkoły byliśmy wstęp takim szczęśliwym zbiegu okoliczności, że pracuje w naszej szkole kolega, które jest ekspertem i trenerem zdalnej edukacji i kiedy obserwowałam zajęcia stacjonarne mając przyjemność być na obserwacjach w ramach nadzoru pedagogicznego i celem tych obserwacji było właśnie ustalenie poziomu umiejętności i wykorzystywania tej technologii wówczas stacjonarnie to mogę powiedzieć, że przeszliśmy ocean jeśli chodzi o te umiejętności zastosowanie adaptację i rozwoju w tym zakresie, niemniej jednak nasza szkoła niespełna 2 tygodnie o tym pierwszym zawieszeniu i pełnym zamknięciu przeszła Platforma dla skąd, więc musieliśmy się mierzyć z tym co jak słyszałam i to były liczne komentarze na ten temat związane było i doświadczeń innych szkół Warszawy wykorzystywać tylko dzienniki elektroniczne byli państwo awangardzie wrócimy do naszej rozmowy tuż po informacjach Radia TOK FM Krzysztof Chorwat reporter naszego Radia i Danuta Nowakowska Bartłomiejczyk dyrektor szkoły podstawowej nr 6 w Lublinie są gośćmi program to, a teraz na poważnie Danuta Nowakowska Bartłomiejczyk dyrektor szkoły podstawowej nr 6 imienia Romualda Traugutta w Lublinie oraz Krzysztofa Chorwat reporter Radia TOK FM są gośćmi programu Krzysztof w rok od zamknięcia szkół i przejścia na nauczanie zdalne przygotował cykl reporterski rok, którego nie było, którego premiera już dzisiaj pierwszy odcinek dotyczący nauczycieli i tam pojawia się rzecz, która bardzo mnie zaciekawiła ile w pandemii tygodniowo pracuje przeciętny nauczyciel Krzysztofie pewnie niektórzy chcieliby usłyszeć 18 godzin albo mniej z rozmów tych, które ja przeprowadziłem z nauczycielami zazwyczaj jest to zdecydowanie więcej niż 40 godzin, bo etat nauczycielski to oczywiście 40 godzin już tak wrócę do tego co mówimy o 18 godzinach oczywiście takie takie wyliczenia zawsze gdzieś tam się stosuje tyleż 6 godzin lekcyjnych oraz nauczyciele zawsze powtarzają powtarzają to, zwłaszcza podczas strajku o tym głośno mówili, że to 40 godzin no a teraz ponieważ niektórzy z nich np. używają aplikacji różnych to kontaktu z uczniami do kontaktu z rodzicami to ich życie zawodowe zdecydowanie zmieniło zresztą tak jak pewnie wielu z nas, bo pandemia pozwoliła czy też niestety w niektórych przypadkach spowodowała to, że czasu dla np. rodziny mamy mniej, bo jesteśmy ciągle podłączeni właśnie do urządzeń elektronicznych do różnych aplikacji tak samo właśnie mają nauczyciele, którzy często odpowiadają uczniom wieczorami, bo wtedy właśnie dostają odpowiedzi z zadaniami domowymi itd. i tak pani rektor to wygląda w pani szkole czy rzeczywiście jest także jak jak w reportażu Krzysztofa Chorwata, że nauczyciele właściwie nigdy nie logują się z platform edukacyjnych, bo cały czas są do nich różne sprawy pytania konsultacje, chociaż dzisiaj te trudne statystyki nie pozwalają za bardzo na żart ja bym powiedziała, że na 7 dni w tygodniu 14 nie są zalogowani i ile może co logowanie platform istotnie następuje na te krótkie przerwy snu właściwie się cały czas jesteśmy zalogowani jeśli chodzi o uczestnictwo i takie zaangażowanie w kontakt z uczniami rodzicami i nasi nauczyciele to i obserwacji i takich badań w ramach ewaluacji wewnętrznej wynika są cały czas w kontakcie i platform i komunikatorów, które są dostępne albo okazało się też najbardziej efektywna doświadczeniem tego czy innego wychowawcy zawsze praca nauczyciela, a to było dużo więcej niż 18 godzinne czy dwudziesto godzinny przedział te są za w zależności od tego czy nauczyciel jest nauczycielem dydaktyki czy specjalistą to jest 182026 dla wychowawców świetlicy, niemniej jednak na 40 godzin pensum, która wynika z umowy skarb nauczyciela to jest no myślę, że może 60% tego jak pracują nauczyciele zaangażowani, że przygotowują się do lekcji bogactwie środków i pomoce bardzo tutaj obecnie pomagają w tym zasoby internetu na nim jednak zwrócić uwagę, że wiele tej pracy to są autorskie materiały przygotowywane przez nauczycieli to, żeby skutecznie realizować treści jak wspomniano dosyć obszerne podstawy prawnej, ale proszę pani niezwykle ciekawy temat właśnie ty tego autorskiego wkładu nauczycieli nauczanie do szczególnie tak ekstraordynaryjne jak jest nauczanie zdalne i to także w reportażu Krzysztofa pojawia się problem no np. oceniania uczniów kryteria dotychczasowe jak podkreślają nauczyciele właściwie się nie sprawdzają, więc no samo ocenianie wg sprawiedliwe ocenianie tych tych w tych niezwykłych okolicznościach wymaga pewnej kreacji ciekaw jestem pani dyrektor jak rozwiązują państwo to u państwa szkole w tym już w pierwszym lockdownie wiele było na ten temat dyskusji w momencie, kiedy od mód dla przeszliśmy na Imce i to co tydzień spotykaliśmy się na takich roboczych spotkaniach w zasadzie trudno nazwać to posiedzeniami rady pedagogicznej tylko to były takie cotygodniowe spotkania oto, żeby zmienić się spostrzeżeniami powiedzieć jak sprawy idą sądu jak funkcjonują uczniowie wszyscy są aktywni to to już wówczas w tych dyskusjach na temat oceniania w zasadzie państwo tutaj przewodniczący zespołów samokształceniowych zapewniali, że w zasadzie kryteria oceniania nie zmieniły się natomiast na pewno obszar i specyfika pracy wychowawczej dotknęła ważna takiej wartości, jaką jest odpowiedzialność samodzielność to była duża potrzeba jest dalej no 1 zarówno z uczniami jak z rodzicami rozmawiać na ten temat, że to w jaki sposób jesteśmy odpowiedzialni tu i teraz samodzielni w tej pracy podczas pracy na lekcji podczas udziału np. jakim sprawdzanie online to zaprocentuje później, więc brak tej odpowiedzialności samodzielności może mieć skutki w późniejszym etapie edukacji to jest dużo zadaje jeśli mogę się tak trącić przepraszam pytanie też czy w ogóle taki system oceniania i w ogóle oceny w szkole są potrzebne i mam nadzieję, że też ten serial, gdyż takie refleksje jakiś urodzi w państwa głowach słuchaczy na razie kryzys tak no właśnie nauczyciele mówią o tym, że podstawa programowa to jedno, ale po co oceniać właśnie w ten sposób oceniać te rzeczy albo inne co w ogóle znaczy ocena zachowania co znacząco na zachowania przy zdalnym nauczaniu no właśnie właściwie większość uczniów nie ma włączonych kamerek to znaczy co ocenimy, że jest niedostateczne zachowanie, bo ktoś nie chciał pokazać, że ma np. w domu mały pokój z piątką rodzeństwa obok nawet kamerką jest trudne że, a ocenianie właśnie po ikonka, które widzą nauczyciele jest jest czymś zupełnie abstrakcyjnym wydaje się, że w ogóle ocena sprawowali wf tak często jest podawany jako przykład tego przedmiotu, który właściwie leży od roku w taki sposób, że równie polega na sprawdzeniu w teorii wiedzy uczniów np. zasad siatkówki nadal rodzi też jeszcze takie takie poważne obawy, że realizacja tego przedmiotu z związana z prośbą o wykonaniu jakieś pytań po pierwsze, no no tutaj mamy na względzie pewną barierę psychiczną dzieci w wieku np. dojrzewania, ale też chodzi o bezpieczeństwo, bo dzieci starsze przebywają częstokroć bywa bywają takie sytuacje sam w domu uczestnika zdalnym nauczaniu i warunkach nieprzystosowanych do zajęć wychowania fizycznego no może wystąpić przecież niejeden wypadek, więc tych problemów oczywiście jest bardzo wiele to jest ważna, bo i taka refleksyjna nauczyciela świadomość tego co może, czego na pewno nic nie można państwo nauczyciele mają wypracowane już teraz takie sposoby kontaktu z natychmiastowym z rodzicami odbywają takie sytuacje, że dziecko np. znika z kamerki i mogę mimo ustaleń wcześniejsza, że jednak tę prośbę o skorzystanie z przerwy kieruje do nauczyciela, ale młodsze dzieci częstokroć zapominają o tym kiedy znikają właśnie z udziału w leki i nie ma ich przez 5 czy 4 minuty zaniepokojone nauczyciel szybko SMS-u je do rodzica, więc to jest symultanicznie też i działania w tej 1 lekcji 45 minutowej oprócz normalnego prowadzenia lekcji jeszcze nauczyciele muszą mieć świadomość tego co się dzieje dzieci w każdym z środowisk środowisk domowych jeśli chodzi o zachowanie, bo to jest ważna sprawa myślę, że zawsze wraca na wartościach była duża też ich zadaniem wezwaniem szkoła ogniskuje wiele problemów z makro otoczenia szkoły nie chcę tutaj uderzać jakieś wysokie rejestry, niemniej jednak no i ta rewolucja wmyśleniu o ocenianiu on jest ważna z pewnością tak czy takim wymiarze jest taki sposób jeśli chodzi o ocenę cyfrową to jest duży obszar do do dyskusji jako szkoła realizujemy idee komunikacji porozumienie bez przemocy i tam w ogóle mowa o ocenianiu napotyka na na pewną trudność docenianie to jest też swego rodzaju rywalizacja zdrowa rywalizacja musi być opatrzona szereg takich środków pomocowych, które związane są z radzeniem sobie z porażką dla dziecka, więc to jest kwestia tego czy faktycznie szkole no w naszej szkole jest pedagog psycholog, ale są tylko 2 osoby spodziewamy się, że kiedy dzieci wrócą stacjonarne, a już widzimy po bo takie nadzwyczajne spotkania z psychologiem pedagogiem też są organizowane, więc ten rok, którego było albo, który bardzo głęboko odcina pamięci jest też obfituje w bardzo bardzo wiele różnych refleksji związanych z tym co dzieje się w szkole ja chciałbym wreszcie na koniec zapytać państwa czy w tej właśnie przedziwnej Poligonowej czy wręcz frontowej sytuacji pandemii dostrzega ją państwo jakieś w ogóle plusy tej tego doświadczenia roczne będą prawie nauczania zdalnego czy płynął stąd jakieś w ogóle pozytywy dla dla edukacji mogą jedynie tyle co mówią mi nauczyciele, z którymi rozmawiamy też rodzice uczniowie przede wszystkim ten rozwój właśnie umiejętności cyfrowych obsługa sprzętu to jest coś co być może, a nawet chcę wierzyć, że na pewno przyda się w przyszłości po powrocie do szkoły stacjonarnej, ale szukanie weryfikowanie źródeł też np. to czy uczenie właśnie te prace swoją być może ściągniętą z internetu, ale też też takie rzeczy jak np. zebrania z rodzicami być może nie muszą wcale odbywać bezpośrednio być może lepiej spotkać się częściej ja przedyskutować pewne rzeczy choćby na ulicach rozumie pani dyrektor 22 słowa komentarza w tej sprawie nie byłabym chyba w tym miejscu gdyby, gdyby nie jednak osiągać pozytywnego myślenia o wszystkim co się dzieje do tego zobowiązani funkcja, ale też takim człowiekiem jestem widzę wielką samodzielność jeśli chodzi o uczniów edukacji wczesnoszkolnej samodzielność związana jest taką codzienną obsługą kredytu funkcjonowaliśmy w gronie tylko uczniów klas 13 i rodzice proszeni byli oczekiwani na zewnątrz szkoły widzimy sobie świetnie i szybko poradziły sobie dzieci, które do tej pory przeprowadzane wręczane takich czynności samoobsługowych były przez rodziców czekały wspaniałe Rewie ta bardzo sprawnie wygląda jeśli chodzi o korzystanie weryfikację z różnych źródeł ona dokonywana była przez dzieci i rozwijaliśmy to wcześniej natomiast na pewno kwestia uruchomienia właśnie myślenia odpowiedzialności samo sterowności dzieci to na chwileczkę przyszli uczniowie korzystać z klubu egzaminu w sposób stacjonarne niespełna miesiąc temu przyszli tacy duzi KC tak skupieni i tacy naprawdę zadowoleni z tego, że widzą i z dzielili się swoimi refleksjami przestanie być w szkole to jednak też no ta pozytywna refleksja, że szkoła jest miejscem bardzo ważny bardzo potrzebnym dla nas bardzo wątpliwości ich bardzo serdecznie dziękuję państwu za to spotkaniem Danuta Nowakowska Bartłomiejczyk dyrektorka szkoły podstawowej nr 6 imienia Romualda Traugutta w Lublinie i przyznał Chorwat reporter Radia TOK FM byli gośćmi programu ja państwa odsyłam do reportażu Krzysztofa rok, którego nie było, które już teraz można słuchać na stronach Radia TOK FM informacje, a teraz na poważnie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA