REKLAMA

Kto jest wściekły za pomoc publiczną dla Air France?

Połączenie
Data emisji:
2021-04-08 13:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
11:45 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie dziękuję trzynasta 6 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami jest Dominik Sipiński z polityki Insights dzień dobry dzień dobry będziemy mówili o pomocy publicznej, której rząd francuski udzieli Air France KLM ta pomoc rzeczywiście robi wrażenie to jest suma 4 000 000 000EUR Air France musi w zamian tak zażądała komisja europejska musi odstąpić konkurentom 18 lotów na starty lądowania na lotnisku Orli francuskim lotnisku paryskim lotnisku Orli, ale to i tak Rozwiń » zdaniem niektórych przynajmniej mają jest tym momencie chyba takim najgłośniejszym krytykiem tych warunków to niewiele zmienia warto też odnotować, że francuski skarb państwa tym samym podwyższa udziałów Air France KLM z 14% do prawie 3029,9 może zacznijmy od pytania jak to właściwie jest z tą pomocą publiczną i zgodą na nią przez komisję europejską, w którym momencie komisja europejska jednak mówienie w branży lotniczej w tej chwili komisja europejska nie mówi nie czasami mówi tak, ale IT, ale najczęściej są też raczej słabe tak jak pan wspomniał 18 par slotów na lotnisko Paryż-li Rainer Rene kwestionuje każdą pomoc publiczną dla każdej linii lotniczej w Europie od do marca zeszłego na czas od zawsze waga szczególnie od rozpoczęcia pandemii, więc oczywiście Rainer twierdzi, że to jest za mało to nie jest jakiś bardzo wygórowany warunek no ale jednak jakiś tam jest jak dzisiejsza standardy komisji europejskiej wobec pomocy publicznej dla linii lotniczych samo to, że w ogóle warunek ktoś jest jakieś tam utrudnienia generalnie komisja europejska od początku pandemii do otwarcia uznała, że linie lotnicze jako branża dotknięta najszybciej i bardzo mocno być może najmocniej kryzysem dostaną tak naprawdę każdą pomoc publiczną w stan zgodę na każdą pomoc publiczną, którą ich konkretne rządy będą chciały tym liniom przeznaczyć sam zresztą Air France to nie jest to nie jest nowa pomoc publiczna, która ma w tej chwili Stali tak naprawdę to jest konwersja części pomocy publicznej zatwierdzonej już w maju zeszłego roku wtedy to było 7 000 000 000EUR w formie pożyczek teraz komisja zgodziła się, żeby 307 000 000 000 zamienić pożyczki na granty dodatkowo jeszcze kupić nowe akcje za 1 000 000 000EUR tak naprawdę to jest sprawa, która w przypadku tej linii ciągnie się prawie roku, ale w ogóle to trochę zaskakujące nie zaskoczyło, że to jest akurat lip wydawało się, że byli często mniejszej niż choćby lotnisko Charlesa de Gaulle, czyli USA jest najważniejsza jeśli chodzi o Paryż Francja, więc to też można powiedzieć, że do kraju ma trochę racji ma dużo racji, bo to jest też oczywiście proces polityczny, który ma więcej wspólnego z siłą negocjacyjną przewoźnika rządu w Paryżu niż z obiektywnymi czynnikami rynkowymi i choć generalnie o to, że Szal goli z lotniskiem przesiadkowym osłabienie pozycji szans na szali de Gaulle Bobby dla tych dni dużym utrudnieniem jednak tak naprawdę zawsze nam na pewno na te kilka najbliższych trudnych lat poprzez oddanie slotów na Orli Air France będzie musiało zrezygnować z części lotów przede wszystkim krajowych czy regionalnych, które tak czy inaczej będzie musiał zawieszać, bo rząd francuski wymaga tego w zamian za pomoc publiczną ze względów środowiskowych to jest trochę takie oddanie slotów, które ta linia tak by pewnie bym chciała wykorzystywać, ale tak, aby pod presją, żeby z nich nie korzystać, więc w ten sposób trochę udaje się czy Wrzeszcz ciastko i odda i równocześnie mieć ciastko żegnamy się z czymś co tak byśmy pewnie stracili trochę tak trochę tak to natomiast polegały całe negocjacje i wiadomo było, że np. Lufthansa musiała bez loty lotniska we Frankfurcie Monachium wczasach nie ma takiego 1 mieście w Opolu jak hasła w Paryżu i oddanie slotów we Frankfurcie Monachium to oczywiście niewielka część tych kwot, które sama jednak jakoś tam osłabia pozycję tej linii kolei przesiadkowe, zwłaszcza w bankach prawda chyba bardziej uderza w linii, która musi rezygnować ze slotów tam niż takie Orli zdecydowanie dlatego szansę można powiedzieć trochę na lepsze warunki niż miała Franza naprawy, ale pan powiedział takie zdanie bardzo ciekawe na samym początku naszej rozmowy, że jeśli chodzi o pomoc publiczną dla linii lotniczych komisja europejska nie mówi nie takiego nie ma w tej chwili przykładali lotniczej w Europie, która chciała dostać pomoc publiczną i nie dostała natomiast olbrzymia większość tych mechanizmów wsparcia, które różnią między krajami, bo one są regulowane przez przez krajowe przepisy natomiast co do zasady są w formie różnego rodzaju pożyczek, które trzeba będzie spłacić to jest trochę warunek komisji europejskiej, że linie lotnicze nie dostają większości nie dostają grantów nie dostają środków którymi mogą robić co chcą też mogą z nimi rodzice chcą oczywiście ale, ale będą musiały oddać tak np. taką pomoc publiczną stanowiska lot, który ma 6 lat na spłatę pomocy publicznej podobnie zresztą mniejsze niż lotniczych nawet Air France zostało przecież większość pomocy publicznej zatwierdzony wzeszłym roku właśnie formie pożyczek wita rekapitalizacja Fans w tej chwili te strony przyznanie się rządu francuskiego czy przy holdingu Air France KLM na papierze, że pożyczki może nie był w stanie spłacić to jest problem, który będzie miał wiele, żeby spłacić pożyczki, które są w gigantycznej wysokości zupełnie bezprecedensowej też nie musiałyby teoretycznie notować w ciągu najbliższych 34 lat rekordowe zyski to jest w tej chwili bardzo trudno sobie wyobrazić, żeby ta branża w ogóle wyszła na plus, a już na pewno, żeby wyszła na plus wyższy niż kiedykolwiek w historii więc, więc ten problem tak naprawdę może się pojawić za za 5 lat, kiedy przyjdzie do spłaty pożyczek się okaże, że wiele z tych linii nie stać na spłatę tego co jeszcze do tego czasu zostanie to może porozmawiajmy właśnie o tym co teraz pan powiedział, czyli o tym, że dla wielu linii to wejście na plus jest właściwie taką nie wiadomo czy razem, że w tym momencie generalnie kondycja branży jest katastrofalna tak, zwłaszcza w Europie gdzie, gdzie nie ma tak naprawdę dużych rynków krajowych, które jakoś tam trochę lepiej funkcjonują na całym świecie, gdzie bardzo dużo podzielonych teraz rynków krajowych każdy z nich trochę innymi ograniczeniami dotyczącymi kwarantanny test tak dalej i europejskie tak naprawdę nie mają perspektyw na odbicie w ciągu najbliższych miesięcy tak np. w stanach czy w Australii Chinach potężne rynki krajowe i znoszenie stopniowe ograniczenia powodują ile te linie mogą tam liczyć na odbicie już tego lata liczone wstępne wyniki czy wstępne rezerwacje pokazują, że faktycznie lato będzie dużym boomem, zwłaszcza tym segmencie turystycznym bez Europy to wszystko ciągle jednak mocno niepewne z uwagi na wolnym postęp szczepień szczepień utrzymujący się ograniczenia w podróżowaniu nie do końca wiadomo, kiedy w, jakim stopniu ograniczenia będą znikały to wszystko powoduje, że pasażerowie nie mają bardzo pewności co do tego czy jak, kiedy będą mogli leczyć na wakacje to się jeszcze oczywiście może zmienić się okazać, że debata szczepionki po do przodu i ograniczenia zostaną zniesione natomiast na pewno ten rok nie będzie jeszcze dla lig europejskich tak dobre jak ja np. w stanach na odbicie ruchu biznesowego tego długodystansowego to jest na pewno kwestia dopiero wcześniej przyszłego roku, więc sytuacja w Europie jest jest ciężka, a ktoś ma już takie informacje, jakie linie stają się kandydatami do ewentualnego upadku i takim towarem do przejęcia przez konkurencję czy w tej chwili na pewno ta pomoc publiczna akcji rozmawialiśmy spowodowała, że tak jak już mówiliśmy ten kryzys tak naprawdę został trochę odroczone w czasie na wszystkie linie dziś popatrzymy na bieżące wyniki to to są fatalne natomiast popatrzymy na bezpieczeństwo linii przed upadkiem czy jakąś niewypłacalnością to z tym nie jest tak źle, bo większy Lima dostępne środki publiczne, które pomagają im przetrwać są wyjątki np. czeskie linie Czesia nie dostały pomocy publicznej są w stanie upadłości, bo oni próbują restrukturyzować poprzez upadłość teraz nie wiadomo czy to się uda to jest ciągle są wyjątki do tego dochodzi także komisja europejska zakazuje wykorzystywania pomocy publicznej na przejęcia innych linii jest to też trochę powstrzyma proces konsolidacji natomiast nie nie ulega wątpliwości, że linie średniej wielkości pozbawione nisz rynkowych jak np. Norwegii nie mają niszowy, ale bardzo silny rynek krajowy na kontynencie rocznie w Skandynawii jest gorzej i wymienią będzie trudno w perspektywie kolejnych kilku lat na pewno pojawią się jakieś tendencje do do tego, żeby konsolidować przyjmować, a może i pewne nie likwidować właśnie Czechy są tutaj przykładem gdzie, gdzie przewoźnik może po prostu zniknąć natomiast na tę chwilę trudno powiedzieć, kto tymi liniami będzie na pewno wiadomo, że te duże linie tak jak Franza nawet Hans oraz linie niskokosztowe rajem były za i widżet one poradzą sobie najlepiej jeśli ktoś na tym wygra ktoś wzmocni swój udział rynkowy to będą na terenie tej rozumiem, że właściwie dużo zacznie się działać na tym rynku może za parę lat za 34 lata tak na pewno w momencie, kiedy już ten rynek będzie bardziej przewidywalny to jest też jednak czynnik, który powoduje, że w tej chwili nawet potencjalnego przejęcia wejścia na nowe rynki są obarczone dużym ryzykiem, bo proces ciągle bardzo mało przewidywalne nie wiadomo, kiedy jak odbicie będzie postępowało to w momencie jak jak sytuacja stoczni klarować to na pewno linie zaczną się rozglądać za możliwymi nowymi rynkami Rainer już robi nowy trener zawsze ważniejsze niż przeciętna linia lotnicza zapewne będą się pojawiały się pomysł wchodzenia na zagraniczne rynki bazami być może także jedzenie tradycyjne być może właśnie ich przejęcia no i na takim dużym momentem przełomowym na pewno będzie fala zapadalności tych tych pożyczek które, które teraz nie zaciągają je za 56 trzeba będzie spłacać i może się okazać, że wtedy nagle żali się znajdzie pod ścianą po prostu nie będzie miał z czego spłacić dziękuję bardzo, Dominik Sipiński z polityki Insights był państwa moim gościem trzynasta 17 za chwilę informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA