REKLAMA

"Dzieci nam zdziczały"

Połączenie
Data emisji:
2021-04-08 13:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
12:51 min.
Udostępnij:

"Nie lubię tego słowa, ale ono w jakiś sposób jest adekwatne. "O tym, jak zdalna szkoła zmienia zdrowie, formę, kondycję psychiczną i fizyczną. Rusza serial "Rok, którego nie było" Krzysztofa Horwata

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
1322 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami jest Justyna Suchecka TVN PL dzień dobre, gdyż dobre jak państwo słyszeli informacjach antenie Radia TOK FM w podcastach Radia TOK FM cyklu rok, którego nie było to jest oczywiście w Polskiej szkole polskiej edukacji rok temu ta edukacja przeszła w tryb zdalny no i zaczynamy zbierać tego owoce i widzimy konsekwencje np. patrzę w tej chwili na wywiad z dr Katarzyna Gliwa z zakładu metodyki nauczania ruchu Uniwersytetu medycznego w Łodzi i Rozwiń » Adamem Markiewiczem z kliniki neurologii rozwojowej i epilepsja Logi Instytutu centrum zdrowia matki Polki, którzy przebadali setkę dzieci w wieku od 714 lat i to co zobaczyli jest tak sądzę dość przerażające, bo chyba widzieli rzeczy, których zazwyczaj oglądają dzieci, a np. dziewczynka, której na pierwszy rzut oka było widać ogromną asymetrię miała skręconą klatkę piersiową rodzice zgłosili się do nas w listopadzie powiedzieli, że wakacje tego nie było mama innej dziewczynki opowiadała, że córka ma zawroty głowy omdlenia długie siedzenie zaburza krążenie i takie objawy neurologiczne mogą się pojawić zgłosił się do nas trzynastolatek, który waży 100 kilo itd. itd. pewnie można by jeszcze mnożyć to są te jednak jak sądzę najbardziej oczywiste konsekwencje, bo widać gołym okiem można zmierzyć zważyć tak dalej, a co my wiemy o tym co się wydarzyło z dziećmi przez ten rok na innych poziomach psychicznym społecznym intelektualnym czy już coś na ten temat wiemy ja bym chętnie zaczęła od tego co ostatnio słyszałam o dyrektora Akademii wychowania fizycznego w Warszawie, bo oni też zajmują się tym co dzieje się z ciałami młodych ludzi i on powiedział coś takiego bardzo ważnego znaczy wróćmy przez czas przed pandemią zostaną mu się co działo się zmieni np. specjaliści zapłacą widzieli, że ponad 70% młodych osób dzieci nastolatków nie rusza się tyle ile powinno tyle powinno znacznie od młodych ludzi godzina dziennie taki standard spełnia od jedno pięcioro dzieci, więc to jest duży prawdę mówiąc na torze z tymi innymi konsekwencjami, czyli głównie związanymi z dobrostanem ze zdrowiem psychicznym jest bardzo podobnie czy możemy się co było przed przed nie było dobrze się właściwie nie rozmawiali publicznie o tym, że coraz więcej młodych ludzi ma stany lękowe stany depresyjne, że mamy bardzo wysoką liczbę prób samobójczych samobójstw wśród najmłodszych to wszystko takie przerażające dane, które wracały jakiś czas wielką liczbą jakimś apelem przed laty Rzecznika Praw Dziecka później organizacji pozarządowych, kiedy orzecznik się zmienił i ciele i pandemii to wszystko i dotyczące zdrowia psychicznego zdrowia fizycznego się skumulowało zwiększyło i tak naprawdę nie znamy tego skali, bo te badania, które są nam potrzebna to pierwsze to zresztą, bo takie niesamowite, że kiedy kilka tygodni temu minister edukacji Przemysław Czarnek ogłosił, że będzie program wsparcia testy psychologiczne dla najmłodszych powiedział my musimy dopiero zdiagnozować sytuację w myśl my wiemy co się mniej więcej dzieje, bo wszyscy widzimy, ale badania jak dokładnie jest to dopiero będziemy prowadzić w kwietniu w maju na trochę późno prawda, bo to jest także mamy tak ma takie poczucie, że przez ten rok po trafnie, jeżeli uważasz inaczej mieliśmy do czynienia z taką sytuację przewidzieliśmy wszystkie rzeczy właśnie to jest problem z wagą większego kręgu osób te stany lękowe, ale liczyliśmy, że to się skończy dzieci wrócą do szkoły tymczasem dzieci przez długie tygodnie nie wracały i to co dzisiaj jest głośno w mediach raport UNESCO jesteśmy piątym miejscu pod względem tej długości czasu zdalnej edukacji przed nami są Macedonia Bośnia Hercegowina jak państwa, które nie słyną z najlepszych systemów edukacyjnych jesteśmy absolutnie ciągle dzieci bardzo bardzo długo siedzę już to trzeba pamiętać o tym, że był przecież taki moment, kiedy dzieci do szkoły jakoś tam wracały prawda to znaczy różnicę powrotami było było one nie trwały zbyt długo zazwyczaj ale, ale były przejściowe okresy pewne można było zaobserwować co się dzieje co wtedy mówili nauczyciele jak rozmawiają wtedy z nauczycielami 2 grup mam wrażenie szczególnie dotknięte tą zdalną nauką, bo oczywiście każde dziecko jakość odczuwa lepiej gorzej, ale nie jest czy ZUS bez wpływu, ale 2 grupy była edukacja wczesnoszkolna i a maturzyści, choć edukacja przez szkołę to jest coś co mam wrażenie jest dużo bardziej przez nas bagatelizowane, bo maturzyści mogą sami wypowiedzieć o nim mówią o swoich obawach mówią o tym co dla nich oznaczała edukacja zdalna potrafią nazwać o tyle w przypadku tych najmłodszych dzieci to ich imieniu mogą mówić tylko rodzice nauczyciele bardzo często, a rodzice często nie wiedzą o problemach, które wtedy choćby, dlatego że trochę przywykliśmy do tego, żeby traktować przedszkola i klas 13 właśnie do edukacji przez szkolę jako takie miejsca, gdzie osiąga się trochę dziećmi bardziej opiekujemy się uczymy co jest nieprawdą, a po drugie, gdzie pewien proces edukacyjny dzieje się SA to znaczy, że te dzieci w tym wieku po prostu uczą się czytać pisać co się dzieje się przytrafić nagle, kiedy dzieci właśnie w takim wieku jeszcze nie dobrze czytając wpisy zostały w marcu na stan edukacji przekazał, że bardzo wiele kompetencji związanych edukacyjnych społecznych jest nie do nauczenia się wtedy, kiedy STEŚ my w domu, bo rodzice nie mają kompetencji, żeby zrobić nie mają możliwości nie byli tego przygotowali, więc we wrześniu susza tych nauczycieli mamy dzieci, które zapomniały jak się trzyma ołówek mamy dzieci, które nie są w stanie już w tej chwili znowu siedzieć w ławce, a ja i tak to cytat nauczyciela staram się, że oni, czyli w czasie lekcji dochodzili, żeby mogli się ruszać to nie są takie lekcje, że coś siedzi przez 5 godzin ścięgno w ławce, ale nawet kilkudziesięciu minut często dzieci nie są w stanie wytrzymać dodatkowo takim zestawieniem, że one fundusz, ponieważ słowo łącznie do końca podoba myślę, że oddawało ćmy domyślne czerwone zdziczały one zapomniały co to jest rygor, ale zapomniała co są zasady, bo w domu zasadnie można było uczyć w domu w piżamie w łóżku oczywiście możemy mówić o swoje wady zalety, bo tak rzeczywiście jest, ale w takiej dłuższej perspektywie przełożyło się na to, że dzieci, które tak jak mówiłaś wróciła na chwilę do szkoły we wrześniu październiku potem znów drugi długie miesiące z niej zeszły i mamy takie 2 roczniki są wobec pierwszej drugiej klasy, który w swojej edukacji w ogóle szkolnej duże, bo w domu niż szkoła nie może zostać w sposób między tą właśnie warto też pamiętać o tym to chyba taka wiedza, którą każdy z nas jeszcze jakoś tam posiada okres mówi o dorosłych okresu dzieciństwa, że rok to było niesłychanie długo, gdyż miał parę lat prawda to był to była 15 jedno sióstr jedność marzyć o prezydencję to był jakiś nieprawdopodobny wręcz oceany czasu i myślę, że dla tych dzieci dla tych bardzo młodych ludzi ten czas zamknięcia to jest w pewnym sensie nowa norma to co stosujemy w mediach jako pewną pewną opowieścią o sytuacji covida to naprawdę bardzo szybko bardzo łatwo jest w to wejść, jeżeli ma się kilka lat prawda powiedzieć sobie tak wygląda teraz moje życie i książeczek by przedstawić się na te nowe tory tracą bardzo dużo tych umiejętności, które wcześniej rozwinęło znajomy ostatnio zapytała swojego czteroletniego Senacie pamięta jak to było przez nas oczkami ile do chwili zawahania w drużynie nadal to jest właśnie to świadczy, który bardzo łatwo wejść bardzo łatwo się do tego przyzwyczaić, ale niekoniecznie pogodzić robiła ostatnia wywiad z prof. Piotrem Cichoniem też specjalista m.in. ekonomię szczęścia a, przyglądając się to czy mogliśmy być szczęśliwi pandemiczne Januszko zwrócił uwagę na to, że jedną z dróg, które były najbardziej narażone na obniżenie dobrostanu poza młodymi ludźmi, bo to wiemy wszyscy byli właśnie rodzice dlatego rodzice nagle zaczęli uważać, że ich dzieci się zachowują, że oni nie są w stanie powiedzieć nie wytrzyma, że są zmęczeni tym co do tej pory było szczęście do wojny radość, ale co się właśnie też z tego bierze, że ten rok świecie tak młodych osób z bardzo duża, że zachowania oczywiście część zmieniły dlatego zostały odebrane negatywnie przez rodziców, ale też po prostu ta rzeczywistość teraz wygląda, kiedy jesteśmy małym metrażu cały czas razem no to po prostu trudny czas trudny dla obu stron strona dla tych rodziców, którzy zdalnie pracują, ale też tych młodych ludzi, którzy siedzą obok stracili prywatność stracili normalne relacje bardzo wielu rodzinach naprawdę od wielu miesięcy nie widzieli się z dziadkami teraz się powoli zmienia jak zacząć szczepienia nie widują się z koleżankami kolegami lub widują się tylko w takim bardzo mała grupa rodzica jak mówią otworzyli sobie takie towarzyskim banki, w których przebywają no ale to nie jest świat oni za chwilę zapomną jak to było przed pandemią no tak jeszcze do tego musimy pamiętać, że ten sposób nauki, które w tym momencie zastąpił szkoły to jest nauka przez komputer przez laptopa i siłą rzeczy to też może wpływać na ten efektywny okres skupienia uwagi ten czas skupienia uwagi, które taki ważny dla nas wszystkich, które się skraca populacyjne właśnie przez używanie technologii, które jak rozumie w przypadku młodych ludzi może się jeszcze bardziej dramatycznie kurczyć to są bardzo ciekawe, bo jeszcze przed pandemią mieliśmy liczne badania, które wskazywały, że zbyt długi czas spędzony przy komputerze jest skorelowane z ze złymi wynikami w nauce, ale nie tak bardzo prosto przykładając, że jak długo przy komputerze program grę tylko właśnie dlatego spada koncentracja jest różna związane z tym takie możliwości poznawcze a, a teraz wszyscy jesteśmy przypisani do komputerów i te wszystkie polityki ekranowe, które wprowadzali rodzice i szkoły to kwestie rozsypało po to, wymaga nowych metod wychowawczych jak tuż przed wybuchem pandemii pamiętam pisałam taki tekst o tym, żeby zakazać komórek szkoła też bardzo wielu rodziców chce, żeby zakazać komórek szkoła, a i to co robić no to jest niemożliwe po prostu tam środkową cała edukacja trafia my wrócimy do tego punktu, jeżeli wrócimy do komisji minister Czarnek powiedział jest przekonany, że dzieci zakończą naukę lub szkolnym stacjonarnie bardzo to jest optymistyczne założenie mam nadzieję, że wiele osób ma nadzieję, że szczyt sprawdzi też trudno przewidywać tak daleko jak pokazuje praktyka koronawirus w Polsce no ale to wymaga od nas po prostu przemyślenia też spraw nowo też właśnie wychowawczy chce w kwestii między nauczycielami rodzicami uczniami, bo ten wie co są takie wrażenie, że żyjemy w świecie, w którym bardzo wiele osób, które decydują o tym jak szkoła będzie wyglądała wydaje się, że to jest tak i teraz wciśnie guzik wrócimy do szkół i będzie jak było niegdyś nie będzie choćby, dlatego że oni też w tej stan edukacji zobaczyli, że mogą się uczyć inaczej dobrem złem tego słowa znaczeniu, a ten dobry to dobre znaczenie to tak bardzo krótko by mogły jasne dobre znaczenie to jest na pewno dużo większa elastyczność, jeżeli chodzi o podejście do materiału o to, że w wielu szkołach nie są lekcja od ósmej do 16 można sobie rozłożyć dowolnie można korzystać z nowoczesnych technologii nauczyciele z tych technologii korzystają, mimo że przed pandemią w ogóle tego nie robili, że coraz więcej uczniów pisze, że ich nauczyciele przez to, że sami są zmęczeni zdalnym nauczaniem również bardziej empatyczni Teresa, choć jedna z dziewczyn Zuzanna Karcz na Twitterze napisał też amatorzy wskaże po świętach chcemy taki standardowy wiadomości, gdzie jest zadanie domowe, które nie odrębność dostawali maile nie została od zadania domowego słuchaj to im jak będą w stanie takie oczywiście może chodzi o nie musimy znowu ten reżim szkolne, ale bardziej chodzi o to, że zaczynaliśmy bardzo złego miejsca oddalone edukację, a trochę kończymy w miejscu swe pod względem psychicznym i pod względem dobrostanu, ale lepsze, jeżeli chodzi o relacje między uczniami nauczycielami myślę, że to się wydarzyła dużo dobrego paradoksalnie dziękuję bardzo, Justyna Suchecka TVN PL była z nami trzynasta 35 za chwilę informacje lub łączenie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA