REKLAMA

Polskie szkoły jednymi z najdłużej zamkniętych w Europie. "Strata edukacyjna piorunująca"

Światopodgląd
Data emisji:
2021-04-08 16:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
12:57 min.
Udostępnij:

"Wydaje się że strata edukacyjna rzeczywiście będzie piorunująca" - mówi dr Tomasz Gajderowicz z Evidence Institute i Uniwersytetu Warszawskiego.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, a świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz zgodnie z zapowiedzią państwa gościem jest dr Tomasz Gajda Borowik czy dzień dobry dzień dobry witam pani redaktor witam państwa, do którego liderowi czyste związane z uniwersytetem warszawskim tamtejszym wydziałem ekonomicznym i tak chyba mogę określić takim ośrodkiem analitycznym rewident Instytut cytowany już słuchaczem pan pewnie te dane bardzo przykre szczególnie dla polskich uczniów zna, a z ostatniego zestawienia UNESCO wynika, Rozwiń » że polscy uczniowie na tle Europy no stracili najwięcej to znaczy są 5 państw są Polska jest w gronie tych 5 państw, które najdłużej utrzymują już z powodu pandemii zamknięte szkoły w przypadku Polski to są to jest 35 tygodni nauki zdalnej na odległość Unii Europejskiej o kilka tygodni dwa-trzy tygodnie dłużej zamknięte szkoły mają Słowacja Łotwa poza Unią tutaj w Europie to Macedonia Bośnia i Hercegowina jest tym co się wiąże to znaczy całą i dlaczego tak się po prostu w tych warunkach nie dało nauczyć jak dużo oni stracili wydaje się, że strata edukacyjna rzeczywiście będzie piorunująca to znaczy, jaka ona będzie dokładnie tego do tej pory nie wiem, dlatego że nie było jeszcze w Polsce robiony takich dużo wielkoskalowych badań kompetencji uczniów, dzięki którym można by było powiedzieć dokładnie, jaka ta strata edukacyjna jest natomiast są badania na świecie to są badania czy część część z nich to są badania, które są symulacyjne czyją zamierza jak co by było, gdyby stracić część roku szkolnego albo przy przedstawić edukację zdalną są też takie badania, które już w tym roku po roku pandemii starały się w krajach Europy zachodniej zmierzyć, jaka ta strata edukacyjna będzie rzeczywiście ona sięga od kilku nastu zwykle 20 nawet do 6070% rocznego przyrostu, bo wiedzy to te są też ogromna strata tak jak pani redaktor zauważyła w Polsce szkoły zamknięte były wyjątkowo długo i można się spodziewać że, że ta strata edukacyjna będzie u nas dosyć znacząca i bolesna i nie byłoby nawet takim takie straszne, gdyby ona była tak równo rozłożona władzy dla wszystkich uczniów w 2 natomiast ryzyko jest takie żona najbardziej dotyka tych w trudnej sytuacji, czyli tych, u których różne czynniki ryzyka spotykają się w 1 momencie, czyli z 1 strony w covid spowodował straty ekonomiczne rodzin gospodarstw domowych problemy społeczne na to nakłada się strata edukacyjna to jest największe niebezpieczeństwo obecnej sytuacji po roku też wiem, że chyba miał pan możliwość Martyna Osiecka przekazała zapoznać już jakoś z pierwszym odcinkiem serialu mrok, którego nie było naszego radiowego edukacji trochę nawiązuje do niego, ale przede wszystkim do do pana wiedzy to znaczy chodzi o zaniedbania, żeby nazwać patrząc na to jak inne kraje sobie poradziły te, które wpadły na najlepsze rozwiązanie miało być najszybciej najlepiej zareagowały to co można było albo co jeszcze można szybko zrobić, żeby nową ułatwi nauczycielom uczniom rodzicom tak w ten serial bardzo ciekawy reportaż z ogromnym zainteresowaniem słuchałem on rzeczywiście dotyka bardzo ważnej sprawy oznaczony dotyka relacji uczniów nauczycieli rodziców rzeczywistych zamkniętych domach szkół z tej zdalnej edukacji pokazuje jak imiona wiąże się z problemami to te największe wyzwanie tego tej obecnej sytuacji, że problemy, które są, które zwykle w społeczeństwie, kiedy występują to my widzimy widzimy na ulicach armii w zakładach pracy widzimy w szkołach natomiast tutaj one są zamknięte po prostu szczelnych puszkach w domach trochę ten reportaż zagląda te puszki pyta pani co możemy zrobić no bardzo mogliśmy, bo to oczywiście można rozłożyć ręce precz wszyscy znaleźli w trudnej sytuacji no wszyscy się znaleźli tylko niektóre rządy samorządy, czyli jednostki w niektórych krajach reagował lepiej winnych reagowały gorzej 1, gdybyśmy chcieli wylicytować zaniedbania to prawdopodobnie nie starczyłoby nam tej audycji natomiast tak jak pani mówi Zanie wszyscy czuliśmy się głęboko zaskoczeni rok temu sytuacja z zamknięciem szkół myśleliśmy, że to na 2 tygodnie tak okazało się, że po roku tak naprawdę większość zdecydowaną czasu spędziliśmy w edukacji zdalnej i troszeczkę robiliśmy ją chałupniczo natomiast rok temu mogliśmy być zaskoczeni, ale to, że tak naprawdę od jesieni od nowego roku szkolnego ten system wsparcia był nie mówię, że go nie było, ale dalej dosyć chaotyczne incydentalne nie usystematyzowany to oczywiście jest duże zaniedbania, za które zapłacimy wszyscy, bo nie oszukujmy się te zmiany ten problem, które z, którym się spotkamy teraz ta strata edukacyjna na nie rzutuje tylko na bieżącym roku ona będzie rzutowała na kolejnych latach edukacji tych młodych ludzi będzie rzutowała na całych kohorta ach, społecznych, które będą wchodziły później na rynek pracy na PKB Polski w końcu na ich wynagrodzenia już nie wspomnę o sytuacji psychologicznej osób, które borykają się edukacją w tej formie nie udzielenie wsparcia to gigantyczny grzech zaniechania które, które gdzieś tam został popełniony na szczeblu centralnym w sensie np. gdy znamy z badań 85% nauczycieli na początku pandemii nie miał doświadczenia po prostu, jeżeli chodzi o te wszystkie narzędzia jak jak uczyć w no w tym systemie zdalnymi rozumiem, że to wsparcie było minimalne to w ogóle ciekawy jest, bo z tych badań sprzed pandemii wynika, że polscy nauczyciele mieli statystycznie bardzo często kontakt z technologią edukacji natomiast bardzo rzadko używali jej do nauczania czy powiedzmy sobie był elektroniczny dziennik były różne nowinki technologiczne natomiast edukacja nie była już natomiast zdalne narzędzia cyfrowe nie były używane w dostarczaniu edukacji to rzeczywiście sprawiło pewnym relatywny nie przygotowaniu do zmieniającej się rzeczywistości, kiedy pandemia wybuchła no tak naprawdę z dnia na dzień nauczyciele zostali postawieni w bardzo bardzo trudnej sytuacji już nie mówię o tym, że to jest jak spojrzymy na to co się działo w ostatnich latach z nauczycielami z zawodem nauczyciela tym jak został potraktowany strajk nauczycieli to jest już tak kolejny krok w paśmie poniżania nauczycieli w Polsce to co można zrobić jest dziś Gazeta wyborcza opisuje cytuje AP postulaty nauczycieli i rodziców, którzy zbierają pod tym podpisy czas przyznać, że w szkole najważniejsze nie są egzaminy, ale dobrostan uczniów i uczennic i podkreślają, że właśnie odbudowywanie relacji poczucie bezpieczeństwa jest kluczowe, bo też wiemy nie najlepiej trafi pan to łatwiejsza część uczniów wolałaby nawet do szkoły nie nie wracać część być może właśnie ze strachu co to oznacza to nadrabianie i w ogóle poznawanie nowo i dlatego też oni tutaj, ale autorzy tego apelu domagają się by zawiesić wprowadzenie czwartej części egzaminu ósmoklasisty zrezygnować najtrudniejszy matury 2023 roku to są kwestie może nie wszyscy, którzy tak teraz na bieżąco znają ten system edukacji zawiłe mogą być dla nich, bo właśnie chciałam zapytać czy to nie jest kwestia tego że, że może trzeba uznać, że ten rok nie był on nie był, ale jednak to co się przez ten rok działo znacząco rzutuje na całej przyszłości edukacyjnej w ogóle przyszłości społeczeństwa teraz tak, jeżeli myślimy o tym co w przyszłości już nie, narzekając wyłącznie na tym co co było pierwszym elementem, którego zawsze trzeba zacząć diagnoza, której ciągle brakuje tak ministerstwo dalej analizuje spotyka się szuka podczas kiedy dawno powinniśmy mieć rozwiązania na stole takie rozwiązania są na świecie różne kraje toczyły już szereg wielkich programów, które mają na celu zasypanie luki edukacyjne pomoc psychologiczną dzieciom i nauczycielom, ale pierwszym krokiem jest zawsze diagnoza drugim krokiem są narzędzia, które nie są za darmo nie są rekomendacjami tylko są naprawdę potężnym wsparciem dla każdej szkoły dla dyrektorów szkół chociażby w tym jak mogłaby wyglądać edukacja hybrydowa taka, która łączyłaby zalety tej edukacji zdalnej, bo nie oszukujmy się ona też ma pewne zalety nauczyliśmy zrobić gigantyczny skok technologiczny przez ostatni rok nie warto z tego zrezygnować natomiast same egzaminy no to jest trudny temat to znaczy to co ministerstwo zrobiło wielki wielki krok, który tutaj przedsięwzięcia to zrezygnowało z części materiału na egzaminie ósmoklasisty i na maturze znajomy powiedział, że taka rezygnacja z części materiału też bardziej, jakbyśmy zrównali to edukacja do medycyny to jest tak jak byśmy zrobili badania diagnostyczne, ale zrezygnowali z USG i właściwie tylko zmierzyli temperaturę ciśnienie no to nie jest metoda rozwiązywania problemów to jest jakiś tam drobny element, który może pełnić rolę jakiegoś chwilowego wytchnienia natomiast żaden sposób nie pomaga chorym czy nie pomaga rzeczywiście uzdrowić edukacji z tej bardzo trudnej sytuacji, w której się znalazła żaden sposób adresuje trudności psychologicznych i społeczne, z którymi borykają się dzieci egzaminy to jest trudny temat, dlatego że one z 1 strony nie jestem w stanie ocenić ich epidemicznej stronę to znaczy ryzyka jak one niosą za sobą obecnej chwili trzeciej fali pandemii będzie w przyszłości natomiast pod pewnymi względami same egzaminy to jest jakiś delikatny, chociaż powiew normalności ja rozumiem żon jest stresujący obecnej sytuacji natomiast no no, jeżeli Francja 70% zatem wiedzy z matematyki uznajmy, że ja, jakby jakiś sens egzaminu 75% rocznego przyrostu, czyli załóżmy, że mamy jasne ud egzamin ósmoklasisty czy matur maturzystów to oni w tym roku nauczyli się o kilkadziesiąt procent mniej pewnie kraju takim jak Polska jest moralnie bliżej tam 3040% mniej niż normalnie natomiast jeszcze raz podkreślonej najtrudniejsze w tym jest to, że to nie jest tak, że wszyscy stracili tyle samo tylko te dzieci, które najbardziej powinny być zaopiekowania przez system te dzieci, które powinniśmy objąć szczególnym wsparciem one straciły najwięcej do nich odnieść adresowany żadne wsparcie dalej zamknięte są w domach bez możliwości realnej edukacji, czyli to byłaby pierwsza rzecz to znaczy skupić się właśnie na tych czy może pan dać jeszcze 12 przykłady na koniec jakich pomysłów innych krajów wiem, że diagnostyka powinna być nasza, ale póki nie mamy co możemy podejrzeć możemy podejrzeć przede wszystkim, jakie są wyniki tej tych krajów, które ktoś spróbował dobierać narzędzia na badaniach naukowych na prowadzeniu takich badań no i z tego wychodzi, że docieranie, żeby z grubsza wiemy, jakie to są te grupy, które dużo straciły to są przede wszystkim osoby ze środowisk de faworyzowane z rodzin z pewnymi trudnościami, więc te dzieci powinny być w pierwszej kolejności objęte wsparciem no chociażby w formie pewnego powrotu do szkół niekoniecznie na wszystkich naraz tylko sekwencyjnego takiej edukacji hybrydowej, która pozwalałaby część dzieci przechodzić, a część dzieci uczyć się zdanie łączyć te narzędzia z 1 strony daje nam to reżim epidemiczne z drugiej strony pozwala nam to jednak zaadresować te gigantyczne potrzeby społeczne i trudności, z którymi borykają się dzieci i druga rzecz to jest to jest zdanie tylko musimy kończyć druga rzecz to jest problemem z relacjami psychologiczny stan psychiatrii dziecięcej w Polsce jest wszystkim państwu prawdopodobnie znane zresztą w radiu TOK FM też dużo o tym państwo mówią natomiast za to jest kłopot to znaczy dzieci są gigantyczne, gdy antycznym ryzyku depresji problemów psychologicznych, które wiąże się z izolacją roczną w tym wieku bardzo niebezpieczną kolejna rzecz to nadganiać luki edukacyjnej, ale na to są naszym z tego narzędzia to to wrócimy do tego bardzo dziękuję dziś za rozmowę dr Tomasz Gajda robicie z Evidence Institute Uniwersytetu Warszawskiego, bo państwa gościem dzisiejszy program dzisiejszy świat podgląd przygotowała wydawała Martyna Osiecka realizował Adam Szurek informację, ponieważ więcej sportu tam gościem będzie Zbigniew Boniek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA