REKLAMA

Rok edukacji w pandemii. Jego skutki dla uczniów

TOK360
Data emisji:
2021-04-08 19:30
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
07:03 min.
Udostępnij:

Jesteśmy w europejskiej czołówce zamknięcia dzieci w domach podczas pandemii koronawirusa. Co ten rok oznacza dla uczniów i jakie będzie miał konsekwencje dla dzieci wyjaśnia dr Aleksandra Piotrowska, psycholog dziecięca. Nasz gość wskazuje, że braki edukacyjne można nadrobić w kolejnych latach, jednakże rozwój emocjonalny został zachwiany bezpowrotnie.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
TOK 360 to jest europejska czołówka jeśli chodzi o czas zamknięcia dzieci w domach w związku z pandemią koronawirusa niestety w tej czołówce znajduje się Polska i o tym rozmawiam z dr Aleksandrą Piotrowską psychologiem dziecięcym dobry wieczór dobry wieczór, jakie to są skutki dla młodych ludzi dla uczniów takie zamknięcie w domu w czasie pandemii i zdalne edukacja jednak skutki troszkę zależą od wieku dzieci czy młodzieży, ale są też pewne ogólne prawidłowości Rozwiń » szalenie niepokojące no może następuje obniżenie wyników szkolnych to chyba najmniej zaskakujące nikt tak naprawdę nie oczekiwał, że ta zdalna edukacja okaże się mieć taką samą efektywność jak edukacja przebiegające twarzą twarz, ale co gorsza okazuje się, że bardzo wyraźnie spada w ciągu tych miesięcy właściwy tworzących już pełny rok także kondycja sprawność fizyczna naszych dzieci, więc pogarsza się kondycja ich organizmów, a także ich dobrostan psychiczny kondycja psychiczna, a więc w sumie bardzo niepokojący obraz żadna z ważnych sfer funkcjonowania dzieci ani kompetencje szkolne ani zdrowie fizyczne ani zdrowie psychiczne nie pozostały na poprzedniej wysokości wszędzie obserwujemy pogorszenie uczęszczanie do szkoły to jest nie tylko udział w lekcjach słuchanie tego co ma nauczyciel do przekazania to jest także kontakt z rówieśnikami i tutaj tego kontaktu właściwie nie ma nawet jeśli dziecko widzi swoich rówieśników w monitorze komputera, jakie to przynosi skutki to są chyba najbardziej niepokojące konsekwencje zdalnej edukacji, ponieważ braki w wiadomościach szkolnych czy sukces w umiejętnościach takich typowych szkolnych naprawdę można spokojnie w kolejnych latach nadrabiać natomiast szczególnie dla starszych uczniów tych, którzy są w starszych klasach szkoły podstawowej i szkołach ponadpodstawowych grupa rówieśnicza jest tak naprawdę najważniejszym środowiskiem rozwoju i wychowania po to, żeby młody człowiek właściwie osiągał dojrzałość psychologiczną to znaczy zdolność do do sprawowania kontroli nad własnym życiem do takiego względnego uniezależnienia się od tego co mówi mamusia czy pani nauczycielka, a więc, żeby osiągnąć taką zdolność do kierowania własnym życiem no potrzebuje stopniowego odchodzenia pewnego rodzaju uniezależniania się od dorosłych, a wchodzenia w świat rówieśniczych, bo to przecież z jakimś rówieśnikiem już za kilka lat będzie musiał młody człowiek czy będzie chciał będzie ważył o tym, żeby założyć nową rodzinę za nią odpowiadać teraz jak trzeba nauczyć funkcjonowania niezależnie od własnej rodziny generacyjna też bycia członkiem grupy rówieśniczej to teren absolutnie niezbędnych doświadczeń niezbędnych do do tego, żeby młody człowiek był przygotowany do samodzielnego życia pani doktor powiedziała, że wiele zależy od od grupy wiekowej i pewnie inaczej wygląda w przypadku nastoletnich dzieci już np. 121314 letnich, a inaczej w przypadku tych młodszych, ponieważ pewnym stadium rozwoju kształtują się pewne pewne cechy, które później towarzyszą nam przez całe życie jeśli przez jeśli ten rok wyjęty z życiorysu szkolnego to mogą być to takie straty do odrobienia pani sądzi no nie mamy tak naprawdę pewnych dowodów że, że tak będzie ja ciągle jeszcze z optymizmem patrzy na możliwość młodych ludzi, którym nieraz nas zaskakiwały swoją zdolnością do regeneracji czy tak powiem, ale mimo wszystko rok z perspektywy człowieka czterdziesto czy sześćdziesięcioletniego nie jest tak długim okresem jak z perspektywy człowieka, który ma lat 810 czy 14 boję się mocno, że pewne specyficzne cechy w tych młodych ludziach już teraz powoli widoczne mogą osiągnąć niestety znamiona stałości no chyba gotowość do rezygnacji do poddawania się i takiego przeświadczenia, że do obecnego stanu rzeczy nie można zmienić coś, czego jeszcze przed pewnej 69 miesiącami tak często nie obserwowaliśmy u młodych ludzi dzisiaj jest znacznie częste tak jakby zaczynali się godzić z tym, że ten świat no taki właśnie musi być pani doktor to jeszcze zapytam o to jaka będzie edukacja po pandemii no bo pewnie szkoły nie wrócą do tej rzeczywistości sprzed pandemii tak z dnia na dzień tylko to będzie jakaś taka szkolna integracja oswajanie się ze szkolnictwem w tym tradycyjnym wydaniu być może myślę, że do do takiej szkoły, jaką znaliśmy przed marcem minionego roku to nie wrócimy daj Boże, żebyśmy wrócili, bo szkoła naprawdę zasługuje na nas zmiany, choć większość nauczycieli, a także 4 co ciekawe bardzo wielu uczniów nie była przygotowana jeśli chodzi o kompetencje cyfrowe do tego, żeby wejść od razu naukę zdalną to jednak po tym roku przy ogromna większość nauczycieli uczniów no opanowała szereg takich umiejętności tu, z których teraz byłoby szkoda rezygnować, więc mam nadzieję, że wszystkie plusy i zalety edukacji zdalnej zostaną także w przyszłości w szkołach wykorzystywane, bo przecież edukacja zdalna pod warunkiem, że nie jest dominującą, a już, szczególnie że nie jest jedyną formą edukacji może oddać naprawdę bardzo cenne przysługi ciasnota to są także już raczej doceń trzeba pamiętać, iż bardzo dziękuję dr Aleksandra Piotrowska psycholog dziecięcy w TOK 360 już za chwilę o tym co jeszcze warto wiedzieć Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TOK360

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA