REKLAMA

KultOFFe: Trzy kolory: Biały

OFF Czarek
Data emisji:
2021-04-09 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
22:02 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
o czary, a teraz czas do kolejną ważną pozycję, jeżeli państwo mówiąc opozycja mamy na myśli pewien obiekt sztuki wytwór człowieka o tak będą pracą, jeżeli państwo przegapili to warto się tym teraz zainteresować opowie o nim pani Diana Dąbrowska film znawczyni animatorka kultury i koordynatorka projektu Kieślowski 20 dzień dobry witam panią bardzo serdecznie dzień dobry pyta ten dzień dobry Bonjour właściwie to, że Bonjour rozważy nawiązuje pani do cyklu Kieślowski Rozwiń » go 3 kolory dzisiaj rozmawiamy o filmie biały, kiedy pani Diana Dąbrowska zasugerowała FIM Kieślowskiego po sobie o nie, bo może w razie jakąś niepopularną opinię albo bardzo bardzo popularną szykuję Śląski się kojarzy z takimi długimi filmami o niczym, a potem godzinami siedzę zastanawiam się, o czym to było, dlaczego ten skrzywiony Nosek albo odwrócony wzrok albo widok mazurskiej rzeki miałby cokolwiek znaczyć potem wychodzą na debila, więc się nie przyznaje albo udaje mówią o Śląskiej Super Super ale, otwierając sobie ten film doszedł do wniosku, że to jest jeden z tych filmów Kieślowskiego, który świetne bardzo dziękuję za zatem sugestie, iż daje pani głos kurczę bardzo się cieszy ja muszę przyznać, że biały z moim ulubionym ogniwem trylogii kolorowej i też wydaje się że, próbując w ramach tego projektu poznać osobowość, chociaż trochę Krzysztofa Kieślowskiego nie tylko promować jego twórczość, ale spróbować właśnie opowiedzieć im winny sposób to każdy podkreśla jego niezwykłe poczucie humoru jest informacja, która stale powraca razem z taką, że uwielbiał gry komputerowe jak tylko miał wolną chwilę grywał na boju potem przerzucił się na konsole jakoś też mi się do gry włosy twórcom podwójnego życia Weroniki z metafizyką i białym też może ze względu na to nie jest nasze pierwsze spotkania często wspominałam, że lata dziewięćdziesiąte ani spędziłem w Polsce i mam taki tiki taki zawsze gdzieś tam musi sobie o tym doczytać w ogóle inaczej wydaje się, że podchodzę do tego co było przed osiemdziesiątym dziewiątym nie tylko z powodu daty urodzenia, ale tak, jakbym miał tego w genotypie i dziś podoba mi się ta fantazja trochę na temat przemiany ustrojowej w Polsce, którą proponują Kieślowski Piesiewicz w scenariuszu, a następnie filmie, bo to jest przede wszystkim opowieść o Polsce o Polsce transformacji, która dziś wydają się przepraszam PiS, choć ciekawą propozycją dziś w odniesieniu do szczepienia czy dług jeszcze nie surowce długu, które tak jakoś ciekawie wpisują się to ramy opowiadania transformacji z reguły się podkreśla te 2 tytuły i tym miały właśnie bardzo takim ciekawym pośrednim gdzieś obrazem no właśnie pewnej fantazji na temat tego jak się dorobić z powrotem jak może zemścić się zapewne życie bardzo gdzieś tam w takiej wtedy takim czarnym humorem jest to pewnego rodzaju fantazja nawet powiedziałbym metafora nie wiem jak pan czy to wydają się, że tutaj wciąż jak tu wszystkiego można na wielu poziomach, ale ten, który po latach szczególnie mnie jakoś tak zastopował to właśnie ten dialog z ówczesnymi czasami z historią Easter spojrzeniem w pewnej perspektywy pracujących ludzi we Francji, bo wtedy przez Piesiewicza Śląski cała ekipa była we Francji na przemiany w Polsce taki był pan rację, że on jest, jeżeli chodzi o ten trylogię taki trochę odstający wystający także myślę sobie, jeżeli chodzi o prace operatora kamery tutaj, gdyby coś innego jest bohaterem znaczy to tutaj dzieje się akcja bardziej niż właśnie ta metafizyka jest na pierwszym planie chyba metafizyka tutaj troszeczkę na dalszych planach i i z pełna zgoda co do poczucia humoru ten film jest po prostu niesłychanie zabawny, a jednocześnie tak jak pani też powiedziała gorzki taki właśnie słodko gorzki i śmieszno straszny i no trochę to ogląda właśnie jako nawet opowieścią o przecież tak niedawnych czasach, ale to trochę jak jak jakiś taki świat zupełnie innej planety, bo to, bo to niby my, ale i ale jakby nie my przecież upłynęło dopiero niewiele lat tak to też ciekawe ja polecam taką niektóre naszym słuchaczom to jest Kieślowski od bez końca do końca to jest taka rozmowa rzeka między Mikołajem niezdolnym chyba najlepszym badaczem Krzysztofa Kieślowskiego szczególnie twórczości dokumentalnej z Krzysztofem Piesiewiczem i tutaj bardzo dokładnie od początku współpracy, czyli filmu bez końca dochodzi oczywiście przez Dekalog do 3 kolorów i później też przyjmiemy, że dalsze plany, ale niestety przedwczesna śmierć Kieślowskiego nie umożliwiła realizację sam Piesiewicz później współpracujący z reżyserami z zagranicy chociażby momenty sferę ich próbował to słynną nową trylogię niebo czyściec piekło jakoś tak zaaranżować filmowa i rozmowie na temat byłego jest niesamowita informacja dotycząca tego, że Charlie Chaplin był inspiracją do postaci Karola Karola, który już na poziomie samego imienia nazwiska nazywa się dosyć śmiesznie inna sprawa, że i to bardzo bardzo ciekawa taka myśl, jeżeli chodzi o polskie kino bardzo często takie kultowe postaci z polskim kinem są określane przez sposób w jaki są ubrane jak chodzą myślę o wodzi Reju Feliksa Falka myślę o tym jak Tur przede wszystkim jako taka postać nawet swoich historiach miłosnych definiował różne postacie z historii historii miłosnych poprzez sposób, jaki chodziło im dedykowany zresztą kijowskiemu i tutaj gdzieś tam ta pokraczne szczególnie na samym początku filmu Karola Karola, czyli Zbigniewa zarzucił postaci granej przez Zbigniewa Zamachowskiego miała pokazać właśnie tę polską Polskę przepraszam tryb dającą w kierunku jednak tego świata no jak by się mogło wydawać dziś tam lepszego, ale przecież znów zmieniają się w stroje, ale nie zmienia tak szybko się mające jak pewne Echa tego wszystkiego takie eldorado lat dziewięćdziesiątych to nazywam np. zapomniałam dopiero przy tym projekcie sobie przypomniałam, że Cezary Pazura gra w tym finansach zapełniają się on ma na drugim planie taką bardzo ciekawą rolę i też Bartłomiej Topa tak, który jako taki ich prawa ręka może piąta ręka, bo tam jest dosłownie 3 ujęciach ale, ale jest dosyć Katarzyna figura jest bez końca też jakoś tak jak sobie to nadrabiam zwracam na to uwagi, ale podoba się właśnie ta myśl tego, że oni po prostu, że trzeba było takiej figury trochę włóczęgi trochę Charliego Chaplina, żeby opowiedzieć o naszej cytuje Piesiewicza polskiej publiczności tak to, że czerpię inspiracje to z pewnością natomiast to jest taki Polski Chaplin, bo ten, bo ten powiedziałbym korzenny jednakowoż ma w sobie tylko te pokłady taki poczciwy gości, ale ten nasz Polski no jest tutaj trochę zmieszany tam zło czy takie cwaniactwo kombinatorstwa drzemie na dnie obok tej uczciwości i dobrotliwy ości tak tak oczywiście, ale to też jest bardzo ciekawy w kontekście tego już twórcy zaznaczyli Dekalogu, że nie zawsze interpretowali dosłownie przekazania tak też tutaj jak się przyjrzymy to chyba biały jest najbardziej właśnie i w kontekście tej interpretacji taki groteskowy, bo tutaj czym miałaby być to równość tak jak my chcielibyśmy być wszyscy równi, ale nagle się okazuje, że są równiejsi i teraz pytanie co się stanie jeśli chcielibyśmy dogonić te światy równiejsze zaczyna się tutaj zabawa jest bardzo przewrotne, jakby w momencie, kiedy nasz bohater, czyli Karol Karol stara się być równy swojej żonie pewnie w tej drugiej części powiemy sobie o tej relacji więcej to ja może tu zakończ dobrze bardzo dziękuję to jeszcze dla tych państwa, którzy filmu nie znają bardzo gorąco i pani Diana Dąbrowska ja polecam to jest historia małżeństwa rozpadającego się małżeństwa Polski fryzjer, który mieszka w Paryżu jego żoną jest francuska i oto z racji tego, że on nie dopełnia tak to ujmijmy swoich obowiązków małżeńskich kobieta postanawia się z nim rozwieść zostawia go do przysłowiowej koszuli ma jeszcze taki wielki kufer i w Paryżu w metrze spotyka rodaka doskonała rola Janusza Gajosa osiągają wybitna i tenże po prostu nadaje Karola Karola, czyli Zbigniewa Zamachowskiego jako bagaż także Zbigniew Zamachowski do Paryża z Paryża do Polski leci w kursie, ale co dalej i w ogóle coś znaczy to ta relacja o tym o tym będziemy rozmawiać po informacjach Radia TOK FM informacje o godzinie 1120 już za kilka minut dzisiaj o filmie 3 kolory biały rozmawiał z panią Dianę Dąbrowską firmą znawczynią animatorką kultury i koordynatorką projektu Kieślowski 20 i mam nadzieję także pani Diana Dąbrowska powie kilka słów więcej o tym projekcie a w międzyczasie informację o 1120, a po informacjach wracamy po strzale 3 kolory biały Krzysztofa Kieślowskiego dzisiaj też nie rozmawiał z panią Dianę Dąbrowską koordynatorką projektu Kieślowski 20, czyli oko filmie wszyscy, chociaż Krzysztofa Ciszewskiego strasznie długa jest nazwa tych, ale Kieślowski 20 no dobrze rozumiem to wszystko na ten temat chyba aha mam na teraz jest na to bardzo panu dziękuję to znaczy tak to jest stypendium, które otrzyma od ministerstwa kultury, a do łapania Narodowego sportu tak czy tak to tak to wyszło, że otrzymam takie stypendium i poświęcam w tym roku symbolicznym roku 80 lecia urodzin Kisielewskiego jego twórczości, ale właśnie chciałabym, żeby to było też takie działanie filmoznawca, dlatego że w ramach serii podcastów serii elekcji takich głębin Marią nazwijmy to tak chciałabym przyjrzeć się też jak badać np. materiały archiwalne dostępne w archiwum twórczości Krzysztofa Kieślowskiego w Sokołowsku, czyli coś co teraz taką wydają się najciekawszą rzeczą, jeżeli chodzi o Polski filmoznawstwo czy w ogóle filmoznawstwo np. pokazać, że Kieślowski realizował na początku swojej twórczości firmy reklamowej może nauczyć rysować storyboardy do nich ostatecznie zawsze były realizowane przy życiu właśnie w tym np. niezrealizowanym projektom np. miał być jedenasta część Dekalogu w ogóle dla mnie zaskoczeniem pod kątem przełamania tej koncepcji jest bardzo dużo jest zostało zdigitalizowane w całości archiwum także jest jak pracować na tym, ale też spotkania z bardzo ciekawymi osobami, które gdzieś tam znały Kieślowskiego jak chociażby legendarna producentka Irena Strzałkowska udało mi się dogadać poprzez Instytut Polski w Norwegii taki badacz Vitoria sen będzie gościem będzie akurat podcast po angielsku on w kontekście Romanowskim interpretuje Dekalog także chciałabym, żeby to było takie spotkania gdzieś z możliwością interakcji na tych lekcjach właśnie webinaria tak jak dzień elekcjach może tak po prostu powiem pierwszą właśnie, żeby tak zaskoczyć poświęcam scenariuszowi Kieślowskiego, ale który zrealizował Jerzy Tour pierwsze spotkanie się pod koniec tego miesiąca 27kwietnia i to na fanpage tej inicjatywy Ciszewski bazary wszystko opisane to będzie duże zwierzę także, żeby za czy tak troszkę inaczej ale, żeby przede wszystkim to była inicjatywa, która może niekoniecznie czyni pomnik z Kieślowskiego tak jakby wydają się ich było sporo tylko chce nauczyć o filmie właśnie bardzo filmoznawca boję się identyfikuje z tym, że ten film oznaczeniem już kończy cudownie to trzymam kciuki brzmi to bardzo interesująco wracamy do 3 kolorów 3 kolory, które nawiązują do 3 haseł rewolucji francuskiej wolność równość braterstwo i tutaj równość tak i no właśnie pojawiam się pytanie co to znaczy równość tak czym jest równość to jest trudność wobec równość szans czy dążenie do równości czy może właśnie i tak świat jest ciekawe pytanie w kontekście tej relacji damsko męskiej, która tutaj się pojawia tak to też jest ciekawe pan o tym powiedział w tym takim bardzo zgrabnym zakończeniu tej pierwszej części i że jest problem prawda między nimi to znaczy to jest małżeństwo właśnie tam ten motyw tej Panny młodej i tam stale powraca jako taki lejtmotyw oczywiście w kontekście tych kolorów tytułowe kolory są ważne dziś tam w interpretacji, o ile w części niebieskiej części czerwonej ma się wrażenie jak obcuje z tym filmem wizualnie wręczy dziś może, jeżeli użyję słowa przytłaczać to byłby negatywnie, ale nawet nie chodzi mi coś takiego negatywnie tylko zwracam uwagę bardzo mocna kolory to białe tutaj bym się zgodziła że, chociaż są to akcenty w postaci choćby sukni Panny młodej czy takiego popiersia, które nawiązuje zresztą do idei francuskiej rewolucji nosi nasz bohater idzie tam składa, że to jest o wiele subtelniej no i jest między nimi pewien problem można można by tak to określić, że nasz bohater po prostu w tej Francji niedomaga oraz bardzo rozwiązanych oraz jednego z producentów szczepionek wiele lat temu Pete wydaje się, że można bardzo jakoś to rozwinąć taką relację znów między krajami między Zachodem, że tak to proszę między naszą francuską piękną lider PiS, która trochę gardzi tym naszym Karolem Karolem w pewnym momencie, ale też ma swoje potrzeby pragnę zauważyć i Karol musi też bardzo ciekawe, że musi wrócić do Polski dorobić, żeby znów móc stanąć na wysokości zadania dlatego też jest to po prostu tak wydaje mi się w kluczu takich czasami psychoanalitycznych interpretacji filmu, że ewidentnie tutaj bardzo świadomi jest też taka drwina w tym, że właśnie dopiero w Polsce, kiedy rusza ta machina właśnie transformacyjne, która jest transformacją jego jego kostiumu jego zachowania jego fryzury nawet chodzi w pewnym momencie tak zaczesane grzebień żel włosy są ważne fryzjerem jest przecież Karol Karol także, gdzie stan jest ciekawe, że ta relacja między nimi o tej równości ona jest przewrotnie potraktowana i okazuje się tutaj, że szkół uczennicy bardzo zdradzić, ale czy może nie, chcąc właśnie wyrównać rachunki dochodzi jednak do takiej pewnej przemocy wręcz powiedziała w tej relacji nie wiemy czy pan by się zgodził no właśnie, bo to jest fascynująca taka gra pomiędzy małżonkami czy kochankami tak w tym sensie tak właśnie oczywista wielu poziomach, bo raczej, uciekając tak jak od takiego stanu standardu także ona go kocha nie kocha i z racji tego się kochają to są szczęśliwi się uśmiechają i są wobec siebie szczerzy trzymają się za łapki tak dalej tak dalej także jest też takie pokazanie, że relacja może być bardzo skomplikowana bez względu na to czy mówimy o relacji pomiędzy 2 osobami mówimy o relacji pomiędzy właśnie państwami czy systemami strojami, że to nie jest takie zero-jedynkowe czarno-białe też binarne bardziej nie wina Arne także to wszystko jest złożoną kwestią nie oczywistą, że miłości nienawiści często są częścią tej samej potrawy Ziuta ja pragnę zwrócić państwu uwagę jak będziecie 30 pamiętać, bo będziecie oglądać ten film teraz zainspirowani może tą rozmową na samym początku widzimy czy w ogóle świetnie w każdej części trylogii Kieślowski gra na budowaniu napięcia od pierwszego ujęcia widzimy jakieś takie elementy związane z Telekomunikacją z komunikacją z podróżami jak walizka to kable telefonu takich takie dziś tam na sprowadzić zaraz ta historia gdzieś tam zaskoczy, że dziś jakoś tymi wszystkimi, jakby właśnie tą drogą gdzieś tam dojdziemy w białym wydają się, że to robi najciekawiej pomiędzy tą walizką na początku, a potem resztę historii rzeczywiście się zastanawiamy świetnie od początku dziś ma naszą uwagę, ale zobaczycie trwającego właśnie gdzieś tam przybierającego nóżkami tam, gdy Zamachowskiego, który pędzi do sądu ten sąd jego czuli, iż lider PiS widzieliśmy przez fragment już w niebieskim Kieślowski ma po prostu z Piesiewiczem coś takiego w strukturach swoich scenariuszy układa swoje własne uniwersum postaci to było widać w Dekalogu, kiedy pewne elementy dziś powracały, gdzie dowiadywaliśmy się o dalszych losach bohatera w innych częściach potem o nich pojawiali na zasadzie takiego kamerą, a tutaj też ciekawe, że świadkiem tej rozprawy takim milczącym świadkiem jest Juliette Binoche, a fragmenty rozprawy już widzimy w niebieskim to jest naprawdę bardzo ciekawe i nasz bohater świetnie i to w takiej lekcji kina Kisielewski sam analizował pędzi pędzi pędzi i na schodach widzi pięknego gołębia czy coś takiego przypominać ale o ile prawdą wiemy jak jest podejście do głębi, ale po prostu przygląda się temu i nagle zostaje po prostu no spada kupa na płaszcz za chwilę idzie do sądu tutaj jest w tym komicznym takim właściwie w skrócie to co się wydarzyło w tym filmie jest po prostu zaczarowani się czymś tak pięknym, które możecie po prostu zranić i ze nawet na podstawie takiego gangu i czego naprawdę nic często spotykane w twórczości Kieślowskiego właściwie to się tutaj zaaranżowane w takich drobnych właśnie gdzieś tam gestach czasami jest bardzo dużo takiego humoru tak jak tutaj właściwie ta historia ten punkt wyjścia jest czyszczony w tej relacji i później nasz bohater, który walczy w sądzie podkreślając, że czy to dlatego rząd nie umie po francusku to dlatego tak gorzej traktowane to też jest tam bardzo ciekawie by podkreślony ta relacja właśnie tutaj tej wyższości no i tej pewnej impotencji, którą jednak ma Polak na Zachodzie tak powie, bo tam jest troszkę tak przy komisji pokazane, że trzeba zdobyć swoje wpierw, żeby wrócić do sprawności tak i zdaje się, że Karoli Dominique, a także pojawiają się czerwone także są obecnie dokładnie tak giną w terenie co też pozwala troszkę inaczej spojrzeć na to zakończenie dopiero z perspektywy całości ja przyznam szczerze, że biały uwielbiam była taka inicjatywa kanon polskiego kina po 1989 roku nagrywaliśmy takie odcinki niestety biały potem trafił do tej dziesiątki już ostatecznej a, ale ja wymieniłem go na swojej takiej prywatnej był na drugi był dzień świra potem wspomniałam właśnie biały i jedno co mam z tym filmem, ale to działa dziś rannego korzyść cały czas zawsze mam z tym zakończeniem trochę problem na takiej zasadzie, że w tej zemście, która tam się dokonuje w tym złamaniu jednak tej kobiety jak ja widzę tam taki element przemocy, ale potem staram się też jakoś sobie z drugiej strony takiego analizować, że tak jakoś składa na nowo portrety właśnie, ale Marianny tego tego popiersia markietanki taka nosi ze sobą popiersie, które zostało stłuczone i takie konto układa na nowo to w tych kratach w końcowym ujęciu białego czasami chce widzieć nie więzienie, a dziś tam takie scalenie tej bohaterki, że to wszystko gdzieś tam pewien kostium i oni sobie na nowo, jakby na nowo to uczucie pojednali się na nowo tak niesie mniejsze przypomina zupełnie inne filmy późniejszy nie, a właściwie wcześniejszy tam też by pojawia ten wątek to znaczy takiej powiedziałbym miłości poprzez przemoc myślę tutaj o filmie atomy Almodóvara to jest właśnie w film z osiemdziesiątego dziewiątego roku i to jesteś bardzo interesujący film dotyczący tych sprzecznych emocji uczuć, które pojawiają się są takie oczywiste często nielogiczne także tutaj pan wrażenia, że to też był taki temat powracających obaw Stanach Zjednoczonych już wcześniej nawet jak myślę o wojnie państwa, że to też była taka odpowiedź, że trzeba jakoś taką niezależność kobiecą w jaki sposób stłumić często ta konwencja filmowa ona przybierała taką gatunkową dosłowność wchodziliśmy takie pole nawet na kinie wpływ na polu kina artystycznego tak jak to jest Kieślowskiego czy wspomnianego Almodóvara, że jego, toteż dziś odpowiedź na na to co się działo w kontekście walki między uczy relacji, żeby tego tak określać między kluczowe bardzo pani dziękuję za dzisiaj czujemy we mam nadzieję, że ci z państwa, którzy film nie znają sięgną po ten film, a ci, którzy znają odświeżą sobie lekturę filmową pani Diana Dąbrowska film znawczyni animatorka kultury i koordynatorka projektu Kieślowski 20 opowiada dzisiaj brawurowo filmie 3 kolory biały informacji Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie jedenastej 40 dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara, a nad jakością naszych połączeń czuwał Kamil Wróblewski Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA