REKLAMA

Dyrektor Szkoły Podstawowej: Nie ma szansy, aby nauczanie zdalne zastąpiły nauczanie stacjonarne

Poranek Radia TOK FM - Weekend
Data emisji:
2021-04-10 07:20
Prowadzący:
Czas trwania:
16:21 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
poranek Radia TOK FM Ujka roku, którego nie było to tytuł nowego radiowego serialu dokumentalnego, którego autorem jest dziennikarz TOK FM Krzysztof Chorwat to jest tryptyk 3 lekcje każda po 45 minut każda na 1 temat nauczyciele rodzice uczniowie pierwszy odcinek w perspektywie nauczycielskie jest już dostępny na tokfm PL i aplikacji TOK FM posłuchajmy fragmentu proszę podjęliśmy decyzję o zamknięciu placówek oświatowych wszystkich mieliśmy owych w ogóle czasu na przygotowanie Rozwiń » się do do tej zupełnie nowej rzeczywistości ani my ani dzieci ani rodzice mieliśmy tak naprawdę 2 dni, żeby system zaczął działać część młodzieży nie jest w stanie się ze mną skomunikować ta młodzież wypada nam systemu powiem szczerze ja nie ja jestem w stanie nauczyć w nauczaniu zdalnym wpisania kogokolwiek siódma do siódma dołącz dzień dobry Witek poziom był też znajomości kompetencji informatycznych nauczycieli bardzo różne w pewnym momencie przestał działać internet w komputerze w czasie zajęć szkolenie przyszła dopiero w listopadzie nauczyciele nagłym może niektórzy się starają może ja źle ocenia, ale jest raczej nasz wkład nasza praca latem z Europy niska na rok nadal starszą panią, która nie ogarnia inicjującym przed maturą nie przychodzą na lekcje zostały one w sumie na sobie z tego sprawy matury mają się odbyć w terminie zainspirowani tym serialem poprosiliśmy o rozmowy panią dr Iga Kazimierczyk dzień dobre dzień dobry pani dzień dobry państwu prezeskę fundacji przestrzeń dla edukacji aktywistka ruchu obywatele dla edukacji jest z nami również pan Dariusz Zalewski dzień dobre dzień dobry witam dyrektor szkoły podstawowej nr 1 w Kartuzach działacz Pomorskiej rady oświatowej dużo rzeczy uderza w tym serialu, ale chyba jedno z tych, które najbardziej mnie jako zaskoczyły to było to, że po 7 miesiącach od pierwszego zamknięcia wciąż byli nauczyciele, którzy nie mieli przeszkolenia nauczania zdalnego taka partyzantka i Samopomoc można powiedzieć czy państwa zdaniem po tylu tygodniach miesiącach z przerwami przy używanej tej edukacji czy teraz nauczyciele i uczniowie przede wszystkim nauczyciele, bo dzisiaj ich perspektywa na pierwszym miejscu są już właśnie w pełni przygotowani do prowadzenia edukacji zdalnej pani dr Iga Kazimierczyk wydaje się, że te problemy techniczne, które były najbardziej doskwierają na początku to już nie są problemem jest zresztą też i trzeba bardzo mocno zaznaczyć, iż jest stosunkowo łatwo rozwiązać to znaczy kwestię przeszkolenia czy czy kwestie sprzętowe to są rzeczy wymierne, więc jest bardzo łatwo zidentyfikować problemy rozwiązać zresztą też Fundacja szkoła z klasą badała nauczycieli nauczyciele są grupą zawodową, w której te taka chęć do Samopomocy jest bardzo silna natomiast ja chcę tutaj zakotwiczyć wrzucić na nas tu zdecydowanie istotniejszy problem to znaczy to w jakim stanie w jakiej kondycji są nauczyciele zresztą w serialu też pod kasowym nauczyciele mogą jak oni się czują i to jest dramatyczny problem, dlatego że mówimy o kryzysach psychicznych dzieci młodzieży bardzo mało mówimy o kryzysach i dramatycznym wypaleniu i dramatycznym zakończeniu aż takim wycieńczeni emocjonalnym nauczycieli, którzy nie otrzymują żadnej formy wsparcia z tym, żeby z obecnymi problemami, które trwają od roku sobie radzić także techniką sobie poradziliśmy, ale za techniką człowiek on zostawiony sam sobie jak to wygląda z perspektywy dyrektora szkoły podstawowej pan Dariusz Zalewski też dosyć dobrze zostało pokazane rzeczywiście w podcaście jest to co mówi i zmęczenia nauczycieli myślę, że jesteśmy podobni troszeczkę do uczniów w tym wszystkim od samego początku uczniowie pod starali się odnaleźć zdalnym nauczaniu podobnie nauczyciele i tak jak uczniowie często z często znikają z tego zdalnego nauczania nie ma ich tak często też część nauczycieli zniknęła to co pokazało, że pośrednio miesiąca część nauczycieli została przeszkolona to być może po prostu przetrwali ten czas większość tych, którzy byli bardzo zaangażowanych robiła fantastyczne rzeczy szukała rozwiązań to też technicznie, ale nie tylko, bo merytorycznie przygotowywali się i to się udawało na to zwracali uwagę rodzice uczniowie szczególnie pierwsze miesiące uczyły wszystkich nowych nie tylko technik, ale nowych sposobów dotarcia tam, gdzie stawiano też od początku na relację z uczniami to i nauczyciele uczniowie wygrali tą tą to wojna bym powiedział byliśmy przygotowani do takiej wojny, kiedy rzeczywiście ten początek tego podcastu, który mówi, że 2 dni na przygotowanie się tak naprawdę do całkiem nowej ery struktury do czegoś co nowego no to pokazało, że ta wojna została przez niektórych wygrany przez niektórych przegrana i chyba najważniejsze, że oderwie się, że Magda słyszeliśmy, że niektórzy po prostu odeszli z zawodu tak tak ja zauważyłem w ubiegły rok ten rok jest rekordowy jeśli chodzi o odejście nauczycieli szczególnie tych doświadczonych i dobrych nauczycieli, którzy są tak zmęczeni, że już mówią dosyć i kiedy zbliża się ten okres, kiedy osiągania wieku emerytalnego to odliczają dni miesiące to jest straszne z drugiej strony tego wcześniej nie było, a teraz już mam informacje od nauczycieli, którzy np. kończą w listopadzie 60 lat mówią ani dnia dłużej straszne to po są strasznie zmęczeni tą sytuacją, ale też poszukiwaniu tych rozwiązań, bo troszkę pozostawieni sami sobie nauczyciele szkoły jednocześnie słyszeliśmy w tym serialu różne strategie nauczycieli jak sobie z tym poradzić, żeby właśnie mnie jak to było określane piżama dzienna piżama nocne, żeby zebrać w sobie i dobrze typuję wystąpić w czasie tej lekcji część nauczycieli też się obawiała tego, że uczniowie są, używając kolokwia z bardziej oblatany w technologii i że mogą trochę wypaść z tej roli autorytetu nauczycielskiego to jest myślę bardzo interesujące, ale cały ten wątek kontaktu z uczniem kontaktu z uczniem, gdzie są wyłączone kamerki nauczyciel ma kamerkę włączoną przed sobą często widzi, kto z nas był taki zdalnych spotkania pewnie większości była to wie albo możemy widzieć rozmówców albo możemy widzieć zdjęcia awatary albo po prostu takie kuleczki z imieniem nazwiskiem gotowy obcowanie trudne to, o czym mówią nauczyciele, że nie widzę po oczach dziecko rozumie czy nie to wszystko są trudne trudne rzeczy pani Iga Kazimierczyk to chyba naprawdę poważny kłopot ten kontakt z uczniem czy raczej utrudniony utrudniony kontakt tak to jest poważny kłopot to jest rzeczywiście wydaje się największe absolutnie priorytetowe wyzwanie, które stoi przed nami w momencie, w którym mówimy o powrocie do szkoły stacjonarnej i to rzeczywiście powinno być bardzo wysoko priorytetach takich decyzji czy polityk publicznych które, które wychodzą z ministerstwa edukacji nauki no niestety wiemy, że minister stawia teraz na podręczniki na zajęcia wyrównawcze dla uczniów, więc wydaje się, że to się wiele nie zmieni, ale rzeczywiście ta kwestia kontaktu, ale w ogóle w edukacji kluczowa to może zacznijmy od tego, że niezależnie od tego też edukacja zdalna to edukacja stacjonarna to kwestia kontaktu relacji, jaką uczący się uczniowie mają nauczycielem jest kwestią absolutnie podstawową i takie dowody anegdotyczne rozmawiamy ze swoimi dziećmi, kiedy pytamy co lubią w szkole to mówią Polski albo w USA i pierwsze pytanie, dlaczego po pani albo pan są fajni i to oczywiście brzmi dość tak mało naukową, ale jak zacznie się w ten temat głębiej zacznie się go badać uczniów rzeczywiście mówią, dlaczego czy, dlatego że nam się z nimi rozmawia, dlatego że słucha się zauważyć wrażliwy na to co oni robią co mówią, że oni są przede wszystkim widzi osoby na lekcji, a nie tylko poszczególne numery w Dzienniku, którą stawia przygotowania przygotowania oceny albo tytuł jest zadań domowych, więc kwestia relacji absolutnie kluczowa i rzeczywiście z tą relacją w czasie edukacji zdalnej dzieją się rzeczy straszy pani doktor może jakiś kodeks dobrych praktyk, bo te edukacja zdalna trwa ciągle są dyskusje, kiedy ona ma powrócić stacjonarnie czy ma powrócić jesteśmy tu i teraz poniedziałek do do lekcji to jak ma wyglądać kamerki powinny być włączane co pani powiedziała wydaje się, że tutaj niestety pewne kwestie się nie zadziała przed edukacją zdalną to one już z nadzieją to znaczy relacja jest jest takim zjawiskiem, które albo jest albo go nie ma, czyli to też badania fundacji szkoła z klasą wychodzi, że uczniowie nauczyciele, którzy mieli relację przed pandemią w momencie, w którym przechodzą na zdalne nauczanie to nadal funkcjonuje oni są nadal dobrej relacji tam takich problemów, że nagle jest ekran, na którym są tylko ikonki są z inicjałami to raczej nie występuje natomiast to on jest pojawi się inny problem to znaczy sporej części uczniów i to o Fundacja dajemy dzieciom siłę pokazał w swoich badaniach brak stresu szkolnego brak konieczności chodzenia do szkoły to powoduje, że my po prostu wygodniej zdalnej edukacji nie do końca chcą te relacje podtrzymywać nie do końca są relacje nawiązywać, więc to jest rzeczywiście taki moment, w którym nauczyciele powinni w priorytetach postawić postawić nawiązywanie albo od odświeżanie tych relacji z uczniami tak, odpowiadając na pytanie pani redaktor wprost jesteśmy też badam nauczycieli badam badam uczniów jako się czy pod kątem odczuwanym interesuje szczególnie kwestia kwestia mody szkolnej jak oni odczuwają tę sytuację i nauczyciele, którzy te relacje podtrzymują oni mówią bardzo prostej rzeczy to znaczy zaczynają lekcje kończą lekcje od rozmowy z uczniami na temat tego, jakim jest są otwarci na to, że łącznie powiedzieli, że jest słabo, że czują się źle, że bardzo tego nie lubią, że nie chcą łączyć kamery, więc wpuszczenie na zajęcia takiej przestrzeni na to, żeby jednak postarać się z dzieciakami porozmawiać choćby to trwało 10 minut nie wiem czy jest bardzo dużo lekcji, ale po roku chyba wszyscy już wiemy, że gonienie materiałem i straceńczej realizację podstawy programowej Otóż nikt na to nie ma w tej chwili siły, więc teraz już statkami ostatkami sił walczymy o to, żeby z uczniami rozmawiać jedno jedno jedno zdanie 1 jedno słowo odpowiedzi na pytanie pani redaktor rozmowa z uczniami jak wygląda to z perspektywy pana panie dyrektorze nauczycieli nauczycielek po szkole od razu jeszcze do tego wątku kontaktu chciałbym też dorzucić pytanie o uczenie efektywne i uczciwe, bo w serialu też padają takie przykłady, że to nauczyciel dostaje 15 identycznych pracę, bo one są z internetu albo po prostu się wymieniają między sobą ucznia uczniowie wiadomo było to niestety złe praktyki, ale w Polsce dość powszechną zawsze wymieniają się karteczkami podpowiadanie w klasie, a teraz nie ma z tym żadnego problemu wystarczy przerzucić na inny komunikator i niedostrzegalny sposób można się wszystkim powymieniać jak sobie z tym radzicie klub na rozwój tego pierwszego wątku jeszcze kluczowe było to jak zaczęliśmy jak zaczęło się od początku nawiązywać kontakt z uczniami jeśli przyzwyczaiło się uczniów i wprowadziło ono z uczniami takie porozumienie o tym, że włączone kamerki wyłączamy kamerki tylko w tych sytuacjach, kiedy rzeczywiście jest to niemożliwe, bo takie sytuacje przecież też uczniowie mają w swoich domach, bo przecież szkoła weszła do ich domów często malutkich często domów mało komfortowych natomiast jeśli nauczyciele wypracował sobie i sam uczy samo uczciwie też podchodził do tego no to te lekcje odbywają się z włączonymi kamerami brałem udział kilkudziesięciu lekcja w tym roku obserwowałem jak wyglądają większość uczniów w mojej szkole oraz nauczycielami łącza kamerki, ale są też sytuacje takie, że sam nauczyciel ma problem z włączeniem kamerki i to jakby też pokazuje skalę tego problemu i pokazuje też jeszcze jedno na co zwraca też uwagę, że nie ma takiej szansy, żeby nauczanie zdalne w jakikolwiek sposób zastąpiło nauczanie stacjonarne to znaczy nie nauczymy relacji takich nie możemy takich typowych relacji przede wszystkim tego, czego najbardziej brakuje to współpracy uczniów to uczniowie od siebie się uczą to nie nauczycieli nauczy tylko oni uczą się od siebie nie mają możliwości zdalnym nauczaniu w związku z tym jakiekolwiek nauczanie hybrydowe, czyli powrót do szkoły na chociażby jaki, jakiej części uczniów z wymianą tych uczniów to jest sposób na to, żeby nie stracić tego tego tego rocznika tego pokolenia wypowiedział, bo zbyt długo już trwa przerwa taka która, która powoduje straty mimo wszystko druga rzecz, która jest ważna jeśli ma być od jakiej formie efektywne to odejście złudzeń co powiedziała pani redaktor, że uczniowie, ale też nauczyciele nauczyli się w jaki sposób radzić sobie z sprawdź z nami zadaniami i nie oszukujmy się żaden sprawdzian żadne praktycznie egzaminem online są tak naprawdę moim zdaniem bez sensu, bo one sprawdzają wiedzę i tylko udajemy, że sprawdzamy tą wiedzę my w naszej szkole od kilku lat praktycznie nie oceniamy sumując jesteśmy w ocenianiu kształtującym i to nas uratowało zdalnym kształceniu, czyli staraliśmy się już wcześniej wyeliminować strach uczniów w szkole a tym bardziej okazało się skuteczne zdalnym nauczaniu najdłużej organizują się dyrektorzy sprowadził do do konkretów rozumianego dla wszystkich znaczy, że nie robić kartkówek nie robić tego typu rzeczy nie staram się tego nie robicie zdalnie, ponieważ bardziej rozmowach z uczniami, którzy włączają właśnie emerytury rozmawiają, którzy ewentualnie realizują jakieś projekty, które którymi potem się dzielą z innymi uczniami nauczyciele to tak naprawdę w ten sposób myśmy wcześniej już również tych ocen mówiących nie dali jednak dla nas było motywujące to, żeby uczeń sam siedział po co to robi, a tutaj też można wiele rzeczy było wykorzystać zdalnym, ponieważ okazanie w jaki sposób nawet korzystać narzędzi, które teraz się pojawiły chociażby telefonu smartfonu, który wcześniej były wykorzystywane do czegoś innego teraz jeśli mądrze zostało zagospodarowane przez nauczycieli i przez uczniów na to też jest jest to sensowne uczniowie też nie, bojąc się włączać kamerę, kiedy wiedzą, że nie zostaną zaskoczeni, kiedy mają te relacje z nauczycielem to to to na pewno też to jest sposób, bo nikt nie jest jakby myślę o żadnym rozwiązaniem szukanie czy łapanie złodzieja, a traktowani jako ucznia jako tego, który na pewno będzie chciał coś kombinować oczywiście, że w partnerstwo to nie są tak jeśli są możliwości to będzie szukał ich dlaczego, dlaczego miałby tego nie robić dlatego warte ważne tak to co też ulicznej, czyli partnerstwo, czyli relacje i zgadzam się, że rozmowa z jak mówię o charakterze powrót do szkoły rozmowę Odry Dariusz Zelewski dyrektor szkoły podstawowej nr 1 w Kartuzach dr Iga Kazimierczyk prezeska fundacji przestrzeń dla edukacji dziękuję państwu za rozmowę bardzo będziemy do tematu wracać w czwartek na tokfm PL aplikacja TOK FM kolejny odcinek serialu roku, którego nie było serialu Krzysztofa Chorwata, a serial jest również emitowane w czwartki po godzinie dwudziestej w ramach audycji mikrofon TOK FM skrót informacji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK RADIA TOK FM - WEEKEND

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 20% rabatu, wybierz pakiet i słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA