REKLAMA

Jak wiedza z zakresu antropologii ewolucyjnej czy neurobiologii może pomóc naprawić szkołę?

Homo Science
Data emisji:
2021-04-10 13:40
Audycja:
Czas trwania:
25:06 min.
Udostępnij:

Jak wiedza z zakresu antropologii ewolucyjnej czy neurobiologii może sprawić, że proces uczenia się nie zabije w dzieciach apetytu na wiedzę? I jakie są z tego najważniejsze wnioski dla współczesnej edukacji? Zapytamy o to dziś o 13.40 w naszej audycji "Homo Science" w @radio TOK FM dr. Borysa Bińkowskiego, edukatora i autora książki "Szkoła od nowa".

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry witam państwa audycji Homo science przy mikrofonie Aleksandra Stanisławska Piotr Stanisławski krainą kpl jest ona z nami zdalnie nasz gość dr Borys Bińkowski Edukator i autor książki szkoła od nowa dzień dobry to jest witam was część autor książki szkoła nowa szkoła ta książka już istnieje natomiast jest bardzo ciekawym momencie swego życia, ponieważ UE czeka na wydanie i ma być wydana własnym sumptem i właśnie zorganizowana zrzutka na to, żeby te Rozwiń » książkę wydać może coś bliżej powiedzieć na ten temat i o czym w ogóle te twoja książka jest pyta, kto może na początek takie techniczne rzeczy rzeczywiście książkę wydaje sam można powiedzieć nie mam zewnętrznego wydawnictwa w momencie, ale też nie mam pieniędzy na to, żeby tę książkę wydać, bo to są grube tysiące to poprzez serwis społecznościowy zbieram fundusze i można sobie tę książkę jako mówicie przedpłata wykorzysta przedpłatą na kilka miesięcy do przodu planuje wczesną jesień wydać książkę już napisana czeka jeszcze na korektę na ne na skład na druk i a można można dołączyć do akcji, dlaczego oczywiście bardzo serdecznie zapraszam i prosty link to jest wspieram kropkę to łamane przez szkoła nowa bez polskich liter wspieram kropkę to z Lesz szkole od nowa okej to nie jest będziemy wspominali ten adres zresztą w razie czego znajdą państwo u nas na Facebooku na kryzys nauce i wiemy, że książka swoim ogólnym zakresie mówi o tym w jaki sposób wiedza z zakresu neurobiologii psychologii ewolucyjnej może wpłynąć mogłaby wpłynąć na kształt edukacji na kształt tego jak w szkole uczono, aby nasze dzieci czy to się mniej więcej zgadza z tym jakieś swoje przesłania to się zgadza, ale szerzej w ogóle ostatnio oczywiście sporo sporo projektowym rozmawiał z ludźmi na ten temat w moim przewodnim tematem zawsze, ale tak mam wrażenie, że zawsze, ale lista występuje, bo nie tylko aby te nauki wspomniała, ale po prostu nauki empiryczne, czyli mielibyśmy świat antropologii ewolucyjnej mielibyśmy psychologię empiryczną każdą z psychologiem liryczną czy taką opartą na dowodach bym powiedział również pedagogikę pierwszym, chociaż moim zdaniem to nie jest kluczowe akurat i też nie na szkołę, ale szeroko pojętą edukację czy również co z dziećmi dzieje się w domu to co dzieje się w ogóle swoich swift w trakcie rozwoju, że tak powiem mi dużo bardziej podoba się też takie sformułowanie angielskie w tutejszym to jest dużo szersze prawa, bo nie zamyka nas tylko takie pewne dość wąskie pojmowanie edukacji jak często myślimy w kontekście szkoły to jest rozwój poznawczy czy tego co umiemy co pamiętamy prawda jest taka, że podstawy tego jak się uczy nie wiem czy wszędzie na świecie, ale chyba w większości miejsc, a pochodzą no zaryzykuję ze starożytności tak repetytorium est Mater studiorum takie inne rzeczy tymczasem, a nauki neuronauki, ale też temu, który mówi się empirycznie potwierdzone obszary wiedzy to jest ostatnie, a zaryzykuję nawet może kilkadziesiąt kilkanaście lat dlatego, że to jest ten okres, w którym rzeczywiście zaczęliśmy tych naukach poznawać to co nam się wydaje tylko mamy już takie narzędzia, które pozwalają nam weryfikować co nam się wydaje, więc czy w ogóle to jak w tej chwili uczy się w szkołach i te wszystkie podstawowe zasady właśnie powtarzanie te wszystkie elementy czy one w ogóle znajdują potwierdzenie tych naukach być może powinniśmy co oczywiście nie jest możliwe, ale wszystko zresetować ustawić całkiem nowa wyższa tak jak w sens robić takie szerokie pytanie mam nie jak sobie ułożyć na odpowiedź tak duże wątku się klatki od tego czy to co wiemy z ostatnich kilkunastu lat, jakkolwiek odnosi się do tego jak w tej chwili się uczyć wszystko tajne ustawić odnosi się to najkrótsza odpowiedź to znaczy event jakieś elementy szef w szkole pojawiają natomiast generalnie szkoła została stworzona mówi o tym co da się do starożytności jednak daleko niesie znaczy stabilności były różne próby, ale to ciągle były było takie nauczanie indywidualne można powiedzieć natomiast na to jest kształt szkoły dzisiaj istnieje to jest jakieś 200 lat została szkoła stworzona w obrębie pewnej filozofii, a którą krótko może nazwać taką, że my taką filozofią tego, że człowiek jest tabula rasa zapisaną kartą można wysłać do szkoły po to, żeby nauczyciel wpisał tam odpowiednie osobowości charaktery wiedzę umiejętności tak dalej tak dalej i jak pyta się te wejścia ostatnich lat 15 ostatnich lat będzie 20 powiedzmy to jest czas, kiedy ten neurologia bardzo mocno rozwija ja my też początek tak naprawdę to było odkrycie neuronów lustrzanych on został odkryty jak mam miałem 10 lat 440 prawie, więc można łatwo powiedzieć, że to jest 906 lat, ale tak naprawdę zaczęło się to mocno rozwijać no mniej więcej na przełomie wieków i IT te informacje, które zdobywamy dzięki temu do tego dodajmy tam nauki o ewolucyjne ewolucyjne styka i wszystko co związane ze k nami znaczy informacje na temat tego jak wiele z naszej natury naszej osobowości wynika z genów np. pokazują nam bardzo mocno, że to podejście, na którym była budowana szkoła, że człowiek człowieka można zapisać, że tak powiem jest zwyczajną nieprawdą teraz pytasz mnie drugie pytanie czy można zmienić tak bardzo bym powiedział w tym momencie trudne do zrozumienia by się zajmujecie zawodowo nauką to pewnie znacie taką takie powiedzenie, że jak się ma zmienić paradygmat w nauce to trzeba poczekać pokolenie, czyli taka wy robicie by postać profesorowie, którzy wychowali się w innym paradygmacie paradygmacie i teraz trochę jest także edukację to znaczy każdy z nas jest przeznaczony do pewnego kształt edukacji i pewnej filozofii myślenia o człowieku kim człowiek i tak naprawdę, żebyśmy mogli tak naprawdę, żebyśmy mogli zmienić edukację tak, żeby ona wspierała dzieci ich naturalne rozwoju to rzeczywiście troszkę musiałoby to pokolenie mi tak jest taka moja opinia, czyli człowieka w szkole najogólniej rzecz biorąc nie należałoby kształtować zapisywać się jak tabula rasa tylko co właśnie co w zamian wysoki przede wszystkim trzeba by spojrzeć na to w ten sposób, że osobowość dziecka nie jest kształtowana przez większość przez przez środowisko, w którym żyje tylko przez większość przez Gene oraz przez bardzo wczesną ekspresję genów to co szkoła może zrobić to może zepsuć tak samo jak rodzice tak naprawdę znaczy to co możemy tak naprawdę dać dzieciom to takie warunki, które sprawią, że ich osobowość rozkwitnie istnieje ich natura rozkwitnie i to jest bardzo ważne to, że szkoła zwyczaj zajmuje się tylko częścią tego rozwoju czy w tym rozwoju poznawczym o tym wspomniałem, czyli tak naprawdę nauką umiejętnościami zdobywa mniej, a oprócz tego dziecka rozwija się fizycznie rozwija się emocjonalnie społecznie tak dalej tym się i to się dzieje w szkole tylko to zwykle dzieje przy okazji użyła sformułowania, że trzeba temu, że trzeba pozwolić, żeby ta natura dziecka rozkwitła UN, czyli właściwie jest takie załącza się moje założenie, że to co jest na wejściu to jest coś dobrego twórczego tak rozumiem i te ptaki nie ukształtowane przez szkoły przez wychowanie młody człowiek nie wie można uznać go za chętnego do zdobywania wiedzy mającego apetyt na na różne pytania czy tak rzeczywiście jest, że ten młody człowiek ma duży potencjał i to co szkoła może zrobić to ten potencjał podtrzymać albo zabić by, jeżeli miałbym generalizować tak natomiast trzeba powiedzieć, że olbrzymia jest różnorodność wśród ludzi, jeżeli chodzi szczególnie osobowości na IT i dzieci na badania potwierdzają to generalnie dzieci są młodsze tym są bardziej pomysłowe nie jest celowo nie mówi kreatywne, ale mają bardzo dużo różnych pomysłów chcą dostawać co ważne tego żeby, żeby różne pomysły wcielać w życie rozpuszcza chociażby jak dzieci bawią na podwórku tak, jeżeli mamy przestrzeń do tego swobodnej zabawy to one cały czas coś testują czy to społecznie czy to fizycznie natomiast, jeżeli ten, jeżeli pytasz czy szkoła może to oczywiście lekki sposób wydobycia, bo za albo zabić to w zasadzie na tym polega, więc rola szkoły znaczy dzisiaj jest trochę także dla części jest dobre miejsce dla części osób dla tych osób, które jak mają taki poziom poznawczy, który idzie zgodnie z tym, żeby z tym stąd hierarchia tego podstawy programowej tego, czego się uczymy w szkole zgodnie z podręcznikami część będzie wychodziła ponadto znaczy będzie my bardziej się to mała szybciej uczyła tak dalej będą się rodzić czy będzie poniżej tego, więc ich jak zaległości będą tylko na Wars cały się, bo szkoła chce uczyć tego samego w tym samym czasie tych samych tych samych dzieci doczekało to jest po prostu niemożliwe, dlatego że jesteśmy zróżnicowani, ale gdybyśmy, gdybyśmy spojrzeli tak generalnie tak jak mówił na początku generalizować tak dzieci są bardzo chętne do nauki chętne do odkrywania świata, o ile oczywiście czułem się bezpieczne, o ile nie mają, ale nie mam stresu takiego społecznego czy też czy czegokolwiek innego stresu, bo to po prostu no zabija kreatywność zabija też potrzeby poznawcze tak powiedział to w takim razie co robić, bo skoro właściwie każdy powinien im im od inaczej działać to pozostaje albo nauczanie domowe, które no jest dużym wyzwaniem wielu względów albo pozostaje nie wiem oddzielny nauczyciel dla każdego ucznia albo być może nie łączenie uczniów grupy wiekowe postaci dla tylko inaczej co co można zrobić, a widzisz, toteż znowu otwiera całe mnóstwo jakiś perspektyw tak proszę ten odpowiedział na przeczytać książkę tak stare treści stąd nauczyłem, ale np. co można zrobić zauważyć to jak ważna zabawa jest szczególnie dla dzieci takich w tych mocy klasy trzeciej klasy i pozwoli dzieciom się bawić jak najwięcej przestrzeni stworzy do tego, żeby się bawiły, bo przez to one same troszkę decydują w jakim przestrzeni rozwijają wspierać rodziców w tym, żeby np. uczycie czytać będzie liczyć te pierwsze lekcje i uczenia uczenia matematyka język Polski czy w praktyce tylko ten oczywista ta część, która dotyczy czytania pisania on się sprawdza 10× lepiej 10× szybciej ME rodzice, jeżeli potrafią dorobić uczą dzieci czytania liczenia niż siedzieć w szkole, więc najbardziej skuteczna metoda, że tak powiem to jest kolejny kolejny przykład na kolejny pomysł kolejna rzecz to jest to, żeby zaakceptować ta, że dzieci już od pewnego momentu myślę, że to jest druga trzecia klasa mogą rozwijać swe ścieżkami tak mogą zamiast oceny każdego przedmiotu mogą zdobywać dajmy na to sprawności mam taki pomysł, który realizuje taką malutką grupom edukacji domowej, którą prowadzę to ma łącznie chyba 1212 dzieci same chłopaki i właśnie prawo pracujemy na sprawność tam nie ma ocen nie ma czegoś takiego dzieci coraz bardziej wybieram ścieżki którymi chcą podążać 1 najbardziej geografia inny wpis informatykę jedne w piłkę nożną najnowsze wspinaczkę skałkową np. to jest dla nich bardzo bardzo dobre po prostu dane robota czym pasjonują przecież żaden z nas po po szkole skończy szkołę nie ma takiej sytuacji że może, że jak posiadającą wiedzę, która była wymagana i to już zapamiętaliśmy do końca życia to też neurobiologia pokazuje, że to po prostu możliwe że, że wiedza jest zmienne są zbiory informacji, które szybko zapominamy, bo jeżeli nie są nam przydatne w życiu codziennym to nam się pojawiać całe mnóstwo pytań i przed przed przenosimy na drugą część audycji rozmawiamy dzisiaj z aktorem Borysem Mańkowskim Edukatora, który napisał książkę szkoła nowa o tym w jaki sposób podążać za potrzebami dzieci, a nie próbować oczekiwać tak jak chciały chcieli twórcy współczesnej szkoły czy sprzęt 200 lat wszystko to poparte mocno nauką jeśli państwo zainteresowała ta książka to od razu mówimy jeszcze niema mogą ją państwo mieć mogą się państwo przyczynić do jej wydania, dlatego że nasz gość wydaje samodzielnie link do zbiórki, na który pieniężnej na wydanie tej książki znajdą państwo u nas na Facebooku zajazd tej audycji zapraszamy po okresie nauki tak jest, a teraz czas na informacje Radia TOK FM po, których będzie druga część naszej audycji witam państwa ponownie druga część audycji Homo science ponownie Aleksandra Stanisławska Piotr Stanisławski Crazy nauka PL jest z nami Edukator dr Borys Bińkowski, który wydaje właśnie książkę szkoła nowa prowadzi zbiórkę na wydanie tej książki zachęcamy do udziału, a książka mówi o tym w jaki sposób można by dostosować edukację szeroko pojętą do tego, jaka jest natura dzieci natura mówiąc natura ma na myśli wyniki badań naukowych wyniki analiz z dziedziny antropologii ewolucyjnej czy czy psychologii neurologii, które pokazują w jaki sposób funkcjonuje umysł dziecka w jaki sposób przebiega proces nauki i co należałoby zrobić, aby tej tezy tego procesu nie zepsuć jej poprzednią część naszej rozmowy zakończyliśmy takim stwierdzeniem że, żeby to dobrze działało to dzieci powinny bardziej podążać za tym co je interesuje tu od razu mi się łączył wszystkie dzwonki alarmowe co z edukacją ogólnokształcącą, czyli Leeds założenie obecnie jest taki, że przez pierwsze przynajmniej 8 lat uczymy się wszystkiego po trochu, żeby wszystkim trochę wiedzieć czy to znaczy, że zgodnie z wiedzą naukową, na której opiera swoją książkę takie ogólne kształcenie w ogóle nie ma sensu, bo zaraz będą pytania może jak to potem dorosły człowiek nie będzie wiedział co to jest nie, więc przyciągnąć nam tak, iż na pole bogato nie bawi to jest to jest dobre pytanie, na które pewnie moglibyśmy cel konferencji stworzyć, ale jak powiedział, że prawda dziś tkwi w środku też bardzo wiele rozmów między praktykami takich różnych nurtów edukacji alternatywnej jak do tego jak to ugryźć tak powiem myślę, że w tej ważnej argument mówiący o tym, że żona przecież nawet możemy spojrzeć na własne życiorysy tego celu byliśmy tego, czego nie lubiliśmy prawa ja mam własną historię, gdzie byłem chyba najlepszy sklep z matematyki w podstawówce, ale wystarczy porządne liceum trafiłem na nauczycielkę, która mi odpowiadała tak delikatnie mówiąc nagle moja kariera matematyczne skończyła i takie jest taki stan jest za każdy ma swoją historię podejrzewam też macie swoją, ale z punktu widzenia traw bądź zastanowić po co to wszystko tak, jeżeli naszym codziennym życiu, jakby nie używamy tego pana Tadeusza albo nie używamy dajmy na to Mittal żyjmy jazdy albo rozbicia dzielnicowego są takie stare przykłady to być może to niepotrzebne interesy mówił nie ważne to jest ważne np. cena czy to może być bardzo ciekawej to może być bardzo ważnej może być bardzo przydatne tylko nie wszystko dla każdego to nie jest tak jak 200 lat temu jak wiecie znacie pewnie Alexandra von Humboldta wybór praktycznie twórcom ekolog jego pracy Willem Wilhelm von Humboldta praktycznie stworzył system edukacyjny którymi żyjemy i wtedy wtedy były takie czasy, kiedy można by powiedzieć okej ten człowiek posiadł całą wiedzę, jaka jest dostępna w Europie w tamtym czasie to jest od tamtego momentu w zasadzie już nie wróciliśmy do tego do tego czasu to znaczy nie ma już takie, że może posiadać całą wiedzę w pewnym sensie internet w internecie nie możemy, więc znaleźć to, czego się uczymy ten wybór tego co się uczymy co znajduje podstawy programowej mówi tutaj od tej wiedzy Ogólnokształcącej to subiektywny wybór tego co ważne są nieważne tak wybraliśmy także jest rozbicie dzielnicowe i tak mają za pan Tadeusz, ale np. filozofii konfucjański tam nie ma tak nie ma np. historii kolonializmu afrykańskiego akurat chyba jest, ale poetka tak nie ma bardzo wielu innych rzeczy z biologii geografii ze wszystkich praktycznie dziedzin, które mogliśmy się uczyć nie ma socjologii spójrzcie na to nie ma psychologii, które sam obecnie niesamowicie istotne dla takiego codziennego funkcjonowania człowieka dla zdrowia psychicznego chociażby z tym spotykamy codzienny komitet nie widzę uzasadnienia żeby, żeby wszyscy się tego samego sam oczywiście obszary, które wszystkim się przydają i wszystkim potrzebne zwrócił uwagę chociażby na nasiona do naliczenia takiej postawy 15 na czytanie pisanie wszyscy tego używamy na pewno wiedza o tym jak funkcjonuje człowiek zarówno pod względem biologicznym, lecz poddany biologicznym przede wszystkim, ale też takim inne ogólnie biorąc psychicznym natomiast bardzo wiele dziedzin dziedziny edukacji, których uczymy się tradycyjnie po ma także świat się wokół nas zmieni tak jak wspomniałem socjologii psychologii można by chociażby wspomnieć, że nie wiem nie wiemy dzisiaj np. wszystko nie uczymy się w szkole składa silny jak nagrywać audycje pod ustawą prawda albo audycję radiową nie uczymy się tego w jaki sposób wypowiadać się, żeby np. w internecie być zrozumiany, bo to jest to takie przykłady, więc widzę tutaj nawet nie może odwoływać do nauki to po prostu każdy z nas będą pomyśli nawet na zdrowy rozum, że tak powiem to jest staje się dość oczywiste, a wracając do euro biologii, która jest jedną z podstaw tej twojej książki, którą właśnie wydajesz czy i walcząc z jej punktu widzenia czy potrafisz powiedzieć, jaki okres w życiu dziecka czy jest jakiś taki okres w życiu dziecka, który absolutnie kluczowy właśnie w zakresie jego zdolności poznawcze czy kształtowania się późniejszych płac postaw to absolutnie kluczowe jest okres planetarne i do pierwszego roku życia i to może zaskoczy już tak tak to trochę zaskoczyło, bo ja się spodziewać wypowiedź właśnie nie wiem 35 latach 37 ma tak i to i to twardo potwierdzają badania to znaczy, że my mamy w genach zapisane nasz naturalny rozwój i to co możemy zrobić możemy zepsuć raczej niż mi jakoś szczególnie poprawić zaprzeć możemy przez ten sposób, że nie zapewnia dziecku poczucie bezpieczeństwa dzieci tak do czwartego roku życia jest absolutnie kluczowe poczucie bliskości, które dają zwykle mamy, ale też inni dorośli, które są wokół niego i wtedy dziecko powinno rozwijać po dziecko nie ma poczucia bliskości to może wręcz zamierać wysoki niechlubny sławny eksperyment przed 800 lat, bo był taki cesarz niemiecki nazwiska szkolni pannę Jan się zastanawiał który, który język by się dzieci nauczyły, gdyby nie oczywiście żadnego języka, choć to takie wydaje się dziwne prawda takie rozumowanie wtedy, bo ważnym pytaniem zapowiedź na odpowiedź naukowym stanowi uczy łaciny czy hebrajskiego czy może języka swoich rodziców nas, że był cesarzem to zrobił taki eksperyment zamknął wie, że dzieci, które dopiero się urodziły im swych rodziców i jedno PK które, którą dostawały to Tatarzy były karmione i z tego co wiadomo opisywał taki zakonnik dzieci po prostu umierały posłuchały nie ma bliskości nie, słysząc języka ludzkiego także takie jest przerażająca historia, ale to pokazuje jak bardzo ważny jest bliskość człowieka, bo człowiek jest gatunkiem społecznym po prostu uzależniony od wysokości i kontakty z innymi ludźmi i przede wszystkim to sprawę rząd się rozwija teraz siedzimy następnego etapu, który dziś zaczyna w wieku 34 lat, kiedy orientujemy się, że inni ludzie mogą myśleć inaczej niż my, kiedy zaczyna intensywny rozwój społeczny emocjonalny to w tym okresie, który trwać około jedenastego roku życia najwięcej, bo to są różnice indywidualne to wtedy jest bardzo ważny kontakt ze społecznością z rówieśnikami to właśnie wspominałem zabawie o ruchu fizycznym rozwijamy się bardzo intensywnie nasze moce poznawcze, które będzie kształtować później w tym późniejszym wieku, kiedy zaczynamy powoli dorastać chodzimy dojrzewanie ale jakby ta to, żeby kształtować później kluczowe tutaj, żebyśmy po prostu mieli przestrzeń do tego, żeby się bawić dlatego, żeby mieć różnorodne kontakty z różnymi ludźmi, ale w przestrzeni takiej bezpiecznej, gdyż czujemy dobrze i możemy popełniać błędy możemy pewne wyzwania podejmować państwa musimy kończyć, bo czas nas goni, ale jeśli państwa te tematy zainteresowały to jeszcze raz bardzo bardzo zachęcamy do tego, żeby wsparli państwo wydanie książki szkoła odnowa książki, której autorem jest nasz dzisiejszy gość książki, która jest napisana, ale nie jest wydana, dlatego że właśnie ma być wydana własnym sumptem czy trzeba na nią pozbierać pieniądze pieniądze państwo na nią mogą sami płacić tu prosimy cię jeszcze raz podania adresu to jest wspieram Krupka to takie by wspieram to łamane przez szkoła odnowa znajdą państwo to też na Facebooku okres nauki w poście, zapowiadając audycję dzisiaj dziękujemy naszemu gościowi aktorowi Borysowi Bieńkowskiej mu, który bardzo ciekawie opowiadał o tym w jaki sposób nie poprze dzieci oto uporczywym nauczaniem ich rzeczy, które być może nie Sejm im potrzebne do niczego im bardzo dziękujemy życzymy państwu, żeby cóż, żeby ta edukacja się może jednak kiedy zmieniła zaczęliśmy od tego, że powinna całe pokolenie jest bardziej skomplikowane, że nie jest w tej chwili w Polsce najszczęśliwszy moment do zmiany w edukacji, ale bardzo trzymamy kciuki dziękujemy dziękujemy i oczywiście jak zawsze za tydzień zapraszamy na naszą edycja teraz informacje Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: HOMO SCIENCE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA