REKLAMA

"Klimat, lewica, siostrzeństwo. Rewolucje trwają (i kontrrewolucje" Marek Beylin o swojej książce

A teraz na poważnie
Data emisji:
2021-04-12 12:00
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
24:35 min.
Udostępnij:

„Jesteśmy w łaty, jesteśmy niezupełni.” mówi autor książki, która stara się podsumować ostatnie wydarzenia w Polsce

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
szef po dwunastej Mikołaj Lizut kłaniam się państwu, a gościem państwa moim jest Marek Beylin z gazety wyborczej witam bardzo serdecznie dzień dobry też witam serdecznie spotykamy się z z okazji ogłoszenia przez krytykę polityczną swojej najnowszej książki klimat lewica siostrzeństwa rewolucję trwają kontrrewolucja też to zbiór błyskotliwych esejów, które w pewnym sensie diagnozują polską nie tylko polską rewolucyjną pytania rewolucję to w ogóle taka ich chyba Rozwiń » immanentną część mojego środowiska, więc właściwie wolno zapytać czy protesty jesienią ubiegłego roku protesty kobiet są już rewolucją i skąd ten wniosek nie już one one są rewolucją raczej wpisują się bardzo długi ciąg emancypacji tych wartości właśnie z wiązanych równości wolności i Solidarności rok, o które środowiska demokratyczne w całej Europie nie tylko w Polsce upominają się walczą na ulicach strajkach w tekstach od dobrych 2 stuleci i oczywiście Polska też podlega temu mechanizmowi trwania rewolucja trwa rewolucja oznacza, że obietnice demokratyczne właśnie wtedy między sformułowane nie zostały spełnione, a więc jest potrzeba jest przestrzeń jest konieczność, żeby się te wartości dopominać strajk kobiet jest tego klasycznym przykładem dopomina się dopominam się prawa strajk kobiet jest też rewolucyjny z 2 prostych powodów po pierwsze, już zmienił agendę polityczną w Polsce to widać wszystkie partie musiały się odnieść do do haseł strajku kobiet, gdyby nie było strajku kobiet prawdopodobnie przyjęlibyśmy jakoś byśmy się wkrótce był pogodzili czy znormalizować z zaostrzeniem ustawy aborcyjnej przez PiS stało się zupełnie inaczej nikt już dzisiaj nie mówi prawie nikt o powrocie do dawnego tzw. czyli że kompromisu aborcyjnego rośnie świadomość społeczna, że ustawę aborcyjną trzeba zliberalizować toczą się tylko dyskusje, jakie liberalizować, ale większościowa świadomość jest taka, że trzeba no do tego odnoszą się politycy tak to jest rodzaj mentalnej i politycznej rewolucji z Arką pytam o to też, dlatego że pamiętam entuzjazm, jakim np. wracałem z wielkich protestów alterglobalistów w Pradze, aby to rok wydaje się 2000 i wtedy też pociąga także w publicystyce lewicowej słychać było, że no to jest już rewolucja to znaczy to się zaczęło ja nie wiem jak to diagnozuje to znaczy to jest po prostu czy też elementy permanentnej rewolucji, które trwają jak przeczytałem w tej książce właściwie od 1700 osiemdziesiątego dziewiątego roku czy można mówić o rewolucjach ja wiem nie zaciętych nieudanych przerwanych no taki jest pełno oczywiście najprostszy przykład to to jest po konfiskata tej naszej ciągnących się kulawą schodzące na boki grzęznąc, ale jednak Demokratycznej rewolucji, która zaczęła się w 1989 roku i brutalna konfiskata przez PiS, ale można albo się cofnąć już przeszłość w gruncie rzeczy największą konfiskatą takich trendów rewolucyjnych emancypacyjne czy demokratyzm idących to było to co urządzili komuniści czterdziestym piątym roku, kiedy skonfiskowali wszystkie dążenia demokratyczne bardzo różnych kręgów społecznych w Polsce przypomnę przecież tylko, że projekty urządzenia Polski powojennej te, które wyłaniały się i z państwa podziemnego AK i z rządu w Londynie to była daleko posunięta demokratyzacja mająca za główne wartości wolność równość Obywatelską z wyłączeniem kobiet jak to zwykle i do niedawna w demokracjach natomiast dzisiaj rewolucje to nie są wielkie wybuchy rewolucja to jest raczej to jest raczej takie emancypacji, ale konsekwentnych działań krok po kroku to są zawsze rewolucję małych kroków, które prowadzą do efektów pamięta ruch okupuj Wall Street i in gniazdo i wszystkie te poruszenia europejskie po jakimś czasie wszyscy uznali żonę nie sprawdził z nich nie zostało to nieprawda one wprowadziły bardzo wiele także zmienił europejską agendę, która od tego czasu różne elity polityczne finansowe, ale też społeczeństwa zaczęły większą uwagę zwracać na kwestie równości potem kryzys to tylko przyspieszyły, ale to właśnie te poruszenia, które nie zaowocowały bezpośrednio zmianą polityczną zaowocowały zmianą mentalności w gruncie rzeczy czy to jest to może być przypadek strajku kobiet, ale może być też szybciej lepiej, bo myślę, że strajk kobiet nie gazu na razie przy tłumie ten gniew wirus, ale jeśli się zaszczepimy ludzie nabiorą odwagi epidemia słabnie to i gniew znajdzie swoją, a postać bezpośrednio polityczną i uliczną i 1 Serb po wódkę konfliktu nie gaśnie wręcz przeciwnie nie gaście powód konfliktu, więc przecież strajk kobiet i to jest właśnie też wielka siła feminizmu, po który ma doświadczenia z tym związane to oni nie jest tylko protest przeciw władzy PiS-u nad ciałem i duszą kobiety to jest również protest w sprawie całościowej to są żądania całościowej zmiany systemu i tego, który jest teraz tej postaci demokracji, która była przed PiS to jest bardzo cenne w nowoczesny, ale w swoich wywodach na temat rewolucji np. zaczynając od rewolucji francuskiej przywołuje prof. Bronisław Baczko, które zwraca uwagę na jak pewien pewne zakłamanie, które zostało w naszej zbiorowej wyobraźni na temat rewolucji w ogóle a, a w szczególności na temat rewolucji francuskiej to znaczy zwykło się myśleć rewolucja versus terror rewolucja zjadające własne dzieci cięcie Maksymilian Robespierre, a tymczasem osiągnięcia rewolucji francuskiej dotyczące właśnie przemodelowania świata no są są są gigantyczne właściwie no rzeczywiście od Th od tego warto zacząć refleksję na temat ruchu rewolucyjnego w Europie prawda no właśnie my mimo tekstów baczki muzyce nigdy nie uznaliśmy większościowe byli tak za bardzo doświadczeni przez rewolucję bolszewicką nie uznaliśmy, że rewolucja francuska to nie jest tylko terror gilotyna to są też te podstawowe obietnice, które wciąż aktualne wolności równości braterstwa, które ja też z pominięciem kobiet, chociaż z pominięciem kobiet oczywiście, ale dzisiaj zyskaliśmy świadomości stąd też ja ten człon nazwałem siostrzeństwa, a nie braterstwo, bo widzę właśnie feminizmie ten Motor emancypacyjne któremu, którego zabrakło innym ideologią i innym ruchom społecznym czy politycznym, ale ale z tego, że myśmy nigdy nie przetrawić rewolucji francuskiej coś wynika ważnego oraz tak to czy poprzemy tego chcemy czy czy nie no to widać jesteśmy pod wpływy natomiast to, że nie mamy świadomości, jakiej mierze jesteśmy pod jej wpływem oznacza również nie potrafimy sięgnąć dobrze do naszych różnych demokratycznych korzeni np. przy mieliśmy wprawdzie przegraną, ale niezwykle obiecująco taka, która taką, która została w zbiorowej pamięci demokratyczną rewolucję 900 piątego roku no właśnie, ale pies kulawą nogą leży to jest rzeczywiście właściwie margines tak jak Stanisław Brzozowski, który także PiS posła postaw tutaj na moment kropkę wrócimy do naszej rozmowy tuż po informacjach Radia TOK FM Marek Beylin autor książki klimat lewica się z siostrzeńców jest państwa i moim dość, a teraz na poważnie Marek Beylin publicysta gazety wyborczej jest państwa moim gościem rozmawiamy o najnowszej książce Marka klimat lewica siostrzeństwa rewolucję trwają kontrrewolucja też, która ukazała się właśnie nakładem krytyki politycznej wspomniał o Marku o rewolucji 1905 roku, które nie stała się takim obiektem zbiorowej wyobraźni w Polsce ani też źródłem inspiracji jeśli chodzi o polskie tradycje równości czy dążeń prodemokratycznych rzeczywiście ta tradycja jest niezwykle niszowa żyje tak jak powieść płomienie Brzozowskiego bardzo się takimi nielicznych kręgach polskiej lewicy można by było się właśnie zastanowić, dlaczego no po pierwsze to jednak była rewolucja przegrana, chociaż doniosłych konsekwencjach pozytywnych, ale rewolucję w 900 piątego roku wygrała przede wszystkim endecja i od tego czasu zaczęły się wielkie panowanie endeckiej mentalności w Polsce, które trwa do dziś, ale też rewolucja 900 piątego roku została zabita 2× została najpierw zabita przez sanację, a później jeszcze bardziej okrutnie i całościowo została zabita przez komunistów, którzy wykorzystali wszelkie demokratyczne tradycje i obawiam się, że to zabójstwo komunistyczne może być już bezpowrotnie, ale mimo to nie ma tych zabójstw mimo zwycięstwa endecji przecież wzory Revolut 3900 piątego roku trwały trwają one się przejawiało w międzywojniu bardzo wyraźnie w DPS-ie one się odrodziły powojnie zaraz po po wojnie w latach czterdziestych, kiedy Pepe był jeszcze silny nie zdominowany przez przez partię komunistyczną, kiedy w różnych miejscach Polski PPS przyjmował władze w fabrykach i robotnicy, którzy wywoływali robotnicy również jest ważny to był też kobiece strajki domagali się nie tylko współrządzenia zakładami pracy, ale domagali się też reformy systemowych później to z wszystko zostało zniweczone, ale w jakiejś mierze myślę sobie te na pamięć i 900 piątego roku pośrednio i i strajków lat czterdziestych ujawniła się potem Solidarność 1 słowem rewolucja 900 piątego roku, choć została zabita trwała podskórnie i choć nienazwana działała właśnie m.in. w Solidarności nie jest tak łatwo pozbawić istnienia czegoś co zaistniało jakąś wielką mocą w historii czy teraz rewolucja 900 piątego roku może być nam do czegoś przydatna nie mam pojęcia, ale na pewno warto z nią spojrzeć po to, żeby jednak zobaczyć, że mamy również takie korzenie nie tylko sanacyjne endecki twojej książce zaciekawiła mnie zaciekawiło mnie takie po poszukiwanie obecnej roli lewicy właśnie w w kontekście no przede wszystkim rewolucji, ale zastanawia się nad to pytanie za dobę w ten sposób czy lewica jest w dalszym ciągu motorem postępu na świecie patrząc np. na partię Chanel Jean-Luc Mélenchona we Francji i tego jak bardzo często np. francuska lewica romansuje z nacjonalizmem czy antysemityzm no Camera usunie pisze na początku książki, przytaczając jako pewien negatywny wzór lewicowy rzeczywiście szansą szuka swojej legitymacji tyle w programie socjalnym co nawet bardziej we francuskim nacjonalizmie zgoda lewicy są bardzo różne telewidza part partyjne prodemokratyczne mniej demokratyczne Universal istotne antysemickie związane z Putinem, ale też uwag, uważając ca uważające dyktatura za chorą, ale ja, kiedy czy PiS-u lewicy nie mam tylko ona na myśli partii nie wiem, jaka jest przyszłość lewicy partyjnych być może partie lewicowe niema żadnej przyszłości miast uważa twardą, że przyszłość ma coś bym nazwał wyobraź lewicową wyobraźnią, która może się postaci chować się na bardzo różne sposoby w ruchach społecznych w kulturze co wiemy najlepiej widzę widzę bardzo wyraźnie rozkwit takiej wyobraźni właśnie wolnościową równościową solidarnej, bo to wg nie jest wyznacznikiem tej lewicowej wyobraźni widzę rozkwit w środowiskach młodych ludzi, ale także pytania o tożsamość prawda to znaczy, skąd właściwie to to wszystko brać, skąd czerpać to znaczy czy czytać właśnie Stanisława Brzozowskiego, bo wiosna lewica jest w Polsce bardzo tak powiem komentowane była przez wiele lat szyldami SLD, które po pierwsze a nie było lewicą z sensu stricte to znaczy bardzo wprowadziło taką dziwną Gres liberalną liberalnym rynkiem no ani nie było próżność owe ani nie było wolnościowe tak naprawdę, więc tutaj wydaje się, że to są ważne pytania tożsamościowe dla polskiej lewicy współczesnej także w odniesieniu np. Zachodu wyznaczono też lektury i tropów także na naszym rynku jest tu jest pełna, ale jeszcze słówko o o lewicy przecież ta właśnie lewicowa wyobraźnia nie jest przywiązana do partii przecież to, że lewica partyjna ma tak mało wyborców przy jednak bardzo dużo szerszy deklarowanej lewicowej w wyobraźni w wśród wyborców coś oznacza w dodatku 20 lat temu miał tyle co miała tyle co PiS tak ale, ale czy dodatku wyobraźnia lewicowa się rozprzestrzenia w różnych ugrupowaniach czy nie dowiedzieć, że Włodzimierz Czarzasty jest bardziej lewicowy niż partia zielonych w ramach koalicji Obywatelskiej 1 słowem takich i i i takich dziwnych zdarzeń i niejasności będzie coraz więcej i w końcu doprawdy też dobrze chyba mało, kto się zawaha poza bardzo już ze skrajnymi lewicowcami by jako lewicową określić Barbarę Nowacką ona nie jest lewicy, a więc dobrze są różne wyobrażenia lewicowa chodzi ścieżkami makabrycznej, a co czytać klasyków bez wątpienia Kuronia, ale rzeczy nowych myślę, że najlepiej ta wyobraźnia lewicowa uwidacznia się tekstach feministycznych również dlatego, że to wypływa z dobrej tradycji feminizmu, zwłaszcza czarnego feminizmu, który analizował i aktywizować się wokół potrójnej opresji opresji płciowej opresji rasowej i presji ekonomicznej i ten związek budżet niesłychanie wpłynął na to czym czym feminizm się stało, jaki ma, jaką ma siłę nośności właśnie taką, że wiąże te różne presje być może najlepiej spośród dzisiejszych idei też mówiąc o tym jak bardzo potrzebna jest Solidarność współdziałanie po to, żeby się uporać z bojowych z naszą kulawa demokracja na warto też w tym kontekście zadać pytanie o pryncypialne w tej rewolucji to znaczy bardzo pisze zresztą o tym także w swojej książce współczesna lewica ma taką skłonność do szukania jak najgłębszej wiem, że to nie jest właśnie słowo, ale własnej ortodoksji i wszystko co poza nią no podlega temu słynnemu hasłu, która słychać na ulicach, którego nie mogę wypowiedzieć ze względu na krajową radę Radiofonii telewizji ta pryncypialność to jest no coś co można zauważyć właśnie w każdej rewolucji i ona może być groźne ona oczywiście może być groźna ortodoksji jest niemało, ale ja myślę, że ona jest mniejszościowa myślę, że większość ludzi takich tych władz są oczywiście przebywam jak wszyscy, w jakich bankach, ale z tego co czytam tego co rozmawiam wydaje mi się że, że nie ma taki pryncypialny gości, która ci mówi ja jestem zupełny tylko ja jestem prawdziwy, ponieważ moje poglądy są prawdziwe, a wszyscy inni niech robią to co wspomniałem myślę, że tego jest mniej niż słyszymy to wokół też pamiętać, że media społecznościowe skłania radykalizują takie podstawy to nie znaczy, że one są większościowe i przecież, kiedy pisze o nieustającym zmagań rewolucji kontrrewolucji to PiS od 2 na nich o świecie na nich chińskim, za którym każdy, kto nie jest po stronie rewolucji jest po stronie kontrrewolucji nie my wszyscy jesteśmy uwłacza mamy sobie to i to i właśnie z doświadczeń rewolucji, czyli z tego, czego wymaga Solidarność wynika, że musimy współpracować z bardzo różnym spektrum ludzkich postaw właśnie, dlatego że jesteśmy niezupełnie właśnie, dlatego że jesteśmy wszyscy za siebie współodpowiedzialni właśnie dlatego, że jeżeli chcemy uporać się z katastrofą klimatyczną to potrzebujemy jak najszerszej współpracy, że musimy jedno 8 współpracować, a nie się wykluczać i oczywiście wykluczenia będą czasem trzeba je stosować trudno mi nie wykluczać różnych osób PiS-u czy Konfederacji, ponieważ ich poglądy są tak, ale wadliwe nie da się z nimi rozmawiać, ale to co innego bardzo dziękuję za tę rozmowę Marek Beylin z gazety wyborczej państwa moim gościem mówiliśmy o książce klimat lewica siostrzeństwa rewolucję trwają kontrrewolucja też Radia TOK FM ma patronat nad tą książką jak bardzo państwu polecam, więc mamy dla państwa kilka egzemplarzy proszę do nas pisać maile na adres dla was małpa TOK kropkę FM, a teraz informacji, a teraz na poważnie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA